המתאגרף – יאיר לפיד הולך על נוקאאוט

יאיר לפיד צריך להיות האמרגן, לא הלוחם

יאיר לפיד רוצה להותיר את רישומו על משרד האוצר. הוא נמצא שנה בתפקיד, סופג קיתונות בלתי פוסקות של ביקורת, ורוצה לספק את המכה שתוכיח שהוא אכן נציג מעמד הביניים במשרד. הנושא שמר לפיד בחר כדי להוכיח שליבו נמצא בצד הנכון הוא מצוקת הדיור. העניין הוא שמה שלפיד למד בקראטה, הוא לא מיישם במשרד האוצר. אל תבלבלו לו את המח עם תהליכים, הוא רוצה להוריד מחירים כאן ועכשיו.

*

בקראטה אני מניח שלפיד למד על בשרו, שנוקאאוט מגיע, אסור לחפש אותו. אין אפשרות לשתק את היריב בזכות מכה אחת. כדי להגיע לבעיטה שתשתק את היריב, צריך להכין אותה. אין תכנית קרב שמניחה שהקרב ייגמר בבעיטה הראשונה. משום מה, יאיר לפיד חושב שבכלכלה זה אחרת. בכלכלה יש פתרון קסם. המקבילה של הצעד שלפיד בחר בביטול המע"מ לדירה ראשונה, אילו היה מאמן הפועל תל אביב כדורגל לדוגמה, הוא להחתים בלם על ולהניח שבכך יפתור את בעיות ההגנה של הפועל תל אביב.

*

למען האמת הצעד של לפיד לא ממש משמעותי, ולא יגרום לנזק אמיתי. הזעקות הרמות במשרד האוצר לא נובעות מהנזק שהצעד יגרום, הזעקות נובעות מכך שלפיד בחר בצעד פוליטי המנוגד להשקפת עולמם, והם בתורם יורים בכל הכלים. דוקטור שראל התפטר, הפקידים האחרים משתמשים בעיתונאים אשר ששים לצטט גורמים עלומי שם במשרד האוצר המביעים את חוסר שביעות רצונם. הבעיה היא לא הצעד שלפיד נקט, הבעיה שלהם היא הרצון שלהם לשלוט במשרד האוצר, ומישהו כאן נכנס להם לטריטוריה.

*

הטענה שהצעד של לפיד יגרום להעלאת הביקוש אולי נכון על פי ספרי הלימוד, אך אין בו ממש. הצעד יגרום נזק של שני מיליארד שקל לקופת האוצר, אך לא ישפיע מהותית על שוק הנדל"ן. הצעד הזה כן מגיע בעיתוי פוליטי מושלם. לפיד מראה לקהל שהוא עושה משהו, וזה חשוב לו מאוד. עצם זה שהוא מבצע משהו בניגוד לדעת המקצוענים, זה טוב על אחת כמה וכמה לפופולריות שלו, במידה והמחירים אכן יעצרו, או אפילו ירדו.

הנקודה היא, שמאוד יכול להיות שהמחירים כבר במילא נעצרו, ואף ייתכן שמחירי הדירות ירדו, בלי שום קשר לצעד של לפיד. במקרה זה לפיד יוכל לחגוג נצחון גדול, למרות שאין שום קשר בין הצעד שלו, ובין ירידת מחירי הדירות.

*

אין לי בעיה אמיתית עם הצעד של יאיר לפיד, למרות שאין בו שום משמעות כלכלית אמיתית. הבעיה שלי עם שר האוצר היא אחרת. לאחר שנה במשרד, יאיר לפיד לא מראה שום נכונות להבין את התהליכים, ולהשפיע עליהם בצורה אמיתית. לפיד מעדיף את האינסטנט. כמובן שלפעמים אינסטנט עובד, הבעיה היא שסטטיסטית, הסיכוי גדול יותר להצליח כאשר משפיעים על התהליכים. לפיד חייב להבין שיש לו ידע בכלכלה, זה אותו ידע שקיים אצלו בקראטה. הוא לא צריך לבחור עבור המקצוענים, באיזה בעיטה לבעוט. הוא צריך להנחות אותם למטרות אליהם הוא שואף, ולדאוג שילכו בדרך שהוא סימן.

יאיר לפיד כן צריך לדאוג שהלוחמים קרי הפקידים במשרד יהיו אלה שמנסים להלחם בסגנון שהוא רוצה. הוא צריך לסמן להם יעדים, וגם להסביר את הסגנון שהוא מצפה לו. שישאיר לפקידים את ההחלטה האם צריך לתת אפרקט, או מגל.

Mercer-94_Gil

יותם החדש
אחה"צ אחרון של חורף

50 Comments

oded 20 במרץ 2014

לא רוצה להיות קטנוני אבל בפסקה הלפני אחרונה אם=עם *2

לענין, אמרת שאין לך בעיה עם הצעד של לפיד. אמרת גם שהצעד יגרום נזק של 2 מיליארד ש"ח. איך שני הדברים מסתדרים יחד?

גיל שלי 20 במרץ 2014

תודה עודד, תוקן.
הצעד לא יגרום נזק לשוק הדיור, כלומר לא יעלה מחירים ולא יוריד אותם, הוא פשוט לא ישפיע עליהם.
שני מליארד שקל זה מה שהמדינה אמורה להפסיד במיסים, זה לא קשור לנזק לשוק הדיור

oded 21 במרץ 2014

הבנתי את זה. מה שלא הבנתי זה למה אין בעיה עם הפחתת מיסים של 2 מיליארד שח שלא תורמת לכלום. אם כבר שיורידו את זה במס הכנסה לא?

no propaganda 20 במרץ 2014

לא מסכים.

כשמדובר בפוליטיקה, תהליכים הם חירטוט הציבור. הדרך הנכונה היא לתת נוקאאוט שכנראה לא יבוא במכה אחת אבל יבוא מרצף של מכות חזקות בסגנון הזה.

לדעתי זה אפילו לא יעבור בכנסת בגלל אינטרסים של כל מיני צדדים. ואני גם לא יכול להגיד אם זה יצליח בכלל אבל אני יודע דבר אחד תהליכים באוצר לא מצליחים לעולם. דווקא תהליכים וועדות ושטויות אחרות בסגנון גורמות לכך שתופעות כמו מחירי הנדלן אצלינו לא נפתרות.

הפיתרון צריך להיות אינסטנט אבל צריך להיות יותר מקיף ולכלול הכרחת הקבלנים לבנות מהר, הבאת עובדים זרים כדי שהם יוכלו לעשות את זה ועוד כמה וכמה דברים. אבל חשוב מאוד שזה יבוא בבום חזק ומהיר ולא כתהליך כי אחרת זה פשוט יתמסמס כמו כל דבר אחר.

גיל שלי 20 במרץ 2014

תהליכים הם לא ועדות. תהליכים הם בדיוק מה שתארת, רצף של מכות. אני אישית חושב שאין לו יכולת להשפיע על שוק הדירות, בטח לא בצעד מינורי שכזה. אם הוא החליט שהמשימה החשובה ביותר שלו היא הורדת מחירי הדירות, הוא צריך להנחות את אנשי המקצוע שזו המטרה, לקבוע שהיא צריכה להיות מושגת תוך שנה, ולהשאיר להם את לקבוע איך.
שוב, מאחר ולדעתי אין כשל שוק בשוק הדירות, אין לו שום סיכוי אמיתי להשפיע על מחיריהן, אני לא מכיר מקום אחד בעולם שבו הצליחו בצעדים יזומים להוריד את מחירי הדירות.
לדעתי זה קורה מעצמו בכל מקרה

no propaganda 20 במרץ 2014

באוצר חיים על לפסול כל דבר שפוליטיקאים מנסים לעשות בלי קשר לאם זה טוב או רע או לא נורא.

מה שצריך לעשות זה לראות איפה הקבלנחם או כל סוג אחר של אינטרסנטים יינסו לפגוע במהלך ולתת שם עוד מכה וככה כמה פעמים עד שזה יפול.

ואני לא מבין למה זה שאין כשל שוק אומר שלא צריך להוריד את המחירים.

גיל שלי 20 במרץ 2014

זה שאין כשל שוק אומר שלא יצליחו להוריד מחירים גם אם ירצו. מצד שני המחירים ירדו במילא אז זה לא משנה

no propaganda 20 במרץ 2014

מה זאת אומרת לא יצליחו? סטאלין היה מצליח ( לא שאני חס וחלילה חושב שזאת הדרך להצליח ). אפשר לעשות הכל אם באמת רואים בזה מטרה שהיא חשובה ממטרות אחרות. הבעיה שרב הפוליטיקאים לא רק שלא רואים את זה ככה אלא להיפך פוחדים מזה כי ברור להם שאם זה יצא לפועל בצורה רצינית אז יאיר לפיד יהיה ראש ממשלה בפעם הבאה כי הקרדיט ילך אליו גם אם הם ישקיעו.

גיל שלי 20 במרץ 2014

בשביל לקבוע את מחירי הדירות המדינה צריכה לבנות אותן. לא רואה את זה קורה

no propaganda 20 במרץ 2014

מה שאני בא להגיד בסופו של דבר זה שאם גיל שלי היה מנסה להטוות תהליכים להורדת הדירות בלי שאף אחד יפריע אז הייתי נותן צ'אנס לתהליכים. אבל מיאיר לפיד והמצב הפוליטי של היום אני מעדיף לראות מכות בסגנון הזה.

no propaganda 20 במרץ 2014

מסכים איתך שלבנות זה אחלה פיתרון אבל מסתבר שלבנות זה יותר מדי מסובך( לפחות בכמויות שחסרות ). כי חוץ מדירות צריך לבנות בתי ספר, מחלפים, מתקני טיהור שפכים ועוד ועוד ועוד… והאנשים שאחריאם על הדברים האלה לא מעוניינים בירידת המחירים.

איציק 20 במרץ 2014

אני לא מאמין שאתה עד כדי כך נאיבי. אני לא מאמין שפקידי האוצר יהיו מוכנים שמישהו יטווה מדיניות שאותה הם יצטרכו להוציא לפועל. פקידי (או אולי נערי) האוצר רוצים ודורשין שהם יכתיבו את המדיניות ושר האוצר רק יגיד אמן ושהוא חושב כמוהם. לכן, אם מהלך זה יבהיר לפקידי האוצר שהוא בעל הבית כי מינו אותו לתפקיד זה, אז הרווחנו גם אם המהלך לא הכי נכון. ככה גם ניתן יהיה לדאוג שהם יתחילו להוציא אל הפועל תוכניות נכונות.

איציק 20 במרץ 2014

דבר נוסף, יש בפעולה זו גם ערך מוסרי (גם אם יש כמה בעיות מקומיות), הוא מגדיר באופן ברור שמי שנותן למדינה גם מקבל ממנה הטבות. לא תרמתה לא קיבלת חזרה. זה מקובל בארה"ב ובמדינות נוספות. אין פה פגיעה באחרים, יש הטבה לסקטור שמוכן לתת מעצמו. גם לזה יש משקל, גם אם לא משקל כלכלי.

משה 20 במרץ 2014

באמת ??? אין פגיעה באחרים ???
סליחה אבל הראייה שלך צרה מאוד !
100,000 זוגות צעירים קנו דירות (חדשות וישנות) ב-4 השנים האחרונות ,
גם הם שירתו בצבא.
ומשלמים מיסים.
ועושים מילואים.
וקורעים תחת הנטל.
ומה חטאם ? הם קנו דירה במחיר מופקע לא בזמן הנכון ?
ו-2 מיליארד שקלים מאיפה ? ממעמד הביניים !!! ז"א מאותם זוגות !
יאיר לפיד הזה פשוט ליצן. מצטער אין לי מילים יותר עדינות.
הוא לוקח 2 מיליארד שקלים מ-92% ממעמד הביניים בשביל לתת אותם ל 8% הנותרים… עובדים עלינו בעיניים…

איציק 20 במרץ 2014

מה שאתה אומר זה שכיוון שפעם נפגעו אז לא ננגמל בעתיד. כיוון שפעם שילמנו מס שולי של 50% לא נוריד ל-35%, וכך הלאה. אז פעם לא נתנו, מעכשיו ניתן.

גיל שלי 20 במרץ 2014

מסכים איתך איציק. הוא יכול היה להחליף את הבכירים אם כך באנשים שיבצעו את המדיניות שלו. ופה הנקודה, הוא היה צריך לגבש מדיניות קודם ורק אחר כך להכנס למלחמה. הורדת מעמ זה לא מדיניות

no propaganda 20 במרץ 2014

בשביל לגבש מדיניות צריך לשבת במשרד האוצר, הפנים, התחבורה, השיכון והתשתיות. ליאיר לפיד אין את הכח הפוליטי הזה.

אריק האדום 20 במרץ 2014

אני חושב שהמדינה צריכה לתת משכנתאות מסובסדות לאותו מגזר שיאיר מוריד לו את המעמ. במקום המעמ. לטפשר לאנשים לקנות בית בלי להיחנק מההחזר החודשי. המדינה תרוויח ככה כסף, אמנם פחות מהבנקים, שנוקטים במדיניות חזירית. גיל? מה הבעיה ברעיון כזה?

גיל שלי 20 במרץ 2014

זה רעיון נחמד, זה לא יוריד את המחירים. להיפך הטענה היא שבגלל הריבית הנמוכה המחירים עלו, אם תוריד אותה עוד יותר אולי המחירים יעלו יותר

אריק האדום 20 במרץ 2014

אז שלא יוריד. לא חושב שלאנשים היום משנה המחיר של הדירה, הרבה יותר חשוב ההחזר החודשי, שהוא מן הסתם נגזרת של המחיר.
לי יש משכנתא וזה בכלל לא משנה לי מה הגובה שחה, רק כמה יוצא כל חודש. זו המציאות של רובנו, חיים מהיד לפה. אולי הבעיה היא לא במחיר של הדירה אלא במחיר עלות של המימון שלה. הבנקים מצאו תרנוגלת שמטילה ביצי זהב וסוחטים אותה. הרי אם המחיר ירד והריבית תעלה הבעיה תשאר אותהבעיה. לאף אחד מאיתנו לא ממש משנה מה יהיה עוד 30-25 שנה. הכי רחוק זה סוף החודש.
עגום, אבל אמיתי

austaldo 20 במרץ 2014

המדיניות היחידה שפקידי האוצר מבצעים זו המדיניות של איש העסקים העשיר שאצלו הם יעבדו כשהם יפרשו ממישרד האוצר. לכן שום החלטה של שר האוצר לא רלוונטית וזה לא משנה אם זה יאיר לפיד או מישהו אחר.

ביום שפקידי האוצר יעשו את מה שטוב לאזרחי מדינת ישראל רוב בעיות הכלכלה יפתרו. שוב, בלי שום קשר מי יהיה שר האוצר.

LOVERPOOL 20 במרץ 2014

ממליץ מאוד לקרוא. במילים פשוטות ובהירות, למה מבחינה כלכלית יש כאן טעות קשה. שתפגע בכל אחד מאיתנו.
http://elihayberko.bloger.co.il/

גיל שלי 20 במרץ 2014

קראתי. אני עדין דבק בעמדתי שחוץ מענין הכסף של המיסים הצעד הזה פשוט לא ישפיע בצורה מהותית, זה כמובן צעד שגוי מבחינה כלכלית אך זה לא אומר שיהיו לו תוצאות הרות אסון

משה 20 במרץ 2014

באמת ??? אין פגיעה באחרים ???
סליחה אבל הראייה שלך צרה מאוד !
100,000 זוגות צעירים קנו דירות (חדשות וישנות) ב-4 השנים האחרונות ,
גם הם שירתו בצבא.
ומשלמים מיסים.
ועושים מילואים.
וקורעים תחת הנטל.
ומה חטאם ?
הם קנו דירה במחיר מופקע לא בזמן הנכון ?
ו-2 מיליארד שקלים מאיפה ? ממעמד הביניים !!!
ז"א מאותם זוגות !
יאיר לפיד הזה פשוט ליצן.
מצטער אין לי מילים יותר עדינות.
הוא לוקח 2 מיליארד שקלים מ-92% ממעמד הביניים בשביל לתת אותם ל 8% הנותרים… עובדים עלינו בעיניים…

יהודה 20 במרץ 2014

צודק ב-100%
יאיר לפיד עושה הכל חוץ מלהוריד מחירי קרקעות בצורה דרסטית,
ולמכור אותן לציבור ! לא לקבלנים …

היצע וביקוש… וכל השאר הוא בגדר לזרות חול בעיניי הציבור.

יאיר עושה "גלגלונים" באויר ורק לא לפגוע בקבלנים…

אריק האדום 20 במרץ 2014

בתור אחד שעובד עם פקידי האוצר ופקידי הבנקים אני מבטיח לך שאין ישועה מהכיוון הזה. רק מהלכים אגרסיביים יוציאואת המדינה הזו מהביצות שהיא שוקעת בהן. אבל יאיר, ככל פוליטיקאי, לא מחזיק בזוג ביצים למהלכים כאלו.

גיל שלי 20 במרץ 2014

הצעד הכי חשוב שלפיד היה יכול לבצע הוא לקבוע תקופת צינון של שלוש שנים אחרי תפקיד בכיר באוצר. לשלם טוב לבכירים באוצר ולדאוג שהתפקיד הבכיר הוא תחנה סופית ולא תחנה ליעד הבא לתפקיד מכניס בחברות ביטוח לדוגמה

אריק האדום 20 במרץ 2014

משעשע, זה יעלה לו בכל הרבה שעות שינה, שערות אפורות, ובעיקר מלחמה עם גופים שהוא לא יכול לנצח כי הוא חלק מהם. הלוואי ואני טועה והוא יהיה ה"דון קישוט" שלנו. אבל כרגע עושה רושם שהוא יותר "קישוט".
מהלך כזה, כמו שאתה מתאר, הוא לא פחות מאפי לאור שיטות העבודה שהתפתחו כאן לאורך השנים. יד לוחצת יד. ואם היד שלך לא בפנים אז אתה זה שמשלם על כל החגיגה הזו.

איציק 20 במרץ 2014

טוב שלא אמרת שהוא "דולצינאה" :-)

MOBY 20 במרץ 2014

מחירי הדירות ירדו עם הממשלה תיכנס דווקא למכירי השכירות.
אם הממשלה תרכוש דירות בשכונות ״קשות״ או תשפץ דירות קטנות להשכרה (סטודנטיאליות) היא תמשוך את שוק השכירות למטה.ותוריד את ענף הנדל״ן המניב מטה.זה לדעתי יוריד את הדרישה לדירות כהשקעה ויוזיל את המחירים.
עוד אופציה זה לתת באמת 30 אלף ש״ח לכל שנת שירות בצבא (שיוגבל לשלוש שנים מקסימום) לשימוש כמו קניית דירה או השכרה או רכב. וכך התורמים מקבלים והפחות מקבלים פחות. אבל לזה הבנטים הפופוליסטים יתנגדו.

חובק 20 במרץ 2014

1. לפיד עסק בקארטה? חשבתי שבאיגרוף…
2. גיל, נניח שאתה יכול ללחוץ על כפתור ולהוריד את מחירי הדיור ב – 50%, מבלי לפגוע בתקציב המדינה… אתה יכול לסמלץ מה יקרה למשק?…

איציק 20 במרץ 2014

גיל,
כשגרתי שנה בשוויץ הסבירו לי שלפי החוק, שכירות הדירה היא לכל החיים כמעט (אם השוכר רוצה בכך). כלומר המשכיר לא יכול להעלות את השכירות או להוציא את הדייר אלה אם הוא מוכר את הדירה או נכנס לגור בה. הם אומרים שזה גם נבדק ונאכף (לא ברור לי איך). האם דבר כזה באמת אפשרי והאם הוא ישפיעה על ירידת מחירים.

גיל שלי 21 במרץ 2014

גם בניו יורק לדןגמה יש מושג שנקרא רנט קונטרול. זה אפשרי אך מאחר וגם כיום התשואה משכירות על דירות לא גבוהה במיוחד לא בטוח שההשפעה על מחירי הדירות תהיה גדולה.

אלון זנדר 21 במרץ 2014

איציק,
קודם כל, גם בשווייץ יש הצמדה – או למדד האינפלציה, או למדד השכירות, עפ"י חוזה השכירות. כך שמחירים כן עולים, אבל לא בפראיות, ובהתאם לעלייה בהכנסות השוכר בד"כ.
האכיפה לחלוטין בלתי נחוצה. כי עם יעלה המשכיר שכ"ד באופן חד צדדי, פשוט לא ישלם לו השוכר. אם ילך המשכיר לבית משפט, הרי שיפסיד. לכן זה לא קורה.
זו, אגב, אחת הנקודות החשובות שצריכות להיות משולבות בשוק נדל"ן ושכירות הגיוני בארץ. כלומר, צדדים שמודעים לזכויותיהם וחובותיהם, ויש להם ייצוג פוליטי (בדמות ארגונים חזקים, נוכחים ומשפיעים) ולכן מגיעים לעמק שווה וסטטוס קוו יציב והגיוני, ולא אחד שנשלט על ידי תחמונים, הגיגים פוליטיים וצעדים חד צדדיים מופרכים.

ido moria 20 במרץ 2014

אני רואה את לפיד יוזם ויוזם. אז המע"מ היה מכה לחיבורי הצלעות ולכולם ברור שמייד הוא יימשיך להתקיף עד שהוא יגיע לנוק אאוט.

לפיד גם רואה את התמונה הגדולה שזה שלום אזורי והקטנת הצבא ושחרור התקציב.

אני לא מבין מאיפה אתה מביא את השליליות הזאת לגביו, גיל שלי. סופסוף פוליטקאי שעושה ורואה את התמונה הגדולה.

MOBY 20 במרץ 2014

לא הבנתי איך גיוס החרדים מתקשר אצלך לצבא קטן?

ido moria 21 במרץ 2014

הוא מתבטא לטובת תהליך השלום מתוך צורך כלכלי – קרי ישראל לא מסוגלת לנהל תקציב חברתי בנוסף על צבא יקר.

גיל שלי 20 במרץ 2014

עידו – לדעתי לא הייתי שלילי כל כך. אני חושב שמדובר בצעד פוליטי ולא כלכלי. אני מצפה ליותר אבל לא חושב שהביקורת הקטלנית על הצעד הזה מוצדקת.

משה 21 במרץ 2014

לפיד נכנס לממשלה בעייתית עם "אח" שחוץ מהון פוליטי אין לו מין המשותף איתו ועכשיו מנסה לתת לכולנו הרגשה שהוא ממלא הבטחות. את ההבטחות הוא הפר ביום הראשון אחרי הבחירות וכיסוי תחת כמו הצעד הזה או גיוס עשירית אחוז מהחרדים רק מעמיקים את הבור והופכים אותו לחובבן ופופוליסט.

עידוקוליס ליפשיץ 20 במרץ 2014

באמת גיל, אתה מאמין שזה יקרה?
שתהיה הטבה, רק לאנשים שיאיר חפץ ביקרם, כל כך משמעותית?

סתם כותרות פופוליסטיות לסגור את השבוע, לא מהלך פוליטי ובטח שלא כלכלי. הכלבים נובחים והשיירה עוברת.
לא יקרה
הלאה.

מיכאל 20 במרץ 2014

קודם כל, הבהרה לכל המתלהבים מלפיד היוזם:
זו לא תכנית שלו. זו תכנית של משרד השיכון שאורי אריאל ניסה לקדם, ולפיד רק פרסם אותה.
מלבד זאת, אני לא אוהב את ההתנפלות על פקידי האוצר ש"נלחמים בלפיד כי פגע להם בטריטוריה". זו חשיבה ילדותית, שאין לה קשר עם המציאות. במציאות (שאותה אני מכיר קצת) פקידי האוצר הם אנשים מאד רציניים שעובדים לילות כימים בהשקעה אדירה, ויכלו להרוויח הרבה יותר בשוק הפרטי. גל ההתפטרויות הנוכחי (בחודשים האחרונים כמה ראשי אגפים כבר התפטרו) מדאיג ומטריד מאד.

הבעיה עם המעבר לשוק הפרטי אכן לא פשוטה, אבל הקפאה של מעבר לכמה שנים לא תהיה מסיבה פשוטה: במקרה כזה אף אחד לא ירצה לעבוד במשרד האוצר (אם אחרי זה הוא יהיה חסום בהרבה מקומות לכמה שנים). יש דרכים אחרות לטפל בבעיה הזאת.

איציק 21 במרץ 2014

ראשית, זה ילדותי לחשוב שמשרד השיכון תכנן אך שתק ורק לפיד פרץ עם זה. כל פוליטיקאי מנסה לפרסם את תוכניותיו אם הוא חושב שהן טובות, ולא זכור לי ששר השיכון הוא שתקן שמפחד להוציא מילה, גם אם היא חסרת אחריות.
שנית, תקופת צינון זה נהדר, גם למראית עין, אך במיוחד אולי ככה לא יבואו ילדים שמחפשים מקפצה כי אם אנשים עם ניסיון שרוצים לסיים שם את הקרירה. לא נראה חלדים עם אגו מנופח כי אם אנשים שכבר עברו דבר או שתים, ראו את העולם בחוץ ויודעים מה לעשות כדי להטיב עם המדינה ולא עם התפקיד הבא שלהם.

b 21 במרץ 2014

גיל אני מסכים איתך שלצעד הזה לא תהיה כמעט השפעה על שוק הדיור, אבל כמו שאמרת עיקר הנזק יהיה איבוד של כ2 מיליארד ש"ח מיסים אבל אתה בוודאי מכיר את הביטוי של "אין ארוחות חינם" מה שיגרור בכל זאת פגיעה במעמד הביניים.
לגבי ההשתלחות בפקידי האוצר של הרבה מהמגיבים פה, מעבר לשראל וחבריו צריך לזכור שמכל הקשת הכלכלית (כלכלנים ועיתונאים)נשמעו תלונות שהמהלך הוא לא כלכלי אלא פופוליסטי. לצורך העניין אני שמעתי את קרנית פלוג, יוג'ין קנדל, ליאו ליידרמן, נחמיה שטרסלר, סמי פרץ, מיכל ארלוזרוב, שאול אמסטרדמסקי ועוד כמה שהשמות שלהם פחות מוכרים לי. קשה לי לקבל שזה המקרה שמעיד על חוסר היושרה המקצועית של פקידי האוצר.

אורי 21 במרץ 2014

גיל תודה
אני לא מבין בכלכלה דבר וחצי דבר וכרגיל אתה כותב בצורה שמאפשרת לאנשים כמוני להתחבר לדברים ולקבל מעט מושג.
הייתי שמח אם אפשר להסבר קצר לגבי תהליך ארוך טווח בו מחירי הדירות ירדו בהדרגה לתחום השפוי

אלי 21 במרץ 2014

נמאס כבר לקרוא שהתכנית של לפיד תעלה את הביקוש לדירות ולכן המחיר יעלה.
כולם מצטטים כל מיני חוקים בכלכלה שאף אחד לא מבין בהם באמת.
אז ככה:
נתחיל בזה שביקוש והיצע הם עקומות ולא נקודות. הביקוש מוגדר ככמה יחידות אנשים יהיו מוכנים לקנות בכל רמת מחיר, ובפועל העקומה היא יורדת משמאל לימין כיוון שככל שהמחיר גבוה יותר אז פחות אנשים מוכנים לקנות.
כשאתה (ואחרים) כותב "הביקוש יעלה" אתה בעצם אומר שבכל מחיר יהיו יותר קונים. לא ברור איך הורדת מס תגרום לאנשים לרצות לקנות יותר דירות בכל רמת מחיר.
צריך גם להבין שמחיר לצרכן אינו שווה למחיר של היצרן, מכיוון שהיצרן צריך לשלם מע"מ, ולכן הוא "רואה" מחיר אחר, ועקומות הביקוש והיצע שלו הן שונות.
הורדת מס לא משפיעה על עקומת הביקוש בכלל אלא על עקומת ההיצע של היצרן, כיוון שהיצרן צריך לשלם פחות מס לממשלה, ולכן יהיה מוכן למכור את אותן יחידות אבל במחיר נמוך יותר, ועדיין הנטו שלו יהיה שווה. עקב צורות העקומות, ירידה במס תביא לשיווי משקל חדש שבו מספר היחידות הנמכרות יהיה גבוה יותר, ובמחיר נמוך יותר לצרכן מאשר שיווי המשקל הנוכחי.
לעומת זאת ליצרן המחיר שהוא יקבל בסוף יהיה גבוה יותר.
אבל צריך לשים לב, שהירידה במחיר לצרכן תהיה נמוכה משיעור המס הנחסך, שוב עקב צורת העקומות.

לסיכום:
הביקוש לא עולה עקב ירידה במס. אין דבר כזה.
ירידה במס מובילה לעלייה בכמות היחידות הנמכרות ולירידה במחיר לצרכן. הירידה במחיר לעולם תהיה קטנה מהירידה במס. כלומר ביטול של 18% מע"מ (מתוך מחיר של 118 כולל מע"מ), לא תביא ליריה של 15.2% במחיר (ובטוח לא לירידה של 18%), אלא לירידה קטנה יותר.
במקביל, ירידה במס מובילה לעלייה במחיר ליצרן.

גיל שלי 21 במרץ 2014

אלי – איפה כתבתי שזה יעלה את הביקוש? כתבתי שיש כאלה שאומרים את זה. כתבתי גם שלדעתי לצעד לא תהיה שום השפעה מהותית על השוק.

אלי 21 במרץ 2014

"הטענה שהצעד של לפיד יגרום להעלאת הביקוש אולי נכון על פי ספרי הלימוד, אך אין בו ממש."

אתה אומר שהטענה שהביקוש יעלה היא נכונה על פי ספרי הלימוד.
ככה לפחות אני מבין את המשפט שלך.

אין שום ספר לימוד שכתוב בו דבר כזה. לפחות לא ספר לימוד בכלכלה.

לגופו של עניין, אני חושב שהמהלך יגרום לשיתוק של מספר חדשים בשוק הנדל"ן ולירידה משמעותית במכירות של דירות חדשות.
אני מקווה שבסוף הצעד לא יהיה ישים מבחינה טכנית, חוקית ופוליטית, אבל עדיין עצירת המכירות תביא דווקא לירידה בביקוש, ואנשים יבינו שאפשר לחכות עם רכישת הדירה ולא צריך לרוץ, ולבסוף זה יתבטא בירידת מחירים.

roei034 21 במרץ 2014

אם הצעד הזה יאושר תהיה גם תהיה לזה משמעות כלכלית. קודם כל המכירים של דירות יד 2 ירדו כי תהיה אלטרנטיבה שפויה. אם יבנו באזור המרכז בתים 5 חדרים במיליון ושש מאות אז הביקוש למרכז יהיה עצום! בו נניח שיש לבעלים מסוים דירה יד 2 ששווה 3 מליון באזור- המרכז עם 5 חדרים. עכשיו לפיד רוצה לבנות בית במליון שש מאות חדש מקבלן. אז איפה לזוג צעיר עדיף לקנות? בקיצור אם הצעד יואשר תהיה לו משמעות . כבר עכשיו התחיל הקפאון. .

roei034 21 במרץ 2014

צריך לציין שהתוכנית היא להחזר מעמ על הבתים מקבלן עד מליון שש מאות. הצעד הזה לא יאושר רק בגלל כי פוחדים שתהיה לו השפעה כלכלית עצומה. ואתה אומר שלא תהיה לו השפעה בכלל.

אלי 21 במרץ 2014

מישהו יודע האם המחיר המקסימלי של 1.6 מילון הוא כולל מע"מ או לא?

Comments closed