אינפלציה – משוגעים רדו מהגג

אינפלציה – מוטי איווניר על תקן יגאל הורביץ, משוגעים רדו מהגג.

חזיתי אתמול במשחק בין מכבי תל אביב ובין בית"ר ירושלים. שאלה אחת נקרה במוחי במשך כל המשחק, מה לעזאזאל עלה שם 120 מיליון ש"ח. האם ראינו במדים הצהובים שחקנים בעלי פוטנציאל בלתי מוגבל? האם ראינו על המגרש נכסים מוכחים אשר שוויים אינו מוטל בספק?

ישנם שני סוגי מניות. סוג אחד הנו של חברות ותיקות, מוכחות, ורווחיות. חברות אלה נותנות תזרים קבוע, ובמידה והם יקרות, זה משום שהן יחודיות בהצלחתן. דוגמה נפלאה לסוג חברה שכזה הנה דווקא חברת אפל. לאחר שנים שבהן דשדשה הרחק ממיקרוסופט, היא חזרה עם מוצרים יוצאי דופן, ומוצרים אלה מוצאים את דרכם למאות מיליונים של צרכנים. מאחר והחברה מצליחה, ומאחר והיא ייחודית, מחיר המניה שלה מטפס ומטפס, והיא מניה יקרה ביותר.

סוג אחר הנו של חברות צעירות בעלות פוטנציאל משובב נפש, מניות הטומנות בחובן הבטחה יוצאת דופן. סוג זה היה בשיא השגשוג שלו בסוף שנות התשעים של המאה הקודמת. דוגמה לכך אקח מחברה שעדין לא נסחרת בשוק המניות. במידה ופייסבוק תונפק, היא תסחר לא על בסיס ההכנסות והרווחים שלה, אלא על בסיס ההבטחה שבה. הבטחה לפיה היא תשנה את הגלישה באינטרנט, תעקוף את גוגל, ומובן שבאותו זמן תהפוך לרווחית ביותר. האם זה נכון? איש לא יודע לקבוע עכשיו, אבל אנשים שחולמים על התעשרות, יבחרו במניה שכזו, מתוך הנחה שמניה מעין זו, גם אם היא יקרה, היא עשויה להגיע לשוויים של פי עשרה ויותר משוויה בעת ההנפקה. ראה גוגל שהונפקה בשווי של 80 דולר, והגיעה תוך שנים לא רבות למחירים השווים פי כמה וכמה.

האם ראינו במדי מכבי תל אביב איזשהו שחקן המשתייך לאחד משני הסוגים המצוינים מעלה? מיהו השחקן ששייך לסוג של אפל, או אפילו טבע, במכבי תל אביב? האם יש בידה מנייה מוכחת אחת? האם זה מדוניאנין? או אולי זהו גל אלברמן או רוברטו קולאוטי? היו רגעים שמדוניאנין אכן נראה כבעל כשרון משחק, אך האם זוהי מניה בטוחה?

ומיהם השחקנים השייכים לסוג השני? האם זהו אלירן עטר, מאור בוזגלו, מי? האם יש שחקן במכבי של אתמול שמבטיח להיות שחקן בדרג אירופי סביר, משהו מעין יוסי בניון?

במידה והתשובות שלכם דומות לתשובות שלי, מן הסתם גם אתם שברתם את הראש אתמול. האם ניתן לקרוא למשהו מהשחקנים האלה ששחקו אתמול במדי הקבוצה הצהובה, השקעה סבירה? ואם לא מה היה בדעתו של האיש ש"השקיע" את הכספים בצורה בה השקיע.

על פי מבנה הקבוצה, מובן שהכסף הגדול לא הושקע לאיזשהו טווח הרחוק מסוף שנה זו. המטרה כנראה היתה אחת ויחידה, לקחת אליפות השנה. ולשם הגשמת מטרה זו, כל הוצאה כספית, ללא כל מחשבה על ערך, היתה מוצדקת. כאשר המטרה מצדיקה את כל האמצעים, לא משקיעים מחשבה מעמיקה במיוחד בניצול האמצעים נכון. כך קיים בזבוז אדיר במשאבים, בזבוז שהיה כה בולט על המגרש אתמול. מובן כי בדרך כלל, כאשר לא חושבים על הדרך, גם המטרה לא מושגת.

מכאן שהעבודה שמצפה למוטי איווניר הנה קשה כפליים. מחד הוא צריך להסביר לאיש שהכסף יצא מכיסו, שהוא אכן מצא עצמו קורבן, והוציא כסף על עורבא פרח. מצד שני, הוא צריך להתחיל לשנות את החשיבה, ולהשקיע מחשבה לא רק בהצלה של העונה הנוכחית, אלא בהשקעה בקבוצה לטווח רחוק יותר. הוא צריך לתת לשחקנים הרגשה, שלא מדובר במשימה אד הוק. אלא בתהליך בנייה מחדש של מכבי תל אביב. ייתכן שאף ראוי להביא שחקנים מהסוג השני, שחקנים בעלי הבטחה כלשהיא, אך במחיר המתאים לגודל ההבטחה. מובן שאין כוונתי לוותר על השנה הנוכחית. בליגה הישראלית, גם עם חומר השחקנים הנוכחי, ובהתחשב בהנהלה של הפועל תל אביב, הכל יכול לקרות. הכוונה היא שהמחשבה צריכה להיות עמוקה יותר, מאשר חייבים לזכות השנה בתואר.

אתמול קיבלנו הסבר בשידור חי לאינפלציה. כאשר משלמים מחיר הולך ועולה, על מוצרים אשר שווים אינו מתאים לתג המחיר, זוהי היפראינפלציה. זה כנראה היה המצב בקיץ 2010 בשוק המטרות של מכבי נמני.

סיכום שבוע ווילד קארד
slowly slowly (ארז ברויטמן, טאיוואן)

18 Comments

שי 11 בינואר 2011

נראה שזאת הבעייה של מכבי תל-אביב כבר שנים. על שלושת האליפיות הרצופות של רוני לוי, ושני הדאבלים של הפועל עם קשטן ועם גוטמן שמעתי פחות, מאשר הדיון המרתק "מי אחראי לאליפות ב-2003?".
בלוזון ליג המצחיקה שלנו, איוניר יכול להגיע בהפרש של 10 נקודות לפליי-אוף, לגנוב נצחון מקרי ותיקו ולהיות אלוף.

נתי 11 בינואר 2011

גיל,
לנושא ההוצאות והמחירים – זו תופעה שניתן להבחין בה בצורה חוזרת ללא יוצא דופן, כל פעם שנכנס בעלים חדש לקבוצת ספורט שמטרתו היא תארים כאן ועכשיו. זה היה בזמנו עם החיפאיות, גאיידמק גולדהאר ולהבדיל אצל הסיטי ואחרים. אני מניח שזה קשור גם להתנהלות נציגי בעל המאה החדש (שמקבלים שדר שיביאו מה שצריך לא משנה כמה יעלה) וגם ליריבות שמבינות שאפשר לעשות קופה ואולי גם לרצון של הבעלים החדש פשוט לשדר לקהל כמה הוא מוציא כדי להתחבב על הקהל ולקבל שקט.
זה תמיד היה נשגב מבינתי למה במו"מ עסקי ברור לאותם בעלי ממון שלא מראים לצד השני כמה אתה מעוניין וכו' אבל בספורט זה אחרת.
במקרה של הסיטי זה הגיוני אבל אצל אחרים אני פשוט לא מבין.

אבל באשר לעבודה הכפולה של איווניר, אני לא בטוח שאני מבין את כוונתך:
הבן-אדם הוחתם לצי שנה בלבד, כלומר שהמטרה המוצהרת לא השתנתה: אליפות כאן ועכשיו. למה שהוא יחשוב על מעבר לכך?
כמשל, אם יש לו שחקן רכש בעייתי ששנה הבאה לא יהיה כאן אבל יכול להבליח מדי פעם, ובאותה עמדה שחקן צעיר כשרוני שאפשר להרוויח ממנו לשנים הבאות. כל עוד הצבת היעדים של הבוס היא רק השנה הנוכחית, ושלד לטווח ארוך לא מעניין, למה שאיווניר יסתכן בשביל בניה שאינה ביעדים שלו?

יניר 11 בינואר 2011

מספיק לדבר על חומר השחקנים הנחות, לקבוצה יש 5! חלוצים ברמה גבוהה,קשרים קדמיים מצוינים,קשר אחורי טוב, בלם מעולה ,מגינים סבירים ועומק מטורף על הספסל.הקבוצה פשוט לא מאומנת ובכל זאת נמצאת במקום השלישי.
עם קצת כוונים והתאמות ובתמיכה של שיטת הקיזוז הקבוצה יכולה אפילו לקחת אליפות. הכל תלוי במשחקים מול מכבי חיפה והפועל תל אביב

גיל שלי 11 בינואר 2011

נתי – הכוונה שלי היא שאם מוטי איווניר יפול למלכודת של פרויקט חצי שנתי, אין סיכוי לקחת אליפות. צריך לתת לשחקנים הנכונים את התחושה שהם במכבי לטווח ארוך. הם חייבים להרגיש חלק מתהליך בניית מכבי מחדש, רק ככה יש סיכוי לקחת אליפות. אם כולם יחשבו שמדובר בקבוצה לחצי שנה, ואז אלוהים גדול, אין סיכוי לא לאליפות ולא לכדורגל נורמלי. כמובן שמשימה זו דורשת סינון בין כדורגלנים שמוטי מעריך, לבין אלו שפחות.

יניר – אני איתך. אני לא חושב שהחומר במכבי נחות. אני כן חושב שהוא לא שווה 120 מליון, וגם לא 40 מליון. עדין בהחלט ניתן לקחת אליפות, וזה מה שכתבתי בפוסט. בלוזון ליג, יש פליאוף. אם יגיעו קרובים מספיק לסיבוב השלישי, וכמובן שהבעלים של הפועל עושים הכל כדי לפרק מועמדת חזקה נוספת, יש מצב לאליפות.

שי – אני מסכים, בחיפה רואים יותר רחוק מקצה האף, ומכבי עסוקים עד היום בחלומות. אולי מיטש גולדהר הביא שינוי, נחיה ונראה.

נתי 11 בינואר 2011

אני כמובן מסכים, אבל חושב שכשהמנהל ממנה את המאמן לתקופה כל כך קצרה אז סימן שכלום לא השתנה, ולא הולכים על בניה ארוכה, וככה גם יהיה קשה לאיווניר להעביר מסר של בנייה כשהוא עצמו חתום לחצי שנה.
בדיוק (אם להשתמש בעולם הדימויים של הפוסט) כמו שימונה מנכ"ל למספר חודשים עד להוצאת הדוח הכספי השנתי.
עכשיו שינסה לשכנע את העובדים שהוא פה להניע בחברה תהליכי צמיחה ארוכי טווח ולא לשיפור הדוחות הבאים שנראים כרגע לא טוב.

א.ק 11 בינואר 2011

גיל,
מי כמוך אמור להבין במחירים.
ברור שהסגל לא שווה 100 מיליון. אבל הגזמת עם הארבעים.
שכטר, דה סילבה, ורמוט, וזהבי שווים(כמובן ע"פ הסכומים שנכונים לשלם עליהם) בערך ארבעים. אני לא חושב שכל השחקנים במכבי שווים פחות. כמו כן יש להפריד בין התחייבויות הקבוצה לבין תקציב רכישת השחקנים. לדוגמה הפועל תל אביב לא קנתה כמעט שחקנים השנה( לעומת מכבי שקנו 7-8 כשחלק הם בהעברה חופשית). התקציב שלהם עומד על בערך 65-70 מיליון לפני שחולקו מענקי עלייה לליגת האלופות.
אומנם יש כמה משכורות בלתי הגיוניות במכבי אך שנה הבאה התקציב יוכל לעמוד על 60 מיליון לדעתי עם שחרור של שלושה שחקנים.

ולכדורגל- מקום שלישי בליגה הזאת שווה למקום 12. אם מכבי לא תהיה לפחות באחד משני המקומות הראשונים השנה(מה שמחייב לנצח בדרבי הקרוב כי לחיפה כבר הפסדנו) יהיה זה כשלון חרוץ. לא כשלון של מוטי אך כשלון חרוץ.
אבל עדיין גולדהאר מעורר בי הרגשה שהוא מבין עניין( לא כדורגל אבל הצלחות בכלל) ושנה הבאה עם תקציב קטן יותר אך עם קבוצה מאומנת יותר ניתן לקחת אליפות. חוץ מזה גולדהאר משקיע בנוער הרבה יותר מכל קודמיו. ושיפץ את קריית שלום למשחקי הנוער.יש תקווה מהאיש הזה שהצליח להעיף את נמני ללא כל התנגדות ובהשלמה מלאה.

גיל שלי 11 בינואר 2011

עוד דבר קטן. הנרחק בין נכונים לשלם לבין לשלם יותר גדול מהמרחק של מכבי מהאליפות. בינתיים לא ראיתי שקבוצות זרות עומדות בתור מחוץ למשרדים של טביב או הראל, כדי לקנות את הסחורה החמה.

א.ק 11 בינואר 2011

אני גם טענתי זאת שנה שעברה, אבל כאן בדיוק ההבדל בין ליגת האלופות לליגה האירופית. למרות שמבחינה אישית וקבוצתית הקמפיין באירופית של הפועל היה טוב יותר מהקמפיין המקביל של חיפה באלופות, לא היו הצעות אמיתיות על אף אחד מהשחקנים של הפועל חוץ מדה סילבה. אפילו לא על אניימה שזוכה למחמאות אין סופיות בעיקר בעיתונות הישראלית בלבד. לעומת זאת מבט על השחקנים של חייפה שנמכרו הוא מעניין. מי בלט שם? כיאל, דקל וטשיירה לא כל כך הרשימו וארבייטמן הרשים בעיקר בליגה. ועדיין כולם נמכרו במחירים יקרים(חוץ מדקל שסיים חוזה) וגם על דאברשווילי הציעו הצעה טובה של מיליון יורו. ולכן לדעתי השנה יצאו גם שכטר אניימה וזהבי לחו"ל. וורמוט ישאר כי אין לו בהכרח את האופי לצאת וטוב לו בהפועל. על אלה שיצאו ישלמו לדעתי מינימום מיליון יורו לכל אחד.

אזי 11 בינואר 2011

אתה מסתכל על זה לא נכון, כי בכל שחקן יכול להחזיק אדם אחד, בניגוד למניות שהרבה יכולים להחזיק באותה מניה.
השחקנים במכבי הם מההכי טובים בארץ אבל הם לא משקפים את המחיר שלהם מסיבה אחרת.
כשאתה רוצה לקנות חלוץ, את מתמקח עם חמישה ומוריד מחירים.
כשאתה רוצה את כל החמישה אתה במילכוד.
מה גם שיש בארץ מגבלה וחייבים להביא רק ישראלים. בזרים מכבי פגעה בול.
עוד דבר הוא המשתנה של היכולת הנוכחית של השחקן, חלק גדול משחקני הפועל הם לא שחקנים שמתאימים לדאבליסטית. אבל גוטמן מתפקד אותם נכון.
אם תיקח מנתח מוח ותשים אותו כירורג, אתה יכול לשלם לו כמה שאתה רוצה. הוא לא יתן תפוקה

גיל שלי 11 בינואר 2011

פגעה ול אבל באיזה מחיר?

אזי 11 בינואר 2011

אני לא יודע את המחיר של כל הזרים, אבל אני אגיב על מדוניאנין, שהוא כנראה הכי יקר בניהם.
מכבי לא יכולה מן הסתם להביא את כריסטיאנו רונאלדו, ויש גבול לאיזה שחקן אפשר להביא בסכום שיש לך.
עכשיו אתה יכול או להביא שחקן שאתה יודע בדיוק מה הוא שווה, או שתלך על כפול או כלום. תביא שחקן, שיש לו את הפוטנציאל, כמו מדוניאנין, ויכול להיות שהוא יהיה השחקן הכי טוב שהיה כאן אי פעם, או שהוא יהיה פלופ.
במכבי החליטו ללכת על מניה ספקולנטית… לדעתי עדיין לא יודעים מה יצא ממנה.

אגב, אם אנחנו מסכימים שהזרים של מכבי הם הצלחה, זאת אומרת שהם הצדיקו את הסכומים שמשלמים עליהם. לא?

גיל שלי 11 בינואר 2011

1. אני לא רואה הצלחה כשהקבוצה עדין נראית כמו שהיא נראית. הזמן יגיד.
2. גם אם הייתי מסכים שמדובר בהצלחה, המחיר חשוב. מניה ספקולנטית קונים בזול. אם תקנה ביוקר, רב הסיכויים שתפסיד בכל מקרה
3. לגבי הייחוד של שוק השחקנים. גם דירות הן ייחודיות, ועדין יש מחיר בו כדאי לקנות, ומחיר בו קנייה תחשב טירוף.

אזי 11 בינואר 2011

1. הקבוצה נראת כמו שהיא נראת כקבוצה. הכשלון (לדעתי כמובן) הוא במאמן ולא ביכולת האובייקטיבית של השחקנים
2. שחקן שקונים כמנייה ספקולנטית, ככל שמחירו גבוהה יותר ככה אתה מהמר על שחקן שיהיה יותר טוב, והגרוע שלו הוא פחות גרוע משחקן יותר זול
3. אם מחיר הדירות משתגע, אתה תפנה למניות של אנרגיות מתחדשות. אם מחיר השחקנים משתגע, אתה עדיין חייב שחקנים.

אבל אני חושב שהגורם המרכזי למחיר השחקנים (מלבד העובדה שהשחקנים הבינו שיש פה בנאדם שלא מעניין אותו ממאה מיליון שקל) הוא העובדה שמכבי רצו המון שחקנים. אם אתה מחליט שאתה קונה שני שחקנים, אז אתה יכול לברור ולהתמקח. אם אתה קונה 20 שחקנים, וכולם צריכים להיות טובים (לפחות על הנייר) אין מקום להתמקח.

גיל שלי 11 בינואר 2011

א.ק – יכול להיות שאני מגזים. לא עשיתי חישוב מדויק. העיקרון הוא כשקונים בלי חשבוח, זה לא אומר שקונים טוב. בדיוק להיפך זה בדרך כלל אומר שקונים רע.
אזי – אני מודע להבדלים בין השוקים. הכוונה היתה להדגיש את הלך הרוח בקיץ ואיך אפשר לשנות כבר עכשיו.
נתי – אני חושב שמכוונים לגוטמן בקיץ כדי לפרק את הפועל. עדין מוטי יכול לנסות לשכנע את השחקנים שבכוחות משותפים אפשר לשנות את רוע הגזרה. זה לא קל, אבל כן אפשרי

א.ק 11 בינואר 2011

אתה צודק לגמרי לגבי מכבי. הסכומים דמיוניים, בטח של המשכורות (למרות שיצחקי הגיע לאותו סיכום בערך עם הפועל כך שהמלחמה הקרה עלתה לנו ביוקר).אלירן עטר היא העברה החשודה ביותר לדעתי. שולם עליו סכום מעט יותר גבוה ממיליון דולר. השערים שהוא מבקיע לא מרשימים אותי. חסר לו כל הבסיס של משחק קבוצתי ואני בספק אם מוטי ישנה את זה. פשוט כל תנועה שלו הפוכה למשחק.

גיל שלי 11 בינואר 2011

אני מסכים לרמיזה שאיפה שיש מבול של מזומנים, יש מי שעומד עם דלי ואוסף קצת שלא יחסר

אזי 11 בינואר 2011

עטר לא אמור להיות שחקן קבוצתי. הוא חלוץ! גם מזרחי לא היה שחקן קבוצתי, שים אותו באגף ונראה מה תקבל.
נמני המציא לעטר תפקיד חדש ועכשיו מתפלאים שהוא לא טוב.
אותו דבר עם דור מלול, שהיום, אחרי 3 שנים שהוא בסגל הבוגר, אני עדיין לא יודע מה התפקיד שלו

ניב שטנדל 12 בינואר 2011

גיל – איווניר בבעיה, אבל לא בליגה. בשביל לקחת אליפות בליגה החלשה שלנו, הסגל שלו בלי ספק מספיק טוב. בקיץ הוא יוכל לתכנן קדימה, ולהתחיל לעשות שינויים בסגל.
אין אף מניה בטוחה במכבי. אבל יש המון כישרון. לבוזגלו יש כישרון ברמה אירופית (אבל ראש בעייתי ואבא הרסני). מדוניאנין, ראנגלוב ועטר הם כשרונות גדולים ברמה של הליגה. ניבאלדו ופאביצ'ביץ' יכולים להיות צמד בלמים מצוין, אולי אפילו לאירופה. סידיבה לגיטימי.
הכישלון הגדול היה דווקא בישראלים, שם הביאו שמות ללא כיסוי. סבן, זיו, סטרול, קולאוטי, אלברמן. כולם הז-בינז. מסע שופינג לטווח קצר של המנג'ר, כאילו הוא לא היה חלק מכשלון הגלקטיקוס. את הצעירים ושחקני הבית שלחו קיבינימט.
איווניר לא יכול לעשות עכשיו שידוד מערכות ולשלוח חצי קבוצה הביתה. קודם כל מכיוון שאין מאיפה להביא מחליפים. הוא צריך להסתדר עם מה שיש, וברמה של הליגה, אין סיבה שהוא לא יעשה את זה. הסיבה היחידה שאני יכול לחשוב עליה, היא רצף קטן של הפסדים כבר בהתחלה, ואז צבא נמני יקום עליו לכלותו.

Comments closed