תחילתו של עידן חדש?

אולי זה היה היום שבגרמניה כולם חיכו לו

אולי זה היה היום שבגרמניה כולם חיכו לו. מאז שנות השמונים הם מחכים, מאז שהגרמנים בזחיחות ושאננות נתנו לשאר אירופה לעקוף אותם ולהשאיר להם אבק. אולי הנס, תיאו צוונציגר, הנס יואכים וואצקה, כולם כבר מנבאים שנים, שיבוא יום, והנה הוא בא. פתאום, באמצע תחילת העונה, או תחילת אמצע העונה. משהו כזה, בכל אופן. סוף הסתיו במגמת חורף.

שלשום בערב ניצחה באיירן מפנדל מפוקפק את ליל. לא שלא הגיע, אבל זה באיירן, נו. אבל השינוי הדרמטי התחולל אתמול. בורוסיה אירחה את ריאל, קבוצה טובה ממנה לפי כל קנה מידה ידוע עד היום. לריאל יש אמנם בעיה ידועה עם קבוצות גרמניות, אבל דורטמונד לא ניצחה אותה מעולם, בחמישה מפגשים עד היום.

בשבת עוד הפסידה בורוסיה בבית לשאלקה (ועל כך אני רק יכול לומר: נה נה נה נננה), משחק ששחקני דורטמונד אמרו עליו לאחר מכן, שהוא החשוב ביותר העונה. לא בדיוק הגישה של מי שמשקיע דווקא בצ'מפיונס  – כי הם לא. דורטמונד דווקא משקיעה בליגה, כי זה הסיכוי הריאלי היחיד להגיע שוב לאלופות. אבל קלופ נתן הוראה גאונית: להוציא את צ'אבי אלונסו מהמשחק. ובורוסיה העלימה אותו, כך שפפה נאלץ למסור קדימה ולפתוח התקפות, מה שהביא לשער הראשון.

אפילו מוריניו נאלץ להודות בסיום, שלדורטמונד הגיע לנצח "לא פחות מלריאל", וזה היה לו קשה. אבל דורטמונד שלטו בקצב המשחק, ולא בתנו לו לברוח. רק מדי פעם פרצו המדרילנים את השליטה הזו ואז הבליחה היכולת המדהימה של השחקנים שם. אבל דורטמונד ניצחה. דורטמונד של פישצ'ק, לבנדובסקי, שמלצר וגצה, ובעיקר של השחקן הגרמני, אולי הטוב ביותר מאז גינתר נצר – מרקו רויס.

זה לא מקרי. במשחק האחרון , זה נגד מנצ'סטר סיטי, דורטמונד היתה עוד יותר טובה, ולחצה את אלופת אנגליה על שלל גיבורי העל שלה, עד לפנדל די מפוקפק בזמן פציעות שנתן לסיטי תיקו מחמיא. זה הפך לדבר יומיומי כמעט, שהצעירים של דורטמונד מפגינים יכולת בוגרת באירופה. לאופ"א יש כמה סטטיסטיקות כדי להדגים את היכולת.

שאלקה, מצד שני, באה ונתנה בראש לארסנל. פשוט כך. אם אחרי 0:2 חד צדדי בחוץ מול קבוצת הפאר של ארסן המאמן הוב סטייבנס מתלונן על מחצית ראשונה חלשה של שאלקה ועל בעיה בניצול הזדמנויות, אז קרה משהו.  זו לא הקבוצה שניצחה קבוצות דרג שני כמו וולנסיה ואינטר לפני שנתיים רק כדי להתקפל בחצי הגמר מול מנצ'סטר יונייטד, אז קבוצת פאר, בצורה מביכה ונאיבית.

הגרמניות מרגישות שוות, לפחות, לצמרת האירופית. שחקני פאר לטינים מעולם לא הגיעו ככוכבים לבונדסליגה, גם לא בימי הזוהר. אבל גרמניה מייצרת מספיק כישרון כדי להתמודד. ועבור מדינות עולות כמו יפן (יותר מעשרה שחקני נבחרת בבונדסליגה), פולין וכדומה, גרמניה היא יעד לגיטימי ומושך. כמובן שגם עבור השכנות מהולנד ובלגיה. וגם לכשרונות לטיניים שהחליקו דרך הפילטר של הסוכנים הגדולים. כמו דייגו, נניח.

אם הבונדסליגה באמת כבר הגיעה למצב בו היא יכולה להתמודד מול ספרד ואנגליה על הבכורה באירופה אולי עוד מוקדם לדעת. אבל זה כבר לא נראה מופרך כמו עד אתמול.

שחטאר אלופת אירופה. למה לא בעצם?
מזל טוב, כדורגל!

31 Comments

משה 25 באוקטובר 2012

נראה לי שקצת נסחפת בנושא של רויס או שכך חושבים מתיאוס, קלינסמן, ברמה, פלר, תומאס מולר, סאמר, הנס, ליטברסקי ואפילו באלאק וקלוזה ועוד כמה ששכחתי.
זה קצת ישראלי מדי לתת לו תואר כזה אחרי עונה במינשנגלאדבך ועוד עשרה משחקים בדורטמונד.
חוץ מזה, טור יפה וזה בלי להזכיר את הניצחון של שאלקה אתמול בלונדון.

אלון זנדר 25 באוקטובר 2012

אני לא כל כך חושב, שזה ישראלי. אתה כמובן יכול שלא להסכים איתי, ולרויס יש עדיין את חובת ההוכחה – אבל לבד מזאמר ומתיאוס, ורומיניגה שלא הזכרת, אני חושב שרויס בליגה אחרת מבחינת הכשרון. השיפור שלו מעונה לעונה הוא עצום, ולדעתי כבר היום הוא עולה על אוזיל והשאר.
דווקא קצת הזכרתי את שאלקה, לא?

משה 25 באוקטובר 2012

1. קראתי את הטור ב-BLACKBERRY תסלח לי שפיספסתי את הקטע על שאלקה.
2. איך שכחתי את רומיניגה ? אולי אני מדחיק זכרונות רעים.
3. ברמה בעיני היה אבטיפוס למגינים מודרנים, לדעתי מורשתו גדולה משל השאר.
4. אני לא מאוהדיו של אוזיל, הוא שחקן מצוין אך לא תכליתי בעיני.
5. מקווה בשביל רויס שאתה צודק. הוא מרשים העונה אבל יש לו עוד הרבה נעליים לקרוע כדי לעמוד בציפיות שלך.

אלון זנדר 26 באוקטובר 2012

יש משהו במה שאתה אומר על ברמה, מעניין שדווקא בגרמניה הוא לא הפך למודל לחיקוי, אולי בגלל שהסתכסך עם כמה אנשים בדרך. אני בטוח עוד אחשוב על זה.

אמנון 26 באוקטובר 2012

רויס הוא פשוט שחקן ברמה אחרת, לפי דעתי הרבה יותר טוב ממולר או פודולסקי. ההתעקשות של לאב עליהם ביורו הובילה לנבחרת גרמניה די אפרורית, ובדקות של רויס על המגרש גרמניה שיחקה הרבה יותר טוב.
דרך אגב,אחריי השבוע הזה הוכחת בפעם הראשונה כמה השם שבחרת נכון: אכן, בונדסליגה רולז!

udi 25 באוקטובר 2012

ריאל מדריד בלי מרסלו זה פשוט לא אותה קבוצה. ועוד ששחקן כמו אסיין משחק מגן שמאלי זה פשוט בדיחה. צאבי אלונסו היה מנוטרל רק בגלל שהוא כל הזמן היה צריך לחפות על אסיין שכל פעם שדורטמונד תקפו מהצד שלו זה היה חצי גול.
קיצר המשחק הזה לא משקף כלום על הבדלי הרמות בין הקבוצות.
לגבי ארסנל, קבוצה שעולה עם גרויניו חלוץ חוד וראמזי קשר כנף אתה לא באמת מצפה שהיא תנצח משחק כזה. וונגר הוא פשוט מאמן פחדן.

תיקו תיקו 25 באוקטובר 2012

זה נכון, אבל עד כמה שזה מצער (בתור אוהד ריאל) התוצאה שיקפה את יחסי הכוחות במשחק אתמול. ופציעות הן חלק מהמשחק.

אלון זנדר 25 באוקטובר 2012

תיקו תיקו אכן צודק – ולא שמעת את דורטמונד מתלוננים אחרי ההפסד לשאלקה שהם שיחקו בלי ארבעה שחקני הרכב – גצה, שמלצר, בלשצ'יקובסקי והומלס. זה הכדורגל, ודווקא לריאל יש אמצעים וסגל כדי לחפות במקרה כזה. כמובן שכריסטיאנו רונאלדו טוב מכל שחקני דורטמונד – אבל הם הצליחו לשחק ככה, שזה לא בא לידי ביטוי. זו הגדולה של מאמן.
דורטמונד כמובן שיחקו בכוונה על הצד של אסיין וניטרלו בכך את צ'אבי אלונסו ממרכז השדה. זו בדיוק הנקודה.
ובכל זאת – בנוגע למרסלו אתה צודק. שמעתי סטטיסטיקה מדהימה לדעתי, שעם מרסלו ריאל מנצחים יותר מ85 אחוז מהמשחקים שלהם, בלעדיו זה יורד ל61 אחוז בלבד. נתון מדהים שלא יכול להיות מקרי.

udi 25 באוקטובר 2012

אתם צודקים כמובן. בזה שאמרתי שבלי מרסלו הם לא אותה קבוצה התכוונתי להראות את הבעיה של ריאל ולא לסנגר על מוריניו. להפך אני חושב שהוא היה יכול להתמודד הרבה יותר טוב עם הבעיה ולעלות שחקן מריאל ב' ואז אסיין היה גם יכול לשחק במקום חדירה שנפצע ולא מודריץ שלא מתאים לעמדה הזאת.

תיקו תיקו 25 באוקטובר 2012

זה נכון. גם בבארסה וגם בריאל קיימת מגמה של החלפת שחקני הגנה פצועים בכוכבים שבכלל לא רלוונטיים לתפקיד. עדיף מגן/ בלם מחליף, גם אם בינוני מקשר מבריק שאין לו מושג איך לתפקד שם.
הזוי משהו.

אלעד 26 באוקטובר 2012

זה קצת מצחיק להגיד על קבוצה כמו ריאל, שיש לה בסגל 22 שחקנים שכל קבוצה אחרת הייתה רוצה, שהיא לא אותה קבוצה בגלל ששחקן X פצוע. זה מזכיר לי שכשמוריניו היה בצ'לסי, שהייתה מפוצצת בכוכבים, ואחרי פתיחת עונה צולעת הוא התלונן שהקבוצה "חייבת חיזוק בהגנה".

GIL 25 באוקטובר 2012

"אז קבוצת פאר"…LIKE

MG 25 באוקטובר 2012

יש מצב שכתבת את הפוסט לפני המשחק? :)
רויס היה אתמול הרבה מתחת לרמתו הרגילה והזכיר למה יוגי עדיין תופס ממולר (בצדק) הקיצוני הגרמני הטוב ביותר, למרות שבבאיירן הוא משחק לרוב מתחת לחוץ.
הליגה הגרמנית יכולה להדפיק את פערי הרמות (אם בכלל קיימים), אבל כל עוד כללי הפר-פליי הינם בגדר המלצה בלתי מחייבת בלבד אין הרבה סיכוי להדפיק את הקבוצות הגדולות בליגות האלה (כמובן למעט באיירן שעשתה 2 גמרים ב-3 השנים האחרונות).
ושאלה לאלון או לכל מגיב אחר שיודע – האם יש עוד קבוצה בעולם שבכל משחק שלה כמות הצופים גבוה יותר מ-13% מתושבי העיר אותה מייצגת?

שונא את הkop 25 באוקטובר 2012

הפועל קרית שמונה

MG 25 באוקטובר 2012

קשה לי להגיב לשם הזה ואני מחזיק בדעתי שתעשה טוב אם תשנה אותו, כיון שהוא אלים.
לעצם העניין ק"ש אינה מביאה מוצע של 3,000 צופים למשחק.

אפריים 25 באוקטובר 2012

גרין ביי. וזה לא הדבר היחידי שמשותף להם.

MG 25 באוקטובר 2012

לא מייצג ממספר סיבות:
1. בארה"ב יש מעט קבוצות שאינן משתנות ואין אלטרנטיבות. (אם אני גר בבוסטון או במקום סמוך ורוצה ללכת למשחקי NBA לעולם יהיה לי רק את הסלטיקס).
2. עד לפני 17 שנים הם שיחקו במלווקי (עיר באותו סדר גודל של דוטמונד) ואולי עדיף לשפוט אותם לפי זה (בעצם הם אספו שם את מרבית האוהדים שלהם).
3. מספר משחקים נמוך בהרבה. קל יותר להביא אוהדים לעונה של 10 משחקים בייתיים מאשר של 30.

אריאל גרייזס 25 באוקטובר 2012

MG, לך לכל ספורט מכללות בארה"ב ותמצא את זה. האיצטדיון של פן סטייט מכיל 110 אלף מקומות כשכל העיירה היא 50 אלף. אותו דבר מישיגן ואן ארבור ויש עוד כמה וכמה דוגמאות

MG 25 באוקטובר 2012

אריאל, אני לא מספיק בקיא, אבל למיטב ידיעתי (ותקן אותי אם אני טועה) יש הבדל מהכדורגל האירופאי, כיוון שעיר של 600,000 זה אומר לפחות 20 קבוצות.
בגרמניה יש 9 ליגות, אם זכרוני אינו מטעני. ובארץ, כאשר יש רק 5 יש בת"א יותר מ-10.
כמה קבוצות יש בכל עיר בארה"ב בספורט ספציפי? כמה בערים סמוכות?
האם המאבק על לבבות האוהדים חריף כמו באירופה?
קטונתי מלייעץ לך, אבל לדעתי זה יכול להיות מעניין מאד אם תכתוב פוסט על איך הדברים האלה מתרחשים בארה"ב, כיוון שהדיוט כמוני מתקשה להשוות בין אירופה לארה"ב.

אלון זנדר 25 באוקטובר 2012

MG – קודם כל, יכול להיות שהוא שונא את יציע הקופ ולא את המגיב אסף? אולי אני נאיבי, אבל אפשר פשוט לא להתייחס.
בקשר לרויס – כנראה שראיני שני משחקים שונים. קודם כל, הוא לא קיצוני. או שהוא קיצוני כמו שמסי או לחילופין כריסטיאנו רונאלדו קיצונים. רויס ניהל משחק מצויין, יחד עם גינדוהאן הם עשו לריאל בית ספר. רויס נפל אחורה ומשך מגינים, חילק כדורים הצידה, ובעיקר לא איבד אף כדור בניגוד לקיצונים גצה וגרוסקרויץ, וזה היה האלמנט המסוכן ביותר לדורטמונד אתמול. לי היה נראה שהוא מקבל החלטות מעולות ועושה את הדבר הנכון בכל סיטואציה. אבל אולי זה רק אני.
בנוגע לקבוצות – ודאי. ליל בצרפת, אני די בטוח. בספרד יש את לבאנטה וראיו, אבל השיא הוא מגרמניה כמובן. למשחק של הופנהיים מגיעים בממוצע פי עשר מתושבי העיר. ואם אתה אומר שהופנהיים היא בעצם רובע, למרות שזה לא מדוייק – עדיין מגיעים כל תושבי סינסהיים לכל משחק. בממוצע, כמובן.

MG 25 באוקטובר 2012

אלון, תודה על התשובה.
יכול להיות שזה מה שהוא שונא, אבל פעם ראשונה שראיתי את השמו היתה בתגובה שהשמיצה ספציפית את אסף, אז זה נראה לי צירוף מקרים קצת יותר מדי גדול, למרות שהכל יכול להיות…
לגבי רויס – הוא מתופקד בצד (גצה באמצע), בניגוד למולר שמתופקד במינכן מתחת לחלוץ, ובכל זאת (ובצדק לדעתי) יוגי מעדיף או מולר בנבחרת. אם רויס משחק, אז זה בשמאל, כלומר לא במקומו הטבעי.
ולגבי מה שכתבת – זו בדיוק הבעיה. היה מולו את אסיין והוא לא ניצל את זה, למרות ששחקנים פחות מהירים ומוכשרים ממנו עשו זאת.
ואם כבר כשרון בגרמניה – אם היית שואל אתמול באצטדיון מי יותר מוכשר הוא או אנדי (התרנגול) מולר 75,000 אנשים היו מצביעים על השני, שהראה ברק בנבחרת אפורה שהתבססה באמצע על שחקנים דוגמאת אפנברג, ירמיס, הסלר ובאזלר (מצויינים, אך חסרי חן וברק).

אלון זנדר 25 באוקטובר 2012

באזלר חסר ברק? הוא היה רודף אחריך, אם הוא לא היה בדיוק אחרי עישון. תראה, אני רואה דווקא את גצה יורד יותר הצידה, פשוט כי רויס טוב יותר באמצע. אבל זה הטיפוס החדש של הקשר המרכזי הגרמני. כולם רוצים לשחק באמצע: אוזיל, מילר, קרוס. וגם הדור החדש: גצה, רויס, או דור העתיד: הולטבי (קנו כרטיסים ליורו אנדר 21 ביוני כדי לראות אותו!), דרקסלר, רודה (מפרנקפורט). מי שיהיה הכי טוב, יישאר באמצע. השאר יחליפו איתו מקומות מדי פעם.

MG 25 באוקטובר 2012

באזלר איבד אצלי את הסינטימנט שנטש את בודהה.
שמע, מהשורשים (ובואו נעזוב פוליטיקה) גרמניה היא הנבחרת המועדפת (אחרי ישראל כמובן), כך שאראה אותם בטלויזיה (החוק שלי אומר שכסף מוציאים על מכבי חיפה בלבד). אני דווקא לא מתלהב מהכוכבים העולים, כיוון שהם בעמדות שיש לגרמניה שחקנים בטופ העולמי. דווקא בעמדות החלשות (שמלצר ובואטנג זה לא טופ וללהאם יש עוד גג שנתיים בטופ) אין בשורה ששמעתי אליה (אולי אתה יכול לעדכן אחרת).
גרמניה חייבת עוד חלוץ מטרה ברמה (שורלה בנתיים לא מוכיח את עצמו), מגנים וקיצוני שמאלי.

תיקו תיקו 25 באוקטובר 2012

פוסט כיפי.

הבונדסליגה אמנם נחותה משתי הליגות הבכירות (אך לא בהרבה) אך לטעמי היא המהנה ביותר כיום.

אריק 25 באוקטובר 2012

ומצד שני הפרמייר ליג עם שלושה הפסדים ונצחון מביך אחד. אני כבר אמרתי השנה שאני רואה קבוצות כל כך חלשות בליגה הזאת שזה מדהים. אם ניוקאסל קבוצת שולי צמרת וסטוק ופולהאם באמצע/חלק עליון של הטבלה זה אומר המון. יש לפחות 12 קבוצות חלשות/חלשות להחריד בליגה הזאת כשגם הטובות נופלות טכנית טקטית ואיכותית ממאיפה שהן צריכות להיות ורק ואקום איטלקי – צרפתי -הולנדי מחזיק אותן בצמרת.

אלון זנדר 25 באוקטובר 2012

זה לא שריאל ובארסה צברו נקודות זכות, כן? הניצחון של ברצלונה משער בדקה ה93 הוא לא בדיוק עדות לעליונות ללא מצרים. זו תקופה בה קבוצות חושבות שהן לא חייבות להתאמץ בכל משחק. מצד שני, מנצ'סטר סיטי חייבת להתאפס אם היא לא רוצה להביך את עצמה שוב, בבית כזה בו אסור לאבד ריכוז.

Zak 25 באוקטובר 2012

אפשר רק להיזכר באותו משחק אכזרי לפני תשע שנים עם השער של פורטיו בדקה ה 90 שגזל מדורטמונד את העלייה לרבע הגמר. הנקמה מוגשת קרה, אני מניח…

אלון זנדר 25 באוקטובר 2012

יפה שאתה נזכר – וזה באמת למרות שלריאל אין הסטוריה ממש טובה מול גרמניות. המשחק ההוא היה בשיא הנאיביות הגרמנית (עיין ערך: לברקוזן).

תומר חרוב 25 באוקטובר 2012

איזה תענוג של משחק זה היה. אני חושב שלקראת 2014 מולר יידחק מההרכב ורויס-גצה-אוזיל ירכיבו את הקישור ההתקפי של גרמניה, שלושה שחקנים שיכולים לנהל את המשחק ולשחק בכל אחד מהאגפים. הבעיה של הנבחרת הגרמנית היא ההגנה, תשאלו את באלוטלי.

אביאל 25 באוקטובר 2012

תומר חרוב – אני דווקא ציפיתי מלב ללכת על זה כבר ביורו האחרון, זה יכול להיות טריו חלומי בנבחרת גרמניה.

זנדר – אני חושב שזה קמת מוגזם לגבי רויס, הוא עדיין לא מתקרב לאוזיל לדעתי מבין השחקנים שמשחקים היום ואני חושב שיש עוד הרבה זמן (ותארים) עד שהבחור יגיע לרמה של קלינסמן, באלאק, מתיאוס, ברמה, רובי פלר. גם פתיחת העונה החלשה יחסית של דורטמונד בליגה על אף הצירוף של רויס מעידים על העניין.

אלון זנדר 26 באוקטובר 2012

אביאל – ואני אגיד יותר מזה: חוסר ההצלחה בתחילת העונה של דורטמונד היה בגלל רויס. בגלל שהוא טרם הסתגל ללחץ על מוביל הכדור של היריב אחרי איבוד כדור. כלומר עוד לא היה חלק מהשיטה של דורטמונד. ובכל זאת הוא שיחק, כי הוא פנומנלי. ובתוף שבועות ספורים הוא גם הטמיע את הנושא הזה, לא דבר של מה בכך. עכשיו, ברור שהוא עוד לא השיג כלום, פחות מאלה שהזכרת ואפילו מאוזיל. אבל לדעתי מבחינת כישרון ועם ההשתפרות המהירה שלו, הוא בדרך לעבור אותם. יש לו את הדינמיות והשליטה במשחק שהיו לרומיניגה, זאמר ומתיאוס, ויש לו יותר כישרון מלאלה. לדעתי, כמובן. ניפגש בעוד כמה שנים.

לכולם, בנוגע לנבחרת גרמניה – הלוואי שזו היתה הבעיה של הכדורגל הגרמני. עכשיו, ההגנה באמת לא משהו, אבל לדעתי גרמנים אפשר ללמד להגן. הוודס חזר לעצמו אחרי שנה קשה, שמלצר הוכיח שתחת לחץ הוא מתחשל, ויש עוד כמה בקנה. הבעיה האמיתית היא בתפקיד חלוץ המטרה. קלוזה כבר עבר את השיא, למרות שהוא תמיד טוב לגול, שניים, זה לא מספיק מול נבחרות צמרת. גומז הוא אמנם בעל יכולת מוכחת, אבל אין לו קילר אינסטינקט ביום יום. אחריהם כבר יש ממש שממה, כשקיסלינג עוד פוגע, אבל לא מצליח לעבוד כחלק מהמערכת של לב. ולכן חסר סיכוי. יכול להיות, אגב, שגרמניה תהפוך להיות ספרד, ושהחלוץ שלה יהיה רויס (שזה בגרמנית פברגאס) – לב כבר ניסה את זה מספר פעמים.

Comments closed