קרלסן-אנאנד II, משחק 11: קרלסן מגן על התואר

אנאנד קורס תחת הלחץ ברגע מכריע, ולא מגיע למשחק ה-12

בסוף הפוסט הקודם כתבתי שאנאנד יצטרך להחליט האם לנסות וללכת על ניצחון כבר במשחק ה-11 בשחור, או (בהנחה שמשחק זה יסתיים בתיקו) להשליך את כל יהבו על המשחק ה-12 והאחרון, בו יהיה לבן. ובכן, לפי תחילת המשחק היה נדמה שבחר באפשרות השנייה, אבל באמצע התברר שהוא הולך על הראשונה.

שני היריבים נכנסו בפעם השלישית ברציפות (כשקרלסן בלבן) להסתעפות חומת ברלין, מה שעורר כצפוי לא מעט תגובות עוינות בקרב הצופים:

 

אנאנד היה הפעם הראשון לסטות מהמשחקים הקודמים, כשבמקום 9…מ-ה8 10.פ-ג3 ח5 – הסתעפות בה השחור מתמקד כמעט רק בבלימת יוזמת הלבן באגף המלך – בחר ב-9…ר-ד7 ו-10…ח6, הסתעפות הנחשבת למעט פחות פסיבית והגנתית (אם כי עדיין סולידית מאוד עבור השחור). אנאנד המשיך ושיחק 12…ג5 בשלב מוקדם יחסית, מסע המרויח מרחב באגף המלכה אבל גם מאפשר לפרש לבן להתייצב על משלט מרכזי חזק ב-ד5; כהשלמה לרעיון הזה הוא קידם רגלי באגף המלך עם 15…ז5 – מסע המחליש אמנם את הערוגה ו6, אבל מונע מאותו פרש לבן לתמרן ל-ו4 ומקשה על הלבן לארגן פריצת רגלים באגף המלך. (היתרון המספרי של 4 לעומת 3 רגלים באגף זה הוא אחד הקלפים האסטרטגיים המרכזיים של הלבן בברלין.)

אנאנד המשיך במסעיו הבאים למנוע מקרלסן לפרוץ באגף המלך עם ח4 או ו4 (באמצעות הצבת הפרש ב-ז6 והרץ ב-ה7), והיה נראה שקרלסן, לפחות באופן זמני, ויתר על הרעיון. במקום זאת תימרן את הפרש השני שלו ל-ו6, אותה ערוגה שנחלשה בעקבות קידום הרגלי השחור ל-ז5:

bviewca1

הפרשים הלבנים עשויים להיראות מרשימים במבט ראשון, אך למעשה אינם עושים הרבה מלבד לחסום את העמדה. ובנקודה זו אנאנד ניצל את האופי הסטאטי של אגף המלך כדי לפרוץ באגף הנגדי עם 23…ב5!! – מסע מבריק ששינה לפתע את אופי המשחק והפך אותו לחריף בהרבה, תוך שהוא מעניק לשחור סיכויים לא רק להוציא תיקו אלא גם לנצח (אבל מצד שני מגדיל את סיכוייו להפסיד).

המסע נראה מפתיע במבט ראשון כיוון שהלבן יכול "פשוט" לקחת את הרגלי בשתי דרכים שונות – אלא שאף אחת מהן אינה טובה. 24.ג:ב5 יאפשר 24…ג6! 25.ב:ג6 מ:ג6 – הפרש על ד5 מותקף וצריך לסגת, הרגלי על ב3 ייפול, ועמדת הלבן קורסת. 24.א:ב5 יאפשר לשחור להפעיל את הצריח על הטור א': 24…א4 25.ב:א4 צ:א4 26.צ-ג1 (כדי להגן על הרגלי ב-ג4) 26…צ-א2 27.ר-ג3 פ-ו4! עם יוזמה חזקה.

בשידור החי ניתן היה לראות בבירור שקרלסן החל להרגיש פחות בנוח בשלב זה. לאחר כתשע דקות של מחשבה הוא שיחק 24.ר-ג3 כדי לשפר את עמדת הרץ, והניח לאנאנד ליזום את חילופי הרגלים: 24…ב:א4 25.ב:א4 (כך שני הצדדים נותרים עם חולשות רגלים) 25…מ-ג6. מסעו האחרון של אנאנד מפנה את הטור ב' שנפתח עבור הצריחים שלו, וכן מפעיל את המלך ומשתמש בו כדי להגביר את הלחץ על המרכז הלבן. קרלסן, מצידו, החליט להפעיל גם הוא את המלך שלו ולהביא אותו למרכז בתמרון לא שיגרתי (למצב בו כל כך הרבה כלים עדיין על הלוח), כדי לתמוך בערוגות ד5 ו-ה5 הנתונות תחת לחץ הולך וגובר – ושיחק 26.מ-ו3:

bviewca2

בנקודה זו, אנאנד הרגיש כנראה שמדובר ברגע קריטי במשחק ושקע במחשבה של למעלה מעשרים דקות. האפשרות הטובה ביותר לשחור היתה כנראה 26…ר-ה7! כדי להיפטר מצמד הפרשים המחזיקים את המרכז הלבן – למשל, אם הלבן ימשיך ברעיון של קידום המלך למרכז, כמו במשחק, עם 27.מ-ה4 יבוא 27…ר:ו6 28:ה:ו6 (או 28.פ:ו6 ר:ג4) 28…ר:ד5 29.ג:ד5+ מ-ד6 והיוזמה בידי השחור.

אלא שכמו במשחק התשיעי בדו-קרב הקודם, עצביו של אנאנד בגדו בו כשהלחץ הגיע לשיאו. הוא לא שיחק אמנם אף מסע בודד גרוע כל כך כמו אותו 28.פ-ו1?? משנה שעברה, אבל ביצע כאן שלושה מסעים רצופים שהיו בינוניים-עד-גרועים והפכו את עמדתו מעדיפה לנחותה מאוד. תחילה 26…צ(ד)-ב8, מסע טבעי כשלעצמו המיועד להפעיל את הצריח לאורך הטור הפתוח. אחריו הקרבת הטיב המפוקפקת 27…צ-ב4?! – היה עדיף פשוט להציב את הצריח ב-ב3; השחור מקבל אמנם תמורה מסויימת בעד הטיב בדמות רגלי חופשי ומוגן על ב4 ויותר מרחב לפעילות כליו, אבל כנראה שתמורה זו אינה מספיקה, מה גם שהוא מוותר על הטור הפתוח. (כדאי לשים לב שהמסע 27…ר-ה7 כבר אינו יעיל כאן, כיוון שהלבן יכול "לברוח" עם הפרש ל-ח5; בגלל שהצריח השחור עזב את הטור ד', הפרש על ד5 אינו זקוק עוד להגנה מצד הפרש השני.) ולבסוף, לאחר שקרלסן היכה את הצריח על ב4, 28…ג:ב4? – היה עדיף להכות עם הרגלי השני, כדי לפתוח לפעילות את הטור א' עבור הצריח ב-א8.

המשחק הגיע איפוא לעמדה הבאה:

bviewca3

מימוש עדיפותו של הלבן אינו פשוט – אבל קרלסן בדרך כלל לא מחמיץ הזדמנויות כאלה, והקילר אינסטינקט שלו נכנס כאן לפעולה בסידרת מסעים תכליתיים ומדוייקים: 29.פ-ח5! מ-ב7 30.ו4! – הפריצה באגף המלך מתרחשת אם כן סוף סוף; קרלסן הסביר במסיבת העיתונאים שהרץ השחור על ה6 מייצב את עמדת השחור ולכן חיוני להדוף אותו משם. 31…ז:ו4 (הלבן איים ו5) 31.פ(ח):ו4 פ:ו4 32.פ:ו4 ר:ג4 (אחרת יבוא פ:ה6) 33.צ-ד7 (מנצל מייד את החלשת הערוגה בעקבות תזוזת הרץ השחור) 33...צ-א6 34.פ-ד5! – מסע התוקף בו זמנית את הרגלים על ג7 (באופן ישיר) ועל ו7 (בגלל חסימת האלכסון לרץ השחור שהגן עליו).

מכאן ואילך הניצחון היה פשוט יחסית: הזכייה ברגלי על ו7 הפכה את הרגלי הלבן ה' לחופשי, ובאמצעות קידום הרגלים ז' ו-ח' נוצר רגלי חופשי שני; בעזרת המסעים 36.צ:ג7+ ו-38.פ-ב5 קרלסן פישט את העמדה לכלל סיום בו המלך והצריח שלו יכולים לעצור את התקדמות הרגלים השחורים באגף המלכה, בעוד המלך והרץ השחור אינם יכולים לעצור את הרגלים הלבנים באגף המלך. 6.5 – 4.5.

**********

בסיכומו של דבר, הדו-קרב היה צמוד ומותח יותר מזה של שנה שעברה, שבאופן מעשי הוכרע לטובתו של קרלסן כבר במשחקים 6-5 (עם הבזק אחרון של דרמה במשחק 9). הפעם, שני המשחקים הראשונים יצרו אולי את הרושם שקרלסן עומד לדרוס את אנאנד, אבל אז באה מכת הנגד של אנאנד במשחק השלישי ואיזנה את התוצאה. קרלסן עלה שוב ליתרון במשחק השישי, אבל במשך ארבעה (וחצי) המשחקים הבאים אנאנד שמר על הסיכויים שלו להשוות. ועדיין, כמו בשנה שעברה, ניתן לומר באופן חד-משמעי שהשחקן הטוב יותר ניצח.

כמו בשנה שעברה, אגב, מד-הכושר היחסי של שני היריבים חזה במדוייק את תוצאת הדו-קרב: הפעם הפרש הנקודות ביניהם היה מעט קטן יותר, וקרלסן אכן ניצח בפער של שני משחקים במקום שלושה. למעשה התחזית המדוייקת לגמרי היתה 6.6 – 4.4 שכמובן אינה תוצאה אפשרית, כך שקרלסן איבד (ואנאנד הרויח) נקודת מד-כושר אחת.

בהשוואה לשנה שעברה, ניתן לומר שהפתיחות של אנאנד בלבן היו אפקטיביות הרבה יותר. בעוד שאז שיחק 1.ה4 בארבעה מתוך חמשת המשחקים הלבנים שלו ולא השיג בהם דבר, הפעם עבר ל-1.ד4 (כמו במשחק 9 של הדו-קרב הקודם) והצליח להפעיל על קרלסן לחץ מתמשך – להוציא את משחק 8, בו קרלסן הצליח לנטרל לגמרי את הפתיחה של אנאנד בעזרת הכנה מצויינת. במשחק 3 אנאנד זכה בעיקר בזכות הכנה תיאורטית עמוקה, ובמשחקים 1, 5 ו-10 הצליח להשיג דרגה כזו או אחרת של יתרון או לחץ מהפתיחה.

אלא ששלושת המשחקים הללו גם המחישו את חוסר יכולתו של אנאנד לגבור על קרלסן במאבק "נורמלי" על גבי הלוח: מרגע שהשניים החלו לשחק בכוחות עצמם, קרלסן הצליח או להשוות או אפילו להתקרב מאוד לניצחון (במשחק 1). והמדובר היה לא רק באיכות המסעים אלא גם בגישה: היתה תחושה שבמשחקים 5 ו-10 אנאנד ויתר על הניסיון לנצח ונתן לקרלסן תיקו קל מדי, עם מסעים כמו 27.צ-ב7 או 28.ר:ב7 (בהתאמה), בעמדות בהן היה לו עדיין יתרון קטן – גם אם לא תכנית ברורה לניצחון. קרלסן, אם היה בלבן, לעולם לא היה משחק מסעים כאלה.

את מה שקרה במשחק 11 השוויתי כבר למשחק התשיעי בדו-קרב הקודם. על שני הנצחונות הראשונים של קרלסן, במשחקים 2 ו-6, ניתן לומר שלמרות הרושם הרב שעשו באשר לעוצמת משחקו היו פחות "מושלמים" מאלה שבמשחקים 5 ו-6 בשנה שעברה, מבחינה זו שלא מימש את יתרונותיו באופן חלק או יציב לגמרי מרגע שהשיג אותם. במשחק השני, ניתוחים הראו שקרלסן היה קרוב להשמיט את יתרונו ושעם 34…מה-ד2! במקום 34…ח5?? השחור היה כנראה יכול לחלץ תיקו במשחק מדוייק. במשחק השישי התרחש כמובן אותו צמד עיוורונות דרמטי במסע ה-26, כשאנאנד מחמיץ הזדמנות פז להשיג סיכויי ניצחון מצויינים בשחור ואולי לעבור לעמדת הובלה בדו-קרב. אבל ייתכן שדווקא המזל שקרלסן נהנה ממנו באותו רגע יתרום להעצמה גדולה עוד יותר של תדמיתו, כחביבה של קאיסה.

untitled1

untitled

קרלסן-אנאנד II, משחקים 10-9: קרלסן מתקרב לניצחון
על טעויות

תגובות

  • יוני

    תודה על הסיקור הנהדר.

    מדוע "two down, five to go"?

    • אייל סגל

      שיא הזכיות בדו-קרבות על אליפות העולם הוא שישה (משותף לקספרוב ולסקר, שניהם עם זכייה וחמש הגנות מוצלחות) - קרלסן זכה בינתיים בשניים וכנראה שהוא רוצה לשבור את השיא ולהגיע לשבעה...

      • גיל

        קספרוב כתב על זה ואיחל לו בהצלחה. קספרוב אומר בצדק שאלוף עולם צריך למצוא את האש לשחק וזה לא תמיד קל. נראה לי שלהגיע להישג של קספרוב ידחוף את קרלסן בשנים הקרובות.

      • שמעון כסאח

        חדשות רעות מאוד ....

        לטוענים לכתר. אם קיימים הרצון המחויבות והתשוקה יהיה קשה מאוד מאוד להפיל אותו מכיסאו.

  • סימנטוב

    מרתק, תודה על ההשקעה.

  • דוד

    אני מתחבר למה שכתבת לגבי איכות הניצחונות בדו קרב הנוכחי. בשנה שעברה (מלבד במשחק 3 ו 10), מהרגע בו המשחק יצא מהפתיחה קרלסן שיחק מושלם ללא טעות אחת אפילו. על אף הניצחון המרשים הוא עדיין לא בכושר של שנה שעברה. אבל אני חושב שהמשחק השלישי הציל את הדו קרב כי מאז קרלסן ניסה להרוג את המשחק בשחור כדי לא ליפול להכנות שלו (שלא כמו שעשה בשנה שעברה). בלי זה קרלסן היה משחק בביטחון של אלופים וההימור שלי היה מתממש...

    • דוד

      ועוד משהו, הדבר האחרון ש'חסר' לקרלסן זה התדמית כחביבה של קאיסה...

  • no propaganda

    לטעמי החלטה לא טובה של אנאנד ללכת על ניצחון במשחק הזה במקום ללכת על תיקו ולנסות לנצח במשחק האחרון. כנראה האמין שיש לו קלף מנצח ב5!!.
    הטקטיקה הנכונה של בונקר צריכה להיות להשאר בבונקר עד לרגע האחרון אלא אם כן אתה מפסיד ב2 הפרש.

  • איציק

    אייל,
    תודה רבה על כל הפוסטים והתגובות. היה פשוט כייף ומעניין גם למבינים (אני מניח) וגם לאלו שלא (אני בטוח).

    • D! פה

      מצטרף

  • דורפן

    תודה רבה על הסיקור הפנטסטי ושאלה:

    קרואנה זה איום רציני?

    • אייל סגל

      הוא בהחלט נראה כרגע כמועמד הכי רציני לכך מהדור הצעיר – לא רק לגבי הדו-קרב שיהיה ב-2016, אלא כאיום על הדומיננטיות בכלל. אבל צריך עוד לחכות ולראות כמה יציבות קרואנה ימשיך להפגין – בהשוואה לקרלסן יש לו עוד הרבה מה להוכיח מהבחינה הזו (מאז גביע סינקפילד כבר היו לו שני טורנירי גרנד פרי פחות מרשימים באופן משמעותי, אם כי התוצאות שהשיג בהם עדיין מספיקות לו להוביל את הסידרה בינתיים...) גם מבחינת המצ' אפ הספציפי קרואנה נראה כמו זה שקרלסן הכי מתקשה נגדו – המאזן ביניהם כרגע במשחקים קלאסיים הוא כמעט שווה (5-4 לקרלסן במשחקים מכריעים ו-7 תיקו), כשכל הנצחונות של קרואנה הם מהשנתיים-שלוש האחרונות; אין עדיין אף שחקן אחר שקרלסן הפסיד לו יותר ממשחק קלאסי אחד מאז 2011.

  • שמוליק

    אני לא שותף לביקורת על אנאנד ועל ניסיונו לקבל סיכויים ממשיים עם צב4 המדובר . קרלסן הגיב בצורה נהדרת עם פח5 ו-ו4 , ולכן ההקרבה נראית שגויה לחלוטין , אבל כשקרלסן משחק במיטבו הרבה דברים נראים אחרת ממה שהם באמת ...
    הסיכויים של וישי במשחק של MUST-WIN נגד קרלסן - נמוכים מאוד לטעמי .

    ווריאנט מעניין כלל הקרבת טיב שנייה אפילו : 31...צה8 ( בכדי למנוע למעשה 32.פ:ה6 - כי אז צ:ה6 והרגלי ב-ה5 נופל ) 32.פו6 פ:ו4 33.פ:ה8 פ:ח3 - כאשר לשחור אמנם רק רגלי בודד כרגע בתמורה לשני "טיבים" - אבל הרץ ב-ה6 פשוט שולט על העמדה , וכנראה גם ייקח איזה רגלי בקרוב .

    • אייל סגל

      האמת ש-31...פ:ו4 כנראה היה עוד טעות רצינית של אנאנד - אלא שבשלב זה כיוון המשחק כבר התהפך בצורה כזו שהתפרקות של השחור נראית טבעית וכמעט בלתי נמנעת... זה מזכיר את הרעיון של הקרבת טיב + רגלי עם 32...מ-א7 ממשחק 6, שגם נראה די מטורף במבט ראשון אבל אולי היה עדיין יכול להציל את המשחק.

  • צור שפי

    תודה על הסיקור הנפלא אייל. קשה לי להאמין שקרלסן יגיע לשבע זכיות, גם לא לשש.

    • גיל

      אי אפשר לדעת עד כמה זה קשה אבל זה בהחלט אפשרי. אפשר היה לראות גם במשחקים פה (ובכלל בשנה האחרונה) שגם כשהוא פחות טוב הוא עדיין רמה אחת מעל כולם. אני בטוח שהוא עוד ישתפר כשחקן ואם ישמור על הדרייב שלו אז זה בהחלט בגדר האפשר.

      • איציק

        לא מדויק, השנה היו לו כמה טורנירים לא מוצלחים שבהן לא סיים בין המנצחים.

        • גיל

          אתה חוזר על מה שכתבתי. ציינתי שהשנה הזו לא הייתה מוצלחת במיוחד עבורו בהשוואה לעבר ועדיין הוא הכי טוב מבחינת מד כושר והגנה על אליפות העולם, כלומר ברמה אחת מעל כולם.

          • איציק

            כתבת שהוא רמה אחת מעל כולם, וזה לא כל-כך החלטי כמו שנה לפני. הוא עדיין טוב יותר אבל הרבה יותר פגיע. ראה באולימפיאדה. ואתה יכול אפילו לראות בהתמודדות הזו מול אנאנד לעומת הקודמת. אבל בסדר...

            • גיל

              שוב, אין לי מושג על מה אתה מתווכח כי שום דבר שכתבת לא סותר מה שאמרתי אבל כנראה שאתה נהנה סתם להתווכח לשם הויכוח.

            • איציק

              אמרתי לך בסדר בדיוק כדי לא להתווכח, אך אתה בכול זאת ממשיך. אבל אסביר לך אתה מה שאתה כתבת. כתבת "רמה אחת מעל כולם." משמעות של זה: הוא הרבה יותר טוב מכול אחד אחר בביצועים שלו. לא סתם ראשון, כי אם במרחק רב מכולם. אז השנה הביצועים מראים שהוא ראשון, אבל לא רמה מעל כולם. למשל הוא לא התקשה מול קורונה. לא הרשים בחלק מהתחרויות. זה כמו הבדל בין קבוצה שלוקחת אליפות ב-15 נקודות הפרש לכזו שלוקחת ב-3 הפרש. זאת שלוקחת ב-15 כנראה רמה מעל כולם. הסיטי למשל היו אלופים באנגליה, אך זכו רק ממש בסוף. כלומר הם אלופים, אך לא רמה מעל כולם. אז במקום להתווכח ולהתנפל, תקרא את מה שאתה כתבת. תקרא את מה שאני כתבתי. תבין למה אני התייחסתי (ובתגובה השנייה הפנתי אותך ישירות למקום היחוס) ותנסה להבין לפני שאתה תוקף סתם בשביל לתקוף.

            • גיל

              זה שהוא לא מנצח כל טורניר או כל משחק לא אומר שהוא עדיין לא רמה אחת מעל כולם. נכון, השנה בהשוואה לשנים עברו הוא קצת פחות טוב בטורנירים אבל עדיין ניצח בלא מעט מהם וכשהכסף על השולחן, בהגנה על אליפות העולם נגד מספר 2 מובהק הוא ניצח בלי הרבה בעיות ומד הכושר שלו עדיין גבוה משמעותית מכל אחד אחר. אם זו לא רמה מעל כולם אז אני לא יודע מה כן.

            • איציק

              רק לדייק, אנאנד הוא לא שני כי אם שישי. נכון שהוא עלה לגמר מול קרלסן אך גם מכבי זכתה ביורוליג ואפילו האוהדים של מכבי לא מאמינים שהיא הכי טובה באירופה. מספר 2 בעולם הוא קרונה שעד כמה שאני זוכר לא השתתף בטורניר המועמדים ומולו קרלסן מתקשה. אין ספק שקרלסן מספר 1, אך השנה ממש לא רמה מעל כולם. לא היתה לו את השליטה הכמעט אבסולוטית כדי לומר זאת. גם בריטינג ההפרש הוא לא כמו פעם, 2863 מול 2839. לא שזה מעט אך הפער הצטמצם. בסוף 2013 היתרון על ארוניאן היה 69 נקודות ועל קרונה 90 נקודות. כלומר קרונה ב-11 חודשים צימצם 66 נקודות. זה לא מראה על רמה מעל כולם מצד קרלסן.

            • גיל

              הוא מספר 2 כי הוא ניצח בתחרות הכי חשובה השנה (מלבד אליפות העולם) וזו תחרות המועמדים. זה כמו ההבדל בין לנצח גראנד סלאם אבל להיות חלש בתחרויות אחרות כך שהדירוג שלך מדרדר. ואם אתה אפילו מודה שקרלסן הוא מספר 1 ללא עוררין אז אתה שוב מתווכח סתם. זה שהוא לא דומיננטי כמו בעבר לא רלוונטי, הוא עדיין רמה מעל כולם וכדי שקראונה או כל אחד יוכיח אחרת הם צריכים להיות עקביים כמוהו או לנצח אותו באליפות העולם.

            • איציק

              מספר 2 לפי הגדרה הוא זה בעל הריטינג השני בטיבו. מספר 1 הוא זה בעל הריטינג הגבוה ביותר. אלוף עולם הוא זה שזכה בתחרות על אליפות העולם. אתה מבלבל מושגים מסיק מזה מסכנות. במקרה שלנו אלוף העולם ומספר אחד בעולם הוא אותו אחד, ולעומת זאת סגן אליף עולם אינו מספר 2 בעולם. אלו שני מדרגים שונים. אם אתה רוצה להגיע למסכנה הנכונה (כמו שאני הגעתי) תתחיל מהגדרות נכונות. אך לא בפעם הראשונה אתה מגדיר איך שאתה רוצה ללא קשר להגדרות הנכונות ומשם הולך הלאה. חבל שאתה עושה זאת. זה מוביל למבוי סתום.

            • גיל

              אין דבר כזה הגדרות נכונות או לא אלא הכל נתון לפרשנות. מספר שניים הוא לא בהכרח בעל הרייטינג הכי טוב במצב נתון. מכיוון שמדובר בתחרויות שונות הן מבחינת החשיבות ואיך שמשחקים אפשר לקבוע קריטריונים שונים לדירוגים. קראונה אפילו לא השתתף בתחרות המועמדים אז הוא אולי כוכב עולה אבל אנאנד בהחלט מספר 2 מבחינתי בעולם כרגע. אבל זה בכלל לא משנה. הדיון הוא בכלל לא עליו אלא על קרלסן. קרלסן הוא מספר 1 ללא ערעור לפי כל קריטריון שתבחר וזה מה אתה ממשיך להתעלם ממנו. אם זה לא הופך אותו לרמה אחת מעל כולם אז אני לא יודע מה כן.

            • איציק

              בעצמך הבהרת את הבעייה שלך "אנאנד בהחלט מספר 2 מבחינתי." אתה מגדיר מבחינתך. יש מבחינתך ויש הגדרות ואתה לא מוכן לקבל אותן. ב-2011 בולט פסל בגמר אליפות אולם ב-100 ובליק זכה במדלית זהב, כלומר אלוף עולם. האם יש ספק שבליק הוא אלוף עולם 2011 אך בולט רץ ה-100 מס' 1 בעולם לשנת 2011. אין שום ספק. אם האנלוגיה ברורה אז זה מבהיר לך שאלוף עולם הוא לאו דווקא מספר 1 בעולם וסגן אלוף עולם הוא לאו דווקא מספר 2. צריך להסתכל על שנה שלמה, ובשנה זו קרונה השתפר מאוד וצימצם פערים מקרלסן. מאוד יתכן שאם בתחילת השנה הם היו מתחילים מאותו ריטינג, אז הריטינג הנוכחי של קרונה היה גבוה יותר מזה של קרלסן לעכשיו. לאור כל זאת אני לא מסכים עם המסכנה שלך, אבל חיי בשלום עם הרגשתך.

            • גיל

              עכשיו אתה בכלל סותר את עצמך. ראשית, אין שום הגדרה למספר 2 אלא זה עניין סובייקטיבי. יש דירוג וכמו כל דירוג בכל ספורט הוא יכול להיות מוטעה מסיבות שונות. דירוג הוא לא הגדרה רק לידיעתך כך שהביקורת שלך מוטעית. הוא יכול להיות קריטריון מסוים אבל לא בהכרח מה שקובע. מה שכן ברור זה שעל פי כל קריטריון קרלסן הוא מספר אחד בעולם. דירוג עולמי ואלוף עולם שרק הגן על התואר. מה עוד הוא צריך לעשות כדי שתחשוב שהוא מספר 1? ואם הוא לא מספר אחד אז זה סותר את מה שאמרת שהדירוג הוא הקובע. איך שלא תסתכל על זה אתה טועה.

            • Yavor

              תגידו, בני כמה אתם?

            • איציק

              טוב גיל, בו נסיים את הדיון. אם תראה לי מקום שכתבתי שהוא לא מספר אחד אשמח לדון איתך. ולידיעתך, קריטריון זה הגדרה. אתה מגדיר קריטריון ואז פועל לפיו. הגדירו קריטריון לאיש המהיר בעולם, תוצאה ל-100 מטר בחוץ ו-60 מטר בעולם. אולי יש מהירים יותר מהם ל-30 מטר, אבל אנחנו מודדים לפי קריטריון שהוגדר.

            • איציק

              Yavor,
              יש ליגת אלופות משעממת, יש שעות נסיעה ברכבת. עבודות בדקתי, חומר שהיתי צריך קראתי, מה יש לך יותר טוב לעשות???

            • גיל

              איציק, אתה כותב פשוט דברים לגמרי לא קשורים כאילו אתה מפיק משפטים בצורה אקראית. קריטריון זה הגדרה. יופי, אבל מה זה בדיוק קשור? דירוג כשמו כן הוא דירוג והוא מבוסס על נתונים מסוימים שמשוקללים. הוא לא עונה לשאלה מי מספר 1 או 2 בהכרח. כבר היו תקופות שאלופי עולם לא היו מדורגים מספר 1 בעולם למשל. ואתה שוב מבלבל באנלוגיות שלך. יש הגדרות למי אלוף העולם בתחרות מסוימת. זו לא הגדרה לאיש הכי מהיר בעולם. בולט יכול להפסיד אלף תחרויות ועדיין להחשב לאיש הכי מהיר בעולם.

              וכל הדיבורים הללו הם רק כדי להסיח את הדעת מהקביעה שתקפת שקרלסן רמה אחת מעל כולם. עד עכשיו לא ראיתי שום נתון או טענה שהבאת שסותרת את זה והראיתי לך איך על פי כל קריטריון הוא כזה.

            • איציק

              גיל,
              אתה מאשים אותי שאני טוען שקרלסון לא מספר 1. כשאין לך איך להוכיח את טענתך אתה קופץ להכפשה אחרת של משפטים אקראיים. כאשר תדע מזה אקראי תשתמש במשפט זה (כבר דנו בזה, חבל ששוב תשתמש במושגים שאין לך בהם שמץ של מושג). אתה טוען שקרלסן מספר 1 כי הוא אלוף עולם ואנאנד מספר 2 כי הוא סגנו. זה לא נכון, ואין קשר בין הדברים. אנאנד סגן אלוף עולם וקרונה הוא מספר 2 בעולם לפי הקריטריון שהוגדר (אם פיד"א תאמץ קיריטריון אחר, אז אולי משהו ישתנה). לפי הביצועים של השנה האחרונה, לא בטוח בכמה קרלסון טוב מקרונה, והוא מאוד התקשה נגדו. אני מכיר בהיותו מספר אחד בעולם, אך לא במידה כזו שאפשר לומר רמה מעל כולם. אמירה זו מסמלת הפרש גדול בביצועים שאין נכון לרגע זה.

            • גיל

              לא האשמתי אותך בשום דבר ממה שכתבת אז נא להפסיק עם תלונות השווא. כרגיל, אתה לא מסוגל לקבל ביקורת ומתחמק מתשובות ענייניות ומייד עובר להתקפות אישיות. אני לא יודע מה זה אקראיות, אתה באמת רוצה להכנס שום לדיון שיראה את הבורות שלך בנושא?

              מםפר אחד זה מושג סובייקטיבי וזה מה שאתה לא מסוגל להבין. מי הכי טוב בעולם מתקבל מצירוף של נתונים שונים כהשדירוג הוא רק אחד מהם. פיד"א לא קובעת מי מספר אחד או שניים אלא נותנת דירוג של השחקנים וזה לא אותו הדבר כמה שלא תנסה לתמרן סביב זה.

              לא בטוח שקרלסן טוב מקראונה? חוץ מזכייה מרשימה בטורניר מה בדיוק הופך אותו לשווה ערך לקרלסן? קרלסן הוא בראש הדירוג ללא ערעור, הוא הגן על התואר שלו ללא ערעור. זה הופך אותו למספר אחד ללא ערעור וברמה אחת מעל כולם איך שלא תנסה לסובב את זה.

              ואגב, זה קרלסן לא קרלסון כמו שאתה כותב שוב ושוב.

            • איציק

              בא נעזוב, באמת זה קצת פתטי. אתה אומר שהדרוג של פיד"א זה לא קביעה מי ראשון (אתה הוא זה שקובע) אך אחר-כך משתמש בכך לחיזוק טענתך. כל אחד שיחייה באמונתו.
              נ.ב.: כל הכבוד לך, מצאת בכול התכתובת הארוכה פעמים "קרלסון" וגם זה בתגובה האחרונה וכבר עושה מטעמים של העליתות מול הבורים. אז אני מודה, עלית עלי. עד לפני מספר ימים לא ידעתי שזה "קרלסן" וכתבתי עם טעות. מאז משתדל להפטר מההרגל. אבל למה לא לרדת סתם על דברים לא קשורים כאשר אין טענות רציניות אחרות. תודה על התיקון בכול אופן.

            • גיל

              הדירוג של פיד"א הוא מד כושר. מי כרגע בכושר הכי טוב בעיקר על סמך התוצאות האחרונות שלו. זו הערכה מסוימת של השחקן הכי טוב בעולם אבל לא קביעה בלבדית. אני לוקח את זה בהחלט בחשבון בקביעה שקרלסן מספר אחד אבל זה לא הקריטריון היחיד. אליפות העולם נראה לי קריטריון לא פחות חשוב. אם היה מפסיד את אליפות העולם עדיין הוא היה נחשב למספר אחד? בעיניי רוב האנשים לא.

              ויפה שמכל התגובה שלי מצאת נכון רק להתייחס להערה שלי בסוף. אין שום טענות רציניות? זה שאתה בוחר להתעלם ממה שלא נוח לך לא סותר את זה, בדיוק כמו בכל הדיון הזה.

            • איציק

              אם הוא היה מפסיד את גמר אליפות העולם זה היה פוגע בו אך הוא עדיין היה נחשב מספר אחד כמו קספרוב שהפסיד לקרמניאק וכמו בולט שפסל באליפות עולם. אליפות עולם נראה לך... (שים לב, נראה לך) ולי נראה פחות. אז איך קובעים מי צודק? בשביל זה יש דרוג. הוא לא מושלם אך הוא אחיד לכולם. אתה יכול לא להסכים עם ניקוד של קרב 10, ולהחליט שמקצועות השדה חשובים יותר. לפי החשיבות שתיתן יתכן והאלוף יהיה מישהו אחר (אני אומר זאת במיוחד בגלל שלפני שנים שינו את שיטת הניקוד ומיקום האתלטים לפי הקריטריון החדש השתנה). למרות שניתן לתת ניקוד שונה ולקבל מיקום שונה, מרגע שנקבעה השיטה, הולכים איתה. אני גם יכול לא לאהוב אותה, אבל אני לא קובע ואתה לא קובע. כאשר אתה אומר לדעתי, אני יכול להסכים ויכול שלא. כאשר אתה משתמש עם משהו מדיד, גם אם לא אופטימאלי, יש בסיס טוב יותר לדיון. לפי בסיס זה, קרלסן (ללא 'ו') הוא ראשון וקרונה שני. לפי אותו הקריטריון, הפער בינהם הצתמצם משמעותית. במשחקים ראש בראש בינהם בשנתים שלוש האחרונות קורונה ניצח יותר (אם אני לא טועה) ובכול מקרה מהווה אתגר גדול מאוד לקרסן (שוב בלי 'ו'). לכן כאשר אני משווה בינהם אני אומר שקרלסן טוב יותר, אך לא בפער ניכר. לדעתי קרלסן (מדהים, שוב בלי 'ו') לא רמה אחת מעל קרונה, כי אם ראשון בין כמעט שווים. ניתן כמובן להגדיר קריטריון אחרים שלפיהם הפער משמעותי בהרבה, אך אני לא השתכנעתי שיש רציונאל בקריטריונים כפי שאתה הצגת.
              אכתוב גם שתוך זמן לא רב, בהחלט אני רואה אפשרות שקרונה יהיה מועמד ראוי להתמודד על תואר אלוף עולם בלי שנומר שקרלסון (במיוחד עם 'ו' בשביל ליגלוג) מועמד ודאי לזכייה.

            • גיל

              מדהים איך אתה קובע "עובדות" לגבי מה כולם יחשבו או מה "נכון" על סמך דעתך האישית. מי שמפסיד את אליפות העולם לא יחשב בהכרח לשחקן הכי טוב בעולם כי הוא הפסיד בטורניר הכי חשוב. כנ"ל לגבי הדירוג שלא קובע בהכרח מי הכי טוב אלא כשמו כן הוא, מדרג שחקנים לפי הכושר שלהם לאחרונה. זו עובדה ולא מה שאתה קובע בתור "עובדה". קרולין ווזיאנקי הייתה מדורגת ראשונה במשך תקופה ארוכה בטניס אבל אף אחד לא החשיב אותה כהכי טובה בעולם. מי שנחשב להכי טוב מבוסס על פי יכולת לאחרונה ובמיוחד בטורנירים חשובים כמו אליפות העולם.

              זה גם משעשע שמצד אחד אתה דבק במד הכושר כמדד האולטמטיבי אבל אז מכניס כל מיני מדדים אחרים כמו מאזן ראש בראש. אז רגע, מד הכושר כן קובע מי הכי טוב או שלא? קרונה כרגע בכושר מצוין אבל בשביל להחשב ברמה קרובה לקרלסן הוא צריך להראות עקביות וגם לנצח טורנירים חשובים שקרלסן משתתף בהם על בסיס קבוע. עד עכשיו הוא לא הראה את זה, שלא לדבר שהוא עדיין לא הגיע קרוב להתמודד על אליפות העולם ולכן בהחלט אפשר לראות אותו בדרגה אחת לפחות מתחת לקרלסן. ספקולציות כמו שאתה מעלה זה יפה אבל לא רלוונטי. כרגע הוא עוד לא שם ועד שלא יהיה שם ויעבור את הדרך המתאימה בשביל להתמודד בכלל עם קרלסן אז הוא אולי יכול להחשב כקרוב למספר 2 אבל עדיין לא מספיק קרוב לקרלסן.

            • איציק

              ונומר אמן

  • אלעד ב.א.

    אייל,

    תודה רבה על הסיקורים המושקעים!
    בזכותך אני שומר את האהבה למשחק...

    נ.ב.

    איפה גלפנד בתמונה? יש סיכוי שעוד נראה אותו מתמודד על התואר שוב?
    יש לו סיכוי מול הרוח הצעירה של קרלסן בכלל?

    • אייל סגל

      לא

  • אריק גילרוביץ

    שוב תודה לך אייל על הסיקורים הצבעוניים. נראה שאתה נהנה מהם וזו הסיבה שגם כל הקוראים.
    חבל שזה לא על בסיס יומי..
    יישר כוח ותמשיך במלאכה, נהנה מאד מכל פוסט שלך.

  • צחי

    סיקור מעולה, תודה!

  • sp

    תודה רבה על הסיקור המרתק!
    ללא הטורים כאן לא נראה לי שבכלל הייתי יודע על קיום הדו- קרב.
    הכתיבה קולחת ומעניינת גם למישהו כמוני שלא שיחק שח בחייו.
    שוב תודה!

  • עמית זילברבוש

    אייל,
    מצטרף למחמאות - סיקור ממש מעולה ומהנה, גם על הלוח וגם על האנקדוטות מחוץ לו. סחתיין.
    אני קצת מתבאס שדו קרב כזה מלהיב הוכרע בסופו של דבר במשחק של שתי טעויות גסות. מצד שני אולי דברים כאלה יכולים להציב את השחקנים באור קצת יותר אנושי ולקרב עוד אנשים למשחק.

  • אייל סגל

    תודה לכולם. עמית - לא הייתי אומר שהדו-קרב כולו הוכרע במשחק השישי; העדיפות של קרלסן בסופו של דבר היתה גדולה מכדי שיהיה אפשר למקד את הניצחון שלו במשחק אחד. נכון שאנאנד החמיץ הזדמנות גדולה - אבל גם אם היה מנצח (מה שכשלעצמו לא לגמרי בטוח אפילו אם היה מזהה את הטעות של קרלסן) לקרלסן עוד היה זמן לחזור, ומצד שני המשחק הזה לא הפך עדיין את מצבו של אנאנד לנואש מבחינת התוצאה ולזכותו צריך לומר שלא התפרק אחריו (המשחק השביעי המרתוני, בו היה לו שחור שני ברציפות ונקלע לעמדה די קשה, היה נקודה "טבעית" מאוד להתפרקות כזו).

  • חזי

    אייל סגל, תודה על הסיקור המפורט!
    בזכותך, בימים האחרונים כשהבן שלי היה חוזר מבית הספר הוא התעניין אם היה משחק ומה הייתה התוצאה.
    השיא מבחינתנו היה לצפות בלינק שצירפת המתאר את שידור החי בספרדית של chess24 כמו גם בקטע הוידאו שהמצלמה ממשיכה לצלם ורואים את קרלסן תופס את הראש פעמיים כלא מאמין להחמצה של אנאנד. תענוג!
    תודה רבה!!!

  • שחר (חדש)

    המון תודה אייל על סיקור יוצא מהכלל של האליפות ובכלל של הטורנירים הגדולים בעולם השחמט.
    אם דף האינטרנט הראשון שאני קורא בבוקר הוא על שחמט כנראה שאתה עושה עבודה נפלאה.

  • בליקי

    רק מצטרף לתודות, נהניתי מאוד לקרוא אייל.

  • נפתלי

    אייל תודה על הסיקורים הנפלאים!!

    ושאלה:מבין ארבעת השחקנים הבאים:ולדיסלב ארטיומייב,We yi,לו שאנגליי,ריכרד ראפורט----למי לדעתך יש את הסיכוי הטוב ביותר להפיל את קרלסן?אני מדבר על טווח של עוד חמש-שש שנים לפחות.

    • אייל סגל

      ארטמייב ו-Wei Yi נראים לי המועמדים הכי רציניים. יש, אגב, משהו מעניין על ארטמייב כאן (הבטיחו שם בסוף מאמר דומה, שבינתיים לא הגיע, גם על הסינים הצעירים).

      • נפתלי

        מזכיר את קרלסן בצורה יוצאת דופן...

      • דוד

        זה יפה. אבל לא נראה לי שהוא משחק כמו שקרלסן שיחק בגילו (הוא היה טקטיקן ענק וסופר יצירתי, מעבר לטכניקת הסיום שלו!) אבל עדיין לא עברתי על הרבה משחקים שלו. אולי wei yi... אגב לדעתי בית המדרש הרוסי שם דגש חזק על הנחלת טכניקה בסיומים, בעוד הסינים יותר מתחברים לטקטיקה

        • אייל סגל

          אם משווים לקרלסן מבחינת גרף הישגים - ארטמייב כבר קרוב יותר ל-17 מ-16 (נולד במרץ 98), ונדמה לי שההישגים התחרותיים המרשימים ביותר שלו בינתיים הם אלה שמוזכרים באותו מאמר (מקום גבוה בטורניר פתוח חזק ברוסיה ומקום גבוה באליפות אירופה השנה שנתן לו כרטיס לגביע העולם הקרוב). קרלסן הגיע בגיל 17 לחצי גמר גביע העולם (בסוף 2007), ובגיל 17 וחודשיים זכה בטורניר העל הראשון שלו (וייק אן זה 2008, אחת המהדורות החזקות ביותר בהיסטוריה של התחרות). אם ארטמייב יצליח במהלך 2015 להגיע לאחד השלבים המתקדמים של גביע העולם, או לזכות באיזה טורניר משמעותי (לטורנירי העל ממש הוא עדיין לא מוזמן), או לפחות לייצב את עצמו על מד-כושר +2700 בטופ 40-30 (כרגע הוא מס' 85), זו תוכל להיות אינדיקציה.

    • אילן

      וואי יי (Wei Yi) (אני כבר רואה את משחקי הלשון בעתיד עם השם שלו "אוי וויי") עשה ושיפר רק בחודש האחרון 25+ נקודות למד כושר שלו וברשימת ההישגים האחרונים שלו אפשר לרשום, בין היתר, נצחון על בן ארצו החזק Bu, Xiangzhi (שהיו לו 2710 בזמן המשחק), על Laznicka עם 2667 נק', ולופולסקו הרומני (2643 נק') והוא עומד כיום על 2673 נקודות כשהוא בן 15 וחמשה חודשים.
      קרלסן, לשם השוואה, הגיע למד כושר הזה בטווח שבין הגילאים 15 וחמשה חודשים לבין 15 ושמונה חודשים (2646 - 2675 נק'), כאשר לאחר עוד 3 חודשים (15 שנים ואחד עשר חודשים) קרלסן הגיע ל- 2698 נק' אבל את משוכת ה- 2700 נק' עבר רק לאחר גיל 16 וחמישה חודשים.
      אם מסתכלים רק על מספרים אז יש לנו מועמד רציני לאתגר את קרלסן, למרות שלא הייתי מקל ראש לא בקרואנה וגם לא בצעירים האחרים כמו גירי שהוא כבר עמוק במקום ה- 7 בעולם (And counting) ועם תוצאות יוצאות דופן בטורניר קטר הפתוח, ואולי גם MVL.

  • דוד

    יש תחרות חזקה בחודש דצמבר?

    • אייל סגל

      יש כרגיל את ה-London Chess Classic. חוץ מזה מחר מתחילה ה-Qatar Masters שהיא תחרות פתוחה חזקה מאוד (משתתפים בין השאר קרמניק, גירי, ממדיארוב ו-MVL).

      • נפתלי

        חזקה מאוד?מטורפת לגמרי הייתי אומר....כל הנבחרת,כולל ג'ובאבה...אייל,תסכים איתי שזה הרבה יותר מעניין מאליפות העולם במציאת חידושים נגד הגנת ברלין,לא?

        • אייל סגל

          אולי אתה קצת מגזים ביחס לאליפות העולם, אבל אין ספק שלתחרות הזו יש פוטנציאל להיות מרתקת; גם ההשתתפות של קרמניק - לא זכור לי שהוא שיחק באיזו שהיא תחרות פתוחה ב-20 השנים האחרונות... אגב, לא יודע אם יצא לך לראות אבל הודיעו לפני כמה ימים על ג'ובאבה כשחקן ה-13 בוייק אן זה הקרוב (בהודעה הראשונית הוזכרו רק 12 שחקנים) - על השחקן ה-14 והאחרון אמרו שיודיעו אחרי התחרות בקטאר, אז אולי זה אומר שהמנצח שם יקבל את ההזמנה בתור "פרס" (כמו שפעם היו מזמינים את המנצח באירופלוט לדורטמונד).

          • נפתלי

            לא,לא יצא לי לראות-תודה על ההפניה!שמע,אני בונה על התחרות בקאטאר מחר גדולות ונצורות(פותחים כרגיל קבוצת וואטסאפ,כמו באליפות מדינות האיסלאם)...באיזה שעה התחלת השידור מחר?

            • אייל סגל

              יש כאן (אם גוללים קצת למטה) ספירה לאחור לקראת ההתחלה - שים לך את זה בתור שומר מסך :-)

            • נפתלי

              תודה!!! אוהוהוהו איזה התרגשות!!!!!!!!!!

  • גיל

    מעניין, מתברר שקספרוב עזר לו בזמן הדו קרב וגם בהכנה לדו קרב. לא פלא שהוא תמך בו כל הזמן, אבל יפה שקספרוב מעודד אותו לשבור את השיא שלו של זכיות באליפות העולם.

    • אייל סגל

      כן, קרלסן הזכיר את זה בבלוג שלו - הוא חושף שם בפעם הראשונה את רשימת כל (?) אלה שעזרו לו בדו-קרבות עם אנאנד: נילסן, האמר (שכבר היו ידועים), פרסינה (שלא הוצהר עליו עד כה באופן רשמי אבל היה בגדר סוד די גלוי, בעקבות קטעי הוידאו שלו עם קרלסן וזה שנעדר מהנבחרת הצרפתית באליפות אירופה לקבוצות שהתקיימה בזמן הדו-קרב בשנה שעברה), אדמס, ובתפקידים יותר קטנים - קספרוב (כאמור), נפומניצ'י, פוטקין ואליאנוב.

  • שמעון כסאח

    בואנ'ה בואנ'ה, ההוא שמתמודד עם קראמניק, שיחק גמביט אבנס!?

    אדולף אנדרסן מחייך בקבר.

    • אייל סגל

      אגב, אני לא חושב שגמביט אבנס נחשב היום לנחות מהסתעפויות עיקריות אחרות של הפתיחה האיטלקית - זו פשוט הפתיחה כולה שנחשבת ברמות הגבוהות די לסוג ב' מבחינת הלבן. אם כבר מוזכרים קרמניק וגמביט אבנס, הנה משהו שכתב פעם נייג'ל שורט (בהקשר של דיון בגמביט המלך):

      A few years ago I sat in a bar with Vladimir Kramnik discussing theory. At that time the future World Champion was contemplating a switch to King's Pawn openings and he wanted to bounce his preliminary ideas off me. He opined that the Evans' Gambit (1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bc4 Bc5 4. b4!) was very logical: White sacrifices a fairly unimportant wing pawn to open lines and accelerate his development. This was not necessarily to say that it was Vlad's preferred method of starting the game, but at least he could understand the rationale behind it. In contrast, the King's Gambit was for him totally incomprehensible: it just loses a pawn and weakens the kingside, for all he could see

    • שמוליק

      פתיחות מהסוג הנ"ל הן רעיון מעניין פרקטית לרב אמן "מן השורה" כנגד שחקנים מהטופ .
      מן הסתם ברוב הפתיחות ה"מקובלות" הידע התיאורטי שלהם יהיה נחות מזה של יריביהם , ולכן להעביר את המשחק לפסים קונקרטיים המוכרים להם היטב - מהלך מוצלח בעיני .
      המשחק היום מהווה דוגמא טובה , כי הלבן השיג תיקו , ואפילו מ"עמדת כח" מסוימת מול קראמניק .

  • נפתלי

    אייל ראית את המסע ה-16 של ג'ובאבה?אם זו לא שבירת מוסכמות אז אני לא יודע מה כן...

    • שמעון כסאח

      ואיזה מסכנים האוהדים שאוכלים להם ת'לב

  • נפתלי

    מגיע לו...הוא שיחק כמו שיכור...

    • אייל סגל

      לפי מה שהבנתי, אצל ג'ובאבה לפעמים זה לא רק "כמו"... היה בהקשר זה קטע די מצחיק בראיון שלו עם גוסטפסון ב-chess24 אחרי שזכה לאחרונה בדו-קרב נגד טימן.

      • נפתלי

        אמת ויציב...יש כמה סיפורים ששמעתי על זה ממקור ראשון...

  • שמוליק

    הפסד לניידיץ' בסיבוב הראשון בתחרות בקטאר :
    https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/qatarMasters2014/1/1/9
    שימו לב למסע ה-20 של השחור , שלאחריו המלך הלבן ב"טיול שנתי" .

  • אייל סגל

    ראיונות עם קרלסן:

    http://en.chessbase.com/post/carlsen-interview-after-the-match (הראיון המסורתי עם אנסטסיה קרלוביץ')

    http://www.livemint.com/Consumer/DeF1Oc2N6cajed46Y7hSeN/Magnus-Carlsen-says-keeping-focus-against-Anand-was-a-strugg.html

    בתשובה לשאלה של קרלוביץ' לגבי מי הוא רואה כמועמדים העיקריים להתמודד איתו ב-2016 הוא מזכיר את קרואנה, ארוניאן וגרישצ'וק. (אגב, איליומז'ינוב כבר הודיע בטקס הסיום שהדו-קרב הזה ייערך בארה"ב.)

    משהו מעניין שהוא אומר לגבי הדינמיקה של תחילת הדו-קרב:

    What lessons from the match in Chennai did you use this year?

    I learnt last year that it is very important to be ready from the start—not to be tentative in the beginning. (The first four games in Chennai had ended in draws.) So, I got off to a confident start this time and even managed to take the lead by winning the second game. That’s when some thoughts started to creep into my mind and I was asking myself, ‘why am I playing this match?’ I was kind of drifting away from the match when Anand quickly sprang back with a brilliant win in the third game

  • אייל סגל

    עוד משהו מעניין שיצא לי לראות הוא שלפי כתבה ב-NRK הנורבגי (אפשר לראות תרגום גוגל שלו לאנגלית כאן), נפומניצ'י ופוטקין - שכפי שציינתי בתגובה 20, היו בין אלה שקרלסן הודה להם - עזרו לו ספציפית בהכנות למשחק 6.

  • נפתלי

    בינתיים ניידיץ' חטף שוב...

  • נפתלי

    שבוע טוב!!!אייל יש לך הסבר מה קורה לג'ובאבה??ולעומת זאת המלך חוסיין שב לכושר טוב... מחר קרב ענקים בין מאמא לגירית, ונאחל למאמא ניצחון קל.

    • שמעון כסאח

      אין מה לשתות בקטאר

  • אייל סגל

    שני צילומים נחמדים מהתחרות בקטאר:

    - על קשיי ההסתגלות של קרמניק לטורניר פתוח:
    https://twitter.com/HeinevdM/status/538685055330430976

    -ארוין ל'אמי בהלם מהתיקו של קרמניק בסיבוב השני:
    https://twitter.com/photochess/status/538278096151908354

    (אבל יש לציין שבינתיים קרמניק התאושש משני התיקו בסיבובים הראשונים והצטרף לצמרת עם 3/4)

    • שמוליק

      קראמניק משחק בתחרות אופן לראשונה מאז 1993 , וכפי הנראה גם סגנון המשחק שלו חזר להיות כמו לפני 20 שנה :
      https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/qatarMasters2014/2/1/31

      11.מה2 ?!!?

    • אילן

      קצת קשה לקרוא לזה בשלב זה "צמרת" כי הוא במקום 7-31, אבל משעשע לשמוע אותו בראיון לדניאל קינג ואחרי שהאחרון שואל אותו מה קרה לו בטורניר שהתחיל עם 2 תיקו מול מדורגים נמוך ממנו, האם הוא מצונן, קרמניק אישר וכמה שניות לאחר מכן, לראשונה בראיון, החל להשתעל :-) http://www.qatarmastersopen.com/video-archive (הסרטון של קרמניק, סיבוב 4, החל מ- 17:55). קרמניק עוד תירץ את זה בכך שתמיד לוקח לו זמן להיכנס לענינים בתחילת טורניר ושהוא משתדל להימנע מתיקו ולכן גם מסימפליפיקציה של המשחק אבל בסה"כ הוא מרוצה מרמת המשחק שלו עד כה. התחרות הפתוחה האחרונה שהשתתף בה היתה בשנת 1993.

      מסקרן לדעת מה ייצא ב"משחק המרכזי" היום בין גירי (4/4) לממדיארוב (3.5/4) בלבן. גירי בעצמו אמר בראיון לדני קינג שעד היום שיחק מול מדורגים נמוך יותר כך שאינו ממש מחשיב את התוצאה הטובה מאוד עד כה בתחרות. בגרנד פרי בטשקנט היה לגירי טורניר לא מוצלח (5/11), אבל עם ממדיארוב סיים שם בלבן בתיקו.

  • שמעון כסאח

    לא מוותרים לו לקראמניק, אחרי שפתחו נגדו עם גמביט אבנס, היום יריבו משחק פתיחת בירד 1. ו4.

    • אייל סגל

      נפומניצ'י ניצח עם זה את קריאקין אתמול באליפות רוסיה, אולי הוא קיבל ממנו השראה.

      • שמוליק

        כניעה קצת מוקדמת לא ?

        • אייל סגל

          זו לא היתה כניעה, זה היה הפסד בזמן - שים לב שמדובר במסע 40. אגב, אפשר לראות את זה בשידור הישיר כאן (החל מסביבות 3:39:00).

  • אייל סגל

    נראה שתקוותו של נפתלי לניצחון קל של מאמא התגשמה רק באופן חלקי - היה ניצחון קל, אבל של גירי:

    https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/qatarMasters2014/5/1/1

    • אילן

      מהצד זה נראה כמו טיול בפארק עבור גירי.
      אחרי מסע 32 נראה גם ששנקלנד עומד לגבור על גוסיינוב שנקלע לדוחק זמן. לא היום של נפתלי.

  • אייל סגל

    באתר של התחרות בקטאר שווה, אגב, להציץ ב-photo gallery; לאחד משני הצלמים של התחרות, דמיטרי רוכלצקי, יש ממש חוש אמנותי (חוץ משני הצילומים שהזכרתי כבר בתגובה 29, אפשר לראות כמה דוגמאות בסוף הכתבה הזאת).

  • אייל סגל

    ...והיום בנורבגיה, לכבוד יום ההולדת של קרלסן:

    https://twitter.com/TarjeiJS/status/539131240117710848

    • אילן

      יפה. אין ספק שקרלסן הוא שגריר מצוין של שחמט ונראה לי שגם ייעוץ שיווקי לא רע הוא מקבל.

      לא זוכר מי אמר את זה, אולי קרפוב, שקרלסן דואג, כמנהיג, לקידום השחמט בכל העולם. לעומתו, אננד היה מרוכז רק בעצמו.

      אגב, ראיתם את המשחק אתמול בין מובסססיאן לסאלם סאלח מערב הסעודית? האחרון ניצח כשמובססיאן לא נכנע בשלבים מגוחכים כבר של המשחק (נשאר רק מט ב- 3 מסעים בתנאי שהלבן זורק כלים).

      • שחר

        הוא באמת שגריר טוב, ועכשיו יהיה לו יותר זמן לזה לאחר השנה מורטת העצבים שעברה עליו.
        זה גם עניין של אופי, לא נראה לי שאנאנד הוא באופי המתאים להתרוצץ בארועים עיתונאיים בארה"ב ומערב אירופה. הוא היה שגריר מאד חשוב בהודו ובאסיה. כיום יש בהודו 40 רבי אמנים, ולפניו לא היה אף אחד. גם בויטנאם ובפיליפינים ובעוד הרבה מדינות באסיה היתה התקדמות גדולה בתקופה שלו (לא רק בגללו כמובן) ובעיקרון גם בסין.

        נ.ב.
        אייל, יש איזו דרך לעקוב אחרי מה שקורה באליפות רוסיה?

  • אילן

    במשחק היום של גירי הוא נתקל בפייט רציני, לפחות עד המסע ה- 27 של הלבן, מול גרנדליוס השבדי. אם המשחק ייגמר בתיקו, גירי "ייענש" ביותר מ- 2.5 נקודות, בגלל הדירוג הנמוך יחסית של השבדי (כ- 200 נק' פחות) אבל עדיין יוביל את התחרות.

  • דוד

    הקטע עם גירי וממדירוב שלא מסוגלים לנצח זה את במשחק באורך 29 מסעים ומעלה...

    • דוד

      'זה את זה'. ומומלץ, ממדירוב-גירי בגרנד פרי לונדון 2012

  • נפתלי

    היצירה של ג'ובבה מול הובהניסיאן שווה איזכור...אפילו פישר האגדי לא היה משתמש כל כך טוב ברץ הלבן שלו...חוץ מזה מאמא שוב מתרסק,ולעומתו ראוף,ואסיף וחוסיין המלך רושמים נצחונות נאים והישג טוב גם לאלטאי-תיקו מול ואשייה...כנראה שאנחנו לא כל כך חלשים...

  • אייל סגל

    לגבי אליפות רוסיה - נתתי כבר לינק גם לדף של שידורי וידאו ישירים עם פרשנות באנגלית (באחת מתת-התגובות לתגובה 30).

    ושחר צודק בעניין זה שאנאנד תרם תרומה *אדירה* לקידום השחמט בהודו, בכל זאת מדינה לא קטנה... כמובן שכאשר שחקן הופך במדינה שלו לגיבור לאומי, כמו אנאנד או קרלסן, לדבר יש דינמיקה משלו ומה שקורה לא תלוי רק בכוונות או בפעולות של השחקן עצמו, אבל בכל מקרה אנאנד תרם תרומה אקטיבית מאוד בהקשר הזה.

  • אייל סגל

    וידאו של קרלסן בו הוא מסכם את הדו-קרב עם אנאנד משחק אחרי משחק (שום דבר מסעיר במיוחד, אבל בכל זאת יכול להיות מעניין): https://chess24.com/en/read/news/magnus-carlsen-on-beating-anand-in-sochi

    הוא מציין, אגב, שה"שינה" בתחילת המשחק השמיני היתה קשורה בזה שלא הרגיש כל כך טוב ולקח תרופה באותו בוקר. כנראה שלקראת סוף הדו-קרב הוא סבל מהצטננות - אפשר לראות את זה די בבירור גם בראיון עם קרלוביץ' שנתתי אליו לינק בתגובה 25.

  • אילן

    אניש גירי ממשיך לקטול. אתמול בסיום ארוך וסבלני גבר על גרנדליוס. הסבלנות הזאת וההמתנה למסע לא מדויק של היריב ומצד שני להימנע ממוקשים ולשחק מדויק (למשל נמנע מתיקו בחזרה על מסעים או אפילו גרוע יותר כששיחק מסע 57. מו2!) יותר מהיריב מזכירה קצת את משחק הסיומים של קרלסן.

    אם הוא יצליח גם היום, ומדובר בחתיכת משוכה (קרמניק שבנתיים העפיל למקום השני), אפשר לומר בסבירות מאוד גבוהה שהטורניר שלו בהופעה יוצאת דופן (אמנם לא שוות ערך לביצועים של קרואנה בסינקפילד, אבל מצד שני הוא גם צעיר ממנו בשנתיים תמימות).

    כיום הוא שביעי בעולם (כפי שכתבתי בתגובה להערה 18), עם 2786 נקודות כשהוא הצליח לצמצם את הפער בינו לבין אננד לכדי 7 נקודות בלבד בזכות הטורניר הנוכחי (18+ נקודות). נצחון נוסף על קרמניק יקרב אותו עד לכדי 2 נקודות בלבד ממנו.
    יחד עם זאת, נדמה לי שהוא טרם הצליח להוכיח עליונות על הטופ 10 (אייל, תקן אותי אם אני טועה) או טופ 20 וההופעה שלו בטשקנט מול קליבר כזה לא היתה מוצלחת במיוחד (עם 1-, כל המשחקים תיקו חוץ מהפסד לקריאקין). בעוד כמה ימים ישתתף בלונדון קלאסיק עם קרואנה, אננד, נקאמורה, קרמניק ואדמס ובינואר בתחרות החזקה בווייק אן זה עם קרלסן, קרואנה, ארוניאן, סו, ואשיה לגרב, דינג לירן, איבנצ'וק, רדג'בוב, ג'ובבה, סאריץ' והו.

    מעניין יהיה לעקוב אחרי ההתפתחות שלו.

  • אייל סגל

    כן, גירי משיג בזמן האחרון הרבה מאוד נקודות מד-כושר נגד שחקנים שהם לא מהצמרת הגבוהה (בטורניר הנוכחי בחמישה מתוך ששת המשחקים שלו - חוץ מאשר נגד ממדיארוב), אבל בסך הכל הוא לא עד כדי כך מרשים נגד שחקנים מהצמרת או באופן כללי בטורנירי על. היחיד מהסוג הזה בו זכה עד כה הוא רג'יו אמיליה 2011/12; בכל טורנירי הגרנד פרי שבהם השתתף, למשל (ארבעה בסבב אליפות העולם הקודם ואחד בנוכחי) התוצאות שלו היו בינוניות ומטה. בלי קשר לאיך שיסתיים הטורניר בקטאר, כדי שאפשר יהיה אפילו להתחיל לדבר עליו כאיזה שהוא איום עתידי לקרלסן בוא נראה אותו לפחות מתמודד ברצינות על הזכייה בלונדון או וייק אן זה הקרובים, ו/או בשני טורנירי הגרנד פרי שנותרו לו בסידרה הנוכחית.

    בכל אופן, המשחק היום בשחור נגד קרמניק יכול להיות האתגר הממש רציני הראשון שלו בתחרות הנוכחית (למרות שזה נשמע קצת מצחיק לומר את זה על סיבוב שביעי) - במיוחד כיוון שקרמניק הוא בדרך כלל יריב קשה מאוד עבורו (המאזן הנוכחי במשחקים קלאסיים - 5-0 לקרמניק במשחקים מכריעים ושני תיקו).

  • אילן

    מה שהרשים אותי מן הצד לגביו, ואני לא יודע אם זו טעות אופטית או לא, זה שנדמה שהוא לא מתאמץ *מדי* (=יש לו עוד הרבה בקנה כדי למצות), ביחס ליריבים אחרים. לא יודע אם זה קשור לגיל או לאורח חיים, כמו שדני קינג ניסה להוציא ממנו בראיון בשלב מוקדם יותר שהתייחסתי אליו בהערה קודמת, אבל אין ספק שמדובר בכשרון ובוא לא נשכח שהוא בסה"כ בן 20 וכמה חודשים. בתחרות ברג'יו אמיליה הוא היה בן 17 ומשהו.

    ראיתי עכשיו שבאתר chess24 ניסו לערוך השוואה בינו לבין קרלסן או לפחות דיון בשאלה אם לקרלסן יש ממה לדאוג ביחס אליו והתשובות היו "כן" ו"לא". יש שם גם ניתוח של המשחק שלו מול ממדיארוב, ע"י גוסטפסון https://chess24.com/en/read/news/anish-giri-in-the-footsteps-of-caruana-and-carlsen. גם אם לא יצליח היום מול קרמניק, לנצח את ממדיארוב ב- 21 מסעים מצביע על איתות כוונות. יכול להיות גם שהמאמן החדש יחסית שלו, טוקמקוב, באמת מוסיף/יוסיף לו צד התקפי יותר, כמו שהתבטא לוק ון וולי. ימים יגידו. בכלל, נראהה לי שאחת המשימות הקשות ביותר לסופר גרנדמסטר זה לבחור את המאמן המתאים.

    • אייל סגל

      כן, ראיתי את אותו מאמר ב-chess24 - האמת שבדיוק חשבתי עליו כשהזכרתי את קרלסן בתגובה הקודמת. אין ספק שגירי חזק מאוד ומוכשר מאוד, אבל נראה לי שאותו מאמר הוא בהקשר זה נסיון די שטחי לעשות כותרת. כמו שמציין שם מישהו באחת ההערות, מעבר לנתוני מד-הכושר כדאי גם להסתכל נגד איזה יריבים הושגו הרבה מהנקודות שהרויח, ובכלל בהישגים התחרותיים שלו.

      כמובן שהשוואות לקרלסן הן אכזריות, כי מדובר בשחקן שהיסטורית הוא בינתיים בקליבר של קספרוב, אבל לכן גם כדאי להיזהר איתן לטעמי (כלומר - השוואה במובן זה שטוענים בה לדמיון או קירבה ממשיים בין אלה שמשווים ביניהם). גירי היום בן 20 וחצי - בגיל מקביל, כלומר באמצע 2011, קרלסן כבר זכה ב-11 טורנירי על: פעמיים וייק אן זה, פעמיים פרל ספרינג, פעמיים לונדון, פעמיים באזנה, גרנד פרי באקו (טורניר הג"פ היחידי שקרלסן השתתף בו לפני שפרש במחאה מאותו סבב של אליפות העולם אחרי שפיד"ה שינתה באמצע את הכללים שלו), אירוסוויט, וביל; כמה חודשים מאוחר יותר באותה שנה הוא זכה גם ב-בילבאו ובטורניר לזכר טל. גירי לא רק שלא מתחיל אפילו להתקרב לליגה הזו של הישגים, הוא עדיין רחוק מבחינה זו מקרואנה או קריאקין.

      • אייל סגל

        ואחרי כל מה שכתבתי הוא עוד יביס היום את קרמניק במשחק מרהיב :-)

        • אילן

          לא בטוח, כמו שכתבת. נראה.
          בינתיים (מסע 12) קרמניק משחק בליץ.

        • אילן

          רק אם גירי ינצל חוסר ריכוז של קרמניק באיזה מסע. סבלנות יש לו :)

  • נפתלי

    מאחל לו להפסיד היום ולהיפגש במשחק הבא עם ג'ובאבה,בעיקר בגלל מסיבת העיתונאים שאחרי...

    • אייל סגל

      Not smile like idiot! I'm not the guy you can ironic

      אני חושש שעל זה כבר יהיה קשה להתעלות

      • אילן

        האם באמת גירי התנשא מעליו שם?

  • דוד

    אני צופה במשחק של וובק נגד לאגרב, ותוהה אם ללבן היתה דרך לניצחון אחרי 26.ה:ו5 (אחרי כמה שגיאות גסות נראה שהוא מפסיד)

  • אילן

    בדוחק זמן כזה קשה לראות איך גירי יוצא מזה.

    • שמעון כסאח

      קראמניק, ללקק את האצבעות. שיעור שחמט לגירי ולחובבי המשחק.

      • אילן

        נראה שגירי צריך עוד קצת ל"התבגר" כדי לעבור גם משוכות פסיכולוגיות.
        קרמניק שיחק מהתחלה מהר, הפתיחה היתה מוכרת לו או מוכנה וגירי נתקע כבר שם. אכן שיעור שחמט.

  • אייל סגל

    משחק שמחזק את המעמד של גירי כ"קליינט" של קרמניק; כעת המאזן ביניהם במשחקים מכריעים הוא כבר 6-0. בכל אופן, זה ניצחון חמישי ברציפות של קרמניק, שבאמת משחק יפה מאז שני התיקו שלו בתחילת התחרות, והוא מדביק את גירי - כעת לשניהם 6 נקודות ואחריהם שניים עם 5.5, יו יאנגיי הסיני (המצטיין מהאולימפיאדה) וסאלם מאיחוד האמירויות (הפתעת התחרות עד כה, עם מד-כושר באיזור ה-2600); עם שני סיבובים שנותרו לסיום, כנראה שמתוך הארבעה האלה יצא המנצח. מחר קרמניק (בשחור) נגד סאלם וגירי (בלבן) נגד יו.

  • נפתלי

    אוווווווווווווווווף מה יהיה הסוף עם סדאייב וקדאייב??????????????..

  • אילן

    Yu Yangyi הזה חתיכת כשרון!
    שניהם (הוא וגירי) בני 20, הסיני "מבוגר" מגירי ב- 20 יום בדיוק והוא הולך ליטול את ההובלה (אולי עם קרמניק) אם לא יהיו הפתעות מיוחדות.

  • אייל סגל

    נו, אולי עכשיו יתחילו לדבר גם על יו בתור איום על קרלסן...

  • דוד

    גירי: 'אין לי שום דבר נגד סינים, שאלתי בבית מרקחת וגם להם אין', הם פשוט מנצחים אותו שוב ושוב, וואנג האו, ייפאן, יו...

  • דוד

    והסיני הזה פשוט מוחץ את קרמניק

  • אייל סגל

    קצת חבל לי על קרמניק שהתמוטט היום בצורה כזו, כי במהלך הטורניר היו לו כמה משחקים באמת יפים - משחקי ההתקפה נגד מיסטה (בסיבוב 4) וסיוגירוב (סיבוב 6), המשחק העמדתי נגד גירי בסיבוב 7, והאופן בו ניצח אתמול את סאלם בסיום שנראה כמו תיקו מת לגמרי. אבל ליו (שבסך הכל ניצח שישה משחקים ועשה תיקו בשלושה, בלי אף הפסד) היתה ללא ספק הופעה יציבה מאוד לאורך כל הטורניר בתוספת פיניש מרשים - ניצחונות על גירי וקרמניק בשני הסיבובים האחרונים. גם לגירי וגם לקרמניק היתה ריצה של שישה ניצחונות רצופים במהלך הטורניר, ובכל זאת אף אחד מהם לא זכה - לא רואים דבר כזה לעתים קרובות.

  • אילן

    הישג מרשים מאוד ל-יו.
    לגבי קרמניק, נדמה שהוא חיפש הרפתקאות במשחק הזה אולי כדי לאזן קצת את העמדה שיו הצליח לצבור בה יתרון באופן שיטתי. המסע הראשון הבולט לדעתי ששגה בו היה לשחק 20...ז:ו5 במקום להכות עם הצריח שעל ו8 וזאת כדי לנסות ליצור איומים על המלך הלבן אבל ההכאה הזו החלישה מאוד את המלך השחור ולא הוכיחה את עצמה.

    החזקתי אצבעות לסמואל שנקלנד שהחל לשחק שחמט בגיל יחסית מאוחר (היום בן 22), והוא אכן הגיע לתוצאה יפה ונכנס לראשונה ל- 100 הטובים בעולם (99 אם נדייק).

    טורניר מרתק.

    לגבי האיום הפוטנציאלי על קרלסן, כמובן שהכל דיבורים ואי אפשר לדעת מי - אם בכלל - יעשה זאת בשנים הקרובות. צריך לתת לצעירים האלה עוד קצת זמן להשתפשף ולשפר יכולות, אבל הדיבורים האלה לדעתי לא באים על רקע נסיון "להפיל" את קרלסן, כמו יותר כדי שיהיה לו מועמד/ים ראוי/ים ושהתוצאות לא תהיינה צפויות מראש ברמה הסתברותית (משעממת) כזו או אחרת.

    • דוד

      ניתן לראות בזה (יחד עם האולימפיאדה ועלייתו של wei yi) את הזינוק של השחמט הסיני

      • אייל סגל

        כציון דרך בתחום הטורנירים הייתי אומר שהזכייה של וואנג האו ב-ביל 2012 (לפני קרלסן, נקמורה וגירי) היא עדיין ההישג האישי הכי מרשים של שחקן סיני, אבל באופן כללי אין ספק שהנוכחות של הסינים בצמרת מתחילה להיות יותר מורגשת. ביחד עם ההופעה של יו באולימפיאדה האחרונה, אולי האופן בו הן הזניקו אותו למעלה בדירוג יעזרו לו באופן ספציפי לקבל הזמנות לטורנירי צמרת. לא מעט מארגני טורנירים יוקרתיים מרגישים שהם צריכים למלא "מיכסה סינית" - לפני כמה שנים נהנה מזה וואנג יואה, שהיה המדורג הסיני מס' 1 ולאורך תקופה מסויימת שיחק באירועי צמרת כמעט נון-סטופ, ובשנתיים-שלוש האחרונות ההזמנות האלה מתחלקות בעיקר בין וואנג האו לדינג לירן.

      • אילן

        ובאותו ענין של צעירים מבטיחים, ראיתי באתר האיגוד עכשיו פרסום על מי שהוכתר כרב האמן הצעיר ביותר בארה"ב אי פעם - Samuel Sevian, בגיל 13 וקצת פחות מ- 11 חודשים (והשישי בכל הזמנים בעולם). אבא שלו Armen Sevian יליד ארמניה ובעצמו שחקן שרשום כיום בפיד"ה עם מד כושר 2237 (למרות שלא משחק בתחרויות כבר כמה שנים).
        אפשר להתרשם מהידע של הנער בתחילת הסרטון שנמצא בקישור http://www.thestar.com.my/Lifestyle/People/2014/12/02/Meet-Samuel-Sevian-youngest-ever-US-chess-Grandmaster/

  • שמעון כסאח

    ג'ובאבה שכנראה נהנה מכל רגע בקטאר לא רוצה ללכת הביתה.

  • נפתלי

    מילה טובה ל(ככל הנראה) "מספר שלוש" החדש שלנו,וואסיף דורארביילי,בן טיפוחיו(בשנה האחרונה)של המאמן האגדי אליזבר אובילאבה,(לשעבר מאמנם של אנאנד ומאמדיארוב),ותחרות טובה גם לאלטאי ולגאדיר.ממאמא וראוף ציפינו,כמובן,ליותר...

    • אילן

      השחקנית שהשיגה את התוצאה הטובה ביותר מבין הנשים עם 5.5/9 היא הגיאורגית בלה קוטנאשווילי, אם הגיתי נכון :)

  • שמוליק

    יו עם רצף פסיכי לחלוטין של 39 משחקים ללא הפסד , כשבין יריביו קראמניק , גירי , ווסלי סו , סווידלר , אליאנוב , פרסינה וכו' .

    • אייל סגל

      הוא הרויח במשחקים האלה - בעיקר אלה מהאולימפיאדה והטורניר הנוכחי - בערך 60 נקודות מד כושר; בסך הכל הוא השחקן שעשה את הקפיצה הכי דרמטית בדירוג בחודשים האחרונים, ממקום 75 ברשימה של אוגוסט עד קרוב מאוד לטופ-20 כרגע. כמו שהזכרתי בתגובה 19, אמרו שההודעה על השחקן האחרון שישתתף בקבוצה א' של וייק אן זה הקרוב תצא אחרי הטורניר בקטאר - אני מקווה שזה כי מדובר ב"פרס" למנצח ושהוא יקבל את ההזמנה.

  • אילן

    יש שחקן ששיפר בהרבה יותר ואפילו עבר את קרלסן https://twitter.com/chess24com/status/540551769693356033/photo/1

  • אייל סגל

    אגב, היום התחילו האירועים של ה-London Chess Classic בטורניר פתוח של שח מהיר, עם כמה מאות שחקנים כולל ששת המשתתפים בטורניר הקלאסי הראשי (קרואנה, אנאנד, נקמורה, קרמניק, גירי ואדמס); היום נערכו חמשת הסיבובים הראשונים ומחר יהיו חמשת הנותרים. משחק אחד משעשע ששמתי לב אליו הוא ניצחון של נקמורה מהסיבוב הרביעי על שחקן 2400 אחרי שאיבד כלי בתחילת המשחק, היה בעמדה אבודה רוב הזמן, אבל כשהיריב שלו ניסה לנצח במהירות בעזרת טקטיקה נחמדה (35.ר-ז5) נקמורה הצליח לבלבל אותו וניצח בעצמו.

    הטורניר הקלאסי הראשי, שיהיה הפעם במתכונת מיניאטורית של חמישה סיבובים, מתחיל ביום רביעי.

    • נפתלי

      יש לציין גם את חזרתו של מלך הפתיחות המוזרות(בסמן)...

      • אייל סגל

        אם כבר הזכרת אותו - הוא התחיל היום טוב מאוד עם 4/4, ואז בסיבוב החמישי שיחק גרוב (1.ז4) נגד גירי ונשחט ב-25 מסעים...

        • נפתלי

          בסדר נו...למה יש לי הרגשה שאם זה היה ראפורט זה היה הפוך...

    • אילן

      מעניין יהיה לראות היום מה יקרה במשחק בין גירי לקרמניק או כפי שאייל ניסח זאת, האם גירי אכן יהיה "קליינט" נאמן שלו, אם כי יש לסייג ולומר שבמשחקים מהירים המד כושר של גירי חלש בהרבה (2674) מזה של קרמניק (2785).

  • אייל סגל

    וקרלסן, כמו לפני שנה, בבעיטת הפתיחה הטקסית למשחק של ריאל מדריד (הפעם נגד סלטה ויגו) כמתנת יום הולדת מהמועדון:

    https://twitter.com/LaLiga/status/541317346334638081/photo/1

  • יהודה.א.

    אלון גרינפלד שיחק אותה. 8 נקודות בסיום התחרות, כמו אנאנד וקראמניק.

  • יהודה.א.

    נראה שיש לאנאנד בעיה פסיכולוגית עם 1. ב3 של נקאמורה. זו לא הפעם הראשונה שהוא פשוט זורק סיום שווה.

    • אייל סגל

      אני לא יודע אם צריך לחפש כאן משמעויות מיוחדות - כדאי לזכור שזה שח מהיר שבו באופן טבעי עושים די הרבה טעויות טפשיות ביחס לסטנדרטים של משחקים קלאסיים (במיוחד בסיבובים מאוחרים שבהם השחקנים כבר נוטים להיות עייפים); תסתכל איך קרואנה הפסיד לנקמורה בסיבוב שלפני כן.

      • יהודה.א.

        קרואנה הפסיד בשל דוחק זמן חריף. אנאנד סיים את המשחק עם 12 דקות, והיות ובאליפות העולם בבזק (כמדומני) הוא גם זרק מולו כלי או צריח בסיום שווה לחלוטין זה עשוי לרמז על 'סדר' מסוים. עומד לי בראש שזו כבר פעם שלישית אבל אני לא משוכנע בכך.

        • אייל סגל

          אם מחפשים הסבר "מיוחד" למה שקרה במשחק יכול להיות שזה קשור בכך שאנאנד ניסה לשחק בכוח על ניצחון בשחור כדי לזכות בתחרות, כי היה מדובר בסיבוב אחרון והוא פיגר בחצי נקודה אחרי נקמורה. בכל אופן, אני די בטוח שזה לא קשור ב-1.ב3 דווקא - בשח מהיר או בליץ מקובל מאוד לשחק (ולכן גם לפגוש) "פתיחות זבל"...

  • שמוליק

    בליגה הגרמנית משחקים מספר ישראלים :
    גלפנד עם ניצחון בשחור על באקרו ותיקו עם רודשטיין .
    רודשטיין בנוסף עם הפסד לניידיץ , וניצחון על 2500 .
    אברוך עם 3 ניצחונות , כולל ניצחון על ניספיאנו ( בסיום של צריח , רץ ופרש מול צריח ופרש ! ) .
    פוסטני עם שתי תוצאות תיקו והפסד לקסימנז'נוב .

    כמובן שאחרי כל המחמאות שלנו ( ובעיקר רצף המשחקים ללא הפסד שלו שאני ציינתי ) - יו ינגיי מפסיד בליגה הסינית , בלבן , לשחקן של 2600 .

  • אייל סגל

    אז נקמורה זוכה שנה שנייה ברציפות בתחרות המהירה של לונדון - אם כי הפעם בפורמט שונה מאוד מזה של שנה שעברה. הוא מסיים עם מאזן מרשים של 9.5/10, נקודה שלמה לפני גירי במקום השני; אחרי מאזן מושלם ביום הראשון, שבו ניצח שחקנים חלשים בהרבה ממנו, ביום השני נקמורה השיג במפגשי הצמרת 4.5/5 כולל נצחונות על אדמס, גירי (במשחק תמרונים עמדתי יפה), קרואנה ואנאנד.

    כמו שיהודה כבר ציין, הישג יפה לאלון גרינפלד שמסיים עם 8 נקודות במקום 12-3 משותף בין השאר עם קרואנה, אנאנד וקרמניק. (אם כי יש לציין שבמסגרת השיטה השוויצרית הרמה הממוצעת של היריבים שלו היתה נמוכה באופן משמעותי מזו של היריבים שלהם - שבעה מתוך שמונת השחקנים שניצח היו בעלי מד כושר של 2400 ומטה.)

  • יהודה.א.

    ולמי שעקב אחרי הבזק, התוצאה של אדאמס מדהימה, וגם של קרואנה :(.

    • מאור

      תמיד כיף לצפות ברבי אמנים משחקים בליץ.
      נקמורה הוא סופרמן: פותח ב3, מקבל עמדה אבודה, מוריד את המשקפיים ונחלץ...
      אגב - למה גירי עונד 2 שעונים, אחד על כל יד?

      • אייל סגל

        אולי זה מה שנותן *לו* את כוחות העל... אגב, התוצאה של קרואנה לא ממש מפתיעה - הוא ידוע כחלש בבליץ, יחסית לרמה שלו בסוגי השחמט היותר איטיים (מד-הכושר שלו בבליץ מתחת ל-2700, באליפות העולם שהיתה השנה הוא סיים במקום 36, באירועי ה"חימום" האלה שנערכים לפני הטורנירים הקלאסיים הוא בדרך-כלל מסיים בתחתית - למשל בנורבגיה השנה). אם מישהו ממש הפתיע לרעה הייתי אומר שזה דווקא אנאנד.

  • אילן

    השחקן ה- 14 בווייק אאן זה הוא ויטאשק.
    https://twitter.com/tatasteelchess/status/541941043021627393/photo/1

    אייל, למה התגובה האחרונה שלי עם 2 הלינקים לא אושרה?

    • אייל סגל

      אני מניח שזה בגלל שני הלינקים שהזכרת - מערכת האנטי-ספאם של האתר לא אוהבת שיש בתגובה יותר מלינק אחד.

  • דוד

    טורניר הבליץ היה דוקא הישג ענק לאנאנד, שמנצח את נקמורה בפעם הראשונה בהיסטוריה, בקצב כלשהו

    • אייל סגל

      כן, ניצחון ראשון אחרי 22 משחקים ביניהם - זה קרה בסיבוב השלישי; אולי אנאנד כל כך התרגש שבגלל זה הפסיד ארבעה משבעת המשחקים הנותרים שלו :-)

  • אייל סגל

    בטורניר הבליץ היה, אגב, סדר משחקים מעניין שיצר דינמיקה לא שגרתית. במקום שבחצי הראשון כולם ישחקו נגד כולם ואז בחצי השני יחזרו על זה בצבעים הפוכים, כמו בדרך כלל ב-double round robin, הם עשו את זה בצורה של סידרת דו-קרבות מיניאטוריים - כלומר, שני סיבובים רצופים של משחקים בין אותם שחקנים עם היפוך הצבעים (לדוגמה, סיבוב 1 גירי-אנאנד, קרמניק-אדמס, קרואנה-נקמורה; ואז סיבוב 2 אנאנד-גירי, אדמס-קרמניק, נקמורה-קרואנה).

  • נפתלי

    אייל אתה יכול לתת לינק לשידור הישיר מלונדון?

  • דוד

    נקמורה נתן כמה נצחונות יפים, אבל לדעתי ראוי לציון הניצחון המרהיב על גירי, בהגנה הסמי סלאבית הסופר חריפה: אחרי 13..ג5 מצד גירי, נקמורה קופץ למים עם ד5, ואחרי 000, 00 ב4?! צב2! מהא3 ד:ה6!! ר:ז2 ה7 ר:ו1 מהד5, העמדה הופכת למדהימה: השחור ביתרון צריח שלם, אבל הוא כנראה חסר סיכוי לחלוטין מול כל האיומים, והוא אכן מתרסק תוך מסעים ספורים. המשחק מדגים את המיומנות של נקמורה בעמדות מסובכות (אולי יד התיאוריה היתה כאן, אין לי מושג)
    רגע משעשע בניתוח של הודיני באתר צ'סדום: אחרי 21.פה4 המחשב ממליץ לשחור רד3 עם שוויון, גירי משחק רד3 ואז המחשב מצביע על 3.01 לטובת הלבן

    • אייל סגל

      האמת שהדבר העיקרי שראוי לציון במשחק הזה הוא שנקמורה זכר את התיאוריה של ההסתעפות המטורפת הזו יותר טוב מגירי - לא היה בו שום רעיון ממש מקורי מצידו. עד מסע 24 הם חזרו על אינרקייב-שומואב 2008, והדבר המצחיק הוא שכאשר גירי סטה סוף סוף מאותו משחק (בעמדה שבה השחור ממילא כבר אבוד) עם 24...מה:א2, נקמורה החמיץ אפשרות להכריע מייד עם מט אלמנטרי בשני מסעים.

      קרמניק-אנאנד גם משחקים היום את הסתעפות בוטביניק - קרמניק עם 16.פ-א4 במקום צ-ב1 של נקמורה, ונכון למסע 25 הם עדיין עמוק בתיאוריה...

      • דוד

        תודה על הלינק למשחק של אינרקייב, ואני כבר היללתי ושיבחתי את נקמורה...

        • אייל סגל

          אגב, יש ניתוח של המשחק קרמניק-אנאנד מאתמול בוידאו הזה של יאן גוסטפסון, שממחיש באופן מאוד ברור עד כמה הסתעפות בוטביניק מנותחת כבר כמעט למוות (למשל, בסביבות 14:55 כשהוא מסביר שבמסע 27 של המשחק מגיעים לאחד "הצמתים העיקריים" בתיאוריה העדכנית...).

  • אייל סגל

    ...ולמי שהטורניר בלונדון לא מספיק לו, היום התחילה בסין תחרות של שחמט מהיר (בפורמט די ביזארי עם שלושה חלקים: 7 משחקי ראפיד/ 30 משחקי בליץ/ 5 משחקים באסקיים) שמשתתפים בה 16 שחקנים מהצמרת (כולל גלפנד; ויש גם תחרות מקבילה לנשים). היום היו ארבעת הסיבובים הראשונים - אפשר לראות את המשחקים כאן.

    • שמוליק

      וואנג האו מוביל בינתיים עם 3.5/4 , לפני גרישצ'וק עם 3 .
      גלפנד עם נקודה בודדת .

      אצל הנשים דזגנידזה עם 3.5 , הו ייפאן עם 3 .
      קונרו עם נקודה בודדת .

      יש שידור חי עם פרשנויות לתחרות זו ?

      • אייל סגל

        לא ראיתי שיש פרשנויות, אבל כעיקרון המשחקים מתחילים כל יום ב-14.00 לפי שעון בייג'ין (כלומר, 8 בבוקר בארץ) ואפשר לעקוב אחריהם באופן חי דרך chessbomb ואני מניח שגם באתר הרשמי, איפוא שכתוב live games.

        חוץ מהפורמט הביזארי, אני חושב שזו גם אחת התחרויות עם הפרסומת/יחסי ציבור הגרועים בהיסטוריה ביחס לחוזק המשתתפים, מה שבולט במיוחד בהשוואה לטורניר לונדון שמתקיים במקביל - כמעט נראה שהם מנסים לשמור את התחרות בסוד. רק תחשוב על זה שגם ממדיארוב וגם רג'בוב משתתפים, ובכל זאת עדיין לא שמענו עליה אף מילה מנפתלי...

  • אייל סגל

    דניאל קינג וכריס וורד שואלים את קרמניק, אחרי המשחק שלו נגד נקמורה בסיבוב השני, למה לא רואים יותר הגנה הודית של המלך ברמות הגבוהות; קרמניק: "זה גם מה שאני שואל את היריבים שלי - למה אני לא רואה מכם יותר הודית של המלך?"

    • שמוליק

      כאן מרוכזים השידורים מתחרות זו : http://new.livestream.com/chess24/lcc2014
      ממליץ מאוד על צפייה בניתוח של קרמאניק על משחקו עם נקאמורה (החל מ-3:45:00 , בוידאו של סיבוב 2), ובפרט השיחה המעניינת על פתיחת הודית של המלך (החל מ-3:55:30) , ממנה ציטט אייל.

      [אני רואה שיש להם שם את הראיונות אחרי המשחקים גם בקטעי וידאו נפרדים]

    • דוד

      דוקא כמה מהנצחונות היפים של נקמורה היו בהודית של המלך, נגד אנאנד, גפלנד ובליאבסקי

      • אייל סגל

        בהחלט, וגם היה לו ניצחון נגד קרמניק עצמו בשנה שעברה (בטורניר לזכר טל); אבל באופן כללי קרמניק ידוע לאורך הקריירה שלו כקוטל הודית של המלך מצטיין (מקובל לחשוב שכמה משחקים שלו נגד קספרוב בפתיחה הזו מילאו תפקיד חשוב בהחלטה של האחרון לנטוש אותה). עוד דוגמה קרובה יחסית בזמן לניצחון מרשים כזה של קרמניק היא נגד גרישצ'וק ב-2012.

  • אייל סגל

    בתחרות הסודית בסין שהזכרתי בתגובה 69, הרוסים זוכים בחלק המהיר - גרישצ'וק (עם 5/7) בגברים ו-ולנטינה גונינה (עם 5.5/7) בנשים. גונינה היא אלופת רוסיה הטרייה; גרישצ'וק ויתר על השתתפות באליפות רוסיה שנערכה ממש לאחרונה וסבידלר אמר שזה היה בגלל שרצה להתכונן לתחרות הנוכחית. מסתבר, אגב, שיש להם ערוץ יוטיוב - ומכיוון שמדובר בתחרות mindgames אפשר לראות שם גם שידורים של ברידג', דמקה, גו ושיאנג-צ'י (שחמט סיני)... המשחק המכריע מהסיבוב האחרון של הנשים, בין גונינה לאנה מוזיצ'וק, שודר (עם פרשנות) כאן.

  • שמוליק

    אנאנד בדרך לזכייה די מוזרה בטורניר [לונדון] - פתח עם 4 תוצאות תיקו , והיום ניצחון בצד השחור של הברלין , לאחר כמה אי דיוקים רציניים של אדאמס בסיום פרשים ( 28.ה6 בעיקר ) שהפכו תוך מסעים ספורים עמדה שקולה לאבודה לחלוטין .
    במקרה של שיוויון נקודות - מסתבר ששובר השיוויון הוא מספר הניצחונות בשחור , והניצחון של אנאנד היום יהיה כפי הנראה הניצחון היחיד של שחקן בכלים השחורים בכל התחרות ...

  • אייל סגל

    לאנאנד, אגב, היו גם יותר משחקים בשחור מאשר לקרמניק וגירי (שסיימו עם אותו מספר נקודות), אז מבחינה זו אפשר לומר ש"הגיע" לו יותר מהם, למרות שזה לא היה אחד משוברי השוויון הרשמיים.

    אדמס היה, כזכור, אחד העוזרים של קרלסן בדו-קרב בסוצ'י - אולי אנאנד יוכל להתנחם בכך שלפחות אותו הצליח לנצח עם הברלין... בכל אופן, אנאנד עם זכייה בשלושה טורנירים קלאסיים השנה (ביחד עם תחרות המועמדים ובילבאו) - לעומת שניים שזכה בהם לאורך כל קדנציית שש השנים שלו כאלוף העולם.

  • אילן

    קרואנה, היחיד ללא נצחון, ממשיך לאבד גובה (2820 נק' ופער של 43 נקודת מקרלסן בלוח החי).
    אולי הוא צריך את קרלסן בסביבתו כדי לחדש כוחות אז נמתין אוטוטו ל- Tata Steel ב- 9/1, עם (כמעט) כל החבר'ה הטובים ונחזיק לו אצבעות.

  • אייל סגל

    בתחרות הmindgames גרישצ'וק - שכאמור, נראה כמי שלוקח אותה מאוד ברצינות - זוכה גם בחלק של הבליץ עם 19.5/30 נקודות (ופרס מצטבר של 36,000 דולר), לפני ושייה לגרב (18.5) ורג'בוב (18); גלפנד מקום תשיעי-עשירי עם 14.5. בין הנשים הו ייפאן זוכה עם 22.5/30, שלוש נקודות שלמות לפני גונינה ומוזיצ'וק. מחר מגיעים לקרקס האמיתי - מה שנקרא שחמט "באסקי", שבו היריבים משחקים זה נגד זה בו זמנית שני משחקים בצבעים שונים. למי שמתעניין איך זה נראה:

    https://twitter.com/alinalami/status/544788591206203392/photo/1

    https://www.youtube.com/watch?v=ol7I2bYWs2M&t=229m25s

    • נפתלי

      ג'ובבה עושה את זה תמיד....

Comments are closed.