תעתוע או שיגוע

באופן טריקי, הופך פער שלוש נקודות את המשחק להרבה יותר טריקי ממה שהוא יכול להיות אילו לא היו עוד שמונה משחקים אחריו או לחילופין, אילו הפער היה נקודה או שתיים. אני חושב שאילו הפער היה נקודה או שתיים – סביר שהיה נגמר בתיקו.

יכול להיות שאני נותן פה קרדיט גדול מדי לבאר-שבע, אבל אני לא חושב שבאר-שבע תבוא בגישה של תיקו כתוצאה נוחה. אני חושב שהיה משהו מהגישה הזאת בבאר-שבע במפגש האחרון בנתניה. אני חושב שבניצחון של מכבי, בכר חזר על הנוסחה של קרב חפירות טקטי. הנוסחה הזאת היתה קלאסית לעונה שעברה. מכבי, במכלול של ארבעת המשחקים, היתה עדיפה על באר-שבע בעונה שעברה. אבל בשורה התחתונה, המאזן ביניהן בסוף העונה היה 5:5 בנקודות. לנתניה הגיעה באר-שבע בסיבוב הקודם בראש של העונה שעברה, כשהגוף שלה כבר בעונה הזאת. אני לא חושב שבכר יחזור על הטעות ההיא. לראשונה מאז הגמר לפני שנתיים פחות חודש, באר-שבע מגיעה למשחק מאני-טיים מול מכבי ממקום של עוצמה. אני חושב שאם הייתי באר-שבע, הייתי עולה למשחק כדי לגמור את הסיפור של העונה. עניין של סטייטמנט, אבל ממש לא רק.

*

באר-שבע נקלעה לתקופה פחות טובה שהביאה לצמצום בפער. אילו התקופה הפחות טובה של מכבי העונה לא היתה מתבטאת בשביתה כללית, לא היתה משמעות לכל זה. במקרה כזה, הפער היום היה פחות משלוש נקודות, ומי יודע, אולי בכלל הפוך. אבל לבאר-שבע היתה תקופה פחות טובה רגילה, מסוג אלה שעוברות על כל קבוצה בכל עונה, והחשוב הוא, שהיא מאחוריה. סדרת הניצחונות שהשיגה מאז מביאה אותה בעמדה טובה למשחק הזה. הביטחון חזר. מאחר והביטחון בבאר-שבע נבנה בעונה שעברה והגיע לשיא סביב אמצע העונה הנוכחית, חזרה לביטחון מבחינתה היא דבר שצריך לדעת להשתמש בו. מאחר וביטחון בהקשר קבוצות כמו באר-שבע הוא קריטי יותר מלמועדון כמו מכבי (נרחיב על זה בעתיד יותר), אני חושב שנכון להתעכב עליו לרגע לקראת המשחק:

"קבוצות כמו באר-שבע", הן קבוצות עם תסביך רדיפה והשלכה עקבית של האחריות לכישלון מתמשך על אחרים, באופן שהוא רחוק מהותית מעובדות ופרופורציות. ברגע שבו קבוצות כאלה מגלות שהכישלון מתחיל מבפנים, אבל הוא ממש לא גזירה נצחית, קורה להן הדבר שמראה להן שהשד לא כזה נורא והשילוב של כל אלה – מביא אותן להתפוצץ. זה, בגדול, הסיפור של הפועל בשלושים השנים האחרונות, של חיפה בתחילת שנות התשעים, ובאר-שבע העונה. זה גם ההסבר להצלחה האדירה של כל אחת מהן דווקא בהופעות הראשונות שלהן במפעלים אירופיים ב"עידן החדש" שמישהו (שחר, תאומים/סגול, ברקת), הנחית עליהן. מוטיבציה של רגשי היא לפעמים הטובה מכולן.

*

ולענייננו, אם פער של שש נקודות הוא מעשית סוף הסיפור, קבוצה במצבה צריכה לבוא למשחק כזה ולקחת אותו. כל הטררם שבאר-שבע יצרה בחצי עונה האחרונה יקבל פרופורציה אחרת במקרה של הפסד. כתבתי על באר-שבע בקיץ שהתחושה לגביה שהיא טרם הגיעה לשיא שהיא יכולה להגיע אליו ושהיא אמורה להגיע לשיא הזה העונה. הפרופורציה שהפסד ביתי יכול לתת לה, עומדת בסתירה לשיא המדובר. באר-שבע היא כבר מזמן לא רק קבוצה מאורגנת טקטית שלומדת להאמין בעצמה. היא משחקת יפה ומבקיעה הרבה.

דווקא מכבי, לכאורה, יכולה ליהנות יותר מתיקו. משחק חוץ, מגרש לא קל, שמונה משחקים אחריו, עוד מפגש בדרך. לא יקרה כלום אם יידחה קץ ההכרעה. אבל הנקודה המרכזית בעייני, היא שהניצחון של באר-שבע בסיבוב הראשון הבליט יותר את היתרונות שלה בהשוואה לאלה של מכבי כמו שהם קיבלו ביטוי בניצחון בסיבוב השני. באר-שבע הרשימה יותר במיצוי הפוטנציאל שלה ממה שהראתה מכבי. למעשה, היתרונות של באר-שבע מקזזים את אלה של מכבי יותר מלהפך. אני חושב שלבאר-שבע יש יותר פתרונות למשחק איכותי ויצירתי של מכבי, מלהפך. במילים אחרות, אם שתי הקבוצות בנויות שונה ועל סגנון משחק שונה, המכלול של באר-שבע לאו דווקא טוב יותר לעונה שלמה, אבל הוא מתאים יותר במאץ'-אפ למפגשי נוק-אאוט.

*

מה שאומר, שמכבי צריכה לתת משחק שיא, אם היא רוצה לצאת עם ניצחון. היא לא הראתה עד עכשיו העונה יכולת כזאת. היו את שבעים-וחמש הדקות ההן מול זניט, אבל גם אם המשחק היה נגמר באותן דקה ותוצאה, זה לא באמת נחשב. שיא בהקשר מכבי, הוא תיאום ודיוק מושלמים במשחק ההתקפה; לא יספיקו יכולת סבירה ואחזקת כדור. תכליתיות, מצרך שמכבי נעדרת אותו מדי ולא מהעונה, זה מה שצריך. על הגנה באמת שאין צורך להרחיב שוב את הדיבור. חוצמזה, אצל מכבי, חלק מהקסם והכישוף העונה, שבאמת אין לך מושג על איזה טריפ תיפול עם השחקנים שלך.

ומה באמת הכי יפה? שלא מכבי של הסיבוב הראשון ולא זאת של השני, תעלה למשחק בטרנר. ככה שחלק ניכר מהדיון הוא סימן שאלה ויכול להתברר כלא רלוונטי. נותרו שאלות: האם הקבוצה הנוכחית רצה מספיק זמן כדי להתמודד במשחק שיא? האם העובדה שבאר-שבע רצה שנה וחצי, היא יתרון עבורה במשחק כזה או חסרת משמעות ממשית? אני חושב שלפחות התשובה לשאלה השנייה היא חיובית בחלקה הראשון; זה יתרון. דבר אחד כן אפשר להגיד והוא לא קשור למשחק מול באר-שבע: אם הסגל הנוכחי ממשיך לעונה הבאה (זולת שינוי צפוי בשער ובתנאי של פגיעה בול במחליף), יש פה ריח של יופי של קבוצה. "הסגל הנוכחי" הכוונה למעט כמה שמות שההתייחסות אליהם היא כאל לא רלוונטיים. הם באמת כאלה, לא רלוונטיים.

*

זאת נקודה שלא משתנה. לא זוכר את מכבי מבקיעה העונה מעונשין או קרנות. אם זה קרה, זה בטח קרה מעט מאד, וחלף לי מהזיכרון. זה נתון מדהים כשלעצמו ומטריד מבחינתה. לפעמים בעיטת עונשין מדויקת היא בדיוק מה שצריך לצאת מהתקיעות. לפעמים כדי לבסס ניצחון. בפשטות, עונשין או קרן הן בונוס לקבוצה התוקפת. אם הקבוצה מוותרת על הבונוס, היא מרשה לעצמה פריבילגיה שאין לה. זה מטיל עומס גדול על התלות שלה בשערים שמגיעים במהלכים. מאחר וקבוצות נוטות לצופף את המשחק מול מכבי – זה הרגע שהתלות הופכת לנטל. כדור מעשרים מטר, לפעמים זה כל מה שצריך. בבאר-שבע ישנם ראדי ובוזגלו, ויש מצב שאני לא מודע לעוד אחד או שניים. השער של בוזגלו לפני חצי שנה בטרנר היה בדיוק השער – בעיתוי, בתחושה באוויר שקדמה לו – שחתם את היפוך התפקידים בין מכבי לבאר-שבע לפחות המפגש השלישי.

*

ארבע הערות אגב-סיום על ארבעה שחקנים:

אולי הפעם, מיכה? כלומר, אולי, שוב, סופסוף, הפעם? יותר מדי זמן עבר מהפעם הקודמת שמיכה פרח באמת במשחק קריטי, בטוח לא העונה. כמה זה קריטי כשמיכה פורח במשחק קריטי.

חבל שגולסה לא חזר שבועיים-שלושה קודם. כמה פעמים כבר התכוונתי להתייחס אליו ושכחתי, אבל גולסה עד הפציעה היה אחת ההחתמות היותר טובות של מכבי בחמש עונות האחרונות. משהו ומישהו לבנות עליו. גולסה הוא בדיוק השחקן הקריטי למכבי לאותם משחקים שבהם אלברמן תופס את הראש של זה שמשחק ליטראלי עם הפנים לשער של הקבוצה שלו. בלי גולסה, אין למכבי ממש תחליף לאלברמן כשהוא נקלע למשחקים האלה.

תראה יצחקי, באהבה אני כותב לך את זה, מכל הלב שבאהבה, הראיון השבוע בידיעות עם הכותרת "חזרתי"? עם הגוף וההיסטוריה שלך? לא חכם.

דארת'-וידאר – מיי ד'ה פורס בי ווית' יו!

Share on FacebookTweet about this on Twitter

34 תגובות ל “תעתוע או שיגוע”

  1. אסף the kop (פורסם: 1-4-2017 בשעה 10:19)

    ייגמר 3-2 או 2-3.

  2. yaron (פורסם: 1-4-2017 בשעה 10:26)

    נתחיל עם זה שההפרש המעשי הוא 4 נקודות.
    אין צורך לפרט מה יעשה ניצחון לכל אחת מהקבוצות, השאלה היא מה יעשה הפסד. למכבי זה אומר סוף הסיפור והתרכזות בגביע, לב"ש זה אומר הרבה לחץ אבל רחוק מלהיות סוף הסיפור. ולכן אני חושב שמכבי תעלה היום קודם כל בשביל לא להפסיד.
    אופתע מאוד אם נעלה עם מיכה ולא אופתע אם סקאריונה יחליף את יצחקי.

    • yaron (פורסם: 1-4-2017 בשעה 10:50)

      תיקון קטן,
      לא אופתע אם סקאריונה יעלה במקום מיכה/יצחקי. זה אומר שאחד מהם כן יפתח ואם אני צודק אז מעניין מי מהם.
      מיכה לא מספיק יציב אבל כשהוא נותן הגנה כמו שצריך (המשחק בנתניה כמדומני) אני מעדיף אותו על יצחקי.

      • מאיר (חדש בשכונה) (פורסם: 1-4-2017 בשעה 11:58)

        איך אפשר לחשוב על לעלות בלי מיכה? נכון, בעיטת ציפור, אבל מחזיק כדור מהרמה הישראלית הגבוהה ביותר, רץ ויוזם מהלכים כל הזמן וראינו שכשיש מטרה הוא עושה הגנה. ועם כל זה, צודק שדמי שמכבי מבקיעה כמעט רק ממהלכים ומעט מאוד, לעומת באר שבע מעונשין, מלחץ פיזי שגורם ליריבות לטעות, לדוגמא השער הראשון שלהם נגד מכבי בטרנר העונה. זו בעייה אמיתית, לא דווקא הערב אלא דווקא בהמשך המאבק כי הצורך בכל כך הרבה יצירתיות כדי להבקיע יגרום להפסד נקודות פה ושם גם במשחקים טובים וזה יעביר ככל הנראה את התואר לבאר שבע, אלא אם איציק יצדק והם יפסידו נקודות בחוץ.
        בכללי, ביום רביעי בלילה, יכולה העונה של מכבי להגיע למצב שבו אין גביע ורחוקים שבע נקודות, מעשית, מאליפות, או שביום ראשון בהא בלילה, אחרי חיפה, יכולים להיות על הסוס בדרך לדאבל. גם אז, עדיין, מהנסיבות של אופן הבקעת השערים, עדיין תהיה עוד הרבה עבודה….

        • yaron (פורסם: 1-4-2017 בשעה 13:38)

          כמו שתיקנתי, אני חושב סקאריונה במקום מיכה או יצחקי. מיכה זה הימור כי אתה לא יודע איזה מיכה תקבל.

          • אלמוג (פורסם: 2-4-2017 בשעה 04:15)

            צדקת ירון.
            וידיגאל אכן פתח עם סקאריונה על חשבון יצחקי.

    • עדי אבני (פורסם: 1-4-2017 בשעה 11:43)

      שונא את זה שמתייחסים ליתרון הפרש השערים כנקודה. זה אומר שאם מכבי מנצחים היום ועושים תיקו בשבוע הבא בעוד באר שבע מפסידה, מכבי מעליה בטבלה? כמובן שלא.
      אם כבר חייבים לתת ליתרון השערים ביטוי מספרי, חצי נקודה נראה יותר קרוב, למרות שגם זה, כמובן, לא נכון

  3. איציק (פורסם: 1-4-2017 בשעה 10:41)

    אם לא חושב שלתוצאה זו יש חשיבות פרט למקרה שבאר-שבע תביס את מכבי תל-אביב (וזה לא יקרה). כל תוצאה אחרת כנראה תגרום להמשך היציבות של מכבי. 1-0 קטן בחוץ, 1-0 קטן בבית. באר-שבע תמשיך לנצח בבית ולג'עג'ע בחוץ ולכן מכבי תיקח. אם, בתקווה, באר שבע תנצח שלושה שערים הפרש ומעלה (וזה לא יקרה), אז הסיפור נגמר כי לדעתי מכבי תשבר מנטאלית ובאר-שבע תקבל רוח גבית.

    • yaron (פורסם: 1-4-2017 בשעה 10:52)

      אל תחרטט, לב"ש ממש לא חשוב בכמה (אם) תנצח. 0-1 קטן והעונה גמורה.

    • עשר (פורסם: 1-4-2017 בשעה 10:54)

      אם באר שבע תנצח 1-0 מכבי תיקח?
      זה אפגרייד לעמה יעמיק

      • איציק (פורסם: 1-4-2017 בשעה 11:25)

        קראת חצי תגובה, קרא עד הסוף ותבין למה אני כותב את אשר כותב.
        מכבי מנצחת בית, חוץ (אולי כי אין לה בית). לבאר-שבע הבדלים גדולים בין בית וחוץ.
        מכבי לוקחת בחשבון הפסד בבאר-שבע ולכן זה לא ישפיע על היציבות שלה.

        • funfun (פורסם: 1-4-2017 בשעה 12:48)

          ושוב ביטול מנחוס שקוף :)
          באר שבע שמה שבע!
          אני חושב שסגרנו את הפינה

          • איציק (פורסם: 1-4-2017 בשעה 12:53)

            אם אתה צודק, יש אליפות :-) :-) :-)
            עכשיו חובת ההוכחה עליך.

  4. רועי (פורסם: 1-4-2017 בשעה 11:00)

    יש דרבי סקאוזרי היום. תתרכז בו.

  5. B. Goren (פורסם: 1-4-2017 בשעה 11:06)

    תודה שדמי. אופטימיות זהירה, זו תחושתי הבוקר.

  6. גיל שלי (פורסם: 1-4-2017 בשעה 11:12)

    גולים של מכבי ממצבים נייחים העונה, סקאריונה לוידאר בדרבי, מדוניאנין לאלברמן במוקדמות אירופה, היו עוד אבל לא מצליח להזכר. נראה לי שלסקאריונה יש את היכולת, צריך להשתמש בה.

    • חיים שדמי (פורסם: 1-4-2017 בשעה 12:42)

      גיל, חיזקת את התזה. גול אחד, בדרבי… שנים חלפו מאז.

      • גיל שלי (פורסם: 1-4-2017 בשעה 13:58)

        לא באתי להחליש אותה, היה עוד גול מקרן אצל ג'ורדי, זהו בערך

  7. עדי אבני (פורסם: 1-4-2017 בשעה 11:44)

    4000 מילה בשביל לומר "עמה יעמיק" במכביסטיות

  8. funfun (פורסם: 1-4-2017 בשעה 12:50)

    מיכה שם גול היום מ23 מטר. סגור
    כל השאר היסטוריה

    • ניב (פורסם: 1-4-2017 בשעה 13:33)

      מיכה לא מסוגל לבעוט כדור למרחק כזה (אלא אם הוא מוסר).

  9. צור שפי (פורסם: 1-4-2017 בשעה 14:43)

    דווקא נראה לי יותר הניתוח של דורון ברוש ב״מעריב״ לפיו המשחק הזה תיקו באנקר כי זו תוצאה ששני הצדדים יכולים לחיות איתה.

    • חיים שדמי (פורסם: 1-4-2017 בשעה 15:01)

      צור שפי בן הברית,
      מסכים עם תיקו כתוצאה נוחה וגם נגעתי בזה בקצרה. זה אפילו מתבקש. אבל התעכבתי בכוונה על המשמעות של ניצחון.
      דווקא משום הנוחות שבתיקו, קבוצה גדולה באה למשחק כזה וגומרת סיפור.

      • ניב (פורסם: 1-4-2017 בשעה 15:48)

        שלום ליטו

  10. אחד העם (פורסם: 1-4-2017 בשעה 15:20)

    תיקו הוא אשליה אופטית.
    ראו את המחזורים האחרונים בליגה. מי שהיה זקוק לנקודות, השיג אותן.
    כדי לקחת אליפות צריך לנצח הערב.
    אחרת נהיה כמו הנבחרת של גוטמן ואחרים. מציירים תרחישים היפוטתיים ונשארים בלי כלום.

    • חיים שדמי (פורסם: 1-4-2017 בשעה 15:21)

      סיכמת את רוח הטקסט. טוויטרת אותי.

    • יואב (פורסם: 1-4-2017 בשעה 16:10)

      אני חושב שהכי חשוב זה להשאיר את זה חי. לא הכל ילך חלק לאף אחת.

  11. אחד העם (פורסם: 1-4-2017 בשעה 16:23)

    אם ננצח זה חי ונושם בעופן עצמוני.
    תיקו זה מחובר למכשירים.

    • יואב (פורסם: 1-4-2017 בשעה 17:04)

      ממש ממש לא. איזה מכשירים ואיזה נעליים.

      • יואב (פורסם: 1-4-2017 בשעה 22:12)

        אחד העם, עכשיו זה נגמר.
        בהצלחה עם המכשירים שלך.
        מדהים כמה ראיית המציאות תמיד חומקת.

        • גיא זהר (פורסם: 2-4-2017 בשעה 00:02)

          לאט לכם. נכון שזה בשביל באר שבע להפסיד (כמו שהיה כל הזמן), אבל הסיפור לא גמור לגמרי.

  12. אחד העם (פורסם: 1-4-2017 בשעה 16:23)

    אופן, כמובן

  13. מאשקה (פורסם: 1-4-2017 בשעה 16:55)

    יאללה אלונה !!!!
    תני להם בראש

  14. דוד (פורסם: 1-4-2017 בשעה 22:18)

    כשאתה לא מתפייט אתה כותב טוב.
    אולי לכן הנקודה של התסביך רדיפה היא היחידה שחלשה בטקסט. זה שטויות

לא ניתן להגיב.