ליגת שוקי ההון העולמית: מה האיחוד למד מהמייג'ור ליג

היום יש לי פוסט אופטימי לשם שינוי. היום הפוסט הוא על שיוויון. האיחוד האירופי ובמיוחד גרמניה, למדו משהו מהמייג'ור ליג בייסבול. במייג'ור ליג אין מכסת שכר, אך יש מס המוטל על קבוצות כמו הינקיס ומועבר לקבוצות עניות יותר כמו הטמפה ביי לדוגמה. למעשה האיחוד האירופי קיבל על עצמו השבוע את אותו עיקרון.

אין מכסת שכר באירופה, אין השוואה של הייצוא הגרמני לייצוא היווני, אך בתמורה, ומתוך אינטרס גרמני מובהק, משלמי המיסים הגרמנים יעמדו מאחורי התחייבויותיהם של ממשלת יוון, ולאחר מכן ממשלת אירלנד, ממשלת פורטוגל וכך הלאה. למעשה החל השלב הראשון במהלך של איחוד אירופה האמיתי, חוב של מדינה אחת, החברה באיחוד, יהיה חוב של כל מדינות האיחוד. המדינות העשירות ייאלצו למעשה לממן את המדינות העניות.

*

מעניין שדווקא בליגות הספורט האמריקאיות הבינו זאת מזמן. השיוויון האמיתי בהזדמנויות הקיים למעשה בליגת הפוטבול לדוגמה, הנו האינטרס המובהק של כל קבוצות הליגה, גם של כאלה כמו הדאלאס קאובויס אשר היו מוכנים לשלם את כל הכסף בעולם עבור אליפות. אפילו ג'ורג' סטיינברנר הבין כי זהו האינטרס שלו, להעביר כסף לקבוצות עניות, עיניין שלא שמעון מזרחי, ולא קברניטי ברצלונה וריאל מדריד למדו.

בעלי הקבוצות האמריקאיות למדו כי על מנת לספק את המוצר הטוב ביותר, ובהתאם הרווחי ביותר, עליהם לדאוג לשיוויון אמיתי בליגות. השיוויון הוא לא שיוויון מוחלט בין הקבוצות, עדין אי אפשר להכריח את הריידרס להחליף את אל דיוויס בעת זקנתו, אך כל קבוצה אשר יתמזל מזלה, תוכל לזכות באליפות. מהו עקרון הדראפט בהשלכה על הכלכלה הישראלית לדוגמה?

נניח שסיכוייו של אזרח ערבי, או חרדי במדינתנו לזכות בעבודה מכניסה, הנו נמוך מסיכוייו של חילוני תושב הרצליה פיתוח. אם ניישם את עקרון הדראפט, האזרח הערבי או החרדי, יזכה בזכות בחירה ראשונה של מקום העבודה, בעת שייצא מהאוניברסיטה. בעוד שהינקיס מבינים כי מיסים גבוהים על הקבוצה העשירה ביותר, הם אינטרס שלהם, אזרחי אמריקה העשירים נלחמים על זכותם להמשיך ולעשוק את האזרחים העניים. הסיבה היא ברורה, הבעלים של הקבוצות באמריקה ייהנו כולם מליגה רווחית יותר, בעוד שאזרחי אמריקה העשירים לא ייהנו מיידית מכלכלה אמריקאית חזקה יותר.

*

אך התהליך של התכנסות ושיוויון עולמי גדול יותר מתרחש למעשה מול העיניים שלנו מאז 2008.  המשבר שנמשך למעשה עד היום הנו פשוט בעקרו. הכלכלה בעולם בנויה מאותם אינסטינקטים אנושיים השייכים לכולנו. כאשר נאכל משהו טעים, אנו נרצה לאכול ממנו עוד ועוד, גם אם אנחנו יודעים שבסוף נשמין מזה, או חלילה נגביר את סיכויינו לחלות במחלה כתוצאה מהשמנת יתר.

כך קורה גם בהלוואות. מרגע שהתאפשר לעולם המערבי לזכות בהלוואות זולות, התהליך ההכרחי הוא להגיע לנקודת קיצון, שבה האשראי יהיה זול מדי, וכך נגיע לזלילת יתר. תהליך זה קרה למעשה מאז תחילת שנות השמונים בכל העולם המערבי. הראשונים לראות את תוצאות המחלה היו היפנים, ולאחר מכן החברות האמריקאיות בתחילת שנות האלפים, אזרחי אמריקה ב2008, וכיום הממשלה האמרקיאית ואיתה ממשלות אירופה.

הסיבה שמחלת האשראי המנופח הינה מחלה מערבית היא פשוטה. העולם המערבי שכנע את שאר העולם שהרבה יותר בטוח להלוות כסף למדינות מפותחות, לעומת הלוואות למדינות מתפתחות. כך הרבה כסף מכל העולם רצה להגיע למדינות המפותחות, וכך ההלוואות נהיו זולות יותר, ומפתות יותר. אין כאן ביקורת זהו תהליך טבעי. מרגע שנהנינו מאשראי זול, נצרוך ממנו יותר ויותר, עד שנצרוך יותר מדי. זה מה שקרה לעולם המפותח.

כיום אנחנו נמצאים בשלב הראשון של הדיאטה. החוב הממשלתי האירופאי מתחיל להצטמק. למעשה החוב היווני הצטמק ב20% בערך ביום חמישי שעבר. החוב של אזרחי ארצות הברית נמצא בתהליך הצטמקות, וכך יקרה גם לחוב הממשלתי האמריקאי בקרוב. צרכני החוב החדשים יהיו מדינות מתפתחות. להם יש הרבה חוב לאכול עד שישמינו, וכך העולם יהיה שוויוני יותר.

*

התהליך שקורה עכשיו בעולם הוא דטרמניסטי בעיני. כנראה מנהיגינו יעשו את כל השגיאות האפשריות עד שיגעו להחלטה הנכונה. ליגת הפוטבול לא היתה צריכה להגיע למשבר על מנת להבין את חשיבות השוויון, אך מנהיגי העולם כנראה זקוקים למשברים, על מנת להגיע למסקנות ההכרחיות. בסופו של יום, זה יקרה באירופה, וגם בארצות הברית, ואפילו בישראל. כן, כן אפילו פה.

*

נ.ב – בארצות הברית עדין לא הגיעו לפתרון בנושא תקרת החוב. כל מי שחושב שזה רק עניין של זמן, טועה

תהיה חזק, בומבר!
דיפנס. זה כל הסיפור

22 Comments

מנחם לס 24 ביולי 2011

אני מתערב על ארוחת ערב עם מי שרוצה, שבעיית החוב האמריקאי תיפתר לפני שייפתחו שערי הבורסה במזרח הרחוק ביום שני בבוקר!

אמי 24 ביולי 2011

מנחם – לפי סטטיסקת ההתערבויות שלך הבעיה לא תיפתר עד 2012…

גיל שלי 25 ביולי 2011

המסחר באסיה נפתח ללא הסכם

אריאל 24 ביולי 2011

לא יודע כמה זה פוסט אופטימי – כל מי שעשה דיאטה בחיים שלו יודע שזה תהליך לא קל בכלל ושאף פעם לא נגמר. גם תהליך הדיאטה הזה הולך להיות כואב מאוד לעולם המערבי

פרננדס 24 ביולי 2011

למה זה אינטרס של סטינברנר להעביר כסף לקבוצות הקטנות? ולמה שמעון מזרחי ושכמותו לא חושבים כך?
אני מעריך שרוב הגרמנים לא מתלהבים לעזור ליוון פורטוגל וכו-זה עלול לעלות למרקל בכיסא שלה…
ולגבי ארה"ב- איך אתה מסביר את הפער בין השויון ששורר בליגות הספורט לבין האתוס הקפטילסטי האמריקאי? איך האמריקאי מצליח ליישב את הסתירה בין 2 הדברים?

תום 24 ביולי 2011

אף אחד לא יכול להסביר הדיסוננס בין המפעל הסוציאליסטי הידוע כ-NFL והאתוס הקפיטלסטי האמריקאי שמרבית אוהדי הקבוצות מאמינים בו. אני מחכה ליום בו מחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטה מובילה בארה"ב תרים את הכפפה ותחקור את הנושא.

גיל שלי 24 ביולי 2011

אני סבור שההסבר הוא קפיטליסטי לחלוטין, ומובא בפוסט

ויינר 24 ביולי 2011

זה כל היופי – אף אחד לא אמר שקפיטליזם פחות שוויוני. ההבדל הוא שקפיטליזם שמנהלים אותו נכון, יוצר שיוויוניות בה הרוב עשירים מאשר סוציאליזם שיוצר שיוויונית בה הרוב עניים (חוץ מאנשי המשטר).

ושמעון מזרחי לא מבין שאם הליגה הישראלית הייתה יותר שוויונית, היא הייתה יותר פופולרית ולכן היה יכול להרוויח יותר כסף. הבעיה היא ההבדל בין המצב באירופה, כאן שמעון מזרחי (או ברצלונה וריאל) מקבלים את רוב הכנסותיהם מהליגה האירופאית, בניגוד לארה"ב שם יש ליגה אחת.

גיל שלי 24 ביולי 2011

ניסוח מעולה

S&M 24 ביולי 2011

אתה טועה ביחס לשמעון מזרחי וגישתו. אין לו עניין בשוויון בליגה המקומית, כי גם אם היא תהיה מעניינת יותר, הכנסותיה של מכבי לא יגדלו. יותר נכון, לא יגדלו בצורה משמעותית שתשנה משהו. יש לזה הרבה סיבות, החל בשוק קטן, דרך מגבלת מקום ביד אליהו, וכלה בעובדה שכמעט כל ההיכל מכור למינויים גם בליגה, והמחיר שאפשר לגבות עבור כרטיסים לא יכול לעלות בהרבה גם אם יפצלו את המוני לשניים (אירופה וישראל).

המקום היחיד שעוד אפשר להרוויח בו ברמה המקומית הוא הטלוויזיה, אבל גם לזה יש פוטנציאל מוגבל מאוד עקב גודל השוק ומיעוט התחרות (הערוצים הקיימים סתומים בכדורגל בינלאומי, וכל ערוץ נוסף שתוסיף לא ירוויח עקב עיקרון התפוקה השולית הפוחתת).

לעומת זאת, אם הליגה הישראלית תהיה שוויונית, הדרישה למנוע שריון ממכבי ביורוליג תהיה לגיטימית ותיענה בחיוב הן ברמה המקומית והן ברמה הבינלאומית. תהיה דרישה לאפשר לאלופה המתחלפת לשחק ביורוליג, ותהיה דרישה של קבוצות אחרות באירופה שלא לתת לישראל הקטנה שתי נציגות קבועות, אלא ישלחו את מכבי ת"א (אם לא תיקח אליפות) לשחק במוקדמות עם כל הסיכונים הכרוכים בכך.

בשורה התחתונה, מכבי תיפגע מקצועית וכלכלית משוויון בליגה המקומית. לכן אתה טועה כשאתה אומר ששמעון מזרחי לא מבין את היתרונות שיפיק מליגה ישראלית שוויונית. מכבי הפיקה וממשיכה להפיק רווחים לא מבוטלים מאי-השוויוניות, ולכן תמשיך לפעול לטובת עצמה ונגד ליגה תחרותית.

ויינר 24 ביולי 2011

שמעון מזרחי מבין הכל. בגלל זה הוא היה צריך לזכות בפרס ישראל ליזמות ולא לספורט.

גיל שלי 24 ביולי 2011

פרננדס – ההבדל הוא בהסתכלות על התמונה הרחבה מול האינסטינקט המיידי. על מנת שגרמניה תוכל להמשיך לתפקד היא חייבת להיות חלק מגוש חזק. אין גוש אחר חוץ מגוש היורו. אם מזרחי היה מעביר עשרה אחוז מההכנסות של מכבי לשאר הקבוצות, היה כדורסל בישראל, ומזרחי היה המרוויח הגדול מזה. גם שחקנים מקומיים טובים יותר, וגם עניין בליגה. זה מה שמבינים בארצות הברית. האינסטינקט הוא להביא אליפות ועכשיו. המחשבה היא לדא

גיל שלי 24 ביולי 2011

לדאוג לטווח ארוך יותר. לא לנסר את הענף עליו אתה יושב

פרננדס 24 ביולי 2011

אני לא חושב כך. לפי דעתי מכבי ת"א פועלת בצורה מצויינת למכבי ת"א. אני די בטוח שמזרחי ושות חשבו על התרחיש שהליגה תהיה שיוויונית, תחרותית, עם רייטינג של כוכב נולד, ושחקנים מקומים יוצאים מן הכלל וכו. למכבי ת"א זה לא כדאית כלכלית. האמת אני גם לא בה בתלונות אליהם-הם דואגים לאינטרס הצר של מכבי. מי שאמור לדאוג לכל העניינים האלה של שיוויון תחרותיות וכו זה הרגולטר (מנהלת, משרד הספורט) ואצלנו אין כזה וחבל.

גיל שלי 24 ביולי 2011

בארצות הברית אין רגולטור שדאג לשיוויוניות של ליגת הפוטבול לדוגמה, אלא אינטרס כלכלי מובהק. ברגע שמזרחי וגם ברצלונה ינוהלו כעסק כלכלי ולא כפסבדו חובבנות עם מטרה להיות עסק משגשג, הם יראו את התמונה הגדולה

פרננדס 24 ביולי 2011

אני רוצה להבין משהו, הנהלת ה NFL לא כופה את החוקים האלה על הקבוצות? אם הנהלת הליגה לא הייתה קיימת אתה חושב שבעלי הקבוצות היו מאמצים מרצון את ההגבלות הללו, מתוך הבנה שזה בסופו של דבר יגדיל את ההכנסות שלהם ?

גיל שלי 24 ביולי 2011

הנהלת הליגה שייכת לבעלי הקבוצות

פרננדס 24 ביולי 2011

גיל, מצטער שאני מנג'ס אבל אני חייב להבין את העניין הזה עד הסוף. בנוסף, ההשכלה הכלכלית שלי מתחת לממוצע הישראלי…אז אם אתה חושב שזה לא המקום להסביר לי על המבנה הכלכלי של הספורט האמריקאי- אבין זאת.
2 שאלות:1. אם בכל הליגות הבעלים הם המנהלים של הליגות עצמן אז מדוע יש פער במדיניות הניהול בין הפוטובול לבייסבול לדוגמא? יש משהו שבפוטבול מבינים ובביסבול לא?
2. ואם המודל הניהולי של הפוטבול כ"כ מוצלח אז מדוע בענפי ספורט מחוץ לארה"ב לא מייבאים אותו?ויותר מעניין אותי למה בענפים אחרים בכלכלה האמריקאית לא משתמשים במודל זה?

גיל שלי 24 ביולי 2011

פרננדס – אין לי תשובות מוחלטות. נושא השוויון התקציבי יותר חשוב בפוטבול כדורסל והוקי. ההשערה שלי לעניין שאר הכלכלה האמריקאית, היא פער המעמדות, והמורכבות הרבה הרבה יותר. האינטרסים המשמרים את המצב הקיים חזקים הרבה יותר מאשר ליגה ובה פחות משלושים בעלי קבוצות עשירים וחזקים במידה קרובה.
לעניין הליגות האירופיות, ההבדל נעוץ בתחרויות הבין מדינתיות, והעובדה שרבים מבעלי הקבוצות לא מחפשים רווחים כלכליים אלא אחרים.
תשאל כמה שיותר וכשאהיה ליד מחשב אענה תשובות מפורטות יותר

IDO 25 ביולי 2011

גיל, יש עכשיו את מחאת האוהלים נגד יוקר הדיור (וכנראה יוקר המחייה הכללי) בישראל.

אני את ישראל עזבתי ב 2003 והמצב היה קשה אך אפשרי לצעיר שאפתן וממוקד (אפילו עם הוא קצת סטלן). מה השתנה ב 10 שנים האחרונות?

שחר 25 ביולי 2011

האם הצטמקות החוב היווני הוא לא נעשה על ידי סוג של הלוואה?
קניית אג"ח ים? הלוואות צריך בסוף להחזיר (אלה עם אתה טייקון ישראלי)
הבעיה שמדינות חלשות עלולות להיכנס להלך מחשבה שתמיד יהיה הדוד העשיר שיבוא לחץ אותם,ולא לטפל בבעיות יסוד כמו גביית המסים הנמוכה ביוון.
סכנה נוספת היא עליית גורמים במדינות העשירות (גרמניה,צרפת) שלא רואים את התמונה הרחבה של הגדלת היצור וכדאיות היצוא שלהם בגלל המטבע האחיד ופתיחת הגבולות לשיווק ללא הגבלות בתוך מדינות האירו, אלה רואים את התמונה הצרה שהם פריירים,וממנים מדינות פרזיטיות.

amit pros 25 ביולי 2011

גיל שלי,
אתה צודק,בגדול אני חושב שביבי ראה בדמיון שלו ,משהו בסגנון של ליגת הפוטבול,שבה העשירים מבינים שאם הם לא יתנו לעניים ליפול אלא יורידו קצת עכשיו,העוגה של כולם תגדל.
איכשהוא בארץ שלנו זה לא ממש מעניין אף אחד-וסלח לי שאני לא מתרשם מחלוקת ספרים שבנק הפועלים עושה בפריפרייה-וביבי שאני משוכנע שזיהה שתיאוריית הטיפטוף שלו לא עובדת היה חייב לשנות את החשיבה.
הוא לא עשה את זה,ולמעשה רק הרע א תהמצב,ולכן אני מאוד מקווה שהוא ישלם את המחיר בבחירות הקרובות.

Comments closed