מה קורה בחולוניה?

שאלת הפועל חולון היא שאלה מרתקת בעיני. לכאורה מדובר בקבוצת כדורסל בעלת זכות קיום במדינתנו הקטנה. מאחר ואני יכול למנות על כף יד אחת את קבוצות הכדורסל שיש להן גם קהל אוהדים, גם קהילה ברורה וקבועה, וגם מסורת של פתוח שחקנים, הרי שמדובר במקרה נדיר שיש לשמרו.

אם כך, כיצד קבוצה נדירה שכזו בנוף הכדורסל המקומי, לא מצליחה לבסס עצמה מבחינה כלכלית. אין לי מושג ירוק בכל הקורה בחובות העבר של המועדון, או צורת קיומו הנוכחית. השאלה היא מדוע לאור הדוגמה הקורמת עור וגידים בהפועל תל אביב כדורסל, לא קמה יוזמה מקבילה בחולון. כיצד זה יכול להיות, שקבוצה עם קהל מסור, לא מצליחה לגייס מספיק עסקים מהקהילה, על מנת להעמיד תקציב סביר, גם ללא תמיכת העירייה?

חולון בכדורסל היא אימפריה לכל דבר. אין אוהד כדורסל אחד בארץ שלא היה מאוהב בקבוצה של שנות השמונים, הקבוצה המופלאה של אלימלך, בוגין, יעקובי, דניאל, קרטר ועוד. כאשר אני שחקתי בליגות הגילאים לסוגיהן, חולון היתה בולטת בכל קבוצת גיל. בקבוצה של הגילאים שלי, תומר חנוך היה כוכב בולט, גם אם לא גדל להיות שחקן בוגרים גדול. בכל קבוצת גיל, חולון משכה ילדים רבים מהסביבה, ופיתחה קבוצה ראויה.

העצמה המיוחדת הקיימת במועדון, מגלה עצמה מחדש בימים אלה. קבוצה אשר הבסיס הצר הקיים בה, בהנהגת המאמן המצויין דני פרנקו, מנצחת קבוצות מ"צמרת" הליגה הדלה שלנו, למרות חוסר הוודאות לגבי המשך קיומה. ללא מסורת, תמיכה אדירה של הקהל, ואיזושהיא הילה הקיימת במועדון, ברור שקבוצה זו היתה הולכת בדרכן של מועדוני כדורסל כמו אליצור נתניה והפועל חיפה, מועדונים אשר התפרקו תוך כדי העונה.

לדעתי קיים אינטרס של כל קבוצות הליגה בקיומה של הפועל חולון כדורסל. המנהלת לא יכולה להסתפק באי פירוק הקבוצה. המנהלת חייבת לנקוט בצעדים אקטיביים לשימור המועדון בנוף הכדורסל המקומי. בארה"ב לדוגמה, הליגה מחזיקה את ניו אורלינס. מנהלת הליגה חייבת למצוא דרך להעלות את הקבוצה על מסלול קיום כלכלי, ולהוכיח שאכן יש קיום לכדורסל בישראל. השנה  חזינו בכך שלאלופה מגליל גלבוע, אין קהל תומך, ומכבי חיפה הנה גחמה של דוד עשיר מאמריקה, בשנה כזו ניתן לקבור את הענף, אם גם חולון תתאייד מהנוף. לאלה שהכדורסל הישראלי קרוב לליבם, כדאי לדעת שהם עשו הכל, על מנת למנוע את התרחיש הזה.

איזה המנון נהדר (ואיזה קהל משעמם)
500

26 Comments

איציק אלפסי 21 בפברואר 2011

מסכים לחלוטין, גיל. אני כידוע אוהד הפועל י-ם בכדורסל, ויש לנו אפילו סוג של יריבות עם אוהדי חולון, אבל הקבוצה הזו היא סוג של פנינה ונכס חשוב לכדורסל הישראלי שאסור שיאבד.

פאקו 21 בפברואר 2011

השאלה שאתה מעלה בפוסט מפליאה אותי כל פעם מחדש. הדבר היה מוקצן אף יותר בעונת האליפות של הקבוצה, גם לאור הבאזז היחסי שהיה סביב הליגה באותה עונה ובפרט סביב חולון עצמה, ובכל זאת לא היה לקבוצה ספונסר עד סוף העונה. איכשהו ציפיתי שלפחות איזה יצרנית סלטים זריזה תגזור קופון על החומוס שדורסמן ניגב מצלחת האליפות לאחר הזכייה.

פאקו 21 בפברואר 2011

ואגב, חלק מהבעייה התקציבית כאן הוא חוסר הרצון (המוצדק בעיניי לחלוטין, גם כאוהד הקבוצה) של עיריית חולון, מאז שמוטי ששון עומד בראשה, לשפוך כספים על הקבוצה מעבר למינימום הנדרש.

אזי 21 בפברואר 2011

ההבדל בין חולון להפועל תל אביב הוא שלהפועל יש אוהדים בכל הארץ ובחולון יש אוהדים כמעט ורק בחולון.
זה כמו מכבי נתניה בכדורגל, תמיד לביתר יהיו יותר אוהדים כי את ביתר אוהדים בכל הארץ.
נתניה, למרות ההיסטוריה, מחזיקה רק בקהל מקומי ולכן קשה לה ליצר כסף

סוס זקן 21 בפברואר 2011

מסכים לחלוטין עם הצורך להציל את הפועל חולון.

לא מסכים עם ההשוואה להפועל ת"א. תקציב הפועל ת"א לעונת 2010-1 (לפי פרוטוקול הועד המנהל באתר הקבוצה) הוא 2.2 מיליון ש"ח – הגבוה ביותר בליגה הלאומית. תקציב המינימום לקבוצה בליגת העל הוא כמעט כפול מזה – 4.2 מיליון ש"ח.
אני מניח שהפועל חולון הייתה מסתדרת היטב מבחינה כלכלית בליגה הלאומית. אני לא בטוח שהפועל ת"א תצליח להשתדרג כלכלית כדי לשרוד בליגת העל.

אנונימוס 21 בפברואר 2011

ההשוואה היא דווקא מאד מדוייקת. הפועל ת"א בליגה השניה גייסה השנה (כבכל שנה מאז הקמתה מחדש) 98% מהתקציב שלה מספונסרים ומהאוהדים. כלומר 2 מיליון שקל לפחות שלא מהקצבות. כל זה עוד בליגה השניה כאמור.
לפי הפרסומים חולון לא גייסה אפילו רבע מזה, ורוב התקציב מגיע מהקצבות המנהלת והעירייה. ומדובר בקבוצה מהליגה הראשונה, עם קהל לא פחות גדול מזה של הפועל ת"א כדורסל, אולם גדול משלה ושזכתה כאמור באליפות וגביע בשנים האחרונות.

זה בפירוש אומר דרשני, ומצביע על כשל ניהולי מתמשך.
העובדה שחתמו בתחילת השנה על חוזים בלי כיסוי עם שחקנים רק מדגישה את זה.

ליאור 21 בפברואר 2011

גם הפועל תל אביב התמוטטה מקצועית וכלכלית (ולא רק בגלל שאול או אוסישקין) עם כל האוהדים האמידים של הפועל בכל רחבי הארץ הייתי מצפה שלא ייקרה דבר כזה.
אישית אני לא מאמין בכל מה שקורה בהפועל תל אביב זה יפה לפעמים מרגש אבל בלי משקיע גדול זה לא ייעבוד.
האנשים שעומדים בראשה הם שם בעיקר בשביל פרסום וגם זה ייגמר מתישהוא.

מה שמדהים בחולון זה שהסכום שחולון צריכה הוא כל כך נמוך ועדיין אף אחד לא משקיע. רענן כץ 15 אלף דולר(אחר כל הוסיף 10) וקיבל פרסום בכל אתר אפשרי
לא משנה איך תסתיים העונה חולון מוכיחה שלא צריך יותר משניים שלושה זרים בקבוצה וכל השאר ישראלים.
אילולא הייתה מחתימה שחקנים בכירים עם כבוד עצמי היא הייתה במקום האחרון היום, יש גבול כמה אפשר לבוא לאימון ולהתאמן 7 שחקנים בלי אפילו 5 על 5 נורמלי

אנונימוס 21 בפברואר 2011

ליאור, אילו מהאנשים העומדים בראש הפועל ת"א כיום עושים זאת בשביל הפרסום?
ומדוע שזה ייגמר להם מתישהו בדיוק דווקא כשהפועל בליגת העל, אם בשביל הפרסום הם אפילו היו מוכנים לנהל קבוצה בליגה ב'?

ליאור 21 בפברואר 2011

ברשותך לא ניכנס לשמות אבל הם באמת התחילו בליגה ב.

היום הכל טוב ויפה יש רק ניצחונות אליפוית וגביעים ימים יגידו מה יהיה כשיתחילו ההפסדים וחוסר ההצלחה בעוד 2 3 עונות.

בחצי גמר הגביע קיבלנו טעימה מהטוב והרע של הפועל כמות הקהל שיש להם ומצד שני ההתנהגות שלו.

גיל שלי 21 בפברואר 2011

ליאור, אזי וכל האחרים – העיניין הוא פשוט. אם אפילו חולון לא מצליחה לגייס כסף, צריך להתאים את הכדורסל לרמת העיניין בארץ. כנראה אין זכות קיום לליגה מקצוענית, אולי מכבי תל אביב והפועל ירושלים צריכות להתחבר לליגות איזוריות, ושאר הכדורסל צריך להתנהל כמו ליגת הכדורעף ושאר ירקות

ד"ר א 22 בפברואר 2011

גיל –
אתה צודק לגמרי, וגם אני מדבר וכותב על זה כבר הרבה זמן.
נקודת המפתח, לדעתי, היא להגיע להסכם שיוציא את מכבי מהליגא לתקופה מוגבלת – נאמר 5 שנים – ובסופן מובטחת האפשרות לחזור בלי צורך לעבור בליגות נמוכות.
מכבי תמצא כבר איפה לשׂחק (יוון, אדריאטית), והכדורסל המקומי יפגוש מקרוב את רגע האמת שלו.

דביר 21 בפברואר 2011

תהייה שעלתה לי בסוף הפוסט…

האם המשקיעים מדירים את רגליהם מחולון בגלל הקונטציה השלילית לנחום מנבר?

או אולי אם ניקח את הראש של קורנפיין כנקודת מוצא אז אולי בגלל סיפור החזיז והמכות בפחים?

מנחם לס 21 בפברואר 2011

גיל, האם השמות מרסל חפץ ואליהו עמיאל אומרים לך משהו? הפועל חולון בשנות ה-50 המוקדמות היתה האימפריה של הכדורסל הישראלי עם כל המצרים שלה. עבורי מרסל חפץ היה בוב קוזי, לפחות!

גיל שלי 21 בפברואר 2011

מנחם- רק קראתי על השמות האלה. תמיד טוב ללמוד עד כמה עמוקה המסורת, מה שמדגיש את גודל האבסורד

אלון 21 בפברואר 2011

אין כדורסל מקצועני בארץ. כל מה שיש זה סיפורים על קבוצת אוהדים מהליגה השניה, קצת הפועל י"ם ועוד עשיר מחיפה.
גדלתי 10 דקות מאולם הפחים ותמיד אוהדי חולון היו מיעוט נרדף בעיר. שאין ספורט נשארה רק הנוסטלגיה אבל כל מה שהיה אז זה 1,500 אוהדים שהכירו אחד את השני, היום אולי יש יותר אבל בטח לא משהו שיכול להחזיק קבוצה מקצוענית בלי איזה עשיר שיזרוק את הכסף שלו לפח.

פאקו 21 בפברואר 2011

מיעוט נרדף? על איזה תקופה אתה מדבר בדיוק?

תושב חוזר 22 בפברואר 2011

למיטב זכרוני היינו מיעוט רודף, אם כבר.

אלון. 22 בפברואר 2011

לא נרדף פיזית אלא נפשית. כמעט כולם אהדו את מכבי בעיר. אני הייתי בבית ספר בשנות ה 80, היינו 10 מנויים בשכבה ועדיין היינו מיעוט. היינו מגיעים ליד אליהו ובקושי ממלאים את שער 11 למעלה. הייתה אחלה אוירה במגרש, עידוד, חיכינו לשחקנים אחרי כל משחק, זרקנו אבנים על האוטובוס של פאניוניוס ורקדנו לאלברט קינג על האוטו אבל זה עדיין היה מעט אנשים. הלכתי פעם בעיר וג'ימס טרי עצר להגיד לי שלום. קבוצה קטנה ושכונתית.
יותר מאוחר חצי מהקהל שנכנס למגרש לא שילם, היו מוכרים כרטיסים רק למשחקים נגד מכבי. אנשים שלא שמו שקל קיללו את דורסמן שלא רצה להעלות את הקבוצה ליגה.
בשביל קבוצה בליגה צריך עשיר שמפזר כסף או ראש עיר שנהנה לזרוק את המיסים של התושבים שלו.

הכדורסל בארץ מת ומי שחושב שאוהדים צבעונים או קבוצת אוהדים מהלגה השנייה יכולים להחיות אותו טועה.

מצ'ו טלקיסקי-ננו מרקוביץ' 22 בפברואר 2011

עד לפני שש-שבע שנים, הפועל חולון שיחקה בליגה הארצית לעיני 20 צופים. והליגה והכדורסל הישראלי שרדו. אם לא דורסמן מגיע ושופך שם הון עתק, שם היא גם נשארת. בזכות דורסמן היא חזרה היום להתקיים באותו מצב שבו מתקיימות יתר קבוצות הליגה, ורוב הקבוצות בליגה הלאומית. מושכות עד לחודש הבא. מרוויחות זמן, אולי פתאום יצוץ לשנתיים משוגע לדבר, כמו מנבר, ג'ף רוזן, גוזינסקי, דורסמן, רענן כץ או ארקדי, שייתנו שנה וחצי כסף, יגלו שהם נותנים אותו לבד, זורקים כסף לבור ללא תחתית וללא מטרה, ויעזבו. ואז אותה קבוצה תחזור לסבב. הפועל חולון לא צריכה ללכת לשום מקום כדי להגיע למקום בו נמצאת אליצור נתניה. אליצור נתניה והיא משחקות באותה ליגה אם לא שמת לב. זה מחזור החיים של הכדורסל הישראלי.
למה חולון לא מצליחה לבסס את עצמה כלכלית? למה שהיא תצליח? חוץ ממכבי אין אף קבוצה שהצליחה לבסס את עצמה כלכלית בכדורסל הישראלי.
איזו דוגמא קיימת בדיוק בהפועל ת"א? רק באמצע העונה הקבוצה מצאה ספונסר ראשי שבזכותו היא כנראה תצליח לסיים את הקבוצה בתקציב מאוזן.

אנונימוס 22 בפברואר 2011

אבל בשורה התחתונה היא התאמצה ומצאה ספונסר נורמלי, בדיוק כפי שצפתה ההנהלה בתחילת השנה. ועוד בליגה השניה.
חולון לא עשתה זאת בליגה הראשונה, ועוד אחרי תארים וכל הבוג'ראס.
לדעתי זה מצביע על דבר אחד – ניהול גרוע.
הפועל תל אביב בליגה השלישית גייסה יותר כסף מאשר חולון בליגה הראשונה אחרי אליפות.
אין ספק שהליגה הראשונה חרבנה. אבל זה בפירוש אומר דרשני על הניהול בחולון.

צ'נדלר 22 בפברואר 2011

סיפור חולוני אמיתי – בתחילת שנות השמונים, בשיא התקופה של ישראל אלימלך, ניב בוגין, עופר יעקובי ושאר החבורה, אחי היחידי הלך לראות משחק באולם הפחים. בדיוק אז קיבלנו את הוידאו המשפחתי והמשחק שודר בטלוויזיה (בשידור מאוחר כמובן) והקלטנו אותו. מה שרואים זה את אחי יושב כמעט לבד ביציע שלם (היציע הדרומי-מזרחי של האולם) ומעודד במרץ את הגיבורים ששיחקו נגד עפולה (או אחת מהקבוצות האלה). גם בשנים הגדולות האולם לא היה מלא ואפילו לא קרוב לזה.
כמה שנים מאוחר יותר עשיתי מנוי עונתי (נדמה לי שלעונת 88/89) וגם אז האולם לא היה מלא. קרוב למלא, 80% מלא, אבל לא מלא.
צריך להגיד את האמת – גם בשנים הלכאורה גדולות של הפועל חולון, אולם הפחים לא היה מלא תמיד. לעיתים אפילו יותר ריק ממלא.

הפוטנציאל של הפועל חולון הוא אדיר אבל הכדורסל הישראלי מת. בתצורתו הנוכחית (ריבוי זרים וכו') הוא לא שווה הרבה. לדעתי, הדרך היחידה לקיים את הכדורסל בארץ הוא בהבנה של כל הקבוצות שצריך להפחית את מס' הזרים ולהתרכז בתוצרת מקומית, בוגרי מח' הנוער, שחקנים מקומיים. הרמה אולי תרד אבל זה יעזור לשקם את הקבוצות כלכלית ולהשאיר עניין מסוים מצד הקהל.
אני מסכים במאה אחוז עם אלון שדיבר על תחושת הקהילתיות שהייתה פעם. את זה אי אפשר לקחת. את אבא של ניב בוגין שהולך איתנו ברחוב אחרי המשחק בדרך הביתה ואת ג'ון דלזל מסתובב ברח' ההסתדרות.

אני מת על הפועל חולון ומאוד רוצה שיימצא הספונסר שיעניק לקהל ולעיר כולה אבל אין לזה שום הצדקה כלכלית. צריך לחזור לנוער. גם במחיר של עונות בינוניות. שמכבי ת"א והפועל ירושלים יחיו להן בעולם משלהן. אותנו זה לא צריך לעניין.

ארז 22 בפברואר 2011

בתור חולוני במקור ואוהד הקבוצה אני שותף לנקודה שעולה פה: הרעיון שיש עיר שלמה שמטורפת על כדורסל ואוהדת את הקבוצה הוא פיקציה. זה מעולם לא היה נכון. אני למדתי בתיכון אילון בשנות ה- 90.(ונכון, האולם אף פעם לא היה מלא אז גם בעונת 94-5 עם עדי גורדון ושות') מתוך שכבה של 300 תלמידים אולי היו 30 שהגדירו עצמם אוהדים של הקבוצה, מתוכם אולי 20 היו הולכם למשחקים מדי פעם והיו אולי איזה עשרה שהיו מרבים ללכת למשחקים. איכשהו תמיד נשארה קבוצה נאמנה של אוהדים והם באמת הקהל הכי טוב בארץ. אני זוכר את המשחק האחרון בעונת 2002-3 שקבע מי תזכה באליפות הליגה השלישית ותעלה לליגה השנייה, לא היה לי כרטיס אבל כשהגעתי למשחק פגשתי אח של מישהו שלמד איתי בכיתה והיה לו כרטיס בשבילי. וזה מה שיש – קהילה של אוהדים שאיכשהו משמרת את המסורת אבל מעבר לזה אין לחולון קהל אוהדים גדול. יש הרבה מאוד שאוהבים את הקבוצה, בעיקר בשבועות האחרונים, אבל לא מדובר באנשים שמוכנים עכשיו להכנס לרכב, לנסוע 20 דקות ולשלם 60 שקל עבור כרטיס בשביל לראות את הפועל חולון

באמת קשה להסביר למה הקבוצה לא מוצאת ספונסר. אם אלטשולר-שחם ומגדל מוציאות כל כך הרבה כסף על גליל וירושלים למה אף אחד לא בא לחולון? בגלל התדמית השלילית?

רואי 22 בפברואר 2011

הקומץ של חולוניה גודל משנה לשנה.
אני עצמי לא יודע מה הלך פה לפני 20/30 שנה אבל כיום קהל האוהדים גדל.
אני מכיר חברים שלומדים בקוגל, אילון, עתידים , קציר שבאים למשחקים ,עושים מנוי.
בכל משחק בית האולם מלא ב-2000 צופים (מלבד מאחורי הסל ) .

"לא מדובר באנשים שמוכנים עכשיו להכנס לרכב, לנסוע 20 דקות ולשלם 60 שקל עבור כרטיס בשביל לראות את הפועל חולון"
ידידי, אם היית במלחה לפני שבועים בדיוק, היית רואה מה זה קהל אוהדים שנסע נסיעה של שעה לראות קבוצה עם 7 שחקנים, הרגשה שהולכים לחטוף תבוסה, אך בכל זאת מגיעים לראות את חולוניה כי זה חלק מחיינו.
אתה צריך להבין, חולוניה זה מותג, חולוניה בדרך להיות מכבי תל אביב כדורגל או הפועל תל אביב.
אני מאמין שאם היה ניהול נכון, המשך של ההצלחות , קהל האוהדים היה גדל.
לולא כל הבאלגן שהיה בקיץ אם האי הוודאות שלא תיהיה קבוצה , היה היום 1000 מנויים, אך קשה לשווק מוצר כושל ובכל זאת הקהל לא נוטש.
בינתיים במלחה אני רואה הרבה משחקים שהיציעים די ריקים, ומכבי ? זה לא קהל, זה אנשים שבאים לראות הצגה, ושההצגה לא טובה הם התלוננו .

רק למי שלא יודע, טובי שוורץ אחראי על מחלקת הנוער של חולוניה, כל הרווחים של מחלקת הנוער (מתקרב ל-700 אלף שקל ) הולכים לכיסו הפרטי וזו הבעיה, שמיקי דורסמן הגדול העניק לו תרנגולת שמטילה ביצי זהב.
נקווה לטוב, כי בלי חולוניה אין עניין לליגה הזאת….

ליאור 22 בפברואר 2011

אנונימוס,

אין ספק שהניהול של חולון גרוע לאורך השנים ולאו דווקא השנה.
אתה משווה את הקבוצה שאתה קשור אלייה הפועל תל אביב לחולון וזה לא בר השוואה.

אני לא בטוח שהתקציב של הפועל חולון לפני 8 שנים בליגה ארצית היה נמוך מהתקציב שלכם שנה שעברה ואם כן לא בהרבה.

גם לחולון כמו לקבוצות אחרות שחלקם עדיין קיימות וחלקן לא היו שנים יפות עם ניהול טוב וספונסרים שבאו והלכו, גם אתם החזקתם מעמד עוד שנה אחרי עידן גוזינסקי ואז נעלמתם מהמפה וחרתם מהבק דור.

אצל הפועל אוסישקין הכל טוב ויפה טרנד חדש שעוד לא הוכיח את עצמו ברמות הגבוהות(ולמזלכם לא יהיו ירידות ככה שתוכלו לעלות כבר השנה מכיוון שאני לא רואה אתכם מנצחיפ את הגבעה בסדרה).

מכיוון שהכל תיאוריה נראה איפה תהיו עוד חמש שנים מהיום כשההתלהבות מהטרנד קצת תרד.

אנונימוס 23 בפברואר 2011

אני לא יודע מה היה התקציב של הפועל חולון אז בארצית. אני כן יודע שהוא הגיע כמעט כולו ממיקי דורסמן, ולא מהתנהלות בריאה ושפויה.
וככה זה נראה אחרי שהוא עזב.
וככה זה גם נראה בהפועל אחרי שגוסינסקי עזב.
אי אפשר להשוות למה שקורה בהפועל היום. יכול להיות שהכל יתמוטט.
אבל הסיכוי לכך הרבה יותר נמוך, כי הבסיס וההתנהלות הרבה יותר שפויים ופתוחים

יואב 25 בפברואר 2011

יש לי המון כבוד לחולוניה. אולי מועדון הכדורסל האותנטי ביותר שיש.
אשמח אם יעלה על דרך המלך מבחינה ניהולית כי לכדורסל הישראלי פשוא אין את הלוקסוס לוותר על אחד מהנכסים המועטים שיש לליגה הזאת להציע.

Comments closed