הלונדון קלאסיק: קרואנה זוכה בטורניר, קרלסן בגרנד טור

בתחרות הקלאסית החשובה האחרונה של השנה

שלשום הסתיים בלונדון הטורניר החותם את סדרת הגרנד טור, שבו השתתפו תשעת הקבועים של הסדרה וכן מייקל אדמס, השחקן מס' 1 של אנגליה, כווילד קארד. לצד המאבק על הזכייה בטורניר עצמו היה גם העניין בזהות הזוכה בסדרה השלמה, אם כי בהקשר זה נותרו רק שני מתמודדים ריאליים בזכות הישגיהם בתחרויות הקודמות  – קרלסן, שזכה בשתי תחרויות השח מהיר והבליץ שהשתתף בהן, בפריז ולובן, וכן סיים במקום שני-שלישי משותף בגביע סינקפילד; ומקסים ושייה לגרב, שסיים בצמרת של התחרויות בפריז ולובן וזכה בגביע סינקפילד. (לארוניאן היו סיכויים תיאורטיים במידה והיה זוכה בטורניר, אבל גם במקרה כזה היה זקוק לתוצאות גרועות של ושייה לגרב וקרלסן.) מבחינת קרלסן, היתה כאן גם הזדמנות אחרונה לזכות בטורניר על קלאסי ב-2017.

הדבר שמשך ביותר את תשומת הלב בסיבובים המוקדמים של הטורניר היה האחוז האסטרונומי של תוצאות התיקו – אף לא משחק מוכרע אחד בשלושת הסיבובים הראשונים, ומשחק מוכרע אחד בלבד בכל אחד משלושת הבאים – כלומר רק 3 מתוך 30. (הטורניר הסתיים עם 10 מתוך 45.) הדבר עורר שוב דיונים בדרכים שונות להקטין את אחוז תוצאות התיקו במשחקים קלאסיים ברמות הגבוהות – כמו שינויים בשיטת הניקוד או אף בחוקי המשחק – אבל יש לציין כי הרבה מהמשחקים היו מעניינים ותוצאות התיקו לא נבעו בהכרח מכך שהשחקנים נמנעו מלהתאמץ ולהילחם. במידה רבה, הדבר היה קשור ברמה הגבוהה מאוד של הגנה שהופגנה במהלך המשחקים, נקודה עליה כבר דיברתי בפוסט על הטורניר של שנה שעברה, בנוסף לכך שלפחות בששת הסיבובים הראשונים כל השחקנים נראו בכושר טוב למדי ואף אחד מהם לא שימש כשק חבטות (כמו טופלוב בשנה שעברה, כשהפסיד שישה משחקים במהלך הטורניר).

אבל מבין כל משחקי התיקו, היה אחד שבאמת עצבן אותי – בגלל שהופסק בעמדה שהיתה עדיין מעניינת מאוד במקום שישוחק עד סופו ההגיוני. זה קרה בסיבוב השלישי, בין ארוניאן לקריאקין:

עמדת הדיאגרמה התקבלה לאחר מסעו ה-32 של השחור; בשלב קודם של המשחק ארוניאן הקריב רגלי תמורת יוזמה (למעשה הוא גם הציע הקרבות נוספות של רגלי שני ושל כלי שלם, שלא התקבלו), וקריאקין פיתח מצידו יוזמה נגדית חזקה באגף המלך. העמדה מוערכת על ידי המחשב ככזו בה יש לשחור יתרון קל בלבד בתנאי והלבן ישחק את המסע הנכון – 33.פ:ו6, כדי להיפטר מאחד מצמד הרצים השחורים.

במקום זאת, ארוניאן שיחק 33.מ-ח1?? – מסע טבעי למראה, המסיט את המלך מהטור עליו נמצאים כל הכלים השחורים הכבדים, אבל כזה המאפשר לשחור להשיג עמדה זכויה עם 33…ר-ה7! (אותו רץ שהלבן היה צריך להיפטר ממנו). בעקבות זאת, לשחור רעיון התקפי חזק מאוד שללבן אין הגנה טובה נגדו – לקדם רגלי ל-ה4, דבר המאפשר ליצור את האיומים ר:ח4 וכן ר-ד6 תוך ניצול הלחץ החזק לאורך הטור ז' וכן העובדה שקידום הרגלי ל-ה4 מונע מהמלכה הלבנה להגן על הרגלי ב-ח4 וגם פותח את האלכסון ב8-ח2 להתקפה.

אלא שקריאקין, שנותרו לו בשלב זה רק דקות בודדות על השעון לקראת ביקורת הזמן במסע ה-40, לא מצא את הרעיון וזמנו הלך ואזל. כשנותרה לו פחות מדקה, ארוניאן – שבינתיים הבחין בטעות הקשה שעשה – הציע תיקו וקריאקין, שכנראה לא היה בטוח כיצד להעריך את העמדה הסבוכה למרות יתרון הרגלי שהיה לו, הסכים תחת הלחץ שהיה נתון בו.

בראיון אחרי המשחק ארוניאן עצמו נשמע מעט נבוך על השימוש הטקטי שעשה בהצעת התיקו (אם כי זו היתה כמובן זכותו המלאה במסגרת החוקים הקיימים בטורניר), ואמר שהאפשרות לעשות זאת נראית לו כדבר מיושן שצריך לבטל אותו. ואכן, ביטול האפשרות להציע תיקו (כשלשופט תהיה האפשרות לאשר תיקו במידה והעמדה הופכת לפשוטה או טריביאלית מעבר לדרגה מסויימת) נראה כדרך מתבקשת ואלמנטרית לעודד את השחקנים להשלים כל משחק עד לסופו ההגיוני, ולעזור למנוע הפסקת משחקים במצבים בהם כל שלוש התוצאות עוד אפשרויות, כמו במקרה הנוכחי.

אגב, תקנת "אנטי-תיקו" שהיתה קיימת בטורניר לונדון היא מינימום נדרש של 30 מסעים לפני הסכמה לתיקו; זהו מספר שמשום מה הפך לפופולרי בתקנות של תחרויות בזמן האחרון, אבל לטעמי אין בו הרבה היגיון. אם כבר מסתפקים במספר מינימלי נדרש של מסעים הרי שזה צריך להיות לפחות 40, כדי שהשחקנים יידרשו להגיע עד לביקורת הזמן הראשונה ולהתמודד, אם צריך, עם דוחק זמן – דבר שהצעת התיקו של ארוניאן אפשרה לקריאקין להתחמק ממנו.

(עם זאת, יש לזכור שבמידה ושני השחקנים נחושים בדעתם לא להיאבק הם יכולים תמיד לעקוף את כל התקנות הנ"ל פשוט באמצעות ייצור חזרה משולשת על מסעים.)

**********

מכל מקום, לאחר העדרם של משחקים מכריעים בשלושת הסיבובים הראשונים, קרואנה היה הראשון ששבר את הבצורת וזכה בשני משחקים רצופים בסיבובים 5-4. הניצחון הראשון שלו היה על קריאקין, במשחק בו הפגין הכנה מצויינת בהסתעפות חריפה של ההגנה הסיציליאנית ואז ניצל באופן מדוייק את היתרון שרכש; הניצחון השני היה על אנאנד, בעוד משחק חריף שבו הסיכויים נראו תחילה שווים, אלא שאז אנאנד התמוטט ואיבד לגמרי את חוט המשחק בשלב קריטי. הנצחונות הללו, שהיו כאמור היחידים בטורניר עד לאותה נקודה הקנו לקרואנה פער של נקודה שלמה מאלה שאחריו, פער שנראה ענקי לאור הדינמיקה של הטורניר.

אלא שבסיבוב השישי מישהו אחר החל לנצח – נפומניצ'י, שחקן שהיתה לו שנה מוצלחת מאוד ב2016 בעקבותיה היה נראה שהוא מצטרף לצמרת הגבוהה, אבל עד כה אכזב לאורך מרבית 2017. תחילה, בסיבוב השישי, הוא ניצח את אדמס בסיום צריחים שהיה תיקו תיאורטי אבל באופן מעשי לא טריביאלי להגנה עבור הצד החלש. לאחר מכן, בסיבוב השביעי, ניצח את אנאנד באופן שהזכיר מאוד את הניצחון של קרואנה עליו שני סיבובים לפני כן.

נפומניצ'י השתווה איפוא לקרואנה, ובסיבוב השמיני (והלפני אחרון) נפגש במשחק בעל חשיבות רבה עם קרלסן, שהגיע הזמן לומר כמה מלים על הטורניר שלו. לאחר חמש תוצאות תיקו בסיבובים הראשונים (שתיים מהן – מול קרואנה וסו – במשחקי לחץ עמדתיים מהסוג שפעם הרבה להביא לו נצחונות, כאשר נגד סו הוא מפספס בבירור ניצחון בשלב כלשהו) היה נראה שקרלסן מאבד את הסבלנות ומגיע למשחקים במצב רוח קמיקאזי שהזכיר את המשחק השמיני מהדו קרב על אליפות העולם נגד קריאקין. בשני הסיבובים הבאים, נגד נקמורה ואדמס, קרלסן נכנס להרפתקאות טקטיות שאינן אופייניות כל כך לסגנונו ובשניהם נקלע בשלב מסויים לעמדות אבודות, אבל איך שהוא הצליח להוציא מהמשחקים באופן מצטבר נקודה וחצי. נגד נקמורה הוא התגונן באופן עקשני בסיום עם כלי פחות והצליח להציב בפניו די בעיות מעשיות כדי שנקמורה יתבלבל בשלב מסויים ויאפשר לו תיקו. נגד אדמס, לאחר שהאחרון החמיץ הזדמנויות מצוינות בתחילת המשחק, קרלסן הצליח להשוות ואז, במה שהפך למשחק עמדתי טיפוסי שלו, השיג יתרון שהלך וגדל עד שאדמס התמוטט.

למשחק נגד נפומניצ'י קרלסן הגיע איפוא כשהוא מפגר רק בחצי נקודה אחרי שני המובילים, ומכיוון ששיחק בלבן היתה לו כאן הזדמנות פז לעשות צעד גדול לעבר זכייה אפשרית בטורניר אם ינצח. אבל בעוד שנקמורה ואדמס הם (לצד ממדיארוב) שחקני הצמרת בעלי המאזן הגרוע ביותר נגד קרלסן, לנפומניצ'י יש מאזן מצויין נגדו – עד למשחק הנוכחי 3 נצחונות ו-4 תיקו, ללא אף ניצחון של קרלסן, והמגמה הזו המשיכה גם הפעם. (שניים מהנצחונות של נפומניצ'י הם אמנם משנות העשרה המוקדמות של השחקנים, כשהתמודדו בתחרויות נוער, אבל ייתכן מאוד שיש להם לפחות משמעות פסיכולגית, כפי שהעידה העובדה שקרלסן הזכיר אותם בראיון לאחר הניצחון על אדמס, כשנשאל על המשחק הבא שלו.)

באופן אירוני, בהשוואה לשני המשחקים הקודמים של קרלסן זה הנוכחי דווקא החל באופן שתואם יותר את הסגנון הטיפוסי שלו ונראה כמאפשר לו שליטה גדולה הרבה יותר על מהלכו. בסדר מסעים לא שגרתי השחקנים הגיעו לעמדה המתקבלת בדרך כלל מהסתעפות פאנוב-בוטביניק בהגנת קארו קאן (כפי שניתן לראות בלוח החי), שבה, בעקבות הפריצה של הלבן במרכז עם 11.ה4 נוצר לו רגלי מבודד על ד4. כרגיל בעמדות כאלה, תמורת חולשת הרגלי ללבן חופש פעולה גדול יותר לכליו עם סיכויי התקפה באגף המלך. קרלסן הצליח גם לגרום להחלשה מסויימת בעמדת המלך השחור בעקבות 13.מה-ג2 עם האיום להכות את הרגלי ב-ח7 לאחר חילוף פרשים על ו6, מה שהוביל לתגובה 13…ח6. כמה מסעים לאחר מכן, 17.מה-ג1 יצר איום של הקרבת רץ על ח6, שהשחור התגונן בפניו – באופן זמני לפחות – על ידי הצבת הרץ ב-ו8 תוך חיזוק עמדת המלך.

אחד התמרונים המקובלים ביותר מצד השחור בעמדות עם רגלי לבן מבודד על ד4 הוא הצבת פרש במשלט חזק על ד5, משם לא ניתן להדוף אותו עם רגלי. היה ניתן לעשות זאת על ידי 19…פ-ה7, אבל נפומניצ'י בחר בדרך אקטיבית וגם מסוכנת יותר, בעזרת קידום הרגלי ב' שלו באגף המלכה עד ל-ב4 והתיצבות הפרש שלו על ערוגה זו בעקבות חילוף הרגלים, תוך יצירת חולשות פוטנציאליות במבנה הרגלים של שני הצדדים. כעת הפרש "איים" בחילופים עם הרץ הלבן החזק על ד3, ואם הרץ הזה היה נסוג הפרש היה ודאי מתייצב על ד5. אבל קרלסן החליט שאפשרויות ההתקפה שלו חזקות מספיק גם בלי הרץ והמשיך 22.פ-ה5, ולאחר 22…פ:ד3 (כעת 22.פ[ב]-ד5 יוביל לאובדן הרגלי המבודד על א6) 23.מה:ד3 א5 (מגן על הרגלי הזה) 24.מה-ו3 התקבלה העמדה הקריטית הראשונה במשחק:

הצבת המלכה על ו3 רומזת על מספר רעיונות התקפיים – כמו הקרבת רץ על ח6 (שוב), הקרבת פרש על ו7, או ר-ז3-ח4, כדי לרתק את הפרש ב-ו6 וליצור לחץ עליו. וכאן נפומניצ'י ביצע טעות טקטית רצינית כשהחליט להחליף את רץ הערוגות הכהות שלו בפרש הלבן על ג3 – אולי כדי למנוע מהאחרון להצטרף להתקפה דרך ה4 – עם 24…ר-ב4?. המסע הזה מחליש את הגנת המלך השחור ומאפשר ללבן לבצע באופן מיידי את אותה הקרבת רץ על ח6, כשרעיון מרכזי הוא שבעקבות 25.ר:ח6! ז:ח6 הלבן יכול להגביר מאוד את הלחץ באמצעות 26.פ-ה4! התוקף את הפרש על ו6, כיוון ש-26…פ:ה4 מוביל למט מיידי לאחר 27.מה:ו7+ מ-ח8 28.פ-ז6. השחור יכול אמנם להתגונן באופן טוב יותר עם 25…ר:ג3, אבל לאחר 26.ב:ג3 ז:ח6 27.מה-ז3+ או 26.ר:ז7 ללבן עדיין יוזמה התקפית חזקה מאוד שיותר ממפצה על החומר שהקריב. (הסתעפויות מפורטות יותר ניתן לראות בלוח החי.)

אבל קרלסן, שהקרבות כאלה אינן אופיניות לסגנונו, שיחק במקום זאת 25.צ-ה3!? – מסע לא רע כשלעצמו, המצרף עוד כלי להתקפה ומגביר באופן איטי יותר את הלחץ על עמדת השחור. נפומניצ'י מימש את הרעיון להחליף את הרץ שלו בפרש על ג3, ולאחר מכן מצא רעיון הגנתי מעניין – לתמרן את הרץ השני מ-ד7 דרך א4 אל ג2 כדי לפקוח עין על האלכסון ב1-ח7 ולחזק את ההגנה על אגף המלך. אבל לאחר 26…ר-א4 27.צ-א1?! (היה עדיף 27.צ-ג1! כדי למנוע מהשחור להשלים את תמרון הרץ) 27…ר-ג2 28.ח3, נפומניצ'י סייע להתקפת הלבן המתפתחת עם 28…ר-ו5?, מסע שאיפשר לקרלסן להרויח טמפו עם תקיפת הרץ באמצעות 29.ז4 ר-ח7:

וכאן, כמו במסע ה-25, קרלסן שוב נמנע מאפשרות להשיג יתרון גדול, על סף ניצחון, באמצעות המשך ההופך את המשחק לבעל אופי כפוי, והפעם גם כזה שהוא בעל אופי טבעי ביותר – פשוט להמשיך ולקדם את הרגלי ז': 30.ז5! פ-ד5 (30…ח:ז5 31.ר:ז5 מוביל לעמדה בה השחור אינו יכול להשתחרר מריתוק הפרש על ו6 – אין לו רגלי ח' כדי להדוף את הרץ הלבן על ז5 – ובאופן כללי הוא נתון בשיתוק והלבן יכול בנוחות להגביר את הלחץ) 31.פ:ו7! (לא ניתן להכות את הפרש, כיוון ש-31…מ:ו7 32.ר-ג7+ מוביל לאובדן המלכה על ד8) – וכעת למשל 31…מה-ה7 32.פ-ד6 (עם התקפה על שני הצריחים השחורים) 32…פ:ה3 33.פ:ג8 צ:ג8 34.מה:ה3 ח:ז5 35.ר:ז5 והלבן יוותר ביתרון שני רגלים, כיוון שהמלכה השחורה המותקפת אינה יכולה להגן גם על ה6 וגם על א5.

במקום זאת קרלסן המשיך 30.ג4 – שוב, מסע שעדיין אינו רע כשלעצמו ומנסה לנצל את גוש הרגלים במרכז; הכאת הרגלי על ד4 שנותר בלתי מוגן תאפשר לחץ חזק מאוד לאחר 30…מה:ד4 31.צ-ד1 ובעקבותיו 32.ר:ח6, תוך ניצול העובדה שהמלכה השחורה אינה תומכת יותר בפרש על ו6. נפומניצ'י המשיך במקום זאת 30…פ-ד7, וכאן קרלסן ביצע טעות ממשית שהובילה לביטול כל היתרון שהיה לו.

היה עליו להמשיך בקידום הרגלי ג' החופשי עם 31.ג5, תוך הגברת הלחץ על עמדת השחור (שאם יחליף פרשים על ה5, יוותר עם רץ נחות בבירור מעמיתו הלבן). במקום זאת שיחק 31.פ-ג6?, מסע התוקף את המלכה השחורה, כדי לזכות ברגלי על א5; ייתכן ובנה על כך שלאחר 31…מה-ו6 32.פ:א5, לא טוב לשחור להחזיר לעצמו את הרגלי עם 32…מה:ד4 בגלל 33.צ-ד1 ובעקבותיו 34.פ-ב7, עם איום כפול של זכייה בפרש באמצעות צ:ד7 וזכייה בטיב עם פ-ד6, כך שהשחור אינו יכול להימנע מהפסד חומר. אבל במקום זאת, נפומניצ'י שיפר תחילה את עמדת הפרש שלו עם 32…פ-ב6!:

וכעת השחור תוקף בו זמנית את הרגלים על ג4 ו-ד4 והלבן אינו יכול יותר להגן על שניהם באמצעים טקטיים, כך שאחד מהם חייב ליפול וצמד הרגלים החזק ייעלם. קרלסן שיחק 33.ג5, מסע המגן לכאורה על הרגלי ג' אבל למעשה מאפשר לשחור לזכות בו עם 33…צ:ג5! בשל ריתוק הרגלי ד4 על האלכסון הארוך. המסע של קרלסן לא היה כל כך רע כשלעצמו – כאמור, הלבן חייב לאבד את אחד משני הרגלים בכל מקרה – אבל זאת רק עם המשך נכון כמו 34.ר-ה5, הכופה חילוף מלכות ומוביל לסיום שווה למדי.

אלא שקרלסן, שגם היה כבר בדוחק זמן, פשוט פספס את הטקטיקה הפשוטה הזו וכנראה היה בהלם ולא הצליח להסתגל במהירות לכך שכעת עליו לשחק על תיקו במקום על ניצחון. הוא המשיך 34.ד:ג5? כך שלאחר 34…מה:א1+ 35.מ-ח2 מה:א5 כבר לא ניתן היה להימנע מהפסד רגלי, שבעקבותיו הלבן צריך להילחם על התיקו (עדיין עם סיכויים לא רעים להשיג אותו, כיוון שכל הרגלים הנותרים הם באותו אגף). אבל במקום פשוט להשלים עם כך ולשחק 36.ג:ב6 מה:ב6 קרלסן לקה בעיוורון טקטי גס נוסף – הוא נמנע מלהחזיר לעצמו את הכלי מייד ושיחק במקום זאת 36.מה-ג6??

המסע תוקף את הצריח השחור על ה8, אבל לשחור תשובה פשוטה יחסית המותירה אותו ביתרון כלי שלם – 36…מה-א4!; כך המלכה השחורה מגנה על הצריח, תוך שהיא תוקפת גם את המלכה הלבנה וגם את הרץ הלבן על ו4, וחילוף המלכות מאפשר לו להציל את הפרש. קרלסן המשיך לשחק עוד כמה מסעים מתוך דוחק זמן ו/או אינרציה, ונכנע לאחר שהשלים את המסע ה-40 והיה לו מספיק זמן כדי לוודא שהרגלי החופשי שלו  בטור ג' נבלם בקלות על ידי השחור ואינו מספק לו שום פיצוי ממשי על הכלי החסר.  

המשחק הזה חיסל איפוא את הסיכויים של קרלסן לזכות בטורניר והפך את נפומניצ'י, בעקבות שלושה נצחונות רצופים שלו, למוביל החדש. בסיבוב האחרון נפומניצ'י שיחק בלבן נגד ושייה לגרב והחליט ללכת על בטוח, כשהוא כופה תיקו במהירות כשהיתה לו הזדמנות. בכך הבטיח לעצמו לפחות מקום ראשון משותף – אבל גם העניק לקרואנה, שנכנס לסיבוב הזה בפיגור של חצי נקודה, את ההזדמנות להשוות במידה וינצח.

קרואנה, ששיחק בלבן נגד אדמס, נקלע – בעקבות הקרבת רגלי שקלקלה את מבנה הרגלים שלו – לעמדה שנראתה שווה וסטאטית מאוד, כזו שקשה מאוד לעשות בה משהו ממשי, וכפי שאמר בראיון לאחר המשחק כבר החל להשלים עם האפשרות של תיקו ומקום שני בטורניר. אבל אז, בשלב מסויים, אדמס החליט לפתע לנסות ולשחק באופן אקטיבי יותר בלי שהיה חייב לעשות זאת, ויצר אפשרויות חדשות בעמדה. מהר מאוד הוא גם עשה טעות שקרואנה עט עליה:

מסעו האחרון של השחור היה 34…ר-ד5? וקרואנה ניצל זאת כדי להשיג יתרון עם 35.פ-ד4! פ:ד4 36.ה:ד4 צ-ז3

השחור מאיים על הרץ ב-ז2 וייתכן שקיווה כאן ל-37.ה3, עם האפשרות – למשל – להחליף רצים על ז2 ולהכות את הרגלי על ח3. אבל קרואנה מצא במקום זאת רעיון יפה של הקרבת טיב זמנית – 37.צ-ו3! ר:ו3 38.ה:ו3 והצריח השחור על ז3 נלכד והיה צריך להקריב את עצמו תמורת הרץ ב-ז2, כך שהלבן קיבל בחזרה את הטיב תוך שיתרון הרגלי שלו הפך למשמעותי בהרבה מקודם, כיוון שכל החילופים אפשרו לו לתקן את מבנה הרגלים הנורא שסבל ממנו קודם לכן (עם רגלים משולשים על הטור ה'). הניצחון עדיין לא היה טריביאלי, אבל קרואנה הפגין טכניקה טובה במימוש היתרון וזכה, כך שהצליח להדביק את נפומניצ'י.

השניים שיחקו איפוא שובר שוויון של משחקים מהירים, שהיה ניתן לראות את נפומניצ'י כפייבוריט בו בגלל חולשתו היחסית של קרואנה בקצבים כאלה וכן בגלל שהיה לו הרבה פחות זמן לנוח לפניו לאחר המשחק הארוך שלו. עם זאת, ייתכן שהגורם האחרון פעל איך שהוא דווקא לטובתו של קרואנה, כיוון שנפומניצ'י עקב אחרי המשחק שלו עם אדמס והיה לו הרבה זמן לפתח תקוות שהמשחק הזה יסתיים בתיקו, כך שהניצחון של קרואנה והצורך לשחק שובר שוויון בא לו כהפתעה לא נעימה. כמו כן, קרואנה אמר בראיון הסופי שהיה יותר מדי עייף מכדי להרגיש לחץ ברגעים המכריעים… מכל מקום, לאחר ששני משחקים בני 10 דקות הסתיימו בתיקו, קרואנה זכה בצמד המשחקים הבא (בני 5 דקות) והוכרז כזוכה בטורניר.

**********

אם כן, הטבלה הסופית של הטורניר נראית כך: 1.קרואנה – 6 נקודות (3+), 2. נפומניצ'י – 6 (3+); 5-3.קרלסן, ושייה לגרב, סו – 5 (1+), 6.נקמורה – 4.5 (50%); 7.ארוניאן – 4 (1-); 8.קריאקין – 3.5 (2-); 10-9.אנאנד, אדמס – 3 (3-).

עבור קרואנה זהו סיום טוב לשנה שברובה לא היתה מזהירה מבחינתו. מהקצה השני, זו היתה תחרות גרועה עבור שני השחקנים המבוגרים (אנאנד ואדמס) הנמצאים במחצית השנייה של שנות ה-40 שלהם, וכן עבור קריאקין – שעדיין לא הרשים אפילו בטורניר קלאסי אחד מאז הדו קרב שלו נגד קרלסן לפני שנה.

קרלסן, למרות שלא זכה בטורניר, יכול להתנחם בזכייה בסדרת הגרנד טור השלמה – בעקבות ניצחון בסיבוב האחרון על ארוניאן הוא השתווה לושייה לגרב בטבלה ובמספר נקודות הסדרה שצבר, כך שיתרון 3 נקודות הסדרה אליו נכנס לטורניר הספיק לו בנוחות (גם תיקו בסיבוב האחרון היה מספיק לו בקושי).

לא ברור לגמרי עד כמה עצם התואר של הזוכה בסדרה הזו נתפש כמשמעותי בעולם השחמט, אבל אין ספק שלפחות מבחינה כספית הוא כרוך ברווח נאה (100 אלף דולר, כשהמסיים במקום השני מקבל פרס של 50 אלף). כפי שניתן לראות למעלה בעמודת הפרסים הכספיים, ושייה לגרב וקרלסן – כמי שסיימו במקומות טובים עד טובים מאוד בכל ארבעת הטורנירים שהשתתפו בהם וקיבלו את הבונוסים על מקום ראשון ושני בסדרה – הרויחו בסך הכל הרבה יותר מהשאר (הראשון קצת למעלה מ-200 אלף דולר, השני קרוב לרבע מליון).

עם זאת, כדאי לזכור שהזכייה של קרלסן התאפשרה קודם כל בזכות הדומיננטיות שלו בקצבים המהירים – בשני הטורנירים הקלאסיים התוצאה המצטברת שלו היתה רק השנייה בטיבה לאחר זו של ושייה לגרב. ובאופן כללי יותר, טורניר לונדון חזר ואישר את הרושם הכללי, ההולך ומתחזק בשנה האחרונה (מאז הדו קרב עם קריאקין) לגבי השחמט הקלאסי של קרלסן  – הוא חד פחות, יציב פחות, ונראה פחות ופחות ככזה של מס' 1 דומיננטי, יותר ויותר ככזה של שחקן טופ-10 מהשורה.

גרנד פרי פלמה דה מיורקה
תחרות המועמדים: קרואנה זוכה ומעפיל לדו קרב עם קרלסן

תגובות

  • Amir A

    רבע מיליון לעונה. בפראפרזה על הציטוט המפורסם של לינדה אוונג'ליסטה, יש שחקנים בענפים אחרים שלא יוצאים בבוקר מהמיטה בשביל הסכום הזה.

    • אייל סגל

      אין ספק שזה פחות בסדרי גודל מכל מיני ענפי ספורט, אבל מכיוון שאני לא בטוח על מה אתה חושב ב"עונה" אז רק להבהיר שבמהלך השנה כולה הוא מרויח עוד לא מעט כסף מתחרויות נוספות וגם חסויות ופרסומות פה ושם. בשנים שכוללות דו קרב על אליפות העולם זה מן הסתם מצטבר ליותר ממליון.

  • שמוליק

    רוב תודות , כיף לקרוא !

    המשפט הבא בסיום הטור הוא דו משמעי ( ואני בתחילה הבנתי אותו במשמעות השגויה דווקא ... ) :
    "טורניר לונדון חזר ואישר את הרושם הכללי לגבי השחמט הקלאסי של קרלסן ההולך ומתחזק בשנה האחרונה"

    נראה שארוניאן הציע את התיקו במהלך תורו של קריאקין , ועוד כשיש לו רק דקה על השעון ...
    האם זה עניין מקובל ברמות הקרובות ?
    ( ברמת "club players" - זה בהחלט לא מצטייר יפה , גם אם אולי לא במפורש עובר על החוקה )

    • אייל סגל

      צודק, תיקנתי את הניסוח שם.

      לגבי הצעת התיקו - האם הנורמה שאתה חושב עליה היא שצריך להציע תיקו אחרי מסע של היריב, או אחרי המסע שלך אבל מייד? זכורים לי לא מעט מקרים ברמות הגבוהות שבהן לפי מה ששחקן סיפר אחרי המשחק היריב הציע לו תיקו אחרי המסע שלו (של היריב), או ששדרנים התפלאו למה שחקן חושב הרבה על מסע פשוט לכאורה ואז הסתבר שמה ששהשחקן חשב עליו היה אם לקבל הצעת תיקו של היריב.

      • שמוליק

        הנורמה המקובלת והכמעט בלעדית - היא לבצע מסע וישר להציע תיקו .
        זה גם הגיוני , וגם פחות מפריע ליריב .

  • עידו מברלין

    תודה אייל
    הטורניר היה חשוב לקראונה גם בשל הניקוד הELO שלו לסוף החודש והסיכוי להגיע לטורניר המועמדים לא?
    כמו כן אשמח לשמוע ממך כמה מילים על ההצלחה המדאיגה של אלפאזירו של גוגל על סטוקפיש...

    • אייל סגל

      קרואנה כבר העפיל למועמדים (ראה סוף הפוסט הקודם) - זה היה לפי הממוצע השנתי של רשימות מד הכושר ב2017, טורניר לונדון כבר לא רלבנטי כי התוצאות שלו מתעדכנות ברשימה של ינואר 18.

      לגבי אלפא זירו, אני לא מבין בזה כל כך הרבה אבל באופן בסיסי מדובר בגישה שונה מאשר תוכנות השחמט המקובלות - זו תוכנה שלומדת דרך משחק עם עצמה, בלי יוריסטיקה מיוחדת לשחמט מעבר להכרה בסיסית של חוקי המשחק. את הרעיון פיתחו בהקשר למשחק הגו, כי שם - בגלל אופי המשחק - עוצמה חישובית כשלעצמה הרבה פחות אפקטיבית מאשר בשחמט, ולכן היו צריכים פרדיגמה מסוג שונה כדי להגיע לרמה שתאפשר לנצח את השחקנים האנושיים הטובים בעולם.

      יש בצ'ס 24 כתבה שמציגה את הנושא:
      https://chess24.com/en/read/news/deepmind-s-alphazero-crushes-chess

      אבל עד כמה שאני מבין, בניגוד לתוכנות השחמט המוכרות, אלפא זירו זה גם לא דבר שניתן יהיה להשתמש בו בעתיד הקרוב על כל מחשב אישי - מדובר במשהו שמצריך משאבי חומרה מאסיביים שמותאמים לו במיוחד. ומבחינתם של אנשי גוגל, אני מניח שהשימוש בתוכנה בתחום השחמט היה סוג של הפגנת כוח כמעט אגבית - ספק אם יש להם עניין מיוחד דווקא בשחמט, לטכניקות למידה עצמית של מחשבים יכולים להיות המון שימושים אחרים.

      • איציק

        משחקים כמו גו ושחמט מאפשרים לפתח או לשפר במידה רבה אלגוריתמים של למידת מכונה ובמקרה של גו (וכנראה גם של שחמט) במיוחד למידה של רשתות עמוקות. רשתות עמוקות הן די קופסה שחורה שאנחנו לא יכולים לרוב בצורה טובה לומר ממה משמעות של כל שכבה (אפילו בדיעבד), ולכן גם קשה לנו מראש להגדיר קונפיגורציה טובה של הרשת להתחלת אימון ולקבוע גישת אופטימיזציה יעילה. צריך הרבה ניסיון ומשחקים כדי לדעת לעשות זאת יעיל ונכון למשימות שונות. לכן אני רואה חשיבות רבה לערך הלימודי של בניית קונפיגורציה וקביעת גישת אימון במשימות כמו שחמט וגו. זה לא דבר ברור מאליו. חוץ מזה, בגוגל רוב החוקרים רשאים להשתעשע במה שבא להם, אז אם יש חובב שחמט, למה לא?

        • חובבן

          כן חומרה מיוחדת, לא משאבי חומרה מסיבים.
          במשחקים מול stockfish השתמשו ב "on a single machine with 4 TPUs"
          TPU הוא מעבד של גוגל לטובת רשתות ניורונים, נדיר במחשבים אישיים (בנתיים) אבל זמין להשכרה בענן של גוגל. בקרוב נראה אותו בכל מקום.

          https://arxiv.org/pdf/1712.01815.pdf

          • איציק

            אני מניח שהתשובה לאייל. אכן חומרה ייעודית יכולה לעזור, אבל רשתות עמוקות גם רצות יפה מאד על חוות GPU.

          • חובבן

            איציק, הקונפיגורציה במקרה זה היא זהה לשחמט, גו ו Shogi
            זה אחד הדברים שמרשימים בתוצאות

            • איציק

              לא כל-כך מרשים. הקונפיגורציה להבנתי היא של גו וגו משחק הרבה יותר עשיר משחמט לפחות מבחינת האפשרויות (לא מכיר את Shogi בכלל ולכן לא אתייחס). לכן אם לרשת יש את הקיבולת להכיל את גו אז לא מפתיע שהיא מכילה גם את שחמט. היה מעניין לראות את המצב ההפוך, מה רשת אשר עברה אופטימיזציית מבנה לשחמט יכולה לבצע באימון על משחק גו. אני מנחש שתהייה ירידה די גדולה בביצועים, השאלה אם עדיין תנצח שחקן אנושי או לא.
              הדבר העוד יותר מעניין מבחינתי זה האם החוקרים יצליחו (או בכלל ינסו) לפענח את התפקיד הספציפי של כל שכבה חבוייה.

      • austaldo

        ראיתי כמה מהמישחקים האלו (אפשר למצוא בקלות ביוטיוב), כולם היו מאוד מעניינים.
        בכל המשחקים שראיתי, אלפא-זירו בנה מערכי רגלים שהפכו לפחות כלי משמעותי אחד של היריב לחסר משמעות, צבר יתרון מרחב משמעותי ובסופו של דבר היתרון הזה הכריע את המשחק.
        אפשר לראות לא מעט מהלכים לא מובנים שרק אחרי כמה מהלכים מתבררת המטרה שלהם.

        • איציק

          האם אופי המשחק של המערכת החדשה שונה מהותית מהדרך בה משחק כחול עמוק למשל שהיה יותר מבוסס על מערכת חוקים ולא על מערכת לומדת?

          • אייל סגל

            מתוך המשחקים נגד סטוקפיש שפורסמו עד עכשיו (רק 10 מתוך ה-100 ששוחקו, צריך לומר) נראה שיש לאלפא זירו צורת משחק יותר "אנושית" במובן זה שהוא יכול להעריך עמדות על פי קריטריונים יותר מופשטים ופחות קונקרטיים - מה שאנחנו נוהגים לקרוא לו עמדתיים או אסטרטגיים בניגוד לטקטיים, כמו במקרים של הקרבות שהן לטווח ארוך בלי תמורה מיידית. בכל מקרה ההשוואה היא לתוכנות הכי מתקדמות היום - סטוקפיש/קומודו/הודיני, שביחס אליהן כחול עמוק מלפני 20 שנה כבר פרה-היסטורית.

            אגב, המשחקים מרוכזים כאן
            ויש וידאו שמציג כמה היילייטס שלהם כאן

            • איציק

              תודה רבה,
              אני מניח שהמחשב אומן על משחקים אנושיים ולכן מתנהג בהתאם. אם היה מאומן על משחקים של מחשבים אחרים שציינת היה לומד אחרת.
              אני קצת מבולבל. חשבתי שהמחשב ניצח רבי אומנים אנושיים ועכשיו אני רואה מתגובתך שהוא מנצח תוכנה אחרת. האם יש גם סטטיסטיקה מול רבי אמנים? ניצחון על תוכנה שמנצחת רב אמן אנושי לא גורר שגם המחשב הזה ינצח רב אמן אנושי.

            • אייל סגל

              לא, עד כמה שהבנתי כל הרעיון של הdeep learning הזה הוא מינימום הנחייה או התערבות אנושית - חוץ מכך שאין שום יוריסטיקה מיוחדת לשחמט (מעבר לעצם חוקי המשחק), כמו שכבר הזכרתי, גם אין שימוש בשום מאגרי נתונים של משחקים קיימים וכדומה; התוכנה לומדת רק ממשחק נגד עצמה.

              וניצחון נגד תוכנה כמו סטוקפיש בהחלט גורר עדיפות מול שחקנים אנושיים - פערי הרמה ביניהם לבין התוכנות המובילות הם כבר ענקיים (מד הכושר בElo של הגירסאות האחרונות לשלוש התוכנות שהזכרתי מוערך בסביבות 3400 לעומת משהו בסביבות 2800 של השחקנים החזקים ביותר; זה אומר שבדו קרב של 100 משחקים אפשר לצפות למשהו כמו 98-2 לטובת המחשב). למעשה, המשחקים הפומביים היחידים שעוד מתקיימים בין תוכנות חזקות לבני אדם הם כאלה שבהם האדם מקבל פור כלשהו (כמו רגלי, טיב, או כמה מסעים עודפים) - לא מזמן היה דו קרב כזה בין נקמורה לקומודו וגם כאן המחשב ניצח.

            • איציק

              כן, אכן המחשב למד מתוך משחק מול עצמו. שיטת אימון כזו שייכת למשפחה של Reinforcement Learning. היא אינה ייחודית לרשתות עצביות עמוקות או deep learning אלה גישת אימון של לימוד מכונה. ב-deep learning יש לה עוצמה מאד גדולה במקרים כמו משחקים.

      • עידו מברלין

        תודה!
        אז אתה מגיע לברלין לראות את המועמדים? בירה עליי :)

  • שחר

    סבידלר שוב זכה באליפות רוסיה? בהתחלה הוא אפילו לא היה בין המובילים

    • יורם

      אכן. הוא פתח עם 0.5 מ-2. שני סיבובים לסיום עוד היה לו 5 מ-9 לא מרשים, ואז הוא ניצח בשחור את פדוסיב (שחקן של מעל 2700) ואת מלאחוב. בשובר שוויון הוא ניצח פעמיים רצוף את ויטיוגוב, כשהנצחון השני הוא ב-18 מסעים בלבן בפתיחה האנגלית:
      https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/russian-superfinal-2017/13/1/1
      אפקט אלפא זירו?
      אמנם בלי קראמניק, קריאקין, גרישצ'וק, ונפוממיאצ'י, אבל עדיין הישג יפה. למי שהפסיק לעקוב, זוהי זכייה שמינית שלו באליפות.

      • איציק

        פעם אליפות ברה"מ יכלה להיחשב כמו תחרות על מבחינת הרמה (קארפוב מול קספארוב, טל מול בוטביניק, ועוד). היום זה נראה לא משהו. אפילו אם תוסיף את הארבע שציינת, עדיין זו כנראה תהיה תחרות די חזקה אבל לא משהו להתגאות בזה כמו פעם. האם אני צודק?

        • אייל סגל

          כן, יחסית לאליפויות ברה"מ של פעם אליפויות רוסיה כיום נוטות להיות פחות חזקות באופן משמעותי, בוודאי כשגם כמה משחקני הצמרת שלהם לא משתתפים. [אם שחקני הצמרת מכל המדינות שפעם הרכיבו את ברה"מ היו משתתפים, אז היא היתה כוללת למשל את ארוניאן וממדיארוב.] עדיין, יחסית לאליפויות לאומיות ברחבי העולם זו תחרות מאוד חזקה, אם כי בשנים האחרונות כבר לא בבירור האליפות הכי חזקה מאז שזו של ארה"ב - אחד המקומות הבודדים בהם עדיין נהוג שכל השחקנים הכי חזקים במדינה משתתפים באליפות הלאומית - כוללת 3 מהטופ-10 העולמי (קרואנה, סו, נקמורה). אגב, מעניין שמאז 92, כשברה"מ התפרקה ואליפות רוסיה הפכה לתחרות הלאומית הראשית, חוץ מסבידלר רק שחקן אחד (מורוזביץ') זכה יותר מפעם אחת וגם הוא רק פעמיים.

          https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_Chess_Championship#Russian_Federation

          הניצחון המהיר של סבידלר במשחק השני של שובר השוויון הוא בעיקר אפקט הניצחון שלו בשחור במשחק הראשון, כך שויטיוגוב בתורו היה חייב לשחק על ניצחון בשחור וניסה מההתחלה לסבך את העניינים באופן לא מוצלח.

        • יורם

          מעניין שאתה שואל אותי (טוב, לא רק אותי...) לגבי אליפויות ברה"מ, כשרק בחודש שחבר קניתי את הספר הזה:
          https://www.amazon.com/Soviet-Championships-Everyman-Chess-Classics/dp/1781943389
          אגב, רק לי זה מוזר שהמלה Chess לא מופיעה בכותרת?
          מצד אחד, ברור שרוסיה של היום זאת לא ברה"מ של פעם. מצד שני, גם בימי השיא של ברה"מ לא תמיד השחקנים החזקים ביותר שיחקו באליפות. טל, למשל, זכה באליפות 6 פעמים (3 לבד), אבל רק שתי הראשונות (בגיל 20, 21!) היו מרשימות - הוא ניצח בהן (לא רק הקדים) את פטרוסיאן, ספאסקי, קרס, ברונשטיין, גלר, קוטוב, טאימנוב, ואברבך. 4 האחרות היו לא יותר חזקות מהאליפויות של סבידלר.
          אגב, מעולם לא היה טל מול בוטביניק באליפות אישית של ברה"מ - בוטביניק שיחק באליפות עד 1955, וטל מ-1956.

          • איציק

            נכון, הפגישות בינהם היו בנסיבות אחרות וכל אחד כשל פעם אחת.

  • אילן

    בנוגע למשחק של קרלסן-נפו, רק תיקון קטן- במסע 36 קרלסן הסיע את המלכה לג6 בלי להכות דבר (צ"ל בגוף הרשומה מהג6 לא מה:ג6).

    עוד נקודה בנוגע לקרלסן, אותי עצבן אישית שניצח בסיבוב האחרון, נצחון שלא הגיע לו.

    בקשר לאלפא זירו אני חושב שתוצאות הדו-קרב בינה לבין סטוקפיש מחוללות לא פחות ממהפכה בכל הנוגע לתפיסה שלנו את מנועי השחמט שהיו קיימים עד היום. זה מעלה כמה הרהורים. ראשית, יתכן (או מדויק יותר לומר - כנראה) שניתוחי העמדה שלנו עד היום היו חסרים. זה גורם גם לחשוב על שינוי אפשרי בגישה של שחקני הצמרת כלפי המשחק באספקט החיובי. יותר הקרבות אולי. מצד שני, מחשבה נוספת היא, האם ניתן יהיה ל"שעמם" את המשחק גם לאחר עידן האלפא זירו במובן הזה שגם יתרונות עמדתיים לטווח הרחוק ינותחו עד כלות ויתחילו לחקות גם את התשובות למסעים האלה (מה שנקרא "הכנה")?

    ניתוח המשחקים בידי דניאל רנש היה מרתק בעיניי (החוכמה של התוכנה זאת אומרת), במיוחד המשחק העשירי. הוא עשה 5 סרטונים על משחקים 3, 5, 8, 9, ו- 10 של הדו קרב, בנוסף לסרטון שאייל הפנה אליו (ה- Highlights). ממליץ לראותם מהתחלה ולפי הסדר לפני שאתם רואים את זה - העשירי: https://www.youtube.com/watch?v=DiJeP9oifsc. מה שמשותף לכל המשחקים שהוא ניתח הוא העובדה שבכולם הצליחה אלפא זירו לגרום לסטוקפיש ל"קפאון" או שיתוק חלק מהכלים. כך, שלאחר ההקרבות ולמרות היתרון החומרי של סטוקפיש, לא הצליחה סטוקפיש לממש אותו. פול גז בניוטרל. מדהים.

    • אילן

      אני רק אסייג את ההרהור השני בכך שבינתיים אלפא זירו אינה קוד פתוח ולכן גם לא תימצא בשוק, מה שיקשה על ה"הכנה" שדיברתי עליה, אבל גם זה עשוי להשתנות בעתיד.

  • אייל סגל

    נחשף הלוגו לאליפות העולם בשנה הבאה, שנראה כמו משהו בהשראת הקאמה סוטרה:

    https://twitter.com/dsmerdon/status/942925235463979008

    • איציק

      :-)
      קראתי פעם כתבה על חוקים מוזרים בכול מיני מדינות, ונדמה לי היה כתוב שבהונגריה יש חוק האוסר על סקס ומשחק שחמט בו זמנית. לא ברור איך ההונגרים יתכוננו לתחרות ;)

    • אילן

      לאור המעצב הגרפי שבחרו זה לא מפתיע אם מציצים באתר שלו https://shuka.design

  • Zak

    מה זה?!?! איזו הזיה :)

  • Zak

    בינתיים אליפות העולם בשחמט מהיר נפתחת בערב הסעודית בלי שחקנים מישראל, וגם בלי אלופת העולם לנשים שמחרימה את האירוע

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1664124963648529&id=100001531258987

  • אייל סגל

    כן, פרשה מאוד מעצבנת - אם כי גם מאוד צפויה מראש - של סירוב ויזות לשחקנים ישראלים למרות כל מיני הבטחות מרומזות שניתנו על ידי פידה; וצריך לזכור שנחתם עם סעודיה חוזה לארוח האליפות הזו (שמתקיימת כל שנה) לשלוש שנים, עד 2019. אגב, לצד אנה מוזיצ'וק, ראוי לציין גם את נקמורה כשחקן הצמרת היחיד הנוסף שהביע מחאה פומבית נגד קיום התחרות בסעודיה, וכמובן גם לא משחק שם (אם כי לאו דווקא בהקשר לישראל, שסירוב הויזות לשחקנים שלה עוד לא היה ידוע כשכתב את הציוץ) - https://twitter.com/GMHikaru/status/928668423592259584

    בכל אופן, מי שרוצה לעקוב אחרי אלה שכן משחקים יכול לעשות את זה כאן:

    https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/world-rapid-championship-2017/6/1/1

    מתחילים כל יום באחת לפי שעון ישראל; שלושה ימים ראשונים (כלומר היום, מחר ומחרתיים) זו התחרות בקצב rapid של 15 דקות + 10 שניות תוספת למסע, כל יום חמישה סיבובים; אחר כך בשישי-שבת יש את אליפות הבליץ (בסך הכל 21 סיבובים, 11 + 10, בקצב 3 דקות + 2 שניות תוספת).

  • אילן

    בּוּ באמת הפך להיות "לקוח" של קרלסן...

  • אייל סגל

    בנוסף ללינקים בתגובות 9-8, הנה עוד אחד לדיווח המלא ביותר שהופיע בינתיים באחד מאתרי השחמט הראשיים על הפרשה:

    https://en.chessbase.com/post/world-rapid-starts-in-riyadh

    • יאיר

      הכסף מדבר, בייחוד שפיד"ה לוקחת עמלה של 20% מקרן הפרסים.
      עם gens una sumus אפשר לנגב את הישבן.

  • אייל סגל

    אנאנד זוכה באליפות העולם בrapid אחרי סיבוב אחרון דרמטי שבו קרלסן, שנכנס לסיבוב עם אותו מספר נקודות, הפסיד (אם היה מנצח היה זוכה באליפות), וניצחון בשובר שוויון של 2 בליצים על פדוסייב; נפומניצ'י עם הארד. כנראה שעוד מוקדם בשבילו לפרוש...

    http://www.chess-results.com/tnr323006.aspx?lan=1&art=1&rd=15&flag=30&wi=821

    https://twitter.com/Kasparov63/status/946470983308861440

    כמו שציינתי בתגובה 9, מחר ומחרתיים אליפות העולם בבליץ:

    https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/world-blitz-championship-2017/1/1/1

    • אילן

      הישג מדהים לאננד. לפני שנה חשבתי שהוא כבר מחזיר את המפתחות.

      מדוע בלוח החי הנציג היחיד שיש לנו בין המאה הראשונים בעולם בקצב מהיר הוא פוסטני עם 2658 (גלפנד לא מופיע עם 2696 כמו שמצוין בפיד"ה) ובבליץ אין לנו אף אחד, גם לא באתר פיד"ה בקטגורית ה- 100 הטובים בעולם? (בכרטיס פיד"ה של גלפנד יש לו 2745).

      • אייל סגל

        אם תסתכל בלוח החי תראה שגלפנד איבד לא מזמן בתחרות מפצח האגוזים יותר מ50 נקודות, כך שהוא יצא מהמאייה הראשונה, ובבליץ מופיע ליד מד הכושר שלו i, כלומר inactive (כי הוא לא שיחק בארוע מדורג כבר יותר משנה - אבל ברגע שישחק זה יופיע שוב).

  • אילן

    הפסד מוזר לקרלסן בבליץ בסיבוב הראשון נגד אינרקייב. שניהם בדוחק זמן. אינרקייב ביצע מסע לא חוקי (הזיז פרש כשהוא תחת התראת שח), קרלסן גם מתעלם ומסיע את המלך שלו, אינרקייב קורא לשופט ומראה לו שקרלסן שיחק מסע בלתי חוקי וקרלסן מפסיד.

    • אילן

      *חוק מוזר

    • אייל סגל

      השופט הראשי הפך את ההחלטה וכעת רשום לקרלסן ניצחון - זה באמת היה נראה מוזר מאוד. (ליתר דיוק, הוא רצה שהשחקנים ימשיכו את המשחק - אבל אינרקייב סירב וערער; אין לו ממש מה להפסיד, כי בלי המסע הלא חוקי העמדה שלו אבודה.)

    • יורם

      הנה הסרטון:
      https://twitter.com/OlimpiuUrcan/status/946704599678726144
      והאינרקייב הזה רמאי וחוצפן ברמות שקשה לתאר. מבצע מסע לא חוקי, ועוד מבקש על זה פרס של נצחון טכני בגלל שקרלסן בסה"כ המשיך את חוסר החוקיות שהוא יצר בעמדה. מוזר ועצוב שהשופט הסכים לזה.

  • שחר

    קרלסן במהפך מרשים עם 9 מתוך 10 ביום השני של הבליץ מול הצמרת של התחרות, תוצאה של מחשב

    מסיים בטעם טוב את השנה הבינונית יחסית בבמונחים שלו

    • יורם

      המשך ישיר למה שקרלסן עשה כל השנה - דרס כל מה שעמד מולו בבזק פרט לבפריז, ונכשל פעם אחר פעם ברגיל. אם לפני כשנה אנשים הישוו אותו לקספרוב, היום השאלה היא אם 2017 שלו היא השנה הגרועה בהיסטוריה של אלוף מכהן. אני לא מצאתי דוגמה יותר גרועה.
      בכל מקרה, סיבוב אחרון גדוש טעויות והחמצות:
      1) גרישצ'וק מפספס זכייה פשוטה (28.מה-ח6+ מז8 29. צ-ה4), מוותר על 2 השדמנויות להחליף צריחים ולהיאבק עם 3 רגלים מול כלי (29. מה:ו6, ועוד אפשרויות במסע ה-30), שם צריח על כלום, ומעניק לקריאקין מדליה.
      2) ואנג האו בעמדה זכויה לגמרי מחמיץ זכייה קלה (46..ר-ג8), אחרי כמה מסעים כופה תיקו כשהעמדה עדיין זכוייה, ומוותר על סיכוי למדליה.
      3) MVL, במקום להאיבק על יתרון בסיום (50.ר:ו6) שם כלי במסע, ומעניק לאנאנד עוד מדליה.

      מישהו יודע מה קרה במשחק גרישצ'וק-ממדיארוב בסיבוב ה-19? לבן יכול להיכנע בעמדה הסופית, והמשחק הסתיים בתיקו. עוד החלטה שיפוטית?
      (לצערי האתר שוב לא נותן לי לשים לינקים למשחקים, אבל הכל ב-chess24).

      אגב, בין המשתתפים היה נייג'ל שורט, מגדולי המוחים נגד קיום אליפות הנשים בתנאים דומים באיראן. כנראה שכמו שאמרו חז"ל, Money talks, nobody walks.

      • אייל סגל

        בגרישצ'וק-ממדיארוב היתה בשלב כלשהו חזרה משולשת על העמדה (אחרי מסעים 61, 63, 65 של הלבן) - גרישצ'וק דרש תיקו במהלך המשחק והשופט לא אישר, אחר כך הפכו את ההחלטה של השופט וממדיארוב ערער והערעור נדחה.

        אגב, לגבי הטעויות שהזכרת - לא חושב שהיה משהו מיוחד בסיבוב האחרון דווקא, זה בליץ... (אפילו ברמות הכי גבוהות)

        לגבי השנה הגרועה - אם אתה מחפש שנים יותר גרועות של אלופים מכהנים, 2005 של קרמניק ו2011-12 של אנאנד (אחרי התחלה טובה יחסית בוייק אן זה בתחילת 11 עם מקום שני אחרי נקמורה, הוא לא השיג יותר מ50% אפילו בטורניר קלאסי אחד במהלך השנתיים). זה כשעצם חלון הזמן הרלבנטי להשוואה הוגנת מתחיל לדעתי רק מתקופת הכהונה של קספרוב, כי לפני שנות ה-80 תחרויות העל בסגנון של היום היו הרבה יותר נדירות ולכן בממוצע התחרויות שהשתתפו בהן אלופי עולם ושחקני הצמרת הגבוהה בכלל היו יותר קלות באופן משמעותי. ובפרספקטיבה קצת יותר רחבה הייתי מציין ששנה כמו זו הנוכחית בהחלט פועלת לרעתו של קרלסן כשמדובר בהשוואה עם קספרוב, אבל מבחינת ההישגים שלו כאלוף מכהן הוא בסך הכל עדיין בליגה אחרת מקרמניק או אנאנד - בוא נזכור שהאחרון זכה רק בשני טורנירים קלאסיים במהלך כל שש שנות הכהונה שלו (ואחד מהם - גרנקה 2013 - לא חזק במיוחד יחסית לטורניר צמרת ולא הייתי מציין את הזכייה בו כהישג יותר גדול מהזכייה של קרלסן בתחרות האי מאן השנה).

  • שחר

    אנחנו רגילים מקרלסן לביצועים חריגים כל שנה. זאת בדומה לקספרוב שהיה עם אופי אחר לגמרי.
    לכן השנה של קרלסן בקלאסי נראית לנו חלשה, אך בפועל הוא לא נפל ממקום שני באף טורניר חוץ מאחד, שזה לא באמת חלש.
    באופי שלו הוא לא נחוש ו"אובססיבי" כמו קספרוב לכל משחק, הוא עושה ניסויים, משתעשע, ולפעמים אפילו משתעמם ולוקח סיכונים מיותרים ומפסיד משחקים, ולא נראה שעושה מזה עניין גדול.
    היכולת שלו בבליץ (מד ביצועים ביום השני היה כנראה באזור 3000-3500) תחלחל בסוף גם לקלאסי. הוא צריך אתגרים, אחרת הוא מתעניין יותר בלנצח את נקמורה בגמר באנטרנט, מאשר נניח לנצח בלונדון, לפחות ככה זה נראה

    שווה גם לבדוק לאיזה שחקן השנה היה מד ביצועים יותר טוב ממנו (2017) אולי ארוניאן או ממדיארוב, גם זה גבולי

    • דוד

      קספרוב כתב ב"על קודמיי הגדולים" שלחוסה ראול קפבלנקה היה חיסרון אחד: עצלות. גדולתו היתה בהבנה עמדתית נדירה ובמה שמכונה "אינטואיציה" (בשחמט לפי הגדרת קספרוב זו ההרגשה והביטחון לגבי מה המסע הנכון לעמדה, שאינם בהכרח מבוססים על חישוב טקטי וניתוח הסתעפויות). היכולת שלו ב-2 בהאספקטים הנ"ל היתה טובה בשנות אור מאלו של יריביו לצמרת, ולכן הניצחונות שלו תמיד באו בקלות.
      לטענת קספרוב, בשלב מסויים קפבלנקה פשוט סמך בעיניים עצומות על האינטואיציה החזקה שלו ולא השקיע זמן רב בחישוב הסתעפויות, דבר שלאף שחמטאי אחר אין את הפריבילגיה לעשות. הדו קרב ב-1927 היה הנקודה בה אלייכין חשף זאת (ועדיין, אלייכין לא הסכים להתחרות מולו שנית עד סוף ימיו).
      בהתאם לקפאבלנקה נראה שקרלסן השנה גילה את המגבלה שלו, שהיא די זהה לדעתי.
      יתרון הגדול שלו על קאפה זה שהוא עדיין אלוף העולם. בן 27 סך הכל.

  • Selby

    קרלסן-נקאמורה זה פדרר-רודיק של השחמט. יחסי הכוחות על הלוח לא מצדיקים את התוצאה הסופית. ההסבר הפסיכולוגי הוא ההסבר היחיד להפיכת עמדות מנצחות להפסדים פעם אחר פעם.

    • שחר

      ניצח 18-9 מול השחקן הכי טוב בעולם בבליצ אנטרנטי חוץ ממנו
      נקמורה יתנחם שהוציא תוצאה יותר טובה מסו ומדינג

      • דוד

        לא יתנחם משום דבר.
        הדרך שבה הפסיד במשחקי bullet היתה משפילה.

  • Zak

    הו ייפאן מפסידה בסיבוב הראשון בוויק-אן-זי לאניש גירי במשחק בהגנת פטרוב עם סיום מלכות שהופך לסיום רגלים בגלל טעות מכריעה. דז'ה וו? בדיוק אותו הסיפור קרה לה לפני שנתיים באותה תחרות בהפסד לקרלסן

    • דוד

      יפה
      אגב אפשר לשים לב לאספקט מעניין (ואולי זה הרעיון שעומד בבסיס הפתיחה?): ב-2 המשחקים שציינת, דווקא הרגלי הפטרובי הכפול בטור ג' (המתקבל אחרי 5..פ:ג3 ד:ג3) מתברר כנכס ללבן באגף המלכה בשלב הסיום.

      • Zak

        כן, הוא מספק הגנה נוספת על המלך הלבן, כך שאם המשחק מגיע לסיום מלכות יכול להיות שאובייקטיבית מדובר על תיקו אבל בפועל עדיין קיים קושי לשחור להחזיק את העמדה. ההפסד של הו לגירי הוא ממש אטיודי - כדי לכפות תיקו השחור חייב לדייק בשורה של מסעים אנטי אינטואיטיביים שקשה לראות על הלוח

    • יורם

      ועוד דז'ה וו - המסע המפסיד שלה נגד קרלסן באותו משחק לפני שנתיים היה 45..ח5, והמסע המפסיד שלה השנה נגדו היה 50..ח5.

  • בני

    קרמניק לא החמיץ נצחון היום מול קרלסון ?

    • יהודה.א.

      לא

    • אייל סגל

      יש כאן הסבר מפורט למה סיום הצריחים הזה הוא תיקו עם הגנה מדויקת (אבל גם למה הוא יכול להיות מסוכן ללבן)

  • יהודה.א.

    אז היום גירי מול אנאנד. אהיה מאוד מופתע אם זה לא יסתיים בתיקו..

  • יהודה.א.

    שבוע טוב!

    אייל, חיכיתי הרבה זמן שיקדימו אותי, אבל אף אחד לא שאל אז...
    מדוע לא זכינו לפוסט סיכום שנה?

  • אילן

    אפשר לכנות את השנה האחרונה כשנת הממדיארוב?
    כמו שזה נראה כרגע הוא גם השחקן החם ביותר שישתתף בטורניר המועמדים.
    אחרי הנצחון השלישי ברציפות אתמול, אחרי שכבש את המקום השני בעולם והשיג שיא מד כושר אישי בלוח החי, הוא בפער של רק 18 נקודות מקרלסן ונותרו עוד 6 סיבובים.
    אתמול הוא ניצח את WEI YI די בקלות (30 מסעים). שלשום הצליח "לחלץ" נצחון ממצב קשה נגד אדיבן (המחשב הראה גם מעל 2+ לאדיבן) תוך שהוא ממשיך לשחק בקור רוח מופתי עד המסע ה- 86.

    קרואנה מאכזב עד כה בגדול. לא זכור לי טורניר שהשתתף בו עם תוצאה של 3- אחרי 7 סיבובים. מצד שני, נדמה שהוא בכח מנסה לסבך עמדות או להוציא אותן מאיזון בשביל הסיכוי לנצח, אבל עדיין אני לא מבין למה שיחק אתמול נגד קריאקין 17...מה-ה7?? תוך הקרבת חייל ב7 (ואפילו שניים - גם את א6). לא הגיוני שהוא לא ראה שאחרי 19. ר:א6, לא עובד 19... רו5+ (עם איום על זכיה במלכה הלבנה).

    • Zak

      אולי הוא שומר וארינטים וכוחות למועמדים. מה שבטוח, בכזה כושר לא ממש יילך לו שם

  • יהודה.א.

    ניחסת, אילן, את מאמאדיארוב.

    וגם, מעניין שאתמול קרואנה שגה חריפות במסע ה-17 והיום זה קרלסן. רק שלמזלו, מול ג'ונס זה יותר קל..

    • אילן

      יש שני צדדים לנאחס. קרואנה ניצח...

    • אילן

      אגב, ממדיארוב נכנע מוקדם מדי לטעמי.

  • דוד

    הניצחונות של קרלסן על אדהיבן וסו גורמים לי לצבוט תא עצמי... מה זה הדבר הזה? איך יוצרים סיבוכים בעמדה הכי מתות ומשעממות בעולם, זה חייב להיות ממש חריג- כמעט כמו הניצחון המוזר על גאווין ג'ונס.
    אני לא חושב שלקפבלנקה וקרפוב, 2 השחקנים הגדולים שהוא מושווה אליהם בדרך כלל, היה את הכישרון הנ"ל, ברמה כזו.

    • שחר

      הניצחון היום של קרלסן על סו באמת היה משהו מיוחד, לא יודע מי עוד היום היה מוציא ניצחון או מנסה מול סו בצורה כזו. תחרות מאד מעניינת השנה, קרלסן בינתיים נהנה גם מהמזל שחסר לו אשתקד פה. ממדיארוב מוכיח שצריך לקחת אותו בחשבון בתחרות המועמדים, לא פחות מאת קרואנה

    • יורם

      לגבי קפבלקה אני מסכים. אמנם היו לו הרבה סיומים יפים, אך אני לא זוכר משחק אחד שלו שבו ניצח סיום שהגיע אליו בלי שום יתרון. וביתרון אני לא מתכוון לעמדה עדיפה, אלא על לפחות אלמנט אחד בעמדה שנותן לו יתרון.
      קרפוב, לעומת זאת, עשה קריירה מלנצח סיומים של תיקו מת. אין לו יתרון עמדתי כלשהו כאן אחרי החלפת המלכות והפרשים:
      http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1067740
      כאן אחרי החלפת הרצים הלבנים:
      http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1068313
      וכאן אחרי החלפת המלכות:
      http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1068501
      וישנם עוד הרבה משחקים אחרים שלו בסגנון.
      גם לקרמיק, אגב, היתה/יש יכולת כזאת.
      ובלי קשר לאמור לעיל, משחק מאוד מרשים של קרלסן מול סו, עם המון רעיונות יצירתיים כמו 24.מו3, או 40.צח7 שמאיים על רגלי שממילא יזוז, כאשר א7 תלוי.

  • בני

    למה ממדיארוב הסכים לתיקו כל כך מהר היום ? ועוד נגד יריב חלש יחסית

    • אייל סגל

      בשלב של החזרה על המסעים בסוף אני חושב שאם השחור מנסה להתחמק מהחזרה הוא יכול לקבל עמדה נחותה באופן ממשי; אבל עצם זה שממדיארוב בחר בהגנה כמו הפטרוב בסיטואציה שבה הוא צריך לשחק על ניצחון בשחור מול יריב נחות, ונתן לעצמו להגיע לעמדה כזו כל כך מהר, נראה כמו תוצאה של התקף פחדנות מצידו.

      [נ.ב. והוא גם די עשה מעצמו אדיוט כשבראיון אחרי המשחק התחיל להתבכיין על זה שג'ונס לא נמנע מהחזרה למרות שהוא לבן:

      https://www.youtube.com/watch?v=5mpTPzCJy6o ]

  • שחר

    איך הולכים השוברי שוויון בתחרות? קרלסן וגירי עם מאזן מרשים של +5, סיבוב לפני הסוף

    • Zak

      זה יכול להיות כל כך מתסכל עבור גירי. עד שהוא מנער סופסוף את תדמית תוצאות התיקו ונותן תחרות באמת מרשימה ועוד במגרש הביתי, יכול לבוא קרלסן אחרי שנה מאכזבת ובהופעת וינטג' לקחת לו את התואר. צפוי סיבוב אחרון מרתק.

  • אייל סגל

    שובר השוויון הוא פלייאוף ישיר של משחקי בליץ, גם בוייק אן זה סוף סוף עברו לזה במקום שוברי שוויון טכניים.

  • שחר

    טורניר ראשון לקרלסן מזה זמן מה (שיאן הזכיות בטורניר?)
    סיים ללא הפסד עלה ל 2843,
    ממדיארוב שני בעולם, גירי בעשירייה
    קרמניק וסו כמעט 2800
    קרואנה בטורניר מהחלשים שלו, דווקא לפני תחרות המועמדים בה הוא נראה כאחד הפייבוריטים
    יהיה מעניין לעקוב שם גם אחרי ממדיארוב וקרמניק, צפוי להיות מעד צמוד

  • דוד

    קרלסן מסיים אמנם עם +5 אבל קשה להחשיב את הטורניר הזה כהופעה גדולה במיוחד שלו. 4 מהניצחונות היו על יריבים עם מד כושר נמוך מ-2700, והחמישי על הקרבן החביב עליו, ווסלי סו.
    הוא כנראה למד איך לנצח כמו "שחקן טופ 10 רגיל". הוא היה מוכן היטב בכלים השחורים ולא נתקל בקושי רציני אפילו פעם אחת-פשוט חיסל את המשחק מהר, לא בדיוק קרלסן סטייל, ושיחק פתיחות משעממות בלבן שלא הצליח להוציא מהם שום דבר מיוחד נגד יריבים חזקים (מלבד סו כאמור).

    • שחר

      מסכים, הוא נראה בהילוך שני שלישי, מול 8 יריבי צמרת עשה ניצחון אחד
      נראה אם יחזור לגישה הישנה שלו של לנסות לנצח כל אחד בכל משחק, נראה שהדו קרב עם קריאקין שינה לו את הסגנון, מלבד כמובן בראפיד ובליץ.
      גירי נתן את טורניר חייו, כל הכבוד

    • אייל סגל

      בניגוד לעמדות הרגילות בויכוחים בינינו בקשר לקרלסן, הפעם אני חושב שאתה דווקא מחמיר איתו... הייתי כמובן מחכה עם הצהרות סוחפות לגבי חזרה של קרלסן לכושרו הקודם, אבל אני חושב שההופעה שלו כאן היה בסך הכל די מרשימה, לפחות בחצי השני של הטורניר.

      לגבי זהות המפסידים לו, צריך לזכור שמבין היריבים הממש חזקים (בוא נאמר ששת הנותרים שסיימו במחצית העליונה - היתה הפעם הפרדה די ברורה בין שני חצאי הטבלה), רק נגד שניים הוא שיחק בלבן - קרמניק וסו; נגד אנאנד, גירי, ממדיארוב וקריאקין הוא היה בשחור. זה לעומת גירי ששיחק נגד חמישה מהם בלבן ורק אחד (סו) בשחור, כך שהעובדה שגירי ניצח שניים מה"חזקים" (קרמניק וממדיארוב) לא הופכת בעיני בהקשר זה את ההופעה שלו ליותר מרשימה מזו של קרלסן.

      לגבי הנצחונות עצמם - קודם כל, זה ששחקן כל כך יציב וסולידי כמו סו הפך ל"קרבן חביב" על קרלסן הוא בעיני הישג גדול של קרלסן - לא הייתי מבטל את זה כל כך בקלות. מה גם שהמשחק נגד סו היה נהדר (משחק הטורניר, לטעמי) - זה לא שסו שיחק גרוע במיוחד, הוא התגונן באופן מאוד עקשני, אבל קרלסן ניהל את המשחק באופן מבריק (בפרט הרעיון של הקרבת הרגלי העמדתית על ה6). גם זה וגם הנצחונות על מטלקוב (שאגב גבוה מ-2700) והו ייפאן היו וינטג' קרלסן - מהמשחקים שבהם הוא לא עושה שום דבר ספקטקולרי בפתיחה אבל כן משיג יתרון עמדתי קל ויציב ואז ממשיך להפעיל לחץ שיטתי על היריבים שלו עד שהם נשברים. שלושת המשחקים האלה גם הדגימו בברור איזה שחקן סיומים אדיר הוא קרלסן - והייתי מזכיר בהקשר זה גם את סיום המשחק עם קרמניק, שבו קרלסן נקלע לעמדה נחותה אבל עשה תיקו בקלות יחסית (לפי הראיונות אחרי המשחק, קרלסן "פתר" את הסיום בשלב די מוקדם כששיחק 38.ז4 בעוד שקרמניק המשיך להאמין בטעות כמעט עד הסוף שזה צריך להיות זכוי עבורו).

      בהזדמנות זו, כדאי להגיד גם כמה מלים על המשחק המוזר מול ג'ונס: מצד אחד, קרלסן עשה טעות נוראית כשהפסיד את הכלי, אבל מצד שני הוא גילה קור רוח מרשים ביותר כשהמשיך לשחק - ובדיקנות של מחשב - "כאילו כלום לא קרה"; הרבה שחקנים אחרים היו נכנעים מיד או לפחות לא מסוגלים להמשיך את המשחק באופן נורמלי. מבחינת העמדה עצמה, באיזה אופן משונה למרות הגרעון של הכלי ללבן היתה עדיין עמדה לא כל כך רעה עם שני כלים קלים מעולים (הפרש על ה4 והרץ על ג4) לעומת כלים פסיביים יחסית ובעמדות לא כל כך נוחות של השחור. ומרגע שג'ונס טעה ולא שיחק 22...ז5! כדי לחסום את אגף המלך אלא איפשר לקרלסן לשחק את המסע הזה, העמדה כבר היתה פתאום כמעט שווה בזכות ההתקפה החזקה של הלבן באגף המלך. ג'ונס היה מוכן מצוין בפתיחה, ובאופן אירוני נראה שדווקא הזכייה בכלי גרמה להפסד שלו כי הוציאה אותו לגמרי מתבנית המשחק שציפה לה...

      וחוץ מזה, צריך לציין את האופן שבו קרלסן זכה שוב בפלייאוף שובר השוויון - זה כבר התשיעי ברצף שלו; הפעם האחרונה שהפסיד בפלייאוף כזה היתה ב20007, כשהיה בן 16, בדו קרב המועמדים שלו נגד ארוניאן. הוא מתפקד במעמדים האלה כמו פדרר במערכה החמישית. אפשר כאן באמת לרחם קצת על גירי שאכן נתן את טורניר חייו וזה עדיין לא הספיק לו לזכייה, במיוחד אם זוכרים שעד לפני לא הרבה זמן היה מקובל בוייק אן זה לא להשתמש בכלל בשוברי שוויון אלא להכריז על זוכים משותפים במקרים כאלה...

      [ואגב, צר לי כמובן שאין לי יותר כמעט זמן ויכולת לכתוב - הייתי שמח להרחיב על כל הדברים הללו בפוסטים...]

      • דוד

        לגבי מד הכושר של מטלאקוב- צודק, הוא 2735. טעות שלי (אגב שחקן מצויין שניצח בלבן את ארוניאן בגביע העולם בצורה מאוד מרשימה)
        בנושא שובר השוויון, אם לא היו הולכים למשחקי בזק, יכול להיות שקרלסן היה מנסה לנצח בשחור בסיבוב האחרון ואי אפשר לדעת איך זה היה מסתיים.

      • איציק

        אני לא בטוח שההשוואה לפדרר במערכה חמישית זו ההשוואה הכי מחמיאה שיכולה להיות. ההשוואה לבורג במובן זה תחמיא הרבה יותר (ולא שזו בושה גדולה להיות מושווה לפדרר).

        • דוד

          אגב קרלסן ממצב את עצמו כאחד הגדולים ברצים שוני צבע, עם משחקים שמשנים את ההערכה המקובלת לגבי סיומים כאלו. מקום להיזכר במשחקו נגד קריאקין בטורניר של 2013 (ונגד ואן וולי שם)

          • דוד

            תיקון לסוגריים: התכוונתי למשחק נגד ארווין ל'אמי שם:
            http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1705229
            אני לא יודע למה. אבל בזמנו זה הרגיש לי כמו סיום אסתטי ויפה במיוחד.
            דרך אגב, כשמדברים על היתרון של הצד המתקיף ברצים שוני צבע במקרים מסויימים, הכוונה בדרך כלל ליכולת לשתק/להגביל את המלך (בגלל היעדר רץ נגדי בערוגות החלשות). קרלסן עשה בזה שימוש נאה נגד מטלאקוב. לדעתי, בהקשר זה מה שממחיש זאת יותר מכל הוא המשחק האדיר של קרפוב נגד קספרוב
            http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1705229

          • דוד

            המשחק של קרפוב http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1067168

        • אייל סגל

          חשבתי ספציפית על ההופעה שלו אתמול באוסטרליה, אם מדברים באופן יותר כללי אולי גם נדאל במערכה חמישית על חימר... אבל בכל מקרה, האזכור של טניס היה כדי להדגיש את המימד של העליונות המנטלית על היריב שנראה לי שקיימת אצל קרלסן במעמדים האלה (חוץ מזה שהוא "סתם" סופר-חזק בקצבים מהירים).

          ובהחלט לגבי רצים שוני צבע (בצרוף צריחים) - אגב, מעניין שגם הניצחון של קריאקין על קרמניק היה דוגמה מרשימה לזה בטורניר הנוכחי.

  • שחר

    מאמין שגם קרלסן וגם גירי עשו מד ביצועים בסביבות 2880, ואצל קרלסן זה נראה די רגיל ומשהו שהוא יכול לחזור עליו בטורנירים נוספים
    יהיה מעניין לראות השנה לאן טורניר ינואר כזה לוקח את כולם מפה והלאה
    נראה שצריך לקחת בחשבון את קרמניק בטורניר המועמדים, האמת היא שאין שם פייבוריט, זה פתוח לגמרי

  • אילן

    מעניין להציץ באליפות העולם (הבלתי רשמית) בשח 960 (פישר רנדום) הנערכת בימים אלה בנורבגיה בין מגנוס קרלסן לבין אלוף העולם (הבלתי רשמי) המכהן - נקמורה. אפשר באתר הרשמי גם לראות את המשחקים וגם לצפות בפרשנים יאסר סירוון ואנה רודולף.

    http://www.frchess.com/

    • דוד

      תודה!
      הרושם שלי הוא שקרלסן מנסה להביא את המשחק לעמדות של השחמט הרגיל והמוכר שם יש לנקמורה אין שום יתרון.
      צד את עיניי המשחק הרביעי בין השניים. טקטיקה מפתיעה של קרלסן כדי לזכות ברגלי:
      27.צב6 מהא7 28.ה5! צג8 29.מהה7!! פז6
      (מה:ב6? פו6+! ועכשיו אם מח8 אז פח5, ואם ז:ו6 אז ה:ו6. ב-2 המקרים השחור לכוד)
      וכעת מה:ב4 והצריח מוגן.

      • אילן

        כן. האמת היא שהמשחקים שם ברמה מאוד גבוהה ונחמד גם לראות שנקמורה הרבה פחות "עוין" כלפי קרלסן מבעבר, ואפילו הם מחייכים. כנראה שהגיל עושה את שלו.

        המשחק השישי היה משובץ ניצוצות גאונות שמאפיינים את קרלסן. אפשר ליהנות מהניתוחים של דני קינג למשחקים. הנה הניתוח למשחק השישי https://www.youtube.com/watch?v=YX67SOgUwzY.

        לא הספקתי לעבור על כל המשחקים אבל גם הנצחון של נקמורה בסיבוב החמישי היה יפהפה.
        כרגע קרלסן מוביל על נקמורה: 2 נצחונות מול 1. נצחון מקבל 2 נק', תיקו - 1 נק' והפסד - 0. מחר הם ישחקו קצב זמן קצר יותר (10 ד' + 5 שניות למסע), שמונת המשחקים הראשונים משוחקים שניים בכל יום, 45 דקות לכל שחקן ועוד 15 דקות מהמסע ה- 40 ועד הסוף, ללא תוספת זמן.
        שני השחקנים מוזמנים לראות את הצבת הכלים האקראית רבע שעה לפני המשחק כך שאין להם יותר מדי זמן להכנות.

  • בני

    מתי מתחילה תחרות המועמדים לקרב על אליפות העולם?

  • אילן

    תוצאה נאה לגלפנד במשחקים המהירים בתחרות החזקה לזכר טל. 3 ימים של משחקים מהירים בכל יום 3 משחקים בקצב 25 דק' + 10 שניות מהמסע הראשון. אננד עשה זאת שוב עם 6 מ- 9 ובהפרש של נקודה שלמה (מקום 2-4 ממדיארוב, קריאקין ונקמורה). מקומות 5-6 גלפנד וגרישצ'וק עם 4.5 נק' ולפני קרמניק, דובוב, סבידלר ונפומניצי'.

    גלפנד עשה 7 תיקו, הפסד אחד (לנקמורה) ונצחון אחד (על דובוב). היה מדורג אחרון לפי מד כושר (2644), אבל בזכות הטורניר הצליח לחזור למאיה הראשונה בעולם (מקום 79 בעולם עם 2674 נק').

    היום בשעה 13:00 שעון ישראל יתחילו לשחק בטורניר בליץ (5 + 3) כאשר ל- 10 השחקנים יצטרפו עוד 4 שחקנים: ארטמייב (חזק מאוד בבליץ), אנדרייקין, פדוסייב ומורוזביץ. גלפנד מדורג במקום ה- 11 עם מד כושר של 2745 נק'. הממוצע של השחקנים 2782 נק'.
    אפשר לראות את המשחקים בשידור חי (עם הפרשן ייבגני מירושניצ'נקו) כאן - https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/tal-memorial-2018-blitz/1/1/1

  • יהודה.א.

    תוצאה פחות נאה לגלפנד במשחקי הבזק..

  • שחר

    ניצחונות יפים לקרואנה (טקטיקה מול סו) לממדיארוב (סיום של 40 מסעים מול קריאקין בשחור) וקרמניק (ניצול אי דיוקים של גרישצוק) בסיבוב הראשון במועמדים
    מאמין שאחד מהם יזכה, זו לא חכמה, זה מה שחשבתי גם קודם, ועכשיו הם גם עם מקדמה. עם זאת זו תחרות מאד פתוחה בלי פייבוריט ברור

  • אילן

    מסכן ארוניאן. ליפול להכנה כזאת של קרמניק, זה לא רק לא נעים, זה משפיל - https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/fide-berlin-candidates-2018/3/1/2

    • שחר

      לפחות הוא לקח חלק במשחק עם התקפה מאד יפה :)

      נראה איך הדינמיקה הזו תשפיע על ארוניאן, לרוץ בצמרת היה לו קשה בפעמים הקודמות, אולי לבוא כסוס שחור ממיקום יותר נמוך יעבוד בשבילו?
      סו משלם שכר לימוד על הופעה ראשונה במעמד, קצת כמו נקמורה בפעם הקודמת.
      זה כנראה יהיה קרמניק ממדיארוב או קרואנה, שהיו פייבוריטים יחסית גם לפני התחרות

      • אילן

        כן, בהחלט יהיה לו קשה להתאושש. הוא התקשה אפילו להסביר במסיבת העיתונאים מדוע פתח ב- ה4. די מביך.

        לגבי הפייבוריטיים, האמת היא שכפי שטורנירים קודמים הוכיחו, כשמדובר בטורניר בן 13 סיבובים הכל עדיין פתוח. לא הייתי פוסל גם את קריאקין וגם לא את דינג לירן. עדיין מוקדם מדי לנבא.

  • אייל סגל

    האמת שמעבר לחוסר המזל בנפילה להכנה של קרמניק, 7.ח3? הוא בכל מקרה טעות אסטרטגית די גסה שלא מתאימה לשחקן ברמתו של ארוניאן. הנקודה היא - כפי שהמשחק מדגים באופן ברור - שמסוכן ללבן גם להצריח לצד המלך וגם לשחק ח3 לפני שהשחור עצמו מתחייב להצרחה באגף המלך (ובמיוחד אם לשחור יש פיתוח כלים מהיר) - כי אז הוא מספק לשחור מטרה מיידית וברורה להתקפה באמצעות קידום הרגלי ז' (ז5-ז4), בלי שהדבר כרוך בחשיפת המלך שלו. סבידלר, במהלך השידור הישיר בצ'ס 24, די נדהם מאיך שארוניאן הרשה את זה לעצמו.

    יכול מאוד להיות שזה קשור בחוסר הניסיון היחסי של ארוניאן עם 1.ה4 מהצד הלבן - הוא כמעט ולא משתמש בזה במשחקים רציניים כבר למעלה מעשור, מאז שהפך לשחקן צמרת. מצא לו עיתוי לנסות את זה במועמדים, ומול המומחה הכי גדול להגנת ברלין...

  • שחר

    לגבי פייבוריטים לפני התחרות זה היה מאד שוויוני וקשה לבחור מישהו. קרואנה נראה טוב, עד לתחרות לונדון....
    ניסיתי בשיטת האלימינציה: סו ודינג פעם ראשונה במועמדים, אז זה מאד מאתגר לזכות, גרישצוק אנדרדוג (יחסי) ארוניאן מתקשה לפחות מסיבוב 9 ואילך במעמד, קריאקין יתקשה לחולל נס פעם נוספת, והפעם מול קאדר יותר חזק, לא היה משהו השנה שמעיד על כך שהוא עומד לזכות פה....וכך נשארתי עם ממדיארוב קרמניק וקרואנה

    סו אגב, ידוע כשחקן סולידי בדרך כלל, ואילו בשני ההפסדים שלו הוא נכנס לעמדות סופר חריפות, ללא הצדקה אמיתית, לדעתי סממן של התרגשות/לחץ שמשפיעים על קבלת החלטות, או שהוא החליט להגדיל סיכונים כי מרכז הטבלה או התחתית זה לא מאד משנה

  • שחר

    כמות הדרמות בתחרות גבוהה מהרגיל,
    גרישצוק-דינג היה משחק יוצא דופן וגריש' עם כלי פחות יכול היה לנצח אם היה מוצא את רח4+
    קרואנה קרמניק היה משחק לפנתאון (עד הטעות לקראת הסוף) וכן בעל חשיבות גדולה להמשך התחרות, וגם הפסד שני של קריאקין זה לא דבר של מה בכך, לאחר 4 משחקים
    ארוניאן מתאושש יפה מההפסד, בדומה למה שגריש' עשה יומיים קודם
    מחר קרואנה בלבן

  • דוד

    אייל, מה אתה יכול לומר על הפתיחה של גרישצ'וק נגד דינג?
    אני חושב שהרעיון של פ:ו7 הוא במקור של טופלוב בניצחון המפורסם נגד קרמניק http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1482320
    ושמתי לב שאכן אחרי 15 מסעים העמדה היא זהה לחלוטין. אבל דינג לא למד מזה, הוא לא הצליח לצאת מהפתיחה והיה צריך להפסיד- וזה מה שלא ברור לי, האם זו הסתעפות מקובלת בשביל השחור? היה נראה בבירור שהוא הופתע כהוגן.

    • אייל סגל

      הרעיון של פ:ו7 הוא אכן מאותו משחק של טופלוב, ונחשב במשך הרבה זמן לכזה שנוטרל על ידי השחור בעקבות משחק מכמה חודשים מאוחר יותר ב-2008, שירוב - קריאקין (http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1494211), שבו השחור שיחק 16...ח5! במקום צ(א)-ו8 כמו קרמניק. הסיבה שגרישצ'וק חזר להסתעפות הזו היא שמצא בשלב מוקדם יותר רעיון חדש ללבן, שמתחיל ב-16.א4 במקום 16.ר-ז4 של טופלוב.

  • שחר

    קרמנק, ארוניאן וגם גרישצ'וק, עוברים פה רכבת הרים
    קרמניק לדוגמה, כמעט נגע ב 3.5 מתוך 4, ועכשיו הוא על 3 מ 6

  • יהודה.א.

    אייל, האם כתבת בעבר על תקרית סו - אקוביאן? ניסיתי לחפש ולא מצאתי..

  • אילן

    כל סיבוב בטורניר הזה עד עתה הוא מותחן. קרמניק ממשיך להתרסק (דניאל קינג אומר שהוא במצב self destruct) והפעם מול קריאקין. כמו שכבר כתבו למעלה אחרי שהוביל עם 2.5 מתוך 3, בששת הסיבובים העוקבים (9-4) הצליח להשיג רק נקודה אחת והוא במקום אחרון משותף עם ארוניאן וסו. במאזן בינו לבין קריאקין לפני המשחק הזה, קריאקין היה בפלוס 4. משחק מאוד חריף שקריאקין אותת מראש שהוא "לא בא לשחק" או לשמש רק כשר ההגנה כששיחק כבר במסע 9. ח4! ובמסע 11 קידם אותו עוד צעד אחד. המשחק היה רווי "טקטיקות" ולמרות שהיה יכול למצוא מסעים טובים יותר ולסיים יותר מהר, הוא לא התקשה בסוף לממש את העדיפות החומרית שלו ולהשיג נצחון נוסף על קרמניק.

    המשחק השני שעברתי עליו היה בין קרואנה לבין לירן והוא היה מרתק. קרואנה היה קרוב לנצחון והיו לו יותר מהזדמנות אחת ולמרות שהיה בחלק מהפעמים בדוחק זמן היתה טקטיקה שהבנתי שאפילו הוא אמר (לא האזנתי למסיבת העתונאים שלאחר המשחק) שלמרות שהיו לו רק 3 (?) דקות הוא היה צריך לעלות עליה. אני חושב שהוא התכוון ל- 62. צד2!! שווה לראות את זה במחשב. סדרת מהלכים ממש יפה אבל לא טרוויאלית לעיני החובב ואולי גם לא לעיני המקצוען אחרי למעלה מ- 60 מסעים. ההזדמנות המצויינת הנוספת שהיתה לו וששווה לבדוק גם אותה על המחשב היתה כבר קודם לכן ויתכן שבעצם אליה הוא התכוון משום שזה היה לפני הארכת הזמן - במסע 57. צה3! גם כאן מדובר בסדרת מסעים שלמה שצריך לבדוק. יחד עם זאת, למרות שפספס את המסע הזה, בעקבות שגיאה של דינג במסע 58...פה7? וממש לפני הארכת הזמן קרואנה מצא את המסע המבריק היחיד שטמן מספר מלכודות לדינג - 59. צא1!! ממליץ לראות את הניתוח של דניאל קינג למשחק הזה ("הסחיטה הגדולה" הוא קרא למשחק הזה) - https://www.youtube.com/watch?v=7TDIaCJedJM

    עד עכשיו קרואנה נראה מצוין ואני מקווה שאני לא עושה לו ג'ינקס כהרגלי. אבל מגיעות המון מחמאות ללירן שגם במשחק הזה הוכיח יכולת עמידה עיקשת ומצא מסעים מבריקים כדי להישאר במשחק. עד עכשיו אף אחד לא הצליח לנצח אותו (מאידך גם הוא לא ניצח אף אחד). בהחלט מציג רמה גבוהה.

    בזירה אחרת לגמרי - אליפות אירופה ליחידים, ראוי לציין את תמיר נבאתי. היתה לו שנה מצויינת והוא אוטוטו עובר את גלפנד. הוא כבר עם שיא אישי של 2691 בלוח החי (גלפנד על 2695). אולי הוא יהיה המייצג הישראלי בשנים הקרובות (הוא בן 26) במועדון ה- 2700+? ברור שאין לו עדיין נסיון או הישגים מול שחקנים בקליבר הזה אבל הוא מתקדם. כרגע הוא במקום שני משותף עם 3.5 נק' מ- 4 ביחד עם עוד 13 שחקנים כאשר היום הוא ישחק נגד המוביל הבלעדי עם 4 מ- 4 - הובהניסיין (אם כתבתי נכון). הוא דורג בתחילת התחרות לפי מד הכושר במקום 11. אפשר לראות את המשחקים כאן - https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/european-championship-2018/5/1/1

    • אילן

      *דני קינג קרא לזה הסחיטה הגדולה של פאבי (או "הלחץ הגדול של פאבי" אבל נדמה לי שיותר מתאים כאן "סחיטה". הוא סחט את דינג לירן עד התיקו)

      • Zak

        דינג כנראה החליט לעשות גירי בתחרות הזאת - מציל חצי נקודה בעמדה קשה מול קרואנה ואז זורק עמדה זכויה לחלוטין נגד גרישצ'וק. מעניין אם יגיע למאזן מושלם של 14 תוצאות תיקו.

  • שחר

    דינג החזיר לגרישצוק עם ריבית את החצי נקודה שהוא קיבל ממנו שמשחק הראשון
    הם שיחקו בליץ של 10 מהלכים בעמדה החריפה שנוצרה, עדיין מפתיע שדינג לא זכה שם.
    יש לנו חלון הזדמנויות עד הערב, לתסריט שבו קריאקין מנצח את קרואנה בלבן ומשלים עליה ממקום אחרון לראשון....
    בכל אופן כל הכרעה היום תהיה בעלת השפעה רבה, במשחקים של גרישצוק, ממדיארוב, קרואנה...שמתוכם לגרישצוק נראה לי יש יותר סיכון לצאת ליום המנוחה עם ניצחון, אם המשחק אתמול לא התיש אותו לגמרי

  • שחר

    עכשיו יש 5 שחקנים שיכולים לזכות בתחרות....

    • דוד

      מה שקריאקין עשה בתחרות, כולל הניצחון המבריק על קרואנה, זה פשוט לא ייאמן.
      אם אני מבין נכון, במצב הקיים קריאקין במקום הראשון בגלל מספר נצחונות גבוה יותר?

      • אייל סגל

        כן, שובר השוויון שלו מול קרואנה עדיף - אם כי במקרה זה הוא אפילו לא צריך את מספר הנצחונות (שזה שובר השוויון השני - שקרלסן זכה בגללו ב2013), כי עכשיו הוא ביסס מולו מאזן ראש בראש עדיף (שזה שובר השוויון הראשון). ואכן מדהים, כשנזכרים כמה עלוב הוא נראה בהתחלה (4 סיבובים ראשונים - 2 הפסדים, 3 משחקים בלבן שבכולם יצא בעמדה נחותה מהפתיחה). לסיבוב 7, שבו השיג את הניצחון הראשון שלו (על סו), הוא נכנס במקום האחרון לבדו ומאז המאזן שלו 5/6 - זהה למה שקרמניק עשה באותו שלב בלונדון 2013 כשהדביק את קרלסן.

        • Zak

          מזכיר גם את התחרות ב 2014 כשקריאקין התחיל עם 2.5 מ 7 וסיים בסוף שני עם 7.5 מ 14 (למרות שלא ממש היווה איום על אנאנד שניצח). יכול להיות שמאז הנסיון שלו בתחרויות מועמדים מדבר, כי גם ב 2016 וגם השנה הוא עם סיומת חזקה ומצליח להשיג את קרואנה ממש לקראת הסוף. מעניין איך זה יסתיים הפעם.

          • אייל סגל

            נכון, וב2014 הקאמבק שלו היה אפילו כמעט עוד יותר גדול, כי הוא היה קרוב לניצחון על אנאנד בסיבוב הלפני אחרון. אגב, שמעתי אותו אומר במסיבות העיתונאים יותר מפעם אחת שמה שקרה ב2014, כשהוא התחיל עם 2- בחצי הראשון וסיים עם 2+, עזר לו להאמין הפעם בעצמו גם אחרי הפתיחה הגרועה שלו - האמת, כמו שציינת, היא שהוא סיים אז רק עם 1+ (7.5/14), אבל אולי לפעמים טוב למוטיבציה לזכור דברים באופן לא מדוייק...

  • אילן

    http://debuzzer.com/segal/85226/#comment-985597
    לא סתם כתבתי על קריאקין מה שכתבתי (ואגב גם דינג נראה מצויין ואפילו היה יכול להוביל אם "חוש המימוש" שלו היה קצת יותר מחודד) - אחרי טורניר המועמדים הקודם כתבתי עליו שהוא טיפוס של ווינר ולמרות שבאמת כואב הלב על קרואנה (אם כי עדיין מוקדם מדי להספיד אותו) לא הפתיע אותי הנצחון שלו על קרואנה.
    אגב, כל המשחקים האחרונים ביניהם מסתיימים רק (או כמעט רק) בהכרעות.
    קרואנה או שקצת התעייף (לא רק אתמול) והתחיל לאבד פוקוס או שזה קורה מול קריאקין באופן קונסיסטנטי.
    איך שזה נראה עכשיו, קשה לי כבר להאמין שקראיקין ישמוט את ההזדמנות החוזרת לשחק נגד קרלסן. הוא לא יוותר על החלום שלו להיות אלוף עולם.

    • אילן

      גרישצ'וק אחרי הנצחון של דינג: "there is only one Anish Giri in the world." :)

  • שחר

    התחרות בהחלט נפתחה
    זה עכשיו מבחן אופי לקרואנה, אם הוא יצליח לנצח באחד המשחקים ולסיים עם 8.5, לקריאקין יהיה יותר קשה להשיג ניצחון, אלא אם פיית תחרות המועמדים תמשיך לדחוף אותו קדימה. הוא משחק בפורמט הזה הרבה מעל רמתו הרגילה ועוד משתפר ככל שמתקדמים וכשכולם נוטים להתעייף...בסוף נגלה שפוטין שצליח להשפיע על התוצאות גם פה (בצחוק)
    מחר ממדיארוב - גרישצוק, כאשר שניהם ירצו לשחק על ניצחון, דינג-קרמניק וקרואנה ארוניאן, בשניהם המתחרה על הזכיה הוא בלבן. קריאקין בשחור מול סו, לפחות על הנייר זה נראה סבירות לתיקו

    לא יודע אם לקרלסן יש מה לדאוג ממה שקורה בתחרות, אבל עד נובמבר הכל פתוח

    • אילן

      סיכוי לא רע שהסיבוב האחרון יהיה המכריע: קריאקין ישחק נגד דינג לירן.

  • שחר

    מאמין שקריאקין לוקח, קשה לראות מישהו עם מספיק אופי לעבור אותו. לא יודע אם זו בשורה מבחינה שחמטאית, אבל הפורמט תפור עליו
    דינג פה פעם ראשונה, ובגמר הגביע הוא הפסיד לארוניאן, כך שמבחינתי זו תהיה הפתעה אם הוא יזכה
    נראה מה יהיה, אי אפשר לדעת, ב 2013 שני המובילים הפסידו בסיבוב האחרון...

  • שחר

    תמיר נבתי בדבוקה המובילה באליפות אירופה, ראשון לפי ש"ש, וכמו כן מדורג ראשון בארץ 2698 בלוח החי
    סיבוב 8 מ 11

  • שחר

    יתכן שקרואנה עכשיו בונה את מורשתו?
    זה או הכישרוני שלא זוכה בתחרויות קובעות
    או הווינר שמתגבר על משברים
    מודה שלא נתתי לו קרדיט (כרגע אחרי המסע ה4 של ארוניאן, נראה שקרואנה בדרך לנצח)

  • גיא

    אני שמח על ההצלחה של קרואנה וחושב שדו קרב שלו נגד קרלסן יהיה אטרקטיבי מאוד. לדעתי האישית זה מעניין מלראות ראש בראש מול קריאקין שוב. בכלל מגיע לפביאנו ההזדמנות לדעתי, הוא בצמרת הגבוהה מאוד זמן רב וכן סיים את 2017 עם הישגים יפים.
    מפתיעה אותי החולשה של ארוניאן אחרי הישגים מאוד יפים, מישהו יכול להרחיב מדוע לדעתו הוא עד כדי כך מאכזב בטורניר המועמדים? (אם הייתי צריך להמר לפני הטורניר הייתי מהמר עליו כזוכה).

    • דוד

      לבון ארוניאן הוא בחור מבריק וגאון שחמטאי, מהנדס אלקטרוניקה, אינטליגנט ואיש שיחה.
      אבל ממש לא ספורטאי תחרותי.

      • מומו

        לא חושב שיש שחמטאי לא תחרותי אפילו במועדונים העירוניים בארץ. לדעתי שילוב נסיבות של פייבוריטיות,לחץ, התחלה רעה וסיכונים שנאלץ לקחת..

        • דוד

          הכל יחסי, כמובן.

      • יהודה.א.

        מהנדס אלקטרוניקה? מאיפה הבאת את זה?

  • טל

    מאד מקווה להמנע מעוד שיעמום של קרלסן-קריאקין (זה יכול להגמר או בתבוסה או בעוד רצף משחקי בונקר משמימים כמו באליפות הקודמת).

    ניסיתי לסדר לי בראש לקראת מחר מה כל אחד מהשחקנים צריך.
    קרואנה - ניצחון כמובן מעלה אותו, תיקו רק במידה וקריאקין וממדיארוב לא מנצחים במשחק שלהם (מפסיד לשניהם בשובר שוויון).
    ממדיארוב - ניצחון ושקרואנה לא ינצח. תיקו יעלה אותו במידה וקרואנה מפסיד וקריקאין-דינג מסתיים בתיקו (מנצח בשובר שוויון משולש עם קריאקין וקרואנה).
    קריאקין - ניצחון ושממדיארוב וקרואנה לא ינצחו. תיקו יספיק אם קרואנה וממדיארוב יפסידו.
    דינג - ניצחון על קריאקין, הפסד של קרואנה, ותיקו בין קרמניק לממדיארוב. בשובר שוויון מול קרואנה הוא מפסיד, אבל מסיים ראשון בשובר שוויון משולש עם קרואנה וממדיארוב.

    • שחר

      מסכים איתך לגבי השוברי שוויון ולגבי קרלסן.
      קריאקין ישחק על ניצחוןמול דינג, כי תיקו לא סביר שיספיק לו.
      ממדיארוב ישחק עם ניצחון ככל האפשר בשחור עם קרמניק, כי הוא לא יבנה על הפסד של קרואנה.
      האמת שגם קרואנה צריך לפזול לניצחון (שחור עם גריש) כי הוא מפסיד בשובר שוויון אם עושה תיקו ומישהו מסגניו מנצח.
      השאלה למי יש סיכוי לנצח?
      קריאקין יצטרך המון ווינריות להנחיל לדינג הפסד ראשון דווקא עכשיו, באמת אופי של מלך נדרש פה.
      ממדיארוב למרות השחור, הוא מול קרמניק שנראה עייף ובמצבים דו צדדיים יתכן שיעשה שגיאה (אבל ינסה כמובן לעזור לבן ארצו קריאקין, שזו גם מוטיבציה).
      קרואנה צריך מזל, כי לשחק על ניצחון בשחור עם גריש זה מאד לא פשוט ועלול להגמר בכל תוצאה.
      דינג צריך להתפלל.
      ניחושים -ממדיארוב קרמניק משחק סוער עם הכרעה.
      קריאקין דינג, נסיון של קריאקין לנצח והגנה יעילה של דינג.
      גריש- קרואנה תלוי בהתפתחות המשחקים האחרים.
      סו ארוניאן, תיקו זריז.
      ניחוש פרוע - ממדיארוב מנצח, קרואנה אחריו מנסה לנצח.
      בשלב הזה העייפות והאופי הם הקובעים.
      בדו קרב - 2 או 3 הפרש לקרלסן

      • טל

        שני דברים. דבר ראשון גריש-קרואנה לא יכול להתפתח בהתאם למשחקים האחרים כי השחקנים לא יודעים מה האחרים עושים.
        לגבי קריאקין-דינג. השאלה היא באיזו גישה דינג יגיע למשחק. יש לו הרי את האפשרות התאורטית לנצח בטורניר אם ינצח את קריאקין, אז יכול להיות שגם הוא ינסה ללכת על כל הקופה מה שמעלה את הסיכויים שתהיה הכרעה - בעיקר לטובת קריאקין.

        • דוד

          אם אני מבין נכון, לפביאנו קרואנה דילמה קשה- כי הוא לא יודע על מה לשחק, והוא שחור.
          אני זוכר שקרמניק עמד בפני בעיה קצת דומה ב-2013. הוא היה בנחיתות בשובר השוויון מול קרלסן לקראת הסיבוב האחרון, והיה בטוח שקרלסן לא יפסיד בלבן. הוא בחר לשחק pirc defense נגד איבנצ'וק והובס, רק בשביל לגלות שקרלסן הפסיד גם הוא לסבידלר, ובדיעבד המשחק על הניצחון בשחור לא היה הכרחי.

  • אילן

    סיכויי השחקנים במלל - http://eji.com/chess/index.htm

  • שחר

    מאד פתוח
    אם השחקנים לא יודעים מה קורה בלוחות האחרים, אז קרואנה יצטרך לשחק על 3 תוצאות מול גריש ולא על תיקו שמסכן אותו יותר מדי.
    דינג אולי יתפתה לשחק על ניצחון בשחור, מה שזה לא אומר, מול קריאקין, וזה יסכן בעיקר אותו, קרואנה יודע זאת ולכן יצטרך לשחק על ניצחון במצ'אפ הקשה שיש לו. ממד צריך לשחק על ניצחון בכל מקרה, הוא כנראה לא יזכה בתחרות עם תיקו. כך שזה שהם לא יודעים מה קורה בלוחות האחרים, אמור לגרום לשלושת המשחקים להיות חריפים. גם קריאקין צריך ניצחון ולא תיקו.
    במצב הזה זה עניין של אופי וקצת מזל. לכל השלושה יש סיכויים, נראה איך גריש וקרמניק יחזיקו מעמד

  • אייל סגל

    קרואנה אכן נמצא בדילמה רצינית, כי לא ברור לו על איזה תוצאה הוא צריך לשחק; הוא אמנם מוביל בנקודות, אבל שוברי השוויון שלו נחותים גם ביחס לקריאקין וגם ביחס לממדיארוב (מאזן הראש בראש שלו נחות מזה של קריאקין בגלל ההפסד, וגם בליגה משולשת הוא יהיה נחות; מול ממדיארוב הסונברן-ברגר [שובר השוויון השלישי] שלו יהיה נחות, כי ממדיארוב ניצח שחקנים שמדורגים יותר גבוה בטבלה - קריאקין וגרישצ'וק - מאלה שקרואנה ניצח). כך שתיקו עשוי בהחלט לא להספיק לו, אם קריאקין ו/או ממדיארוב זוכים. אפשר לעקוב תוך כדי המשחק אחרי מה שקורה במשחקים האחרים, אבל היכולת לנצל את זה ולשלוט במה שקורה במשחק שלך אחרי שכבר התחייבת לפתיחה מסויימת וכו' היא כמובן מוגבלת.

    אגב, המועמדים זה כמעט טורניר הצמרת היחיד שנותר שמתעקש להמשיך ולהשתמש בשוברי שוויון "טכניים" במקום בפלייאוף של משחקים מהירים, שהפך בשנים האחרונות לנורמה. כמו שניתן לראות, אחת התוצאות של זה היא הגדלת אי-הוודאות. אם היו הולכים לפלייאוף במקרה של שוויון נקודות, קרואנה היה יודע בוודאות שתיקו בסיבוב האחרון מבטיח לו לפחות את זה.

  • אייל סגל

    לגבי ארוניאן - כנראה שמשהו בלחץ של המעמד משפיע עליו מאוד לא לטובה, ואולי זה רק הולך ונעשה גרוע יותר בגלל כל ההיסטוריה המצטברת של הכשלונות שלו בתחרות הזו. אם לוקחים בחשבון גם את התחרות של 2011 (זו שגלפנד זכה בה), שהיתה בפורמט דו קרבות קצרים ונוק אאוט, זהו כבר הכישלון החמישי שלו. ואם בשלושת הטורנירים הקודמים של המועמדים (2013, 2014, 2016) חזר על עצמו הדפוס של פתיחה טובה, הובלה משותפת בסוף החצי הראשון עם מי שזכה בסוף (קרלסן, אנאנד וקריאקין בהתאמה) וקריסה בחצי השני, הפעם הקריסה התחילה כבר בשלבים המוקדמים ולא הפסיקה.

    מעניין שלמרות כל התקדימים ארוניאן היה הפייבוריט הכללי ביחסי ההימורים שנתנו לקראת התחרות, ואני מודה שבעצמי חשבתי שאולי הפעם יש לו סיכוי טוב - לאור השנה הנהדרת שהיתה לו ב2017, שבה זכה בין השאר בגביע העולם (משם העפיל למועמדים) שכשלעצמו הוא גם תחרות מתישה ומלחיצה מאוד; בפרט, כדי להגיע לגמר, הוא היה צריך שם גם לחזור מפיגור וגם לנצח משחק ארמגדון מכריע בחצי הגמר מול ושייה לגרב.

    • שחר

      תודה אייל
      לגבי ארוניאן, מעמד של תחרות המועמדים לדעתי הוא שונה מכל דבר אחר. המשקל של החוסן המנטלי והאופי (של קרחון) שצריך כאן, משפיע מאד. ארוניאן הוא אחד המוכשרים בהסטוריה מאלה שלא העפילו לדו קרב על אליפות עולם, במועדון עם שחקנים כמו קרס, לרסן, גלר, איבנצ'וק...זה לא מעיד על פחות כישרון מאלה שהיו שם או אף זכו בתואר
      מבחינת האופי במעמד ברור באיזה צד נמצאים קריאקין, קרלסן או אנאנד, נראה בהמשך מה עושה קרואנה

  • אילן

    מגיע לקרואנה. אבל השאלה הגדולה היא איך הוא יתפקד נגד קרלסן. אין ספק שהדו קרב יהיה פחות משמים מאשר זה שנגד קריאקין.

    • שחר

      הוא ישחק יחסית פתוח ויגמר משהו כמו 3-1

  • שחר

    אין שאלה עכשיו אם לקרואנה יש אופי מתאים למעמד.
    תצוגה מרהיבה עם שני נצחונות יפים בשני הסיבובים האחרונים. ממש בניית מורשת.
    כמו קריאקין, לפני שנתיים סיים שני, והפעם שיפר במקום אחד עם ניצחון במאזן של 4+ ושחמט איכותי.
    גם דינג ביטא עוצמה בתחרות

    • אילן

      ערכי ויקיפדיה הן של טורניר המועמדים והן של קרואנה כבר מעודכנים בזכיה של קרואנה. לא יאומן.

      • שחר

        לא ברור איך זה קורה, אבל הרבה ערכים בויקי מתעדכנים תוך דקות

  • ישי

    איל
    סמכנו פה עליך שתעדכן אותנו בדברים חשובים. פתאום אני מגלה שהייתה תחרות המועמדים ונגמרה ולא היה שום פוסט.

  • שחר

    התמונה בראש הפוסט מסגירה את התוצאה, ראו למעלה
    ליד הכותרת "קרואנה זוכה בתחרות וקרלסן בסדרה"

    • יהודה.א.

      חחחח

  • Zak

    אז קרואנה! היה אפשר לצפות לדו קרב שלו מול קרלסן עוד מאז אותו ניצחון מרשים בסנט לואיס ובאמת הגיע הזמן. אני חושב שזאת הייתה אחת מהתחרויות המרתקות בשנים האחרונות, בוא ונקווה שגם הדו קרב על אליפות העולם יהיה מעניין באותה מידה

  • אלכס

    איך נקמורה לא השתתף במועמדים?
    ואייל למה הפסקת לפרסם סקירות?
    תודה

    • שחר

      נקמורה לא עלה לתחרות מאף אחד מהמסלולים שהיו, כך גם ושייה ואנאנד

  • אבישי

    מישהו יודע אם אפשר לרכוש כרטיסים לצפייה במשחק(ים) בלונדון?

  • דוד

    בדיעבד בחירת הפתיחה של קרואנה התבררה כמוצלחת.
    לדעתי הייתה כאן הבנה עמוקה של אופי העמדה שתיווצר אחרי חילופי המלכות, כאשר מבנה הרגלים נותן לשחור משחק טוב נגד זוג הרצים של הלבן. כך שהשחור תמיד יכול לשאוף לניצחון (המחשב הציע לנצל מיידית את שרשרת הרגלים עם 20..פ:ב4!), או פשוט "להקפיא" את העמדה אחרי 21.ו3- אני לא רואה איך הלבן פורץ את העמדה ומביא את יתרון זוג הרצים לידי ביטוי.
    כשהוא ראה שקרמניק-ממדיארוב התפתח לקרב חריף, הוא איפשר לגרישצ'וק לפתוח את העמדה (כשהסיר את הצריח מטור א') עם ההבנה שהרגלי החופשי ג' והרץ האקטיבי יתנו פיצוי הוגן בסופו של דבר מול המשחק של הלבן באגף המלכה.
    בקיצור זה היה מפגן מרשים של הבנה עמוקה ואסטרטגית לגבי אופייה של עמדה דו-צדדית.

  • אילן

    המפרגנים לזכיה של קרואנה בטוויטר: קרלסן (בתגובה ממלכתית אבל הודה שכחובב שחמט נהנה לצפות בטורניר); אניש גירי; MVL. אפשר להבין את המשתתפים שלא זכו ולא פירגנו. אבל נקמורה - בן ארצו של קרואנה לא פצה פה. זאת כשכל חובבי השחמט האמריקאיים יוצאים מגדרם לאור המועמד הראשון מארצם לאליפות העולם מאז פישר. לווסלי סו כנראה שאין טוויטר.

  • יהודה.א.

    מעניין אם איגוד השחמט האמריקאי יבקש מנקאמורה לעבוד עם קרואנה באליפות העולם, ואם הם יסכימו..

    • Selby

      עוזר(second) טוב הוא לא בהכרח שחקן צמרת, ולנאקמורה לפחות לדעתי בכלל אין איזשהו יתרון יוצא דופן כתאורטיקן, וגם אם היה, הוא הבן אדם האחרון שאתה רוצה לצידך במשימתך לנצח את קרלסן :)
      למשל גירי עבד עם קראמניק ממש עכשיו וכפי שראינו התועלת של זה מוטלת בספק רב.
      אבל קרואנה כן יצטרך נשק שובר שוויון כלשהו, איזה גיוס שהוא הברקה...

  • יורם

    ולמי שלא יודע/שכח: מפגש בין קרואנה לקרלסן יתקיים כבר היום ב-16:00 שעון ישראל בסיבוב הראשון ב-GRENKE בגרמניה. עוד משתתפים ארוניאן, אנאנד, ו-MVL.
    https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/grenke-chess-classic-2018

  • אילן

    סיום מרתק במשחק שבין קרלסן לקרואנה. התוצאה שלו לא יכלה להיות טובה יותר מבחינה פסיכולוגית מבחינת קרואנה למרות שהמשחק הסתיים בתיקו. אמנם מדובר במסע זוכה שמאוד קשה לעלות עליו וקאונטר-אינטואיטיבי (54...צח7!! המחשב נותן לו 5.8- בעומק 29), אבל העובדה שקרלסן לא מצא את המסע (וגם מסע נוסף בשלב מוקדם יותר), בהחלט נותנת לפאבי רוח גבית לקראת הדו קרב ביניהם. אגב, בראיון ל- chess.com הוא התבטא שאם הוא יגיע מוכן הוא מאמין שיש לו סיכוי של 50:50 לנצח.

    המשחק ששיחקו אתמול היה ברמה מאוד גבוהה. שניהם שיחקו בצורה מבריקה וכמעט ללא טעויות. במסיבת העתונאים קרלסן היה מודע רק לטעות הראשונה שביצע (38..מז6? במקום 38...מה6! על מנת להגיע ולתמוך בקידום הרגלים) וכלל לא היה מודע לטעות השניה.
    אפשר לראות כאן את הניתוח של דני קינג למשחק - https://www.youtube.com/watch?v=PHORRyWfHeI

    • שחר

      באמת משחק מאד טוב
      קרואנה יכול היות מרוצה אולי מזה שקרלסן לא מצא את התכנית המדויקת (של 20 מסעים) שמביאה אותו לניצחון. מעניין אם זה אולי לא ריאלי לצפות לדבר כזה ממי שאינו מחשב :) או שפשוט בדוחק זמן יחסי לקראת המסע ה 60 הוא פספס.
      בכל אופן, קרואנה במשחק טוב שלו נלחם על תיקו בלבן ונזקק למזל, אז לא יודע עד כמה הוא יכול להיות מעודד מזה...אנחנו יכולים להיות מעודדים מדו קרב מעניין כנראה שצפוי לנו

  • תחרות המועמדים: קרואנה זוכה ומעפיל לדו קרב עם קרלסן : Debuzzer.com

    […] בינואר, נתן הופעה גרועה מאוד בוייק אן זה), אבל מצד שני זכה בלונדון, הטורניר החשוב האחרון של 2017, ובאופן כללי ידוע כמי שיכול […]

Comments are closed.