ומה עם ציפי פרימו מחולון?

צריך להגדיל את מעמד הביניים בישראל ולא לדאוג רק לחבריו הנוכחיים

image

מצטער, לא הצלחתי להתאפק, גם לי יש שני סנט בנוגע לפוסטים של שר האוצר המכהן.

תחילה אני רוצה להביע את אכזבתי מכך שהפוסטים שלי לא זוכים לתהודה ולכמות העוקבים שלה זוכים הפוסטים של יאיר לפיד. עם ישראל אני ממש מאוכזב.

בהזדמנות זו אני קורא לשר לקרוא את הפוסטים שלי כאן, בכל זאת אח לאומנויות הלחימה, וחובב ספורט מושבע, אפילו ראיתי איתו בבית מעריב הנוסטלגי את המשחק השלישי בין שיקאגו ללוס אנג'לס בסדרת הגמר בזכייה הראשונה של אלוהים (סליחה מכל הקוראים החרדים) בתואר. טוב יעשה מר לפיד אם ישתמש בנסיון שרכש בקראטה בתפקידו הנוכחי, נסיון זה חשוב הרבה יותר מנסיונו בכתיבה.

*

בקראטה לומדים שהכי חשוב לדאוג מהמכה שהולכים לחטוף עכשיו, לא לדאוג מהבעיטה שעשויה להגיע בעוד שעה. עוד דבר שלומדים בקראטה הוא להתרכז בעיקר. העיקר הוא לא המספרים, ואכן מר לפיד לא צריך לפתח מומחיות בניתוח קבצי אקסל. תפקיד זה טוב שיעשו פקידי האוצר. מר לפיד צריך להתרכז בלוחם שמולו, כלומר במצב הכלכלה הישראלית. מצבם של חברי המעמד הבינוני אינו הגורם, אלא התוצאה. האם מר לפיד היה מתרכז במכות שכבר ספג, או בהבנת הלוחם שמולו? זו הציפייה העיקרית שלי משר האוצר, הוא צריך להתחיל להבין מהם האינטרסים ששולטים בקביעת המדיניות עד כה, ולהבין מה מצב הכלכלה הנוכחי. בהקבלה לקראטה, הוא צריך ללמוד את הנטיות של הלוחם שמולו (האינטרסים השולטים), וכן להבין את החוזקות והחולשות שלו.

*

טוב יעשה מר לפיד אם יראה לנו בפוסטים שלו את הבנתו ואת תכניותיו כדי לשנות את מפת האינטרסים ששלטה עד כה. נכון, חלק מהאינטרסים ששלטו היו דאגה ללומדי התורה על חשבון העובדים, אך מבחינה כלכלית מדובר בדבר זניח. בסופו של יום אני לא מכיר אף פקיד בכיר באוצר שעבר לללמוד בישיבה בסוף תפקידו באוצר, אני מכיר בהחלט פקידי אוצר בכירים שהכריעו מדיניות בנושא זכויות המדינה ותמלוגים, ומיד לאחר מכן עברו לעבוד אצל הנהנים מהחלטותיהם.

לאחר זיהוי ושינוי מפת האינטרסים, מר לפיד צריך להתמקד בהגדלת העוגה, למרות שפקידי האוצר מתמקדים כרגע בחלוקתה. הגדלת העוגה לא תגיע מתגליות הגז. תגלית הגז קרויה בפי כלכלנים הקללה ההולנדית. ההגדלה של התוצר הלאומי הגולמי כתוצאה מהגז לא באמת רלוונטית למצב הכלכלה בישראל. את זאת לא אני קבעתי אלא בנק ישראל. תגלית הגז לא מוסיפה עובדים בצורה משמעותית, ולפחות כרגע לא מפחיתה משמעותית את מחירי האנרגיה המקומיים. מכאן שכדי להגדיל את העוגה צריך מר לפיד לדאוג לכך שתגליות הגז יניבו רווחים אמיתיים לכלכלת ישראל.

תגלית הגז הגדולה מביאה רווחים גדולים למתי מעט, ומאידך גורמת להתחזקות משמעותית של השקל הישראלי ולפגיעה משמעותית בתחרותיות של היצואנים הישראלים. מכאן שהרווחים שנובעים למדינה מהתמלוגים ירדו בצד השני בפגיעה מהכנסות המדינה ממיסים על היצואנים. הפגיעה במקומות העבודה תהיה גדולה הרבה יותר מהגבייה מהתמלוגים של תמר.

לאחר מכן על מנת להגדיל את העוגה, מר לפיד צריך לדאוג לשוויון גדול יותר. מחקרים אמריקאיים ולא רק התזות שלי המגיעות מעולם הפוטבול מוכיחים שכדי להגדיל את הצמיחה צריך להביא לשוויון גדול יתר בחלוקת העושר. מעמד ביניים גדול יותר אומר צמיחה גדולה יותר.

כדי להגדיל את מעמד הביניים צריך לדאוג ש20% מתושבי המדינה (הערבים) יוכלו לתרום 20% מהתוצר הלאומי הגולמי ולא 8% כפי שהם תורמים עכשיו.

כדי להגדיל את מעמד הביניים צריך לדאוג לכך שהערבים והחרדים ישתלבו בעבודה, החסמים הקיימים בפניהם כיום מונעים מהם לתרום לכלכלת המדינה כפי יכולתם.

*

אם ידאג מר לפיד להגדלת המעמד הבינוני הוא ירוויח פעמיים. מר לפיד יקבל צמיחה גדולה יותר, ומר לפיד יקבל יותר בוחרים פוטנציאליים בבחירות הבאות. הייתי שמח הרבה יותר לקרוא פוסטים המסבירים כיצד הוא מתכוון להגדיל את מעמד הביניים עד לבחירות הבאות, ולקרוא פחות כיצד הוא דואג לחברי המעמד הנוכחיים.

image

 

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

Slow Twitch (פוסט היכרות)
יומן אליפות צהוב-כחול (25): חולה ממשחק העונה

41 Comments

קורא 3 באפריל 2013

1. התזה לפיה השקל מתחזק בעקבות תגליות הגז קשורה לייצוא שלו, אם לא ייצאו את הגז, השקל לא יתחזק באותה מידה, וזה הצעד הראשון בעיניי, להחליט לא לייצא גז.

2. זה נכון שצריך להגדיל את העוגה, אבל בין זה לבין לחלק את מה שיש בצורה אחרת בינתיים אין קשר. אני מסכים איתך שהחרדים הם בהחלט זניחים, אבל הבעיה היא דווקא במגזר אחר, ועיון קצר בתקציב המדינה יראה לך שאני צודק – המגזר הצבאי. אין שום סיבה בעולם שאיש קבע יפרוש בגיל 45 כשאזרח פורש בגיל 70. במקום לכוון את הזרקור אל הערבים, כוון אותו לכיוון אנשי הקבע שבגיל 45 פשוט לא צריכים לעבוד יותר. לכל הפחות, את הפקידים שבהם, אפשר להשאיר בקבע עד גיל 70, ואפשר לעשות את זה ממחר בבוקר, ממש כמו שעשו עם תגליות הגז, שבהן שינו את כללי ההסכם ביום אחד והעלו את התמלוגים בלי למצמץ. מחר בבוקר צריך ללכת לנגדי הקבע ולהגיד להם, חברים נכבדים, גיל הפנסיה מועלה מ-ע-כ-ש-י-ו ל-70, אם אתם לא רוצים, אתם מוזמנים לעזוב. אני מבטיח לך שאיש מהם לא יזוז ממקומו.

גיל שלי 3 באפריל 2013

תגליות הגז משפיעות על השקל כבר עכשיו בגלל שכל הזרים מסתכלים מה קרה במדינות אחרות שמפיקות אנרגיה וראו מטבע מתחזק. דרך אגב גם אם לא נייצא גז השקל יתחזק בגלל הגז שלא נייבא. מאזן התשלומים אצלנו יתאזן בזכות זה.
בחלוקת העוגה צריך לטפל גם, אך אני עדין דבק בסדר העדיפויות שתיארתי. מסכים שתקציב הבטחון מנופח. לא מסכים שמי שפורש לפנסיה בגיל 45 (נדמה לי שזה כבר לא נכון) עם הכנסה של של 8000 ש"ח בחודש לא עובד יותר. זה עדין לא אומר שצריך לעשות את האבחנה בין קרביים ללא קרביים, וגם לבחון האם כל התאל"ים והאלופי משנה שהתווספו עם השנים באמת דרושים לקיום צבא קטן וחכם.

עופר 3 באפריל 2013

לגבי הפנסיות של אנשי הקבע – כמובן שהם עובדים, מי רוצה לשבת 40 שנה על התחת ולא לעשות כלום? מצד שני הפנסיה שלהם היא עדיין ריחים על צוואר המדינה. זה שהם מקבלים פנסיה מגיל 45 זה לא מוצדק וו עלות תקציבית מטורפת. נכון שעברו לפנסיה צוברת אבל עד שנראה את השינוי יחלפו עוד כמה עשורים, ואת גיל הפרישה לפחות לחלקם אפשר להעלות מעכשיו.

ש. בן ד. 3 באפריל 2013

יש המון מערכים בצבא שלא "מספקים ת הסחורה" וניתן לבטל אותם, אבל מכאן ועד להגיד שאפשר לעשות את זה מחר בבוקר זאת דמגוגיה זולה.

תהליך כזה לוקח כעשור במקרה הטוב וגם אז אתה לא תראה את התמורה המיידית שלו בפנקס החשבונות.
תהליך כזה גדול של שינוי הגוף הכלכלי הגדול במדינה צריך להעשות בפרספקטיבה של כמה עשורים שלצערי אין לנו את האפשרות לעשות.

לעומת זאת צריך להפנות את האצבע להוצאות השוטפות של הצבא (בזבוז ללא הבחנה של משאבים ומכרזים מנופחים) על מנת שיהיה ניתן לצמצם את התקציב ולעמוד בכל האתגרים ששר הבטחון טוען שיש (הדבר נעשה במידה מסויימת אבל לא מספיק וחבל שאנחנו צריכים לשלם 10 מליון דולר לחברה חיצונית שתגיד את זה…).

GAZA 3 באפריל 2013

בלי קשר לפוסט – עושה רושם שישנה הסתערות תקשורתית בלתי מוסברת על יאיר לפיד.
עוד לפני הבחירות החלה מתקפה תקשורתית (בעיקר בעיתון הארץ אבל לא רק) על יש עתיד והעומד בראשה, מסיבות לא ברורות (לפחות לי) התקשורת ממש אוהבת לשנוא את יאיר לפיד.
סיכוי סביר שהוא לא באמת יצליח להביא לשינוי אמיתי בכלכלה, בשיטת הממשל או ב'פוליטיקה הישנה' אבל אני מאמין שבניגוד לפוליטיקאים המכהנים – הוא הגיע כדי לנסות.

עופר 3 באפריל 2013

לפחות ביחס לכלכלה – לא ממש. לפיד הוא בן ביתה של הכלכלה הישנה זו ששולטת כבר במדינה. הוא מציע עוד מאותו דבר.

אביאל 3 באפריל 2013

ככה זה שערוץ 2 (החיוך שלא יורד מיונית לוי במשך כל המשדר) וידיעות אחרונות ממליכים מישהו, אל תצפה שהמתחרים שלהם ישבו בשקט.

בני תבורי 3 באפריל 2013

GAZA,
יש לי רעיון, מצא לנו בנק שייתן ימי חסד לפני שיתחיל לגבות ריבית על אוברדראפט ונמצא ימי חסד ללפיד.

ג'רמייקל רוג'רס 3 באפריל 2013

הבעיה הגדולה שלי עם הפםוסט של לפיד זה שהוא פספס את קהל היעד שלו.
נכון שהוא מדבר אל האנשים שהצביעו לו אבל בשביל שינוי אמיתי הוא צריך לדאוג לכולם. ההגדרה של זוג עם ילדים שמרוויחים 20 אלף כמעמד ביניים היא בעייתית. אולי יחסית למשפחת אצולה מאפקה זה נחשב מעמד ביניים אבל לשאר המדינה זה משהו לשאוף אליו.
הנחת היסוד כאילו ריקי מחדרה ובעלה יעזבו לחול אם לא ידאגו להם שגוייה. יש להם ילדים ומקצוע.
אבל זוג בגילאי 26-27 שמרוויח יחד 12 אלף וחי בדירה שכורה בלי ילדים גם לא סוגר את החודש. וזה בלי לנסוע לחול פעמייים בשנה.
על האנשים האלה צריכים להילחם.
כל חבריי הטובים בנו גילי [28] כבר מזמן לא בארץ
אני ואישתי עוזבים בקרוב בצער רב.
ועד שלא יקום פה מנהיג שיגיד שהכיבוש הוא הוא מכשול פיננסי בלי קשר לכמה אני אוהב ערבים או חושב שמגיעה להם מדינה שום דבר פה לא יישתנה.
מוכרים לנו ספינים על חרדים וערבים וטייקונים במקום לדבר איתנו על תקציב הכיבוש השנתי שלנו.

איציק 3 באפריל 2013

אז תגיד את האמת, אתה עוזב בצער רב, לא בגלל הכלכלה כי אם בגלל הטחים שהחזרנו ואתה מגדיר אותם ככבושים. אפשר לדון האם היה שווה להחזיר אותם ולשמור עליהם או כדאי להחזיר, רק אל תספר לי סיפורים על כלכלה.

ניר 3 באפריל 2013

אני שואל לא כדי להתווכח אלא מתוך סקרנות – באיזה תחום אתם עוסקים שבישראל מכניס לכם 12 אלף יחד ובחו"ל יאפשר הכנסה (או רמת חיים) טובה יותר? ולאיפה בחו"ל?

אני מניח שגיל 28, אם נכניס טיול וכו', אומר שסיימתם תואר לפני שנה-שנתיים?

ג'רמייקל רוג'רס 3 באפריל 2013

שנינו בתחום השיווק . תואר סיימתי מזמן.בלי טיול.
חיינו כבר שנתיים באנגליה וההבדל ברור.
הבעיה לדעתי ניר היא שיש היום דור של אנשים שמנסים לעשות את המעבר ממעמד הסטודנטים ולהיכנס למעמד ה"ביניים" שמרוויח 20 אלף.
וזה נהיה בלתי אפשרי. לא מדבר על לקנות דירה.
אגב אנחנו את הדירה שלנו קנינו מהמשכורות בלונדון. על אותה עבודה,עם שכר דירה יקר יותר ומנוי לארסנל ולא למכבי.

דורפן 3 באפריל 2013

אכן – השיטה של "אם לא תשרתו בצבא לא תעבדו" היא לא חכמה כל כך.

אדום עולה 3 באפריל 2013

אין יותר נכון מזה.
התרומה של המגזר החרדי והערבי לכלכלת ישראל יכולה להיות שקולה לתרומה של העליה הרוסית.
מדובר על כ3 מליון אזרחים, תרומתם יכולה היסטורית .
המגמות והשינויי מתחת לפני השטח ב2 המגזרים הינם אדירות
אם הממשלה הנוכחית תיקח אותם בחשבון ותפעל שם נכון זה בונוס ענק לכולנו.
דרך אגב אם אני מבין נכון את האסטרטגיה של לפיד הוא יהיה שם לגמרי במגזר הערבי.
אלקטורית זה זהב עבורו . הם לא יצביעו ימין , הם 20% מהאוכלוסיה ולא מצביעים בכלל. הוא יכול להביא משם 3-4 מנדטים בשקט בעבודה נכונה.
אוצר , רווחה, בריאות , חינוך – אלה בדיוק התיקים שצריך כדאי לעשות עבודה במגזר ערבי.

אריאל גרייזס 3 באפריל 2013

היא לא חכמה אבל מה התחליף? לקחת מגזר שלם (אני מדבר על המגזר החרדי, בפני המגזר הערבי אין את המגבלה הזו) ולהגיד להם – יאללה, החילונים בני גילכם צריכים לשרת שלוש שנים אבל לכם יש זקן וכיפה אז צאו לעבודה, אנחנו כבר נשמור עליכם? אם עכשיו יש אי שיווין בנטל אז זה כבר הופך למוגזם לחלוטין

איציק 3 באפריל 2013

אני מסכים איתך בהחלט, אבל השאלה היא אולי אפשר במקום צבא להטיל גזרות אחרות. למשל, אלו שלא שרתו בצבא ולא בגלל שהצבא שחרר אותם לא יקבלו זכאויות מסוימות כמו משכנתא, קצבת ילדים מהילד השלישי וכו'. אני יודע שאני אומר דברים שחלקם על גבול המוסרי והלא מוסרי ועל כן נזהר. מצד שני אני פותח דלת לתעסוקה ללא צבא. אני לא מותר על השרות וחושב שצריך לדרוש זאת בכול תוקף, ואף להחריף סנקציות, אך יחד אם זאת אולי דוקא את היציאה לעבודה כן לפתוח.

באבא ימים 3 באפריל 2013

כמה יעלה לשלם עבור השירות הצבאי?

גיל שלי 3 באפריל 2013

לדעתי זה הכיוון של פתרון אמיתי, גיוס לא חובה אלא צבא מקצועי שמשלם היטב לחייליו

יוני (המקורי, מפעם) 3 באפריל 2013

ג'רמייקל – באמת 12 נטו לזוג זה לא מספיק כדי לחיות בישראל? לי חבל על כל יהודי שעוזב את ישראל. ניסיתם לשכור דירת 2 חדרים בפ"ת ב-2400 ש"ח, ולא הצלחתם? באמת? חלילה אני לא אומר שמושלם פה, או שהמחייה זולה, אבל לא לגמור את החודש, שתי נפשות? תוכל לתת פירוט?

אני מאחל לכם הצלחה בכל אשר תלכו. בכנות.

אני מכיר לא מעט זוגות בני 32-36 שחיים בארה"ב. כולם משכילים, חלק לא קטן עברו לשם כדי ללמוד ויישארו כדי להצדיק את ההשקעה הגדולה בשכר הלימוד והמחייה בתקופת הלימודים. אותי זה מייאש קצת.

המתקן 4 באפריל 2013

יוני פתח תקווה זה כמו חוצלארץ. אני יליד יפו ושוכר שם דירה ב3000 שח עם בת זוגי. תוסיף לזה החזר על הלוואות סטודנט חשבונות ונשארת עם חיסכון של אלף שח בחודש. בבריטניה חסכתי אלף פאונד בחודש יחי ההבדל הקטן.

המתקן 4 באפריל 2013

ני ינו לחיות בפריפריה וזה יקר משמעותית. עדיץ לגור בדרום תא ורכבעל אופניים לעבודה. אנחנו מחכים עם ילדים כי אין לנו כסף.

יוני (המקורי, מפעם) 4 באפריל 2013

למה אתה מחליף כינויים?

דירה ב-3000, חשבונות עוד 1000, אוכל עוד 1500, אוטו עוד 2000. בינתיים 7.5.

קשה להתחרות עם חסכון של אלף פאונד בחודש :) ואם מעבר זה מה שמפריד ביניכם לילד, אל תחכו. מקווה שתחזרו.

Amir A 3 באפריל 2013

שתי שאלות לגבי שני המגזרים (חרדים וערבים):
1. כמה אנשים (במספרים, לא באחוזים) מהמגזרים האלו לא עובדים?
2. באילו עבודות הם אמורים לעבוד (בהינתן רמת ההשכלה הנמוכה במגזרים האלו)? יש מספיק עבודה לכולם?

גיל שלי 3 באפריל 2013

אין לי תשובה לשאלה אחת. אחוזי התעסוקה מאוד נמוכים אצל גברים חרדים, נשים ערביות. אחוזי התעסוקה של גברים ערבים ונשים חרדיות עדין יותר נמוכים מהממוצע הישראלי.
בכלכלה אין מספר קשיח של מקומות עבודה, יהיו אנשים מוכשרים (שעברו הכשרות), יהיו יותר מקומות תעסוקה.
כמובן צריך להשקיע בהכשרות, אבל צריך גם לעודד מעסיקים בהנחות מס להעסיק ערבים וחרדים. כיום ישנו עידוד כזה אך עדין אין הענות גדולה, צריך להשקיע יותר

Amir A 3 באפריל 2013

בוא נניח לרגע שמרבית האנשים האלו יעסקו בעבודות שירות ולא בעבודות שדורשות מיומנויות ספציפיות, ולו רק בגלל רמת ההשכלה הנמוכה באוכלוסיות הללו.
כמה מקומות תעסוקה השוק הפרטי יכול לספק כבר? הרי האינטרס של חברות פרטיות הוא להפחית במספר נותני השירות. הגוף השני שמסוגל לספק את מקומות העבודה הללו היא הממשלה, דרך בתי חולים וכדומה. אבל לממשלה אין כסף או רצון לעשות את זה.
מהיכן יבוא הכסף לשלם את המשכורות? תשובה אפשרית אחת היא לבטל את הקיצבאות לאלו שלא עובדים ולהשתמש בהן בשביל המשכורות. אבל לא נראה לי שזה יספיק. מה האפשרויות האחרות? איך תשלם משכורות למספר העצום של עובדים לא מיומנים?

גיל שלי 3 באפריל 2013

לא בדיוק. תחילה רמת האבטלה אצלנו לא גבוהה. כל אדם שעובד יוצר איתו עוד מקומות עבודה, לדוגמה אישה עובדת תעסיק מטפלת. יש המון עובדים בשחור ברגע שישתלם להם הם יעברו לעבוד בלבן, בקיצור זה הרבה יותר מורכב בכלכלה

Amir A 3 באפריל 2013

כן, אני מניח שזה יותר מסובך ממה שזה נשמע. עדיין, זה לא עונה על השאלה שלי לגבי עובדים במשרות שירות. לדוגמא, אשה שעובדת במשרה שכזו שמכניסה לה שכר מינימום לא תעסיק מטפלת כי כלכלית יהיה לה עדיף לשבת בבית במקום זה. ולמי יש אינטרס לשלם משכורת גבוהה יותר לאנשים ללא הכשרה?

Amir A 3 באפריל 2013

המשך….
אלא אם כן אתה רוצה להפוך את ישראל למדינה שנותנת שירותי תמיכה גלובאלים סטייל הודו. אבל כדי להצליח ולעשות את זה רמת החיים הכללית צריכה לרדת משמעותית על מנת שהעובדים יוכלו לכלכל את עצמם מהמשכורות הנמוכות שצפויות להם.

גיל שלי 3 באפריל 2013

אני לא כלכלן, אך אתה צריך לזכור שאתה חושב במונחים של קבועים מתמטיים בעוד שכלכלה לא מתנהגת כך. יש הרבה חרדים שעברו הכשרה במכללות טכנולגיות ולא מוצאים עבודה בגלל חסמים תרבותיים. אותו דבר ערבים. תעודד העסקה שלהם באמצעות מיסוי נמוך על מעסיקים, והם עצמם יצרו עוד מקומות עבודה במגזרים שלהם, הדוגמה שלהם תעודד נוספים ללמוד וכו' וכו'. זה תהליך מאוד ארוך אבל אין שום סיבה לא להתחיל מיד

Amir A 3 באפריל 2013

אני חושב שהשאלה שאני מחפש אחריה היא האם יש טעם (לטווח הארוך) בתעסוקה ללא דחיפה במקביל להשכלה של הדור הבא? לא מבחינה של נסיון להשיג הכל, אלא מתוך חשיבה שללא העלאת רמת ההשכלה, שיעור התעסוקה במגזרים הללו יפחת עם הזמן.

גיל שלי 3 באפריל 2013

אם כך אז אתה צודק, זה חייב להעשות במקביל. חייבים להשקיע בחינוך במקביל להכשרה תעסוקתית

איציק 3 באפריל 2013

Amir A,
אני ממש לא מבין בכלכלה ולכן לא אתן לך אף תשובה כלכלית. התשובה שאתן לך זה שיש כבר מסלולים במכללות אקדמיות להנדסה שיש להם מסלולים מיוחדים לחרדים, ויש כאלו שמתכננות מסלולים מעין אלו. משם יוצאים לא נותני שרות כי אם מהנדסים שהיום חסרים בשוק. אנשים אלו גם מקבלים השכלה, גם יש להם מקום בשוק התעשיה וגם השכר מעל הממוצע. אם הם ישתלבו בהצלחה, אני מניח שזה יעודד עוד אוכלוסיות להצטרף למעגל.
לגבי הערבים המצב סבוך יותר. במקרים רבים המעסיקים לא מוכנים לקבל אותם והם יותר הולכים לכיוון ההוראה, או לתעשיות Low-Tech. זה כמובן יוצר מירמור, אך אני לא יודע אם יש פיתרון לכך כיוון שאי-אפשר להכריח משהו לקבל מישהו אחר. תמיד אפשר לטעון שהוא נדחה לא על רקע גזעי. אולי תמריצים יכולים לעזור במקרה זה. השאלה היא, האם הממשלה רוצה לתמרץ זאת.

Amir A 3 באפריל 2013

לממשלה אין אינטרס לתמרץ את זה, כי פוליטית הערבים לא מהווים לשון מאזניים. ביום שבו המפלגות הערביות יהיו אלו שיחליטו מי בקואליציה ומי באופוזיציה אז תראה את הממשלה רצה לעשות את זה.

אני מוצא את הנושא של חינוך ומגזרים מרתק. אני חי בקונטיקט והבן הבכור שלי עומד לסיים את השנה הראשונה בתיכון ציבורי. בית ספר גדול של 1800 תלמידים עם מגוון של מגזרים מפה ועד הודעה חדשה. אבל מה שברור הוא שבכיתות המתקדמות אחוז התלמידים מהמזרח ומהודו גבוה בהרבה מהאחוז שלהם מכלל תלמידי בית הספר בעוד שאחוז התלמידים האפרו-אמריקאים וההיספנים נמוך משמעותית מהאחוז שלהם מכלל תלמידי בית הספר. כמו בישראל, יש שני מגזרים שלא מצליחים להעביר לדור הצעיר את חשיבות החינוך וכמו בישראל אלו שני המגזרים שמהווים את הרוב בקרב בעלי ההכנסות הנמוכות. השאלה הגדולה היא איך לגרום למגזרים האלו מהפכה תודעתית שתביא אותם להכרה בחשיבות ההשכלה. בלי זה, שום קורס של מהנדסי תוכנה או כל מקצוע אחר לא יקדם את המגזר באופן גורף.

איציק 3 באפריל 2013

נגעת בנקודת מודעות זה בעייתי מאוד. באונ' בן-גוריון ניסו לתת 100 מלגות לבדאוים כדי שיבואו ללמוד הנדסה, חינם מהמכינה עד סיום התואר. חבר שלי נסע בפזורה לשכנע. הצליח למצוא 15 בדוים שיסכימו ללמוד הנדסה, ורק שנים מהם שרדו את המכינה. אם הם לא רוצים/מסוגלים אז איך ניתן להכריח אותם? האם צריך בכלל להכריח אותם? לדעתי לא.

Amir A 3 באפריל 2013

נראה שבדומה לרכישת שפה, קיים סף גיל מסויים שאם אתה עובר אותו מבלי שמוטמעת בך החשיבות של הלימודים, אז כלום כבר לא יעזור.הפתרון האידיאלי הוא להוציא במגזרים האלו את הילדים מרשות ההורים, היות וההורים לא מסוגלים להכוון את ילדיהם לכיוון ההשכלה. כמובן שמוסרית הפתרון הזה לא יעבור, כך שנראה לי שהפתרון הבא בתור הוא משהו בסגנון מה שהיה פעם בקיבוצים עם הלינה המשותפת. להמעיט ככל האפשר את ה(חוסר) השפעה של ההורים וכך להגדיל את האפשרות להשפיע על הילדים לבחור את הכיוון של ההשכלה.
תחשוב על מבנה שבו המדינה נותנת תמריץ להורים מהמגזרים האמורים שיוצאים לעבודה בדמות מערכת חינוך חינם עד כיתה ח', כאשר הילד נמצא במערכת האמורה מ-8 בבוקר ועד 7 בערב. המערכת הנ"ל מספקת חינוך, מזון, חוגים ותמיכה. המחיר שההורים משלמים הוא שהמערכת היא שקובעת את מערכי השיעורים ואת התכנים שהילדים יקבלו. אם זה יעשה כמו שצריך אפשר יהיה להקפיץ את המגזרים האלו תוך דור אחד החוצה מהבור שבו הם נמצאים. ובנוסף, היות והתמריץ הזה ינתן רק להורים שיצאו לשוק העבודה, ההתאוששות הכלכלית של המגזרים האלו תחל מיידית.

מיקו גוטליב אהלן סבבה 3 באפריל 2013

לחרדים יש מסורת של למידה, פשוט לא של דברים בעלי תועלת בעולם המודרני. עם הערבים זה סיפור אחר.
שמעתי על תוכנית שמקורה במקסיקו שבה ניתנו הקיצבאות למשפחות נזקקות רק בתנאי שהילדים ילכו לבית הספר כל יום.
במקביל בתי הספר חייבים לאפשר לתלמידים לסיים כתה י"ב עם מקצוע טכני, לימודים עיוניים לא יועילו למי שלא רוצה ללמוד.

אביאל 3 באפריל 2013

ההתמקדות במגזר מסוים כמנוע צמיחה הוכח בעשרות מחקרים כלכליים כגרוע ביותר לאותה מדינה, אסור בשום פנים ואופן ובטח לא שר האוצר לכוון רק למגזר מסוים, לא מבחינה מוסרית ולא מבחינה כלכלית.

הדברים של יאיר לפיד מצטרפים לעוד שליפות מהירות מבלי להתעמק בנושאים, להרחבה בעניין אפשר למצוא ביוטיוב את הסרטון של ב.מיכאל או את התור של יואב קרני (בבלוג שלו).

אביאל 3 באפריל 2013

אדום עולה – אם אני לא טועה ראיתי פעם דו"ח שהראה שאם הערבים והחרדים יצטרפו מחר כולם לשוק העבודה, האבטלה תגיע ל30 אחוז, קצת פחות ממה שעלול להוביל לאנרכיה חברתית, ככה שיש צורך בתהליך ארוך (ואם המדינה שלנו מייגע).

בכל מקרה, אחוז החרדים שעובדים, מתגייסים לצבא והולכים ללמוד הולך ועולה מאז קום המדינה, עם דחיפה קדימה בעשור האחרון. החרדים כבר לא סגורים בגטאות של פעם, הם רואים איך החילוניים והמסורתיים חיים, הם רוצים בית יפה, רכב צמוד ולטוס לחו"ל מדי פעם ואכן יש תזוזה, כמובן שיש צורך בתמריצים ובעזרה אבל אי אפשר לפתור את זה במכה אחת.

גיל שלי – בקשר למחלה ההולנדית, האם יש בכלל פתרון כלשהו ? האם עדיף למשק קטן (הולנד, ישראל) לא להתעסק עם מגזר האנרגיה ?

גיל שלי 3 באפריל 2013

אביאל – פתרון אחד הציע כבר פישר, כל התגמולים מושקעים מחוץ לישראל כדי לאזן את המטבע. זה ביחד עם התערבות אגרסיבית של בנק ישראל שנחשבת לגיטימית בשנים האחרונות זה תחילתו של הפתרון. חייבים לדאוג להסבת משאיות ומפעלים מסולר לגז, זה יוזיל עלויות וייצור מקומות עבודה כמו גם פיתוח תעשיות חדשות בישראל.
אולי אם הייתי לומד כלכלה הייתי מכיר פתרונות אחרים, אלה רק פרי מוחו של הדיוט

אביאל 4 באפריל 2013

גיל שלי – הדבר האחרון שלומדים בתואר לכלכלה הוא פתרונות לבעיות עסקיות או כלכליות. בכל מקרה, זה כבר נראה לי לפחות כמו פתרונות מצוינים, אני מניח שגם אפשר ללמוד מאיך שהנורווגים הפכו את ההכנסות מנפט לטובת המדינה, אבל קשה לי להאמין שאם הכוח של האוצר והאינטרסים שלו שהכסף ינווט לקרן כזאת.

גיל שלי 4 באפריל 2013

לצערי אני מסכים איתך לגמרי לעניין האינטרסים של העובדים באוצר. במקום יאיר לפיד החוק הראשון שהייתי דואג לו הוא חוק צינון ארוך לעובדי האוצר, ובמקביל מעלה את המשכורות שם. עבודה באוצר צריכה להיות לכל החיים

Comments closed