סוצ'י, ברזיל, והעולם המשתנה שלנו

למרות שנדמה ההיפך, אי השוויון בעולם הולך ומצטמצם, ולדעתי המגמה תתחזק

בעבר היה ברור לשליטים דיקטטוריים אך גם לממשלות דמוקרטיות, שכדאי ורצוי לארח משחקים אולימפיים או את הגביע העולמי בכדורגל. הזמנים האלה משתנים כיום, וזה חלק משינוי גדול במערך הכוחות העולמי שעוד נרגיש אותו ביום מן הימים.

פוטין מאוד אוהב להתארח בסוצ'י, ונלחם חזק מאוד על אירוח משחקי החורף בפברואר השנה. מיליארדים של דולרים הלכו בתשלומים כנראה למקורבי פוטין אשר הקימו את האתרים שיארחו את המשחקים, וכך גם את כל התשתיות שמסביב. ברור מכאן למה פוטין רצה את המשחקים, ובנוסף לשיקולים מעלה אפשר גם להוסיף את הפרסטיז'ה המתלווה לאירוח משחקים אולימפיים. אך בשנים האחרונות כאשר מעלים למשאל עם את השאלה, האם להתחרות על הזכות לארח משחקים אולימפיים, התשובה המתקבלת היא לעיתים קרובות שלילית. ברשתות החברתיות ברוסיה (בניגוד לברזיל, ברוסיה מסוכן למחות ברחובות), ישנה תסיסה אדירה של תושבי סביבת סוצ'י המתלוננים על השחיתות ועל החיים המחורבנים שלהם. עכשיו תוסיפו את הפיגועים, ובכלל כיף גדול להיות רוסי באזור הזה.

*

בברזיל ראינו את המחאה האדירה בקיץ, וזה במדינה שאוהבת כדורגל, ואף בעלת סיכויים לזכות בגביע העולמי. המחאה לא נרגעה, ייתכן ואם ברזיל אכן תזכה בגביע, הנשיאה לא תפגע כתוצאה מאירוח הגביע העולמי, אך באופן עקרוני, בניגוד לציפיות, אירוח המשחקים לא תרם במאומה לפופולריות שלה בברזיל, אפשר לאמר את ההיפך הגמור. גם האפקט שהכרנו פעם, של בורסות עולות במקומות בהם מארחים משחקים אולימפיים או משחקי גביע עולמי בכדורגל, כבר לא ממש מתרחש. בקיצור, ייתכן ולא רחוק היום שרק דיקטטורות יילחמו על הזכות לארח משחקים שכאלה, פוליטיקאים שממש צריכים להבחר לא ירוצו להמר על עתידם.

*

תופעה זו נוגעת לאי השיוויון בעולם. מחד, בעולם המערבי במיוחד, אי השוויון מתרחב בין האחוזון העליון ובין מעמד הביניים כמעט בכל נקודה בה תגעו במפה. מאידך, כאשר נבחן את אי השוויון במשקפיים עולמיים, נמצא שלראשונה זה יותר ממאה חמישים שנה, העשור האחרון דווקא הצטיין בצמצום הפערים בין תושבי המדינות השונות. כלומר, במידה ונבחן את אי השוויון במשקפיים של אחוזונים הפרוסים על העולם כולו, נמצא כי מעמד הביניים העולמי דווקא התקדם (על חשבון האחוזונים 50-70 שהם מעמד הביניים בעולם המפותח כולל ישראל), וקיימת מגמה של התקרבות וחלוקה גדולה יותר של העושר בעולם.

*

רבים טוענים שהגלובליזציה והעברת הייצור למקומות חלשים בעולם, תורמת לחלוקה גדולה יותר של העושר בהתבוננות עולמית, אך גם להגדלת אי השוויון בקרב מדינות מפותחות, שכן העבודות שעברו לעולם המתפתח, הן בדיוק מקומות העבודה שנגרעים בעולם המפותח. הטענה היא שכיום בעולם, או שאתה קופאי, מטגן בורגרים במשכורת מינימום, או בעל הכנסה גבוהה, והאמצע הלך למקומות אחרים בעולם.

*

אני לא מסכים עם טענה זו. העושר העולמי הוא לא משחק סכום אפס. כתוצאה מהתפתחות כלכלית באסיה ובדרום אמריקה, לא קטנה כמות העושר המרוכזת בעולם המערבי, העניין הוא אחר. העושר מתכנס בכיסים של האחוזון העליון, כאשר זה מאבד את התלות במעמד הביניים במדינתו, וההתעשרות יכולה להגיע גם בלי לשלם טוב לעובדים רבים במדינתך. בעוד שבעבר הנרי פורד לדוגמה, היה תלוי בעובדים מרוצים בדטרויט, כדי להתעשר, היום ג'ף בזוס לא תלוי בעובדים מאושרים בארצות הברית, ג'יימי דיימון לא צריך לדאוג לעובדים מקרב מעמד הביניים, והבעלים של וולמארט ומקדולנלדס בכלל מקבלים סובסידיה ממשלת ארצות הברית, המעבירה תשלומים סוציליים לעובדים שמקבלים משכורות רעב בוול מארט ומקדולנדס, שזה פחות או יותר שיא הציניות.

*

אך נדמה לי שהתסיסה שמורגשת בברזיל, ומתקיימת גם ברוסיה, היא אותה תסיסה שתשנה את המגמה בשנים הקרובות. בשנה הקרובה בגרמניה וב13 מדינות בארצות הברית, יעלו את משכורות המינימום. זוהי דרישה פוליטית, בסקר שנערך בארצות הברית מסתבר ש78% מתושבי המדינה תומכים בהעלאת משכורת המינימום (אם כי אין לכך תמיכה בקרב המפלגה הרפובליקאית התופסת את מרבית מושבי הקונגרס). אם פעם אפשר היה להשתיק את התחושה של הקיפוח באמצעות לחץ על גופי התקשורת הגדולים, ובתרומות לפוליטקאים הנכונים, כיום הרשתות החברתיות מעבירות את התחושות לכולם.

אין יותר אפשרות להמשיך ולעבוד על כולם כל הזמן. יימצאו מספיק כאלה אשר יבינו את המשחק, וישתפו בהבנה את מי שצריך, בלי שניתן יהיה להשתיק אותם באמצעות הכסף. לכן אני עדין מאמין, שב2008 התחיל התהליך של צמצום הפערים גם בקרב תושבי המדינות המפותחות. למרות שאין לכך הרבה סימנים חזקים, המטוטלת הגיעה לנקודת הקיצון, והמצב הכלכלי הקשה, יוביל את המידע מתוך כורח, לכל אלה שנדפקו לאורך השנים.

העולם משתנה שינוי מהותי, הרשתות החברתיות אכן משנות את כל הדרך בה המידע עובר, וכך בעלי הכח כבר לא יכולים לשלוט במידע כבעבר. ראינו את זה במדינות ערב, אנחנו רואים את זה בהקשר של אירוח משחקים, ונראה את זה בשינוי שיגיע. העלאת משכורות המינימום זו רק התחלת הדרך.

download (3)

 

אני נגד - דור בלוך
יום חמישי, כדורגל אנגלי

24 Comments

עומרי 2 בינואר 2014

התהליך התפישתי בוודאי תפס תאוצה משמעותית בשנתיים האחרונות. מהותית, הכסף הזול ומגמות בטכנולוגיה ובגלובליזציה הופכים את בעלי ההון לעשירים יותר,ואת הפערים לגדולים יותר – החברות החזקות, ובעלי המניות שלהן שרוב-רובם מהעשירון העליון ישירות או בעקיפין הופכות יעילות יותר, משתמשות באשראי זול על מנת לבצע רכישות עצמיות ולחלק דיבידנדים ולא צריכות לייצר משרות על מנת לצמוח.

יום אחד הכסף יפסיק להיות כל כך זול, אבל הגורמים האחרים לא ישתנו אלא רק יעצימו.

גיל שלי 2 בינואר 2014

עמרי – כאשר מבינים את השיטה, ימצאו את הדרך לשנות את התוצאות שלה. מסכים איתך שהכסף הזול לא הולך לשום מקום, אבל – ישנו את מדיניות המיסים, ישנו את משכורות המינימום, ישנו את הדרך בה מבחינים בין בכירים ורגילים (כלומר כולם יזכו לאותם תמריצים הוניים), ופתאום גם הפערים יחזרו להצטמצם

גל 2 בינואר 2014

גיל,

אתה מניח ששינויים פרוגרסיבים הם האופציה היחידה, אבל אם יש דבר אחד שהמאה העשרים הוכיחה היא שבעלי האמצעים לא תמיד מוותרים עליו ללא מאבק. אפילו בארה"ב המאבק היה די אלים בתחילת דרכו, למעשה ללא סטירת הלחי של הקומוניזם יש להניח שהתחיקה הסוציאליסטיתפרוגרסיבית לא היתה מתקדמת במערב.

אלעד אחד 3 בינואר 2014

גל, לדעתי דווקא החשש מקומוניזם, או מכל מה שעלול שאפילו להריח כקומוניזם, נתן לבעלי ההון את האפשרות להמשיך ולדחות את כל הנסיונות לייצר יותר שיויון במשק.

יואב דובינסקי 2 בינואר 2014

גם ארצות הברית וגם אנגליה הגישו מועמדויות למונדיאל ב-2018 ו-2022. זה שפיפ"א בחרה את קטאר ורוסיה נובע מהנוחות של פיפ"א שאליפויות עולם יתקיימו במדינות לא דמוקרטיות בהן אין שקיפות ולא מחוסר רצון של העולם הדמוקרטי. ארצות הברית לא הגישה מועמדות לאולימפיאדה ב-2020 כי האולימפיאדה הקרובה תיערך ביבשת אמריקה וכל מחזור המשחקים נודדים בין יבשות. כרגע יש לפחות חמש ערים בארה"ב שיתמודדו בינן לבין עצמן מי תהיה זו שתזכה להגיש מועמדות לאולימפיאדת 2024, כשכנראה מולם המועמדות החזקה שתגיע מאירופה תהיה פאריז. ככה שעדיין הייתי מחכה בכל הקשור לזמנים משתנים ולשליטים דיקטטורים ולא דיקטטורים. יחד עם זאת, ראית השנה שתושבי מינכן אמרו לא לאירוח אולימפיאדת החורף. וזאת בהחלט אמירה שצריך להתייחס אליה ברצינות.

גיל שלי 2 בינואר 2014

מינכן וברזיל מראות שהמגמה משתנה. פעם היה ברור שזו זכות גדולה לארח משחקים, היום זה ברור הרבה פחות, אם בכלל.

יואב דובינסקי 2 בינואר 2014

אני חושב שהמגמה היא בעיקר שיתוף תושבים ופתיחות. ראה ההצלחה של לונדון. אני מעריך שגם בשני העשורים הקרובים מדינות דמוקרטיות ולא דמוקרטיות יעשו שמיניות באוויר כדי לארח אירועי ספורט גדולים.
ברזיל לקחה על עצמה יותר מידי עם האולימפיאדה והמונדיאל ובתוספת אי אמון של התושבים במערכת השלטונית ומצב כלכלי לא טוב, הובילו ליציאת התושבים לרחובות.
במינכן אמרו הספיק לנו המונדיאל. לא רוצים תכתיבים של הוועד האולימפי בחוקי בוואריה, לא רוצים שישנו לנו את אורח החיים ולא צריך להקים מתקני ענק בעיירות הסקי שלנו שיהרסו את הסביבה. אני גם חושב שהיתה פה אמירה אישית נגד יו"ר הוועד האולימפי תומאס באך, שלא פופולרי במיוחד בגרמניה.

חיים שדמי 2 בינואר 2014

חזק, חזק

no propaganda 2 בינואר 2014

1. כל מדינה במערב אירופה תשמח לארח את המונדיאל. אנגליה מנסה לקבל אותו כבר הרבה זמן. גם איטליה וספרד בעניין. בגרמניה הוא היה לפני פחות מעשור. וגם האולימפידה האחרונה הייתה בלונדון אז הטענה שבמדינות מפותחות לא רוצים לארח אירועי ספורט גדולים לא כל כך מחזיקה וכנראה מתבססת על המשאל עם במינכן שדחה את אולימפיאדת החורף מאשר על כל נתון אחר.

2. ההעברה של העבודה למדינות מתפתחות דווקא כן פוגעת במדינות המפותחות. ניקח לדוגמא מישהו שהיה תומך טכני של חברה כלשהי והשתכל 8000 בחודש. עכשיו לקחו והעבירו את כל התמיכה הטכנית של אותה חברה להודו ו10 אנשים איבדו את עבודתם. הם מחפשים עבודה עם משכורת דומה ומקווים שאם תעשייה אחת נהיתה קטנה יותר אז תעשיה אחרת תגדל וימצא להם שם מקום עבודה. הבעיה היא שהתעשיה היחידה שגדלה כתוצאה מהעברת כל הייצור והתמיכה וחלקית גם ההייטק למדינות מפותחות היא התעשיה הפיננסית. ושם על כל 10 אנשים שאיבדו את עבודתם בתמיכה הטכנית צריכים אדם אחד שיטפל בחובות שלהם, ומה אמורים לעשות ה9 האחרים?

גיל שלי 2 בינואר 2014

בלונדון זכו באירוח, ואחרי זה תושבי לונדון לא היו משוכנעים שזה טוב להם, בסוף הגיעו למסקנה שזה לא הזיק. הזמנים משתנים. לגבי גביע עולמי אתה צודק, אבל רק במדינות שיש להן מספיק קבוצות שיעשו שימוש באיצדיונים שנבנים לאחר מכן. לדעתי פיפא תצטרך מתישהוא להתגמש עם הדרישות שלה לגבי האצטדיונים.
אין ואקום בכלכלה. כאשר משרות עוברות מדינות, אנשים ימצאו דברים אחרים לעשות, במידה ולא יהיו חסמים. לכן אני לא מסכים עם הפסקה השנייה שלך. למשל, משרות של טקסטיל בעבר אצלנו, היום יותר משרות בחברות טכנולוגיה. בארצות הברית, החליפו השירותים את הייצור.

no propaganda 2 בינואר 2014

הבעיה שהחליפו זה לא מדוייק.
בייצור היו הרבה יותר משרות ייצור למעמד הביניים מאשר יש עכשיו בשירותים. המשרות האלה נמצאות בסקטור הפיננסי. מי שעוב בתחום השירותים במקדונלדס הוא לא מעמד הביניים, הוא במעמד הנמוך.

גם בישראל יש בעייה. ענף ההייטק פורח כרגע אבל גם שם הסינים משתלטים.הם כבר השתלטו על התחומים הפשוטים יותר, ראה ערך אלבריון וגם חברות תקשורת אחרות מתקשות להתחרות כשעל כל בנאדם בארץ יושבים 10 סינים שעולים עשירית מהמחיר שלו. בסוף זה יגיע גם לחלקים היותר מסובכים של ההייטק.

גיל שלי 2 בינואר 2014

דווקא ציוד תקשורת זו דוגמה טובה לגמישות הישראלית. התעשייה עברה התאמה לסרגלי כלים וכיוצא באלה

red sox 2 בינואר 2014

יכול להיות שפיפ"א תיאלץ להתגמש עם דרישות האצטדיונים לאירוח, אבל זה בוודאי לא יקרה בגלל אנגליה.
האנגלים יכולים לארח מונדיאל מחר בבוקר על בסיס האצטדיונים ששימשו ליורו 96. תוסיף לזה שני אצטדיונים ברמת אירוח גמר (שניהם שופצו/הורחבו בעשור האחרון לרמת-על). תוסיף גם אצטדיונים במנצ'סטר ובסנדרלנד שנבנו אחרי היורו. תוסיף גם את סט. ג'ימס'ס פארק בנוקאסל שאירח משחקים ב96' והורחב מאוד אחרי מאז.
אם אנחנו מדברים על אירוח כל-בריטי אז גלאזגו, דאבלין וקארדיף מספקות סטאדיה ברמת אירוח של גמר אירופי בלי צורך להשקיע פאונד אחד.

יניב 3 בינואר 2014

יש פה שאלה עקרונית של ניצול משאבים – אין סיבה שלא יתקיימו אירועים פעמים באותו לוקיישן בתדירות גבוהה יותר- וכמובן שבעידן הנוכחי ניתן לארח מונדיאל אירופאי המפוזר על פני כמה מדינות בלי שזה יעלה יותר מדי .

האירועים הגדולים לא מחזירים את עצמם למדינות עם תשתיות לא מפותחות – חגיגה של חודש לא מכסה השקעות ברמה הזו ולערים ולמדינות המפותחות שכבר יש תשתיות מתקדמות אין צורך באירוע גלובלי שישים אותם על המפה – במובן הזה ברצלונה היתה האחרונה שהשתמשה באירוע גלובלי כמקפצה .

בסופו של דבר זה יתכנס למודלים יעילים יותר וכנראה נכונים יותר – מה שהיה קורה בכל אקלים כלכלי .

איציק 2 בינואר 2014

מהרבה בחינות עיניין האירוח של אולימפיאדות או אליפויות עולם במדינות המערב הוא פחות עניין כספי כי אם איכות חיים. האזרחים מסתכלים על איך זה ישפר או יזיק לאיכות החיים שלי. הגישה הירוקה של לונדון הטתה את הכף לטובה והפגיעה באיכות החיים במינכן הטתה את הכף לרעה. הועד האולימפי ופיפ"א יצטרכו לעשות חשבון נפש לכיוון אירועים שיהיו יותר חברתיים ופחות ראותניים, אחרת באמת ישארו רק עם הדיקטטורים.
עיניין אחר הוא ההשפעה של הרשתות החברתיות. האם יגיע היום שבו הדמוקרטיה תהיה שילטון העם במוסן המילולי, כלומר ללא צורך בפרלמנט כי אם הכל יוחלט דרך הרשתות: הדיון, ההצבעות. כלומר, כל אזרח יוכל להצביע על כל נושא, יוכל להביע דעה שתשוקלל במערך הדעות בדיונים. לדעתי, זה בהחלט יוכל להגיע לכך. תהיה ממשלה נבחרת אך הפרלמנט יהיה העם כולו. כשזה יקרה, לעשירון העליון יהיה קשה יותר לפעול על חשבון העם, מצד שני כל בור ובור ישפיע בכול רגע נתון. במצב זה הכלכלה (כמו כל השאר) תצטרך להתנהל בכלים חדשים לגמרי.

ירוק 2 בינואר 2014

These type of comments are getting a little boring. What is the problem for you to *read* the posts that you like to read (only sports!! don't you dare read anything else) and *not to read* the other ones?
More specifically, claiming that the post above is a "non-sport" one is, with all due respect, weird.

ובעברית – אולי די עם התלונות האלו?
גיל, יופי של פוסט.

איציק 3 בינואר 2014

תן לבן-אדם להתמרמר, מה אכפת לך, זה עשה לו את היום…

avri 3 בינואר 2014

Yarok, these type of comments are getting a little boring. What is the problem for you to *read* the comments that you like to read (only positive feedbacks for the author!!! Don't you dare read anything else) and *not to read* the other ones. More specifically, claiming that the post is a"sport" one is, with all due respect, weird.

And about the Hebrew – no Hebrew on my wife's tablet. I trust most of de buzzer's readers can read English quite well.
Gil, excellent post, but write it elsewhere please

ירוק 3 בינואר 2014

Not sure that "write it elsewhere" qualifies as a feedback, even negative one…
But fair enough – apologies if my comment offended you or anything. I hear your point, and I hope (and am sure) that Gil will ignore it.

גיל שלי 4 בינואר 2014

אברי – יש לך בלבול קל במושגים. אתה מבקש ממני למצוא מקום אחר ולמעשה מגרש אותי מהבלוג שלי. אולי זה יעזור לך להבין את הסיבה שאמשיך לפרסם בבלוג שלי את הנושאים שמעניינים אותי. באופן עקרוני אצלי כל מה שקורה בעולם קשור לספורט. בגלל זה התחלתי לכתוב פה למעשה.

מולי 4 בינואר 2014

גיל, האם אני מבין נכון והניתוח שלך אומר שהמטוטלת חוזרת כעת לכייון העובדים מכיוון העבדים?

גיל שלי 4 בינואר 2014

מולי – ברוכים השבים its been a long time
אני לא בטוח שמותר לי לענות כי זה לא קשור לספורט. מכל מקום, לתחושתי המטוטלת התחילה לזוז לכיוון העובדים לדעתי. אבל צריך לזכור שייתכן ואני רואה את מה שאני רוצה לראות ולא את מה שקורה באמת

מולי 4 בינואר 2014

חן חן על תגובתך.
רק לומר שאת מה שאתה כותב מעולם לא הפסקתי לקרוא באדיקות.
איכות במיטבה כבר אמרנו?

מולי 4 בינואר 2014

וחוץ מזה, הלוואי שאתה צודק בתנועת המטוטלת.
אני חושש שג'ונגל יחסי העבודה איבד ברובו את החמלה, אולי בשל מה שאלפסי כינה בצורה כה יפה: אבדן הקולקטיביות לטובת האינדיבידואליות.

Comments closed