המשותף ללינקולן קורנפיין וקפיטליזם

לפעמים דווקא הצעדים הציניים ביותר מובילים למהפיכות הרומנטיות ביותר

אני יודע שזו השוואה מופרכת אבל חכו בסבלנות. הסרט החדש על לינקולן (טרם ראיתי אך קראתי עליו) מעוות קצת את התמונה האמיתית. כאשר לינקולן נבחר לנשיאות, הוא ממש לא התעניין בנושא שוויון זכויות, או שחרור העבדים. העניין של לינקולן בשחרור העבדים נבע מצורך להחליש את הדרום. לינקולן הכריז על שחרור העבדים השחורים לא מתוך אידיאולוגיה, אלא כדרך להחליש את הכח הכלכלי של הדרום שנסמך על עבדות החינם של העבדים בחוות שלהם.

*

יתרה מכך, דאגלאס מנהיג השחורים באותה תקופה, היה מאוד מתוסכל מלינקולן. לינקולן לא אישר יחידות צבאיות לשחורים ולבנים גם יחד. מאחר ולשחורים לא היה נסיון צבאי, הם נשחטו כמו זבובים ביחידות לשחורים בלבד במלחמת האזרחים. אני לא אומר את זה כדי להפחית מתפקידו ההיסטורי של לינקולן, להיפך, המהפכות החשובות ביותר לא מגיעות כתוצאה מאידיאולוגיה רומנטית, אלא כתוצאה מצרכים פרקטיים שנענים בצורה חכמה, זהו היתרון הגדול של הקפיטליזם.

*

זו גם הסיבה שאין לזלזל במה שקורה עכשיו בביתר ירושלים. דווקא נקודת המוצא של הציניות הגאידמקית היא נקודת מוצא מצוינת למהפיכות אמת. בסופו של יום, הגזענות של בית"ר דפקה את בית"ר כלכלית יותר מכל תכונה אחרת. זה היה נורא נחמד אם בית"ר היו לוקחים ערבי ישראלי בכח, אבל צריך להבין מהפיכות לא מתחילות בצורה הזאת.

*

קורנפיין עכשיו מאלץ את שחקני בית"ר להשתתף בהפיכה. זו הנקודה בה צעד קטן מתחיל לצבור תאוצה למשהו גדול יותר. זה כנראה לא מקרי שהתהליכים הללו קורים על רקע הבחירות שבהן עוצמה לישראל לא נכנסו לכנסת, ונפתלי בנט מתעניין בפרקטיקה של שיתוף פעולה עם לפיד יותר מאשר באידיאולוגיה של הרבנים שמאחורי הרשימה.

*

זה מאוד מוקדם לשפוט, אבל ייתכן שכל הסיפור הזה בבית"ר הוא תחילתו של משהו גדול באמת. החברה הישראלית שהגיעה לקיצוניות בדבריו של שר הפנים (היוצא כנראה), ובגזענות בוטה שזכתה לגיבוי ציבורי, מתחילה את תנועת המטוטלת לצד השני. אולי זה מגוחך, אבל זה בהחלט אפשרי, עוד כולנו נגיד תודה לאינטרסים הכלכליים של גאידמק בצ'צ'ניה.

גם זה סיכום סופרבול
ריאל עדיין לא מתה

43 Comments

נתי 4 בפברואר 2013

מהפה שלך לשמיים.
וקצת מאכזב לשמוע על לינקולן…

פאקו 4 בפברואר 2013

לפחות לא חשבת שהוא היה צייד ערפדים.

גיא 4 בפברואר 2013

אולי תתאכזב יותר מלשמוע :
התוכנית של לינקולן הייתה להחזיר את העבדים לאפריקה, אם לא היו מתנקשים בו, כך הוא ראה את פתרון העבדות באמריקה אחת ולתמיד.

גיא 4 בפברואר 2013

אה, ועוד פרט קטן על הקדוש לינקולן – בזמן מלחמת האזרחים פורסם בגרמניה " כל גבר גרמני שדורך על אדמת ארצות הברית של אמריקה יקבל חלקת אדמה שיוכל לעבדה ולהאכיל את משפחתו", ובכן לא מעט גברים גרמנים על נשותיהם וטפיהם העפילו על ספינות מערבה, וכשירדו מן הספינות, כמטע מיד גויסו למאמץ המלחמתי, מיותר לציין שחלק נכבד מהם לא ראה שוב את משפחתו.
כל הדברים הנ"ל הם ציניות מובנית של עיתות מלחמה, אך בארה"ב כמו בהרבה מאוד מקומות אחרים, אוהבים לייצר קדושים למען איזושהי מטרה, זה די מחליא וסומא על כולנו להתנגד לכך.

אביאל 4 בפברואר 2013

גיא – אני חושב שזה מאוד מוגזם לשפוט בכלים של היום התנהגות של אנשים בעבר (בטח בתקופה ההיא), ככה שלייצר אותו כמו איזה גזען או קדוש בכאילו הוא לא דבר חשוב, לינקולן הוא סמל לביטול העבדות וסמלים לא צריכים תמיד לשבת בכפיפה אחת עם המציאות העכשווית.

בלינדר 5 בפברואר 2013

השאלה אם לשפוט או לא לשפוט היא משנית. יותר חשוב לדעת איך דברים קרו באמת.

אביאל 5 בפברואר 2013

בלינדר – אמת היא נגזרת של השפיטה, זה עניין סובייקטיבי של הסביבה, יש שיגידו בימינו שלינקולן הוא קפיטליסט חזירי שביטל את העבדות לצרכיו, אני מוכן להתערב שאז הוא נתפס כאחרון השמאלנים שבא לשחרר את "הנחותים" בעינהם של הלבנים מתוך המצב הטבעי (כמו שנתפס אז) זה עניין. הכל עניין של השפה ו"המשקפיים" של התקופה.

אם נמשיך בקו של גיא, אז לאף עם אין כאן זכות קיום כי אבות אבותיו ביצעו פשעים נוראיים לאורך ההיסטוריה וכולם חראות ולא ראויים, זו תפיסה אגוצנטרית מאוד ובקיצור כמו שכתבתי אין לשפוט את העבר בראייה מודרנית, יגיד לך את זה כל חוקר והיסטוריון.

בלינדר 5 בפברואר 2013

אביאל- אתה טועה

גיא 5 בפברואר 2013

אביאל , אינני שופט. רק מדווח. מי ששופט הם ההיסטריונים בשירות הממשלתקשורת שהופכים לקדושים כל מיני טיפוסים מן העבר. באופן אישי, אני מתעב פולחני אישיות כי הם אופיום להמונים.

אסף THE KOP 4 בפברואר 2013

לא רק גרמנים.
אותו טריק בוצע גם כנגד מהגרים אירים, מה שהוביל למהומות הגיוס בניו יורק.

גיל שלי 4 בפברואר 2013

למה מאכזב, לדעתי זאת הגדולה שלו. כל אלה שלחמו בשם המוסר לא הצליחו לשנות כלום. לינקולן ידע לרתום את כח השכנוע המטורף שלו למטרה החשובה ביותר ולכן הביא את השינוי, זה לא מפחית כלום מהגדולה שלו בעיני, להיפך

אזי 4 בפברואר 2013

בודאי שכן, תלוי איך תפסת את לינקולן לפני זה.
אם תפסת את לינקולן ככלכלן מצויין או נשיא מצויין, אז כמובן שזה לא מפחית מאום.
אבל אם תפסת את לינקולן כאידאולוג הגדול, משחרר העבדים וממציא שיויון הזכויות, אתה מגלה פתאום שגם אצלו, השחורים היו כלי במשחק.
פשוט זה היה אינטרס שלו שהלבנים לא ירוויחו על חשבונם.

אזי 4 בפברואר 2013

האמת,
שעכשיו כשאני קורא שוב את התשובה שלי
אני מבין למה אני אוהב קפיטליזם
ושונא אירגוני זכויות אדם
(בהכללה מאוד קשה כמובן)

השיוויון הכי גדול הגיע כשמישהו התיחס לאוכלוסיות בשיוויון ולא ב"אלה נדפקים ואלה לא, בואו נהפוך את הסדר"
לא אפליה מתקנת ולא אהבה מזוייפת.

זה לא טוב לכלל כשאתם עבדים. מהיום אתם לא עבדים יותר.
כמה פשוט, ככה נכון.

קשקשן בקומקום 5 בפברואר 2013

ואם זה היה טוב לכלל?

גיל שלי 4 בפברואר 2013

אזי – צריך לזכור את הכל על רקע הזמן. באתונה לדוגמה הדמוקרטיה היתה שייכת רק למעמד העליון, עדין זה היה שיא הקידמה. לפני שלינקולן אימץ את שוויון הזכויות, זו היתה נישה קטנה שלא הצליחה להביא לשינוי. ג'פרסון הגדול החזיק עבדים אצלו בבית, לינקולן פשוט לא התעניין בנושא, הוא לא היה גזען פרימיטיבי

תומאס נוימן 4 בפברואר 2013

והרי זה הבסיס להכל, שכן אם היה גזען פרימיטיבי, לא היה משחרר את העבדים חרף היעילות הכלכלית. אז נכון שלא עומדת מאחורי זה אידיאולוגיה גדולה, אבל הבסיס המוסרי קיים.

אותו סיפור אגב, עם מקרה אוסקר שינדלר

נתי 4 בפברואר 2013

אבל מהי "המטרה החשובה ביותר":
עד היום חשבתי ששחרור העבדות ועכשיו אתה אומר נטילת יתרון כלכלי לא הוגן של הדרום. יש כאן בכל זאת משהו מאכזב.
אולי אתה מתכוון אחרת: ההתעניינות שלו בנושא התחילה מהמקום הכלכלי, אבל משנחשף ביתר שאת לעניין, התגייס כולו למען המטרה שזיהה כנעלה.
אם כך אז זה בהחלט ראוי.
המסקנה היא בפעם המיליון, שאני צריך יותר ללמוד על ההסטוריה והתרבות האמריקאית, אבל גם הפעם, אני כנראה לא אממש זאת…

D! בארץ הקודש 4 בפברואר 2013

האמת היא שהמסקנה היא שאנחנו צריכים להפסיק להאמין לכל מסר שמטיפים לנו אותו…
ואפרופו, אני ממש לא בטוח שלאחר שנחשף לעניין הוא זיהה את המטרה כנעלה.. עבר יותר מדי זמן מהקורס הזה…

גיל שלי 4 בפברואר 2013

פגעת בול בכוונתי וגם אני צריך לקרוא הרבה יותר היסטוריה, יבורך הקינדל שנותן לי את ההזדמנות לכך

נתי 4 בפברואר 2013

כדי לשמור על אופטימיות אני אצטט מהמקורות:
מגלגלים זכות על ידי זכאי. אז כנראה שהיה בו משהו בלינקולן הזה… :)
וזאת גם הסיבה שקשה לי להידבק באופטמיות שלך עם ביתר: הזכות הזו התגלגלה ע"י גאיידמק…

גיל שלי 4 בפברואר 2013

כלכלית תמיד עדיפה האופטימיות

BrooklyN 4 בפברואר 2013

מלחמת האזרחים שהביאה לשיחרור העבדים התחילה מחילוקי דעות כלכליים בין הצפון לדרום שגרמו לדרום לצאת מהאיחוד. בעיני זה לא מפחית במאום מההישג הבלתי נתפס של סיום העבדות גם אם רוב השחורים בתקופה שאחרי המלחמה חיו בתנאים הרבה פחות טובים.
לינקולן היה מיוחד בהרבה דברים, ממליץ בחום לקרוא עליו קצת ולהבין איך אפשר לעשות יש מאיין.

אנונימוס 4 בפברואר 2013

קשה לי להתייחס ברצינות לטענה שהפסקת העבדות היא הוכחה לגדולת הקפיטליזם, בהתחשב בכך שהקפיטליזם הוא האחראי לכינון שיטת העבדות והישרדותה לאורך מאות שנים, במהלכן מתו עשרות מיליוני עבדים בתנאים נוראים אם לא יותר.
אני מנסה לחשוב על מקבילה, ומה שעולי לי בראש כרגע זה שזה כמו לאמר שמלחמת העולם השניה היא הוכחה לגדולת הסטליניזם, שרק בזכותו רוסיה והעולם כולו צלחו אותה בהצלחה. זה כשהאמת היא שברית המועצות הסטליניסטית הייתה אחד המשטרים הרצחניים בהיסטוריה, שהוא בין האחראים הראשיים לעליית הנאציזם, וסביר להניח שבלי הרצחנות והפרנויה המטורפת ששלטה בה המלחמה הייתה נגמרת הרבה יותר מוקדם.

אביאל 4 בפברואר 2013

אנונימוס – אשמח להסבר קצת יותר מפורט לגבי הקשר בין קפיטליזם לעבדות שציינת בכזאת נחרצות, מעבר לפופוליזם לשמו. האם כל תופעה שהתרחשה במדינה קפיטלסטית משויכת באופן אוטומטי לקפיטליזם ?

Plikt 5 בפברואר 2013

בזמן סחר העבדים מאפריקה לאמריקות, החשבון שעשו הסוחרים היה כזה – יותר משתלם לדחוס כמה שיותר אפריקאים לתוך ספינה מבלי לאפשר להם תנאים לשרוד את המסע מאשר להיפך, אפילו ש 70% מתו בדרך.

אנונימוס 5 בפברואר 2013

לא כל תופעה. אבל זה נראה לי די מובן מאליו שמשטר העבדות היה מתמוטט הרבה קודם אם הוא לא היה פשוט כ"כ רווחי.
גם בדרום אפריקה, האפרטהייד התמוטט בסופו של דבר לא כי דה קלארק הבין פתאום שבעצם black is beautiful ושמנדלה זה אח.
גם לא בגלל הסנקציות. הם פשוט הבינו שהמדינה שלהם תתמוטט כלכלית אם תמשיך במשטר ההפרדה.
אז אפשר להתייחס לזה כפלוס של הקפיטליזם. אבל זה נכון רק אם מסתכלים על הפוטו פיניש. מי שמסתכל על כל מה שקדם לו, רואה שהמשטר שרד זמן רב כ"כ הרבה בגלל שזה פשוט היה רווחי לסווג חוקית גזע שלם של בני אדם כסוג של בהמה.

גיל שלי 5 בפברואר 2013

קפיטליזם יכול להוביל לתוצאות הרסניות כאשר מערבבים הין הרצון להרוויח ובין הרצון לצבור כח. בכך הקפיטליזם לא שונה מהסוציאליזם כפי שראינו אצל סטאלין. דרך אגב יצא תרגום של מדינות הדמים ספר מעולה על סטאלין והיטלר

אנונימוס 5 בפברואר 2013

וואלה. אבדוק. אני ממליץ למי שלא מכיר על הספרים של טוב רוב סמית (ילד 44) וויליאם ריאן (רקויאם רוסי). אני מאמין שהוא מעביר לקורא יותר מכל ספר היסטוריה את אוירת היומיום בברית המועצות של סטלין.

חיימון 5 בפברואר 2013

גיל. תודה על פוסט מעניין ופרספקטיבה חשובה. שמעתי את הראיון של קורנפיין ב 103 אתמול וזה היכה בי; איכשהו האינטרס המקצועי-כלכלי של בית"ר כקבוצה כדורגל נדחק הצידה לטובת מלחמה בתופעה שלא מזמנינו ונותרתי מעודד שאולי באמת מתחוללת כאן מהפיכה (לא פחות).

אגב, האם הספר שאתה מתכוון אליו הוא "ארצות הדמים" של טימוטי סניידר?

גיל שלי 5 בפברואר 2013

בדיוק – bloodlands של טימותי סניידר, ספר חובה

יוני 5 בפברואר 2013

תקרא את קיצור תולדות האנושות ותקבל הסבר יפה וסופר מפורט לגבי קפיטליזם ועבדות. הביאו את העבדים מאפריקה כדי לייעל ולהוזיל את כוח העבודה, מה פופוליסטי בזה? זאת עובדה, בזמנו אדם לבן עם זכויות היה שווה יותר מאשר אדם שחור מאפריקה, היה צריך לשלם לו יותר וכו', משמע, הרווח קטן יותר, אין צבירת הון גדולה.

בדיוק כמו שכאן מעסיקים מעדיפים לקחת שחורים מארתיראה או כל מקום כזה ומשלמים להם גרושים, כדי שבעל החברה יהנה מהון גדול יותר.
אם זה לא קפיטליזם אז מה כן?? לצבור הון בכל צורה שהיא, למצוא דרכים לייעול.

אריאל גרייזס 4 בפברואר 2013

מעניין ואופטימי. אני הרבה פחות אופטימי, אני לא רואה את השינוי בחברה הישראלית, את תנועת המטוטלת שאתה מדבר עליה.

איתמר 5 בפברואר 2013

מסכים (ומקווה) שזוהי אכן נקודת מפנה לטובה.

עורב סגול 5 בפברואר 2013

קצת דיוק היסטורי. לינקולן היה מתנגד לעבדות מושבע, ובחירתו לנשיאות ב 1860 הציתה את מלחמת מכיוון שהיה ברור כי לא יסכים לה.
הויכוח על התרת העבדות ליווה את ארה"ב מיום הקמתה, ושולב בויכוח על מידת הכח שיש לממשל הפדרלי מול המדינות.
שורה של פשרות במהלך המאה ה19 מנעו ודחו את פריצת מלחמת האזרחים. לאחר כיבוש מערב היבשת ממקסיקו ב 1848, היה צריך להכריע מה יהיו חוקי העבדות במדינות החדשות שנוצרו.רפובליקאים בהנהגת לינקולן דרשו לאסור אותה במדינות אלה, ובחירתו לנשיאות הביאו לפרישת מדינות הדרום. שלוש מדינות: מרילנד, קנטאקי ומיזורי נשארו חברות בברית למרות שהתירו את העבדות.
למרות זאת לינקולן לא היה שותף לדרישה לאסור את העבדות בכל ארהב. רק בנאום גטיסבורג שנתיים מאוחר יותר הוא הצהיר כי כל עבד במדינות הפורשות ישוחרר.
השאלה האם היתה כאן הכרעה מוסרית או מהלך טקטי תשאר פתוחה כמו שאלות הסטוריות רבות הנוגעות למניעים נפשיים של מנהיגים גדולים.

אלכסנדר מוקדון 5 בפברואר 2013

חשוב לציין שארקדי כמו אברהם, דחף את השחקנים המוסלמים לבית"ר על מנת לקדם את עסקיו בצ'צ'ניה ולא משום סיבה אידיאולוגית.

יוני 5 בפברואר 2013

ארקדי לא מתעניין בכלל בהבאה של מוסלמים לבית"ר זה דבר ידוע שזה עניין של קידום העסקים שלו וקצת רצון שלו להכניס לאוהדי בית"ר.
איציק קורנפיין הוא הגיבור הטראגי של המחזה הזה אבל לצערי ההתייחסות של התקשורת ונתינת הבמה לחוליגנים ולא לאוהדים השפויים של בית"ר היא בעייתית בלשון המעטה.
לעניות דעתי כדאי מאוד ששני השחקנים האלה ישחקו וייתנו משחקים טובים ואם לא אז כל התהליך הזה היה לשווא.

קשקשן בקומקום 5 בפברואר 2013

ממש לא הגיבור הטרגי.
בדיוק מהסיבות שגיל מתאר – קורנפיין קונה את עולמו בסיפור הזה. היחידים שהם אולי גיבורים טרגיים בסיפור הזה אלה שני השחקנים המסכנים

אחד בשם אחד 5 בפברואר 2013

הפוך גוטה הפוך, יצא לי לדבר עם קורנפיין לשיחת חולין כחודש וחצי לפני סיפור הצמד, והוא אמר לי שהמועדון והוא כן רוצים להביא שחקן ערבי ישראלי, מה שכן הוא אמר לי שהם מחפשים אחד שיוכל לעמוד בלחץ, כוכב, ולא סתם איזה ילד צ'צ'ני חמוד.

ראיתי את התוכנית על הילדים (אין מילה אחרת לשני חבר'ה בני 19 שחרף העובדה שגדלו בגרוזני מתנהגים ונראים כמו נערים מתבגרים) אתמול בעובדה, וזה לא מה שפילל אליו קורנפיין.

אלי כהן והוא יכולים לשחק אותה עד מחר קונפורמיסטיים, הם הובאו רק כדי לסגור פינה לגאידמק, ולא על סמך יכולת מקצועית.
אז הקומץ (מילה יפה לכמה מאות אנשים) ימשיך לקלל, כי רק הבאת כוכב מוסלמי שישנה להם את הקונספציה ויאהב את המועדון יוכל להחזיר אותם בתשובה. צפי שלי, צפו לבריחה של הצ'צ'נים בעוד חודש.

אביאל 5 בפברואר 2013

אנונימוס – אני חושב שהתפיסה שמשהו הוא רווחי ומשויך אוטומטית לקפיטליזם היא שגיאה גדולה, נכון שהרווח מניע את הקפיטליסט, אבל לא כל דבר רווחי הוא קפיטליסט, אם תחשוב טוב תראה שהכיוון של כל אידיאולוגיה היא להצעיד את החברה קדימה והרווח הוא שמניע את החברה קדימה (אינדיבודאלית ע"י הפרט או הקבוצה).

ובדיקה היסטורית מראה שהעבדות התחילה ב1610 בערך בארה"ב, בעוד שהקפיטליזם כרעיון ואידיאולוגיה צמח באותה תקופה אך פחות יושם אלא רק בשתי המאות הבאות, ככה שהעניין גם לא בדיוק מתיישב מבחינת זמן.

אנונימוס 6 בפברואר 2013

אני לא מתיימר לדעת את תולדות הקפיטליזם. אני מניח שאם תשאל את מרקס, הוא יגיד לך שעבדות וקפיטליזם הם שני פנים של אותו ניצול ומאבק מעמדי.
בכל מקרה הטענה פה הייתה ששחרור העבדים נבע מצורך "כלכלי". שים על זה איזו תוית שתרצה, העובדה היא שעצם קיום העבדות לאורך מאות שנים נבע גם הוא מצרכים "כלכליים" חזקים לא פחות, ולכן אני מתקשה להתייחס ברצינות להאדרת פעולת הכוחות ה"כלכליים" הללו

יוני 5 בפברואר 2013

לבחור שכתב מתחתיי זה מה שאני אומר בכל תגובה שלי מלבד האחרונה לגבי נושא המוסלמים בבית"ר קודם כל אם להביא אז למה חצי דרך תביאו ערבי ישראלי
דבר שני צריך להביא שחקן שייתן משחקים טובים ואפילו גדולים ועל זה שווה לשים כסף עזוב שאיציק כבר ניסה להביא את אחמד סבע אבל הוא התקפל ברגע האחרון ודווקא סבע לדעתי היה יכול להיות הפתרון הנכון קודם כל בגלל שהוא חלוץ טוב שגם מתאים לשיטה של בית"ר
דבר שני בגלל שהוא לא מהערבים שמנסים לנגח כל דבר בשם הסבל של העם הפלשתיני דוגמת עבאס סואן ודומיו.
בשורה תחתונה ארקדי היה יכול לפתור את זה אז מתי שהוא היה משקיע פה באמת כספים להביא מוסלמי באמת מתאים מקצועית ומנטלית שהקהל יוכל להתחבר אליו לצערי שני הילדים האלה אחד בן 19 ואחד 23 אני לא רואה שום תועלת בהבאתם ואפילו יכול לראות הרבה נזק.

סופרפלי 6 בפברואר 2013

מצטער אבל מה שכתבת כאן לא מדויק בכלל ורחוק מאוד מאוד מהעובדות, קראו את התגובה של עורב סגול כדי שלדיון פה תהיה בכלל משמעות.

גיל שלי 6 בפברואר 2013

לא מתיימר להיות פרופסור להיסטוריה, אך מהביוגרפיה של לינקולן שקראתי לקוח כל מה שפרטתי פה. דרך אגב, מה שעורב סגול פירט כאן לא סותר ולו טענה אחת ממה שכתבתי. אתה מוזמן בכל מקרה לפרט את עמדתך, לבאר ולהסביר במקום סתם לכתוב שכל מה שכתוב לא מדויק ומייתר את הדיון. בכל מקרה אם תטרח לדיון פה יש משמעות, כדברי טל פרידמן: אני ניהניתי

Comments closed