ליגת שוקי ההון: התמונה מתבהרת

העולם נהיה קטן יותר מיום ליום.

אפתח באמירה קצרה על האמרה שלשמחתי נזנחה בימים אלה – "הצבא המוסרי ביותר בעולם". רבים בעולם מתבלבלים בין צעד מוסרי ובין צעד תועלתני. כל צעד שיש בצידו תועלת צמודה, לא יכול להחשב כצעד מוסרי. הסיבה שאנו ממעטים להרוג אזרחים בצד השני (במידה ואכן זה המצב), לא נובעת מעמדה מוסרית של הצבא שלנו, אלא עמדה תועלתנית, וטוב שכך. לאלו שטרם שמו לב, אנחנו לא מעצמה כוללת כמו סין או אפילו רוסיה. המשך הפעילות שלנו בהחלט מותנה בתמיכה בינלאומית רחבה. זו הסיבה שאנו מנסים להפחית את כמות הנפגעים האזרחיים בצד השני, וטוב שכך.

*

התמונה על המתרחש באירופה מתבהרת לאט לאט. אנגלה מרקל הגיעה להכרעה אסטרטגית לשנות את פני גרמניה, ולהשאיר את האיחוד על כנו בכל מחיר. לשם כך, מרקל מנסה להשיג "הישגים" שניתן למכור אותם לקהל הבוחרים הגרמני. הישגים אלה קרויים בשם מדיניות צנע הנדרשת ממדינות אירופה. בתמורה מרקל משחררת כל פעם בדיוק את סכום הכסף הדרוש כדי להשאיר את האיחוד בחיים. למעשה מרקל קבלה את ההכרעה שהחשיבות של קיום אירופה כגוש עולה על חשיבות כפיית התרבות הגרמנית על האירופים, וכך למעשה מרקל מסכימה לשינוי בגרמניה עצמה.

מאחר וכיום הגורם המניע את רוב קובעי המדיניות בעולם, הוא הפחד, ניתן לנתח במדויק את התהליכים המתרחשים בעולם כולו. הגורם המאיים ביותר על אירופה הוא עובדת השרדותו של הגוש. כמובן שמפחיד מאוד גם לעשות צעדים אקטיביים אשר יותירו את הגוש על כנו, לכן כולם מסתפקים בלהיגרר אחרי המציאות, ולספק בדיוק את המינימום הנדרש בכל פעם. למעשה ברור שהכח מצוי היום לא בידי המלווים, קרי גרמניה ושאר מדינות צפון אירופה, אלא בידי הלווים.

זו הסיבה שספרד לא מוכנה לבקש תכנית חילוץ, וזו הסיבה שהיוונים מצליחים לסחוב את התהליך בכל פעם עוד קצת. למעשה מדובר בהצגה הנדרשת כדי להפיס את דעת הבוחרים הגרמנים, אלה שאמורים לממן מכיסם את המשך קיום הגוש. מכאן שהתהליך יימשך בצורה אותה אנו מכירים כיום. בכל פעם יגיע משבר מימוני אשר בסופו גרמניה תשלם את החשבון, ותקבל עוד קצת מראית של השפעה. בינתים המיתון באירופה יימשך, כתוצאה מכך מדינות דרום אירופה יגבירו את התחרותיות היחסית שלהם מול גרמניה (כך קורה כבר היום בספרד, פורטוגל, אירלנד ואיטליה, היחידים שלא משתפרים במאזן התשלומים הפנים אירופי שלהם הם היוונים), וכך בעוד מספר לא ידוע של שנות מיתון ומיני משברים, אירופה תעמוד בסוף מאוחדת יותר, מאוזנת יותר, וענייה יותר.

כך מצטמצמים גם הפערים בין אירופה ובין המדינות המתפתחות. עוד תהליך שקורה במקביל הוא התכנסות גודל המס הנגבה כאחוז מתוך התוצר הלאומי הגולמי בעולם. אירופה תמיד גבתה יותר מס מאזרחיה לעומת ארצות הברית, והעניקה שירותים יותר יקרים לאזרח בחישוב של אחוז מהתוצר. פערים אלה מצטמצמים כל הזמן, וכך ניתן להבין את התהליך שיקרה בארצות הברית. בעוד שאירופה תגבה את אותו אחוז מס, אך תעניק פחות שירותים לאזרחיה, ארצות הברית תגדיל את אחוז המס ביחס לתוצר. למעשה העולם כולו הולך היום בדרך של התכנסות כוללת. בסוף היום בעוד שנים רבות מאוד, התוצר הלאומי הגולמי לנפש יהיה קרוב מאוד בהרבה מאוד מדינות בעולם, וגם המדיניות הכלכלית של המדינות תהיה כמעט זהה בכל מדינה ומדינה.

*

מכאן תהליך הגלובליזציה ממשיך להתקדם מול עיננו. הקטליזטור הגדול של תהליך זה הוא הספורט. הכדורגל היה למעשה מבשר איחוד אירופה. כיום ניתן לראות את הכדורגל כמראה למתרחש בעולם כולו. אפילו אזרחי ארצות הברית מכירים את מסי. בסין מתחילים ללוות את הכדורגל בעניין. בישראל ישנם יותר אנשים שעוקבים אחרי ברצלונה באופן קבוע, מאנשים שרואים באופן קבוע את מרבית הקבוצות המקומיות. העולם ממשיך להיות קטן יותר מיום ליום. למרות הימים האחרונים, מעולם לא היה בטוח יתר לחיות בעולם הזה בהשוואה לתקופות מוקדמות יותר. הסיבות לאופטימיות רק הולכות וגוברות כל הזמן.

כך נראית ההנהגה שלנו
עונת המלפפונים 3- גזענות בספורט, או איך נעשה עלייה "סיבוב"

40 Comments

ניתאי 18 בנובמבר 2012

לפעמים לעצם היותך מוסרי יש תועלת, ישירה או עקיפה. זה לא סותר.

איציק 18 בנובמבר 2012

ראשית אינני מבין למה מוסר צריך לעמוד נגד תועלתנות. משהו יכול להיות מוסרי ויעיל בו זמני. הדבר הכי מוסרי שיש זה להניק את התינוק, אך יש בכל גם תועלת להתפתחות שלו. שני הדברים שלובים זה בזה ללא יכולת הניתוק. אני אולי אומר שזה מוסרי דוקא בגלל שזה מביא תועלת. כמובן יש גם דוגמאות אחרות. זאבים טורפים איילים חולים לא כיוון שזה מוסרי, וא כיוון שכך הם דואגים לחברת איילים בריאה כי אם כיוון שזה מביא להם תועלת כי הם לא ימותו מרעב. לפעמים יש גם מצב הפוך. הורים נהרגו בשואה כדי להציל את אחד הילדים למרות שמבחינת תועלת לא בטוח שזה נכון. אולי היה כדאי להקריב את אחד הילדים כדי לתת לאחרים סיכוי לחיים טובים יותר. הטענה שלך היא ממש לא מייצגת, ואני עדיין חושב שגם עם העולם לא היה מתפוצץ מזעם כמו שהם לא מתפוצצים ממה שקורה בסוריה או קרה בסודן, עדיין לא הינו יורים בכוונה בבתי-ספר סתם כי אנחנו יכולים. אתה יוצר בדוגמא שלך זילות של המוסר וחבל.
לעיניין הכלכלי, אני לא יודע לומר אם אתה צודק לגבי איזון/שיוויון עולמי קרב, ומניח שאתה צודק, אך הנגזרת מכך עצובה מאוד. יתר איזון מביא לסטאגנציה. רוב פריצות הדרך והשיפורים נבעו מחוס איזון כלכלי, מדיני, צבאי. כאשר יש אי-שוויון בריא בעבודה זה גורם לתחרות בריאה ולקידום. חיים על מי מנוחות בלבד הוא לא רצוי.
שלא יובן מכך שאני מעודד מלחמות, עוני וכו', אך אני כן מעודד שונות.

אנונימוס 18 בנובמבר 2012

גיל, אני יודע שאני לא קשור, אבל אני רוצה לנצל שוב את הפוסט הזה כדי להודות לך על הפוסט ההוא לפני הדרבי. עם הקוראים הסליחה

גיל שלי 18 בנובמבר 2012

אין בעד מה. תהנה כל עוד תוכל. הסוף של התקופה האדומה רשום על הקיר

גיל שלי 18 בנובמבר 2012

כנראה לא הסברתי את עצמי טוב ממספיק. הכוונה היתה שמעשה נובע או ממניע מוסרי או מניע תועלתני. זה כמובן לא סותר שמעשה תועלתני יכול שיהיה גם מוסרי

MG 18 בנובמבר 2012

כל מעשה נובע גם משיקולים תועלתנים.
מעשה מוסרי יכול לגרום להרגשה טובה, לעצב חברה וכו'.
המוח שלנו הוא מחשב שעובד על מקסימום תועלת.
התועלת הזו יכולה להיות הנאה, השקטת מצפון ועוד.
אם מסתכלים על עולם צר בו יש רק מיקסום הישגים צבאיים ומדיניים אל מול סנצקיות חיצוניות, אזי שישראל פועלת באופן מוסרי ולא רציונאלי. בנקל יכולנו להשתיק מאות אם לא אפלי אקטים לא מוסריים, אשר חיילנו שילמו עליהן בעונשים לא פרופורציונאלים (ובצדק מוחלט – נא לא להיכנס לדיון פילוסופי על מה זה צדק (ואני לא מתכוון ליופיטר)).

איציק 18 בנובמבר 2012

המוח שלנו ממש לא ממקסם תועלת. הוא מנסה אך יש הרבה נפילות בדרך במיוחד בדיעבד, כאשר רואים שטעינו (כלומר ראית ששגית כאשר ברגע ההחלטה כל הנתונים היו לפניך). בכול אופן המוח עובד עם כ-10% נצילות ובתוך 10% אלו יש המון מסלולים אשר נותנים גיבוי על גיבוי על גיבוי, כלומר יותרות אדירה אשר לרוב לא נחוצה. זו בטח לא מקסימום תועלת, בשפה שלנו הינו קוראים לזה כסת"ח של המוח :-)

MG 18 בנובמבר 2012

איציק, הבנת בדיוק למה התכוונתי.
אם לאו, אז התכוונתי שהמוח, בכלים בהם הוא יודע להשתמש, עושה בכל רגע את הדבר שנכון לאותו מועד לדעתו ימקסם את התועלת, בהינתן האופציות הזמינות. כמובן, יש להחריג אינסטינקטים.

איציק 18 בנובמבר 2012

אז אני שוב מתקן, הוא עושה מה שהוא חושב לנכון לאותו רגע ולא מה שנכון לאותו רגע. שיקול קר או ניתוח מחשב יכל בהרבה מיקרים לתת פתרון טוב יותר. המח מכונה משוחללת אך עם הרבה הסחות דעת.

MG 18 בנובמבר 2012

איציק, אבקש להסביר את ההבדל בין הדברים הבאים:
1. ציטוט שלי: "עושה בכל רגע את הדבר שנכון לאותו מועד לדעתו…"
2. ציטוט שלך: "מה שהוא חושב לנכון…"

ברור שדעה ומחשבה הם דברים שונים, אני פשוט לא מבין איך הם סותרים בציטוטים לעיל.

איציק 18 בנובמבר 2012

פספסתי את המילה האחרונה בציטוט שלך.
זו דוגמא לכך שהמוח עושה מה שהוא חושב לנכון אך טועה.

yaron 19 בנובמבר 2012

MG אתה חופר, ואיציק אתה מפספס…
אין קשר בין התוצאה של הפעולה לבין המניע.
אנחנו יכולים לעשות מעשים שהמוח שלנו החליט בצורה אינסטנקטיבית שהן הנכונות בעבורינו או לאחר מחשבה עמוקה, ועדיין לקבל תוצאות קטסטרופליות…
בן אדם מוסרי גם טועה לפעמים, אבל המטרה שלו תמיד אותה מטרה – להיות בן אדם מאושר.

MG 19 בנובמבר 2012

גם אני אוהב אותך.

yaron 19 בנובמבר 2012

אני יודע :-)

גיל שלי 18 בנובמבר 2012

אני לא חושב שאנחנו צריכים להיות הצבא המוסרי ביותר בעולם. במלחמה כמו במלחמה, כלומר אין לנו לוקסוס להיות מוסריים, כן צריך להיות תועלתניים. אני חושב שההתבכיינות שאנחנו הצבא המוסרי ביותר בעולם היא חלק מהבכיינות שמאפיינת אותנו. אנחנו צריכים להסתפק בכך שאנחנו משתדלים לא לפגוע באזרחים בין השאר כי זה לא משתלם לנו בסיכום התועלות. דרך אגב לנו כחברה לא משתלם שחיילים שהרגו אזרחים סתם כך לא ישלמו על זה. צריך לזכור שהחיילים האלה הופכים להיות אזרחים אצלנו, וחשוב שלא יאבדו את ערך חיי האנוש. זה משפיע עליהם כאזרחים אחר כך.

איציק 18 בנובמבר 2012

כן, ואנחנו רוצים חברה מוסרית לא רק כיוון שעזרה לזולת תביא לנו תועלת. לכן ההחלטה היא גם מוסרית.

yaron 18 בנובמבר 2012

מצטער גיל, אבל אתה טועה בגדול.
אין ולא יכולה להיות תורת מוסר שמטרתה היא לא תועלתו האישית של המקיים אותה.
מוסר או תורת מוסר נועדו בדיוק בשביל זה. הן נועדו בשביל ליצור לאדם חיים טובים ומאושרים יותר.

גיל שלי 18 בנובמבר 2012

תורת המוסר נועדה לשפר את החיים שלנו בהנחה שהמוסר ייצור חברה טובה יותר. שמע, אני לא פילוסוף ולא למדתי יותר מדי תורות מוסר, אבל נראה לי שאו שאתה מחשב חישובי תועלת או חישובים של מוסר.

yaron 18 בנובמבר 2012

תורת מוסר אמיתית לעולם מונעת מחישובי תועלת. זה לא "או או"
הבסיס של כל תורת מוסר הוא כמו שאמרת – שיפור חיינו.

דוני דארקו 18 בנובמבר 2012

אם להיות לרגע רציניים , צה"ל הוא בהחלט הצבא המוסרי ביותר בעולם . לראיה בכל אליפות שנערכה עד היום צה"ל גרף את מירב הקולות . אני מופתע מכך גיל שלא בדקת את הנתונים ,ראה ב:
SPECIAL WAR AND MORAL OLYMPIC GAMES
האמת שההגמוניה הזו קצת מעלה שאלות לגבי התחרותיוית של הספורט הנ"ל , אבל הי , אם שמעון מזרחי יכול ,גם צה"ל יכול.
ואם עדין לא השתכנעת , אז הנה ההוכחה האולטימטבית :
צה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם!
צה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם!
צה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם!
צה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם!
צה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם!
צה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם!
צה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם!

אין הוכחה ברורה מזו . מומלץ שלוש פעמים ביום , שחרית , מנחה וערבית .

פיני 18 בנובמבר 2012

"ציניים לא עושים דברים גדולים", הבנת איש קטן?

סוקרטס 18 בנובמבר 2012

מצטער, חייב לתקן אותך קצת:
מוסר הינו מערכת של חוקים או עקרונות המסייעים לקבוע מה נכון ולא נכון לעשות, מהו מעשה טוב ומהו מעשה רע.
ישנן מספר רב של גישות מוסריות מקובלות. אחת מהן היא הגישה התועלתנית, שראשוני מנסחיה היו ג'ון סטיוארט מיל וג'רמי בנטאם במאה ה-19. הגישה, בקליפת אגוז, אומרת שערכו המוסרי של מעשה תישפט עפ"י מידת תרומתו לסה"כ האושר בעולם.
גישה נפוצה אחרת היא הגישה הדאונטולוגית, או הערכית, אשר שופטת מעשים לפי התאמת למערכת הערכים של האדם.

כשאתה מבדיל בין היותו של צה"ל צבא "מוסרי" לעומת "תועלתני" אתה מתכוון ששיקוליו אינם שיקולים ערכיים, אלא שיקולי תועלת פרטית – לא שיפור מצב העולם אלא שיפור מצבנו שלנו, ומכאן לא מוסריים כלל.

סליחה על החפירות – יאללה פטריוטס!

גיל שלי 18 בנובמבר 2012

למה מצטער? שמח ללמוד. בכל מקרה לאהוד את הפטריוטס זה לא מוסרי ולא ערכי

איציק 18 בנובמבר 2012

יאללה פטריוטס זו סיומת ראויה לתגובה הדנה בפילוסופיה של מוסר ומלחמה :-)

קסיוס קליי 18 בנובמבר 2012

ממש לא מסכים עם הנאמר. איך אתה יכול להגיד שרק התועלתנות היא בראשנו כשזו הדרך שלנו עשרות שנים עוד לפני שידענו מה זו תקשורת ולפני שעשינו את כל השיקולים האלה. הצבא שלנו הוא בהחלט הכי מוסרי בעולם. זאת בושה שאתם כותבים אחרת. אולי ציפית שנשלח את כל תושבי עזה לספא באיזה צימר בצפון לפני שאנחנו תוקפים.

קסיוס קליי 18 בנובמבר 2012

איזה עוד צבא בעולם מפזר כרוזים , משתלט על תחנות רדיו כדי להזהיר אזרחים ומשתמש בכלי הנשק הכי מדויקים כדי להימנע מהרג אזרחים???? תחזור אלי עם תשובות ראויות .

גיל שלי 19 בנובמבר 2012

אתה באמת חושב שאנחנו הצבא היחיד? היתה תקופה שאפילו הIRA היה מזהיר לפני שהיה מפוצץ את הפצצות שלו, אם כך הם היו יותר מוסריים מאיתנו?

Yavor 20 בנובמבר 2012

IRA היה מחתרת ולא צבא. ארגון קטן יותר יכול להיות מוסרי יותר, בשל שליטה קלה יותר על "חייליו".

אביאל 19 בנובמבר 2012

גיל שלי – תבחן טוב טוב לאורך ההיסטוריה כל קמפיין צבאי שהיה ברחבי העולם, אם תמצא לי אחד שדומה במאפייניו ההומניים והמוסרים כמו בעופרת יצוקה אני הופך להיות אוהד של הג'ייאנטס. ניסיתי למצוא לינק בYouTube לעדות של קצין בריטי בכיר שחקר כחלק מאחת הועדות של האו"ם לאחר המבצע, הוא טען בדיוק את הטענה הזאת.
רוב מדינות המערב יוצאות למלחמות ברחבי העולם ופועלות כדי למזער את הסיכון של החיילים שלהם, אצלנו מנסים כמה שיותר למזער את הצד השני, זה בדיוק העניין המוסרי, המניעים לכך לא באמת חשובים וכמו שטרחו כאן רבים להסביר את הקשר בין מוסר לתועלתנות אני חושב שהדיון דיי מתמצא.
אתה מוזמן לקרוא ספרים או לראות סדרות דוקמנטריות על הפעילות הבינ"ל בעיראק ובאפגינסטן, לידם הפעילות של צה"ל נראת כבית מרקחת.

תומר הוותיק 19 בנובמבר 2012

דבר חמקמק המוסר, בתור מי שהשתתף בלבנון השנייה ועופרת יצוקה ונמצא בכוננות עכשיו (וגם מספיק שנים בשטחים ובלבון בתור "ניסיון"), אני יכול לומר את הדבר הבא, המוסר של הצבא מגיע מהמוסר של החברה (ויש בינהם השפעה הדדית), ממפגש עם אלפי לוחמים במהלך השנים אני יכול לספור שני מקרים שראיתי את הלוחמים עצמם לוקים בקהות חושים ועושים דברים שהיינו קוראים להם לא מוסריים (בעיקר אלימות כלפי פלסטיניים שנפתסו או הפעלת כוח מיותר, אגב שניהם נשפטו בחומרה רבה!), כל שאר הלוחמים הגם שחלקם השתמש בשפה מאוד טוקבקיסטית לפעמים (כמו, בוא נחסל את כולם…צריך להרוג את כולם…) בסיכומו של יום כאשר הוא רואה אזרח,ילד,ילדה הוא לא מבלבל! כאשר טייס או כל לוחם אחר מנווט טיל אל תוך חלון ומברר לא בדיעבד שהוא פגע בחפים מפשע,הוא מרגיש נורא!הוא מתחקר את עצמו ושואל המון שאלות כדי שהדבר לא יחזור שנית,אגב, תריצו תרגיל מחשבתי, דמיינו סוללת תותחים ישראלית (נשק סטטיסטי שהדיוק שלו הוא 150 מטר ויוריד כמה קומות מבניין),עכשיו דמיינו את אותה סוללה מקבלת פקודה לירות לתוך מרכז עזה, מה לדעתכם הייתה התגובה של כל שרשרת הפיקוד עד מפקד הסוללה? ביצוע הפקודה בלי לשאול שאלות? תזכרו באיזה מדינה אתם חיים?
אז לאמריתך גיל, אני לא חושב שהמוסר של הצבא נובע מתועלתנות של מה העולם יגיד לנו, אלא מהבנה שאלא אנחנו, גם אם ממש נרצה להיכנס ו"להרוג בכולם", מי בדיוק יעשה את זה? אתה מזלזל מדיי בעוצמה המוסרית של החברה שלנו (מוסר הוא לא דבר מוחלט ואין ספק שאנו גם עושים דברים שהם יותר גבוליים).

גיל שלי 19 בנובמבר 2012

זו תגובה לכולם. תראו כמה אתם כועסים שאמרתי שאנחנו חכמים ולא בהכרח צודקים. אני מעדיף שנהיה חכמים, ממש לא משנה לי שנהיה צודקים. מה שמעניין הוא שאנחנו כחברה דבקים בעניין שכל מה שאנחנו עושים מוצדק.
הפוסט הזה בכלל לא מדבר על הנושא הזה, ובכל זאת כל התגובות היו רק על כך. יש בזה משהו מאוד מעניין. למה זה כל כך חשוב לנו שאנחנו נהיה יותר מוסריים מאויבנו. למה זה חשוב שאנחנו פה בגלל זכות היסטורית ולא בגלל שהתיישבנו פה ובזכות הכח העדיף שלנו קבענו עובדות בשטח. לי אישית עדיפה הגישה השנייה. אין לי בכלל בעיה שהגענו לפה כמו שהאמריקאים הגיעו לאמריקה ונשלו את האינדיאנים.
אני מעדיף להגיד לכולם, זה ככה, תחיו עם זה. הצדק ממש לא מעניין אותי.

אביאל 19 בנובמבר 2012

גיל שלי – התגובה שלך קצת מתנגשת עם הרבה פוסטים אחרים שלך שנוגעים לכלכלה האמריקאית ובעיקר לבנקי ההשקעות שתקפת, הם פועלים בדיוק כפי שכתבת.

גיל שלי 19 בנובמבר 2012

אביאל – אני לא מסכים איתך. קודם כל אתה כנראה מתכוון לבנקאים, מחזיקי המניות של הבנקים להשקעות לא ממש נהנו מההשקעה שלהם בשנים האחרונות. דבר שני, הם דואגים לאינטרס שלהם רק לטווח הקצר ולא הארוך. הם לא צודקים ולא חכמים, סתם תאבי בצע. אהבתי את הכתבה בFT שטענה שהם התגשמות החלום של מרקס, העובדים מנשלים את בעלי הקפיטל

דן 19 בנובמבר 2012

וואו.

פגעת בול.

אתה מרשה לי לאמץ את הפסקה הזאת?

אפתח באמירה קצרה על האמרה שלשמחתי נזנחה בימים אלה – "הצבא המוסרי ביותר בעולם". רבים בעולם מתבלבלים בין צעד מוסרי ובין צעד תועלתני. כל צעד שיש בצידו תועלת צמודה, לא יכול להחשב כצעד מוסרי. הסיבה שאנו ממעטים להרוג אזרחים בצד השני (במידה ואכן זה המצב), לא נובעת מעמדה מוסרית של הצבא שלנו, אלא עמדה תועלתנית, וטוב שכך.

תומר הוותיק 19 בנובמבר 2012

גיל, לא בטוח שכולם כל כך עצבניים :-)
דיון מורכב שלכל מילת קישור לא במקום יש הרבה משמעות :-)
אם אני מנתח לוגית את הפוסט שלך אז עיקר טענותיך הן, לא אכפת לי אם אנחנו צודקים או לא (לאוו דווקא אתה טוען שאנחנו לא צודקים) אלא בעיקר אכפת לך שאנחנו נהיה חכמים.
בתגובה שלי (שלאחר קריאה שנייה אני מבין שהייתה לא ברורה) בא להתמודד עם זה (בלי כעס) ולהסביר לך למה זה דבר שגורר המון תגובות בציבור (לטענתך למה אכפת לנו שאנחנו מוסריים יותר), הסיבה היא מורכבת אך בסיכומו של דבר, בניגוד לענייני כלכלה או ספורט, בענייני מלחמה (חיי אדם) אנחנו רוצים לדעת שאנחנו נוטלים חיים של מישהו או מסכנים את חיינו לשם סיבה טובה, הלוחמה הפוסט מודרנית (א-סימטרית) "מפריע" לאזרח הפשוט להבחין בסיבה הטובה.
לשם דוגמה, מלחמה כמו מלחמת יום כיפור שבא "רואים" את טורי השיריון של האוייב מגיעים, מעבירה תחושה של הישרדות כה רבה, שאף אחד לא טורח לישאול שאלות ופשוט עושים כל מה שצריך (בדגש על כל מה שצריך) כדי לנצח ולשרוד, אך כאשר אין יותר טורי שיריון וכל מה שנותר (במרכאות) הוא טילים לא סקסיים שאין פרצוף מאחוריהם, יש אחריות על מקבלי ההחלטות להסביר לפקודיהם והן לציבור למה הם נשלחים לבצע פעולות מסויימות, ואחד הקלפים המשמעותיים ביותר במערכה הזאת הוא תחושת הצדק.
ישנה אמירה במערכות הביטחון בעולם המערבי, שמי שמנצח את הקרבות הללו הוא זה שחש יותר צודק…
לפיכך, הצדק הוא תחושת הצדק הוא כלי טקטי בכדי לנצח במערכה אסטרטגית.

אספק עוד כמה דוגמאות: (אגב הרבה ביקורת יש לי על המדינה, אך קצב הפקת הלקחים שלנו הוא מרשים ביותר)
-שים לב שכל הקמפיים הישראלי מדבר על "מה אתה היית עושה?"
-בשיחות של רה"מ עם מנהיגי העולם וכמו כן בראיונות הציבוריים של פרס לעיתונות הבין לאומית חוזר המוטיב של מה אתה היית עושה?
-כוחות צה"ל פרוסים מסביב לרצועה, אך רוה"מ ממש מצייר את עצמו בפני מנהיגי העולם (והציבור הישראלי) כמי שיכנס רק אם יכריחו אותו (בעצם כבר מכין את הקרקע לתחושת הצדק, אנחנו לא רצינו להיכנס, הם הכריחו אותנו)
-ההפצצות המצולמות והוצאת החומרים החוצה
-אפשור כניסה לכתבים זרים לעזה בצורה חופשית

העניין הוא שזה ממש ללכת על קרח דק, תחושת הצדק היא דבר הפכפך והציניות מסביב יכולה להפוך את זה על המפעיל בין רגע, לפיכך אין תחליף מלאכותי לנושא הזה, תחושת הצדק צריכה להיות הכי קרובה שאפשר לצדק :-)

Yavor 20 בנובמבר 2012

גיל
אחת העיות היא בקביעה "כל צעד שיש בצידו תועלת צמודה, לא יכול להחשב כצעד מוסרי" – אי אפשר גם להיות מוסרי וגם להרוויח תועלת ממעשה כלשהו?
בעיה נוספת היא ברצון שלך להיות חכם ולאו דווקא צודק. הרי אף אחד לא רוצה להצטייר (ולהרגיש) כרשע (אפילו אם הוא חכם), ולכן רבים מהישראלים מחפשים את תחושת הצדק שבמבצע. הרי היו לנו מערכות "יש ברירה" שהפכו לכר נרחב לויכוחים אידיאולוגיים בקשר לצדקת הדרך, מה שגרם בסופו של דבר להפסקה/נסיגה בלחימה.

גיל שלי 20 בנובמבר 2012

הצד ההופכי של צודק הוא לאו דווקא רשע. להיפך, הרבה פעמים הצדק הוא הכסות של הרשע. אם היינו ניגשים לסכסוך לא ממקום של התנגשות של מי צודק, אלא ממקום של פתירת הבעיות, אולי לא היתה עכשיו מלחמה

צור שפי 20 בנובמבר 2012

הניתוח הכלכלי על לאן אירופה הולכת הוא מעניין ומקורי, לא קראתי עד עכשיו משהו כזה. הכנסת הכדורגל כמבטא הגלובליזציה נראית לי קצת מאולצת.
קשה לי קצת להידרש לוויכוח פילוסופי בין תועלת למוסר בזמן שהטילים ממשיכים ליפול. ברור שלפחות בראשית הפעולה ישראל נמנעה במובהק מלפגוע באזרחים כדי לשמר את הלגיטימציה הבינ"ל וזו כמובן הפקת לקחים מ"עופרת יצוקה". מצד שני, עם התארכות המבצע אנחנו רואים שהיעדים אינם מושגים ויתכן מאוד שלא ניתן יהיה להשיגם ללא פעולה קרקעית. במקרה כזה צפויות אבדות כבדות מקרב תושבי הרצועה וכמובן שגם חיילים שלנו יאבדו את חייהם. משפטנים יגידו שבמקום לעסוק בתועלת ובמוסר צריך להסתכל על החוק הבינ"ל אבל הבעיה היא שהחוק הבינ"ל הקיים נכתב בשעה שהמלחמות היו שונות מאוד מאלו הקיימות היום ולכן הוא לא נותן מענה לדילמות הנוכחיות. אין כאן שורה תחתונה, רק הרבה סימני שאלה ובניגוד אליך – מעט מאוד אופטימיות.

גיל שלי 20 בנובמבר 2012

אהלן צור. סוף סוף מישהו קרא את הפוסט ולא נעצר לכתוב תגובה אחרי הפסקה הראשונה. למעשה עשיתי ניסוי, משפט פרובוקטיבי לא קשור בפתיחה, ואחרי זה פוסט שלם בנושא שדנתי בו רבות, ולמעשה שינית את דעתי. אני חושב שאירופה המאוחדת נשארת אתנו, בגלל גרירת הרגלים הסיפור הזה יעלה לאירופה בהרבה שנים של צמיחה שלילית. לעניין הכדורגל, אליפות אירופה לקבוצות בכדורגל הקדימה את זמנה, ולפי הספרים שקראתי ממש היתה חלק מהתנאים שאפשרו את יצירת אירופה המאוחדת. אני לא בטוח שזה אילוץ. אני חושב שהספורט הרבה פעמים מקדים את המציאות הפוליטית.

צור שפי 21 בנובמבר 2012

שמח שעמדתי ב"מבחן" :-)

Comments closed