ליגת שוקי ההון: כשראש הוועד עשיר בלי הסבר

כמו שבספורט יש בדיקות סמים תקופתיות, כך צריך לסרוק את חשבונות הבנקים של האנשים במוקדי הכח

במכסיקו נכנס נשיא חדש לתפקידו. אחת הפעולות הראשונות שבוצעו במהלך כהונתו הצעירה של מר פניה פינטו, היא העמדה לדין של גברת אלבה אסתר גורדילו, ראש הסתדרות המורים המקומית לדין בעוון מעילות. גברת גורדילו הינה אחת הנשים החזקות במכסיקו. הסתדרות המורים שולטת שליטה מלאה בהעסקת המורים, היא זו ששוכרת ומפטרת את המורים, שולטת בתכני הלימוד, ולמעשה היא העופר עיני המקומי במכסיקו. למרות שמשכורות המורים במכסיקו לא נוגעות בשמים, גברת גורדילו בדמה לשרי ש"ס, לא מרשה לעצמה להראות בציבור ללא פריטי לבוש של ארמני, בתי קיט באירופה, וחשבונות בנק זרים פזורים בעולם.

מסתבר שכספי המס שהמורים שלמו להסתדרות המורים המקומית הוזרמו לחשבונות בנק זרים, ושמשו למימון ניתוחים פלסטיים לגברת גורדילו, לקניית המלתחה שלה, ולקניית בתים לשימושה במקומות פזורים על פני הגלובוס. המעילות מסתכמות בסכומים של מאות מליוני דולרים. גברת גורדילו נמצאית כבר כשני עשורים במוקד הכח במכסיקו, אולם רק עתה קם נשיא המוכן להתמודד עמה ראש בראש. היא כלואה ומחכה למשפטה.

*

סיפור זה רלוונטי ביותר לכלכלה המקומית. אינני רוצה לרמוז כי יש אצלנו מקבילות לסיפור שחיתות כה גדול. אך כאשר מצבר אצל אדם מסוים כח גדול מדי, רצוי מאוד לבדוק כיצד הכח הזה משפיע על פעילותו. מקורות ההכנסה של ראשי ההסתדרות צריכים להיות חשופים לעיני כל. כאשר הם מרשים לעצמם לקנות דירות פאר, ללבוש רק ארמני, לסדר עבודה למקורבים, כנראה שהם משתמשים בכוחם כדי לדאוג לחברים ומקורבים (אדם קרוב אצל עצמו), ופחות כדי לשמור על האינטרסים של משלמי מיסי הוועד.

כח שאין מולו כח נגדי, גורם להשחתה. אנשים הנמצאים במוקדי כח צריכים לדעת שהם יעמדו בבדיקות אין סופיות, אחרת אין ספק שהכח יגרום להם לדאוג לעצמם. כמו שספורטאים חושפים עצמם לבדיקות סמים, כך אנשים במוקדי כח צריכים לחשוף את חשבונות הבנק שלהם לבדיקות תקופתיות. כאשר לא היו בדיקות סמים מחמירות, השימוש בתמריצים היה נפוץ אצל שחקני בייסבול ופוטבול, כמו אצל ספורטאים אולימפיים. עד שאין איום אמיתי בסנקציה, הפרצה תמיד קוראת לגנב.

בדיוק כמו שבדיקות הסמים לא גרמו בירידה במספר הספורטאים, כך אין שום סיבה להניח שבדיקה תמידית של המקורות הכספיים של אנשי השררה תוביל לירידה ברמת ובכמות האנשים המחפשים את השררה. הבדיקות חייבות להמשך גם אחרי הפרישה של אנשי השררה לביתם. תשלומים של מליונים על ייעוץ מגורמים מקושרים, יכולים להצביע על דרך של הטיית אינטרסים.

*

בסופו של יום, בכל מוקדי הכח יהיו הטיות של אינטרסים. בעלי הכח הכלכלי לעולם ינסו לתרגם את כוחם במסדרונות הממשל כדי להבטיח את יתרונם. בעלי הכח במסדרונות הממשל יראו בכוחם הזדמנות לדאוג לרווחתם העתידית. הדרך היחידה לדאוג לאיזון של האינטרסים בין אלה שהכח היחיד שלהם הוא כח ההצבעה, ובין בעלי הכח האחרים, היא לדאוג לשקיפות מירבית של דרכי הפעילות של כל האינטרסנטים. שקיפות זו צריכה להיות מלוווה בסנקציות כנגד ההפרות, שכן ללא איום בסנקציה חמורה, הפיתוי גדול מדי.

אם יש משהו שאפשר לטפל בו בממשלה החדשה, הרי זהו ניעור כל המקומות החשוכים. משרד פנים שנמצא בשליטה של מפלגה אחת במשך עשורים, מזמין הטיות. במקום לטפל בהטיות צריך לטפל במקור. המקור הוא החושף.

צ'לסי. קצת נפלו מהרגליים
בעיית הפנדל

26 Comments

דורפן 10 במרץ 2013

ועדי עובדים גדולים הפכו לסוג של מאפיה. כמו מאפיה הם מספקים מעט הגנה לקשי יום תמורת יצירת גייסות ברחוב. והם גם עול על הפוליטיקה השמאלית בהרבה מאד מדינות

MG 10 במרץ 2013

גיל, בעיקרון אתה צודק.
ברם, מבקר המדינה מניח מדי שנה (או בתדירות יותר גבוה?) דוח עב כרס על שולחנם של חברי הכנסת. הדוח כמובן פתוח לציבור.
הדוח מכיל ממצאים כבדי משקל והמלצות. הממצאים כמעט לא מעניינים אף אחד וההמלצות לא מיושמות.
האם במצב הזה יש טעם להקים עוד גוף (או להשתמש בשירותיו של אחד ממשרדי הרו"ח הגדולים) בידיעה כמעט ברורה שלא עושים כלום עם מה שכבר קיים עכשיו? האם יש טעם לזרוק רשת לים כאשר לא מצליחים למכור את הדגים שעלו בחכה?
לעיות דעתי יותר חשוב לחזק את הביקורת הקיימת לפני שמרחיבים אותה למקומות נוספים שסתם יגרמו להוצאות מיותרות של כספי מיסים.
או במטרופה אחרת – אתה לא שוטף את הרצפה לקראת פסח, לפני שניקת את האבק מהרהיטים.

גיל שלי 10 במרץ 2013

בדיוק בגלל זה צריכות להיות סנקציות. דווקא בזה הצטיינו, הבכירים אצלנו לא יכולים לחיות בשקט בגלל הפרקליטות, הם כמובן דאגו לכך עם מינוי של היועץ המשפטי הנוכחי, והטיפול ב"זיכויים" בעיתונות הקשורה לאינטרסים

matipool 11 במרץ 2013

מתן – אני חושב שדו"ח מבקר המדינה כן מעניין הרבה אנשים וכן חלק מהמלצותיו מיושמות .
במקרה המנכ"ל שלי הוא מנכ"ל מבקר המדינה הקודם ומבקר המדינה הקודם ( לינדרשטראוס ) הרצה אצלנו לא מזמן . היו שם לא מעט דוגמאות לפעולות שנעשו בעקבות הדו"חות .

גלן 10 במרץ 2013

מעניין לעניין, התעלמת השבוע מצאבס?
הרשה לי ספקולציה שבלי צאבס ספק אם היה לטקסט שלמעלה קיום. עם כל הרע בצאבס, האיש עשה טרנספורמציה מחשבתית לדרום ומרכז אמריקה.

גיל שלי 10 במרץ 2013

צ'אבס עשה בדיוק מה שהחמאס וש"ס עשו. במקרה הוא נפל על השוק השורי ביותר לסחורות במאה האחרונה במדינה ששוחה בנפט. תשווה את שיפור מצבם של עניי וונצואלה לשיפור מצבם בדמוקרטיה אמיתית כמו ברזיל. אני לא מתלהב מאף דיקטטור או פופוליסט. לא כשהם בארגנטינה, ולא כשהם בוונצואלה. גם סטאלין התהדר בצמיחה כלכלית אדירה בשנות שלטונו, היא עלתה בחיים של מיליונים רבים שהורעבו למוות באוקראינה.

בקיצור אני לא מחסידי צ'אבס, מעדיף את לולה עשרות מונים על פניו (הוא גם היה ראש וועד)

גלן 10 במרץ 2013

אני בודאי לא חסיד אבל…

לא היה לולה בלי צאבס. אני חושב שלולה הראשון שיודע בכך.
צאבס נפל? היו מספיק עשורים לפניו שהפטרול מאני יכל לפתור בעיות והוא לא שה את זה בונצואלה. אתה גם מנתח בקור משהו שלא היה- ונצואלה הייתה הרבה יותר מסואבת לפניו. אמת, פחות אלימה אבל עם עוני רחב ידיים וקשה וללא תקווה. צאבס לא בהיה צדיק, לא לפני המפולת בוול סטריט ולא אחריה אבל השוואה לסטלין היא מגוחכת ומקוממת.

גיל שלי 10 במרץ 2013

לא השוויתי לסטלין, השוויתי לחמס ולש"ס. שניהם מתהדרים בהשקעה בחינוך, שניהם מתהדרים בדאגה לחלשים, שניהם כמו צ'אבס בסופו של יום משתמשים בחלשים כדי לצבור כח, ולא משתמשים בכח כדי לדאוג לחלשים. נכון שצ'אבס העיף את הקודמים, נכון שבאמצעות המהפיכה הוא החליף חונטה אחת באחרת, אבל אני מעדיף את המהפכות האיטיות יותר שמובילות לתהליכים בריאים יותר.

גלן 10 במרץ 2013

ש"ס לא שלטה בישראל מעולם. גם לא החמאס שנראת כמו איזה התפתחות אבולוציונית של בני הכפר (וש"ס של תמ"י).
גם המבקרים הגדולים של צאבס לא יכפרו בזה שאת מצב העניים הוא בסופו של דבר שיפר, בעיקר בשקלול שרותי ההרפואה . לא ראיתי מדדים אמיתיים שאפשר לדון בהם הנוגעים לש"ס שהראו שיפור אמיתי. אני נהנבה מאד לקרוא אותך ולכן אציין שהקטגוריות והערכיות (מעדיף איטי על מהיר כאילו שהיה בכלל לולה או קירשנר בלי צאבס) הנוגעות למעללי צאבס בעולם הלטינו נראים לי פטרוניים ופילוסופים מדי. אתה מתעלם ממה שהיה קודם שהיה גרוע יותר לאוכלוסיה גדולה ושבחלקו הגדול השתפר. בוא נאמר, העולם הלטינו לא מסכים ברובו איתלך כעת.
מעבר לכך אם אתה חושב שכל האלימות בונצואלה היא מעשי ידי צ'אבס ולא למשל בחלקה תוצאה של עידודם של קרטלים קולומביאנים ע"י מדינה שאת שמה לא נציין (רק נאמר שהיא לא אחוקית של צאבס) אז אתה במקרה הטוב תמים.
ההתחברות של צאבס לחלק מהמנהיגים הסהרוריים של העולם אינה נסלחת, בודאי מהזוית הישראלית אבל האפקט של צאבס על אמריקה יהיה מן הסתם גדול מזה של פידל.

גיל שלי 10 במרץ 2013

למה גדולה מפידל? ייתכן שללא צ'אבס לא היה לולה, ייתכן גם שלולה הוא התפתחות טבעית, צריך לזכור שהתהליך שקרה בדרום אמריקה קרה גם באסיה, דיקטטורים התחלפו בדמוקרטיות באותה תקופה כמו למשל אינדונזיה

גלן 10 במרץ 2013

אב הטיפוס איגודים-מאפיה היה כמובן גימי הופהץ

ועם כל הכבוד, דורפן, את ההסתדרות ונגזרותיה של שנות ה 70 מזער אמן המזעורים, מר חיים רמון. מה שהחליף בעוצמתו את הארגון הנ"ל בישראל נמצא תחת ניהולו של רב-אלוף גנץ. זוהי למעשה ההסתדרות האולטימטיבית החדשה שמנצלת כח אדם זול (חיילים בסדיר) לארגון תנאים מופלגים לכח אדם שמן, שהוא ברובו כמובן לא קרבי ולא קרוב לזה. יש שם את הכסות האולטימטיבית של ביטחון המדינה שמונע כל התייעלות, צמצום וחוסר סיאוב. גרוע מזה- אני משוכנע שזה מחליש בסופו של יום את עוצמתו של צה"ל (שלא נצטרך, טפו טפו).

צור שפי 11 במרץ 2013

לגמרי מסכים עם גלן. רק השבוע פורסם שאחוז ניכר מהפנסיות של יוצאי צה"ל ומערכת הבטחון נמדדות במיליוני ש"ח וגבוהות בעשרות אחוזים מממוצע הפנסיות במשק. צריך גם לזכור שהאנשים האלה יוצאים לפנסיה בגיל מוקדם (סביב ה-50), חלק קטן מהם עובר ישר לפוליטיקה וחלק יותר משמעותי עובר לכל מיני משרות ניהול משתלמות היטב בשיטה של חבר מביא חבר.

אדום עולה 10 במרץ 2013

"כח שאין מולו כח נגדי, גורם להשחתה. אנשים הנמצאים במוקדי כח צריכים לדעת שהם יעמדו בבדיקות אין סופיות, אחרת אין ספק שהכח יגרום להם לדאוג לעצמם"

תזכיר את זה לעצמך בפעם הבאה שנדבר על מכבי "מונופול" ת"א כדורסל.

גם את הציטוט הזה…

"בסופו של יום, בכל מוקדי הכח יהיו הטיות של אינטרסים. בעלי הכח הכלכלי לעולם ינסו לתרגם את כוחם במסדרונות הממשל כדי להבטיח את יתרונם".

גיל שלי 10 במרץ 2013

מסכים, זוכר, ובגלל זה לא ממש בכיתי מההפסד בדרבי סל

אדום עולה 10 במרץ 2013

התכוונת . מסכים , זוכר , בגלל זה הייתי מאושר שהתחילו העבודות בדרייב אין .
אבל גם מה שאמרת זה בסדר.
כלכלה חופשית זה קודם כל עידוד התחרות.

גלן 10 במרץ 2013

גיל , אני אסביר לך למה השפעתו גדולה תהיה מפידל. יש נטייה אמריקאית (שלצערי אובמה מייצג אותה מצויין ואתה נראה לי גם). להפריד ןלמשול. ככה ברזיל זה הילד הטוב והאחראי וונצואלה היא הפרחח הרדיקלי. ובכן, אני לא קונה את זה . הקשר לולה-צאבס וגם של היורשת שלו עם צאבס יהי אמיתי וכנה ועומק היחסים בין 2 המדינות שהתגבר בעשר השנים האחרונות מבחינה כלכלית ותרבותית הוא בלתי נתפס לעיניים אמריקאיות שמחפשות שחור/לבן. פעם הייתה איזה כתבה שתיארה את זה נכון "לולה שומר על הגו של צאבס.". צאבס יהיה חשוב מפידל כי ההשפעה שלו רחבה יותר ותופסת במרחב הלטיני. מן הסתם בזכות העושר של ונצואלה ולא בגלל כריזמה יותר טובה מפידל.

גיל שלי 10 במרץ 2013

אני מסכים שאין שחור ולבן, מסכים גם שכנראה לצ'אבס היה תפקיד חשוב. אני גם חושב שוונצואלה יכולה היתה להיות במקום הרבה יותר טוב היום אם צ'אבס היה מחפש איך להפוך את הכלכלה של וונצואלה מכזו שנסמכת רק על נפט לכלכלה מגוונת יותר כמו בברזיל. ייתכן שאני מפחית מהחשיבות שלו, אבל מכאן ועד לטענה שאני נוהג כמו אובמה … :-)

martzianno 10 במרץ 2013

במקרה השבוע דיברתי עם בנאדם, שמבלה חלק ניכר מזמנו בדרום ומרכז אמריקה לצורך עסקיו. שאלתי אותו אם צ'אבס עשה טוב לעם בוונצואלה והוא אמר לי:
"צ'אבס הביא לשיוויון – הוא הפך את כולם לעניים…"

גלן 10 במרץ 2013

מרציאנו יפה אמרת. לעסקיו. גם המבקרים הכלכליים של צאבס מודים שבתקופתו מפלסהעוני ירד בצורה דרמטית. כל הוכוח זה רק כמה והם היו אלטרנטיבות. העשירים, אנשי העסקים הזרים ושכבה דקה (חלקה אין להכחיש יהודית) בזזה את העניים ובודאי לא פיתחה את המדינה. בקיצר חברך ו אנשי העסקים הם לא הקובעים. הם הפסידו הרבה ממנו. ההמונים ממש הרויחו.

שמעון כסאח 10 במרץ 2013

אז כשכינה את היהודים "חזירים" זה לא היה מאנטישמיות.

יריב 10 במרץ 2013

ההמונים בונצואלה אינם יהודים, והעובדה שאדם הוא אנטישמי אומרת לא אומרת הרבה על מאפיינים אחרים שלו (אומרת משהו, כנראה, אבל לא הרבה).

שמעון כסאח 11 במרץ 2013

היית אומר על אוהד בית"ר שמניף שלט עם כיתוב גזעני "ששנאת הערבים שלו לא אומרת הרבה על מאפיינים אחרים שלו"? אני שואל וגם אענה, לא.

יכול להיות שהוא עזר לרבים מאזרחי וונצואלה אבל צ'אבס היה חלאה.

גלן 10 במרץ 2013

שמעון כסאח- צבאס היה אנטי ישראלי ואנטי יהודי. הוא בהחלט קידם אנטישמיות.

גיל 11 במרץ 2013

כמו תמיד, מה שחשוב זה follow the money.

matipool 11 במרץ 2013

פוסט מעולה גיל .
אני מניח שתאהב את "בית הקלפים" אם עדיין לא ראית .

Comments closed