קרלסן – קריאקין, משחקים 6-5: עדיין שוויון, המתח גובר

עוד שתי תוצאות תיקו, אבל באחד המשחקים קריאקין כבר הצליח להשיג עמדה עדיפה ולאיים על קרלסן

במשחק החמישי של הדו קרב, כמעט והתממשה הקלישאה על פיה מי שלא מבקיע סופג. לאחר שאלוף העולם היה קרוב לניצחון בשני המשחקים הקודמים ונראה כבעל יתרון גם במשחק הזה, קריאקין הפך את הקערה על פיה ובמשך כמה מסעים מצבו של קרלסן נראה מסוכן מאוד.

קרלסן, שניסה עד כה בלבן פתיחות שונות במשחקים 1 (טרומפובסקי) ו-3 (ספרדית), המשיך להחליף פתיחות וניסה הפעם את האיטלקית, עם 3.ר-ג4 (במקום 3.ר-ב5 בספרדית). מדובר בפתיחה עתיקה שזמן רב היתה מחוץ לאופנה ברמות הגבוהות כי נחשבה בלתי מזיקה לשחור, אבל בזמן האחרון הפכה שוב לפופולרית מאוד כיוון שעבור שחקני 1.ה4 היא מהווה דרך להתחמק מהגנת ברלין, ונמצאו בה הרבה רעיונות חדשים. בנוסחים ה"עתיקים" שלה הדגש היה על פריצה מהירה של הלבן במרכז עם ד4; הגישה החדשה היא לשחק ד3 בשלב מוקדם, ולהכין את קידום הרגלי ל-ד4 באופן הדרגתי יותר. בכך נוצר למעשה דמיון רב בין האופן בו הפתיחה האיטלקית משוחקת כיום לבין הסתעפויות של הפתיחה הספרדית עם ד3 מצד הלבן.

קרלסן ביצע את הפריצה עם ד4 במסע ה-11 ובתגובה, כדי לערער את המרכז הלבן, קריאקין שיחק 11…ג6, החליף רגלים על ד4, והקריב זמנית פרש על ה4, תוך שהוא מנצל את מיקום הרץ הלבן על ג4:

bview1

בנקודה זו קרלסן שקע בפעם הראשונה במחשבה ממושכת, כיוון שהיה צריך לקבל החלטה שהיתה לה חשיבות קריטית לגבי האופן בו יתפתח המשחק. הוא היה יכול להמשיך 14.פ:ה4, ולאחר 14…ד5 (השחור מחזיר לעצמו את הכלי בזכות ההתקפה הכפולה על הפרש והרץ הלבנים) 15.ר-ד3 ד:ה4 16.ר:ה4 היה נהנה מיתרון עמדתי קל מאוד, כשעשוי להתפתח משחק שיזכיר באופיו את מה שקרה במשחק השלישי. במקום זאת, הוא בחר בסופו של דבר בהמשך חריף יותר שהוביל לעמדה פחות מאוזנת עם 14.ר:ו7+!? (הלבן צריך, כאמור, להחזיר את הכלי בכל מקרה, ולכן הוא גם יכול להרשות לעצמו את ההקרבה הזו) 14…צ:ו7 15.פ:ה4.

מספר מסעים לאחר מכן קרלסן ביצע עוד מסע שהחריף את המשחק – 18.פ-ה5!?, שכפה חילוף פרשים בעקבותיו הפכה עמדת הלבן לפחות סולידית אבל גם הוביל ליצירת רגלי חופשי על ה5. קריאקין מצידו הגיב במסע האקטיבי 19…מה-ח4! והתקבלה העמדה הבאה:

bview2

הלבן היה רוצה לקדם מייד את הרגלי החופשי שלו, אבל 20.ה6? ייענה ב-20…ר:ה6! והלבן אינו יכול להרשות לעצמו להכות את הרץ, בשל איומי השחור לאורך הטור ו' (פתיחת הטור הזה ליוזמה התקפית אפשרית של השחור היתה אחד הסיכונים שהלבן נטל על עצמו במסע ה-14). קרלסן הציב, איפוא, את הצריח שלו על הטור עם 20.צ-ו3! (המסע הטוב ביותר שעמד לרשותו), וכאן הגיע רגע הכרעה חשוב מבחינתו של קריאקין. לכידה מיידית של הרגלי הלבן על ב4, הנראה כנתון באיום מצד המלכה השחורה, לא היתה טובה בשל 21.ר-א3 ובעקבותיו קידום הרגלי ה' (כפי שניתן לראות בלוח החי), אבל המסע 20…ר-ז6 היה מותיר את המשחק כבעל אופי חריף עם סיכויים לשני הצדדים.

במקום זאת, קריאקין בחר להחליף את אחד מצמד הרצים שלו בפרש עם 20…ר:ג5 – מסע שכנראה איננו רע מבחינה אוביקטיבית, אבל שהוא בעל אורינטציה הגנתית ופסיבית הרבה יותר (ומעין תמונת ראי של 19.ר:ג4 מהמשחק הקודם), כאילו קריאקין ממש מעדיף להתגונן מאשר לנסות וליטול את היוזמה. בעקבות זאת, נוצרה עמדה בה היה נראה שללבן יתרון עמדתי קטן ויציב וכי הוא היחיד שיכול לשחק על ניצחון – מלבד זאת שהשחור ויתר על זוג הרצים שלו, הרי בעקבות השינוי שחל במבנה הרגלים, הרגלי הלבן הקדמי על ג5 משתק את יכולת השחור להשתמש ביתרון הרגלים המספרי שלו באגף המלכה, בעוד שיתרון הרגלים המקביל של הלבן באגף המלך נראה כניתן יותר לניצול.

בעמדה הבאה, שהתקבלה לאחר מסעו ה-26 של השחור:

bview3

ייתכן והלבן היה צריך באמת לנצל את ההזדמנות שניתנה לו כאן לקדם את הרגלים שלו עם 27.ז4 ו-28.ו4 (לאחר נסיגת הרץ השחור). אבל קרלסן לא מיהר, ולאחר 27.מ-ח2 ר-ה6 לא הגיעה יותר הזדמנות טובה לעשות זאת – הזזת הרגלי ז' היתה מחלישה מדי את הרגלי ו', ואם הלבן היה פותח ב-ו4 השחור היה עונה …ח5! כדי להגביל את יכולתו להמשיך עם ז4.

וכאן, במהלך 15-10 המסעים הבאים, התרחש משהו בפעם הראשונה בדו קרב – מעמדה פחות או יותר שווה, או אפילו נחותה במקצת, קריאקין שיחק טוב יותר מקרלסן והצליח להשיג יתרון. הוא מצא תכנית מוצלחת והעביר את המלך שלו לאגף המלכה, שם המלך היה בטוח יותר בזכות שרשרת הרגלים השחורים המגנה עליו, ובכך גם הכין אפשרות לקדם את הרגלים שלו עצמו באגף המלך, מבלי לחשוף את המלך שלו ותוך כדי תקיפת עמדת המלך הלבן. תכנית זו באה לביטוי במסעים 34…ז5! (שמבחינה הגנתית גם מנע הצבת צריח לבן ב-ו4) ו-38…ח5! (בתגובה ל38.ז4 של הלבן – כשקרלסן ניסה סוף סוף, כנראה כבר בעיתוי לא מתאים, לקדם את רגלי אגף המלך).

ומספר מסעים לאחר מכן, כשקרלסן שיחק את המסע הרשלני מבחינה טקטית 41.מ-ז2?, היה נראה שהלבן ממש עומד להסתבך בעקבות 41…ח:ז4! 42.ח:ז4 (בשל עמדת המלך הלבן על ז2 לא טוב להכות כאן בחזרה עם הרגלי ו') 42…ד4! (מקריב רגלי כדי לפנות את הערוגה ד5 לרץ, לצורך התקפה על המלך הלבן) 43.מה:ד4:

bview4

אחת הבעיות במסעו ה-41 של הלבן היא שזה הציב את המלך על ערוגה בה הוא מפריע לצריח שלו להתמודד על השליטה בטור ח' שנפתח, ונראה שהיו כאן לשחור סיכויי ניצחון טובים אם היה ממהר להשתלט על הטור: 43…צ-ח8! 44.מה-ה4 (כדי למנוע מהמלכה השחורה לחדור דרך האלכסון א2-ז8; 44.מ-ו1? כדי להימלט מייד עם המלך יפסיד ל-44…מה-ב1+ 45.מ-ה2 צ-ד8 46.מה-א4 [כדי להגן על ד1] 46…ר-ג4+! 47.מה:ג4 מה-ד1 מט) 44…מה-ח6 45.מ-ו1 מה-ח1+ 46.מ-ה2 ר-ד5 (או מה-א1) עם התקפה חזקה מאוד. קשה למצוא כאן ניצחון כפוי, אבל האופן בו המלך הלבן חשוף לאיומים מצד כלי השחור אינו מבשר טובות.

במקום זאת, קריאקין המשיך מייד בהצבת הרץ על הערוגה שהתפנתה עם 43…ר-ד5?! – מסע טבעי מאוד, אבל כזה שאיפשר לקרלסן (שחזר מהר מאוד לעשתונותיו) להינצל מהסכנה עם הקרבת הרגלי הנגדית 44.ה6!. המסע הזה מונע מצריח שחור להתייצב מייד על ח8, ערוגה שנמצאת כעת בשליטת המלכה הלבנה, ולאחר 44…מה:ה6 (44…ר:ה6 יאפשר למלכה הלבנה להתייצב בעמדה מצויינת על ה5) 45.מ-ז3 ו-46.צ-ח2 הלבן הרויח זמן כדי להתגונן מפני האיומים על הטור ח'. (היה ניתן גם לשחק מייד 44.מ-ז3! לצורך כך, אבל 44…מה-ב1 מצד השחור נראה מסוכן ביותר בתגובה; ניתוח מחשב מצביע על כך שללבן סידרת מסעים מדויקים באמצעותה הוא יכול להתגונן, כפי שניתן לראות בלוח החי, אבל מנקודת ראות אנושית היה סביר מאוד להסיט קודם את המלכה השחורה ל-ה6, כפי שעשה קרלסן.) לאחר חמישה מסעים נוספים וחילופי כלים כבדים הוסכם על תיקו; עם הרצים שוני המסלול הנותרים, הרגלי החופשי של הלבן בטור ז' אינו מקנה לו כל יתרון ממשי.

בתגובות לפוסט הקודם השוו את צורת המשחק של קריאקין בדו קרב לקבוצה שעושה בונקר ומנסה לגנוב גול במתפרצת – ולפי האנלוגיה הזו, נראה שבסוף המשחק החמישי היתה לו אכן הזדמנות לגנוב גול כזה והוא החמיץ אותה. עם זאת, לאחר המשחק קריאקין (שבפעם הראשונה בדו קרב היה יכול לחוש מה זה לשחק בעמדה עדיפה ולהפעיל לחץ על היריב) נראה במצב רוח טוב בהרבה מאשר קרלסן, שכעס על עצמו מאוד בגלל הרישול שהפגין במשחקו וגילה חוסר סבלנות בולט כלפי השאלות שהפנו אליו בראיון ולאחר מכן במסיבת העיתונאים.

**********

אבל למשחק השישי קרלסן הופיע שוב בביטחון העצמי הרגיל שלו, והצליח לארגן לעצמו – כשחור – משחק קל יחסית (גם אם ללא סיכויי ניצחון ממשיים). בניגוד לקרלסן, קריאקין ממשיך כלבן לחזור ולהיכנס לאותה פתיחה, ועל הלוח הופיעה שוב הסתעפות האנטי-מרשל מהמשחק הרביעי. קרלסן היה הראשון לסטות מאותו משחק עם 9…ד5 (במקום ד6) – מסע אופנתי יותר, שייתכן מאוד וקריאקין ציפה לו כבר באותו משחק קודם. עם מסע זה, השחור "מתעקש" להקריב רגלי ברוח התקפת מרשל הקלאסית (המתקבלת לאחר 8.ג3 ד5), תמורת כלים מתואמים היטב ופעילים – בפרט רץ הערוגות הבהירות החזק על ב7, שעמיתו הלבן מוחלף בפרש השחור בעקבות המסעים 12…פ-ד4 ו-13…פ:ב3 (כך שגם מבנה הרגלים הלבנים באגף המלכה מוחלש).

קרלסן היה מוכן היטב להסתעפות הזו, כנראה טוב יותר מקריאקין, וניצל פחות מ-20 דקות על שעונו במהלך המשחק כולו.

אלוף העולם היה הראשון שביצע מסע חדש, שלא הופיע במשחקים קודמים – 14…ג5:

bview5

וקצת לאחר מכן, באמצעות קידום הדרגתי של הרגלי ו', תקף את הפרשים הלבנים ונכנס להסתעפות כפויה למדי שהובילה לחילופי כלים רבים ופישוט העמדה לכדי שוויון ברור (בעקבות מסעו ה-26 של השחור):

bview6

מלבד השוויון החומרי ונוכחותם של רצים שוני מסלול, מבנה הרגלים סימטרי למדי וחולשות הרגלים של שני הצדדים מאזנות לחלוטין זו את זו; בעקבות מספר מסעים נוספים הוסכם על תיקו. (באופן כללי, אגב, זהו דבר שקורה לא מעט בנוסחי פתיחות שהם חריפים החל משלבים מוקדמים – אם שני הצדדים מדייקים, הסיבוכים הטקטיים יכולים להוביל מהר יחסית לפישוט העמדה לכדי תיקו מת; זוהי בדיוק אחת הסיבות בגללן קרלסן נוטה להימנע מפתיחות וקרבות תיאורטיים כאלה.)

**********

לקריאקין יהיה לבן שני רצוף במשחק השביעי: בעידן דו הקרבות של 12 משחקים מחליפים באמצע את סדר הצבעים, ומי שהיה לבן במשחקים הזוגיים במחצית הראשונה מקבל אותו באלה האי-זוגיים במחצית השנייה. הרציונל הוא למנוע יתרון קטן שיזכה בו מי שיקבל את הלבן באופן קבוע לאחר כל יום מנוחה (שיש לאחר כל שני משחקים); אבל באופן כזה אפשר אולי לומר שדווקא מי שמקבל את השחור במשחק הראשון נהנה מיתרון קטן בזכות שני הלבנים הרצופים באמצע הדו קרב, שיכולים להקנות אפשרות ללחץ חזק על היריב בשלב קריטי.

עבור קריאקין, מכל מקום, זו תהיה עוד הזדמנות לנסות ולהפעיל סוף סוף כלבן לחץ על קרלסן; שלושת המשחקים הלבנים של הטוען לכתר עד כה היו כישלון גמור מבחינה זו. אולי הגיע הזמן לנסות משהו שונה מ-1.ה4; היסטוריית הדו הקרבות של קרלסן מראה, אגב, שגם אנאנד לא השיג מולו כלום עם 1.ה4 (בדו קרב הראשון), ולעומת זאת השיג לא מעט עמדות טובות מהפתיחה עם 1.ד4 (במשחק 9 בדו קרב הראשון ולאורך השני), גם אם את רובן לא הצליח לנצל בסופו של דבר.

קרלסן - קריאקין, משחקים 4-3: קרלסן לוחץ, קריאקין מחזיק מעמד
קרלסן - קריאקין, משחקים 8-7: עכשיו זו דרמה ענקית - קריאקין נוטל את ההובלה

תגובות

  • ישי

    במקרה של 6:6 עוברים למשחקים מהירים שבהם היתרון של קרלסן גדול עוד יותר, לא?

    • אייל סגל

      כן, עוברים למשחקים מהירים, אבל אני לא חושב שהיתרון של קרלסן יגדל במקרה כזה. הוא כנראה השחקן הכי חזק בעולם גם בקצב מהיר, אבל קריאקין גם חזק מאוד - מד הכושר מראה על פער רמות ביניהם שדומה לזה בשחמט קלאסי. ובמקרה כזה, הייתי אומר שהסיכוי של השחקן החלש יותר להפתיע גדול יותר בקצב מהיר, כי שם הדברים יותר רנדומליים; חוץ מזה שקריאקין כבר הוכיח שהוא טוב מאוד מבחינת קור רוח ויכולת לתפקד במצבים כאלה של שוברי שוויון (באופן דרמטי במיוחד בגביע העולם האחרון).

      • איציק

        גם כאן זה יכול ללכת לבליץ וארמגדון או שיש פורמט אחר?
        אם כן, למי היתרון בבליץ?
        נ.ב.: בתגובה 18 לפוסט הקודם סיכמת את הופעת קריאקין במשחקים 1-4 "אפס. כלום. יוק. נאדא. גורנישט מיט גורנישט." ההישיג הכי גדול שלו במשחק 5 הוא בכך שגרם לך כנראה לזוז מרשימת הישגים זו למשהו יותר משמעותי.

        • אייל סגל

          כן, אם אחרי ארבעה משחקי rapid עדיין אין הכרעה עוברים לבליץ, ואם עדיין אין אחרי חמישה זוגות של משחקים כאלה אז מגיעים לארמגדון (אבל הסיכויים שזה יקרה באמת נמוכים מאוד). אני חושב שמה שעניתי לישי תופש גם לגבי זה. אגב, לגבי התגובה לפוסט הקודם - אם תסתכל שוב, תראה שמשחק 5 לא רלבנטי; התייחסתי למה שהשיג מהפתיחה במשחקים שלו ב*לבן* בכל החצי הראשון (2, 4, 6).

          • איציק

            צודק, פספסתי. האם המסקנה היא שעדיף לו לשחק רק בשחור?

  • אורן השני

    אייל, איך אתה מסביר את המהלך של קארלסן מהמשחק החמישי? שאננות? ניסיון לפתות את קריאקין לתקוף? קארלסן עצמו התייחס לזה?

    מההיכרות המוגבלת שלי נשמע שהוא נכנס להרפתקאות בכוח כדי להגיע להכרעה ויכול לשלם על זה. אולי קריאקין נכנס לו לראש.

    • אייל סגל

      הטעות הממש רצינית שלו שיכלה להוביל להפסד היתה במסע 41 - קודם כל אפילו קרלסן תמיד יכול "סתם" לטעות, אבל כאן בהחלט יכול להיות שזה היה קשור בשאננות מסויימת, כלומר שבגלל היתרון שהיה לו בשלב קודם של המשחק הוא לא היה מספיק דרוך לאפשרות שהמצב יכול להתהפך לגמרי. האמת שהיה גם משהו יותר ספציפי שלא הזכרתי בפוסט - אחרי המשחק הסתבר שהיתה לו איזה טעות ברישום המסעים והוא פספס אחד, כך שכשהגיע המסע הזה הוא חשב שמדובר במסע ה-40 שצריך להספיק ולעשות אותו לפני ביקורת הזמן ולכן לא חשב עליו כל כך הרבה אלא עשה די מהר מסע "סתמי" כביכול עם המלך (אם כי למעשה היה צריך להבין שכבר עשה את המסע ה-40, כי יכל לראות על השעון שנוסף לו זמן; אפשר לראות כאן את הבלבול שהיה בו באותו שלב כשהוא מסתכל בטופס ואז בשעון - https://twitter.com/NRK_Sport/status/799517541123190784).

      • אורן השני

        על המהלך הזה דיברתי, תודה

      • שי

        אולי הוא החליט "ללכת על בטוח" למקרה שהשעון טועה, כדי לא לחטוף איזו פסילה טכנית אחרי המשחק. אני מתאר לעצמי שהוא לא רצה להשקיע יותר מדי מחשבה בנושא תוך כדי שהוא משחק...

  • Zak

    קצת משעשע לראות איך הראיונות בעמידה מייד עם סיום המשחק נשמעים טפשיים בכל ספורט :) אבל כן מעניין לשמוע את קריאקין אח"כ במסיבת עיתונאים מסביר שראה את החדירה של המלכה ל-ח1 אבל פספס את העובדה שהיא יכולה להמשיך במסע ה 46 ל-א1 תוך שמירת ההתקפה.

    מעניין לראות שעד עכשיו מתוך שלושה משחקים שהיה בהם עניין, בשניים היה זה דווקא השחור שהתקרב להכרעה. משהו אופייני לכאלה דו-קרבות או סתם צירוף מקרים?

    • אייל סגל

      אני מניח שאפשר לפתח איזו תיאוריה מעניינת בהקשר זה, אבל מן הסתם רק צירוף מקרים...

  • Yavor

    תודה אייל.

    אני חולק עליך, אגב, מבחינת היתרון שהשיטה הזו מקנה.
    לדעתי יותר משיש יתרון לשחק שני משחקים רצוף בלבן, חשוב יותר לפתוח בלבן ואף חשוב יותר - לסיים בלבן - וזה מה שיש לקרלסן. אם אתה מגיע למשחק אחרון כשאתה יודע מה אתה צריך (תיקו/ניצחון) - הרבה יותר קל לך לשחק בהתאם ולהגדיל את סיכוייך לכך מאשר אם אתה בשחור. גם לפתוח בלבן זה טוב וחשוב, וניתן לתפוס את היריב לא מוכן עם איזה חידוש תאורטי שהבאת מהבית ואיש עוד לא ראה.

    • אייל סגל

      אני מסכים שגם זו יכולה להיות נקודה משמעותית (בעיקר לגבי המשחק האחרון). מה שגרם לי לחשוב על הנקודה לגבי היתרון בשני לבנים רצופים היה ראיון שראיתי באיזה מקום עם אחד העוזרים של קרלסן בשני הדו קרבות הקודמים עם אנאנד - קרלסן התנסה בהם בשתי האפשרויות; הוא התחיל בלבן (כמו הפעם) בדו קרב הראשון ובשחור בשני, ונאמר שם שהוא העדיף את האפשרות השנייה בגלל שאהב את שני הלבנים הרצופים שזה נתן לו. אבל יש לציין בהקשר זה שבשני הדו קרבות האלה המשחק ה"אחרון" - כלומר ה-12 - לא היה רלבנטי, כי קרלסן סגר את הסיפור לפני כן (ב-10 משחקים בפעם הראשונה, ב-11 בפעם השנייה).

  • אייל סגל

    אגב, בתולדות אליפות העולם שיא תוצאות התיקו הרצופות בתחילת דו קרב הוא שמונה - בקספרוב - אנאנד 95 (אם כי מעניין ש-5 מתוך 6 המשחקים הבאים שם הוכרעו). קרפוב - קורצ'נוי 78 התחיל עם שבעה, אנאנד - גלפנד (כמו שחלק מהאנשים כאן אולי עוד זוכרים) ופטרוסיאן - ספסקי 66 התחילו עם שישה. שיא משחקי התיקו הרצופים בכל שלב של הדו קרב הוא 17, בדו קרב הראשון בין קרפוב לקספרוב ב-84 (אבל זה היה בפורמט שונה באופן מהותי - הראשון להגיע לשישה נצחונות בלי הגבלה על מספר המשחקים הכולל, וזה קרה כשקספרוב היה כבר בפיגור 0-4 והתחיל לשחק על תיקו כדי לשרוד).

    • אורן השני

      וואו, הפורמט הישן היה שוחק! ומהו שיא המשחקים הכולל בפורמט זה?

      • אייל סגל

        השיא הוא מאותו דו קרב - 48 משחקים, וזה אפילו בלי שהוכרע (נשיא פיד"ה עצר אותו כשהתוצאה היתה 3-5 לקרפוב). זה גם חיסל את אותו פורמט (מנקודת ראות של היום, קשה כמעט לתפוש איך אפשר בכלל לעשות דו קרב שלא יודעים מראש מתי יסתיים - זה נראה נון סטרטר מבחינה ארגונית), ובדו קרב הבא, שנערך בין השניים שנה לאחר מכן חזרו לפורמט שהיה קיים מאז שפיד"ה התחילה לנהל את אליפויות העולם אחרי מלחה"ע השנייה ועד פישר - ספסקי 72, של הטוב מ-24 משחקים. אגב, אם כבר מדברים על אורך, אז החל משנות ה-90 היתה תקופה של עשור בערך שבה מספר המשחקים ירד באופן עקבי עד שהתייצב על הנוכחי: קספרוב - אנאנד 95 היה הטוב מ-20, קספרוב - קרמניק 00 הטוב מ-16, קרמניק - לקו 04 הטוב מ-14, וקרמניק - טופלוב 06 הטוב מ-12; כאן זה התייצב.

        • יהודה.א.

          וכעת סוטובסקי מנסה ליצור מהלך שיחזיר את זה ל-16. (או 20?)

        • יורם

          אייל, למה ברשימת הדו-קרבות הזכרת את קרמניק-לקו, ולא את כל אלה של פיד"א מתקופת הפיצול? במה הוא היה יותר אליפות עולם מהם? דווקא אצל פיד"א היו תנודות יותר מעניינות במספר המשחקים.

          • אייל סגל

            לא התייחסתי לאלה של פיד"ה מתקופת הפיצול כי אין שם את אותו סוג של רצף. החל מסוף שנות ה-90 היה הרי שינוי גמור בשיטה - המעבר לפורמט נוקאאוט נוסח מה שהיום הוא גביע העולם (שגם הפך את אליפויות העולם האלה לבדיחה; קשה להתייחס ברצינות לפורמט שמוציא אלופי עולם כמו חליפמן וקסימג'נוב). אם מסתכלים על הדו קרבות שעוד היו קשורים לסבב "קלאסי", זה הלך בדיוק באותו כיוון שדיברתי עליו: הדו קרב האלטרנטיבי בין קרפוב לטימן ב-93 עוד היה של הטוב מ-24, וזה בין קרפוב לקמסקי ב-96 הטוב מ-20 (כמו קספרוב - אנאנד שנה לפני כן).

  • אייל סגל

    במשחק השביעי קריאקין אכן ניסה 1.ד4, כמו שהצעתי... אבל ההכנה של קרלסן שוב היתה יותר טובה והוא הצליח להפתיע את קריאקין עם מסע נדיר. היה נראה שאם למישהו יש יתרון קטן זה לשחור, אבל קרלסן עשה טעות משונה עם 16...צ-ג8, מסע שאיפשר לקריאקין לזכות ברגלי בעקבות הסתעפות שבה הוחלפו הרבה כלים; עם זאת, בגלל אופי מבנה הרגלים והנוכחות של רצים שוני מסלול היה לשחור עדיין תיקו בלי מאבק קשה מדי. אז בסופו של דבר ניתן לומר שקריאקין די בזבז את שני הלבנים הרצופים שלו, וכעת לקרלסן יהיו שלושה לבנים בחמשת המשחקים הנותרים. נקווה שאלה יהיו יותר מעניינים משני האחרונים.

    • עופר

      אייל, תודה על העדכון כרגיל! איזה מסע היה המסע אותו אתה מכנה נדיר?

      • אייל סגל

        10...פ-ג6 (המסעים הרגילים הם או להחליף מלכות או לקחת את הרגלי על ג5 עם הרץ). הפעם האחרונה בה הוא הופיע במשחק צמרת היתה ב-1925... (שם הגיעו לעמדה עם מסע פחות משני הצדדים) - http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1036688

        • עופר

          פששש... מעניין

          • אייל סגל

            יותר מעניין מכל מה שקרה במשחק אחרי אותה נקודה, אני חושש :)

            • Zak

              האמת היא שמהלך כמו 10... פג6 הוא די טבעי - גם מייצר קשר בין הצריח ב-א8 למלכה וגם מונע ב4 מהלבן. גם התגובה הכי טבעית אולי של הלבן, 11. א3, מובילה לעמדה סימטרית לגמרי ושקולה עבור השחור. קצת מפתיע שהמהלך נשאר מתחת לרדאר כל כך הרבה שנים.

  • דוד

    לפי ניתוח המחשב השחור יכול היה לשאוף ליותר: במקום לשחק 15.. 0-0 (המוביל לעמדה סימטרית שבה כל פישוט בעמדה פירושו תיקו מת) היה צריך לשחק על הרץ ב-ו3. 15.. ו5, ואחרי שהפרש זז השחור מחליף רצים על ו3, מחליף מלכות ומציב את הרץ שלו על ו6. בעמדה זו לשחור יתרון קטן בשל אקטיביות הרץ והעמדה המרכזית של המלך (העובדה שהשחור לא הצריח עדיין מהווה יתרון מבחינה זו), כאשר עמדת הלבן מעט מכווצת. העמדה עדיין די סימטרית כך שאובייקטיבית זה כנראה עדיין קרוב לשוויון, אבל יש בהחלט על מה לשחק.

    • אייל סגל

      כן, זה נכון. יש הסתעפות אחת שבה הלבן חוסם את הרץ ב-ו6 עם פ-ד4 (אחרת, אם הצריח על א1 זז, הוא מאבד את הרגלי ב-א2), ואז השחור יכול להחליף על ד4 וליצור ללבן רגלי מבודד כשהפרש השחור הנתר עדיף על הרץ הלבן ויש לו משלט חזק ב-ד5. בהסתעפות אחרת, הלבן משחק פ-ד6+, ר:ב7, ובזמן שהשחור לוכד את הרץ, הלבן משחק א3-א:ב4 ולוכד את הפרש - אבל אז הוא נשאר עם חולשת רגלים באגף המלכה. בשני המקרים לשחור יש יתרון קל מאוד אבל יציב, מסוג אלה שקרלסן נהנה לשחק נגדם - כנראה תיקו, אבל לך תדע. במסיבת העיתונאים, אגב, קרלסן נשאל על האפשרות של 15...ו5 ומהתגובה שלו נוצר הרושם שלא חשב על זה ברצינות - אולי באותו שלב כבר "גמר" בראש עם המשחק הזה והחליט שהוא תיקו: https://www.youtube.com/watch?v=sNrCs-rB00A&t=146m17s

  • אייל סגל

    הרגע המוצלח ביותר בשידור של chess24 במהלך המשחק השביעי, כשגוסטפסון מנסה להסביר את כלל ההכאה דרך הילוכו והתוכנה לא לגמרי משתפת פעולה: https://www.youtube.com/watch?v=_hdtl2xo0FY&t=124m03s

    • שמוליק

      מעולה !

  • עופר

    היי אייל
    מה המחשבות שלך על המצב בינתיים?

    • אייל סגל

      למען האמת, המשחק של קרלסן לא עושה עלי רושם טוב היום - פסיבי, מבולבל, העובדה שהוא בפיגור די ניכר על השעון גם לא מבשרת טובות. נכון ל-19.פ-ב5, נראה שגם אוביקטיבית הלבן יכול להיקלע למצב לא נעים אחרי 19...מה-ז5.

      • עופר

        כן, טוב, בינתיים זה לא הכיוון שקריאקין הלך בו...

  • עידו

    אולי מגנוס מנסה לשחק עם סרגיי שיתחיל לתקוף ולטעות
    משהו כמו- בוא בוא אני הולך רק אחורה.. אתלטיקו מדריד כזה

    • שמוליק

      הוא אוהד ריאל בכלל ...

  • דוד

    How many draws must a man go down
    befor you call him a champ
    ??

  • יאיר

    קריאקין ניצח!
    מדהים! הוא ראה די מהר את ההמשך אחרי מהה6

  • שחר

    קרלסן היה היום צל של עצמו. גם קריאקין לא הבריק באופן יוצא דופן.
    מסתמן טורניר דרמטי... אם האלוף יתאושש זה יהיה דו קרב שיזכר רבות, וגם אם לא יתאושש

  • איציק

    תרגעו, קרלסן החליט לתת לקריאקין פור כדי להראות כמה הוא מעל כולם. רוצה שיהיה קצת מעניין.
    לבסוף זו תהייה הפתעה כמו הניצחון של קרמניק על קספרוב.

  • יהודה.א.

    רק אני נזכר ב-1995? (קספארוב אנאנד) מה שכן, הטוב מ-12 זה לא הטוב מ-20.

  • טל

    האם קרלסן יענש על אי ההופעה למסיבת העיתונאים אחרי המשחק?

    • ישי

      אני מניח ש'קצת' כסף זה לא מה שמזיז לו עכשיו

    • אייל סגל

      כן, לפי התקנות הוא ייענש בקנס של 10% מהפרס הכספי שיקבל בסוף (משהו בין 40 ל-60 אלף אירו - תלוי בתוצאה); כבר יצאה גם הודעה רשמית. היה לזה, אגב, כבר תקדים בתחרות המועמדים האחרונה עם נקמורה, כשלא הופיע למסיבת העיתונאים אחרי המשחק עם ארוניאן שהיתה בו תקרית הנגעת-נסעת.

      • שמוליק

        נקאמורה הזה חוצפן שאין לתאר ...

      • אילן

        על פי נוסח הפרסום שיצא בפיד"ה למרות שמצטטים את תקנון פיד"ה ואומרים שהעדרות ממסיבת העתונאים קונסת את השחקן ב- 10% הם לא כותבים במפורש שקרלסן אכן ייקנס.

        לפי מייק קליין (chess.com) מתוך הקנס 5% הולכים למארגנים ו- 5% לפיד"ה אבל המארגנים טרם התבטאו אם יאכפו את הקנס. אגדשטיין הסביר לאחר מכן את התנהגותו בכך שקרלסן היה מתוסכל וכעוס על רמת הביצועים שלו במשחק https://www.chess.com/news/view/karjakin-wins-takes-lead-in-new-york-8758

        יתכן שלאחר שמייק קליין כתב את זה המארגנים כבר החליטו לאכוף את הקנס. אין ספק ששחמט ובמיוחד אליפות העולם הוא מקצוע אכזרי. לחייב מי שמפסיד במשחק להופיע במסיבת עתונאים דורש כשלעצמו מהשחקן המפסיד תעצומות נפש עילאיות.

        אני חושב שהאפיזודה הזו תגרום לקרלסן להתבגר, בעל כורחו. אני זוכר במסיבות העתונאים עם אננד, במיוחד ב- 2013 את אי הנוחות שהיה בה עם השאלות המציקות של העתונאים. אפילו לצופה מהצד נגרמת אי נוחות. לא יזיק אם גם קרלסן יחווה איך זה להיות בצד השני.

        ושאלת מיליון הדולר היא אם גם הפעם יצליח קרלסן לחזור לעצמו.

        • איציק

          מסיבת עיונאים אחרי משחק מקובלת בספורט מיקצועני.ראינו בסידרת הגמר של ה NBA איך שני הצדדים הופיעו. אלו חוקי המשחק, השחקנים מודעים אליהם ורגילים אליהם. קרלסן נהג כמו ילד מפונק.

          • ישי

            אבל למישהו יש פירוש לתנועות הידיים המשונות שלו?
            זה לא נראה כמו 'לכו לעזאזל' וגם לא 'כמו אין לי כוח'. זה היה נראה יותר כמו ילד עם בעיות מוטוריות...

            • איציק

              לי זה נראה כמו תנועת חוסר סבלנות. הוא לא רצה להיות במסיבת העיתונאים, ועוד פחות מזה להמתין לקריאקין כשכל המצלמות בנתים עליו.

            • אילן

              כן, אפשר לראות ביתר בירור את תנועות הידיים כאן - https://twitter.com/Deuphic/status/800856236447137792

              אם קרלסן לא יחזור לעצמו, זה בוודאי יהיה אחד הרגעים המכוננים. מתנהג כאילו הפסיד את כל האליפות. אפשר גם להבין את התסכול שלו. מצד אחד קריאקין משחק לאורך כל האליפות בקור רוח בלתי נדלה מבלי ליטול סיכונים ממשיים, מצד שני, לקרלסן נמאס מאופי המשחקים ובעיקר מהתוצאות ובכוונה ניסה בכמה אפשרויות במהלך המשחק ליצור חוסר איזון גם על ידי הקרבת חומר (בהתחלה רגלי אחד ולאחר מכן רגלי שני) וגם לנחיתות עמדתית (כשהיכה עם הרגלי ולא עם הצריח בג4, כששיחק פרש ב5 ואיפשר לקריאקין לשחק מהז5, כשקריאקין לא ביצע את זה), לטובת נצחון ובסוף הוא מפסיד. נראה לי שהוא כועס שהוא בעיקר זה שנוטל סיכונים באליפות הזאת. אגב, קריאקין במסיבת העתונאים גם הודה בכך שקרלסן שיחק כפי ששיחק בשביל לנצח וגם אמר שבזכותו (של קרלסן) היה לו יום גדול. שמעתי את קרלסן במסיבת עתונאים מוקדמת יותר מרגיש צורך להתנצל בפני עולם השחמט על המשחקים המשמימים שהיו עד כה ושהוא מקווה שזה ישתנה במשחקים הבאים. אם אני לא טועה הוא אמר את זה במסיבת העתונאים לאחר משחק 7.

            • יורם

              לי התגובה שלו הזכירה את זה:

              https://www.youtube.com/watch?v=TdykHC93PrA

            • ישי

              אתה אומר שקרלסן מאשים את קריאקין שהוא אנושי? :)

  • עידו

    גם קספרוב חשב שהוא יצליח בסוף מול קרמניק מכיוון שהוא הכי טוב...
    לא קרה.....

  • אייל סגל

    אם כבר מדברים על מסיבת העיתונאים - קרלסן בעצם כן הופיע, אבל היה עיכוב כי קריאקין התראיין לתקשורת הרוסית ואחרי דקה וחצי בערך קרלסן איבד את הסבלנות ועזב - יש וידאו של זה כאן: https://www.youtube.com/watch?v=WR-4_ouXUV4. (בדרך כלל שני השחקנים מתעכבים קצת בדרך, כי שניהם נותנים ראיונות לכלי התקשורת ה"ביתיים", אבל הפעם קרלסן לא רצה להתראיין לתקשורת הנורבגית.)

    • ישי

      מחכים בקוצר רוח לפוסט

      • עופר

        לגמרי

  • אילן

    ויש כבר מי שמתחיל לשווק את הסרט "סרגיי" נער הפלא השחמטאי https://vimeo.com/ondemand/sergey

Comments are closed.