ליגת שוקי ההון: אפל-גוגל, ברצלונה-באיירן?

האם באיירן מעוללת לברסה את שספרד עוללה להולנד?

אתחיל את הפוסט בהפנייה לפוסט קודם , רבותי ההיסטוריה חוזרת מיום 18.12.2012. באותו פוסט נדונה השאלה האם אפל כבר עברה את שיאה. כמו כן טענתי שהשוק נותן איתותים מעניינים ושכנראה השקעה בגוגל תהיה עדיפה על השקעה באפל. מאז הפוסט ההוא אפל ירדה ב 16% וגוגל עלתה ב11%. כאשר אני מנסה לעקוב אחרי תהליכים שמתרחשים, במקום להתמקד בנבואות על התמוטטות, סדרי הגודל ותזמון, הפוסטים שלי יותר מוצלחים כמו גם ההשקעות. זה בדיוק כמו ההבדל בין לנחש האם ברצלונה תצליח לעבור את מילאן בעוד שבועיים וחצי ובין להשוות את הכיוונים המנוגדים של הבונדסליגה והלה-ליגה.

*

רבים אולי לא זוכרים, אבל אריק שמידט מנכ"ל גוגל היה דירקטור מוביל באפל. סטיב ג'ובס הבין שמדובר בסוס טרויאני והעיף את שמידט מהדירקטוריון. היום ברור שג'ובס צדק. אפל, גוגל ואמזון מתחרות בשוק אחד והוא שוק התוכן בעולם האונליין על כל צורותיו. כדי להבין את התהליכים העוברים על העולם אשווה בין הפליסטיישן 4 שסוני הכריזה עליו, ובין הלפטופ החדש של גוגל שיבוסס כולו על מערכת הפעלה בענן. אני איש טכנולוגיה קטן מאוד, אך ניתן לראות כיצד סוני ממשיכים לדבוק בעולם האתמול, קונסולה חזקה שמעמידה את כל המחשבים הביתיים בצל מבחינת יכולות החישוב, וגוגל שכבר קופצים עוד מדרגה קדימה ומוציאים מחשב שכל היכולות שלו מותנים בקשר אונליין.

עולם המשחקים, כמו הקניות, כמו סרטים וכמו הפוסט שאתם קוראים ברגע זה הנו עולם האון-ליין החדש. בדיוק כמו שהדי וי די מנוחתו עדן, כך גם קונסולות המשחקים בדרכם למוזיאונים. גם עצם קיומה של קופסת הכבלים עומדת בסימן שאלה. את כל התוכן שמתחבר למסכים בגדלים שונים, נצרוך דרך חיבור התקשורת. לשם כך יספיק מכשיר אחד, ולכן לא יהיו רבים שיעמיסו על הקופסה שמחזיקה את הטלוויזיה, מכשירי קצה נוספים.

בעולם כזה היתרון הוא למלכי התוכן למיניהם, ולא למלכי העיצוב, וכך אפל נלחמת בגוגל מעמדת חולשה אומנם (לדעתי אמזון בכלל מובילה את העולם החדש) בעוד סוני לא מבינה כלל את המתרחש בעולמה. החברה הראשונה בעולם שקנתה תוכן כחברה שמומחיותה ייצור מכשירים, לא מצליחה לזהות את ההתפתחות שמתרחשת מול עיניה.

*

האם התרחשות דומה מתרחשת מול עיננו בצ'מפיונס ליג (מנוחתו עדן?). בתפקיד אריק שמידט אפשר להכתיר את פפ גווארדיולה. אומנם פפ לא פוטר מברצלונה, אך הצטרפותו לבאיירן בשנה הבאה על רקע התהליך שמתרחש בליגה הגרמנית מול הליגות המקבילות באירופה (למרות שהשנה גם באיירן כנראה מבטיחה את האליפות ללא תחרות משמעותית), ייתכן והיא תטה את הכף. תהליך זה לא קורה מחר בבוקר, הדבר הקשה ביותר הוא לתזמן מתי התהליך יגיעו לשיאו. אך המעבר של פפ לבאיירן נוטל מברצלונה את הייחודיות שלה. למעשה מיטש גולדהאר הבין את החשיבות עוד לפני פרנסי באיירן מינכן והביא את המנגנון המשופשף של ברצולנה למכבי.

בעוד שברצלונה לא צריכה לדאוג מכך שמכבי תמשוך את השחקנים המוכשרים יותר אליה, באיירן תעמיד אתגר קשה הרבה יותר. מבחינה כלכלית הליגה הגרמנית נמצאית במדינה משגשת, בעוד הליגה הספרדית נמצאית במדינה שכלכלתה מתכווצת. הליגה הגרמנית דומה בניהול שלה הרבה יותר לליגות האמריקאיות המבוזרות, בעוד הליגה הספרדית ריכוזית ביותר. כמו שאפל הצליחו ליצור את היתרון במערכת סגורה לזמן מסוים בזכות התעלות זמנית (ההשוואה של אזי בין מסי והאייפון תקפה), כך גם ברסה יצרה לעצמה את היתרון על פני שאר הקבוצות באמצעות השיטה הייחודית ומסי. אך ככל שהשיטה (אפליקציות באנדרויד ובIOS) תהיה רווחת בין קבוצות רבות, היתרון הזמני של ברסה ייעלם. התנאים מסביב ישפיעו יותר ויותר. זה רק עניין של זמן שהמסי הבא יעדיף לבוא לבאיירן או לקבוצה אחרת בגרמניה.

*

אני ממש לא מנסה לקבוע שבאיירן תיקח את הצ'מפיונס ליג השנה או בשנה הבאה, או לנבא את קריסתה של ברסה. אך התהליך מתרחש מול עיננו. כמו שברסה ובאמצעות ספרד לקחה את השיטה ההולנדית ושכללה אותה, כך באיירן תעשה לברסה. בגמר הגביע העולמי האחרון ראינו את הולנד החדשה מנצחת את זו הישנה, וייתכן שראינו את שירת הברבור של ההולנד הרומנטית ההיא. ייתכן שבעצם פפ הוא קרויף?

 

לתת בהם סימנים. סיכום המחזור ה-23
ניו יורק ניו יורק

50 Comments

גל 24 בפברואר 2013

אני לא מקבל את ההשמצה כלפי סוני.
גם בעולם שהתוכן בו מבוסס אונליין, עדיין יש צורך בפלטפומת חומרה כשער כניסה. וכאן עדיין המומחיות היא של סוני ( בלי להתייחס לעובדה שלמשחקים יש צורך בכוח עיבוד שישאר איתנו עוד זמן רב ).

גמו כן כולם צועקים אונליין, ושוכחים שבעוד אפל וגוגל נהנים נהגידול בתעבורת הרשת, חברות התשתית נאלצות להרחיב תשתיות תוך כדי ירידה בהכנסות. בשלב זה או אחר ימאס להן…

אז כן האונליין כפלטפורמת הפצה זה אולי הכיוון, אבל יש די הרבה שחקנים "מסורתיים" שעדיין לא התחילו לנצל את היתרונות שלהם.

גיל שלי 24 בפברואר 2013

אתה כנראה מבין בכח עיבוד הרבה יותר ממני. רק נקודה אחת למחשבה, בקונסולה הקודמת סוני הוציאה את הקונסולה החזקה ביותר בלי תחרות. נינטנדו שחטו אותם באמצעות השלט. לא בטוח שקונסולה עם יכולות הכי טובות היא שתשלוט בשוק, יכול להיות שאנשים יעדיפו משחקים יותר פשוטים ברשת על פני משחקים אחלה שצריך ללכת לקנות אותם, או כאלה שעולים 100$

גמל 25 בפברואר 2013

"לא בטוח שקונסולה עם יכולות הכי טובות היא שתשלוט בשוק, יכול להיות שאנשים יעדיפו משחקים יותר פשוטים ברשת על פני משחקים אחלה שצריך ללכת לקנות אותם, או כאלה שעולים 100$"

כמו אוהד ברצלונה אחרי הדחה באירופה, אתה מתרכז לפעמים בנתונים לא חשובים כמו החזקת כדור כשצריך להסתכל על מי הבקיע יותר או לפחות מי סיכן יותר את השער. אתה מסתכל על זה לא נכון.
כנראה שהרבה יותר אנשים משחקים אנגרי בירדס מאשר כל משחק אחר בקונסולות, אבל אין מקום להשוואה בין הרווחים של החברה שפיתחה אותו לבין אקטיויזן שמוציאה בכל שנה משחק כמו קול אוף דיוטי. רק בנובמבר האחרון הרווחים מקול אוף דיוטי היו מיליארד דולר תוך 15 ימים. מיליארד דולר! תוך שבועיים! יותר מהר, יותר גבוה ויותר חזק מכל סרט או מוצר בידור בהיסטוריה.
וזה רק המשחק. בלי להתחשב במאות מיליוני הדולרים שמסתובבים מסביב למשחק כזה ביוטיוב ובאתרי שידורים כמו טוויץ'.

ובקשר לקונסולות, אתה שוב מסתכל על סטטיסטיקות בצורה לא נכונה.
סוני הוציאה קונסולה חזקה יותר אבל עשו זאת באיחור של שנה אחרי מיקרוסופט ונינטנדו ובמחיר הרבה יותר גבוה מנינטנדו. הם התחילו בפיגור משמעותי כי רוב האנשים שקנו כבר קונסולה באותה שנה לא קנו גם פלייסטיישן. אבל סוני כבר סגרו את הפער, עברו את מיקרוסופט במכירות ואת נינטנדו ברווחים. למעשה רק השנה נינטנדו הוציאו קונסולה כמו הפלייסטיישן והאקס בוקס אבל המכירות שלהם מאוד מאכזבות.

Tal 24 בפברואר 2013

כמו תמיד, תענוג לקרוא.

אני לא מסכים איתך לגבי המחשב של גוגל והפלטפורמה של סוני- אלו שני מוצרים שונים לגמרי.

שוק המשחקים אומנם חווה שינויים בעקבות כניסת הסמארטפונים והטאבלטים, אבל כובד המשקל עדיין נשען על הקונסולות, וניתן לראות לפי כמות העניין שההכרזה על ה-PS4 גררה וכמות המשחקים המוכרזים המתוכננים לקונסולות העתידיות של מיקרוסופט וסוני. לפחות בהיבט הזה, ההימור על קונסולות המשחק היה בעיניי אחד ההימורים הטובים ששתי הענקיות האלו עשו מאז שנות ה-90.

היה לי מרצה לדיני היגבלים עסקיים שטען (בעקבות פס"ד מייקרוסופט בארה"ב) ששוק היי טק הוא שוק מונופוליסטי בהגדרה- ברגע שיש לך מוצר טוב יותר, אתה בולע את כל השוק (כמו שגוגל כבשה את שוק מנועי החיפוש, מייקרוספט את שוק מערכות ההפעלה וכו'), ושולט בו ללא עוררין עד שקם מתחרה טוב יותר.
במקרה הזה, שתי המערכות יתקיימו במקביל כי פשוט מדובר בשווקים שונים (בעיניי).

בקשר לבארסה- אם כבר בהצבעה על מגמות עסקינן, איך אף אחד שם לא רואה את הברור מאליו- ברגע שקבוצות מצופפות את האמצע ואת הרחבה, צריך לבעוט מרחוק?!

אני רואה את זה בכל פעם שבארסה מודחת – מול אינטר, מול צ'לסי ועכשיו גם מול מילאן. קבוצה פיזית וחסונה מצליחה לגנוב גול, ובארסה נכנסת להיסטריה רבתי של הנעת כדור חסרת תוחלת 40 מטר מהשער. פעם עוד היו את סיידו קייטה ויאיא טורה שהיו יכולים לשנות מומנטום בהנפה מוצלחת מרחוק, היום בארסה ממשיכה לגדל ולקנות שחקנים קטנים וטכניים כאלו שמשתלבים באופן מושלם במכונה, אבל לא מסוגלים להביא את הערך המוסף במצבים בהם המכונה חורקת.

לכן- בצער רב, אני לא רואה שום מצב שברצלונה מדיחה את מילאן בגומלין.

גיל שלי 24 בפברואר 2013

למעשה כל מה שהם צריכים לטענתך זה לפנות לאוסקר ולהביא את ראדי ולוגסי :-)

Tal 24 בפברואר 2013

לגמרי, או שהייתי מביא את מסי, צ'אבי ואינייסטה למכבי :)

גיל שלי 24 בפברואר 2013

עזוב צ'אבי כבר זקן, מספיק להביא את מסי ואינייסטה

דון נאפולי 24 בפברואר 2013

צ'אבי מיותר.
מכבי כבר נכוו עם שחקנים איטיים בעבר (אבי נמני)

ליאור 25 בפברואר 2013

בעיקרון אני מסכים איתך, ובאמת זה מה שבארסה הייתה צריכה לעשות. אבל אני מזכיר לך שנגד צ'לסי בארסה כן השיגה את 2 השערים שהזדקקה להם, פשוט צ'לסי כבשה ואז קרה מה שהסברת. שברצלונה נלחצת בגלל הגול שספגו.

גל 24 בפברואר 2013

הקונסלה הקודמת מסיבות שונות היתה חוסר הצלחה.

עדייו יש צורך ב:

טלוויזיה ( סוני LG וכו ) ממיר קונסולה ( חומרה )
שאולי תיטמע בטלוויזיה ( בכלל לא בטוח, יש ויכוח נרחב בנושא )

ספק תשתית ( כולם מתעלמים מהם ) אבל כמו שאמרתי מתישהו הם ידרשו חלק בעוגה, או מלקוח הקצה או כחלק מרווחי ספקי התוכן ( ולא משנה אם בצורת אחוז רווח או חיסול נטרליות הרשת ), במידה והם יתעוררו, מניות אפל וגול יצנחו דרסטית.

בלי להזכיר כלל את בעלי התוכן שכרגע מחפשים דרכים לעקוף את אפל וגוגל.

כלומר יש לפחות שלושה שחקנים שחיבור בין כל שניים מהם ישנה את המשחק.

גיל שלי 24 בפברואר 2013

דרך אגב ספקי התשתית פשוט רוכשים תוכן. קומקסט קנו את NBC וגם את הספרייה של דיסני לדוגמה

גל 24 בפברואר 2013

וכמה זמן יעבור לדעתך עש שהם ידרשו נתח גדול יותר מהעוגה ? או בדימוי טוב יותר, כרגע הם מפעילים כביש אגרה ולא גובים תשלום על השימוש …
לדעתי זו שאלה של "מתי" ולא "אם", שימאס להם מנטפליקס גוגל ושאר אגרטרוי התוכן שלא משלמים בשער

גיל שלי 24 בפברואר 2013

פה אנחנו מסכימים. מצד שני, הם כבר מחסלים את ספקי הסלולרי, כל תחום התשתית הולך לעבור מהפכה שלמה, השאלה היא מה זה התשתית הרלוונטית

גל 24 בפברואר 2013

אני חושב שמה שהפריע לי בפוסט, הוא הטיעון "בעולם כזה היתרון הוא למלכי התוכן למיניהם", כשלטעמי המטוטלת בחמש – עשר השנים האחרונות נעה יותר מדי לכיוון האגרגטורים של התוכן ( "רשתות השיווק" ) תוך דריסה של יצרני התוכן והתשתיות ( "חקלאים", "הובלה" וכל דימוי מתאים )

לטעמי בשנים הקרובות חייב לבוא תיקון או "קומקסט על חשבון גוגל"
למרות שאני לרוב טועה :-(

D! בארץ הקודש 24 בפברואר 2013

פפ הוא לא קרויף. כל התקווה היא שכרגע שהוא לא ינחיל בבאיירן סגנון משעמם כלכך כמו שהוביל בברצלונה.
וכל עוד הוא לא יגרור את באיירן (והוא לא) להוצאות ענק כמו בברצלונה הלגיה הגרמנית תמשיך להיות מעניינת והוא לא יזכה ל"הצלחות" גדולות כמו בספרד.

או שזו רק התקווה שלי

ליאור 25 בפברואר 2013

צודק. פפ הוא לא קרויף. בכלל אני חושב שייקח הרבה מאוד זמן עד שייצא שחקן שמבין את המשחק כל כך טוב הן כשחקן והן כמאמן. אבל פפ היה שחקן של קרויף שהבין ממש טוב את השיטה שקרויף הביא לברצלונה ועשה לה עדכונים לעולם המודרני.
ברצינות אני לא מבין את פפ. הליגה הגרמנית היא בדיוק הליגה הספרדית רק עם יותר כסף. שתי קבוצות שתמיד יזכו באליפות כשאירופה היא ה"חולשה" היחידה שלהן. אם דורטמונד לא תשתנה (או בעצם תשתנה לטובה), אני בהחלט רואה אותה נותנת פייט (אולי אפילו רציני) לבאיירן בכל תואר. השנה הם כבר הפסיד את האליפות, אבל שנה הבאה מפגש בין פפ לקלופ יכול להיות מאוד מרגש.

איציק 24 בפברואר 2013

אני חושב שאתם מתעלמים מהתעשייה כאשר אתם מדברים על תוכנה וברזלים. המון חברות משלבות בין מה שניתן לתחזק בענן ומה שחייב להשאר אצלם בקצה, וזה הרבה מאוד. הם לא יכולים לסמוך על תקינות הרשת, גם אם הסתברות התקלה נראה לכם זניח. יש הרבה אפליקציות שדה, כלומר מבוסס על אל-חוט וגם שם לא סומכים על הרשת ודורשים אפליקציות קצה. כל זה דורש חומרה מאוד חזקה וזה נתח שוק לא זניח. בכלל יש כלל שאף פעם הזיכון לא מספיק גדול והמעבד לא מספיק חזק. מי שחושב שהרשת תפתור זאת משלה את עצמו. גם משחקי/פעילויות רשת יהפכו לחזקות יותר וידרשו אמצעי קצה חזקים יותר, וזה לא יקח הרבה זמן. מי שחושב ש-Big Data, או כל אפליקציה אחרת תרוץ בענן לא מבין איזה ברזלים צריכים להיות לענן הזה (גם אם בצורה מבוזרת) אילו אלגוריתמים כבדים מנהלים אותם, ורק כדי שכשבאים למסעדה, המלצרית הוירטואלית תציע ללקוח עייף חוקן :-)
לגבי ההשוואה בין באירן לברצלונה, אני לא בטוח עד כמה זה נכון, למרות שזה אמור להיות כך. רוב הקבוצות הן גרעוניות אך זה לא מה שמפריע להם לשלם משכורות ענק. למסי, רונאלדו, או כל אחד אחר ממש לא משנה האם הקבוצה גרעונית. אותם מעניין שהם מקבלים את הכסף בבנק על השעון. כל עוד ברצלונה ממשיכה במדיניות תשלומים מטורפת ובזמן למה שמישהו ילך לבאירן במחיר קטן בהרבה? למה שקבוצה תמכור שחקן לבאירן כאשר ריאל או הסיטי מציעות מחיר גדול בהרבה? עד שלא תהייה רגולציה (למרות שכבר הגיבו לי שבכדורגל זה בלתי-אפשרי) אני לא רואה סיבה שמשהו יבוא לבאירן במקום ברצלונה.

גל 24 בפברואר 2013

איציק, מלבד עיבוד תמונה מרבית החישוב יכול לעבור לענן …

איציק 24 בפברואר 2013

הוי כמה שאתה טועה. נתחיל המעובדה שכל המולטימדיה כבדה מאוד, ולא רק התמונה. נמשיך בכך שיש אלגוריתמים שאינם כשורים למולטימדיה כלל וקשורים לאפליקציות מסחריות של חברות אשר מסיבות שונות כמו אבטחה, ואמינות רשת לא מוכנות לעבוד מול הרשת. סתם דוגמא, בדרך לאילת וא ביער להב הרשת לא עובדת כלל במקמות מסוימים וכנ"ל במיבנים למינהם. נוסף על כך, גם עבודה בענן מצריך ברזלים מאוד כבדים ואלגוריתמים מאוד כבדים לאפליקציות, רק לא אצלך בקצה כי אם בענן. מי שחושב שבענן יושבים גמדים זריזים וחכמים משלה את עצמו ;) לכן תעשיית החומרה חייבת להשץתר כל הזמן ולו כדי לענות על צרכי הענן, שזה נשמע כמו איזה אל חדש, אבל זו עוד דרך לשמור ולטפל בנתונים. בעוד מספר שנים יהיה צבר עננים (אם הוא לא קיים כבר), אחרי זה תמצא פרצה חמורה בעננים ותהיה דליפה או שיטפון. כולם ירוצו חזרה לאפליקציות קצה וכך הלאה. עברנו את זה כבר עם מיין-פרימים ועמדות קצה טיפשות, אחר כך בהרבה מקרים עברו לתחנות קצה חזקות בהרבה מקומות. היום חוזרים לתחנות קצה טיפשות (שהן הרבה יותר חכמות מהמיין-פריימים של אז) והשאר בענן, והמטוטלת תעבוא חזרה עם מוטציה כלשהי. האמת היא נמצא במקום כלשהו של נקודת איזון צפה. מי ששם את כל הביצים במקום אחד, יכול למצוא את עצמו במצב שלביצים צפוף, כואב, ורצוי להוציא את חלקן למקום אחר ובדחיפות.

גל 24 בפברואר 2013

מבחינתי דחיסה ועיבוד תמונה זה הינו הך,
ותחום האבטחה בגדול הוא לא חלק מעולם ה consumer
כך שלפחות הגידול המשמעותי בצורכי העיבוד(כלומר לשימוש consumer)
עובר לרשת, וכן הוא דורש גידול מתמיד בעוצמת חישוב.

רק לא ברור לי איפה הבעיה ?

איציק 24 בפברואר 2013

גל,
ראשית אם מבחינתך דחיסה ועיבוד תמונה זה הינו הך, אתה לא בכיוון. שנית יש עיבוד אותות דיבור, לוידאו יש מאפיינים נוספים פרט לתמונה (בטח שילוב תמונה וקול). סינטוז זה עולם שלם בפני עצמו וכך גם watermarking דיגיטלי.
למה אתה מניח שאימות ביומטרי, כדוגמא, של קול/תמונה יהיה בענן. למה אתה חושב שרוב ההקלטות של Call Centers ישמר וינותח בענן. כאשר אתה מדבר עם מוקדן ומועבר למנהל, זה מבוצע לא על-די לחיצת המוקדן. הרבה פעמים זו אפליקציית רקע שעושה ניתוח קול ומזהה שאתה עצבני, או מזהה מילות קוד שגורמות לאיתות למנהל שמצריך את התערבותו. אלו רק דוגמאות מתוך ים של אפליקציות שמצריכות כוח חישוב הולך וגדל אך לא בענן ולא יכולות להיות בענן (לפחות ברובן).
בכול אופן אין כל בעייה, אני רק בא לציין שאלו שמדברים על ענן במקום חומרה לא מבינים שזה לא בא אחד על חשבון השני, כי אם החומרה משנה מיקום. במקום להיות בבית היא תשב בכול מיני מקומות מאובטחים ברחבי העולם, ועדיין משהו יצטרך לפתח אותה. חברות החומרה לא ימותו כל-כך מהר, וסוני אולי תצטרך לפתח חומרה בפרופיל אחר, אך היא לא אמורה להעלם מהשוק (או כל חברה שתחליף אותה).

גיל שלי 24 בפברואר 2013

איציק – אף אחד לא מדבר על העלמות החומרה מהשוק. המשקל התחלף – סוני שלטו בשוק מכשירי האלקטרוניקה לפני הרבה שנים בגלל עיצוב החומרה. אפל יצרו לעצמם יתרון יחסי בזכות העיצוב. העולם מתקדם לכך שבשוק הצרכני לחומרה יהיה משקל נמוך בהרבה לעומת התוכן

איציק 24 בפברואר 2013

שאלה, האם כשאומרים שוק צרכני הכוונה ללקוח הביתי או גם ללקוחות עסקיים?

גיל שלי 24 בפברואר 2013

לקוח ביתי B2C זה לצרכן הביתי
B2B זה עסק לעסק

קיש 24 בפברואר 2013

יפה מאוד.
השוואות מעניינות ורלוונטיות בעליל, נקודות חשובות וכיוון כללי ברור – כבר העונה לליגה הגרמנית יהיו, כנראה, שלוש נציגות ברבע גמר הצ'מפיונס, בעוד ללה-ליגה תהיינה, במקרה המצוין, שתיים (אלו שתשחקנה בבית, אני מקווה…).
פפ בהחלט יכול לסמן שינוי מגמה, למרות שמדובר בתהליך ארוך יותר. בארסה זו מכונה משומנת עם אקדמיה בתקציב של 15 מיליון יורו בשנה, וזה די מבטיח גם את העתיד. זה לא מבטיח דומיננטיות, אבל לזה עוד לא נמצאה הנוסחה בכל מקרה – לראיה – אף קבוצה לא זכתה שנתיים רצוף בגביע עם האזניים הגדולות.
בכל מקרה – טור פותח עיניים לגמרי. תודה.

ליאור 25 בפברואר 2013

זה מזכיר את מילאן בתחילת שנות ה-90 שהייתה הקבוצה האחרונה לזכות בגביע עם האוזניים הגדולות פעמיים ברצף. אבל לא כל דור מייצר את צ'אבי, אינייסטה או אפילו פברגאס. אני מסכים (עם הכתבה) ששנה הבאה (אם לא כבר השנה) יכולה להיות השנה האחרונה של ברצלונה כ"קבוצה הכי טובה בעולם", למרות האקדמיה. כמו קרויף באייאקס, סאקי וקאפלו במילאן, די סטפנו בריאל ובוב פייזלי בליברפול כך גם העידן של ברצלונה נגמר.
כבר רואים שינויים מהעידן של פפ כשכדורי קרן מורמים, ברצלונה לא לוחצת בחצי המגרש של היריבה וההגנה בקושי מתפקדת. רק מוכיח כמה פפ הוא (כנראה) גדול כשבעצם, אותם שחקנים עם מאמן שונה, הראים אחרת. למרות ההישגים בליגה – אני כבר רואה את גמר ליגת האלופות כשלפחות גרמנייה אחת שם וצריך נס כדי שריאל או אפילו יובנטוס תזכה..לא, לא מנצ'סטר.

עומרי 26 בפברואר 2013

צריך נס כדי שבאיירן לא תזכה בצ'מפיונס?
קצת נסחפנו…

גמל 25 בפברואר 2013

גיל, אני חושש שהפעם הפגנת קצת חוסר בקיאות. סוני יודעת בדיוק לאן הרוח נושבת, לא סתם את הם קנו את גאיקאי ב380 מיליון דולר. אם ראית את ההכרזה על הפלייסטיישן 4 היית רואה שדווקא דיברו הרבה מאוד על שירותי ענן.
להשוות בין לפטופ לקונסולת משחק זה כמו להשוות בין מכונית משפחתית למכונית מירוץ. גם ההשוואה בין נינטנדו לפלייסטיישן לא הכי מדויקת, מכרו 100 מיליון יחידות של נינטנדו ווי לעומת 80 מיליון של פלייסטיישן, אבל הווי היא קונסולה זולה משמעותית ונחותה טכנולוגית לעומת הפלייסטיישן. אין מה להשוות בין מי שקונה למי שקונה פלייסטיישן. את הווי קונים בעיקר ילדים או גיימרים "לייט" לעומת פלייסטיישן ואקס בוקס שקונים גם גיימרים לייט וגם גיימרים רציניים יותר שקונים הרבה יותר משחקים ואביזרים נלווים.

גמל 25 בפברואר 2013

אני מאוד מקווה שאני לא נשמע תוקפני חלילה
זאת ממש לא הכוונה

גיל שלי 25 בפברואר 2013

גמל – קודם כל ברוכים השבים. לא הבאתי את הדוגמה של גוגל כמתחרה פוטנציאלי, אלא כדוגמה לחשיבה אחרת . בקשר לגיימינג, איפה היו נינטנדו ואיפה פלייסטיישן בדור הקודם? אתה חושב שסוני מסתפקים בגיימרים הלהוטים? מה עם התפקיד של הקונסולה כמכשיר מדיה? לדעתי הצנועה סוני ממשיכים להסתכל אחורה. ברור שהם מוציאים מוצר איכותי אבל מה לעשות יש אנשים שבגלל האנגרי בירדס לא יקנו קונסולה. יש כאלה שלא יקנן קונסולה כי אין להם כח לעוד מכשיר ליד הטלוויזיה. סוני היו יכולים להשתמש בדור הרביעי כדי לחזור לשוק המדיה. הם לא מצליחים להשתנות ולכן כחברה הם ממשיכים לצלול.

גמל 25 בפברואר 2013

אני חושב שלא כל כך הבנת אותי, כי לא הבנתי חלק מהתגובה שלך לדברים שלי. צריך להפריד בין סוני בתחום הגיימינג לבין סוני של שאר התחומים, כמו שאנחנו לא באמת יכולים להשוות בין מכבי תל אביב בכדורסל למכבי תל אביב בכדורגל.
הבאת כדוגמא את גוגל והענן שלה, אבל זאת בדיוק הסיבה שגוגל קנו את גאיקאי בהרבמון כסף. סוני לגמרי שם.
הפלייסטיישן הוא מפלצת טכנולוגית, אבל הם מוכרחים למכור מפלצת כזאת אחרת יאבדו שליטה למיקרוסופט או אפילו לחברות כמו valve שנכנסות לתחום השנה עם קונסולות משלהן. כמו שחקן כדורגל ישראלי שמסביר בראיון עילג אחרי משחק ש"הליגה זה הלחם והחמאה שלנו" ככה סוני מוכרחה למכור מכשיר כזה כדי להישאר רלוונטים בתחום המשחקים. רק שיהיה ברור, יש יותר כסף בתעשיית המשחקים מבטלוויזיה או בקולנוע. סוני לא יכולה לוותר על זה.
התפקיד של הקונסולה כמכשיר מדיה? פשוט מאוד, אתה לוקח מכשיר שכבר מחובר תמיד לאינטרנט ולטלוויזיה מוסיף קמצוץ נטפליקס והולו והופה יש לך חלופה לשירותי כבלים ולווין. יש לי הרבה חברים בארה"ב שמסתפקים רק בזה.

גיל שלי 25 בפברואר 2013

אני אסביר את עצמי יותר טוב. המלחמה של סוני גם בגיימינג היא לא מול נינטנדו וVALVE או כל שחקן אחר שמגיע מהתחום. כמו שמיקרוסופט הבינו, זו המלחמה על הקופסה מתחת לטלוויזיה. זה רק עניין של זמן שאפל וגוגל ואמזון יגיעו גם לשם. סוני רצה לגלות את הדור הבא בלי שהם חשפו איך הקופסה תראה וגם בלי מושג כמה היא תעלה. הם מתרכזים ביכולות המפולאות של הקופסה.
לדעתי הם היו צריכים להראות איך הקופסה הזאת היא חלק אנטגרלי מעולם התוכן השלם. יש לי PS3. אני לא הצלחתי להפוך אותו למרכז מדיה, הגלישה בו איומה, וכמובן כל התכנים חסומים למשתמשים אמריקאיים בלבד. לסוני יש הזדמנות מאוד מוגבלת לחזור לעולם התוכן באמצעות הקופסה שלהם שעדין קיימת. זו גם הסיבה שממציא הפליסטיישן הוא מנכ"ל סוני היום.
דוגמאות למה שאני הייתי עושה – יש להם אולפן סרטים, תהפכו את הסרטים לחלק מהמשחקים בצורה כלשהיא.
כמו שקינדל נמצא כחומרה וכאפליקציה על כל מכשיר, תהפכו את הפליסטיישן למשהו דומה. כדי לשחק את המשחק עם היכולות המלאות צריך את הפליסטיישן על כל יכולותיו, אבל אם קנית משחק תוכל לשחק אותו גם בסלולר שלך באמצעות האפליקציה שלהם.
כל משחק הוא גם סרט או תכנית טלוויזיה על הבסיס.
כך אתה חוזר לעולם התוכן באמצעות הקופסה האסטרטגית. סוני ממשיכים בדרך שאתה מדגיש, הם ממשיכים להלחם מול השחקנים בשוק הגיימינג, כאילו שהשוק הזה לא הולך לעבור מטמורפוזה שלמה ממש בקרוב

גמל 25 בפברואר 2013

בסדר. הפעם אני מסכים איתך לגמרי. בעצם כמעט לגמרי. אני מסכים שהם צריכים להפוך את הפלייסטיישן לחלק יותר מרכזי בסלון אבל אני גם חושב שזה בדיוק מה שסוני מתכוונים לעשות. "כדי לשחק את המשחק עם היכולות המלאות צריך את הפליסטיישן על כל יכולותיו, אבל אם קנית משחק תוכל לשחק אותו גם בסלולר שלך באמצעות האפליקציה שלהם.
כל משחק הוא גם סרט או תכנית טלוויזיה על הבסיס".
פה בדיוק נכנסת לתמונה הרכישה של גאיקאי. אתה תשחק בפלייסטיישן ותוכל אח"כ להשתמש בויטה שלך ולהמשיך מאותו מקום שבו הפסקת ולהריץ משחקים על פלטפורמות אחרות באמצעות השימוש של כוח העיבוד של הפלייסטיישן.
הPS4 הולך להיות הרבה יותר "מחשב ביתי" מאשר הPS3 היה.

אני לא מסכים לגמרי עם ההנחה שתהיה רק קופסה אחת מתחת לטלוויזיה. יהיו כמה. כל אחד לפי הצרכים שלו. יש לי מחשב בבית, מחשב נייד וטלפון נייד. כולם מאותה משפחה, חברים טובים ובקשר מאוד חזק אחד עם השני אבל לכל אחד תפקיד משלו.
בשנים האחרונות הייתה התקדמות בצורה בה קישרו בין מכשירים. תוך כדי שאני משחק בPS המחשב מקליט ומעלה סרטונים ליוטיוב ואני בודק באפליקציה בטלפון איזה גביעים ומשימות נשארו לי להשלים במשחק. זה עדיין צולע, אבל ברוב הזמן בהכרזה על הקונסולה החדשה דיברו בדיוק על איך זה הולך להשתנות.

"סוני רצה לגלות את הדור הבא בלי שהם חשפו איך הקופסה תראה וגם בלי מושג כמה היא תעלה. הם מתרכזים ביכולות המפולאות של הקופסה."
חכה, אנחנו רק בפברואר. צריכים גם לשמור קלפים לE3.

גיל שלי 25 בפברואר 2013

הויטה לא ישרוד. הם חייבים לייצר את האפשרות כמו בקינדל, להוריד אפליקציה לאנדרויד או לIOS. הם לא מטומטמים שם. הם בפירוש רואים לאיפה העולם הולך. הם נצמדים למה שהם מכירים וזה מה שהורג אותם

עומרי 25 בפברואר 2013

כמו שלסטר בסמויה אוהב לומר: FOLLOW THE MONEY

גוגל תסיים את 2013 במקרה הטוב עם רווח של קצת יותר משליש מאפל.
אנדרואיד מתפשטת כמו בשדה קוצים אבל גוגל לא מכניסה ממנה מספיק כסף – למעשה מיקרוסופט מכניסה מכל מכשיר LG,HTC וסמסונג שנמכר עם אנדרואיד יותר מגוגל.
אתה אומר שגוגל בונים על החיפוש, והאפליקציות, והתוכן. אבל כל אחד מהמודלים הללו מותקף מכיוון שונה – אם ע"י פייסבוק שיכולה למוטט את הרווחיות של עסקי החיףוש ואם דרך תחרות מוגברת מגורמים מערערים כמו אמאזון

אפל, בינתיים, אומרת – תודה רבה, בוא רק נסכם קודם על SHIT LOADS OF MONEY
אח"כ נדבר על מהפיכות.
ובאותו זמן היא היחידה שהצליחה לעשות כסף גדול גם מתוכן ומאפליקציות. גוגל פליי ושירותי המוזיקה של גוגל ואמאזון לא מתקרבים להכנסות של אייטיונס ואפסטור.

אז כן, אני אקח את זו שכבר עושה נהר של מזומן ומתומחרת במכפיל חד ספרתי לעומת זאת שעושה אחלה כסף אבל לא מספיק ומתומחרת במכפיל שיצריך צמיחה של 20% ומעלה של לפחות 3-4 שנים

וזה לא סותר את זה שאני מסכים שנהיה מאוד קשה להרויח כסף מחומרה. הבאתי נקסוס 4 ב350 דולר. מחיר לא ייאמן לפיסת האיכות הטכנולוגית הזו. אני גם חושש מאינטל במישור הזה.

עומרי 25 בפברואר 2013

אגב על המוצר החדש IPREFS שמעת? :)
http://www.scribd.com/doc/126652407/iPrefs-David-Einhorn-Apple-Presentation

גיל שלי 25 בפברואר 2013

מת על אינהורן עוד מאז שמנכל ליהמן ניסה להסביר שהוא סתם אדיוט

גיל שלי 25 בפברואר 2013

עמרי – אני לא טוען שאפל גמורה. אני כן טוען שהיא מעבר לשיאה בעוד גוגל לפני השיא שלה. כרגע אפל יודעים לעשות הכי הרבה כסף מהתוכן, אבל הם מסתמכים על העובדה שהם הגייט קיפר. ברגע שהאיפד הוא לא הטבלט היחידי כמו שהאיפון כבר איבד את בכירותו, גם היתרון הזה שהיה לאפל בשנים האלה מתחיל לאבד את ערכו. פתאום אפל יצליחו לעשות כסף מהתוכן בצורה מאוד דומה לגוגל.
לדוגמה – אני העברתי את כל ספריית השירים שלי מהאיפוד לגלקסי עם תוכנה מאוד פשוטה.
דבר אחרון – לדעתי המובילה הגדולה בתחום היא לא גוגל ולא אפל, זו אמזון

עומרי 25 בפברואר 2013

אני מסכים שהפער הצטמצם מאוד, אבל אני לא בטוח שהאיפון איבד את בכירותו. הוא עדיין הטלפון הנחשק בעולם, ולבטח הרווחי בעולם – הן מבחינת המחיר והן מבחינת אחוז המשתמשים בו שמוציאים כסף על תוכן ואפליקציות.

אני מסכים שאפל מעבר לשיא – משום שהשיא שלה היה דרמטי ועוצמתי במיוחד. הוא שילב כמה מהפיכות טכנולוגיות וצרכניות במקביל.
אבל אני כן משוכנע שגוגל לא תשתווה אליה ברווחיות.

גיל שלי 25 בפברואר 2013

אני חושש שאפל תשתווה לגוגל ברווחיות ולא ההיפך. לדעתי התחיל אותו תהליך בדיוק שקרה לאפל בעולם המחשב הביתי

אהד 25 בפברואר 2013

באיירן תמיד הייתה חזק בעניינים וזה לא סוד. הליגה הגרמנית אולי איכותית מבחינת כדורגל, אבל עד ששחקן גדול לא יגיע לדורטמונד או לשאלקה, היא לעד תהיה הליגה הרביעית בטיבה מבחינת עניין. הרי הלה ליגה מאבדת עניין למרות שריאל וברסה מעמידות את הקבוצות הטובות ביותר בהיסטוריה. אין בה עניין מפני שאין אופוזיציה חזקה וקבוצות אחרות פשוט לא מסוגלות להוות תחרות. תסתכלו היום על טבלת הבונדסליגה, על הרעיונות (ע"פ התקשורת) של פפ לרכש (ודי בשחקן אחד שיגיע) ועל העובדה שדורטמונד ככל הנראה רק תיחלש בקיץ עם עזיבתו של לבנדובסקי ותבינו למה קשה להתלהב מהליגה "הכי שוויונית" באירופה.

גיל שלי 25 בפברואר 2013

זה עניין של תהליך. הגעתו של פפ תביא לדעתי גם להגעת שחקנים בכירים לבאיירן. לאחר מכן בזכות השוויון התקציבי, השחקנים הבכירים יגיעו גם לשאר הקבוצות. גם קבוצות העל בספרד ייפגעו מהמצב הכלכלי, וגם באנגליה יתקשו להתמודד עם ליגה גרמנית חזקה כך שהיתרון האינהרנטי של הליגה האנגלית בהיותה במדינה דוברת אנגלית יפוג בפני היתרון המבני של הליגה הגרמנית.

אהד 25 בפברואר 2013

אבל כבר עכשיו יש שחקנים בכירים בבאיירן!! ריברי, נויר, רובן. באיירן אימפריה בלי קשר לפפ (שהבחירה שלו בה הייתה הדרך הקלה), אבל השאלה היא מה עם תחרות בליגה הזו.. שוויון תקציבי זה מאוד נחמד, אבל ארסנל שמתרגלת את זה כבר שנים לא בדיוק מצליחה בליגה שלה ובטח ובטח שלא בליגת האלופות.
לדעתי זה נהיה אופנתי לדבר על הבונדסליגה כעל הדבר הטוב הבא, אבל הנק' היא שכל עוד לא תקומנה מתחרות אמיתיות לבאיירן, אין לליגה הזו סיכוי אמיתי להתרומם. זה דומה לעונה הסדירה בNBA, הרמה גבוהה והשחקנים אולי וירטואוזים, אבל כל הצופים יודעים שזה לא באמת משחק תחרותי, ומה לעשות שלאוהדי הספורט האמיתיים, שם המשחק הוא קודם כל תחרות.

גיל שלי 25 בפברואר 2013

לא שמתי לב שבאיירן זוכה בליגה כל שנה, אתה ממש מחדש לי, הייתי בטוח שהיו עוד קבוצות שלקחו אליפויות בגרמניה בשנים האחרונות, דורטמונד למשל

אהד 25 בפברואר 2013

בתגובה ה-1 שלי התייחסתי לזה שגם בליגה הספרדית יש מאבק דו ראשי כבר שנים, ועם זאת העניין בה רק הולך ופוחת. גם אם אני מכניס את דורטמונד לליגה של באיירן (והיא ממש לא שם!), עדיין אין לך בסיס של קבוצות ברמה מאוד גבוהה שיכולות לעקוץ מדי פעם אליפות, ואני מוכן להתערב שבשנים הבאות נתחיל לראות שליטה דומיננטית של באירן בליגה.
מה שאני מנסה להגיד הוא שבעוד שאין לי ספק שהקבוצות הגרמניות יתחזקו ויתחילו להוות כח משמעותי יותר במהלך השנים, הרי שהבונדסליגה לא תהנה מהפריחה הזו בגלל השליטה הצפויה של באירן.

לפני שנתיים, באיירן הרוויחה קצת פחות מפי שלוש מדורטמונד וכפול מהקבוצה הגרמנית השנייה הכי מרוויחה באותה עונה – המבורג..
כאן נעוץ הפרדוקס גם, למעט באירן ודורטמונד, יש עוד 6-8 קבוצות באותה רמה ועם אותן יומרות. הדבר רק פוגע בהן משום שקשה להן ליצור המשכיות. המבורג וורדר ברמן הן דוגמאות לכך, אבל דווקא שאלקה הנוכחית היא הדוג' המושלמת לכך. עם אותו סגל כמעט משנה שעברה היא בחלק התחתון של הטבלה, בלי סיכוי להמשכיות שהיא חייבת כדי למצב אותה כקבוצה חזקה באמת. המאבקים בין הקבוצות הללו פוגעות בהן ומשרתות בראש ובראשונה את באירן.
זה כמובן מבלי לדבר על חוסר היכולת של הקבוצות האלו להשאיר שחקנים גדולים אצלן (לבנדובסקי מעדיף להיות חלוץ מחליף במנצסטר) ובטח ובטח שלא להנחית אחד כזה, העובדה שאין להן בסיס אוהדים גדול מחוץ לתחומי העיר והעזיבה של כל השחקנים הטובים שלהן ליריבה הגדולה – באירן.

אז נכון, זה נשמע טפשי להגיד שהליגה עצמה לא תתרומם בגלל חוסר תחרות אחרי 2 האליפויות של דורטמונד (ואגב, אמרתי את זה כבר שנה שעברה), אבל בעוונותי אני לא דומה לפרשן הכדורגל הישראלי הממוצע שיודע להגיד רק את המובן מאליו.. נדבר עוד שנתיים ונראה..

נ.ב
לפחות תגיד מילה טובה על שהצלחתי שלא להתייחס – בכל התגובה הארוכה הזו שלי – למצב בטבלה הגרמנית.

גיל שלי 25 בפברואר 2013

מגיעות כמה מילים טובות. קודם כל אתה מתייחס לכדורגל בפוסט. אני לא חושב שאתה טועה. אני חושב שדברים נמצאים בתהליך של שינוי שיגביר את התחרותיות בגרמניה. אני גם חושב שסופר ליגה אמיתית זה רק עניין של זמן כמו גם איחוד אירופי מהודק יותר, אבל אלו כבר נבואות

שחר 25 בפברואר 2013

הפוסט והתגובות מעולות ומעניינות מאוד.
גיל באיזה תוכנה השתמשת להעברת השירים מאיפון לגלאקסי?

גיל שלי 25 בפברואר 2013

tunesync
תודה

אלעד 25 בפברואר 2013

אתם מתעלמים גם ממשהו די משמעותי, סוני היא לא רק ספקית חומרה, היא ספקית תוכן ברמה הכי גבוהה שיש. הן בגיזרת הסרטים ומוזיקה (דרך הליבל והחברת הפצה שלהם) והן בתעשית הגיימניג (סוני סטודיו ושלל החברות ששיכות ומפתחות לסוני מוציאות כותרים מצוינים).
בסופו של דבר אני עדיין לא רואה שרותים כמו onLive מסתערים על השוק "המקצועי" בזמן הקרוב (ואם הספקי תשתיות יתחילו לגבות כסף אז בכלל)

football junky 25 בפברואר 2013

Hey Gil,

The junkie from the basement again…. the gaming world cannot be compared to the music industry, TV or cinema – yes, they are all come under the umbrella of content, yet they are very different. The gaming world is different in its core and essence, gamers cannot be compared to music fans nor to TV viewers. So these comparisons are very misleading…

Also, a quick update – maybe it's not the biggest change ever, nevertheless, have a look at the way Sony is marketing and distributing their SingStar game.

The game is now available for every PS3 console, not only that, with recent updates the game is being installed on your counsel for free. All you need to do as a client, is to purchase the songs you want to have.

Yes, this concept is not the most original one as it was done before, however, you can sense there are some serious changes coming through with the PS4 – I am positive that in the long run their console will remain the most advanced and market leader (if not in sales at least as the bench-mark).

All the best and good week!

Comments closed