היתרונות בלהיות חלש

החולשה הפיסית היתה תמיד מקור כח של היהדות

היו לי כמה דיונים לאחרונה, שהחזירו אותי לימים בהם התאמנתי אצל איציק פרנקו. האינסטינקט הטבעי שלי, כאשר איציק היה מציב אותי לקרב עם שמעון גוש (בתמונה) למשל, היה מיד להוריד את עצמת המכות שלי. האינטואיציה שלי (סיסטם 1 של כהנמן) קבעה את מהלך הקרב שלי. אני מניח שהסיבה לכך היתה פשוטה. מאחר ושמעון גוש היה גם חזק ממני, וגם טוב ממני בהרבה, ההנחה היתה שבמידה ואוריד את העצמה, הוא יעשה אותו דבר. דרך אגב, זה עבד פעמים רבות.

*

כאשר אנחנו מדברים על העליונות המוסרית של היהדות על פני דתות אחרות, אנחנו שוכחים דבר חשוב. כאשר התעצבה זהותנו כעם יהודי, אנחנו תמיד היינו מיעוט בקרב העמים בהם ישבנו. האכזריות היא פרבליגיה לחזקים, אך גם התכונה המובילה לקריסתם. אנחנו כיהודים נקטנו כל השנים במדיניות שלי בקרבות מול החזקים. ההנחה היתה שבמידה ונשמור על אמות מוסר גבוהות, אולי גם החזקים מאיתנו ינהגו כך בנו.

*

יתרונות רבים יש לו לחלש הפיסית. כך כאדם וכך כעם. החולשה הפיסית שלנו, הצריכה אותנו למצוא אפיקים אחרים כדי להגיע לעצמה, כך פתחנו את מה שרבים מכירים במונח "הגניוס היהודי". מאחר והמח גובר בסופו של יום על הכח, דווקא החולשה שלנו היא ששמרה אותנו כעם לאורך שנים. האמפריה הרומית התפרקה כאשר הדקדנס המאופיין באכזריות בלתי נתפסת, הכריע אותה. לא מדובר כאן ביתרון תרבותי מהותי שיש ליהדות מעצם יצירתה כדת. יש כאן יתרון טבעי של החלש על פני החזק. הסכנה הגדולה ביותר להתפרקות, מגיעה מיד עם המעמד החזק יותר. השאיפה לכח היא שיוצרת אצלנו את ההתקדמות.

*

בקיצור, עדיף לנו להמשיך לחשוב כחלשים, ולא להתבוסס ביתרון הצבאי האדיר שלנו על פני הסובבים אותנו. לחשוב כחלשים, אך לא לנהוג כפחדנים.

742764-5

די לדינוזאורים
תקשורת חוקרת

46 Comments

אמנון ג 16 בינואר 2014

הסיבה העיקרית לשרידות העם היהודי במשך ההסטוריה היא היות היהדות דת ולאום בו זמנית.
אבל זו גם הצרה שלנו היום כמדינה עצמאית.

איתן מסוארי 16 בינואר 2014

1. גיל, במקרה שלך לא הייתה לך ברירה והיית כפוף לחוקי הקרב.
בחיים האמיתיים מול גולית כזה כדאי שתעלה עם קלע וחלוקי נחל בגודל של בטטה (או בימינו לצבור מיומנות ביישור מקורב וכדור למרכז מאסה). בשביל זה אתה יכול להיות צפלון כמו הוביט ועדיין לנצח. ועדיף שתהיה אכזר ותוריד לו את הראש אחר כך כמו דוד.

2. אם אינני טועה, העבריים הקדומים נחשבו לגדולי גוף יחסית לגויים שסביבנו. כנראה הרבה חלבון מכל ה"על האש" (הקרבת קורבנות עאלק).

3. דווקא הרומים (לפחות בשיא ההצלחה שלהם), ידעו מתי להיות רחומים ומתי להיות קיצוניים באכזריותם. הקיסר הדיח נציבים מושחתים, יותר מפעם אחת. מצד שני מרידות שאיימו על כח ההרתעה הרומי דוכאו בכל הכח תוך כדי טבח של נשים וילדים והוצאות להורג ב"מסרקות ברזל".

4. עכשיו כשאני חושב על זה, אין מצב שאתה לא מזמזם בבידוקים הבטחוניים, כי כדי לעלות מול ה"גוש" הזה צריך ביצים מפלדה מגולוונת.

גיל שלי 16 בינואר 2014

בתקופת התנ"ך עוד לא היינו העם היהודי, היינו (אם בכלל) שנים עשר שבטים. בכל מקרה כתבתי על החולשה של העם היהודי כמיעוט בקרב הרוב הנכרי.

איתן מסוארי 16 בינואר 2014

לכן כתבתי "עבריים"… :-).

בכל מה שקשור לתקופת החשמונאים ועד היום, אני בהחלט מסכים.
לא סתם הגענו ליכולת גרעינית כבר בשנות השישים.

הפסקה האחרונה נכונה מאוד – אם כי מאוד סבוכה. לחשוב כמו חלש אבל לא לנהוג כפחדן…

אהד 17 בינואר 2014

בסיפור המרגלים ששלח יהושע, הם חזרו מפוחדים וסיפרו על עמים של נפילים, ממש לא תואם את מה שאתה אומר, לפיו היינו חזקים מיתר הגויים.

אהד 17 בינואר 2014

אכן, התבלבלתי עם המרגלים האחרים ששלח יהושע

טל בן יהודה 16 בינואר 2014

מצוין.
במהלך הטור, אתה מעלה שתי סוגיות שאני אוהב להרהר בהן מדי פעם.

הראשונה היא הגניוס היהודי.
אני תמיד תוהה לגבי זה, האם יש משהו בגנטיקה היהודית שעושה אותם (אותנו) חכמים יותר מגזעים אחרים (כפי שברור שגזעיים אחרים ניחנו בגנטיקה אתלטית יותר לדוגמא).

אני חושב שפרס נובל הוא מדד לא רע לזה, שכן לפי הגדרתו "הוא ניתן עבור מחקר יוצא דופן, המצאה ראשונית של ציוד או טכנולוגיה, או תרומה יוצאת דופן לחברה".

העובדה שהיהודים זכו בכ-25% מסך הפרסים שניתנו עד היום (הורדתי את פרסי הנובל לשלום למען הטענה הזו), בעוד שהיהודים מהווים כ-0.02% מאוכלוסיית העולם מראה על מגמה כלשהי (או על יחס שנוטה בבירור לטובת היהודים בוועדות שמחליטות על הזוכים).

כנראה שזה המון גורמים שחוברים יחדיו (הזכרת כאן אחד מהם), אבל אני תוהה האם הגנטיקה של היהודים נכללת כאן. סתם נקודה למחשבה.

הסוגייה השנייה היא שאני חושב שאנחנו רואים את התופעות האלה גם בהתמודדויות ספורטיביות. כשאנדרדוג תבוא לשחק מול פייבוריטית כבדה, היא לעיתים תתאים את תכנית המשחק שלה לטקטיקה שהצגת כאן.

אביאל 16 בינואר 2014

יש ספר ׳המיעוט הנבחר׳ של פרופסור צבי אקשטיין ועוד חוקרת איטלקיה, שם הם טוענים שמה שהוביל את היתרון ׳היהודי׳ היא העובדה שבמזמן שרוב העולם לא ידע קרוא וכתוב, מרבית היהודים למדו בחדר מגיל צעיר, לפי הטענה הזאת התפתח סוג של יתרון.

בקשר לגנטיקה, קשה מאוד להגיד כי מן הסתם היהודים גם התערבבו עם האוכלוסיות המקומיות ולראייה צבע העור והשיער שלא ממש קשור למקור העברי, ככה שככל הנראה אין באמת איזה גן יהודי שגורם לאנשים להיות חכמים יותר.

יניב 16 בינואר 2014

הנתון הבאמת מדהים הוא אחוז הישראלים מתוך הזוכים היהודים .
ביחס לחלקם הוא ממש אפסי .
שזה גם תומך לא מעט בתזה של גיל וגם משהו עצוב בלי קשר .

ארז (דא יונג) 17 בינואר 2014

ההשוואה לכלל אוכלוסיית העולם שגויה לדעתי, מפני שהרוב המוחלט של זוכי פרס נובל הגיעו מקבוצות אוכלוסייה די אחידות שללא שום ספק לא מהוות רוב מקרב אוכלוסיית העולם (גם בקבוצה הזו משקלם היחסי של היהודים גדול יותר, אבל עדיין).

ג'וש 16 בינואר 2014

איפה בדיוק מתבטאת אכזריותנו כעם/כצבא? (זה שהדיעה הפוליטית שלך לא שלטת – לא אומר שצריך להכפיש)
על מה , למען השם, אתה מסתמך?

גיל שלי 16 בינואר 2014

ג'וש – תגיד אתה חלק מהעם הרומי? זה העם היחידי שייחסתי לו תרבות של אכזריות בפוסט.

עורב סגול 16 בינואר 2014

דווקא מדינה קטנה וחלשה המצויה בסביבה עוינת, כפי שהיתה ישראל ב56 וב67, צריכה לנהל מדיניות תוקפנית יותר כדי להבטיח את השרדותה.
הבעיה שלא פעם, גם כיום כאשר אנחנו מדינה גדולה וחזקה, אנחנו עדיין חושבים עצמנו כקטנים וחלשים

נביא בעירו 16 בינואר 2014

"כאשר אנחנו מדברים על העליונות המוסרית של היהדות על פני דתות אחרות"…

אנחנו מדברים על זה?

גיל שלי 16 בינואר 2014

ניסוח טוב יותר היה – יש מי שמדבר על…

אביאל 16 בינואר 2014

בוא נוריד את ההשוואה ונסתכל במבט אחר על העניין המוסרי. איך פתאום צץ לו ספר לפני אלפי שנים, עם כל מיני מחשבות וחוקים הזויים ביותר לרוח אותה תקופה, כמו שחרור עבדים, יום מנוחה, מחשבה ירוקה (שנת שמיטה), חוקים נגד התעללות בבעלי חיים ואני יכול להמשיך ולהמשיך. תוסיף את עשרת הדברות שאמנם התפיסה שלהם היתה קיימת בעמים אחרים אבל אף אחד אחר לא שם את החוקים האלה בדומיננטיות כל כך גדולה כמו היהדות עד לאותה תקופה.

אמנון ג. 16 בינואר 2014

לגבי גניוס יהודי – זה עניין תרבותי/חינוכי/אורבני/גיאוגרפי/הסטורי(חילון,אמנציפציה) ועוד. לא מאמין בגנטיקה פה , אחרת נכנסים לשדה מוקשים . # למה אין זוכי פרס נובל יהודים מזרחיים?

גורביץ' 16 בינואר 2014

זה בעיקר כי ההתרבות היהודית האשכנזית היא תרבות שמקדשת חולשה פיסית, ובנוסף כנראה כתוצאה מסוג של הזדהות עם אבות אבותיהם, זאת תרבות שמתנגדת להגנה עצמית (לא רק השואה, מאות שנים של פוגרומים, שלא היו קיימים בתרבות יהודי המזרח קדמו לשואה).
ישנם נתונים שלאף אחד במדינה אין אינטרס לבדוק לעומק ולפרסם, כמו למשל אחוז המשרתים בקרבי פר מוצא – אשכנזים / לא אשכנזים, אחוז ההשמאל הקיצוני בפילוח לעדות.
זה קצת קיצוני, אבל לדעתי זה לא מופרך להגיד שהיהודים האשכנזים היו מתקפלים בשלב כלשהוא ומוותרים על על מדינת ישראל, אם לא היו יהודים מתפוצות אחרות שיכניסו קצת קשיחות והיגיון בהרס העצמי האשכנזי.

משיח 17 בינואר 2014

קיצוני מאד וכן מופרך

ארנון 17 בינואר 2014

גורביץ אתה הרגע טענת שבעצם האשכנזים צריכים להודות ל"יהודים מתפוצות אחרות" על שבזכותם המדינה קיימת, או שמה שלקחתי חזק במיוחד?

אהד 17 בינואר 2014

והם לא? המדינה הייתה שורדת בלי העלייה מארצות המזרח?

באבא ימים 17 בינואר 2014

יתכן שהמדינה לא היתה שורדת בלי העליה מעדות המזרח אבל זה בגלל העניין המספרי – דמוגרפי ולא בזכות איזשהיא קשיחות יחודית שהם הביאו איתם. אגב -יש כאלה שיטענו שהמדינה לא היהת נמצאת איפה שהיא היום אלמלא העליה הרוסית, ותרומתה לתעשיית ההייטק.

חדש 18 בינואר 2014

כן אבל איך שרדו את מלחמת העצמאות ועד הקמת המדינה בלי העלייה מהמזרח?
זה נשמע ממש דומה לרעיון שזבוב עם 2 רגליים חירש (הוא לא "שמע את הפקודה "לקפוץ")

מתן גילור 17 בינואר 2014

ויהי בימים ההם ויעלו העבריים אשר בארצות הצפון גלים גלים לארץ כנען. ויחר אפם של הישמעאלים ועילו על מרכבותיהם להכות את העבריים. וישלחו העבריים שיירות משוריינות לממלכת יהודה ויכו את הישמעאלים ויתאחדו עם ממלכת יהודה ויקראו את שמה ממלכת ישראל.
ויחר אפם של הישמעאלים אחד מלך אדום ואחד מלך מואב ואחד מלך ארץ היאור ואחד מלך ארם נהריים ואחד מלך צור ואחד מלך צידון ואחד מלך כל אשר מהפרת ועד החידקל. ויעלו שבע ארצות ישמעאל על ארץ כנען להכות את העבריים.
ויעלה חששם של העבריים עד מאד. ויקחו את כל הבהמה ואת הצאן ואת המקנה ואת כל מרכולתם אשר להם ויבקשו לעזוב את ארץ כנען.
ויראו העבריים אשר שוכנים בארצות מדרום לים הגדול ומצפון לממלכת שבא ולממלכת כוש את אשר עושים הישמעאלים לאחיהם העבריים וישלחו את צבאם ויכו את שבעת צבאות הישמעאלים.
ויערכו העבריים משתה גדול וישתחוו העבריים אשר בארץ כנען בפני אחיהם מדרום ויערכו עבורם משתה גדול שלוש וארבעים ומאה יום וליל ותהה ממלכת ישראל בארץ ישראל ותהה הארץ זבת חלב ודבש.

נביא בעירו 16 בינואר 2014

כתבו על הנושא הזה המון, והוא באמת מאוד רגיש, בעיקר בגלל שכל עניין ״העם הנבחר״ לא בא לשאר אומות העולם טוב בעין, ובצדק, וכבר עלה לנו בכמה וכמה (וכמה!) אבידות בנפש.

אחד ההסברים הכי מעניינים לעניין הזה, שדווקא כן קשור בגנטיקה, הוא המנהג היהודי, בעיקר האירופאי, להשיא את התלמיד החכם לבחורה העשירה. זה מנהג שמבחינה אבולוציונית מבטיח את ההישרדות של האינטלקטואל ולא של החזק/יפה/עשיר. לפי התיזה הזו, בזמן שבאירופה כסף התחתן בעיקר עם כסף (עם הטייה לטובת בחורות יפות מבית עני ועוד), אצל היהודים יש מנגנון פנימי שמבטיח שהגן של הבחור המבריק והעני, הגאון, ימשיך להתקיים.

שי 16 בינואר 2014

אני בהחלט מסכים איתך – מוסר, כמו דמוקרטיה, זה משהו שבודקים כשאתה צריך לוותר. אבל אני חייב לסייג את התיאור שלך על נפילת האימפריה הרומית. יש כ"כ הרבה תיאוריות מתחרות שכבר יש חלוקה ביניהן לפי סוגים… http://en.wikipedia.org/wiki/Fall_of_Roman_Empire

דניאל 16 בינואר 2014

שתי הערות אם אפשר בקשר לפרס נובל . הראשונה היא פרס נובל קיים 112 שנה לכן אינו יכול להוות מדד אלא לתקופה זו , מה שכן הוא מראה על המגמה במאה שנה האחרונות לכן למשל אין התייחסות לכושר ההמצאה הסיני שדעך אי שם במהפכה התעשייתית אל מול המערבי . דבר נוסף ואולי יותר רלוונטי לעניינו הוא שרוב היהודים שזכו הם מארצות הברית ורוב מוחלט לא מישראל . נתום זה יכול לתמוך ברצון ההישרדותי שיש בלימדה וכו כאשר את עם שחי במיעוט ואילו היהודים ישראלים לא מככבים בפרס נובל כמו אחיהם שגרים בארצות הניכר. אני אישית מאוד מאמין בכך שהיהודים רואים בלמידה כדרך שלהם לשרוד בגולה בהקשר של כל עוד יצטרכו אותנו ולא יהיה לנו תחליף אנו בטוחים ומהווים חלק אינטגרלי וחשוב מהחברה בה אנו חיים. אילו בישראל אין את התחושה הזאת לכם לעניות דעתי אין כל כך הרבה ישראלים זוכי פרס נובל

עפר ויקסלבאום 16 בינואר 2014

עם הדבר הזה נכנסת לזירה?
שמע, גיל,
אני מעריך אותך יותר ויותר.
מזל גדול שלא ספגת חבטות לראש, ונשארו לך מספיק תאי מוח כדי לכתוב כל כך טוב.

נדב 16 בינואר 2014

גיל,
משאיר בקשה שוב: בלוג סיכום לעונת הג'איינטס

גיל שלי 16 בינואר 2014

מבטיח לכתוב על התקוות לעונה הבאה

נדב 16 בינואר 2014

תודה!מה אתה חושב על כך שקופלין חוזר לעוד סיבוב?הוא רוצה לסיים קריירה בפלייאוף?

גיל שלי 16 בינואר 2014

הג'איינטס העיפו כמעט את כל מאמני ההתקפה. הם הביאו את מקאדו מאמן הקווטרבק של גרין ביי להיות מתאם ההתקפה החדש. קופלין יהיה אחראי למטמורפוזה לא פחות בסגנון ההתקפי של הכחולים, ואם זה יצליח אז מקאדו יהיה המאמן הבא.
הכחולים עוברים לראשונה לווסט קוסט אופנס עם התאמות לסגנון של איליי, מעניין לראות איך זה יסתדר. זה שקופלין הולך על זה מראה איזה מאמן מיוחד הוא. זה משהו שונה לחלוטין מהסגנון שלו בכל הקריירה

נדב 16 בינואר 2014

השאלה האם זהו המהלך הנכון? כי תכלס, כמו שאמרת כל העונה, איליי לא מוסר גדול, פשוט יש לו המון מזל, ללכת על הביג פליי. זה שהביאו את מקאדו זה צעיד אמיץ, אבל לא הכי חכם

גיל שלי 16 בינואר 2014

אני בטוח שמקאדו ימצא את התכנית שתסןןה את חוסר הדיוק של איליי סמסירות הקצרות ותדגיש את הבנת המשחק של איליי, ההחלטיות, וההפצצות הארוכות והמדויקות שלו.

נדב 16 בינואר 2014

you cant teach an old dog new tricks
נקווה שזה יעבוד.אני לא אוכל לעבור עוד פתיחת עונה כמו השנה…חיזוק דחוף לOL DL וליינבקר

גיל שלי 16 בינואר 2014

אני מבהיר שהייתי רק יריב אימונים של שמעון גוש, ממש לא הייתי מספיק טוב כדי להלחם איתו בזירה

פאןפאן 17 בינואר 2014

ועדיין, מפחיד.
מזדהה עמוקות עם ה"דויד" למינהם אבל מעדיף את המפלצת שרירים הזו בצד שלי :)
אלא אם מדובר בקרב כדור נוצה..

עומרי 17 בינואר 2014

לגבי קריסתה של האימפרי הרומית בהשוואה ליהודים ששרדו עד היום:

http://www.youtube.com/watch?v=9Pl8pg347CA

:)

ארנון 17 בינואר 2014

נראה לי שאני מזהה סתירה מובנית בסיטואציה של בני העם הכי חכם והכי מוסרי עוסקים באישוש ופירמול היותם עליונים. קצת מזכיר לי את הויכוחים בין ילדי כיתה ה-2 מתווכחים מי הכי חכם לפי ממוצע הציונים במתמטיקה.

MOBY 17 בינואר 2014

גיל מעניין ביותר.
כל הפוסט הזה בשביל הנאנדרטאל הצהוב :)
קבעתם כבר מפגש?

גיל שלי 17 בינואר 2014

אני עד כדי כך שקוף הא… ;-)

S&M 19 בינואר 2014

הרבה מיעוטים חלשים לא שרדו. לכן התזה בפוסט מופרכת מיסודה.

והגניוס היהודי הוא תולדה של אבולוציה התנהגותית. ביהדות, תלמיד חכם זוכה לשידוך הכי טוב. הרבנים הכי חכמים העמידו הכי הרבה צאצאים.

בנצרות, לעומת זאת, התלמידים החכמים חוייבו בפרישות והתנזרות. החוכמה מתה איתם, ודווקא הטיפשים העמידו הרבה צאצאים. זו כל החוכמה היהודית על רגל אחת.

פאןפאן 19 בינואר 2014

פששש
חד וחלק
ממש מודל רובינזון קרוזו

Comments closed