הפוך גוטה הפוך

דווקא ככל שאנחנו נחשפים יותר, כך אנחנו מוגנים יותר, כך בספורט וכך בכלכלה

עונת הפוטבול נכנסת לישורת הסופית. המחזור האחרון של העונה הרגילה סיפק דרמה אדירה למרות שרוב הכרטיסים לפליאוף נסגרו לפניו. האלופה למרבה הצער לא עלתה לפליאוף, וכבר עידנים שהאלופה היוצאת לא מצליח לשמור על תוארה, ואף לא לעלות לסופרבול. האיצטדיונים מלאים גם בתקופה של משבר כלכלי מתמשך בארצות הברית, וכך גם הכנסות הליגה והקבוצות. למרות שרבים מתבלבלים לחשוב שמדובר בבעלי קבוצות שמאמינים בסוציאליזים, הרי מדובר בקפיטליזם במיטבו מבית מדרשו של אדם סמית'.

ראשי הקבוצות מבינים שהצלחת הליגה תביא לשגשוג כלכלי גדול יותר. קבוצה כמו הדאלאס קאובויס נהנית משגשוג כלכלי אדיר למרות חוסר הצלחה על המגרש. רבים שוכחים אך המצב בליגת הפוטבול האמריקאית היה דומה מאוד למצב בפרמייר ליג האנגלית בשנות השמונים והתשעים של המאה הקודמת. השגשוג הכלכלי של הקבוצות והליגה קפץ שנות אור עם חלוקה שוויונית של הכח בין הקבוצות. אין דבר בין תקרת השכר, חלוקת ההכנסות השווה מחוזי הטלוויזיה, ובין סוציאליזם. כך נוהגים בעלי קבוצות שרוצים למקסם את ערך הנכס שלהם. אומנם הדאלאס קאובויס לא זוכה שנים באליפות, אך ערך הנכס של ג'רי ג'ונס קפץ הרבה יותר מרוב הנכסים באיזור טקסס בתקופה המקבילה.

*

האם ניתן לאמר דברים דומים על ערך הקבוצה של מר אברמוביץ או על ערכה של מנצ'סטר יונייטד? למרות ההכנסות האדירות משידורי הטלוויזיה באנגליה וההכנסות האדירות של ההשתתפות בצ'מפיונס ליג, ערך המועדונים לא קפץ ברמה זהה. נכון, צ'לסי ומנצ'סטר יונייטד חייבות לשמר את מקומן בין ארבע הגדולות בליגה האנגלית כדי לשמור על זרם ההכנסות של הצ'מפיונס ליג, זרם הכנסות קריטי לקיום הקבוצה. חשיבות קריטית זו גורמת למועדונים לעשות הכל כדי לשמר את כוחן היחסי, ולהזניח את הערך הכלכלי. הסובלות ממצב זה הן לא רק הקבוצות האחרות בפמייר ליג, אלא גם הקבוצות המובילות בליגה שפוגעות בפוטנציאל הכלכלי בשם שמירת הכח הכלכלי.

הלה ליגה עשתה את הדרך ההפוכה לליגת הNFL. מי זוכר את מחזורי ההכרעה הדרמטיים בהם לה קורוניה הפסידה אליפות במחזור האחרון בגלל החמצת פנדל. כבר שנים שאליפות ספרד מוכרעת בין ברצלונה וריאל מדריד הרבה לפני המחזור האחרון של הליגה, והעונה הגענו לאבסורד שבו כל משחקי 2013 ישוחקו לפרוטוקול בלבד.

*

היתרון הגדול של שווי הנכס של קבוצות הפוטבול על פני קבוצות כמו ריאל מדריד וברצלונה נעוץ בסיכון העצום של איבוד המקום בצ'מפיונס ליג. נכס בטוח שווה יותר כסף מנכס שערכו עולה בקצב גבוה יותר אך נתון בסיכון גדול יותר. התנודתיות הגלומה בערך של ברצלונה וריאל מדריד לא נעוצה רק במקום בצ'מפיונס ליג. בעוד רוב ההכנסות של קבוצות הפוטבול מגיעות בעיקר מתוך ארצות הברית, קבוצות הכדורגל העולמיות נהנות מהכנסות מחוץ לארצן. למרות שקבוצות אלה נהנות מתהליך הגלובליזציה העולמי הרבה יותר מקבוצות הפוטבול בארצות הברית, הערך של קבוצות אלה לא עולה בקצב גבוה יותר מזה של קבוצות הפוטבול בארצות הברית. ככה זה כשמתעסקים בשימור הכח, במקום בהגדלת הערך הכלכלי.

*

דברים אלה נכונים גם לחברות ולמדינות בכלכלה הגלובלית. רבים חושבים שהם מגנים על תעשייה מקומית כאשר הם מטילים מכסים על ייבוא. אנשים חושבים שאם יעודדו קניית כחול לבן, מקומות העבודה בישראל יישמרו. למעשה מדובר בתרמית אחת גדולה. נכון כאשר פתחו את ענף הסלולר לתחרות, פוטרו עובדים רבים. אך בענף השירותים המשכורות של העובדים נמוכות יותר מאשר בענפי הייצור שישרדו את התחרות העולמית. בארצות הברית לדוגמה, המשכורת הממוצע בענפי הייצור גבוהה הרבה יותר מאשר המשכורת הממוצעת של ענפי השירותים. המשכורת הממוצעת בגרמניה הנהנית ממגזר יצרני חזק גבוהה יותר בגלל עובדה זו.

ככל שמדינות נפתחות יותר לתחרות, כך החברות נאלצות להפוך תחרותיות יותר, ובצורה פרדוקסלית כך סך המשכורות גבוה יותר בסופו של יום. כן, כדי להיות תחרותי יותר אני צריך לשלם משכורת הוגנת לעובד שלי, בעוד שבענף שירותים סגור לתחרות אני נהנה מרווחים גדולים יותר ככל שהמשכורת של העובד שלי נמוכה יותר. בדיוק כמו בכדורגל, ככל שבעל עסק דואג לכוחו היחסי, כך הוא פוגע בערך הנכס שלו לטווח הארוך. ככל שהעסק נמצא בתחרות גדולה יותר, כך הערך של העסק יהיה גדול יותר לטווח הארוך, במידה ובעל העסק ינהל את העסק שלו בצורה טובה.

*

האינסטינקט שלנו לשמור על הכח במחשבה שכך נגדיל את ההכנסה, הוא בסופו של יום אינסטינקט בלבד. בדיוק כמו מתאגרף שיתמקד בהגנה בלבד, כך מי שמתעסק בשימור כוחו במקום בשיפור עסקו. בסוף יגיע הנוקאאוט

ה-Legacy של ורשביאק: קיטוב בספורט הישראלי
לא מבין את המשחק

32 Comments

יניר 9 בינואר 2013

אנאלוגיה מקסימה,
הבעיה היא שענף הכדורגל לא מנוהל כעסק כלכלי אלא כגחמה של מיליארדרים שמחזיקים בקבוצת כדורגל בשביל הכיף/להשוויץ לחברה'/לקבל חסינות מול פוטין/"להעמיס" בחורות וכו,.
בארה"ב הכל נמדד בכסף , כאן ועכשיו

יריב 9 בינואר 2013

לקרוא למבנה ב NFL "סוציאליסטי" זה טמטום, אבל אם רוצים לתאר את זה כאנלוגיה למבנה כלכלי, יש פה רגולציה חזקה באופן יוצא דופן. בהקשר זה נראה שהתוצאה של רגולציה חזקה באופן יוצא דופן הוא תחרות קשה וחוסר יכולת לבצר כוח. ל NFL זה טוב, אפילו לכל קבוצה בנפרד, כי הם שואבים ערך כלכלי מהעניין. לשוק "אמיתי" זה גם טוב, אבל זה לא טוב לשחקנים הגדולים, אז זה לא קורה.

אני לא חושב שמכסים הם הקבלה טובה. שים לב שאני יכול להקים קבוצה ולהביא אותה לבד (אם היא טובה מספיק, וזה יקח לי כמה שנים) לפרמייר ליג. אני לא יכול לעשות את זה ב NFL.

גיל שלי 9 בינואר 2013

אני מסכים עם עניין הרגלוציה. האנלוגיה למכסים היא עניין של הגנה על כח, לא הקבלה ישירה. כאשר אני מונע תחרות (מכסים, חקיקה) אני שומר על הכח של השחקנים המקומיים. המבנה הנוכחי בפרמייר ליג עושה בדיוק אותו דבר.

יריב 9 בינואר 2013

הנקודה שלי היא שהשמירה על הכוח היא מאפיין של המבנה, והמבנה הזה הוא בדיוק מבנה של שוק חופשי. כדי לקבל תחרות פתוחה צריך רגולציה חזקה.

אגב, ב NFL כמובן עוזרים גם מספר המשחקים הנמוך (במיוחד בפלייאוף) וההבדלים הגדולים בלוח המשחקים. לא כל אי העקביות בהצלחה שם היא עניין של תחרות, חלק מזה הוא פשוט מרכיב המקריות הגבוה יחסית המובנה בליגה.

גיל 9 בינואר 2013

זה בכלל לא טמטום. תקרת השכר והדראפט הם מאפיינים סוציאליסטיים מובהקים. זה שהליגה היא גם מאוד קפיטליסטית לא סותר את זה.

יריב 9 בינואר 2013

הם לא, מאחר וקבוצות פוטבול אינן בני אדם. ל NFL אין מאפיינים סוציאליסטיים, ולא נכון יהיה להתייחס אליו ככזה, מדובר במערכת קאפיטליסטית עם רגולציה חזקה מאוד, זה סוג הקאפיטליזם שעובד בעולם האמיתי.

גיל 9 בינואר 2013

והNFL היא לא מדינה אז בכלל לא צריך לומר שהיא קפיטליסטית נכון? איזה הגיון זה בדיוק? יש לליגה מאפיינים סוציאליסטיים מובהקים של שיוויון וחתירה לשיוויון בדיוק כמו שיש לליגה מאפיינים קפיטליסטיים. כתבו על זה הרבה מאוד אנשים. זה שהמנגנון הוא רגולציה לא אומר שהמהות לא סוציאליסטית.

אריאל גרייזס 9 בינואר 2013

מצטער, לא הבנתי איך פתיחה לתחרות תעלה את המשכורות. אם אתה נפתח לתחרות, אתה צריך להתחרות עם משכורות של המזרח הרחוק ואז הסיכוי שלך להצליח בלי להוריד את המשכורת הוא די קלוש.

גיל שלי 9 בינואר 2013

עוד תוספת קטנה. קודם כל גם אינטל חברה יצרנית, לא רק נייקי או פוקסקון. דבר שני, למרות שעלות משכורת פועל בארצות הברית היא פי 4 מסין, הרבה חברות מחזירות את הייצור לארצות הברית

גיל שלי 9 בינואר 2013

אחרון ודי. מחזירים לארצות הברית והייצור שם יהיה יותר זול למרות שהמשכורות יותר גבוהות. באמצעות טכנולוגיה עדיפה, מחירי אנרגיה זולים יותר, ועוד, מוציאים תפוקה הרבה יותר גדולה מכל עובד. החברות האלה יעסיקו פחות עובדים שירוויחו יותר כסף כל אחד

MG 9 בינואר 2013

גיל, דווקא אינטל אינה דוגמא טובה.
כבר שמעתי ממספר עובדים שם שהסיבה שהחברה לא מייצרת יותר במזרח כלל לא קשורה לעלויות, אלא להגנה על פטנטים.
לטענתם, יעתיקו אותך אחד לאחד ואת הרשויות זה ממש לא מעניין, כיוון שהן מעדיפות הצלחה של היצרנים המקומיים. גם כך הן די בטוחות שעלות העבודה הנמוכה תביא מספיק השקעות.

גיל שלי 9 בינואר 2013

היא דוגמה טובה בגלל שמשלמים שם טוב, אריאל יודע את זה

אריאל גרייזס 9 בינואר 2013

אם אינטל היתה יכולה, היא היתה עוברת למזרח מזמן, הממשל האמריקאי לא מרשה לה, הוא מפחד פחד מוות מהסינים.
אבל מה שאתה אומר זה שהמשכורות יעלו, אבל לפחות עובדים. יש כאלו שיאהבו את זה, אבל יש כאלו שהרבה פחות. הרי בדיוק זה הוא הסיבה לפערים חברתיים, לא? מעט אנשים שמרוויחים הרבה לעומת הרבה אנשים שמרוויחים לא המון

גיל שלי 9 בינואר 2013

לא בהכרח, בעקרון יווצרו יותר מקומות עבודה עם פחות עובדים בכל מקום באופן יחסי, ראה גרמניה וגם ארצות הברית

גיל שלי 9 בינואר 2013

מסתבר שאתה לא מתחרה רק בלהיות הכי זול. אם אתה רוצה להיות הכי טוב, אתה צריך עובדים איכותיים. זאת הסיבה שבשירותים כאשר אתה בדרך כלל מתחרה רק בגורמים מקומיים, המשכורות של העובדים (לא כולל מנהלים בכירים), נמוכות יותר מאשר בתעשיות שמתחרות תחרות עולמית. בניגוד לאינסטינקט התחרות היא לא מי שיהיה הכי זול, אלא מי יהיה הכי טוב. מסתבר גם שאפשר לחלק את הרווחים כך שגם עובדים מרוויחים יפה לא רק מנהלים. דוגמה מצויינת לכך זו סטארבקס בארצות הברית (למרות שמדובר בחברת שירותים)

matipool 9 בינואר 2013

הללוליה . הצלחתי להבין גם את החלק הכלכלי בפוסט של גיל שלי ..

אוף טופיק – שיר חדש של דיוויד בואי יצא אתמול לאוויר העולם מתוך אלבום שייצא במרץ . שיר געגועים לברלין ולתקופה שלו שם והקליפ בהתאם .

גיל שלי 9 בינואר 2013

מה שמביא לשאלה חשובה מאוד – איזה אלבום טוב יותר הנקי דורי או זיגי?

matipool 9 בינואר 2013

זיגי .
לא רק הכי טוב של בואי , הכי טוב בכלל .

ניינר 9 בינואר 2013

THE MAN WHO SOLD THE WORLD
וורלד קלאס

עדי אבני (הרבי מיעוטו) 12 בינואר 2013

מצטרף למתי. אלבום טופ 5 שלי, אם לא יותר, יחד עם ok computer, dark side of the moon, סרג'נט פפר ונברמיינד

איציק 9 בינואר 2013

גיל,
נראה לי מוזר, כנראה מחוסר הבנה, אבל:
1. ב-NFL כמו ב-NBA יש מין גילדה סגורה ולכן לא צריכות להתמודד כמו ריאל או צ'לסי על מקום בצ'מפיונס ולכן אין בסיס להשוואה הוגנת.
2. לא נראה לי שהכדורגלנים של ריאל/ברצלונה/יוניטד סובלים מתת תזונה כיוון שהמועדון מנסה לשמר על כוחו, או שלא הבנתי את ההקבלה לספורט.
אשמח אם תאיר את עיני.

גיל שלי 9 בינואר 2013

לא דנתי במשכורות של השחקנים אלא ברווחים של המועדונים. ההקבלה היא שכאשר המועדונים חשפו עצמם לתחרות גדולה יותר, הם גם הרוויחו יותר כסף. עובדת היות הליגה סגורה לא משנה לעניין התחרות על האליפות. במצב של היום ריאל מתמודדת על אליפות מול ברצלונה, מנצ'סטר יונייטד מתמודדת על אליפות מול מנ' סיטי (אולי אפשר להוסיף את צ'לסי) וזהו. בNFL מתמודדים על אליפות הרבה יותר קבוצות

Zak 9 בינואר 2013

נראה לי שקצת קשה להשוות בין כדורגל אירופי ל NFL. גודל השוק בסה'כ די דומה, אבל כמות הקבוצות בכדורגל האירופי גדולה פי כמה וכמה. תיאורטית אפשר לייסד גם בכדורגל האירופאי ליגה מקצוענית שתהייה רווחית כמו ה NFL אבל זה אומר לוותר על הליגות המקומיות. מה לעשות, בכדורגל המסורת בכל זאת יותר חשובה מהכסף.

בנוגע למכסי מגן, אורי כץ כבר כתב בצורה מצויינת בבלוג שלו 'דעת מיעוט':

http://orikatz.wordpress.com/2012/12/03/creative/

גיל שלי 10 בינואר 2013

תודה על הקישור, אכן פוסט מעולה

עדי אבני (הרבי מיעוטו) 12 בינואר 2013

וואי, יש לי כל כך הרבה מה להגיד, גם על הלינק שצירפת וגם על המאמר של גיל. בגדול, אני חושב שהכשל הכי גדול בשני המאמרים היא האקסיומה על הצמיחה האקספוננטית בשווקים, ועל שימת הדגש על ההון ולא על הסיבה שההון חשוב- האנשים שצורכים/ מבזבזים אותו

גיל שלי 12 בינואר 2013

זה בדיוק המקום להגיד את הכל. שפוך חמתך

Yavor 10 בינואר 2013

אני חושב שאם היתה עונה ארוכה יותר ופלייאוף של סדרות, ה- NFL היה נראה לנו פחות שיוויוני.

רק שאלה 10 בינואר 2013

גיל, די ברור שהרווח הבסיסי של כל יצרן (בין אם הוא מייצר סיכות ובין אם הוא מייצר רייטינג) נובע מהפער שבין הרווח שעובדיו של היצרן מייצרים לו, לבין התשלום שהם מקבלים בעבור הייצור. נכון?
למעשה, בשוק חופשי אמיתי, רגולציה בדמות "שכר מינימום" (לדוגמא) מפחיתה את הרווח הפוטנציאלי (וממש לא ממקסמת את ערך הנכס) – ולכן חברות גלובליות העדיפו לייצר במזרח, לא כן?
עם כל הכבוד, אל תרמוז שרגולציה היא תוצר של הקפיטליזם של סמית' במיטבו כי זו טעות בוטה (מתעניינים יוכלו לברר בעצמם מתי ולמה הוחל "שכר מינימום" לדוג') ה-NFL היא דוגמא יפה (מיני רבות) ליתרונות שבריסון הקפיטליזם.

גיל שלי 10 בינואר 2013

רגולציה חזקה היא חלק מקפיטליזם לא מסוציאליזם. כדי לדאוג לכך שהקפיטליסט ירדוף אחרי הכסף ולא אחרי הכח, צריך לדאוג לכך שלא יהיה חזק במידה שתפגע בתחרות. זו המטרה של הרגולציה. הסוציאליזם אומר לקחת את הכסף מידיו וכך לפגוע בכח שלו.

עדי אבני (הרבי מיעוטו) 12 בינואר 2013

ברור. גם מדינת רווחה היא חלק מהשיטה הקפיטליסטית ולא הסוציאליסטית. הכלים, אבל, לקוחים מהמשנה הסוציאליסטית והם ההפך המוחלט מאמונה ביד הנעלמה האדם סמיתית

נועם 10 בינואר 2013

פוסט מעולה, תודה. מסכים עם התוכן.
מבחינה פילוסופית זה מעניין לראות איך במקום X עושים משהו בצורה נכונה (יש כמה חלופות טובות, הבונדסליגה בכדורגל, ליגות מקצועיות בארה"ב – אני לא בטוח אם הן מתאימות למודל של כדורגל אירופי), ובמקומות אחרים במקום לחקות את הדברים הטובים של מקום X, בוחרים באפיק אחר.

אני חושב שהשאלה בסיסית שצריך לחשוב עלה היא מה המשמעות של קבוצת ספורט מקצוענית, מה המטרה שלה. אני חושב שרצון האוהדים צריך לבוא כאן לידי ביטוי. בכל מקרה מעניין לראות איך יש כמה קבוצות כדורגל שמייצגות משמעויות שונות.
ברצלונה בהווה: כדורגל יפה, הצלחה מקצועית, שחקני בית (בסדר הזה לדעתי)
ריאל בהווה: הצלחה מקצועית בלבד.
מנצ'סטר יונייטד: הצלחה מקצועית, שפיות כלכלית (בסדר הזה).
ארסנל: שפיות כלכלית, הצלחה מקצועית, כדורגל יפה (בסדר הזה)
וכך אפשר להמשיך הלאה.
למי שיש סבלנות יש מאמר אקדמי קלאסי בנושא:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9485.1971.tb00979.x/abstract

אחד מהדברים שנאמרים במאמר הוא כיצד משחקים מותחים מושכים יותר קהל. אני לדוגמא הפסקתי לצפות בליגה הספרדית, אין שם עניין.

אני חושב שמעניין לבחון את התיאוריה שהשוויוניות עברה מהליגה המקומית לאירופה. ושהתחרות האמיתית מתרחשת שם, ולכן התמריץ של קבוצות להשתפר עדייין קיים.

וידוי – אני אוהד של הפועל כפר סבא, שהחלה בהליכי פירוק השבוע.
הגורם העיקרי שאני תולה בו את האשמה להליך הפירוק הוא ההתאחדות שלא עושה דבר על מנת למנוע הידרדרות כלכלית.
מבחינתי הם אחראים על הרגולציה של הענף, ויש לה את היכולת לראות דברים ממעוף הציפור, ולכוון את הענף למקומות בהן המצב של כלל הקבוצות ישתפר ובנוסף לפקח על התנהלות הקבוצות (לכאורה תפקיד הבקרה התקציבית).
בשנים האחרונות כל כך הרבה קבוצות פשטו את הרגל, ורבות אחרות לא הולכות לפירוק רק בזכות בעלים יחיד שמזרים כספים.
זה אומר, לדוגמא, שביום שמשפחת לוזון / יואב כץ / אריאל שיימן יחליטו שהם עוזבים את הקבוצות שלהן, יש סבירות גבוהה שהן יפסיקו להתקיים. זאת אומרת שרווחתם של אלפי אוהדים (שבשנים האחרונות הצטמצמו למאות)תיפגע.

BrooklyN 10 בינואר 2013

הדוגמא הכי טובה בעיני היא ליגת המכללות (פוטבול וכדורסל) שמייצרת רווחים עצומים לארגון תחת רגולציה חזקה ובניכוי הפרמטר של שכר שחקנים. יש כמות גדולה של קבוצות, הגודל והמסורת כן קובעים ועדיין מדי פעם מסתננת מכללה קטנה ולוקחת את כל הקופה.

Comments closed