כמה מילים על סטן דה מאן

סטנלי פישר פורש, צריך למצוא מאמן מוצלח לתפקיד שר האוצר

סטנלי פישר הכריז אתמול על סיום תפקידו ביוני השנה. בצד הזכות של בנימין נתניהו בהחלט ניתן לרשום את היבוא של סטנלי פישר אל תפקיד נגיד בנק ישראל. קפיצת המדרגה מהנגיד הקודם היתה מרשימה ביותר. כדי להבן עד כמה מדובר בצעד ציוני של האיש, תארו לעצמכם שג'ורדי קרויף היה מביא לכאן לא את אוסקר אלא את טיטו ווילנובה כמאמן מכבי, ולאחר הכהונה שלו במכבי הוא היה מקבל את תפקידו הנוכחי. בעיני העולם המתבונן זה מעמדו של סטנלי פישר.

*

רבים באים בטענות אל סטנלי פישר כמי שלא מנע את בועת הנדל"ן בישראל, וכמי שאף עודד אותה במדיניות הריבית הנמוכה שלו. כמו כן צעדיו לחיזוק הדולר האמריקאי אל מול השקל הישראלי זכו לביקורת רבה. אני לא בהכרח מסכים עם מבקרים אלה.

אחד העיוותים הגדולים ביותר בכלכלה העולמית היה החולשה היחסית של הדולר האמריקאי בכל מהלך שנות הצמיחה מאז 2003 ועד 2008. השקל הישראלי התחזק אל מול הדולר האמריקאי משער של קרוב לחמישה שקלים לדולר בעת פתיחת מלחמת המפרץ השנייה ועד לשיא של 3.2 ש"ח לדולר ב2008. נגיד בנק ישראל היה חייב לנקוט צעדים אשר יחלישו את השקל מול הדולר, במיוחד כאשר מדינות אחרות כמו טורקיה ברזיל ואף מדינות מפותחות כמו בריטניה, נקטו צעדים אגרסיביים ביותר כדי להחליש את המטבע המקומי ולעודד את היצוא.

מדיניות הריבית הושפעה מחוזקת השקל גם היא. אחד הצעדים החביבים על סוחרי המטבעות היה לקחת הלוואות בדולרים בריבית אפסית ולקנות שקלים בריבית גבוהה יותר. כך הם נהנו גם מהתחזקות השקל, וגם מפער הריביות לטובתם. נכון שהריבית הנמוכה עודדה לקיחת משכנתאות, אך אני לא רואה ברירות אחרות שעמדו בפני פישר.

אחד הדברים הטובים ביותר שניתן לאמר לזכותו של פישר הוא שלא ניתן לפקפק במניעיו. בניגוד לברננקי שנראה יותר כמי שנלחם על מורשתו מאשר מי שנוקט את הצעדים ההכרחיים ובניגוד לרבים אחרים המושפעים מגורמים זרים, פישר תמיד נקט במדיניות שתאמה את דרכו ואת אמונותיו. לדעתי זו המחמאה הגדולה ביותר.

*

אנו בהחלט נתגעגע לנגיד בשיעור קומתו. אין רבים אשר היו יכולים לעמוד אל מול האנשים החזקים במשק כמו שפישר עמד מול שרי אריסון ודני דנקנר. לשם כך צריך להיות איש עם שיעור קומה בנוסף לאינטגריטי מוחלט. גם כאשר התנגח עם משרד האוצר בראשות הלא איש יובל שטייניץ, היה ברור כי מעמדו של פישר מטה את הכף. אני לא רואה אנשים במעמדו של פישר נוהרים אל התפקיד המתפנה. פרישה זו צריכה לגרום לבנימין נתניהו להעמיד בראש האוצר איש בעל שיעור קומה מאחר וביוני רשת הבטחון נעלמת.

*

תפקידו של נגיד הבנק המקומי דומה יותר לתפקיד של ג'נרל מנג'ר בעוד שר האוצר הוא המאמן. הנגיד לא יכול להשפיע על ההרכב, אך בהחלט יכול להשפיע על האסטרטגיה. כאשר המאמן נוקט בטקטיקות אשר לא מתאימות למצב, הנגיד יכול לפנות לבעלים של הקבוצה קרי ראש הממשלה, ולבקש את התערבותו בנעשה. כמו ג'נרל מנג'ר טוב, הנגיד לא מנצל את מעמדו כדי לתקוף את המאמן באמצעות הדלפות פחדניות אלא עומד מול המקרופון ומבטא את דעתו בעתות של חילוקי דעות (לידיעת אלה אשר מדליפים בלבד). האיזון בין שני הגורמים הוא קריטי. כאשר המאמן הנו בעל שיעור קומה, תפקידו של הג'נרל מנג'ר מאבד קצת מחשיבותו ראה ביליצ'ק, פיל ג'קסון, פפ גווארדיולה ומוריניו.

כאשר המאמן מוצלח פחות, חשיבותו של הג'נרל מנג'ר קריטית. בתקופת כהונתו של סילבן שלום כשר אוצר "זכינו" בצמד שהוביל אותנו לאחד המשברים הכלכליים הגדולים שעמדנו בפניהם מאז האינפלציה הדוהרת. תקופה כזאת תוקנה הרבה בזכות סטנלי פישר, וכן גם בזכות בנימין נתניהו כשר אוצר. ניתן לקוות שראש הממשלה יושפע פחות מדאגתו למעמדו הפוליטי ויותר לעתידנו ובעקבות צעדו של פישר יכריז על מינוי מאמן בעל שיעור קומה.

הסוחרים הישראלים העניקו את הכינוי סטאן דה מאן לסטנלי פישר מבלי לדעת מי היה סטנלי מייזל, סטאן דה מאן המקורי, כשירות לסוחרים להלן התמונה של המקור

Should I stay or Should I go now
מה יהיה הסוף עם באלוטלי?

27 Comments

פיני 30 בינואר 2013

"משרד האוצר בראשות הלא איש יובל שטייניץ"-נא הסבר למה התכוונת.
אגב, סטן הוא מינוי של ביביהו, די ברור ששמאל כלכלי/פוליטי מעולם לא היה מעז לחשוב על כך.

גיל שלי 30 בינואר 2013

אני מסכים עם החלק השני של תגובתך, גם זקפתי זאת לזכותו.
יובל שטייניץ לא מפגין הבנה בתחום למרות שכיהן כשר אוצר במשך ארבע שנים. הוא ידוע כמי שנמצא שם במקרה בזכות קשרים טובים עם מי שחשוב באמת אצל נתניהו. הוא לא נקט שום פעולה כנגד דעותיהם של פקידי האוצר, לא הביא מדיניות עצמאית וכו'.
לדעתי הדבר החשוב ביותר שצריך לעשות באוצר זה חוק הקפאה. אני מכיר את משפחת עופר כמשפחה לא נדיבה באופן מיוחד. יש סיבה מצוינת לכך שפקידי אוצר זוכים אצלם למשרות כה מתגמלות. יוצרים אצל הפקידים אוירה שכדאי להם לדאוג לאינטרסים ואז יכול להיות שגם הם יזכו במשרות כאלה. תפקידו של שר האוצר לשים לב לכך ולדאוג לשינוי

איציק 30 בינואר 2013

אני לא כל-כך מבין את כוונתך. שר הוא לא מיקצוען הוא איש ניהול. שר תיירות מבין בתיירות? שר הפנים מבין בפנים? וכך הלאה. הוא צריך יועצים טובים, לדעת למי לשמוע ולקבל החלטות בהתאם.
היה לי חבר שעבד במשרד לאיכות הסביבה בתחום הרעש. הוא סיפר לי שהשר הכי טוב שהיה לו היה רפול. רפול לא הבין שום דבר באיכות סביבה לטענתו אך הבין: א. המקצוענים מבינים יותר טוב ממנו; ב. המפעלים מנסים בכול כוכם להימנע מתקנות איכות הסביבה. כפועל יוצא, הישיבות היו קצרות, יעילות ועם גיבוי גדול, אם כי לא מוחלט לעובדים. לעומתו, כאשר יוסי שריד היה בתפקיד, שום דבר לא זז לטענתו. הוא רצה לדעת הכל; היו דיונים על דיונים על דיונים, וכלום לא התקדם. כמובן שרצוי שלשר יהיה ידע ומדיניות, אך יותר חשוב שיהיה ניהול טוב (לאו דווקא קשוח) ויועצים טובים.
אני לא יודע אם לטייניץ היו יכולות ניהול, ויעצים טובים, אך לפי התוצאות, שלפי הבנטי לא גרועות (למרות שיכל להיות טוב יותר), הוא לא היה מאוד גרוע. ותזכור, לפעמים לא לעשות זה המעשה הכי חכם. אולי בכול זאת הוא לא היה עד כדי כך גרוע ועשה זאת מתוך חשיבה. אולי…

גיל שלי 30 בינואר 2013

התוצאות לא קשורות בכלל לניהול שלו. להיפך, בהזדמנות הראשונה שלו לקלקל, הוא קלקל. הוא לא הצליח למנוע את הסחף לפופליזם בעקבות המחאה החברתית, הוא לא נקט בשום יוזמה ניהולית, בקיצור לא ניהל ולא בטיח, רק היה בובה

איציק 30 בינואר 2013

יכול להיות, אני לא מבין מספיק, אך זה לא קשור רק לעובדה שהוא לא כלכלן.

גיל שלי 30 בינואר 2013

גם אני לא כלכלן, לא צריך להיות כלכלן כדי להבין. כן צריך להבין כדי לנהל

דיזידין 30 בינואר 2013

סטן דה מאן המקורי הרבה יותר מעניין מהנוכחי.
ידעתם למשל שבקריירה שלו הוא היכה בדיוק 1815 היטס בבית ו-1815 היטס בחוץ?
ומשהו יותר אישי: דיזי דין הוא ששידר ברדיו את האט-בט הראשון של סטן במייג'ורס ב-1941.

MG 30 בינואר 2013

גיל, מעולה.
כמה דברים:
1. יש ספקולציות שנתניהו יפנה למנואל טרכטנברג. חס וחלילה!!! טרכטנברג צריך להיות שר האוצר. הוא האדם היחיד במדינה שיכול לקבל מהציבור (ואפילו להכניע את רה"מ בנושא) תמיכה ולהעלות מיסים, בעיקר ישירים, מבלי לצמצם בסך ההוצאה (כמובן שאפשר להעביר בין סעיפים שונים). מבחינתי הוא "הקיינסיאני האחרון" :)
2. לבוא בטענות לפישר על הדברים שפרטת (דיור בר השגה, שע"ח וכיו"ב) זה בערך כמו לבוא בטענות לפלקאו שאינו משתתף מספיק בניהול המשחק. כפי שתפקידו של החלוץ הוא בראש ובראשונה לכבוש והוא קודם כל נמדד לפי תחום זה ורק אח"כ לפי שאר הדברים, כך נגיד נמדד לפי יציבות מחירים, אשר באה לידי ביטוי בשני מקומות עיקריים:
א. עמידה ביעד הממשלתי או קרוב אליו בכל שנה קלנדרית.
ב. השארת הציפיות האינפלציוניות, כפי שמגולמות בעיקר בהבדל בין השחר לגליל (הכי טהור שיש), ל-12 החודשים הבאים ביעד הממשלתי.
פישר עמד מצויין הן בא' והן בב'. אי לכך, כל שאר הדברים הם בונוס.
בקיצור, צמיחה ושע"ח הם חשובים, אבל משניים לתפקידו של בנק ישראל. יציבות מחירים הינה בבת עינו, ופישר הוכיח לא פעם שכאשר האינפלציה מרימה את הראש הוא מרים את הריבית וגורם ל"הובר חוכמים" להנפיק בריבית נקובה גבוהה יחסית ובניכיון.
3. הגדלת יתרת המט"ח (ותקראו לזה התערבות בשע"ח – לא ממש אכפת לי), הינה המגורמים העיקריים שדירוג האשראי של ישראל הינו כפי שהוא, דבר אשר שווה למשק מיליונים רבים של דולרים בשנה.
4. קליין ושלום אכן היו צמד כושל. עם זאת, יצוין שהם נקלעו לשמבר עולמי וממשלה די צרה והאשמה אינה רק עליהם.
5. נוטים לדבר על נגיד טוב/רע או מולצח/כושל. הטרמינולוגיה קצת משקרת. נגיד לא צריך להיות טוב – נגיד צריך להיות חזק. רק נגידים חזקים כמו פרנקל ופישר, שמוכיחים את עצמם ע"י העלאות ריבית כשהאינפלציה מרימה ראש, יכולים להחזיק ריבית נמוכה תוך עמידה ביעד הממשלתי. אי לכך ובהתאם לזאת, הממשלה לא צריכה לחפש את הכלכלן המוכשר ביותר, אלא את כלכלן טוב שיהיה חזק, מפחיד ושאינו דופק חשבון. אני הייתי מתייעץ עם פרנקל, איפה מייצרים עוד כמותו (לך תשיג עוד פישר).
6. איציק, יש שרים שתריכים להיות אנשי ניהול (פנים, איכות סביבה, חוץ וכו') ויש שרים שחייבים להבין גם במקצוע (זה חייבים להיות המומחים הכי גדולים, אבל משהו יותר מבסיסי), ע"מ למלא תפקידם נאמנה (משפטים ואוצר).

איציק 30 בינואר 2013

MG,
אני לא בטוח שאתה צודק. היו לנו מספיק מומחים במשרד הביטחון אבל הטוב ביותר לדעת רבים (לא כולם) היה אחד שלכאורה הבין פחות מהם, משה ארנס. הוא בא מהתעשייה הביטחונית אך לא ממערכת הביטחון, ולדעת רבים מתוקפיו זה היה לא מספיק כדי להיות שר ביטחון. אני מסכים שרצוי שיבין, אך יש דברים חשובים יותר. כל מה שנכתב לא בא לומר ששטייניץ היה שר אוצר טוב בגלל שלא הבין בכלכלה.
הדבר שיותר מעניין אותי, למה אתה חושב שטרכטנברג לא יכול להיות נגיד טוב (או לפחות לא רוצה שיהיה נגיד) אך כן סומך ידך על היותו שר אוצר ראוי?

MG 30 בינואר 2013

לא לא לא!!!
פספסת את כל הנקודה!
הוא יכול להיות נגיד מ-ע-ו-ל-ה. ברם, אם הוא יהיה נגיד, אזי שאינו יכול לאייש בו"ז את תפקיד שר האוצר ואני רוצה אותו באחרון.

איציק 30 בינואר 2013

כלומר, ראש ממשלה יכול להיות בו זמנית גם שר האוצר, ביטחון והתיירות, אך שר אוצר לא יכול להיות בו זמנית גם הנגיד :-)

דן 30 בינואר 2013

ואני הייתי בטוח שסטן דה מאן המקורי היה סטן קולימור האגדי…

יצאתי פרימיטיף.

Amir A 30 בינואר 2013

ואני חשבתי שבייסבול הולך לזכות סופסוף למקום של כבוד בדהבאזר.

גיל שלי 30 בינואר 2013

מבטיח לכתוב פוסטים לקראת אפריל, אולי השנה המטס סוף סוף יתפקדו (זה מה שנשאר לאוהד מטס, התקווה של תחילת העונה)

Sooner 30 בינואר 2013

סטן מייזל?

גיל שלי 30 בינואר 2013

כן

sooner 31 בינואר 2013

לא

גיל שלי 31 בינואר 2013

נמק הסבר פרט

Sooner 1 בפברואר 2013

לא כך הוגים את שמו

אביאל 30 בינואר 2013

MG – מי אמר שצריך עוד מהתורה של קיינס ? בארה"ב המגמה הזאת פורחת מה2008 ורק לפני כמה שעות התוצאות של הרבעון האחרון הראו על נסיגה של 0.1 אחוז. בטוח שקיינס כל כך עוזר ?

MG 30 בינואר 2013

אביאל, אל תתפס לאמרה הומוריסטית שלי (וכנראה שלא מוצלחת).
הכוונה הינה שטרכטנברכ, ואני בדעתו, תומך בעליה קבועה בהוצאה הציבורית (נוסחת טרכטנברג), שהיא למעשה מדיניות אנטי-מחזורית מובהקת, בניגוד לכיוונון ההוצאה בהתאם לעמידה ביעד גרעון.
התורה של קיינס אינה תורה מסיני (ואפילו על זו אני מערער לא מעט :) ), אולם אני מאד מאמין בכך שכאשר נקלעים למלכודת הנזילות בעת מיתון, הדרך היחידה לצאת ממנו הינה הרחבה פיסקאלית.
בניגוד לנתניהו, אני מאמין שטרכטנברג בדעתי ובדעתו של קיינס.

derp 30 בינואר 2013

רק לי גליה מאור נראית כמועמדת מושלמת?
אישה חזקה ומעוררת יראה, היא האדם היחיד בישראל שמזכיר את המנכ"לים האמריקאים האלה ששולטים ביד רמה בחברות פורטון-500 ושכולם סרים למרותם. יכולה לעשות סדר ולא נראה לי שיעזו להגיד לה לא, כי היא פשוט לא מקבלת לא כתשובה. כזה נגיד אנחנו צריכים.

גיל שלי 31 בינואר 2013

אחד התפקידים שפישר דווקא לא הצטיין בהם הוא הריסון של הבנקים ופירוק המונופול. דווקא בגלל זה הקרבה היתרה של גליה מאור לענף הופכת אותה לפרסונה נון גרטה כנגידה. צריך שיבוא משהו שייאלץ את הבנקים לשינויים מהותיים. גליה מאור לעולם לא היתה נעמדת מול דני דנקנר לדוגמה

נתי 31 בינואר 2013

ללא ספק הבאת האיש מההברקות של נתניהו.
מסכים כמעט להכל, אך בכל זאת 2 הערות:
1. מחמירים קצת עם סילבן שלום. חוץ ממה שציינו כבר למעלה, הייתה אז גם האינתיפאדה השניה אם אני לא טועה. לפחות בזמנו הייתה לי הרגשה שהוא קצת מבין במטאריה יותר משטייניץ למשל, אבל אולי באמת זה רושם סתמי.
2. לגבי הנקודה של שר אוצר: כמו שציינו שר של משרד לא חייב להיות בקי בתחום, אבל במשרדים מקצועיים (כמו אוצר, ביטחון וכד') או בעלי מנגנון פנימי מורכב (כמו חינוך או רווחה) רצוי בכל זאת מישהו שמדבר את השפה ויודע איך העיניינים עובדים, כדי שהוא יתווה מדיניות וחזון ברי ביצוע מצד אחד, ויוודא מלמעלה שזה אכן מבוצע (2 הרכיבים שהינם החשובים לדעתי בהגדרת תפקיד השר).
ביבי יודע שהאוצר בעייתי יותר לאנשים דוגמת שטייניץ.
וגם אוהד ליכוד (אני לא מצביע להם) כמוני הרגיש שאכן לא היה בידי שטייניץ לספק את הסחורה. דווקא בביטחון למשל שטייניץ היה יכול לדעתי להתאים לאור הניסיון שצבר בנושא בוועדות הכנסת, אבל זה כבר חזון אחרית הימים במדינתינו כנראה.
אבל בהקמת ממשלתו היוצאת זה הוצג כאילו לפחות בכל הקשור להתווית מדיניות וחזון והחלטות קריטיות ביבי עצמו יתפקד כשר אוצר על.
בפועל כנראה שפשוט זה לא ריאלי ומשזה לא קרה, נשאר שטייניץ לבדו, שכאמור באופן אישי אני חושה שאכן איכזב.
נדמה לי שגם ביבי מכיר בטעות וינסה להחליפו.
עד כאן לדעתי גיל, תסכים כמעט עם כל מה שאמרתי.
משאמרנו כל זאת לקרוא לא-איש לשר שהקים את ועדת ששינסקי, גיבה אותה תחת לחצים אמיתיים של תשובה וחבר מריעיו, והוביל את אימוץ מסקנותיה זה לעשות לו עוול בעיניי ועל כן לא ראוי.

גיל שלי 31 בינואר 2013

אולי אני שופט את שטייניץ בחומרה רבה מדי, אך היו לי דווקא ציפיות ממנו. לדעתי ההכשרה שלו בפילוסופיה היתה יכולה להביא אותו לתובנות הרבה יותר חשובות במשרד האוצר (אני אפילו קראתי את הספר שלו). הוא מצדו אולי תמך בששינסקי (לא זכורה לי אישית עמידה לצדו אלא יותר הסחפות אחרי הזרם אך ייתכן וזכרוני מטעה אותי), אך הציפיות מאדם משכיל וחושב הן שיגבש גם דרך משלו.
דוגמה לאנשים שבאו מבחוץ ודווקא הועילו הרבה בתחום תמיד נסמכו על למידה לעומק לפני. לדוגמה לינקולן שניהל את מלחמת האזרחים והבין שהגנרלים שלו מכשילים אותו בזכות למידה של תורות צבאיות לתוך הלילה. כך היה גם דוד בן גוריון. לא רואה סיבה ששטייניץ לא לקח לעצמו את הזמן ללמוד את הנושא לעומק, וזו הביקורת הגדולה ביותר שלי. במקרה שלו דווקא יכולת לימוד ישנה.

עומרי 3 בפברואר 2013

לדעתי שטייניץ היה שר אוצר סביר ביותר, ואני לא נמנה על חסידי ממשלת נתניהו בלשון המעטה.
ששינסקי זה פרויקט שלו ALL THE WAY
הוא עמד בלחצים אדירים בתקופתה.

בנוסף, הוא הביא לאוצר את חיים שני בצעד מאוד לא שגרתי שתרם רבות ושידר מסר לחברות הייטק עולמיות.
לומר שטייניץ לא בלם את בועת הנדלן זו אמירה בעייתית (לא הבחנתי שאתה טוען אותה, אבל יש כאלה שעושים זאת).
ראשית, לא וודאי שיש בועה. יש בעיה אמיתית של היצע בישראל, של תכנון לקוי ושל תחבורה נוראית. כל אלה תורמים לעליות מחירים.
שנית, הכלים של ממשלה במלחמה בבועה שכזו הם מוגבלים ולא מוכחים. פעולות דרסטיות עלולות לגרום הרבה יותר נזק מתועלת.

יש גם דברים פחות מוצלחים שבראשן חרפת הרווחים הכלואים.

Comments closed