ליגת שוקי ההון: ישראל זה לא אירופה

יישנה מנטרה קבועה שאני שומע מכיוונו של יובל שטייניץ שר האוצר. אם לא נעשה כך וכך נגיע למצב של יוון וספרד. לפני כמה חודשים זה היה רק יוון, עכשיו שטייניץ מתעדכן ומוסיף את ספרד לרשימה. בדיוק כמו שביבי לוקח לעצמו את הקרדיט על הפריחה הכלכלית בישראל, שטייניץ מתעלם מהשיוך האמיתי שלנו בעולם הכלכלי.

*

יש לי חדשות לשר האוצר שלנו, המצב שלנו לא יכול להגיע לספרד ויוון, הוא יכול ואכן יתחרבן בדרכים אחרות לגמרי. ראשית, אין לנו מטבע משותף עם השוקי האירופאים האחרים, למזלנו. עובדה פעוטה זו משחקת לטובתנו. המטבע שלנו, השקל, מתנהג בדיוק כמו משפחת המדינות שאנו באמת שייכים אליה, המדינות המתפתחות. השקל שלנו היה חזק בין סוף מלחמת המפרץ השנייה ובין שנת 2008. לאחר מכן השקל דשדש קצת, ובשנה האחרונה הוא מתרסק. בכך השקל שלנו דומה לריאל הברזילאי, ללירה הטורקית, לראנד הדרום אפריקאי, ובקיצור, התנהגות של מדינה מתפתחת.

למזלנו הגדול, היותנו חלק ממשפחת המדינות המתפתחות מיתנה גם את בועת האשראי בישראל. אנחנו בניגוד ליוון וספרד, לא נחשבנו כרמת סיכון אחידה עם גרמניה. לכן לא יכולנו להרשות לעצמנו מדיניות כלכלית לא אחראית כמו היוונים, ולכן בועת הנדלן המקומית נבנתה בעיקר מכספי אזרחים מקומיים ויהודים בעולם, ולא כתוצאה מזרים שקנו בתים שעומדים ריקים כמו בספרד. בזכות עובדה זו הכלכלה שלנו נשמרה, ולא כתוצאה מניהול כלכלי מבריק.

*

ברור שהיינו יכולים לנסות לקלקל את התמונה, אך כאשר מתגאים בהישגי הכלכלה הישראלית, ראוי לזכור שבדיוק כמו ספורטאים, לסיטואציה ולמזל יש הרבה קשר עם ההצלחה היחסית שלנו. בדיוק מאותן סיבות, כאשר המצב הכלכלי כעת מורע באופן חד, אין בכך כדי להעיד על כשלון הממשלה, אלא על היותנו חלק מכלכלה גלובלית שחווה ירידה חדה. מפתיע קצת שכאשר צריך להתגאות בהישגים, שר האוצר וראש הממשלה אוהבים לקחת את הקרדיט, אך כאשר המצב מורע, פתאום כולם נזכרים שאנחנו בעצם חלק אינטגרלי ממשהו גדול יותר.

*

דרך אגב, לצעדים האחרונים של ביבי ויובל, ישנו הסבר נוסף. בשבוע שעבר הסתובבו שמועות בקרב הפעילים של שוק ההון המקומי, על ההתפטרות הקרובה של פישר. סטנלי פישר מאוד לא אהב את הרחבת יעד הגירעון, ועוד פחות מכך את ההתנהגות הפופוליסטית של ביבי ויובל. כנראה ששמועות אלה עשו את שלהם, והממשלה נדרשה לעשות צעדים מעט פחות פופולריים. האיש יודע להשיג את שלו.

*

אם אני אשמע עוד פעם אחת שמדובר במשבר חוב אירופי, פשוט אתפוצץ. הגיע הזמן שכולם יבינו שהמשבר הנוכחי הוא גלובלי, ולא קשור ליבשת זו או אחרת. בדיוק כמו שלא היה מדובר במשבר סאב פריים ב2008, עת שהמשבר התחיל, כיום לא מדובר במשבר חוב אירופי. לאלה שלא עוקבים אחרי השוקים, אני יכול לספר לכם שהמצב בסין לדוגמה, לא מבריק במיוחד, בדיוק כמו בהודו וברזיל גם.

בסין הסכנה גדולה במיוחד. לאחר עשורים של דיכוי כלכלי, העיוותים בכלכלה הסינית באים לנשוך את הממשלה חזרה בתחת. האזרחים הסינים חוסכים חלק ניכר ממשכורתם. זה לא בגלל שהם יותר אחראים מאחיהם האמריקאיים או האירופים. המצב בסין הוא פשוט, אם אבא שלך נהיה חולה, אתה צריך לממן את החלמתו, מאחר ואין ביטוח בריאות נורמלי. כלומר, האזרח הסיני חייב לחסוך למצבים של סכנה. בנוסף, הממשלה הסינית בטובה, לא מאשרת לבנקי המקומיים לתת ריבית ריאלית על פקדונות. אזרח סיני נאלץ לקבל פחות מאחוז ריבית על הכסף שלו בבנק, גם כאשר האינפלציה הרשמית קרובה יותר לשישה אחוז, והאינפלציה האמיתית גבוהה אף יותר.

האזרח הסיני גם לא יכול להוציא את הכסף לו החוצה ולהשקיע בברזיל לדוגמה. הוא מוכרח להשאיר את הכסף בסין. מה הפלא שהכסף הזה זרם לנדל"ן. בנדל"ן האזרח הסיני ראה תשואות יפות, הרשויות המקומיות הסיניות עשו כסף יפה, והחברות הסיניות פתחו עסק צדדי של מתן אשראי לקוני דירות, גם חברות לייצור מיכליות לדוגמה.

זוהי הבועה בהתגלמותה. ערי רפאים סיניות קמו. בועות אשראי התנפחו. כל החברות הגדולות שיכלו לגייס כסף בחינם מהממשלה, חפשו להעניק אשראי לרוכשי דירות, גם אם זו לא ההתמחות העיקרית שלהם. באותו זמן, הפועל הסיני נהיה טיפה יקר יותר, וההצמדה של המטבע הסיני לדולר פתאום החלה לייקר את מוצרי הסינים במקום להוזיל אותם. בדיוק המתכון לאסון קולוסאלי כאשר הבועה מתפוצצת, ויש סיכוי סביר שזה מה שקורה בסין עכשיו ממש מתחת לאף.

*

בדיוק כמו שביליצ'ק צעק להגנה שלו להתמקד רק בקרוז וניקס, ומנינגהאם ניצח אותו, כך כולם עכשיו מגנים על עצמם מפני התרסקות אירופית, והמצב בסין עבור מתחת לרדאר. כל התחזיות לגבי הסחורות מתבססות על ההנחה שיש תיאבון סיני בלתי נדלה. כולם גם מתפעלים כיצד הכלכלה הסינית מנוהלת הרבה יותר טוב מזו ההודית. הבעיה היא שכולם שוכחים שגם הכלכלה של סטלין נראתה הרבה יותר טוב מזו האירופית אחרי מלחמת העולם השנייה. כאשר יש ניהול מרכזי, הכל נראה טוב, עד שהכל מתרסק בבת אחת. אולי הגיע הזמן שגם בסין יהיו צנועים יותר. תופעות הלוואי הבלתי מכוונות הן שגורמות לכל המצבים הקיצוניים. ככל שהשליטה המרכזית חזקה יותר, כך כמות תופעות הלוואי גדולה יותר.

*

הכלכלה העולמית לא נכנסה למשבר רגיל לפני ארבע שנים. הקטר הכלכלי העולמי ירד מהפסים. המבנה כולו התחלף. חוסר איזון של חמישים שנה הגיע לכדי פיצוץ. הכלכלה תגיע בסוף לאיזון מחודש. האמריקאים ייצאו אפליקציות, אנרגיה חלופית, וכלכלות מתפתחות ייצרו אשראי. אז יגיע האיזון, בדרך הרעידות יהיו חזקות במיוחד.

 

יומן לונדון – נבחרת בריטניה בוומבלי
יומן הבטטה 2 - אולימפיאדה מהכורסא - להצהיב את הדשא

23 Comments

אריאל גרייזס 30 ביולי 2012

פשוט מעולה. לא המצב, ההסברים.

צור שפי 30 ביולי 2012

+1

דני 30 ביולי 2012

תגיד לי גיל, מה לגבי תשומות הבנייה, האם לדעתך ימשיכו לעלות ארבעה אחוז בשנה בערך או שירגע בגלל חוסר בנייה בסין?
תודה מכביסט

גיל שלי 30 ביולי 2012

לצערי אין לי מושג. ייתכן ובגלל ירידת מחירי המתכות, ובגלל המצב החרא, גם מדד תשומות הבנייה ייבלם

אדם בן דוד 30 ביולי 2012

גיל היקר, תודה על הפוסטים המעניינים ומחכמים. אם אני מסכם בראש את מה שאתה כותב אז המצב חרבנא ולהערכתך הוא הולך להתדרדר בספטמבר. רק רציתי, אם אפשר- אולי יש משהו אופטימי? או אופרטיבי? כבר היום אני לא גומר את החודש- ואם אני מסתכל קדימה, קרוב לוודאי שמצבי הכלכלי האישי גם הוא עןד יתדרדר. מה הפתרון? איך אפשר למזער את האסון?

גיל שלי 30 ביולי 2012

לא תמיד אפשר לפתור בעיות. בהחלט יש דברים אופטימיים, נעבור את התקופה המחורבנת ונצא לתקופה חדשה. אנחנו דווקא נמצאים בצד שבו המשבר יכול להוות קרש קפיצה. התרסקות מחירי הנפט יקלו על החיים פה, ויקשו על האיראנים. העולם כולו הולך למקום של פערים קטנים יותר בעקבות המשבר. בקיצור, אחלה עולם בקרוב ועדיף להחזיק דולרים בינתים

חלפס 30 ביולי 2012

תודה על הפוסט, רק הערה – היום בבוקר שטייניץ התראיין אצל קרן נויבך ומעבר לזה שהוא כמובן חזה הכל ושההצלחה של ישראל זה בזכותו הוא חזר ואמר שההקשר לספרד וליוון הוא שלנו אין איחוד אירופי שיציל אותנו. כמו כן הוא דיבר על כך שהוספת המס הגדלת יעד הגרעון וכו' הם צעדים שנדרשים בגלל המצב הקשה בעולם(כולל אירופה).

MG 30 ביולי 2012

גיל, כרגיל הפוסט שלך הוא הדבר המעניין ביותר לקרוא בתחילת כל שבוע. כמה דברים:
1. אני מסכים לגבי רוב הדברים שקשורים לרה"מ ולשר האוצר, אבל אי אפשר לקחת מביבי את הפעולות שלו (הקיצוצים ובעיקר מכירת (חיסול?) הנכסים) שהביאו להקטנת היחס חוב תוצר בקצב הרבה יותר גבוה מאשר הצמיחה המואצת בשנים שלאחר מכן. אגב, אני חושב שמכירת הנכסים תהיה לרועץ בשנים הבאות.
2. ישראל מדינה מתפתחת לדעתך או שזה מבוסס על עוד משהו? למיטב ידיעתי הגורמים הרשמיים מגדירים אותה כמדינה מפותחת. אתה עלול להטעות אדם שרוכש תעודת סל של מדינות מתפתחות/מפותחת ולא ימצא/כן ימצא את ישראל בפנים.
3. אני לא מכיר את האידיאולוגיה הכלכלית שלך, אבל אני מרשה לעצמי לכתוב בפוסט שלך שאם שועי המדיניות הכלכלית בארץ לא היו פחדני הם היו מעלים יותר את מס ההכנסה ולא את המע"מ ואף היו מיישמים מע"מ דיפרנציאלי לפי מפתח של מוצר יסוד=מס נמוך/מוצר מותרות=מס גבוה.
4. אולי אתה תוכל להסביר לי, כיוון שעד עכשיו לא מצאתי הסבר – איך זה שמעלים את מס ההכנסה השולי וכן מתחילים ליישם מס עשירים וזאת בלי להעלות את מס החברות? האם זה לא יגרום לאנשים שמרווחים סכומים גדולים לפתוח חברה, למשוך משכורת עד למדרגה העליונה ומשם רק לחלק דיבידנד (שיעור משוקלל של מס חברות+מס דיבידנד נמוך מהמדרגה הגבוהה ביותר)? האם לא נראה פתאום שכל שכיר המשתכר משכורת חודשית של 500,000 ש"ח ומעלה מתחיל להוציא חשבונית למעסיק בתור חברה (הרי העלויות של חברה קטנה הן משהו כמו 5,000-10,000 ש"ח בשנה וזה יכול להיות עדיף על הפרשי המס.
5. אני לא חושב שלסין יש ברירה לא לאפשר תנועות הון כל עוד היא רוצה לשמור על שע"ח מנוהל. אני בספק אם הם יוותרו על זה. ברור שקיימת האפשרות לקבוע את כמות הכסף הלכה למעשה ולא רק להשתמש בכלי הריבית שנותן סוג של כיוון, אבל נראה לי שהם לא רוצים לחזור עשרות שנים לאחור.

MG 30 ביולי 2012

שכחתי את 6…
6. לפני כחודש (אם אני זוכר נכון – אין לי כח לבדוק) כתבתי בתגובה לאחד הפוסטים שלך על הקשר בין משבר לעליית מחירי הסחורות. נביא אני בטוח לא, אבל אחרי העליות בחודש האחרון עוד מישהו רוצה לספר לי על הבצורת בארה"ב?

גיל שלי 30 ביולי 2012

לא באתי לקחת קרדיט מאף אחד. אם נשווה את הביצועים של ישראל לביצועים של מדינות מתפתחות אחרות באותה תקופה, נגלה שההצלחה שלנו לא ממש יוצאת דופן, לכן גם לא הייתי ממהר להכתיר כתרים על פעולות כאלה ואחרות.
עד 2010 היינו מדינה מתפתחת לפי הOECD. אחרי זה עלינו כיתה. כלומר, בכל תקופת התהוות המשבר, היינו בצד הנכון. גם לו רצינו, לא היינו מסוגלים לקבל כסף קל מבחוץ ולהפוך אותו לאשראי. מזל גדול היה לנו, לא רק שכל.
כמו שכבר אמרתי מעולם לא למדתי כלכלה, בטח של מדיניות כלכלית. בכל מקרה, מס חברות הועלה לפני שנה נדמה לי (יכול להיות שנתיים), אנחנו כן צריכים להערך לזמנים קשים הרבה יותר. ברור שהיה רצוי לבטל פטורים ממס לכל מיני פונקציונרים ומקושרים לפני העלאת המע"מ, אבל לא בטוח שזה כל כך קל לפגוע דווקא ביותר עשירים. בכל מקרה אין פה את העיוותים המיסויים שיש בארצות הברית. אני גם בצד השמאלי של המפה.
לדעתי צריך לצמצם את הפערים לא דרך המיסוי אלא דרך המדיניות הכלכלית. הייתי מתחיל בשוק ההון, ובטיפול בכל נושא הפנסיה, ויותר מכך ניהולה
אם סין רוצים להיות שחקן משמעותי בכלכלה העולמית, הם חייבים לוותר על קצת שליטה. בלי זה הם יוצרים עיוותים מטורפים בכלכלה הסינית. הם למעשה מענישים את האזרחים שלהם ומשקיעים יותר מדי.

MG 30 ביולי 2012

לעניין מס החברות – הועלה בתחילת השנה ל-25%, לאחר ירידה מתמשכת של מספר שנים, שלפני המלצות ועדת טרכטנברג היתה אמורה להימשך על לשנת 2016 (שיעור מס חברות של 18% ומס שולי של 38%).

גיל שלי 30 ביולי 2012

תודה

yaron 30 ביולי 2012

הסינים חוסכים בזהב לא בנדל"ן

יובל 30 ביולי 2012

גיל,
עומדות לפני שתי אפשרויות תעסוקה, האחת סולידית והשניה סוג של סטארט אפ תעשיתי המבוסס על שוקי ארה"ב ואירופה.
השכר במשרה הסולידית טוב יותר אך האפ סייד בסטארט אפ גדול.

כמובן שאינך יודע את הפרטים (לא של המשרות ולא האישיים שלי) ולכן אני לא אתפוס אותך במילה… אך לאור שאתה כותב בפוסט הזה ובפוסטים הקודמים, האם דעתך היא שכדאי להיות סולידי בשנתיים הקרובות או לקחת סיכון?

גיל שלי 30 ביולי 2012

לצערי אני לא באמת יכול לעזור לך על בסיס הנתונים שחשפת. אישתי עובדת בסטארט אפ עכשיו. ההשפעה של המצב הכלכלי על סטארט אפים ישנה, אך לא תמיד מדובר בקשר חד חד ערכי. קרנות ההון סיכון גייסו כבר כסף, התפקיד שלהן הוא להשקיע אותו. כמובן שבמידה והסטארט אפ ייסגר מהר, יהיה קשה למצוא עבודה בשוק קשה יותר עוד שנה. השאלה היא, כמה טוב ומעניין הסטארט אפ

MG 30 ביולי 2012

יובל, אני ממליץ לך לפנות למעין ונצ'ורס. אמנם זה יוריד את הרווחים הפוטנציאלים, אך הסיכון ירד בצורה משמעותית יותר.

ניר 31 ביולי 2012

אני לא מבין דבר בכלכלה, אבל עובד בסטארט אפים שונים ב 12 השנים האחרונות.

כשאתה אומר שהאפ סייד בסטארט אפ גדול, אני מקווה שאתה לא מתכוון מבחינה כלכלית. הסכויים של סטארט אפ להצליח הם זעירים, ואי אפשר לנבא אותם מראש (חברות שנראות מושלמות נכשלות, חברות שנראות מועדות לכשלון פתאום נמכרות במליונים) – והכי חשוב, אם אתה לא פאונדר סביר שלא תעשה הרבה כסף גם אם הסטארט אפ ירכש במאות מליונים.

יש כן יתרון גדול לסטארט אפ, בדרך כלל, מבחינת האתגר, האפשרות לקידום מהיר והכיף בלעבוד עם מעט אנשים ולהיות יותר מבורג קטן. מי שאוהב את זה (כמוני) לא היה מחליף את זה בשום דבר. אבל אם השיקול הוא כספי, חד משמעית אל תבנה על אקזיט.

yaron 31 ביולי 2012

אני חושב שהשאלה היא אם אתה מחפש ביטחון תעסוקתי, או אפסייד גדול יותר.
השכר במשרה הסולידית גבוה יותר, האם גם הבטחון התעסוקתי?
כולם שומעים על סיפורי הצלחה, אבל חברות סטארט אפ בדרך כלל לא מספקות בטחון תעסוקתי גבוה.
שאלה נוספת – איזה סוג של אפסייד אתה מחפש? כלכלי – לא בטוח שהצטרפות לסטארט אפ יספק זאת אפילו אם החברה תצליח.
מקצועי – סביר להניח שכאן היתרון הגדול של עבודה בסטארט אפ. כל תפקיד מוצלח בחברת סטארט אפ מקדם אותך בתפקיד הבא בין אם זה באותה חברה או בחברה אחרת.

גיל שלי 31 ביולי 2012

איזה כיף אנחנו ממש קהילה קטנה

yaron 31 ביולי 2012

גיל,
מה עם יומן אליפות לניקס?
כשהתחלת את יומן האליפות של הג'איינטס זה נראה הזוי ותראה איך זה נגמר :-)
אני מוכן לעזור פה ושם אם צריך

קורא אדוק 31 ביולי 2012

פשוט מעולה

שרון 31 ביולי 2012

הרבה זמן כבר לא ראיתי את גיל בפוסט כל כך כועס.
ידידי (תרשה לי כי אנחנו חברים גם מחוץ לרשת), תמיד היית אחד הטובים בלראות את התמונה בגדול בזכות המבט הישיר והתמים אולם זה הוא גם חסרונך.מותר לציין שאני בא מהאסכולה שלך אולם החיים ובעיקר מאז 2008 לימדו אותי שלדעת אם התחנה הסופית היא נהריה או באר שבע זה חשוב מאוד, אולם הדרך פה היא מהותית לא פחות מהיעד ולכן כשאתה מדבר על ספטמבר השחור ושופך ביקורת על מדיניות כלכלית באותו הלהט והפשטות, עצתי היא למתן (את התחזיות לא את הביקורת). אני טוען שיש עוד כוח שאתה לא מדבר עליו וזה כוח קובעי המדיניות שלצערי מסתכלים על המודל הסיני ורק שואבים ממנו כוח ורצון לשלוט עוד ועוד, ועל כן יעשו כל שביכולתם למנוע את ההתרסקות גם אם המחיר יהיה בשנים של כלכלת רפאים. ונכון זה לא טוב לא יעיל ויוצר עיוותים, מסכים עם כל מילה אבל מה שזה כן עושה זה מנטרל את כוחות השוק החופשי שאמורים להביא אותנו לנקודת האיזון החדשה.
אז נכון עכשיו השאלה היא מה יקרה קודם התרסקות ואז מדיניות חזקה או מדיניות של פלסטר על מנת למנוע את ההתרסקות, נראה לי יותר הטלת מטבע מניחוש מחושב ועל כן הייתי אומר שצריך להיות קשובים כי להערכתי מתארגן נחשול נוסף של נזילות (האמריקאים, האירופאים הסינים והיפנים) וזה יכול להוסיף עוד המון אויר לבלון עם החור.

amitpros 1 באוגוסט 2012

גיל
אני מסכים איתך שהמשבר גלובלי
ומה שקורה בסין עובר לכולנו מתחת לרדאר
אני חושב שאם יהיה פתרון למצב,הוא יבוא ממקום אחר
מלחמה היא תמיד פתרון למצב כלכלי גרוע
אבל אם אובמה יבחר שוב ויכריז דקה אחר כך שב2025 שום מכונית שנוסעת פחות מ100 קילומטר לליטר דלק לא תעלה על כבישים בארצות הברית,זה יכול מאוד לעזור.

אם לא,אז יהיה לנו Q3 ואחר כך 4,ואז 5 ואז את הזאב מרואד ראנר,אבל זה לא יהיה כל כך קרוב.

Comments closed