מראה מראה שעל הקיר

הגיע הזמן לטפל בצעקנים ובאלימים האמיתיים, הם לא רק בקהל, הם גם בטלוויזיה ובאינטרנט

ג'ורג' סורוס נוהג לטעון שבורסה הינה מראה רפלקסיבית של הכלכלה. היא אמורה לשקף את מצב הכלכלה (כמובן שאמירה זו נאמרה הרבה לפני ההרחבה הכמותית, הבורסה כיום לא משקפת בכלום את הכלכלה), אך בעצם השיקוף של הכלכלה היא משפיעה עליה. כמובן לכל מראה יש השפעה על המתבונן, אך ישנן מראות שבאמצעות טכניקות מסוימות, משפרות את המראה, ואז הבטחון מתחזק, ואז המראה נהיה טוב יותר, זוהי הבורסה של סורוס, וכמובן היא עובדת בדיוק באותה צורה לכיוון ההפוך.

*

תקשורת הספורט, כמו תרבות הספורט, כמו הכלכלה המקומית, כולן מראות של החברה. תקשורת הספורט בישראל הינה המראה המעוותת ביותר, שכן היא לוקחת לקיצון את כל התכונות הרעות כדי למשוך את הרייטינג, ובכך היא מקרבת את החברה אל הקיצון. היא משפיעה במיוחד על תרבות הספורט, ההדרדרות בתרבות הספורט היא תוצאה של תקשורת הספורט, אך היא גם שיקוף של הנפילה החופשית של החברה הישראלית אל עבר הכיתתיות, האלימות, ההתבססות על משחקי כח.

*

רבים מדברים על פרשת סופו כסוג של נקודת פרשת מים אפשרית בתרבות הספורט. יניב פרנקו, יואב בורוביץ, טל בן יהודה, רונן דורפן, כולם מציינים את הפרשה כנקודה מצוינת בזמן לטיפול כוללני יותר באלימות המילולית הפושה בקהל הישראלי. למען האמת הקהל הישראלי איננו אלים בהשוואה לקהלים מסוימים באירופה, אך אין ספק שרבים בקהל הספורט הישראלי מרשים לעצמם לשפוך זבל מפיהם, רשות שלא היו נוטלים לעצמם בשום הזדמנות אחרת בחייהם הפרטיים. מתן גילור כבר כתב פוסט על הבבונים האוהדים את הקבוצה הצהובה, שמקבלים את אחיהם הבבונים האוהדים את הקבוצה הירוקה, בתנועות המחוות כלפי איבר המין, ובאיחולים מיניים בוטים הדדיים. אני באמת לא חושב שאנשים אלה מרשים לעצמם לעשות זאת בשום מקום אחר.

*

אני חושב שזו יכולה להיות הזדמנות לתקשורת הספורט לקחת אחריות, ולהשפיע לחיוב במקום לשלילה. הגיע הזמן שמובילי אתרי הספורט המובילים, ומובילי תקשורת הספורט בכלל, יפגשו במקום ניטראלי, ויגיעו להסכמות על אתיקה סיקורית חדשה. אם יש תקווה לשיפור האלימות בישראל, היא יכולה להתחיל את התזוזה מהסכמות אתיות במראה המעוותת ביותר הקיימת כיום, כן אני מסתכל עליכם בערוץ 5, one, וואלה ידיעות וישראל היום.

*

בעקבות דיון עם עמית זילברבוש, עוד שתי נקודות חשובות. האחת, הרייטינג של שידורי הספורט המקומיים נמצא במגמת ירידה, בניגוד מוחלט לרייטינג של שידורי הספורט בעולם. לכן הטענה שמבחינה עסקית זה משתלם לערוצי הספורט למיניהם להיות אלימים שיטחיים ובוטים, היא טענה שלא רואה את הטווח הבינוני אפילו. האלימות בשידורים מגיעה לאלימות בקהל, הקהל הפוטנציאלי נמצא בירידה, ולכן גם בריכת הרייטינג הכללית של ספורט יהיה בירידה כל עוד האלימות הזאת תשרור בשידורי הספורט.

הנקודה השנייה, אפשר להיות צהובים גם בלי להיות אלימים. אני לא טוען שוואן צריך להפוך להיות דה באזר, אני כן טוען שוואן יכול להתעסק בשחקן הזה חתיך הורס, והבעלים הזה פשוט מגניב, בלי להפוך להיות זירה של זה אפס, וחדר ההלבשה של מכבי חושב שהמאמן חרא. אפשר לשמור על אתיקה מינימלית ולהמשיך להיות צהוב. אם כולם ישמרו על האתיקה הזאת, החלק היחסי בעוגה לא יפגע.

1262896893-velvet_underground

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

באיירן. מכובד ולא יותר
כפירה / פוסט אורח מאת גילי פלג

27 Comments

עמית זילברבוש 9 באפריל 2014

גיל,
הרעיון שלך היה יכול לעבוד, אבל כנראה לא בעולם בו קברניטי הערוצים שונאים אחד את השני רק קצת פחות מ שני המועדונים התל אביביים שנותנים לנו בימים האחרונים מראה לאיך נראה הספורט שלנו.

לפי דעתי, בימינו, כשהפופולאריות היא ב"האח הגדול", "היפה והחנון", האתר של אופירה (שהוא עדיין אתר הספורט הגדול בארץ) ועוד הרבה דוגמאות – לא נראה שלערוצים יש באמת סיבה לשנות את דרכם. זה מה שהקהל רוצה, זה מה שמביא רייטינג.

עצוב, אבל עד שלא נשתנה בעצמנו, לא נוכל לבוא בטענות לתוכן שהתקשורת נותנת.

גיל שלי 9 באפריל 2014

עניתי לך בפוסט בשתי פסקאות נוספות, תודה על החידוד שלך, זה מדהים איך הם חושבים על קצה האף מקסימום

fish & chips 9 באפריל 2014

הסבירות שרצונותיך לגבי תשקורת הספורט יקרו במציאות ,
נמוכה בערך כמו זאת שדורון שפר יוציא נעל על שמו

עדיף לך להתרכז במשנה הכלכלית שלך , כי אז גם תוכלו אתה ושכמותך לעצב את התשקורת כראות עיניכם

מתן גילור 9 באפריל 2014

אני הולך לכתוב משהו קצת לא פופולרי, שעלול אולי לגרום למורת רוח לכמה אנשים שאני מאד מכבד ומעריך, אבל אני אקח את הסיכון.
מעבר לכתיבה האיכותית, אני התחברתי (אולי התמכרתי?) לדה באזר, לפני כמה שנים, בגלל ההתעסקות בספורט ולא בשטויות שמסביב בליווי פרשנות מעניינת ולרוב ברמה גבוה.
לאחרונה, ההתעסקות כאן היא בעיר במסביב. בשאר האתרים, הערוצים, הכותבים. יותר מדי התעסקות ביציעים במקום במה שמתרחש בשדה המשחק.
אז ברור שגם "עונת המלפפונים" פעם בשבועיים זה נחמד ומוסיף, אבל אני מרגיש שיש יותר מדי מהמוץ ופחות מדי מהתבן. וזה חבל כי מדובר על תבן שהכותבים כאן יודעים לעבד לכדי סולת.
אני חושב שקהילת דה באזר (מותר לי לכנות אותנו כך?) תשיג לחפות חלק ממטרותיה בצורה טובה בהרבה, אם פשוט תתעסק בספורט באופן איכותי, על פני התעסקות בכמה האחרים לאו.

גיל שלי 9 באפריל 2014

אני חולק עליך בידידות. אני לא סבור שזה נכון לכתוב שבדה באזר כותבים עכשיו בעיקר על המסביב. פוסט ספציפי זה נכתב בכנות בלי שמץ מגישת אנחנו והם. אני האמת מאמין שהתקשורת בצורתה הנוכחית משפיעה על האלימות. אני חושב באמת ובתמים שלראשי ערוצי התקשורת העוסקים בספורט יש אינטרס מסחרי שהספורט המקומי לא ימשיך במגמה של נפילה למקומות אלימים ודוחים יותר.
בעוד שנים מועטות את לא נזדקק לתיווך של ערוץ מקומי כדי לראות ספורט מחול. כל שיוותר לערוצי התקשורת לשדר הוא ספורט מקומי. הם מקטינים בגישה שלהם את הקהל שעשוי להתעניין בספורט מקומי בעוד חמש שנים. פוסט זה הוא קריאה כנה לפתוח את העינים

מתן גילור 9 באפריל 2014

הפוסט מצוין ואני מסכים איתו, וכרגיל במקרה שלך, גם נהניתי מקריאתו, וכל זה לא סותר את אשר כתבתי.
רק כדי להדגיש, אני מדבר על תחושתי האישית. הואיל ומדובר על תחושה, שהיא סובייקטיבית, ייתכן שאני טועה.

יניב פרנקו 9 באפריל 2014

אני מרגיש בימים הקרובים את התחושות הכי חזקות ברמה האישית למה שהרגשתי בימים שאחרי משחק השרוכים – תחושה שסובבו את הסיפור הסובייקטיבי -תחושה שבין מה שקרה למה שקורה בתקשורת ובשיח הוא עצום .
אני מרגיש שסוגרים איתי חשבונות – איתי ברמה הנקודתית כי כל אחד מאיתנו רואה את עצמו כשגרירות של הקבוצה שלו .ושעושים לי ביהס .
מעולם לא השתוקקתי לשיח מתקדם על הספורט בישראל כמו עכשיו – ודה באזר זה המפלט – לא מספיק אבל התחלה .
אני כבר הרבה יותר בוגר מהיניב של אז ועברתי מספיק שנים בתקשורת במובן המאוד רחב שלה (תקשורת שיווקית) כדי להבין איזה מנגנון עוצמתי זה .
לא יהיה לנו ספורט איכותי בלי תקשורת איכותית . ואין לנו אפילו התחלה של כזו .

אורן 9 באפריל 2014

ניצחו אותנו,יניב,
זאת מלחמה חסרת סיכוי.מספיק לקרוא את התגובות בדה באזר ואת הטור של דורפן.אם כל הצער,פשוט צריך לוותר.80 אחוז מהמגיבים פה לא באמת רוצים שהקהל יפסיק לקלל,להיפך-ככה אולי תהיה הצדקה למכות של השחקן הזר הבא של מכבי.לך תדע איזה חולצות יוציאו אז.
סורי ,גיל.אחלה טור ומצטער אם הרסתי בתגובה.פשוט ראיתי את הפיסקה הראשונה של התגובה של יניב וזה קפץ לי.

יניב פרנקו 10 באפריל 2014

אם תקשורת טובה יותר יש לנו הרבה יותר סיכוי

b 10 באפריל 2014

אין לי ספק שבעולם מתוקן יותר לא הייתם מפסידים, לפחות לא ככה.
בכל זאת אני חושב שלהנהלה ולאוהדים שלכם יש הרבה מה ללמוד על התנהלות נכונה מול התקשורת הזאת, מה שלא היה במקרה הזה. אני מקווה שאני אתבדה אבל התחושה שלי היא שזה לא יקרה (למעט אולי מספר אוהדים בודדים) ועיקר התחושה אצלכם תהיה שהעולם מחורבן במקום הניסיון להבין איך עובדים בעולם המחורבן הזה.

איציק 9 באפריל 2014

אני הולך לשאול משהו שנראה על-פניו משהו לא הגיוני, אבל בכול זאת אולי ראוי למחשבה שנייה. כדי ליצג משהו בבית משפט, חובה להשלים לימודי משפטים פלוס התמחות פלוס הסמכה לעו"ד; כדי לטפל במשהו, חובה להשלים לימודי רפואה; כדי לפתוח משרד רואי חשבון חובה שמי שיטפל בתיקים יעבור לימודי הסמכה מתאימים… הראיון המרכזי ברור. בהרבה מקצועות דרושה הסמכה, וכדי לכבל השמכה צריך ללמוד ולהבחן במינימום ההכרחי. כדי לכתוב בעיתון, או להיות עיתונרי ברדיו, טלויזיה או אינטרנט, אין צורך לדעת לכתוב, אם יש לך Speech to Text איכותי, דבר ללמפה, המחשב יתמלל, העורך יתקן את שטויות התימלול והזבל שיצא ישודר לכל דכפין. למה? למה לא לחייב הסמכה בלימודי תקשורת/עיתונאות (אם יש דבר כזה). אני מבין שיש אנשים כשרוניים שלא צריכים לימודים אלו, אבל זה נכון בכול תחום, ועדיין דורשים הסמכות כי בממוצע זה הרבה יותר טוב מיד חופשית. למה דווקא אלו שמגיעים לאלפי אנשים ומשפיעים על דאותיהם ועל המסרים של מקבלים ומפנימים יכולים להיות בורים וגסי רוח שלא מבינים במאום במקצוע בו הם עוסקים. אז נכון, זה לא יפתור הכל, אבל לדעתי, נקודת ההתחלה תהייה טובה בהרבה.

עופר (השני) 9 באפריל 2014

זה יפתור את רוב הבעיות.
הרי לטמבלים עם מיקרופון אין שום רצון (ויכולת) ללכת ללימודים כדי אשכרה לדעת מה לעשות.
פרימו נהג אוטובוס עם מיקרופון. אייל ברקוביץ' שחקן עבר עם מיקרופון.
אייל ברקוביץ' לא ילמד 3 שנים מקצוע בשם פרשנות ספורט.
יונתן כהן לא ילמד במכללה להגשת חדשות ספורט. ככה זה.
העיקרון כאן צריך להיות אקדמי לחלוטין-בדיוק כמו שעושים ברפואה- תתן דרישות גבוהות ותקבל את הקרם דה לה קרם של הסטודנטים. צריך לקבוע רגולציה, לקבוע תנאי קבלה, ועדת אתיקה ממשלתית/מבקר מדינה. לקבוע חוקים אשר מענישים עיתונאים על התנהגות פרובוקטיבית.
שני מישורים: מישור ההשכלה ומישור המשפט.

גיסנו 10 באפריל 2014

זה נכון בגדול אבל יש מקרים, גם בעולם האמיתי (אולי לא רואי חשבון ועו"ד אבל במקרה של מהנדסים ומתכנתים זה קורה לא מעט) שעל סמך נסיון מעשי אתה יכול להגיע רחוק.

אין לי מושג איך לעזאזל פרימו נהיה פרשן ועוד ממשיך למכור לכולם את הלוקש הזה, לעומת זאת מקובל מאוד ששחקני עבר הופכים לפרשנים. אנחנו מתמוגגים בדיונים פה ובצדק מצוות השדרים והפרשנים של סקיי, רבים מהם בסה"כ היו שחקני עבר. לעומת זאת הם עוברים סינון אישיותי ושכלי כלשהו. בארץ רק הקומבינטורים והצועקים מגיעים רחוק.

אוהד 16 באפריל 2014

דווקא ביונתן כהן התמקדת?!! מהיחידים בדור הצעיר שאפשר לבנות עליו. רהוט אינלגנטי ובעל משנה סדורה לגבי הספורט.

עופר (השני) 9 באפריל 2014

הבט, זה נעשה מפחיד יותר ששומעים את הטענות כי היקום אינסופי… וכל דבר חוזר על עצמו אינסוף פעמים…

איציק 9 באפריל 2014

זה לא מספיק שהוא קיים אינסוף פעמים הוא גם מעצבן אותך בכול אחד מהעולמות ~)

שי פרנסיסקו 9 באפריל 2014

הלמה פה הוא היסטורי. התקשורת הישראלית עובדת בשיטת הסמוך והקומבינה. ומוסדות הספורט כנ"ל. ואם חיילים קרביים מסוגלים להכות שוטרים צבאיים (חבר'ה בדיוק כמוהם שפשוט קיבלו ג'וב זבל שלא באשמתם) פלא שקל לאיזה בריון עם מיקרופון לצרוח שטויות?

כבר הרבה זמן שאני שואל את עצמי למה אנשים בארץ עוד צופים בטלוויזיה? אין לי טלוויזיה כבר 5 שנים. והאינטרנט משדר כל משחק שתרצו, ב – HD. ולארץ השידור עוד יותר מהיר מלכאן כי האתרים משדרים מאירופה.

פתרונות? לא לצרוך את הזבל. נקודה.

אריק האדום 9 באפריל 2014

את צודק אבל… הזבל שלי, כלומר הפועל, מרגשים אותי הרבה יותר מכל הספורט הבינלאומי שאני צורך. נצחון בדרבי או אליפות בטדי זה קתרזיס שכמעט אין סיכוי שאני אקבל ממשחק מחול, רק משחקים היסטוריים כמו הגמר של 99, ומהצד השני הפסד בדרבי יכול לעשות אותי חולה, פיזית, אמיתי,דופק לי את המערכת החיסונית. לזה אין מקבילה מאירופה עבורי, יונייטד הפסידו אליפות לסיטי בתזוזה האחרונה של המחוג בעונה? פספסתי ארוארוחה, לא יותר.
אז אולי זה זבל אבל זה הזבל שלנו!!!

גיסנו 10 באפריל 2014

גם לזה יש שידורים באינטרנט. אמנם פחות מוצלחים אבל יש. אני בלי טלויזיה אמנם "רק" שנה וחצי אבל זה מרגיש לי נהדר. פה ושם אני הולך לראות משחק בפאב או אצל חבר שעדיין משלם, השנה כאוהד מכבי זה היה יותר קל כי יותר מחצי מהמשחקים של מכבי היו בערוץ 1 אז מספיק אפילו עידן פלוס.

אזי 10 באפריל 2014

אתמול רבע גמר ליגת האלופות. שני משחקים אדירים ומלאי מהפכים ואמוציות.
נגמרו המשחקים, חוזרים לאולפן ואז מעבירים את השידור לאלי אילדיס בחדשות הספורט שמראה לנו מה דעתם של דייויד בלו ושי אבוטבול על התקרית של סופו.
לפי איכפת!? איך זה קשור עכשיו? ומה חשובה דעתם של דיוויד בלו (ובטח ובטח שי אבוטבול) לנושא?

תקשורת הספורט בארץ פשוט מגעילה.
לפחות מודי היווה עלה תאנה כלשהו כשאמר אחר כך "למי איכפת עכשיו מסופו?"

ג'קו אייזנברג 10 באפריל 2014

איך זה שרק שחקנים של מכבי מרשים לעצמם לעלות ליציע ולדפוק מכות לאוהדים? הם לא היחידים שמקללים אותם.

the bird 10 באפריל 2014

מרשים לעצמם…כאילו זה משהו מתוכנן מראש…
ממש תגובה הולמת לעניין שמועלה בפוסט

כל העניין הוא לא שעלו ליציע
ולמה טווטאחה זרק משענת
ועוד כהנה וכהנה מקרים
שבהם השחקן שעשה מעשה צריך להיענש

אלא איך פותרים את הבעיה העמוקה יותר בספורט
של האלימות המילולית (ןלפעמים הפיזית)
בין האוהדים "שמעודדים" את כל האמהות האחיות והילדים
(והאבות שהתאבדו) של השחקנים או הצוות של הקבוצה שמנגד
או השופטים ומשפחותיהם.
צריך פעם אחת ולתמיד להפסיק את הדבר הזה
שבמגרשי ספורט מותר להיות בהמות
ואספסוף חוליגיני

ג'קו אייזנברג 10 באפריל 2014

או שהכל מותר או ששום דבר לא מותר. ההנהלה של מכבי ת"א באה בגישה של לנו מותר הכל, העונש המגוחך שפניני קיבל, במיוחד אחרי ששבוע שלם הם חפרו על כך שקללות שקשורות לשואה זה דבר נוראי, רק הדגים את זה ופתח את הדלת לעוד שחקנים להתנהג בצורה כזאת. גם הערס שדקר את הבחור שירד להגיד לו להיות בשקט לא תכנן את זה מראש, הלך הרוח שלו היה של אני יכול לעשות את זה, כמו ששחורציאניטיס עשה דבר שלא ייעשה. קאנטונה היה בחוץ לחצי שנה על דבר דומה, בטוח שהוא גם שמע דברים נוראיים. הועדת משמעת של מכבי ת"א היא ביזיון.

ויקטור מורוז 10 באפריל 2014

איך אמר מודי: "מה קשור עכשיו סופו"?

ניר 17 באפריל 2014

חג שמח גיל. מה דעתך על המאמר הזה? http://www.nrg.co.il/online/16/ART2/572/873.html?hp=16&cat=170&loc=11

גיל שלי 17 באפריל 2014

מסכים עם כל מילה. התיאוריה של בנק ישראל שהשקל החזק לא פוגע בהיטקנסמכת על מחקר מגוחך ובסיס כלכלי לא רלוונטי. אנינו משלמים מחיר יקר על דבקותו של בנק ישראל בשימוש בכלים מיושנים של קניית דולקים בשוק. הפחד מהתפרצות אינפלציונית לדוגמה הוא פחד מגוחך

Comments closed