בחירתה של אנג'לה – עידכון

 

קראתי היום דימוי מצויין למה שמרקל וסרקוזי עשו, כאשר הם הודיעו לפני שבועות מספר, שקיימת אפשרות שיוון לא תשאר בגוש היורו. טוד הריסון הבלוגר המצויין במיניאנוויל (קישור נמצא בצד שמאל) טוען שזה מאוד דומה למצב בו אשתך מודיעה לך בבוקר יום בהיר – " שמע, אני מתה עליך, רק רציתי לאמר לך שאם אתה רוצה לשכב עם נשים אחרות, אז לי אין שום בעיה עם זה".

*

אם הייתי מדמה את המצב בגוש האירו למשחק בייסבול הייתי אומר שאנחנו כבר עברנו את האינינג התשיעי. כלומר עדין לא ניתן לקבוע בוודאות מתי תיפול ההכרעה, אבל ברור שהיא תגיע כל רגע. מה שהחל בניסיון של ממשלת גרמניה לדאוג לכך שהמשקיעים הפרטיים כלומר הבנקים, יפסידו יותר על אגרות החוב היווניות שלהם, גרם למעשה לתופעה שאנו רואים כיום.

כאשר אני צריך לחשוב איזה אגרת חוב אירופית הנה "כסף בטוח", אני יכול להעלות על הדעת רק אגרת חוב ממשלתית אחת, אג"ח ממשלת גרמניה. כלומר, אם מדובר בקרן פנסיה, חברת בטוח, או בנק אירופי כלשהוא, כולם כולם נמצאים במצב בו הם מוכרים אגרות חוב של ממשלות באירופה, וקונים אגרות חוב של ממשלת גרמניה.

*

 

מרגע שהמנהיגים האירופים הודיעו שהם לא באמת רציניים בהבטחה שלהם שהם יעשו הכל כדי למנוע את היציאה של מדינות מגוש האירו, הם למעשה הביאו למצב שאין יותר השקעות בטוחות באירופה. זו גם הסיבה שאין קופצים שמעוניינים להשקיע בקרן לחילוץ אירופה שהוקמה לפני שבועות בקול תרועה רמה. בדיוק כמו הבעל המוזכר מעלה, כך גם המשקיעים חושבים מה קורה פה. והתשובה בשני המקרים ברורה.

*

 

במצב זה כבר לא יעזרו יותר תרגילים פיננסיים. אין כח בעולם שיגרום למשקיעים רציניים להלוות כסף לאיטליה, ספרד, פורטוגל, אירלנד, יוון. עוד מעט קט גם צרפת מצטרפת לרשימה. במצב כזה מרקל תצטרך להחליט. האם זה יקרה בנובמבר, דצמבר או ינואר אין לי מושג.

מה שאני כן יודע זה שמרקל תצטרך להכריע בין שלוש חלופות בחודשים הקרובים. או שהיא מאפשרת לבנק האירופי להדפיס כסף בצורה בלתי מוגבל, ולקנות את כל ההנפקות של אגרות החוב הממשלתיות האירופיות, מה שיוביל בעיני גרמנים רבים לאינפלציה. או שגרמניה מודיעה שהיא מוכנה ליורובונד, כלומר ממשלת גרמניה אחראית על החובות של כל ממשלות אירופה. או שמרקל תזכר כאישה שפרקה את גוש האירו.

המצב כיום באיטליה וביוון ובמדינות אחרות הוא שכל מי שיש לו פקדונות בבנק, מחפש להעביר את הפקדונות לבנקים בגרמניה. הריצה על הבנקים המקומיים החלה. כלומר, הפיצ'ר מאוד עייף, ואין לו מחליף.

 

אם נחזור שוב לדימוי של משחק הבייסבול, למרות שלא ניתן לתזמן את המכה המכרעת, ברור שהיא מגיעה בכל רגע. הבעיה הגדולה היא שההום ראן יכול להחבט בידי שתי הקבוצות. כלומר זהו רק הימור, לא יותר, לדעת אם בדצמבר שנה הבאה יהיה מטבע בשם אירו. ברור איך צריך לפתור את הבעיה. ברור שקריסה של גוש האירו היא אסון שהעולם לא יכול להרשות לעצמו. אבל, ברור גם שהמנהיגים היו כל כך עסוקים בלקבור את הראש בחול, עד שהם אפילו לא התחילו להכין את העם שלהם למחיר שהם יצטרכו לשלם. במצב זה לא ברור האם מרקל יכולה עוד להציל את רעיון אירופה המאוחדת. ייתכן שכאשר היא תרצה, זה כבר יהיה מאוחר מדי

 

דה באזר בפייסבוק

טל אומר
קצת משעמם אותי לאחרונה הכדו... פאק איזה גול!

49 Comments

ריקי רומא 15 בנובמבר 2011

נראה לי דוגמה טובה תהיה:
1.השחקו החובט מחכה להגשה ומביא ומקווה ל-RBI
2.השחקן מסובב את הגוף כך שיקבל מכה מהכדור ב sacrafice play כדי לקבל WALK
3.השחקן בכלל לא מניף את המחבט, גיים אובר, וישר מתקשר לסוכן שלו שיארגן לו טרייד

גיל שלי 15 בנובמבר 2011

ריקי אחלה דוגמה רק שבמהלך הקרבה צריך לחבוט בכדור. כשאתה חוטף מכה בשביל הקבוצה זה לא נחשב בסטטיסטיקה הקרבה. (סתם קטנוניות של חולה בייסבול )

מנחם לס 16 בנובמבר 2011

אבל חשוב לזכור אסור לחטוף חבטה בחלק גוף בכוונה. רק אם אין אפשרות להימלטות אחרת השופט קורא לזה סטרייק.

ג'ורג' 16 בנובמבר 2011

אמת. אין אף חובט שרוצה בכוונה לחטוף כדור. זה כואב ולעתים פוצע ויכול להשבית שחקן לכמה שבועות. לא שווה את ה WALK. וכפי שנאמר, sacrifice play זה משהו אחר לגמרי.

ירון מדריד 16 בנובמבר 2011

גיל – אתה חושב שהבעיה באירופה זה החובות(ושהגרמנים יכולים לפתור את זה) או שזה רק סימפטום לבעיות יותר כואבות וקשות לפתרון?
בדימוי לספורט, אני חושב שהבעיה של אירופה היא שהם משחקים בשביל לא להפסיד במקום לנסות לנצח (ואנחנו יודעים איך זה בדרך כלל נגמר…). הכוונה בלא להפסיד היא לא בהקשר של מול מדינות אחרות אלא רמת החיים של הדור הבא לעומת הדור הנוכחי

מנחם לס 16 בנובמבר 2011

גיל, מה דעתך שכל מדינות אירופה יתנו לגרמניה לכבוש אותן במלחמת עולם III, אלא שזו תהיה מלחמה בלי נשק וקרבנות. פשוט כל אירופה (מלבד רוסיה, ואולי מדינות צפון אירופה, אנגליה, הולנד, ובלגיה) תהפוך להיות גרמניה המאוחדת.

ג'ורג' 16 בנובמבר 2011

תקרא לזה גרמניה או תקרא לזה EU, זה כבר מה שהם מנסים לעשות. אבל זה לא ילך – בטח לא בקלות ובטח לא מהר. זה לא ישנה את הבדלי השפה והתרבות ובעיקר הכלכלה. מה שיקרה אז זה שהמדינות החזקות יתמכו בחלשות **ע"פ החוק** (ממש כמו שצפון איטליה עכשיו מממן את הדרום הנחשל). חוץ מזה, שע"פ רעיון זה, רוב המדינות החזקות כלכלית נשארות בחוץ. אז למה שגרמניה תסכים או תרצה לממן את כל אירופה?
כפי שגיל כתב מצוין באחד הפוסטים, גרמניה מממנת את ה EU ע"מ שיקנו ממנה. אבל מתישהו זה יפסק.

ובינתיים, סין כ"כ רצתה להשתלט על העולם שהכניסה את עצמה לברוך. עכשיו היא היחידה עם כסף וע"מ שלא תתפרק בעצמה, היא תצטרך להלוות (או לתת במתנה) לחצי עולם. לדעתי מתישהו ואיכשהו סין תחליט לוותר לארה"ב על הרבה מהחוב ע"מ שארה"ב תעזור לה (לסין) לחלץ את שאר העולם.
אני לא רוצה לכתוב את זה, אבל האצבעות מקלידות: מלחמה זה גם דבר תרחיש אפשרי. מלחמה זו מחיקת חובות מיידית.
יהיה מענין.

עומרי 16 בנובמבר 2011

ניתוח מעניין ומחכים כרגיל.
עצה סגנונית- אתה לא חייב תמיד להיצמד לדימויים הספורטיביים כדי להחזיק אותנו מתעניינים.. :)

גיל שלי 16 בנובמבר 2011

מנחם – זה הפרדוקס היפה. כדי "לכבוש" את אירופה, גרמניה צריכה להפוך להיות פחות גרמנית.
ירון- אתה צודקלגמרי. הבעיה היא לא החוב. החוב הוא סמפטום של בעיה מבנית. גרמניה לא מאפשרת תחרות אמיתית. לא יכול להיות שגרמניה לא צצרוך, וששאר האירופים יהיו אלה שצורכים בזכות האשראי הממשלתי. כמובן שבכל מדינה יש בעיות יחודיות לה

הפר פרדיננד 16 בנובמבר 2011

הבעיה העיקרית היא שהמערכת הפיננסית העולמית יצאה מכלל אחריות מקומית והפכה למפלצת בעלת תאבון אין סופי, טכנולוגיות מתקדמות וכוח פוליטי בלתי מוגבל.
אמצעי היצור יעילים מאי פעם משאבים ואוצרות טבע לא חסר כוח האדם משכיל והכסף שהיה אתמול לא באמת נעלם, מה נעלם? נעלם הקשר בין האדם לבין השלטון הפיננסי, אם אני יודע שתמורת חצי אחוז הבנק שלי יעביר את כספו לאינדונזיה וישאיר אותי מובטל מדוע שאשאיר את הכסף כשהבנק בקשיים?
לדעתי על היוונים ללכת למשאל עם ולפרוש מגוש היורו.
אומנם השלטון הפיננסי יפגע אבל באלטרנטיבה השניה תוך כמה שנים כל הנכסים היוונים יהיו בידים זרות ויוון תמצב את עצמה כשפחה גרמנית ליווני הפשוט טוב לא יצא מזה.

גיל שלי 16 בנובמבר 2011

פרדיננד – היוונים היו יכולים אולי אולי לשקול לצאת מהגוש, אם הם היו בעודף מסחרי. מאחר והם בגרעון מסחרי ותקציבי, נגזר עליהם להיות שפחה של הגרמנים. אני שוב אומר, אם הגרמנים רוצים להחזיק את אירופה, בסוף גם הם יפסיקו להיות גרמנים, ותווצר תרבות אירופית. יוון תהיה וויומינג, ספרד תהיה פלורידה, וגרמניה תהיה מישיגן משוכללת עם קצת ניו יורק.

הפר פרדיננד 16 בנובמבר 2011

אם היוונים יעשו תספורת לגרמנים יחד עם דילים מטורפים בכרתים ומיקונוס האירופאים לא יבואו לחופש?
המשך גוש היורו כשמדינות לא יכולות לעשות התאמה של המטבע לערך האמיתי זו שיטה שתאלץ את האירופאים לחזור לכלכלה המסורתית שלהם קרי ניצול קולוניות.

גיל שלי 16 בנובמבר 2011

יוון לא באמת בנויה רק על תיירות. סתם דוגמה אני מכיר חברה יוונית מצויינת בתחום הWIMAX. היא מנוהלת בצורה הרבה יותר טובה מחברות ישראליות למשל. חוץ מזה, כאשר יש מהומות במדינה שלך בגלל אינפלציה מטורפת, ואי תשלום משכורות, וחילוט נכסים, כמה תיירות אפשר למכור? כרגע לפחות פרישה מגוש האירו היא לא פיסבילית ליוון.

אני כמובן מסכים שכדי להשאיר את האירו כגוש, יש לעשות התאמות רציניות ביותר. אם גרמניה תממן את הגוש עכשיו, הגרמנים לא יוכלו יותר להיות הרבה יותר תחרותיים מכל המתחרים. פתאום יהיה שווה לייצר מכוניות לא רק בסלובקיה, גם ביוון לדוגמה. כמו כן לגרמנים יהיה שווה לתייר במקומות אחרים, לקבל שירותים מארצות אחרות, וכו

הפר פרדיננד 16 בנובמבר 2011

ועוד הערה אחת נקודת המבט המענינת של הבלוג היא של משקיעי כסף.
רוב הציבור איננו עוסק בהשקעה אלא בהשרדות, העובדה שהמערכות הציבוריות לא משרתות את הרוב היא הנחת יסוד בכל תכנון כלכלי, אולם ההיסטוריה הלא רחוקה מראה לא מעט דוגמאות שמערערות על המודל הזה אם כי נכשלות בהחלפתו.

גיל שלי 16 בנובמבר 2011

מבחינת השקעה כרגע, אני רואה רק אפשרות הגיונית אחת, דולר אמריקאי. כמעט כל תסריט שהצעתי כולל בחובו פיחות רציני באירו. הדפסת כסף, פירוק הגוש, או תהליך של יורובונד, כולם יגרמו לאירו לאבד מערכו. מאחר והבחירה בין התסריטים היא הימור בלבד, אני לא רואה הרבה אלטרנטיבות אחרות הגיוניות כרגע.

מנחם לס 16 בנובמבר 2011

אז ריאל מדריד תהיה מדריד היט!

MOBY 16 בנובמבר 2011

גיל הסברת מה אתה חושב צריך לעשות.
בהכירך את הנפשות הפועלות (שעשייה מבחינתם, לפי מה שאתה כותב היא ראש בחול)מה הם יעשו?
גוש היורו הוא פונקציה כלכלית בלבד, הרי אין קשר בין איטלקי ואנגלי בשום צורה שהיא. בודאי העליה בלאומנית האירופיץ היא בדיוק בגלל זה. אבל מקבלי ההחלטות הם בעד הגוש.
היווני והספרדי הרבה פחות.
אני לא רואה מנהיג אירופי מוביל להיפרדות היורו, התקשורת ואנשי העסקים יורידו אותו מהשלטון.

גיל שלי 16 בנובמבר 2011

MOBY – הניתוח שלך על מפת האינטרסים נכון. כלומר, האינטרס הגדול ביותר של השארת הגוש על כנו הוא האינטרס של הגופים העסקיים החזקים בכל המדינות. אולם, יש לזכור שהגוש לא קם כגוש כלכלי, הוא קם כקונטרה למלחמת העולם השנייה. הגוש מבוסס על הפחד העצום מהתרחשות מלחמת עולם נוספת על אדמת אירופה. כמו כן, ישנם מרכיבים תרבותיים משותפים באירופה. אירופה כולה מבוססת על מדינות רווחה. אירופה היא ברובה נוצרית. כאשר אני בוחן את המשותף בין לואיזיאנה וניו יורק, אני מוצא שיש אפשרות שגרמניה ויוון ימצאו עצמן בקרבה דומה, למרות הבדלי השפות, בעוד כמה עשורים.

מנחם לס 16 בנובמבר 2011

זה לעולם לא יקרה. מה שהצעתי מקודם זאת היתה סתם שליפה מהמותן. ארה"ב מתפקדת כי גם בניו יורק וגם בלואיזיאנה, הגאווה בדגל והנאמנות לחוקה הן שוות. 99% האמריקאים אוהבים את אמריקה, גאים בה, ויילחמו עבורה. באירופה השנאה בין היווני והטורקי, או הצרפתי והאנגלי היא חזקה מכל איחוד. לאיחוד היתה מטרה כלכלית גרידא. אני לא חושב שהיה כאן איזה שהוא צעד מפחד ממלחמת עולם באירופה. מי נגד מי?

מה שכן, אם הסינים פתאום ירצו לפרוע את כל אגרות החוב שלהם מארה"ב, ארה"ב תגיד להם שיש להם שתי ברירות: ללכת להזדיין בתחת, או מלחמה.

אבי 17 בנובמבר 2011

מנחם, דווקא זה קל מאד. אם לא יוכלו לשלם פשוט ידפיסו להם כמה שירצו ושלום על אמריקה.

קשקשן בקומקום 17 בנובמבר 2011

מנחם האיחוד התחיל כאיחוד כלכלי בין גרמניה וצרפת (בנושא פחם אם אני לא טועה) בשנות החמישים כאסטרטגיה ברורה שהיחסים הכלכליים יהיו כאלה (עם השנים) שמלחמה לא תוכל יותר לקרות על אדמת אירופה. מאז כמובן היו גלגולים רבים אבל זה הבסיס. אני לפחות מזהה פחד עצום מזה שזה יחזור. בין מי למי? נקווה שלא נדע

MOBY 16 בנובמבר 2011

גיל
מקאדוני אתונאי וספרטני לא מסוגלים לשבת יחד. אז גאלי וסקסוני?

גיל שלי 16 בנובמבר 2011

MOBY – לפני חמישים שנה יכולת לדמיין גרמני מטייל או לומד בהולנד? בסוף אפילו ישראלים יוכלו ללמוד באוניבריסטת רמאללה כי שם יהיה יותר זול :-)

ג'ורג' 16 בנובמבר 2011

אני לא יכול לראות את כל זה קורה. (לימודים ברמאללה אני דווקא כן רואה שהם אפשריים.) לאירופה יש הסטוריה של מאות (אלפי) שנים של מלחמות על רקע דת, לאומנות, כלכלה. למה שדווקא עכשיו, בזמנים הכי קשים, הם יהפכו דווקא לידידי נפש?

ה EUROPEAN UNION נולד לא רק בגלל מלחמת העולם השניה. גם ואולי בעיקר ע"מ להתחרות עם ארה"ב. אבל מאז הטבע עשה את שלו. קשה לאגד עמים שונים עם תרבויות שונות, שפה שונה, מנטליות שונה, מטבע שונה – ולשים את כולם מתחת אותו גג. הגמנים מגלים היום כמה זה קשה, אבל הכתובת היתה על הקיר עוד לפני המשבר האחרון.

עכשיו, אני לא אומר שזה לא יקרה (שיגור זאב גרמני עם כבש יווניה), אבל זה תסריט יותר דמיוני מאשר חילוץ סיני. וזה ייקח הרבה יותר מלכתוב צ'ק או לחבר בין המדינות עם רכבת מהירה (שכבר קיימת). יש סיבה למה ארה"ב כ"כ חזקה למרות המשבר: כי אחרי הכל אין הבדל גדול בין קליפורניה ללואיזיאנה. במלים אחרות, מי שמאבד את עבודתו בלואיזיאנה יכול למחרת להתחיל עבודה חדשה בקליפורניה. יש לו כבר את השפה והמטבע והתרבות והדרכון – שהם הדברים החשובים. הדברים האילו הם בדיוק האתגר באירופה. עובד סלובקי לא יכול באותו אופן להיות בן-בית בשבדיה או צרפת בין-לילה. אירופה התהוותה למה שהיא היום במשך מאות שנים. זה לא טבעי לשבור את ההתפלגות הזו בפרק זמן כ"כ קצר.

מנחם לס 16 בנובמבר 2011

יש לו דבר משותף הרבה יותר חשוב מדרכון ושפה, וזוהי אהבה אין קץ לארה"ב וגאווה בדגל.

ג'ורג' 17 בנובמבר 2011

פטריוטיות זה דבר חשוב אולי (לא בעיני, אבל לא חשוב כרגע), אבל לשים לחם על השולחן זה יותר חשוב. אהבה לארה"ב וגאווה בדגל לא מביאים כסף. הגורמים שמניתי עוזרים לקיום.
(בסוגריים, הפילוג בין שמאל לימין בארה"ב כ"כ גדול שלפעמים נראה שאנגלי וצרפתי וגרמני מסתדרים יותר טוב ביניהם מאשר שני אמריקאים ממחנות שונים.)

MOBY 18 בנובמבר 2011

ג'ורג זה נכון עד שאתה מרגיז אותם ופוגע בדגל.
אז הפיטבול האמריקני,הקאובוי שוחט האינדינים , אדון העבדים, שומר הדמוקרטיה. קופץ להם.

ניינר 16 בנובמבר 2011

גיל, גרמניה היא מישיגן? אתה רואה בגרמניה מקומות כמו דטרויט או פלינט? גרמניה היא קליפורניה רק בלי החובות, בלי בעיות חשמל ובלי חופים מלאים פצצות בביקיני

גיל שלי 16 בנובמבר 2011

אתה צודק, חשבתי על קליפורניה, אך לא הצלחתי להביא את עצמי לכתוב את זה, בכל זאת גרמנים

גיל שלי 16 בנובמבר 2011

חוץ מזה כל מזרח גרמניה זרועה בדטרויט למיניהם

B. Goren 16 בנובמבר 2011

טיול רגלי קצר בבוקר יום ראשון שטוף שמש על גדות האיסר במינכן, ישכיח ממך מהר את כל החתיכות עם הביקיני בקליפורניה. תראה שם את מיטב הגזע הארי משתזף ללא כל כסות מיותרת.

מנחם לס 16 בנובמבר 2011

הייתי בדטרויט לפני חודשיים ודייב בינג (הכדורסלן) עושה עבודה נפלאה. הדאונטאון החדש הוא משהו-משהו!

הפלויד הלא ורוד 16 בנובמבר 2011

משובח כרגיל.
רק הערה טכנית קטנה – הקישור לMinyanville לא תקין.

גיל שלי 16 בנובמבר 2011

תודה יטופל, בכל מקרה – minyanville.com

ניינר 16 בנובמבר 2011

טוב שיהיה מישיגן למרות שאם הכלכלה בגרמניה היא כמו במישיגן הלך על אירופה

יניר 16 בנובמבר 2011

קשה לי להאמין שמרקל תוביל לפירוק היורו.עד עכשיו הגרמנים נהנו ממנו וגם המשבר הנוכחי הוא סוג של הזדמנות עבורם.הם רק יתחזקו ממשבר זה.

הפתרון שהגרמנים יממנו חלק מהחובות ובתמורה יכפו שינויים מבניים על המדינות הנתמכות, כמו שבעצם קורה ביוון.
מבחינת אפשרות השקעה כמובן שצריך ללכת לדולר אם כי ניתן להתחכם ולהשקיע בחברות אמריקאיות גלובליות,

גיל מזימבבואה 16 בנובמבר 2011

גיל מה יעשו עכשיו עם כל מדינות המזרח שאמורות להיצטרף לגוש בשנים הקרובות? על פניו זה ניראה שזו תהיה מטלה נוספת על הגוש.

גיל שלי 16 בנובמבר 2011

לכאורה מדינות המזרח יכולות לספק מנוע צמיחה. למעשה אתה צודק. יש הבדל גדול בין פולין וסלובקיה לרומניה ובולגריה לדוגמה

יניר 16 בנובמבר 2011

הגדלת גוש היורו הוא דבר חיובי דווקא עכשיו במידה והמצטרפות אכן יעמדו באמות המידה הנדרשות. זה הוא מנוע צמיחה משמעותי גם בהיבט הצריכה וגם בהיבט ההיצע.
מצד שני, נראה לי שפוליטית זה בלתי אפשרי.

גיל מזימבבואה 16 בנובמבר 2011

למה פוליטית זה בלתי אפשרי? הרי כבר החליטו שהם מתקבלות, או שלא?

יניר 16 בנובמבר 2011

אני לא רואה את המנהיג שיצליח לשכנע את הגרמני,הצרפתי או ההולנדי הממוצע ( שלא לדבר על הספרדי או האיטלקי) לצרף את רומניה לאיחוד.
כולם עכשיו בטראומה

גיל שלי 16 בנובמבר 2011

רציתי להודות לכל המגיבים על רמת דיון שלא ניתן למצוא בשום מקום אחר ברשת. זה העונג הגדול ביותר בכתיבת הפוסטים

אלטמן 16 בנובמבר 2011

גיל –
לא כל כך ברור לי למה ברור שהעולם לא יכול להרשות לעצמו קריסה של גוש האירו.
גוש האירו נולד מתוך חשיבה חיובית על צמיחה ועל חשיבה שהמדינות השונות יהיו יותר אירופאית ופחות לאומניות וכו' אבל כמעט כמו כל תוכנית כלכלית או ייצור פיננסי חדש, אנשים העדיפו לשכוח/ לשים בצד את החשיבה של מה קורה כשזה לא עובד. בטח ובטח המדינות השונות לא נהיו יותר אירופאיות.. גרמניה לא פיתחה זהות אירופאית על חשבון הזהות הגרמנית כמו גם צרפת איטליה וכו'.
הניסיון הזה עם היורו היה טוב אולי לכמה שנים אבל לדעתי סופו שייכשל. כמו שאתה כותב, אירופה בכל מקרה תסבול ותסבול קשה מכל החלטה שתצא מגרמניה ועדיף להתחיל לטפל בבעיות עכשיו מאשר עוד מספר חודשים..
אולי דווקא מאירופה הסוציאליסית תצא הבשורה שמישהו (או כולם בצורה כזו או אחרת) לוקח את ההפסדים על עצמם כלומר מתחילים מחדש ולא מנסים לשרוף עוד כספים על חילוצים כאלו ואחרים כמו בארצות הברית. זה יידרוש מכל מדינה להתכנס לחלקת האלוהים הקטנה שלהם ואני מודה שזה לא הפתרון הכי עדין אבל זה הפתרון הכי פחות גרוע..

דורפן 16 בנובמבר 2011

גיל – בריטניה לא קיימת? כסף נדמה לי שיש להם – אמנם הם לא ביורו – אבל איש לא מצפה מהם לאחריות למצב?

מנחם לס 16 בנובמבר 2011

גיל, הלוואי שתהיה אירופה מאוחדת. ארה"ב סוף-סוף מתצא יריב ראוי באולימפיאדה (אם כי בכדורסל גם זה לא יילך). ומי שיתחיל לחשב לי את המדליות של גרמניה ורוסיה וצרפת, אענה לו שאני מוכן שישתתפו כל מדינות הבת הללו של גרמניה, אבל על כל אתלט 'כלל יורו' יהיה אתלט אמריקאי. 16 אירופאים בקפיצה לרוחק? 16 אמריקאים בקפיצה לרוחק.

קשקשן בקומקום 17 בנובמבר 2011

גם ככה סין תיקח את כולם…לפחות במספר המדליות.

יריב 16 בנובמבר 2011

למה שמשקיעים לא ילוו כסף כשיש סיכון? אותי תמיד לימדו שכשיש סיכון הריביות עולות, זה הכל. גם חברות מצליחות לגייס כסף באג"ח (ולא רק בשוק הישראלי השבור), ואין שום הבטחה שהן לא תפשוטנה יום אחד את הרגל, הרבה לפני הפירעון אבל ללא כל אזהרה בהווה.

גיל שלי 16 בנובמבר 2011

יריב – חברות הביטוח קנו עד עכשיו אג"ח צרפת ועד לפני שנה אג"ח איטליה כנכס חסר סיכון. האגח האלה נחשבו גם לנכס חסר סיכון אצל הרגולטור. כיום לא ניתן להתייחס לאגחים אלה כאל נכסים חסרי סיכון, לכן אם ישקיעו בהם, הם יקחו מהחלק הספקולטיבי בתיק, חלק קטן בהרבה.

דורפן – בריטניה, דנמרק, שבדיה, נורבגיה, כולן ברות מזל. מאחר והן לא בתוך המטבע, הנזק הישיר שייגרם להן דומה לנזק שייגרם לאמריקאים. כלומר, נזק יקרה, אך לא כזה שיביא לערעור הבטחון בכלכלה שלהן. גרמניה לעומת זאת תנזק הרבה הרבה יותר, לכן היא מוצאת עצמה בעלת האינטרס הגדול ביותר להציל את האירו. דויטשה מארק יגרום נזק אדיר לייצוא הגרמני. הבנקים הגרמניים לא יכולים לעמוד בקריסה של איטליה. כך גם צרפת.

אלטמן – המשבר שייגרם כתוצאה מקריסת האירו הוא ביחס למשבר ליהמן כמו היחס בין פצצת אטום לפצצת מצרר כבדה. כלומר, במידה והגוש יקרוס, חוסר הוודאות בעולם, הכאוס בבנקים, בתקופה שהיא קשה גם כך, יהיה אחד המבחנים הקשים ביותר שידעה הכלכלה העולמית מעולם. לא בטוח שכדאי לבחון אותנו במבחן כל כך קשה.

מנחם – פרויקט האירו התחיל לפני יותר מחמישים שנה, כאשר הפחד מעוד מלחמה היה עדין ממשי.

אבי 18 בנובמבר 2011

תודה על עוד פוסט מעניין בסדרה.

אני קורא לאחרונה הרבה עיתונות כלכלית (מפאת המצב), ושוב ושוב אני מוצא דווקא בבלוג הזה תובנות והבנות חדשות. אז תודה על הבהירות, ועל הזוויות מאירות העיניים מהן אתה משקיף על המתרחש.

Comments closed