מי פנוי לוולפסון? (יניב פרנקו [אדום עולה])

אדום עולה נחשף בשמו האמיתי, ומהרהר באיטיות על זהותו של המאמן הבא בהפועל תל אביב

scarface_wallpaper_06

בעשור וקצת האחרון משרת האימון בהפועל הפכה לצומת עבור המאמן הישראלי.

מעין נייר לקמוס ליכולות האימון – גוטמן וקשטן הגדירו מחדש את הקריירה שלהם , זכו בדאבלים ומסעות אירופאים כבירים ולקחו את זה עד לאימון נבחרת.

השאר פשוט התרסקו.

כי זו הפועל. אין אמצע.

בהפועל אין שקט, אין גב כלכלי מוצק, אין יציבות ניהולית, אין מערכת תומכת כמו בחיפה וקריית שמונה .

היום גם אפשר להגיד כמו בקרית שלום.

ומצד שני יש תחרות ספורטיבית, משחקים באירופה יריבות אידיאולוגית עם חצי ליגה ותקשורת של קבוצה גדולה, אפשר לומר תקשורת אדומה של קבוצה גדולה.

המשותף לגוטמן וקשטן – אידיאולוגיה והשקפה ברורה על איך צריך לאמן קבוצה, עקשנים ומנוסים  והכי חשוב מצולקים.

רוצים דוגמא קוסמית מהכדורסל ב-2 מילים – ארז אדלשטיין.

שניהם כבר לקחו אליפויות וגביעים לפני הפועל, שניהם כבר עשו צעדים בזירה אירופאית גם בקבוצות אחרות, שניהם כבר היו בטופ של הכדורגל ושניהם חוו משברים מהסוג שמשאיר צלקת קשה שגורמת לך להסתכל אחרת על החיים.

לגוטמן זה קרה בבית"ר ולקשטן בנבחרת בפרשה ההיא  ובעיקר במכבי.

זה בנה אותם, חישל אותם והביא אותם מבושלים למועדון שיש לו את הקארמה להזניק אותך למעלה.

לאבקסיס ולגיא לוזון  לא היו תארים ולא היה ניסיון, שניהם הגיעו כנסיכים וסיימו עם צלקות משלהם.

אז אם אני יושב ראש ועדת האיתור למאמן החדש, זה שיצטרך להתמודד עם תקציב נמוך בהרבה ממה שהורגלנו, סגל לא מאוזן, מחלקת נוער הרוסה וציפיות לא ריאליות לריצה לכל התארים + אירופה+ השבחת שחקנים כדי לממן את השנים הבאות, אז אם אני צריך להחליט.

אני לא מסתכל על כלום מלבד הצלקות.

למכבי חיפה אפשר למנות מאמנים ישר מהנוער, המערכת כבר תיישר אותם, להפועל תל אביב לא.

פרדי דוד נופל בגלל התארים, איוניר לא באמת מועמד, גיא לוזון קצת שרוף ועדיין לא מבושל, בן שמעון נסיכי מדי ובכלל רוצה צהוב, גוטמן לא יחזור מהנבחרת ואם כן גם הוא יהיה תקוע בזיכרונות ההם, אלישע לוי נחמד מדי וכך הלאה.

ומאמן זר: ובכן, לא בסיטואציה הנוכחית.

נשארו בעצם רק שניים.

רוני לוי ואלי כהן – כל אחד מהם, פני צלקת.

מנוסים, מעוטרים, מעודכנים, מאמנים עם עין נהדרת לזרים זולים, אנשים לא נחמדים בהגדרה.

וטוב שכך הפועל צריכה היום מאמן לא נחמד שיידע לעשות סדר.

אם אחד מהשניים יגיע, הייאוש יהיה יותר נוח.

אחרי חיפה, לפני חגיגות בבלומפילד (תולעת)
צרות במשפחה (מאיר יהב)

35 Comments

מתן גילור 2 במאי 2013

יניב, פוסט טוב ותתחדש על החשיפה :)
אני חושב שאלי כהן יצא מהעונה הזו בלי אנרגיות. רוני לוי לעומת זאת מת להוכיח לכל העולם ואשתו. מדובר על מאמן מקצועי לעילה וטקטיקן מצוין.
בהפועל ת"א הדרישה לכדורגל אטרקטיבי פחות מהכרמל (וזה ממש לא קינטור, אלא ככה אני רואה את הדברים) ולכן יתנו לו יותר שקט. אני חושב שהיום הוא יותר בשל ויודע מתי לתת סטירות ובאיזו עוצמה.
בקיצור, זיווג מושלם להפועל ת"א.

אדום עולה 2 במאי 2013

אלי כהן ישב הרבה שנים בבית וחיכה .
אני לא חושב שהוא מרוקן , אישית אני נוטה לרוני לוי , אבל אלי כהן שכבר עשה קדנציה מבריקה בהפועל ( עונת השרוכים) הוא מועמד מעולה , ויש לו עין מדהימה לזרים .

גיסנו 2 במאי 2013

ניתוח מעניין ומפוכח. יפה מאוד.

אלי כהן יכול להתאים והוא גם מאמן מצויין. מצד שני, יכול להיות שאחרי מה שעשו לו בבית"ר ואחרי ולקראת מה שקורה ויקרה בהפועל עד שמשהו יתייצב שם (אם בכלל), יכול להיות שהוא יחליט לקחת חופש. או שיבחר מקום עם הפרעות מסוג אחר, סולידיות יותר, כמו למשל ב"ש או אשדוד (במידה והמאמנים שם לא ימשיכו).

רוני לוי מאמן מצויין עם יחסי אנוש ככל הנראה לוקים בחסר, מה שמונע ממנו לתקוע יתד בקבוצה כלשהי או אפילו לעזוב ברוח טובה. מצד שני, אחרי תקופה יחסי מוצלחת בקפריסין למרות שסיים בקול ענות חלושה, לא בטוח שלהפועל במצבה הנוכחי יהיה איך לממן אותו.

אדום עולה 2 במאי 2013

מה הסיכוי להצליח בבאר שבע , או באשדוד ?
אני חושב שיש הגזמה אדירה במצב הקשה שצפוי להפועל , גוטמן הגיע מקפריסין כמאמן מפוטר , לקבוצה במקום האחרון באמצע הליגה ובמצב כספי גרוע .
שנה וחצי אחר כך הוא מלך העולם .

בוא נלך עם התסריט הפסימי של סיום עונה ללא כרטיס לאירופה וגירעון של כמה מיליוני שקלים .
אז כן , לא יהיו שם דמארי ובן חיים , ויהיה תקציב של 22-25 מליון שקל .

חיפה תפושה , מכבי תפושה , ביתר מרוסקת , קרית שמונה תפושה , בני יהודה תפושה ובקפריסין לא יוצא כסף מהכספומטים .

גם במצב הפסימי ביותר אני לא רואה בעיה עבור הפועל לגייס את אחד מהשניים שצינתי .

גיסנו 3 במאי 2013

לא בטוח שהסיכוי להצלחה גבוה. אבל גם הסיכוי לכשלון טוטאלי (בהנחה שב"ש תצליח להשאר בליגה) לא גבוה מאוד. וזה יחסית רגוע למה שעבר על אלי כהן בבית"ר או למה שהלך בשנתיים האחרונות בהפועל ומה שכנראה יקרה, בטח ובטח אם היא לא תצליח להעפיל לאירופה.

המעמד של אלי גוטמן היה שונה מזה של לוי. הוא הגיע אחרי תקופה לא מוצלחת בארץ ותקופה בינונית בקפריסין, שאז נחשבה פחות לגיטימית מהיום (אחרי ההעפלה של אפואל לרבע הגמר הצ'מפיונס וההתרוממות היחסית של הליגה הזו), ואחרי עזיבה בכסאח וטריקת דלת מנתניה. בגלל זה לוי כנראה ידרוש יותר. ואני גם חושב שהמצב הכלכלי של הפועל אז היה פחות גרוע מכיום (שוב, במקרה שהיא לא מעפילה לאירופה). גוטמן גם קיבל בעונה שאחרי תרומה נדיבה מה"ספונסר" (כי הוא היה מושעה מניהול קבוצה) פלוס נדוניה של 3 תותחים במחיר 2 שקיות גרעינים ו 4 טרופית. 2 מהתותחים האלה היו מעמודי התווך של הדאבל.

אדם בן דוד 3 במאי 2013

הפועל שילמה עשרה מיליוני שקלים בעבור יבואה, שאריות הקריירה של בן לוז וידין ודה סילבה שהיו פוטנציאל וכל הארבע הגיעו מקבוצה שירדה ליגה. מחיר סביר. זה שהאדון דאוויל לא העביר את הכסף לכפר סבא זה כבר עניין לבית משפט (במידה ולא חלה "התיישנות" לטענתו). די עם השטות הזאת.

אדום עולה 3 במאי 2013

זה ויכוח שלא ייגמר .
ישראלביץ הלך באותו קיץ למכבי בהרבה כסף , טביב מכר את מי שיכל למכור ואת השאר העביר .
אף אחד לא חשב שיש שם כאלה כשרונות .

גוטמן הפך אותם לכאלה .
אף אחד מהם לא הצליח אחרי גוטמן .

D! בארץ הקודש 4 במאי 2013

תפוסה

איציק 2 במאי 2013

מה עם אלי אוחנה, מאמן עם ניסיון ביציע העיתונות, פרסומות לשמפו ונבחרת הנוער. מישהו שלא נירתע מאף אחד והכי חשוב, קשרים טובים עם טביב, דבר שיפתור את הבעיות הכלכליות.

אדום עולה 3 במאי 2013

תנאי סף – יכולת השכמה לפני שתים עשרה חובה .
הבנה כי אימון זה מקצוע – יתרון .

איציק 3 במאי 2013

לא יודע למה את מתבטא ככה. לא פעם שמעתי את אוחנה אומר שהוא מאמן לא פחות טוב וראוי מכל מאמן אחר בעולם.

אדם בן דוד 3 במאי 2013

אני לא הייתי פוסל את בן שמעון שהוא גם מצולק (לא מול קהל אבל הזובור של איזי בהחלט היה מבחן) וגם הוכיח קשיחות לא אופיינית מרגע שרובי קנה אותו במחיר שיא ובמהלך כל שנות הקריירה השמנמנה שלו כשחקן. שלא לדבר על הכישלון במכבי. הרב"ש הוא גם מתודי, גם ריכוזי וגם יסודי. רוני לוי הצליח מקצועית כמעט בכל קבוצה, והשריף בישל לקשטן שתי קבוצות לאליפות. כל אחד מהשלושה יהיה ברכה. ואם תשאלו אותי- אני הייתי נותן לשייע צ'אנס. ולו רק בגלל שמגיע לו יותר ממה שאי פעם הגיע למישהו. אבל זה בגלל שאני מת עליו באופן אישי.

אדום עולה 3 במאי 2013

בן שמעון מאוד מוכשר , אבל אני לא סומך עליו .
הוא רוצה מכבי , לא כי צהוב , אלא כי שם יש כסף וקשרים ומסלול שיכול להביא אותו רחוק.

מי שבא להפועל היום , בא לבנות .
הבנייה יכולה לקחת גם שנתיים .

תולעת 4 במאי 2013

מה הכוונה ב"בנייה"? איזה קבוצות ישראליות מצליחות בעשר השנים האחרונות "נבנו"?

אדום עולה 4 במאי 2013

אני מבין את הרגישות הצהובה למונח בנייה . נכוותם קשות .
אבל למעשה האליפות של גוטמן , בן שמעון ושל אלישע בפעם הראשונה נבעו מתהליך ובניה מסודרת.
הפועל בעונה לפני הדאבל , לא זכתה בכלום , אבל הרוויחה את נאתכו וזהבי וחבריהם .
רק מי שיש לו כיסים עמוקים יכול לוותר על תהליך שכזה .
מצד שני לעונה של מקום שישי לא תהיה סלחנות גדולה ולא לשם אני מכוון ולדעתי אני לא לבד .

במידה והפועל תשיג כרטיס אירופאי , בנייה משמעותה שלב בתים , כרטיס אירופאי נוסף וריצה בשלבים גבוהים של מפעל הגביע , כל זה תוך הצגת כדורגל ראוי , וגיבוש שלד איכותי .

ללא כרטיס , אותם המטרות בניואנסים שונים .

תולעת 5 במאי 2013

בסופו של דבר אליפות מגיעה כשהרכש טוב ומשמעותי והזרים איכותיים ביחס לליגה. בנייה זה נחמד אבל בלי להביא את שכטר הקהל שלכם עדיין שורק בוז לורמוט. ובלי להביא את דוד סולארי ומטוביץ' העונה של קרית שמונה הייתה נראית אחרת לגמרי.

הבעיה עם העסקאות שלכם עם מכבי פ"ת, זה שגם אם תרצו לבנות את בן חיים ודמארי בסופו של דבר יש מישהו שלחוץ למכור אותם וזה לא אתם.

שאלתי גם בפוסט אחר – עונה ללא התמודדות לתואר האליפות (בהנחה שמכבי וחיפה כן) פירושה הפסד או שניים בדרבי, הפסדים לחיפה ועוד 4-5 הפסדים לקבוצות שהקהל מחשיב נחותות – אתה חושב שזה יתקבל בהבנה בבלומפילד? אולי בהפועל של לפני 20 שנה.

אדום עולה 5 במאי 2013

בואי נראה .
הטיעון שלי שהקהל יקבל עונה של מספר הפסדים בהבנה אם יראה תהליך .
האמת , אין לו ברירה .

אנונימוס 3 במאי 2013

ניתוח יפה. אני אישית מעדיף את רוני לוי. אלי כהן מאמן לא רע, אבל כבר יותר מדי שנים מחוץ למשחק של קבוצות הצמרת, ואני מתקשה להאמין שזה במקרה.

יויו 3 במאי 2013

ניתוח מעניין, אבל לדעתי המסקנה הסופית לא נכונה.
קשטן וגוטמן לא הצליחו בהפועל בגללהם 'מצולקים', אלא כי הם מאמנים מנוסים שכבר זכו בתארים עם קבוצות אחרות.
בדר"כ בכדי להיות מאמן שזוכה בתארים צריך לעבור כמה שנים קשות (מה שאתה קורא לו 'צלקות'), אבל בסופו של דבר זה הניסיון ויכולת האימון שמביא את ההצלחה.
אתה מכיר מאמן בארץ ובעולם שלא עבר עונות קשות, גם אם לא הצליח לבטא את זה בתארים? (גווארדיולה הוא יוצא מן הכלל..)
לפרדי דוד וחזי שירזי יש ניסיון – אבל הוא לא בא לביטוי בתארים או בהצלחות יוצאות מן הכלל.

במילים אחרות – מאמנים עם ניסיון מוכח (ז"א תארים) מתאימים להפועל.

מתן גילור 3 במאי 2013

לחזי שירזי יש בעיקר ניסיון בפציעת שוערים והשארת קבוצות בליגה ;)

אילי 5 במאי 2013

אל תשכח גם עבירות על שופטים והטלת תחבושות למרחק :)

http://www.youtube.com/watch?v=XbZbF4mFZx4 (החל מ-03:30)

אדום עולה 3 במאי 2013

יו יו – בעשור האחרון קלינגר , אלישע ויוסי מזרחי לקחו פה אליפויות .
איש מהם אינו מתאים להפועל .

לא כל אחד יכול לאמן כל קבוצה .

יויו 3 במאי 2013

אני מסכים איתך לגמרי.
בשתי האליפויות האחרונות של מכבי עמד על הקווים מאמן חסר ניסיון.
וקבוצות אחרות לקחו אליפויות עם מאמנים בלי תארים לפני כן כמו יוסי מזרחי, בן שמעון, אלישע, רוני לוי וכו' וכו'

אני התייחסתי אך ורק למאמנים שאימנו את הפועל.
מאמנים בלי ניסיון מוכח נחלו כישלון או הצלחה חלקית מאוד.

אני חושב שאם קשטן היה נשאר בהפועל, הכל היה נראה אחרת.

שלו 3 במאי 2013

אני חושב שאם הייתי אוהד הפועל הייתי רוצה את אלי כהן, אלכימאי אמתי, ועם גיבוי מלא יעמיד קבוצה.
אני לא אוהד הפעל ולכן רוני לוי נראה לי פתרון יותר טוב, זה נראה רציני, זה נשמע רציני, ולדעתי הוא בדיוק מה שיכול להיכשל בהפועל…

אורן 3 במאי 2013

לגמרי מסכים איתך לגבי אלי כהן.

Martzianno 4 במאי 2013

מצויין.

יואב בורוביץ' 5 במאי 2013

הטקסט כתוב טוב וגם התיאוריה כביכול מנומקת. אבל: אין לדעת אף פעם איזה מאמן יצליח. ויותר חשוב: אין לדעת מי באמת מאמן טוב. וגם: אנחנו לא יודעים מספיק מה חשיבותו של המאמן (עד כמה כשרון הסגל מרכיב את התוצאה ועד כמה המאמן).
כשיש כל כך הרבה אי וודאות מאוד קשה להרכיב "פרופיל" של מאמן לקבוצה זו אחרת- כולל הפועל. אלי כהן השריף יכול להיות הצלחה ויכול להיות כשלון חרוץ, וגם רוני לוי. שניהם נכשלו בהרבה מאוד קבוצות (כמובן לצד הצלחות שהיו להם). אין לדעת מה הם באמת שווים. מה שכן יודעים זה שאלי כהן לא נחמד בעליל (ובעיני גם הרבה יותר גרוע מזה), ורוני לוי לא כריזמטי במיוחד. אז אני לא הייתי מהמר עליהם, למרות ה"צלקות" וההצלחות שהיו להם בעבר (לצד כשלונות כמובן).
מי כן צריך לאמן את הפועל? אני הייתי הולך על מאמן הנוער של טוונטה. לא יודע מי זה. אבל אם הוא מאמן הנוער של טווטנה אז הוא יודע לא פחות כדורגל מהמאמנים הבכירים שלנו. צריך למנות אותו ולתת לו כוח (כולל לפחות עוזר מאמן אחד זר, ולצדו אחד מקומי אולי). אבל המאמן הזר הוא הבוס. וצריך להחתימו לשלוש שנים. לדעתי יש לזה יותר סיכוי להצליח מרוני לוי או אלי כהן.

אדום עולה 5 במאי 2013

הסברת בפוסט שלך על מכבי איך השרשרת שמאחורי אוסקר והצוות הזר שמתחתיו נתנו לו את הגיבוי להצליח .
מאמן נוער מטוונטה ללא גב של הנהלה ותקציב לבניית צוות מקצועי יתקשה להצליח , אופנה זה נחמד והיום מאמנים צעירי ם מחול זה אופנתי .
אבל לצעירם יש חסרונות והמצב הניהולי בהפועל היום יבליט אותם .

יואב בורוביץ' 6 במאי 2013

ראשית, לא בטוח שמאמן הנוער של טוונטה כזה צעיר. אני חושב שגם אפשר להביא מאמן זר בן 50 (למרות שבאמת עדיף קצת צעיר יותר, כדי שאולי תהיה לו יותר מוטיבציה ואולי השחקנים יתבחרו אליו מעט יותר. אבל אלו הכל תיאוריות היפוטתיות. אפשר גם להצליח בענק עם מאמן בן 70). ובחרה לעניין מאמן הזר- יש סיבה שהכדורגל הישראלי הכל כך כושל (ברמת הליגה שהולכת לאחור כבר שנים וגם בנבחרת). כי כמעט לא עובדים כאן מאמן זרים (למרות שהם יותר חשובים בגיל הילדים והנוער) וגם כשכבר מביאים אותם, אז הם באים בלי עוזרים ובלי מספיק גיבוי. בכלל אין כאן כמעט גיבוי למאמנים וגם זה דבר שמאוד מאוד פוגע באיכות.
אבל אם נתמקד רגע בהפועל- אני כן חושב שהיא צריכה להביא מאמן זר (מאמן הנוער של טוונטה זה יופי אבל אפשר גם מאמן מהליגה השניה בגרמניה) ולאפשר לו להביא לפחות עוזר אחד. ואז צריך לתת לו גיבוי מוחלט, גם אם בתחילה הוא ייכשל. לדעתי גם צריך להחתים לשלוש שנים קדימה.
בסוף השלוש השנים הללו אני חושב שהתוצאות יהיו יותר טובות מהאלטרנטיבה- והיא להחתים את אלי כהן או רוני לוי, ואז להחליף אותם עם מאמנים אחרים אם הם לא מצליחים (ואז להמשיך להחליף). זו גם תהיה אופציה יותר זולה בהרבה והכי חשוב- היא תהיה אופציה שבונה תרבות מועדון ותרבות כדורגל.

אדום עולה 7 במאי 2013

זו לא אופציה ריאלית , לא בכסף , לא במערכת העוטפת שמאמן זר צריך כדי להצליח .
אבל מאחר וזה לא ריאלי , להגיד תמיד אפשר .

יואב בורוביץ' 7 במאי 2013

זה בוודאי ריאלי ברמת העיקרון. אני מסכים אתך שזה לא ייעשה. אבל זה לא צריך למנוע ממני לומר את זה (וגם להאמין בזה).

אדום עולה 7 במאי 2013

הכל ריאלי ברמת העיקרון .
אבל אם מאמן הנוער שהגיע מברצלונה וקיבל את תנאי הדה לוקס שמועדון כדורגל ישראלי יכול להציע ,לא מסוגל להתחייב על שנה שניה , אז מאיפה הביטחון שהאופציה של מאמן נוער גרמני או ספרדי יבוא לפה וייתן קדנציה ארוכה ומניבת פירות ?

יואב בורוביץ' 8 במאי 2013

אין ביטחון עם אף מאמן שיישאר לכל משך החוזה. גם מאמן ישראלי יכול להבריז (למרות שכמעט תמיד מפטרים אותו הרבה לפני שזה קורה). על כל פנים, זו לא סיבה שלא להחתים מאמן זר. גם מאמן זר שבא לפה במרבית המקרים זה מאמן שאין לו אופציות עבודה יותר מדי טובות בארצו (או בליגות אחרות באירופה). אני יודע שזה לא נשמע הכי טוב, אבל זו המציאות. זה עדיין לא אומר שמאמן נוער ממועדון ביניים בהולנד או מאמן ליגה שניה בגרמניה אינו איש מקצוע מעולה בהשוואה לעמיתיו הישראלים.

אדום עולה 8 במאי 2013

כל פרסונה בכל ענף שהוא , כשהיא נדרשת לבצע רילוקיישן נתקלת בזמן הבחלה , קצר או ארוך זה כבר תלוי בפרסונה עצמה .
אוסקר לדוגמא עשה מעבר נוח יחסית כי הגיע לסביבה דוברת ספרדית שעטפה אותו 360 .
להביא מאמן צעיר שלא אימן בוגרים למדינה מזרח תיכונית ולתת לו רק עוזר אחד , זה להכניס אותו להלם תרבותי .
במציאות של הפועל השנה הבאה חשובה , כי שנה אחת קשה זה בסדר, שנתיים זה רע , ואם ההלם התרבותי ישבור את המאמן הוירטואלי שהצעת אז אולי זה גם לא יהיה הסוף .
זו לא תחרות של מי יותר מוכשר , זו בחירה מושכלת של מי מתאים לתפקיד בנקודת זמן ספציפית .

להכניס אנשי מקצוע זרים לכדורגל הישראלי זה תהליך מבורך , צריך לנהל אותו .
בנקודת הזמן הזו יש 2 קבוצות שיכולות להכיל כזה תהליך מלבד מכבי – חיפה וקרית שמונה .

Comments closed