איירוד – היה כדאי להיות מסומם? (כנראה שכן)

האם שווה לקחת תוצרים שמובילים לחוזים של יותר מ500 מיליון דולר?

מסתבר שיש איזה גאון שידוע להסוות את התמריצים שהוא נותן, ומוכן להסגיר את איירוד (אלכס רודריגז האיש שחתם על הסכם ל10 שנים תמורת 252 מיליון דולר ועוד הצליח לחתום מ2001-2010 והצליח לחתום הארכת חוזה עד ל2017 מ2008 תמורת 275 מיליון דולר), וריאן ברון. לאלה שלא עוקבים אחרי ענף הבייסבול, איירוד בדומה לבארי בונדס לפניו, נחשב בשיאו לאחד השחקנים הטובים ביותר בהיסטוריה. הוא שיחק בתפקיד שנקרא שורטסטופ, התפקיד ההגנתי החשוב ביותר בבייסבול, תפקיד שדורש זריזות מדהימה, ולכן בדרך כלל מספק שחקנים אשר לא יודעים להוציא את הכדור מחוץ לאיצטדיון.

*

איירוד כבר בתקופתו בסיאטל היה שורטסטופ יוצא דופן, אחד מראשוני הדור החדש, אלה שיודעים לחבוט באחוז גבוה, לתת יותר מ30 הוםראן בעונה, ולספק הגנה יוצאת דופן. כאשר הספורטסאילוסטרייטד עשה לפני הרבה שנים כתבה על הדור היוצא דופן של השורטסטופס החדשים, איירוד כבר היה בגיל 22 בראש הרשימה. לפני עונת האליפות ההיסטורית של בוסטון, איירוד כמעט הוחתם על ידה, רק כדי שהינקיס יצליחו להחתים אותו קודם. הוא מעולם לא נחשב לווינר גדול, במיוחד בהשוואה לשורטסטופ עם כישורים פחות טובים ממנו, ומשכורת נמוכה יותר, אך כזה שהעיף אותו לבסיס השלישי כשהגיע לינקיס, ושמו דרק ג'יטר.

*

פתאום הינקיס נורא מאוכזבים. איירוד כבר שנה שנייה לא משחק, הפעם בגלל פציעה בירך. לפתע פתאום הינקיס מגלים בתדהמה, שאיירוד הוא תוצר של הנדסה ביולוגית, ומאיימים שלא לשלם את יתרת חוזהו. רק כדי להבין את השפעת הסמים, רוג'ר קלמנס נחשב לגדול הפיצ'רים על ידי רבים, וכמובן התגלה שהוא משתמש בסמים. בארי בונדס, נחשב לגדול השחקנים בכל הזמנים, עד שכולם החלו לדבר על גופו היוצא דופן, וברור שהוא תוצר נוסף. איירוד היה אמור להחליף את בונדס בתור גדול השחקנים, ושוב ברור למה.

הסמים לא עושים את השחקנים האלה לבד. בכלל, מי שצורך את הסמים, עושה זאת כדי לאפשר לעצמו לעבוד כמו משוגע על גופו, בלי צורך להתאושש בין אימון לאימון, וכך להגיע למסת שריר אדירה. השחקנים הללו עכשיו חוטפים מקלחת בכיכר העיר, אך לדעתי יהיה מגוחך לשאול אותם, היה שווה? איך אפשר לדעת איזה שחקנים הם היו ללא התוצרים הללו? האם איירוד היה צובר יותר מ400 מיליון דולר אילו התאמן ככל האדם? האם קלמנס היה מגיע בגיל מבוגר לינקיס וזוכה באליפות, אילו לא היה יכול להיות הפיצ'ר שהגדיר מושגי האימון האישי מחדש? בארי בונדס יכול לספק לנו הצצה, שכן לבונדס היה גוף נורמלי לחלוטין, עד למסע ההום ראנס של מקגווייר וסוסה, ורק אז החל להשתמש בסמים.

בונדס גם לפני הסמים נחשב לפוטנציאל אדיר. הוא היה גונב בסיסים ללא הכרה, בזכות מהירות אדירה, וחובט באחוזים גבוהים. לאחר הסמים גופו נהיה כבד, האחוזים נותרו גבוהים, אך פתאום בונדס נהיה מלך ההום ראנס. אין ספק שמבחינה כלכלית מהלך זה מאוד השתלם לבונדס. מבחינת המורשת שלו, כנראה שלא, שכן רבים סבורים שגם ללא התוצרים הללו, בונדס היה בדרך להיות אחד מהגדולים, אך בצורה אחרת לחלוטין.

*

בסופו של יום, השימוש בתוצרים הללו מגיע מאיסנטיב כלכלי לחלוטין. בבייסבול זה נחמד להיות חובט בעל אחוזים מדהימים, אך את הכסף והתהילה בזמן מקגווייר וסוסה, קבלו חובטי ההום ראנס. גם הפיצ'רים שמקבלים את החוזה הגדול ביותר, הם אלה שיודעים לזרוק את הפסטבול המהיר והחזק. אמריקה רוצה את הגלאדיאטורים שלה, מקגווייר וסוסה הצילו את ענף הבייסבול לאחר השביתה הגדולה, קשה לאמריקה לחיות עם התודעה שהיא זאת שדוחפת את השחקנים לעבר המחט, אולי הגיע הזמן שתתבגרי אמריקה?

images

מפתיע? לא מפתיע - דרור פרידמן
החלטת קריירה

39 Comments

אלעד 5 ביוני 2013

בארה"ב שווה להיות מפורסם ומצליח. גם אם אתה מרמה, ותופסים אותך, לאורך זמן ישכחו ויחזרו להעריץ אותך בזכות הכסף בחשבון הבנק. גם אם אתה כושל מוסרית, או מואשם ברצח או פשעים אחרים, לאורך זמן זה יישכח.
בחישוב הקר של עלות תועלת, משתלם לעשות כל דבר שיגדיל את חשבון הבנק.

גיל שלי 5 ביוני 2013

אני לא חושב שהם כושלים מוסרית. הליגה מאוד נהנתה מהסמים שלהם, זו צביעות אחת גדולה שעכשיו הם הופכים להיות הרשעים. אמריקה רוצה גלדיאטורים ענקים, היא רק רוצה לא לדעת איך נהיו כאלה

אלעד 5 ביוני 2013

זה שכולם נהנים, לא אומר שזה לא כשל מוסרי. וזה לא נכון שכולם נהנים. נפגעים אלו שלא משתמשים בסמים (אם יש כאלה) ונשארים מאחור.

גיל שלי 5 ביוני 2013

מסכים שאלה שלא השתמשו נפגעו. אני לא בטוח שזה הופך את זה לכשל מוסרי. בטור דה פרנס כולם משתמשים, איך אפשר לקבוע שהם כושלים מוסרית?

אלעד 5 ביוני 2013

טוב, צריך להגדיר פה את גבולות המוסר.
אני די בטוח שהם כושלים מוסרית, והם גם יודעים את זה. אתה יודע למה? כי הם מנסים להסתיר את מעשיהם.
ביום שתהיה תחרות שבהגדרה מותר להשתמש בה בחופשיות בסמים ממריצים, והמארגנים אפילו יעודדו את זה בפומבי כדי למשוך קהל, אז זה לא יהיה כשל מוסרי. כרגע זו פשוט רמאות. ולא מעניין אותי שכולם עושים את זה. אז כולם רמאים.

גיל שלי 5 ביוני 2013

מצטער לא השתכנעתי. אם בטור כמו בMLB כולם משתמשים, המארגנים עוצמים עיניים מכדי לראות, וכדי להצליח צריך להשתמש, למה הם כושלים מוסרית? האם הומואים בצבא האמריקאי כושלים מוסרית בגלל מדיניות הDONT ASK DONT TELL? הם מסתירים כחלק מכללי המשחק

אלעד 5 ביוני 2013

כי אתה לוקח כמובן מאליו איזו תיאוריית קונספירציה ענקית שכולם שותפים לה. ואני לא מסכים. יש הרבה נפגעים שלא לוקחים כמובן מאליו את קיומם של הסמים. גם אנחנו כצופים.
תאר לך שאתה קם מחר בבוקר, פותח את המחשב, ומגלה שתפסו את בולט על סמים (זאת לא הנחה מופרכת, כבר היינו שם). זה לא יגרום לך למשבר אמון טוטאלי? זה לא יוציא לך את כל החשק והכיף לצפייה באתלטיקה?
מה עם אותם אתלטים שהגיעו אחרי כל אלו שנתפסו על סמים? אוקיי, הם קיבלו בדואר את המדליות שהגיעו להם. אבל גנבו מהם את רגע התהילה, את האפשרות לעמוד על פודיום מול הקהל ולשמוע את ההימנון שלך מנגן.

איציק 5 ביוני 2013

אלעד,
1. אני חושב שזה פסול מוסרית!!!
2. כנראה (בטוח) שמה ששרו בסרט קברט זה המוטיב המרכזי "Money Makes the World Go Round"
3. אם ההתאחדויות יאשרו זאת, זה לא יהפוך את העסק למוסרי כי אם יעביר את חוסר המוסריות מהספורטאים להתאחדויות (נראה לי שהן כבר לא מוסריות).
4. נניח שימציאו חומר אשר לא יאפשר אימון יתר כי אם באופן ישיר יחזק את השריר, יאפשר לעבוד במהירויות גבוהות ולזמנים ארוכים יותר (אני מניח שזה בלתי אפשרי אך כניסוי מחשבתי) וההתאחדויות היו מאשרות זאת. גם זה היה מוסרי? אז בו ניתן לרובוטים להתחרות, למה להזריק לבני אדם?

אלעד 5 ביוני 2013

אבל איציק, זה מה שאני טוען. שגם הספורטאים כושלים מוסרית.
גם כשאתה מסכים איתי אתה לא מסכים איתי?

איציק 5 ביוני 2013

אני מסכים עם הכשל המוסרי של הספורטאים. מה שהפריע לי זה המשפט "ביום שתהיה תחרות שבהגדרה מותר להשתמש בה בחופשיות בסמים ממריצים, והמארגנים אפילו יעודדו את זה בפומבי כדי למשוך קהל, אז זה לא יהיה כשל מוסרי." לטענתי גם אז יש כשל מוסרי, רק הוא יעביר משקל רב יותר של הכשל למארגנים, ויוריד קצת מהספורטאים, אך זה עדיין ישאר כשל.

אלעד 5 ביוני 2013

מסכים. אבל הטענה הנגדית הייתה שאין כרגע כשל מוסרי של הספורטאי עצמו, אז הבאתי את הדוגמא הקיצונית הזו כדי לחדד את הנקודה שלי.

Zak 5 ביוני 2013

אני לא מבין גדול בבייסבול, אבל חשבתי שב MLB היה מותר להשתמש בסמים?

גיל שלי 5 ביוני 2013

לא רשמית. פשוט לא בדקו, כמו בהרבה ענפים אחרים. זה ברור לגמרי שהם לא רוצו לדעת, מבחינה כלכלית מגוייר וסוסה הצילו את הענף.

אייל 5 ביוני 2013

אבל זה לא רק הבייסבול. גם ענף האופניים דוחף מאד את המשתתפים בו לצרוך סמים. ובכלל הספורט המקצועני בדרך לשם. כי מצד אחד מעלים את כמות התחרויות (כמו שבטניס עושים כעת) ומורידים את הזמן בין תחרות אחת לשניה, ומצד שני רוצים שהתוצאות ימשיכו להשתפר.
שוב, לא אתפלא שבמידה והתהליך בענף הטניס יימשך, גם שם ניחשף לזה (בהנחה שנדאל לא נחשף לזה בצעירותו. רבאק, ילד בן 14 עם זרועות של פופאי).

גיל 5 ביוני 2013

בונדס לא היה רק פוטנציאל לפני השימוש בסמים אלא אחד השחקנים הגדולים בהיסטוריה גם ככה. הוא אולי היה הגדול ביותר גם ללא שימוש בסמים. בסופו של דבר, התחרות התוך פנימית בין שחקנים או רוכבים מכריחה אותם להשתמש בסמים או לפרוש מהספורט שלהם. אין ספק שזה השתלם להם, גם במחיר פגיעה עתידית בהכנסה (אני לא מדבר על מקרים כמו ארמסטרונג שמסובך משפטית ויכול לגמור בכלא). אבל מה שמקומם הוא שיש הרבה שחקנים אלמונים שמעולם לא שמענו עליהם ולא הסכימו להשתתף בחגיגה שהיו יכולים להיות שחקנים אדירים.

נחשון שוחט 5 ביוני 2013

טור מעולה. וכמה הערות:
1. נושא השימוש בחומרים אסורים מאד מודגש בענף האפניים והאתלטיקה דווקא משום ששם מנסים להילחם בה (זה לא פשוט). ב – NBA, NFL ו – MLB נעשים הרבה פחות מאמצים, וגם הענישה לא מרתיעה. יש להניח שהבעיה שם לא פחות גדולה.

2. נקודה מאד חשובה שאתה מעלה היא שהטיעון "התאמן יותר קשה מכולם" לא מחפה על נושא השימוש בחומרים אסורים אלא מחזקת אותה. החומרים הללו מאפשרים יכולת התאוששות מהירה ורמה ואינטנסיביות גבוהה הרבה יותר של אימונים.

3. כתבה מעולה, פשוט חובה למי שרוצה להבין קצת יותר את הנושא הזה, ב – SI, שהיא בעצם תמצית של הספר על פרשת בארי בונדס: חפשו בגוגל: Sports Illustrated The truth about barry bonds and steroids (למדתי שאי אפשר להדביק לינקים בתגובות).

4. גם בארי בונדס, גם איי-רוד, כמו רוב הרמאים הנחשפים, מעולם לא נכשלו בבדיקת סמים.

5. אני מתנגד בתוקף לטיעון הנגזר כביכול שיש להתיר שימוש בחומרים הללו (עם או בלי פיקוח). היו דיונים בנושא בעקבות פוסטים של דורפן. לדעתי מצב כזה רק יחריף את הנזק ויכניס את החומרים האלה ברמה מאסיבית לתחרויות בגיל הנוער וברמה חובבנית (וישנן סיבות נוספות להתנגד).

6. אין ספק שישנה צביעות סביב הנושא, ושהשימוש בחומרים אסורים הוא לא בגדר "תמריץ" אלא כמעט (ואולי לא רק כמעט) בגדר הכרח ברמות הגבוהות ביותר. ועדיין, אני חושב שלא צריך לוותר ולחזק ולהרחיב את התמריץ עוד יותר (תוך יצירת לגיטימיות).

הקושי הנובע מכך לכל מקדשי ערכי הספורט (כמו רוב הכותבים באתר הזה) הוא בהחלט לא פשוט – נושא שביל סימונס העלה בטור מעולה בעקבות ההתאששות המדהימה של אדריאן פיטרסון.

פוסט חשוב מאד גיל!

גיל שלי 5 ביוני 2013

אני כמובן בעד האיסור להשתמש בסמים. צריך לאכוף אותו באופן גורף כדי שהמשתמשים יחשבו לרמאים. כל עוד עוצמים עינים, אני מאוד מתקשה לבוא אליהם בטענות, צריך לבוא בטענות לטור, לMLB, לNFL ולNBA. בסופו של יום השחקנים מרוויחים הרבה מהשימוש, אך משלמים בבריאותם. הליגות רק הרוויחו מהשימוש של השחקנים

אלעד 5 ביוני 2013

אתה צודק, אבל מצטער, מעל גיל 18 האדם הוא אחראי לעצמו. בסופו של דבר השחקנים גם מרגישים שהם מרוויחים מכך, אחרת לא היו משתמשים.

גיל 5 ביוני 2013

יש לפחות שחקן אחד בסדרת הגמר של הNBA שמתחילה היום, שאני מוכן לשים איזה רבע שקל כסף שהוא לא יכול להמשיך לשחק כדורסל ברמה גבוהה כפי שהיה לפני הפציעות שלו ללא אי אילו חומרים.

אלעד 5 ביוני 2013

מאט בונר?

גיל 5 ביוני 2013

טוני רוטן :) ( לא ייאמן שיש שחקן עם שם כזה, סוג של פארודיה על הסקס פיסטולס ?)

אלעד 5 ביוני 2013

אגב, צר לי לאכזב אותך אם היו לך תכניות, אבל הסידרה מתחילה מחר (יום ה')

גיל 5 ביוני 2013

תודה

גיל 5 ביוני 2013

גיל (אגב, אם אתה יכול תשנה את השם שלך כי הוא כבר תפוס), אני לא יודע למי אתה מתכוון אבל לא מופרך לחשוב ששחקן כמו לברון לא יכל להגיע לליגה במצב גופני כמו שלו בלי עזרה של סטרואידים.

גיל שלי 5 ביוני 2013

לדעתי הוא מתכוון לדוויין ווייד, אני די בטוח שווייד לא יתבע אותו דיבה על תגובה בדהבאזר אבל אין לדעת

גיל 5 ביוני 2013

ווייד לא משתמש בסמים ואם עושה זאת אז הם מאוד גרועים. הוא כל הזמן נפצע ולא יציב ביכולת שלו. מה שכן, הוא כנראה מזריק משככי כאבים לפני ובזמן משחקים כי נראה שלפעמים הוא משחק כאילו אין לו שום כאב.

יריב 5 ביוני 2013

אני חושב שהשימוש במשככי כאבים מותר, וכנראה שהוא די נפוץ. לא כמו בפוטבול, אבל נפוץ.

יריב 5 ביוני 2013

התנסחתי רע מאוד.
אני בטוח שהשימוש במשככי כאבים מותר, אני חושב שצריך לאסור אותו. שחקנים שמשחקים עם משככי כאבים גורמים לעצמם נזק בקלות רבה מדי. מצד שני, אני לא מתלהב מגלדיאטורים אז כנראה שאני בעמדת מיעוט.

גיל 6 ביוני 2013

אני חושב שתלוי במשככים ובסוג הפציעה. יש כאלו שיכולים לגרום להתמכרות וגם לנזק לגוף ולכן באמת מסוכן להשתמש בהם.

יריב 6 ביוני 2013

אני לא מדבר דווקא על הבעייתיות בחומרים עצמם. משככי כאבים מאפשרים לך לחרב את הגוף בכלים נורמליים, כאשר בלעדיהם הכאב היה עוצר אותך. לכאב יש תפקיד במערכת, ודווקא מי שמעמיד את הגוף שלו במצבי קיצון צריך את הסימנים שלו במיוחד.

גיל 6 ביוני 2013

שוב, זה תלוי בסוג הפציעה או המחלה. אם למישהו יש כאב ראש או סובל משפעת קלה, אז משככי כאבים שיגרמו לו להעביר את המשחק לא סביר שיגרמו לו לנזק כלשהוא לטווח הרחוק. אם מדובר באיזה שבר ברגל אז בטח שלא מומלץ לשחק.

גיל א. 5 ביוני 2013

הי, שיניתי את השם לאור הבקשה. דווקא לגבי לברון, הבנאדם מוטציה גנטית עם בערך אותו פריים מגיל 17 והעלייה שלו במסה הייתה די הדרגתית והגיונית.
אבל באופן כללי, המחשבה שבליגה כל כך מתישה ועמוסה עם דרישות פיזיות ואתלטיות מטורפות, לא נתפס עדיין אפילו ספורטאי אחד על שימוש בחומרים אסורים ( מלבד מריחואנה שזה סיפור אחר ) היא פשוט מועדת להפרכה.
אני מניח שיש סיבות טובות למנהלי הארגון הזה למנוע בדיקות מדוקדקות
ומסודרות של השחקנים. אבל סופו של כל בלון הליום להיאכל על ידי דולפינים בים. מתי שהוא זה יקרה.

גיל 6 ביוני 2013

זה ברור שיש סמים בכדורסל וגם בפוטבול בקושי בודקים.

גיל 5 ביוני 2013

ואם זה היה ברצינות, אז לא, לא אליו התכוונתי.

תום 5 ביוני 2013

גיל, הסטרואידים היו בשימוש נרחב במשך עשור ומעלה לפני שבונדס וסוסה "הצילו" את ה-MLB (בטווח הארוך הם רק הזיקו ל-MLB). חוזה קנסקו ובונדס היו החלוצים בתחום כבר בסוף שנות ה-80. בהתחשב בזה שברמה האולימפית היה שימוש בסטרואידים כבר מסוף שנות ה-60, אני בספק שאף שחקן בייסבול עד חוזה קנסקו לא חשב להשתמש.

וכמובן שחקנים משנות ה-50 והלאה השתמשו באמפטמינים כדי לשמור על עירנות וחדות.

גיל שלי 5 ביוני 2013

רואים לפי הגוף של בונדס מתי התחיל. דרך אגב גם אני רוצה להאמין שנגרם נזק לטווח ארוך, אני רק לא רואה את הנזק

גיל 5 ביוני 2013

תום, בונדס לא התחיל להשתמש עד לסוף שנות ה90. רק אחרי שראה שמקגווייר וסוסה עוקפים אותו הוא התחיל. הכל מתועד בכמה ספרים שיצאו על הנושא.

תום 5 ביוני 2013

החלפתי את השמות של בונד ומקגווייר.

מתן 5 ביוני 2013

ואני בכלל חשבתי שאיירוד זה אנדי רודיק..

Comments closed