תעצרו!

ריצ'רד ניווהאוזן, אב לשלושה, היה הקוון במשחק. יבורך זכרו

שלשום שיחקו בעיר ההולנדית אלמרה, עיר שיובשה לה יחדיו מקרקע הים, כדורגל. נערים ב' המקומיים של באוטנבויז אירחו את ניווה סלאוטן מאמסטרדם, קבוצה בעייתית. אני לא אכתוב מילה על המשחק, או על התוצאה. כי היא חסרת חשיבות. הדבר היחיד שיש לו חשיבות זו המשפחה של ריצ'רד ניווהאוזן, שמת כתוצאה מכך.

ריצ'רד ניווהאוזן, עד שלשום אב לשלושה, היה הקוון במשחק. הוא, כמו כל מי שעוסק בספורט החובבני, עשה זאת בהתנדבות, עבור הקבוצה של בנו.

אני לא יודע, ולא ביררתי מה קרה במשחק. אני גם לא אברר, כי אין לכך שום משמעות. אין שום סיבה, שום סיבה, שום סיבה בעולם, שיכולה להקל מאשמתו של מי שרצח. של מי שהלך והרג מישהו.
שלושה שחקנים בני 15-16 מאמסטרדם ושני בני נוער נוספים שהמשטרה עדיין מחפשת רצו לעבר הקוון בן ה-41, היכו אותו באגרופים ואחרי שנפל לרצפה המשיכו לבעוט בו. מול עיני הבן שלו.

אחרי ההתקפה קם ניווהאוזן על רגליו בקושי, אבל נראה שהוא מתאושש. שעות ספורות לאחר מכן הוא התמוטט, איבד את הכרתו, ובבית החולים נקבע מותו.

מועדון ניווה סלווטן הפסיק את פעילות הקבוצה כבר אתמול והוציא אותה מהליגה. בהודעת המועדון לעיתונות נכתב "אין למקרים כאלה מקום על מגרש הכדורגל". ואני שואל – איפה יש להם מקום? הרוצח של קסנדרה פרקינס היה בכותרות יומיים, אלפי מקרים כאלה מדי יום – ונראה כאילו הגבולות נפרצים.

מאיפה זה מגיע? מהיכן הייאוש התהומי שמכין את הקרקע? מאיזה תהומות מצוקה נשאבות היכולת לפגוע באדם אחר בקור רוח? הרי לא רע כיום לאנשים יותר מבתקופות אחרות בהסטוריה. נח להאשים את התקשורת, את משחקי המחשב האלימים ועל תת-תרבות שמקדשת אגרסיביות עבריינית. האם זה באמת רק השעמום?

וכשאני קורא את הפוסטים בפייסבוק שעוסקים בספורט ישראלי אני נחרד. אני זוכר בזנ"טים שנזרקים באצטדיון, שיכולים להביא לתוצאות דומות, אם אתם חושבים שיש הבדל גדול. טראש טוק שעובר גבולות, שירי שואה ונאצות מהסוג הכי נחות ומכאיב, קריאות גזעניות ותקריות על גבי תקריות על גבי תקריות.
אוהדים אומרים "אף אחד לא יגיד לנו מה לשיר", פניני ותומכיו מדברים על "להט המשחק". מתי הפסקנו לשלוט בעצמנו? אנחנו צריכים חוק שיאסור עלינו לעבור את הגבול בקללות ויכריח אותנו לשמור על צלם אנוש? כשהדופק שלנו 180 אנחנו יכולים לומר מה שעולה לנו לראש? מתי מפסיק המח שלנו לפעול? האם כולנו כבר מתים לפי הגדרת המדע?

וכן, יש קשר ישיר. האגרסיביות פושה, ההתחשבות והסולידריות נעלמות. האחר זוכה לדמוניזציה ודה -הומניזציה. כל אחר הוא אויב בפוטנציה ולכן אויב של ממש. זה מתחיל במלים, כן. זה לא נגמר במלים. את זה היינו כבר אמורים ללמוד.

התולעת הישראלית (פוסט של גיל ישי)
קפטן טראש

29 Comments

איציק 4 בדצמבר 2012

אלון,
אלימות היתה תמיד; אירועי ספורט ואירועים אחרים שהיסתימו רע היו תמיד. הנגישות למידע לא היתה כזו תמיד. יש לכך מספר השלחות. הראשונה, המידע מגיע מהר ובכמויות אדירות; השנייה, זה הדרייב שנגרם מכך. יש מחקרים שכשמודיעים על התאבדויות, העובדה עצמה ומקום ההתרחשות, אז יש עליה בהתאבדויות. נראה לי שידיע על אלימות מבצעת את אותו המשוב. ידיעות כאלו צריכות לבוא עם תמיכה למיגורה.
מספר דברים נוספים:
1. פעם מורה היה מקצוע מכובד. כבודו יורד עם השנים. הייחס אליו יותר ויותר מזלזל, במקומות רבים בעולם המערבי. לכן גם הטובים לא הולכים עליו וזהו גלגל רע המזין את עצמו. פעם מורה היה בראש ובראשונה מחנך, היום הוא שומר על עצמו ומנסה להקנות קצת ידע. חינוך מזמן לא בבית-ספר ברוב המקרים (יש כמובן יומאים מין הכלל). למורה גם אין כלים לטפל במתפרעים כיוון שחוק להגנת הילד עיקם את המקל יותר מידי לצד השני וכל הכח אצל התלמיד, והוא יודע זאת, מזלזל במורה ומשפיל אותו. יואב קדמן ושכמותו באו בטוב, אך ירו לכולם ברגל עם החוקים שלהם וסרסו כל יכולת שליטה. הם באו לעצור אלימות מבוגרים כלפי ילדים ויצרו את האלימות של הילדים למבוגרים.
2. פעם חיו על פחות חוקים ויותר ערכים. כאשר בחסות החוקים נעלמו הערכים (ואולי בגלל שנעלמו הערכים הכול לפי החוק), אין משמעות למה שלא כתוב. דבר זה יוצר ניבון וגורם בסוף גם לזילזול בחוק.
3. פעם קראנו ספרים ושיחקנו בחוץ, כלומר הינו יצורים חברותיים. כיום רוב הילדים לא קוראים ורק משחקים מול המסך, לרוב משחקים אלימים גם אם הם מול יריב. סירטי האנימציה לילדים רווים באלימות וכך גם רוב סירטי הפעולה. די ליראות את השינוי אפילו בסירטי ג'ימס בונד משנות ה-60 לימינו אנו.

האם אפשר לעצור את זה, כן. את הטכנולוגיה לא ניתן ולא רצוי לעצור, אך ניתן ליצור מערכת חוקים (הרי ערכים כבר אין) אשר לא יאפשרו יצורת משחקים אלימים או להגביל אותם הרבה מעבר למה שקורה עכשיו (למשל על-ידי מיסוי גבוה, כמו סיגריות). הורים לא בטוח שיעדיפו משחקים כאלו לילדים במחיר כזה.
לתת למורים הרבה יותר כוח, ולהקטין את זכויות התלמיד. זה לא אומר שהמורה יוכל להרביץ לתלמיד, אך לתפוס ביד ילד בכיתה ב' היורק על ילד אחר (או על מורה, מזכירה) ולקחת אותו למנהל, לחייב אותו לעבור טיפול אצל היועצת, או לשלוח אותו לחדר מוזיקה קלאסית (תרגיל זה נוסה בהצלחה באחד מבתי-הספר בגרמניה) יכולים להועיל. כמובן ששכר המורים ודרישות לאיכות המורים חייבים לעלות.
אלו רק דוגמאות, אך גם הן לא קלות ליישום. בממצב שקיים בארץ, אני לא מאמין שמשהו יזוז, במקומות אחרים גם לא בטוח.

אמנון 4 בדצמבר 2012

בשביל לתת מיסוי גבוה על משחקי וידאו, צריך קודם כל להוכיח שהם אכן גורמים לעלייה באלימות. וזה משהו שהוא לחלוטין, אבל לחלוטין, לא בטוח.
שנית, למילים יש הרבה מאוד כח, אבל הכח שלהן כן מוגבל. כלומר, כל עוד הן אינן מובילות לאלימות ממשית, צריך להתסכל עליהן אחרת. הרי האלימות היא חלק מהחיים שלנו והיא חלק מהוויה האנושית, ניסיון להחביא אותה, או לנסות להוציא אותה מחוץ למרחב החיים שלנו יכול רק לגרום להתפרצות קיצונית מהצד השני. קצת כמו בסרט "סרט לבן" המופלא של אנקה, או כמו בהתפרצות געשית, לפעמים זה טוב שיש מקום שאפשר "לשחרר" בו. כל עוד אתה יודע מה הגבולות שלו. ואני אומר את זה גם בהקשר של כספי ושירי שואהנאצותגזענות ביציעים. יש הבדל בין קהל שצועק "מוות לערבים" ואז הולך ומרביץ לערבים, לבין קהל שצועק ק צועק שר"המשטרה גסטאפו" (ובכוונה נתתי שתי דוגמאות מקבוצות שאני לא אוהב).

איציק 4 בדצמבר 2012

ראשית, עד כמה שאני קראתי (ואני לא מומחה בתחום) אז למשחקים האלימים יש שתי תופעות לואי. האחת, יצר אלימות גבוה יותר, והשניה, ולא פחות חמורה, חוסר יכולת קומוניקטיבית טובה (לא יודע לגבי מובהקות סטטיסטית ומדה שהמובהקות חשובה). מיסוי גבוה יכול להינתן לא רק אם יש הוכחות שזה מוביל לאלימות כי אם גם במקרה של סדר עדיפויות של המדינה. היא יכולה לומר שיש לה רצון להפחית את כמות המשחקים האלימים כמו שהיא יכולה למסות חלב מיובא כדי לעודד את המחלבות בארץ. האלימות יכולה להתפרק בהרבה צורות, ואתן דוגמא אישית. בגיל היסודי הינו רבים הרבה בין הכיתות ובתוך הכיתות, לא לשבור יד אן להוציא עין, יותר האבקות. כשהתחלתי לשחות תחרותי והגעתי לכשלוש שעות אימון ביום (כל יום) אז החשק לתחרויות האלו ירד. אגרסיות הם הרבה פעמים עודף אנרגיה שרוצה להשתחרר. ניתן לכוון את שיחרור האנרגיה לערוצים יותר ידידותיים.

פרלה 5 בדצמבר 2012

יצחק קדמן.
יואב קדמן, לפי זכרוני, היה רכז במכבי ת"א אך קשור פחות לענין נשוא הפוסט.

איציק 5 בדצמבר 2012

צודק, תודה

קורא 4 בדצמבר 2012

הסיבות באירופה ובישראל לאלימות שונות. בעוד בישראל אתה שולח ילדים בני 18 להרביץ לילדים ערבים, ואז מחזיר אותם לחברה הישראלית, מה שמתפוצץ בפרצוף של כולנו, באירופה היעדר האלימות והעובדה שאין מלחמות לא משאירה לאנשים מקום לפרוק את האגרסיות שלהם, ואז הם פורקים את האגרסיות במקומות כמו מגרש הכדורגל, ובלהרביץ לקוון.

איציק 4 בדצמבר 2012

אתה רציני? חקרת את זה, או אלו דעות פוליטיות. ההליכה לצבא מגבירה את האלימות בידיוק כמו שהשואה חיזקה את האמונה בדת או הפיגועים חיזקו את תחושות הפיוס אצל הנפגעים הישירים. מי שהאמין באלוהים לפני השואה בדרך כלל התחזק באמונתו (שאל את הרב לאו) ומי שלא, התחזה לרוב אמונתו נגד קיום האלוהים (טומי לפיד כדוגמא). אותו דבר נפגעי הטרור, ונעשו על זה מחקרים, הפגיעה רק חיזקה את אמונתם בהליכה לקראת הפלסטינים או לחילופין להיכנס בהם חזק יותר. נדיר שאירועים טראומטיים משנים את האמונה, כי אם להיפך, נותנים הצדקת יתר. אותו כנ"ל, אני מניח, נכון גם לגבי החיילים המתגיסים לצבא הגנה לישראל. לא לצבא עלימות, טרור או פורקי אגרסיות על ערבים מיסכנים כמו שאתה מנסה לתאר. תוסיף לכך שרוב החיילים לא נימצאים בחיכוך יומיומי עם הפלאסטינים, אז התוקף של טענתך בטלה בשישים.
חבל להכניס לדיון ענייני משהו שאינו כזה, רק כדי לנסות לנגח פוליטית.

אלי הירוק 4 בדצמבר 2012

תכלס. זו גם הסיבה שבארץ הרבה יותר חם מבאירופה.

יוני 5 בדצמבר 2012

מצוין

אזי 4 בדצמבר 2012

אני חושב שקודם כל השאלה היא אם באמת יש יותר אלימות או שאנחנו רק נחשפים אליה יותר.
לפני 15 שנה, לא היית שומע על רצח באמצע משחק כדורגל חובבים בהולנד.

MOBY 4 בדצמבר 2012

מסכים עם הרעיון המרכזי.
אבל….
פעם כנראה היה יותר טוב. לפני שהחקלאות בייתה אותנו האדם הממוצע ששרד את גיל 5-7 היה הרבה יותר זמן לשבט שלו מאשר כיום. הוא היה בריא יותר אינטילגנט יותר וחברותי יותר.
אחת הבעיות כיום היא הנגישות המהירה להכל. לאלימות לפורנו והשטחיות שמתפרסת ותופסת חלקות יותר ויותר. גם באוניברסיטה

סתם אחד 4 בדצמבר 2012

התוקפים היו בני מהגרים ממרוקו. בהולנד יש עכשיו סערה גדולה סביב
הסיפור הזה והשתלבות מהגרים מוסלמים.

עמרי פלג 4 בדצמבר 2012

פרגוסון אמר משהו מעניין על זה. הוא מספר על תמונה שראה בספר ההיסטוריה של יונייטד שבא שחקני יונייטד ולידס הולכים מכות והקהל בוהה בהם ללא תגובה. זה לדבריו לא יכול לקרות היום. צודק

לא דופק חשבון 4 בדצמבר 2012

סערה גדולה בהולנד סביב המהגרים.

בעקבות רציחתו של קוון הכדורגל במשחק ע"י נערים "מהגרים" ממוצא מוסלמי.
http://www.ad.nl/

כרגיל אבקש לא למחוק הודעה זו כי היא לא פוליטקלי קורקט

לא דופק חשבון 4 בדצמבר 2012

פשוט מזעזע
אתר הספורט של וואלה שיש לו כתבה על כל נושא בעולם הספורט פשוט מתעלם כי הרוצחים הם מוסלמים,כנ"ל גם ספורט הארץ,ספורט 5 וספורט אחד
זכרו דת הפוליטקלי קורקט מאפשרת לשקר את הקוראים ולהעלים מידע מהם
ככה זה

כסיפוביץ 5 בדצמבר 2012

אני לא בטוח שיש יותר אלימות כיום מאשר פעם.
מה שבטוח שהתקשורת היום חושפת אותנו לכל מקרה וההתעסקות בה היא גם נעשית באלימות, פולשנות וצורך עז להביא דם אל העמוד הראשון בחדשות.
לדוגמה קרוב משפחה שלי נרצח במגרש כדורגל על ידי אוהד בדקירה לפני למעלה מעשרים שנה.
לא תמצא כמעט זכר למקרה. היום זה היה מקרה שמתפרסם גם בחו"ל.

העולם רווי באלימות ותמיד היה אך החשיפה השתנתה ולנו כהורים ואנשים נשאר רק לחזק את הפילטרים שלנו.

אני חושב שכל הגבלה לא תעזור ואף פעם לא עזרה. כל שנשאר לנו הוא ללמד וללמוד להפעיל שיקול דעת.

הוזכרו כאן משחקי מחשב. אני גיימר לא קטן וחולה על משחקי מלחמה. זה לא עושה אותי אדם יותר אלים אבל כן נחשפתי לזה בגיל הנכון.

הייתי קרבי בצבא והיום אני מזועזע מקלות הדעת שבא הלכתי להילחם באנשים בגלל אידיאולוגיה או עקרון מסוים.
הבנים שלי יילמדו איך ליהנות מעולם משחקים אבל לדעת לשים גבול בעולם המציאות.
אני מסכים שבארץ הקלות שבה אנחנו שולחים ילדים להרוג בסוף חוזרת אלינו בבומרנג.

נקודה אחרונה.
כל הגבלה חייבת דבר ראשון להיות בתקשורת. ידיעות פולשניות ואלימות אין להם מקום בראש החדשות.

פנדלוביץ' 5 בדצמבר 2012

האם הקרוב שלך היה מרדכי קינד?
כי אם כן, הארץ דווקא רעשה אז.

כסיפוביץ 5 בדצמבר 2012

חיובי, זה האיש.
כוונתי הייתה שאם מקרה כזה היה קורה היום אז הוא היה חוצה גבולות ממש כמו שאנו מתדיינים בגלל כמה חלאות אדם בהולנד.

דרך אגב, עד היום סבתי לא מסוגלת לשמוע שאני הולך לשחק כדורגל בגלל אותו מקרה…

יצחק 5 בדצמבר 2012

קוונים ושופטים צריכים לחשוב פעמיים אם להגיע למשחקים בסכנין וכד', מוסלמים = חיות.

כסיפוביץ 5 בדצמבר 2012

מדהים שחיה כמוך הצליחה לכתוב בלי שגיאות.
מקווה שהתגובה הזו תזכה אותך באישום פלילי

סתם אחד 6 בדצמבר 2012

ואם הוא היה אומר את זה על מתנחלים, גם אז היית מאחל לו רישום פלילי?

משתמש אנונימי (לא מזוהה) 6 בדצמבר 2012

ברור

כסיפוביץ 6 בדצמבר 2012

ברור

כסיפוביץ 6 בדצמבר 2012

לא הכל שמאל וימין בחיים. קודם כל תהיה בן אדם

סתם אחד 7 בדצמבר 2012

OK, ואם אלה היו אוהדי בית"ר?

צור שפי 5 בדצמבר 2012

כאוהד הפועל אני מרגיש את עצמי מאויים בטדי, גם כיסחו לי שם פעם את הרכב בגלל מדבקה אדומה, כשאנחנו בסכנין יש דווקא אווירה טובה.

אלי הירוק 5 בדצמבר 2012

הנה תגובה ששווה למחוק.
יצחק=טיפש/פרובוקטור.

אייל 5 בדצמבר 2012

כבר מגיל 15 הם מתחילים לרצוח

יוסי 7 בדצמבר 2012

התגובות הגזעניות שוות את הכסף מערוץ הספורט? פעם זה לא היה קורה בדהבאזר.

Comments closed