ליגת שוקי ההון: עוד כמה שנים הקלאסיקו יהווה התמודדות ישירה על אליפות ספרד?

 

 

 

 

 

 

 

 

כולנו מקבלים כאקסיומה שאלופת ספרד תהיה או ריאל מדריד או ברצלונה. כמה שנים עוד יעברו עד שתהיה אלופה חדשה בלה ליגה, אשר לא תגיע מתוך צמד קבוצות זה? הרי כולנו מכירים את ההיסטוריה, אמפריות קמות ונופלות, חוק המשיכה עובד על כולנו, דיקטטורות סופן אחד, וכך יהיה גם בספרד, השאלה מתי?

*

בכדורסל הישראלי אמנם מכבי תל אביב שולטת ללא מיצרים כבר עשורים רבים, גם אם הפסידה אליפויות פה ושם. הסיבה לשליטה הטוטאלית של מכבי תל אביב הנה אחת, הליגה בה מכבי מתחרה היא לא הליגה הישראלית, אלא היורוליג. כמובן שמכבי לא מגיעה לשליטה דומה ביורוליג, וגם אם היתה מצליחה להגיע לדומיננטיות כלכלית דומה אל מול מתחרותיה ביורוליג, התמונה היתה שונה לחלוטין.

בבייסבול האמריקאי ישנם פערים כלכליים עצומים בין הניו יורק ינקיס ובין קבוצות כמו הפלורידה מרלינס וטמפה ביי, אשר זכו באליפויות. כלומר, לא מדובר רק ביתרון כלכלי גרידה, קיימים גורמים נוספים המאפשרים שליטה ללא מיצרים, אך חוקי הטבע לא משתנים, כאשר קיימת ליגה אחת בה כולן מתחרות, לא ייתכן מצב בו השליטה של ברסה וריאל תהיה לנצח, גם בהתחשב בפערים הכלכליים המוחלטים כרגע.

*

ההבדל בין ברסה וריאל ובין מכבי תל אביב כדורסל הנו ברור. אמנם ברסה וריאל מקבלות הכנסות אשר אינן קשורות ללה ליגה, אך עדין הליגה הספרדית היא מקור החיים של שתי קבוצות אלה. בעוד מכבי תל אביב עשויה להסתדר יפה מאוד ללא השתתפות בליגה הישראלית, ברסה וריאל עדין לא הצליחו להקים מסגרת חלופית ללה ליגה.

עצם הדומיננטיות המוחלטת של ברסה וריאל יוצרת את הגורמים לנפילה שתגיע. הקבוצות האחרות בלה ליגה למרות רמת כדורגל גבוהה, לא מסוגלות להמשיך ולהתקיים לאורך זמן, ללא חלוקת משאבים אחרת. מאחר ולברסה וריאל אין מסגרת חלופית, התגבשות שאר הקבוצות בדרישה לחלוקת משאבים אחרת, התגבשות אשר תגיע ככורח המציאות הכלכלית, תותיר את ריאל וברסה ללא ברירה, אלא אם תקום ליגה אירופית.

בדיוק כמו שמיקרוסופט שלטה ללא עוררין בשוק המחשבים, ולאחריה גוגל, וכיום אפל (ברור שמדובר באבולוציה של השוק אך אתם מבינים על מה אני מדבר), הפערים הכלכליים העצומים לבדם לא מסוגלים לשמור את המעמד העליון של שתי קבוצות אלה לאורך ההיסטוריה מעתה ועד עולם. חשבו, באם היה מדובר בכך שכסף הנו המענה לכל, מיקרוסופט היתה מגברת על גוגל ללא קושי, הפערים ביניהן בתחילת הדרך היו אפילו גדולים מהפערים בין ריאל וסלטה ויגו.

*

כמו ששלום חנוך הפילוסוף הנודע קבע כבר מזמן, תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר. כיום אנחנו לא מסוגלים לחשוב אפילו על אפשרות אחרת בספרד. אולם המרכיבים לנפילת הדומיננטיות המוחלטת של השתיים כבר כאן. את המשבר הכלכלי בספרד כבר הסברתי בפוסט קודם. שחיקתו של פפ גוורדיולה כנראה מורגשת, ולא הייתי מתפלא לראות את השחיקה אצל השחקנים כבר בעונה הבאה, לאחר שנים רבות כל כך בטופ.

גם ריאל משלמת את המחיר על התחרות בברצלונה. אני עדין מחכה לסופר סטר שיתפתח אצל הקסטיליאנים, ולא זה שיירכש על ידם. מוריניו מעולם לא סבל מחיכוכים עם שחקנים, רק אם שאר העולם. במדריד עושה רושם, שמוריניו סובל ממתחים גם אם אלה שגורמים לו להחשב ל"מיוחד". כאשר הדומיננטיות נרכשת בכסף, ההתפרקות יכולה להגיע בהתפרקות לא צפויה. בדיוק כמו שמוברק במצרים שלט ללא עוררין עד לנפילה שלא היתה נתנת לתזמון, כך יקרה לחברים מהברנבאו. ללא כל הודעה מוקדמת, תבוא הקריסה.

*

חוקי הטבע לא משתנים, ולכן אל תתפלאו אם הקלאסיקו הערב, הנו אחד האחרונים אשר מוכרים לנו כמשחק החשוב ביותר בליגה הספרדית. אמפריות קמות לאט, אך קורסות באחת. זה רק עניין של זמן גם בספרד.

 

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

 

די לשימוש באלימות
כאן לא דוחים משחקים. סיכום המחזור ה-34 (והקלאסיקו)

39 Comments

ויינר 21 באפריל 2012

קשה לי להאמין בזה. אני יותר מאמין בהתרחבות הפערים מאשר בהצטמקותם. בדיוק כמו עם מכבי ת"א בכדורסל. הקבוצות האלו צוברות עוד ועוד אוהדים (בעיקר בעולם), עוד כסף שנכנס אליהם, והפערים רק יגדלו אלא אם תיכנס רגולציה (וקשה להאמין שתבוא כזו לאור חוזק הקבוצות).

גיל שלי 21 באפריל 2012

אני חושב שיש הבדל בין מכבי והזוג הזה. מכבי לא באמת מתחרה בישראל, הזוג עדין מתקיים מהתחרות בלה ליגה

דורי גיל 21 באפריל 2012

פילוסוף ידוע אחר בשם מאו טסה טונג אמר שתמיד הכי חשוך לפני שאפל לחלוטין.

הופמן 21 באפריל 2012

באמת? גדול :)

יואב 21 באפריל 2012

ההבדל בין קבוצות הליגה הספרדית לגוגל הוא שלגוגל היה ביד מוצר ששווה הרבה מאוד כסף, מוצר חדשני ויעיל וזה היה פשוט מה שמכונה בכלכלה creative destruction. זה מצב שקשה להשוות אותו לכדורגל, שם מהפתרון הוא פשוט התאגדות של בעלי הקבוצות הקטנות.

גיל שלי 21 באפריל 2012

יואב – גוגל לא המציאו משהו חדש. הם עשו חיפוש פשוט יותר טוב ממה שמיקרוסופט עשו. בהחלט ניתן להשוות לכדורגל

ניר 21 באפריל 2012

ההבדל הוא שבכדורגל אתה קונה את הכשרון – מאמן, שחקנים – שמביא לך את ההצלחה. בטכנולוגיה זה אחרת, לפחות משתי סיבות:

1. כשרונות מעולים יכולים לרצות לפתוח חברה משלהם, כדי להרוויח את המליונים בעצמם. זה לא קורה בכדורגל (מעניין אגב אם יום אחד זה יקרה..)

2. בניגוד לכדורגל, שם תמיד יש 11 שחקנים, חברות שמצליחות גדלות. מעבר לגודל מסוים קשה מאד להגיב במהירות הדרושה לשנויים ולתת בטוי לכשרונות – בדיוק הבעיה שגוגל עכשיו מנסה להתמודד אתה.

שי 21 באפריל 2012

מנועי החיפוש היו תחום מת בתחילת שנות ה2000. אלטאוויסטה קרסה ויאהו וmsn קראו לעצמן ״פורטל״. גוגל למעשה המציאה את התחום מחדש באמצעות אלגוריתם חדשני ומצליחה לשלוט בו גם 10 שנים אחרי

יריב 21 באפריל 2012

היא בעיקר המציאה מודל חדשני לפרסום, למרות שגם אלגוריתם החיפוש שלהם מצוין.

שי 21 באפריל 2012

אמת. אחרי שהמציאו מחדש את מנוע החיפוש, הם גם המציאו דרך לעשות מזה (הרבה) כסף

ירון 22 באפריל 2012

נכון, אבל בדיוק בגלל זה הם גם יכולים ליפול מהר כמו שקמו.

הופמן 21 באפריל 2012

אני כופר בהנחה שברצלונה שולטת כרגע בספרד בזכות הכסף שלה. רבים משחקני הקבוצה הם שחקני בית, ובקיץ הקבוצה קונה לא יותר מ 2-3 שחקנים, אמנם בכסף רב, אבל לא השחקנים היקרים דווקא הם אלה שעושים את ההבדל. כמובן שהכסף עוזר מאוד להשאיר את הכוכבים שגדלו בקבוצה, אבל זה כמו ההבדל בין חברת ענק שקונה את כל מה שזז בשוק כדי לשמור על השליטה לבין חברה שמשקיעה את כל כספה בשימור מה שיש לה (חלוקת דיבידנדים? ההבנה שלי בכלכלה שואפת ל-0%).
הדרך לנצח את מייקרוסופט, כפי שציין יואב, היא להיות יותר יצירתית ממנה, וזה מה שעשתה אפל. בארסה עברה מלנסות לנצח את ריאל במגרש הכלכלי לניצחון במגרש האמיתי, באמצעות יצירתיות בצורתה המושלמת ביותר (שיטת משחק ייחודית שמונחלת בכל המחלקות, וניצול הכסף כדי להשאיר את שחקני הבית כדי לשמר את היתרון המוחלט שלה – הבנת המשחק של השחקנים והתיאום העיוור ביניהם).
לי נראה שמה שיש כרגע בספרד הוא מאבק בין המועדון הכי עשיר לבין המועדון הכי יצירתי.

שלומי 21 באפריל 2012

לא מדויק. בארסה היא המועדון שמוציא הכי הרבה כסף על רכש בעולם אחרי ריאל. כן כן, גם יותר מצ'לסי והסיטי.
אין ספק שהבסיס להצלחה הוא שחקני הבית, אבל הם לא היו מצליחים כל כך בלי הרכש (אלבס, אבידל, מצ'סראנו, וויה, אלכסיס ועוד רכש כושל מבחינה זו או אחרת כמו איברה וצ'יגרנסקי או מה שמו)

הופמן 21 באפריל 2012

אני יודע. אבל אני לא חושב שהרכש דווקא הוא זה שמקנה להם את השליטה.

שלומי 21 באפריל 2012

כמו שאמרתי, זה שילוב בין השניים.

יריב 21 באפריל 2012

גיל, אני לא בטוח על מה אתה מדבר. גוגל לא עשו חיפוש טוב יותר ממה שמיקרוסופט עשו, למיקרוסופט לא היה שום חיפוש. מיקרוסופט שלטו בתחום מערכות ההפעלה למחשבים אישיים (מעולם לא לשרתים), תחום בו הם עדיין שולטים. היה להם כוח בכמה תחומים אחרים של תוכנה למחשבים אישיים, הבולט ביותר הוא תוכנות משרדיות וכן דפדפנים, ופה אתה רואה שינוי בשנים האחרונות (בעיקר בדפדפנים), אבל זה לא קשור לגוגל. בדומה, העלייה של אפל לא הקטינה את הדומיננטיות של גוגל בתחום בו היא שולטת – שוק החיפוש, אפל כלל לא מעורבת בו. התחום היחיד בו מייקרוסופט שלטה, אחריה שלטה גוגל והיום אפל הוא תחום ההייפ.

גיל שלי 21 באפריל 2012

מסכים לגבי ברצלונה. בגלל זה מדובר בהתחברות יוצאת דופן שתיגמר יום אחד

ח'דר 21 באפריל 2012

המבחן של ברצלונה קרוב מאוד… שני המנהיגים שלה התחילו את מה שידוע שגיל הזקנה של הכדורגל: פויול בן 34 וצ'אבי בן 32. בלעדיהם- זו לא תהיה אותה בארסה, בטח לא טובה יותר…

גיל שלי 21 באפריל 2012

מיקרוסופט השקיעו מיליארדים בבינג. הכוונה שלי בכל מקרה היתה החברה ששווה הכי הרבה בתחום הכללי שמשוייך לעולם שקשור למחשבים אישיים.

יריב 21 באפריל 2012

אבל זה הפוך, היא השקיעה אותם כדי לחדור לתחום שנשלט בידי חברה אחרת, וזה לא עבד. זה מנוגד לטענה הבסיסית שלך.

גיל שלי 21 באפריל 2012

הטענה הבסיסית היא שגם פערים כספיים עצומים לא שומרים מפני המהפיכה

יריב 22 באפריל 2012

אין ספק שהם לא מונעים מהפכות (אם כי הם כנראה בהחלט שומרים, כלומר מקטינים את סיכוייהן), אבל הדוגמאות שלך מראות את ההפך. אף אחד עדיין לא פגע במייקרוסופט וגוגל במקומות בהם יש להן כוח (מערכות הפעלה למחשבים אישיים של MS, חיפוש של גוגל), ולכן אי אפשר לומר שמשהו לא מונע מהפכות בדוגמאות אלו, לא היו מהפכות. מה שאתה כן יכול לתת כדוגמאות עסקיות מוכרות הן אולי שינוי מאזן הכוחות בשוק הרכב בעשורים האחרונים (אם כי בסקלת הזמן הזו, מהפכה היא אולי לא המילה הנכונה) או התנודתיות בתחום הרשתות החברתיות (חוסר היכולת של ניוז קורפ לבצר את מיספייס, אם כי כמשתמע מזה מיספייס לא הייתה מבוצרת – דומיננטית אבל חדשה).

גיל שלי 22 באפריל 2012

לא מסכים. לפי ההגיון שלך נוקיה ממשיכים לשלוט בשוק הטלפונים הסלולריים, אפל שולטים בשוק הסמארטפון. מיקרוסופט רואים איך שוק המחשבים האישיים ננגס על ידי אפל מצד אחד וגוגל מצד שני. לכן מיקרוסופט מתחרה גם בגוגל וגם באפל. מערכת הפעלה זה רק סגנון משחק. הליגה היא התחרות

יריב 22 באפריל 2012

נוקיה שולטים בטלפונים המסורתיים, אבל השוק הזה נראה כגווע, בוודאי מבחינת האפשרות לרווח. ההבדל המהותי הוא שהסמארטפון הוא תחליף לטלפון מסורתי, אבל מנוע חיפוש (או סמארטפון ואפילו טאבלט) אינם תחליף למחשב אישי, ובפרט אינם תחליף למערכת הפעלה על המחשב האישי.

גיל שלי 22 באפריל 2012

מיקרוסופט כנראה לא רואים את התפתחות השוק עין בעין איתך

יריב 22 באפריל 2012

מיקרוסופט, כמו כולם, חוששים מהעתיד. בפרט הם חוששים משתי מגמות אפשריות: דעיכה של המחשב האישי, ועלייה של מערכות הפעלה חדשות. בגלל הדאגה הראשונה הם מנסים לגוון את מקורות ההכנסה שלהם, במידה מוגבלת של הצלחה בינתיים. בגלל הדאגה השנייה הם עושים כל מיני דברים, כמו למשל מימון אותה תביעה מפורסמת של SCO, אך גם מהלכים לגיטימיים, ובהם שיפור המוצר שלהם. בכל מקרה, יש עוד הרבה זמן עד שאחד מהחששות האלו יהפוך לגורם משמעותי (לפחות 10 שנים, להערכתי), היום זה לא המצב. טאבלט, אגב, אינו תחליף למחשב אישי בגלל ממשק נחות. אם הייתי כותב את ההערה הזו בטאבלט זה היה לוקח הרבה יותר זמן, שלא לדבר על עבודה של ממש (שדורשת מסך גדול ממילא).

חכם בדיעבד 21 באפריל 2012

כדי להבין מה קורה בליגה, כמו בכל חברה, צריך לבדוק את הניהול, ועוד פעם את הניהול, זה שמביא לידי ביטוי את היתרונות היחסיים ומפתח אחרים. ברסה שולטת בליגה קודם כל בגלל שהניהול שלה נמצא בקו שיפור מתמיד מאז תחילת שנות האלפיים.אם מחפשים היסטורית מדריד שלטה באירופה בשנות החמישים והשישים הרבה בגלל זה. וכדי להבין ניהול מועדונים בספרד צריך להבין את הקשר של הניהול והמועדון לפוליטיקה, בן ברמה המקומית הן בארצית. ההגמוניה של בארסה ומדריד תשתנה כאשר תשתנה כאן הפוליטיקה המקומית. אם המשבר הנוכחי לא ישנה אותה, אז כמו בבדיחה הישנה מתקופת האינפלציה, זה לא יקרה כנראה בתקופתנו.

אריאל גרייזס 21 באפריל 2012

גוגל ואפל לא החליפו את מייקרוסופט בשום מקום חוץ מאשר בשוק ההון. מיקרוסופט (כמו גם אינטל, שממשיכה לשלוט בשוק המעבדים ללא מצרים כבר שלושים שנה) עברו ממצב של חברת הייטק שמצפים ממנה לצמיחה של 50% בשנה למצב של חברה כמו GE, למשל, שמוכרת כל שנה בכמה עשרות מיליארדים בודדים. בקיצור, מיקרוסופט פשוט לא סקסית כמו גוגל ובטח לא כמו אפל, אבל קשה להגיד שהיא ירדה כש90 אחוז מהמחשבים בעולם משתמשים בתוכנות שלה.

ולגבי ריאל ובארסה, אני חושב שאתה טועה. כלומר, יכולה להיות עונה ספציפית שבה תקרה קטסטרופה כלשהי לשתי הקבוצות ואף אחת מהן לא תתמודד על ראשות הליגה (כמו שהיה עם מכבי תל אביב ב-93, כשגליל והפועל התמודדו על האליפות) אבל באופן עקרוני, גם במשבר הכי גדול שיש, הן ישמרו על כוחן.
הסיבה היא פשוטה – הכוח שלהן בעולם מספיק חזק כדי שהמותג שלהן ימשיך להכניס מיליארדים. דווקא משבר, יוריד את שאר הקבוצות, שבנויות על הכנסות מהליגה הספרדית בלבד, ופחות ישפיע עליהן. אולי הן יהיו פחות דומיננטיות באירופה, אבל בספרד? שם הן כמו תאגיד בן לאומי שמוכר בכל העולם לעומת מחלבה קטנה שמוכרת דומסטיק בלבד

גיל שלי 21 באפריל 2012

אריאל – שאנחנו רואים מצב מסוים המח האנושי עושה אקסטרפולציה ומניח שהמצב הזה יימשך לנצח. זה לא. אפילו האד סוקס לקחו אליפות

אריאל גרייזס 21 באפריל 2012

אני לא אומר שהוא יישאר לנצח, שום דבר לא נשאר לנצח. מצד שני, אני לא רואה משהו באופק שישנה את מצב הענינים בצורה דרמטית. גם ריאל וגם בארסה לא נשענות על איש אחד, מאמן אחד (כמו נניח מנצ'סטר בפרגוסון) כך שצריך לקרות משהו מאוד קיצוני כרגע כדי שהן ירדו מגדולתן.
ברבור שחור (הא, איך אני במונחי כלכלה?) תמיד יכול לקרות, אבל שום דבר חוץ מזה לא ישנה את מצב הענינים בקרוב לדעתי.
ודרך אגב – הקאבס עוד לא לקחו אליפות..

אזי 21 באפריל 2012

האמת היא שמה שגרם למצב הזה בספרד הוא העליה של ברצלונה. לפני עידן רונלדיניו ורייקרד, ולנסיה וסבילה היו עוד מתחרות סבירות בליגה. ברגע שברצלונה הפכה למפלצת, ריאל גם משכה למעלה, וההמשך ידוע.

הצפי שלי הוא שאו שברצלונה תתפרק, ואז גם ריאל תנמיך טוס, והסדר בספרד יבוא על קנו,
או שהליגה הספרדית תמות, כמו ליגת הכדורסל בארץ, ושתי הקבוצות ימשכו להקמת ליגה אירופית, כי 10 משחקים תחרותיים בעונה זה לא מספיק.
השאלה היא מה יבוא קודם.

גלן 21 באפריל 2012

4גיל גם אני חושב שיש יותר סכוי לגדילת הפער מהקטנתו בשלב זה אלא אם ייכנס איזה כסף אדיר ממקור לא צפוי למישהו. ולמה? כי בכדורגל הקבוצתי האירופאי באנגליה וספרד יש כרגע סטייט אוף מינד מאד ברור שבו מעט מאד קבוצות בכלל מצפות להתחרות על האליפות. זה כן קצת מזכיר לי את מכבי ומה שקרה לחלק מהיריבות שלה ( הפועל רמת גן כמשל) . לכן ובתור משוחד וחיפאי תמיד הערכתי את שתי הקבוצות האלו בשנות השמונים- לא קפצו מעל הפופיק.
כל ניסיון רציני ללכת לאליפות כדורגל בארצות האלו כרוך היום בואחד סכון ויותרסכוי להכשל. התסתפקות במועט (גביעים . מפעלי אירופא) נהייתה העיקר. כדאי לקחת תוארים בעונה מורכבת ומלאה מפעלים אתה צריך סגל רחב , יקר ואיכותי עם וריאביליות קטנה ברמה בין ההרכבים. אף אחד לא ילך על מגלומניה כזאת, למעשה בשוק כזה אם מישהו היה עושה את זה נראה לי שהיית קורא לו פושע.
רק שינוי סגנוני כזה או אחר. רגולציה א לה אמריקה (תקרת שכר או שש פלוס חמש) יאפשרו שינוי.

גלן 21 באפריל 2012

אזי מה שקרה בספרד תואר בעבר על ידי בחור בשם צארלס דרווין. לא כלם זוכרים אותו ויש אפילו כאלו שמשכיחים אותו….

אזי 21 באפריל 2012

אני לא ממש מסכים,
כמעט כל שנה יש באירופה קבוצה גדולה.
פעם זה מנצ'סטר, פעם צ'לסי, מילאן, ריאל..
זה קורה כששחקנים מספקים טובים במוד הנכון פוגשים במאמן עם השיטה המתאימה..
הדברים האלה מחזיקים שנה שנתיים וממשיכים הלאה.

מה שקורה בברצלונה זה משהו אחר.
זאת התחברות של שחקנים לשיטה ברמה כזאת שזה משהו שקורה רק כשכל הכוכבים בשמיים מיתשרים סביב צ'אבי, ומסי הוא כוכב הצפון (משהו לא שכיח, בקיצור).

זה לא ימשך לנצח.
מתישהו ברצלונה תהפוך להיות סתם עוד קבוצה טובה.
זה אולי יקרה כשפפ יעזוב, אולי כשצ'אבי ופויול יפרשו, ואולי רק כשמסי יפרוש. אבל בסוף זה יקרה.
ואז הליגה הספרדית תחזור להיות כמו לפני 10 שנים…

שלומי 21 באפריל 2012

שטויות, היה את גראנדה מילאן ששלטה 4 שנים, או את אייאקס ששלטה 3 שנים אם אני זוכר נכון.
תפסיקו לחשוב שהשמש זורחת מהתחת של בארסה ומסי.

אזי 21 באפריל 2012

תשמע, אני מהשונאים של בארסה
אבל מה שהיא עושה עוד לא היה פה.
הרי גם היום, כשריאל ניצחה, היא היתה צריכה לשנות את כל שיטת המשחק שלה כדי לנצח.
אין ספק שיכול להיות שזה פתאום יגמר, זה יכול גם שנה הבאה להגמר פתאום.
אבל מה שאני אומר, זה שעד שבארסה לא תפסיק עם הכדורגל הנוכחי שלה (80% אחזקה בכדור כל משחק), הליגה הספרדית תשאר כמו שאנחנו מכירים אותה היום.

צור שפי 22 באפריל 2012

השיר בסוף מתבקש, וגם נהדר.

matipool 22 באפריל 2012

אכן שיר נהדר .

kush 22 באפריל 2012

ליגת האלופות האמיתית

כבר מספר שנים עולה שוב ושוב הרעיון ליצור ליגה אירופית אשר תאחד תחתיה את המועדונים המובילים ביבשת. FIFA וUEFA עושות כל אשר הן יכולות על מנת לסכל את הרעיון. בעיקר בשביל לשמר את כוחן הפוליטי ובטענה שזה יפגע במועדונים הקטנים.
העובדה היא שכבר היום קיימים פערים תהומיים בין במועדונים הבכירים ביבשת לבין המועדונים הקטנים מהמדינות המובילות (ספרד, איטליה, אנגליה, ואולי גם גרמניה וצרפת). אין צורך להזכיר את המדינות הקטנות שכלל לא מהוות פקטור בתחרות האירופית. לא רק שאין כל צפי לצמצום פער זה אלא הוא רק ילך ויגדל. כמו גם בדוגמאות אחרות מהחיים – העשירים הופכים לעשירים יותר והעניים לעניים יותר.
לטעמי, מבחינה כלכלית ומבחינת העניין לקהל, יש לקחת דוגמה ממבנה הליגות בארה"ב. כל הדיון הנערך במאמר זה, רק מוכיח שספרד אינה מסוגלת להחזיק יותר מ 2-3 (אולי 4-5) "קבוצות על". בדיוק כפי שקליפורניה אינה יכולה להחזיק יותר מ 4 קבוצות בNBA. טענתי היא שאין טעם לחזק את הקבוצות החלשות על חשבון החזקות אלא להשלים עם החלוקה ואף להינות פירותיה.
לדעתי, אין כל מניעה לאחד את כל הליגות באירופה לליגה אחת מרכזית – "ליגת האלופות" האמיתית. בליגה זו יהיו בואו נגיד, 20-30 "קבוצות על" כדוגמת ברצלונה, ריאל מדריד, מילאן, מנצ'סטר יונייטד וכו'. על מנת לשמור על התחרות, יש ליצור " לאחריהן יש עוד ליגה – "ליגה אירופית" של קבוצות מדרג ב'. בכל שנה "יורדות 4-5 קבוצות מ"ליגת האלופות" ובמקומן עולות 4-5 קבוצות מה"ליגה האירופית". יש לציין שכן אותן קבוצות משתי הליגות אינן מתחרות בליגות המקומיות אלא רק בליגות המאוחדות.
תחשבו מה מודל כגון זה יעשה לרמת הכדורגל?! בכל מחזור ומחזור במהלך העונה מתקיימים משחקים מרתקים בין אריות היבשת. אין משחקים משעממים. אין דבר כזה "לא כוחות". כל משחק 50-100 אלף צופים. כל משחק "סופר קלאסיקו"!
נכון, במודל זה יהיו גם מקופחים – הקבוצות הקטנות. אך בין כך וכה כבר יום אין להן כל סיכוי להתחרות בגדולות. ובין עם קבוצה כזאת או אחרת מפציעה לעתים רחוקות – זה פוגע באיזון הכלכלי שלהן ובטווח הרחוק פוגע בהן כלכלית (ראה ערך לידס, לברקוזן וולנסיה).
על מנת כן לתת ערך לליגות המקומיות, לדעתי יש להפעילן במודל "ליגות נמוכות". כל האלופות בליגות המקומיות מתחרות ביניהן בטורניר "קדם עונה" אשר המנצחות בו זוכות להתקבל ל"ליגה האירופית" במקום הקבוצות אשר סיימו במקומות האחרונים בעונה הקודמת.
מלבד העניין הכלכלי והעניין הציבורי, מודל זה עושה צדק עם כמות הנציגות שכל מדינה רשאית לשלוח לליגה זו. זה ממש לא משנה כמה נציגות יש לכל מדינה – רק רמת הקבוצות משמעותית פה! קבוצות "חלשות" יחזרו לליגות המקומיות ואת מקומן יתפסו קבוצות "חזקות יותר".
לסיכומו של דבר, מודל כגון זה שאני מציע מתאים הרבה יותר למציאות המודרנית בה הציבור חשוף יותר ויותר לכדורגל העולמי ולא רק למקומי. מכיוון שכבר היום ההבדלים בין הקבוצות הקטנות לגדולות הוא כל גדול, למה למנוע מאיתנו הצופים הנאה מכדורגל ברמה הגבוהה ביותר על בסיס יום-יומי? למה לשמור את זה לשלבי ההכרעה של ליגת האלופות ול"סופר קלאסיקו" אם אפשר להינות מזה יום יום?

Comments closed