גרנטלנד נסגר

גרנטלנד היה מסוג המקומות שדרש ממך להשקיע בקריאה בו, כי העיתונאים שבו השקיעו את הנשמה בכתיבה בו. ועכשיו הוא שייך לעבר

עיתונות זה מקצוע מחורבן. עבודה נהדרת, אבל מקצוע מחורבן. טוב, גם לא עבודה מי יודע מה, אבל כיפית. ולכתוב על ספורט זה הדבר הכי כיף בעולם. בגלל זה אתם אוהבים לקרוא את דה באזר, למשל: כי אתם מרגישים שהאנשים שכותבים כאן (אפילו בורוביץ') אוהבים את זה. זו לא העבודה שלהם. זה כמו ללכת להופעה של ברי סחרוף ולראות כמה הוא נהנה בעצמו וזה תורם להנאה שלכם בקהל.

אבל הבעיה עם כתיבה (ובמיוחד כתיבה על ספורט) שאם זה הופך בשכר יש כמעט תמיד שתי אופציות: אחת היא שאין כסף לכתוב את מה שבאמת רוצים והשנייה היא שצריכים לכתוב רוב הזמן על מה שלא מעניין. זה לא לגמרי נכון – יש את הטורים של ניר צדוק בהארץ, של דורפן בישראל היום, של אורי קופר בידיעות – טקטסים שאפשר להרגיש כמה הכותבים שלהם השקיעו בהם את הלב או לפחות את מה שעושה להם טוב.

ואני כותב את ההקדמה הארוכה הזו כי גרנטלנד נסגר. קצת רקע: גרנטלנד (Grantland.com)זה היה האתר שניתן על ידי ESPN לביל סימונס כדי שיעשה בו מה שהוא רוצה – והוא התעסק בשתי שדרות עיקריות: ספורט ותרבות פופולרית. ביל סימונס עזב רשמית לאחרונה אחרי שלא היה חלק מהאתר מספר חודשים. היו חששות שיסגרו את האתר, אבל הפתאומיות שבה זה נעשה מבאסת מאוד.

זה כמובן לא הדבר היחיד שמבאס. כאדם שכותב על ספורט, גרנטלנד היה מקום שנתן לך הצצה להיכנשהוא שבו הכל אפשרי. מסוג הדברים שאי אפשר לדמיין שמישהו ישלם עליהם. כתבות על הנושאים האזוטריים ביותר, לצד ניתוחים מצוינים של אירועים (גם של תרבות שהיא מחוץ לספורט), ספיישלים אדירים (זה על דטרויט עולה לי לראש, וגם הפרויקט לטום קרוז, וגם בחירת העיר הכי מבואסת מבחינה ספורטיבית), והמון תוכן שפשוט רצית לצלול לתוכו.

אבל הדבר המיוחד בגרנטלנד, ושלא אמור להיות מיוחד בכלל, היה זה שהוא לא היה מסוג המקומות האלה שמספיק להעיף עבורם מבט בכותרת כדי לדעת מה יקרה בכתבה. גרנטלנד דרש מהקוראים ריכוז. ואין כבר הרבה מקרים, בעיתונות הכתובה המודפסת או האינטרנטית, שבה דורשים ממך לחשוב ולהשקיע את הריכוז שלך. כי אתה צריך לקרוא עכשיו 15 אלף מילה ולהבין מה אתה קורא. כי הרגשת שמשקיעים בך ממש. ממש ממש ממש.

ובתור כותב, הוא סיפק הצצה מאלפת לזה שיש עולם אחר בתקשורת הספורט, ולא רק הזה שבעיקר מבאס שיש כאן. אני מקווה שESPN יעמדו בהבטחה שלהם וישאירו את הארכיון של האתר על שלל כתבותיות, ואני ממליץ לכם, שבת היום, שבו ותקראו קצת.

 

באיירן -דורטמונד: סיכום
רשמים מלברקוזן - ברצלונה

תגובות

  • cookie-monster

    לא עקבתי אחרי האתר ברמה של RSS שיקפיץ לי כתבות ברגע שהן מתפרסמות אבל בשנה וחצי האחרונות ביליתי שם מספיק כדי להבין מה זה כתבה של 15 אלף מילה שדורשת ממך ריכוז. איכות מחקר וכתיבה לעומק. משהו שונה מהרוב.
    באמת חבל.

  • אריאל גרייזס

    האמת שזה היה מאוד צפוי אם כי חשבתי שייקח עוד איזה כמה חודשים לפני שזה יקרה. בסופו של דבר, גרנטלנד היה אתנן לביל סימונס וכשהוא לא שם אין להם שום סיבה להמשיך להחזיק אותו כשבעצם הוא לא מכניס להם רווחים, להיפך.
    אישית אהבתי לקרוא בגרנטלנד מדי פעם אבל להרגשתי היו לו שתי בעיות:
    1. הוא התפרס על מגוון רחב מדי של נושאים. כל הסיפור של התרבות הפופולרית הוא אנדמי ל-espn והפך את האתר למפלצת שיש בה הרבה מאוד כותבים שמתמקדים ביותר מדי דברים. נכון שזה היה נחמד לראות ניתוח על דראפט הפוטבול ועל הפרק האחרון של משחקי הכס באותו אתר - אבל זה הפך אותו להרבה פחות ממוקד. בעידן האינטרנט אתה חייב להיות ממוקד
    2. אלוהים ישמור, איזה אורך של כתבות. זה נראה שהעורך הוציא הנחיה שהוא לא מפרסם כתבות של פחות מעשרת אלפים מילה. אפשר לקרוא לזה מעמיק אבל בעיניי זה היה ארכאי ומוגזם. כל ניתוח שהופיע שם היה אפשר לכתוב ברבע או שליש מכמות המילים. נהוג להגיד שבעידן האינטרנט אין זמן לקרוא כתבות עומק, אבל במקרה הזה זה לא קשור לעידן שלנו. גם לפני שלושים שנה אף אחד לא קרא כאלו כתבות ארוכות. למעשה, זה בדיוק ההיפך. בפרינט אין אפשרות להדפיס כזה נפח ולכן עיתונאים שם למדו לכתוב בצמצום. תראה את הצמצום המופלא שבו דורפן מעביר רעיון, למשל. דווקא עידן האינטרנט, שסימונס היה מוביל ומעצב דרך בו, הפך את הכתיבה הארוכה ללגיטימית.
    בסופו של דבר, חבל שכל האתר עוצב בצלמו של סימונס בשני ההקשרים האלו (סימונס גם כותב ארוך נורא וגם מאוד אוהב לכתוב על תרבות פופולרית). אני חושב שאם היו בונים אותו שונה, ממוקד יותר, היה ניתן להשאיר אותו בחיים

    • עומר ה

      איזה אורך של תגובה! היה אפשר לכתוב אותה ברבע או שליש מכמות המילים ;)
      טוב, זה התבקש

      • אריאל גרייזס

        :-)
        אני תוצר של עידן האינטרנט. אמרתי מלא פעמים שהלוואי שהיה לי את כשרון הצמצום של דורפן

    • מאנו

      איך כתב פעם אהרן ברק? "צר לי על אורכו היתר של פסק הדין, אך לא עמד לרשותי זמן מספיק כדי לכתוב פסק דין קצר יותר". יש החושבים שאורך=עומק. לא פעם, ההיפך הוא הנכון. יותר קשה לכתוב קצר, מדוייק ותמציתי.

      • יריב

        תן את הקרדיט, המשפט הזה הוא וריאציה על פסקל (התנצלות על אורך של מכתב).

        • מאנו

          אכן. את זה כמובן לא מזכירים בפקולטות למשפטים בארץ :)

        • shohat

          שייקספיר כתב: Brevity is the soul of wit.

          וכתב מאות טקסטים ארוכים ונפלאים.

          אני אומר שעל איכות לא כופים מידות וכללים.

        • יהודה

          זה הולך אחורה לפחות עד אוגוסטינוס וכנראה שעוד אחורה לקיקרו

  • אודי

    Bottom line: הוא הפסיד להם הרבה כסף. ESPN מרביצים צמצומים עכשיו.

    • אריאל גרייזס

      כן, והבוטום ליין הוא פה שזכויות שידור עולות הון עתק כך שאפילו ענק כמו דיסני מתקשה להחזיק אותן

      • תום

        במיוחד אם אתה שם 1.9 מיליארד בשנה על Monday Night Football ומשחק וויילד-קארד יחיד, כאשר ההצעה השנייה הכי גבוהה הייתה רחוקה בלפחות חצי מיליארד.

        בתכלס נראה לי שמה שהכי מכביד על התקציב של ESPN זה פוטבול מכללות. יש להם חוזה עם כל אחד מ-5 הקונפרנסים הגדולים, עם 34 מתוך 35 בול-גיימס והפלייאוף.

  • shohat

    כתבת יפה עפר. האתר בטא גישה מיוחדת, מלאת הומור, מפתיעה. נועד לאנשים עם אורך קשב (כשהאינטרנט ותרבות האינסטנט מרגילים אחרת), הציע תפריט מאד עשיר ומגוון (לא לכל התכנים התחברתי, וזה דווקא לחיוב) ולעתים קרובות איתגר. רוב הכותבים ידעו להכניס את סיפורי הספורט להקשר תרבותי רחב יותר וזו לטעמי הכתיבה המעניינת ביותר.

    לגבי עיתונאות הספורט כמקצוע, מי לא היה מתחלף עם שגרת העבודה של ביל סימונס? המציא ז'אנר /מקצוע משלו.

  • Amir A

    לגבי הנטייה להכביר במילים בין אם צריך ובין אם לא צריך, תיאר את זה בצורה מעולה ריצ'רד פיינמן:

    There was a sociologist who had written a paper for us all to read – something he had written ahead of time. I started to read the damn thing, and my eyes were coming out: I couldn’t make head nor tail of it! I figured it was because I hadn’t read any of the books on that list. I have this uneasy feeling of “I’m not adequate,” until finally I said to myself, “I’m gonna stop, and read one sentence slowly, so I can figure out what the hell it means.” So I stopped – at random – and read the next sentence very carefully. I can’t remember it precisely, but it was very close to this: “The individual member of the social community often receives his information via visual, symbolic channels.” I went back and forth over it, and translated. You know what it means? “People read”.

    • cookie-monster

      גדול

  • תומאס נוימן

    חבל חבל חבל. לא היה ולא יהיה עוד אתר כזה שמשלב כתיבה חכמה על ספורט ומחכימה על תרבות פופולרית. כתיבה מלאת אהבה. לעתים אובססיבית. בתקופה שסימונס עוד כתב שם, היו לו כמה מאסטרפיסז. לא אשכח את הניתוח המלומד של ה - hot streak של אדי מרפי בשנות ה 80, כאשר זה מושווה ל streaks של ספורטאים. כאילו שילבו את כל התחביבים שלי באתר אחד. נדמה לי, לפחות לפי התכנים בדה-באזר, שזה דיבר גם אל הרבה כותבים ומגיבים כאן. לפחות אלה שיש להם זמן וסבלנות לקרוא מאמרים באורך הגלות. גרנטלנד - הי"ד.

  • גיל

    סגירת האתר היא נקמנות בסימונס, חד וחלק. אין סיבה כלכלית לסגור את האתר ומפלצת כמו ESPN יכולה להחזיק אתר כזה גם אם היה מפסיד קצת כסף. הכי מעצבן זה שלא שיקולי ספורט הם אלו שהניעו את סגירת האתר למרות המגבלות שלו.

    • Amir A

      סימונס היה השמוק כאן. הוא גנב להם ארבעה עורכים ראשיים במכה אחת לטובת איזה פרוייקט שהוא עובד עליו, תוך כדי דרישת התחייבות מהעורכים האלו שהם לא יעיזו להזכיר את המהלך הזה לאף אחד ב-ESPN לפני הרגע שבו הם מכריזים על העריקה. הוא רצה לפגוע ל-ESPN באתר הכי חזק שהוא יכל.

      • גיל

        איך שלא חידשו את החוזה איתו זה מוצדק. הם נהפכו לרשת של מלחכי פינכה שכל קול ביקורתי מושתק ומנודה.

        • Amir A

          עזוב מוצדק או לא. אני חושב על כל אלו שאיבדו עכשיו את העבודה שלהם בגלל הסיפור הזה. אולי היו מאבדים גם בלי העזרה של סימונס, אבל לא עושה רושם שהיה אכפת לו מהם יותר מדי כשהוא רקח את הרעיון לסחוב את ארבעת העורכים שהחזיקו את האתר.

          • גיל

            למה שלא יקח אנשים שעבדו איתו והוא שכר מלכתחילה? הוא לא עושה שום דבר לא חוקי ולא מוסרי פה. האשמה היחידה היא ESPN שהודיעו כשחוזה שלו לא חודש שהאתר ימשיך להתקיים ושיקרו. שהם ידאגו לעובדים שלהם.

            • Amir A

              שיקח. שגם ידרוש מהם לעשות את המעבר כולם באותו רגע ובלי לידע אף נפש חיה לפני שהם עושים את זה. חוקי כן. מוסרי? אני לא מאמין במוסר. כשהעורכים הזוטרים והכותבים של האתר מסתכלים ימינה ושמאלה, אני לא בטוח מי יותר חרא מבחינתם. ולדעתי הם צודקים. מבחינתם אפשר לפרש את הצעד של סימונס כדוגמא חיה ל"כאשר חוטבים עצים - עפים שבבים".

            • גיל

              מה זאת אומרת מי יותר חרא? יש להם חוזה וESPN יעמוד בו וישלם להם. מישהו הבטיח להם עבודה ל20 שנה? כשיש חוזים אישיים ובמקצוע כל כך נזיל זה לא ממש מפתיע.

            • Amir A

              נכון. כשאתה במקצוע כל כך נזיל ועל חוזים אישיים ברור לך שאתה הולך להימעך בין הבהמות של התחום. במקרה הזה העובדים נמעכו בין ESPN ובין סימונס. לא ברור לי מסע הצלב שלך להגן עליו.

            • גיל

              לא מבין מה אתה מאשים אותו. הוא זה שפוטר והם אלו שהחליטו לסגור את האתר. אני לא אומר שהם לא סובלים אלא שהאשמה כולה על ESPN.

      • תום

        אני זוכר שבזמנו קראתי בדדספין שלגרנלנד היו 14 עורכים מתוך 50+ עובדים, נראה לי שהתואר 'עורך' בגרנטלנד הוא כמו דרגות פז"ם במילואים. בכל מקרה, זה היה ברור שאין מצב ש-ESPN יחזיקו את האתר בלי סימונס ועם הנחייה ברורה מדיסני לבצע קיצוצים.

  • ניינר / ווריור

    סימונס הפך למפלצת. לא יאמן איך עיתונאי אחד מזיין ככה תאגיד ענק. ממתין בקוצר רוח להמשך המלחמה שלו בגודל

  • יוני

    איפה אפשר לקרוא עכשיו את זאק לואו? :(

    • אורי

      ולאן עוברים הפודקאסטים של גיילן וגאקובי?

  • אסף THE KOP

    זה בלוג של אברם ?

  • אלון

    הכי נהניתי לקרוא את טיטוס על כדורסל מכללות. נמצא אותו במקום החדש שלו.

  • רועי הצרפתי

    ESPN זה לא הערוץ הזה ש YES החליפו במקבילה של ערוץ הבידור/E פינת אופירה ועוד מכרו לנו שיש שם תכני ספורט אמיתיים? יקח אותם האל. בואו פשוט תבטלו לי ערוץ בשלט וזהו. רק אל תמכרו לי שהערוץ TRACE הדוחה הזה הוא תחליף למשהו. אלוהים אדירים כל היום יש שם תכניות סטייל "נשות השחקנים".
    זהו הייתי צריך להוציא את זה למרות שזה לא קשור לנושא.

Comments are closed.