הבורות שלנו וברזיל

ישנם דיווחים רבים על ההפגנות בברזיל אצלנו ובעולם. מאחר ואין לנו שום מושג אמיתי לגבי מה שקורה בברזיל, הדיווח על ההפגנות נשמע בערך כך – המפגינים המסכנים שאין להם מה לאכול, כועסים על הממשלה שמבזבזת מיליארדים על אצטדיונים, במקום לדאוג לחלשים. כמובן שאני מתייחס בעיקר לדיווחים בחדשות בטלוויזיה וברדיו, ישנם צדיקים כמו עוזי דן שממש טרחו לבדוק לפני שכתבו, ולכן אפשר היה ללמוד הכתבות שלהם דברים שונים.

*

זה נחמד לדווח בחדשות, יש כאלה שאפילו מראיינים ברזילאים ושואלים אותם על ההפגנות, אבל אולי כדאי לדעת קצת על מה שקורה שם, אולי כדאי ללמוד קצת את הנושא לפני שמדווחים?

ברזיל כמו כל מדינות דרום אמריקה היא מדינה שיצאה מקולניאליזם, ולכן יש בה המוני רעבים אל מול מעט עשירים מופלגים באופן יחסי. ברזיל היא מדינה שהיתה תחת דיקטטורה צבאית, מה שכמובן החריף את הפערים, שכן גנרלים בדרך כלל דואגים להיות חלק מהעשירים המופלגים. מרגע שברזיל הפכה לדמוקרטיה, הפערים בברזיל מצטמקים, אחת המדינות היחידות בעולם שבהם הפערים לא רק שלא התרחבו בעשור האחרון, אלא הצטמקו ובאופן מהותי. ברזיל היא המדינה שבה שכבה הגדולה ביותר באחוזים, עברה ממעמד החלשים למעמד הביניים.

*

כמובן שהשלטון בברזיל לא מושלם. מפלגת השמאל הנמצאית בשלטון כבר 12 שנה, לא ניצלה את העשור הקודם כדי לתקן עיוותים מבניים של פנסיות תקציביות ענקיות לעובדי מדינה, מול חוסר דאגה למי שלא זכו במזל הזה. כיום כאשר ברזיל נמצאית בתקופה של החלשות כלכלית, היא נדרשת לעשות רפורמות כואבות, אך על רקע האטה בצמיחה, במקום לטפל בפרונקלים בזמן שהצמיחה היתה חזקה. אך לא הכל היה רע, המעבר מהמעמד הנמוך אל המעמד הבינוני נסמך על תכניות כמו בולסה פמיליה, תכנית שהעבירה תמיכה גדולה לעניים, בתנאי שאלה יוכיחו את השתתפות ילדיהם בלימודים, וביקורת רפואית תקופתית לילדים. זוהי התכנית המרשימה ביותר בעולם בעשור האחרון מבחינת ההצלחה שלה.

*

המורים ששובתים עכשיו בברזיל הם בדיוק חלק מעובדי המדינה שנהנו מפנסיות בתנאים מפליגים, וממשכורות יפות, אך היו שותפים גם למערכת חינוך שמפיקה מעט מאוד יחסית לכסף המושקע בה, ברזיל עדין מדשדשת למרות בולסה פמיליה באחוזי האנשים היודעים קרוא וכתוב, ובהישגים של התלמידים במתמטיקה למשל. נכון גם שהשחיתות בברזיל לא פחתה בעשור האחרון, וכמו במקומות אחרים בעולם, רק בשנים האחרונות הלכלוך צף, בעקבות הצמיחה הדועכת.

*

ההגיון שעמד מאחורי הרצון לארח את המונדיאל ואת האולימפיאדה בברזיל היה נכון. ברזיל היא מדינה בה יש מעט מדי השקעות ממשלתיות בתשתית, מאחר ורוב הכסף הממשלתי הולך לפנסיות ומשכורות לעובדי המדינה. הרעיון היה שאירוח המונדיאל והאולימפיאדה יוביל להשקעה חזקה בתשתיות כגון שדות תעופה, כבישים, יעודד תיירות, ואכן יעזור לברזילאים להביא לאיזון טוב יותר בין השקעה בעתיד, ובין הוצאה בהווה. כמובן שהשחיתות של פיפ"א גורמת לבזבוז אדיר של בניית איצטדיונים שהם הוצאה ולא השקעה, מאחר והם יהפכו לפילים לבנים לאחר המשחקים, אך ברזיל לא קבעה שפיפ"א היא מארגנת המונדיאל, פיפ"'א היא זו שקבעה שהמונדיאל ייערך בברזיל. כמובן שישנם מקורבים לפיפ"א ולשלטונות שנהנו מהשחיתות ומהחוזים האלה, וכנראה שהמפלגות שיראו נכונות להלחם בשחיתות ייהנו בבחירות הקרובות, זו הטענה הגדולה לנשיאת ברזיל, היא אמנם נלחמת בשחיתות אך בצורה רפה מדי.

הורד

 

לעצור את המלך
הימור מסוכן - אלון גרוס

56 Comments

אריאל גרייזס 10 ביוני 2014

הטעות של ברזיל היתה שמרוב רצון לארח, הם נתנו לפיפא להכתיב את התנאים. הם היו יכולים לקחת איצטדיונים קיימים, לשפץ אותם קצת ולהשקיע את הכסף במקומות הנכונים (תשתיות). במקום, הם התעקשו על 12 ערים שיארחו את המשחקים, כולל במקומות נידחים כמו מנאוס, השקיעו את הכסף באיצטדיונים עצומים ולא שיפרו את התשתיות.

גיל שלי 10 ביוני 2014

אני לא בטוח שהמדינות מכתיבות לפיפ"א את התנאים, זה כנראה הפוך. אין ספק שהאצטדיון במנאוס זה בושה וחרפה, בזבוז שדואג להזרמת מליארדים למקורבים ולכיסים של אנשים בפיפ"א ובברזיל, אבל מי שצריך להוציא את הכח הזה מפיפ"א הם איחוד של ההתאחדויות החזקות בעולם הכדורגל (ספרד, אנגליה, גרמניה, איטליה, ועוד), לאחרים אין סיכוי

שחר ד. 10 ביוני 2014

גיל,
ברזיל התעקשה לארח את המשחקים במספר שיא (אני לא זוכר אם השוו או שברו) של אצטדיונים במטרה "לא לקפח" אף אחת מהמדינות שמרכיבות אותה. הדרישה של פיפ"א היא יותר קטנה והם דווקא העדיפו שיקטינו את המספר.
דווקא במקומות האלה, שעל פניו לא היו אמורים להקים את האצטדיונים הנוספים, התרחשו רוב מקרי השחיתות.

גיל שלי 10 ביוני 2014

אין ספק שזו השחיתות האמיתית, אני לא משוכנע שזה לא נסגר ברמת ההתאחדות הברזילאית, מופת ודוגמה ואם ואב לכל שחיתות שניתן להעלות על הדעת

duncan 10 ביוני 2014

תסביר בבקשה למה אירוח בעיר מרכזית כמו מנאוס זה בושה?

גיל שלי 10 ביוני 2014

תראה את הווידאו שגיסנו לינקק

בני תבורי 10 ביוני 2014

איך שלא תהפוך את זה, מדובר במדינה שחלק גדול מאוכלוסייתה חי עם ביוב זורם בסלון. איך שלא תהפוך את זה, יש לממשלה אחריות לגביהם. איך שלא תהפוך את זה, מדובר בסדרי עדיפויות מעוותים. איך שלא תהפוך את זה, ברזיל הייתה צריכה להכתיב תנאים בהתאם ליכולותיה הכלכליות או לסרב בנימוס. אני פשוט מתקשה להבין איך שופכים מיליארדים על אירוע יח"צני. המונדיאל הזה רקוב ומושחת לא פחות מזה של קאטאר ואני מאוד מקווה שיתפוצץ לכולם בפרצוף לפני סיומו – עם מינימום נפגעים כמובן. בכל זאת גרייזס, לוינטל, עזי, נדב יעקובי ועוד חפים מפשע…

גיל שלי 10 ביוני 2014

אבל הממשלה עושה יותר מכל ממשלה אחרת בעולם להוציא את תושבי הפאבלות אל המעמד הבינוני. הסברתי בפוסט את ההגיון שעמד מאחורי ההחלטה להתחרות ולזכות באירוח המונדיאל והאולימפיאדה. בתקופה בה ברזיל זכו בכך, זו היתה מוסכמה כלכלית, שזכייה באירוח המשחקים מובילה לפריחה כלכלית שנובעת מההשקעות ומהגדלת התיירות. ההחלטה לארח לא נבעה משחיתות, פיפ"א הוא הארגון המושחת

אנונימוס 10 ביוני 2014

הם אולי עושים הרבה. אבל במונדיאל הזה הם עשו הרבה בכיוון השני, ואפשר להבין לחלוטין את המחאה על כך.
והמוסכמה הכלכלית היא כבר מזמן לא שמשחקים תורמים למדינה המארחת. נראה לי שלכל העולם הדבר הזה נהיה ברור אחרי האולימפיאדה באתונה.

בכל מקרה המחאה מובנת לחלוטין

גיל שלי 10 ביוני 2014

ההבנה על התרומה למדינה המארחת נחתה רק אחרי שברזיל זכו באירוח המונדיאל ואירוח האולימפיאדה. המחאה היא בעיקר נגד השחיתות, וזו מחאה מוצדקת לחלוטין, הנקודה היא שבדיווחים העולמיים ממש לא מבינים על מה המחאה, הופכים את זה לכשלון של מדיניות בברזיל

אנונימוס 10 ביוני 2014

הבחירה הייתה ב2007. כבר ידעו אז מה קורה. ואם ממש היו רוצים היו יכולים גם להודיע שמוותרים על האירוח עקב הדרישות ההזויות של פיפ"א.

בכל מקרה ממה שאני רואה בתקשורת בעיקר מדברים על ההפגנות ברכבת התחתית בסאו פאולו בדרישה להעלאת שכר. ממש לא מדברים על מחאה נגד שחיתות הממשלה. לא נשמע לי שיש פה עיוות המציאות.

גיל שלי 10 ביוני 2014

יש פה גם איגודים מקצועיים שמנסים לרכב על גל המחאה הכללי, זו לא מהות המחאה

avri 10 ביוני 2014

Anonymous, +1
Montreal…

תומר הוותיק 10 ביוני 2014

על בסיס מה אתה מבסס את זה שהם עושים יותר מכל ממשלה אחרת?

ניינר 10 ביוני 2014

העיקר שהנבחרת שלהם תעוף, וככל שהשלב יהיה מוקדם יותר הרי זה משובח.
אני צופה מהומות ענק ביום שהסלסאו המאוסים יודחו

the bird 10 ביוני 2014

בקטע של השנאה הלא ברורה לברזיל,
אני מצטרף לפוסט של גרייזס…רק בגלל זה הלוואי שברזיל יזכו,
ושגרמניה יעופו לכל הרוחות

ניינר 10 ביוני 2014

למה לא ברורה? אסור לשנוא אותם? מה הם, מעל כולם? את גרמניה מותר לשנוא ואת ברזיל לא? יאללה שיקבלו בראש!!!

the bird 10 ביוני 2014

חחח מי אמר שאסור…
סתם זה נהיה עכשיו סוג של אופנה,
תקרא את הפוסט של גרייזס תבין חחחח
וגרמניה סתם שיקבלו בראש בלי "סיבה"

ניינר 10 ביוני 2014

שונא אותם מ1974, עוד לפני שזה היה באופנה :)

no propaganda 10 ביוני 2014

לאמר שבברזיל יש הכי הרבה אנשים שעברן ממעמד העניים למעמד הביניים,זה להתעלם מהמצב ההתחלתי, זה כמו לאמר שמי ששוקל 200 קילו רזה יותר מאלה ששוקלים 100, הרי הוא הוריד 40 קילו והם רק 20.

חוץ מזה אחלה פוסט, מעניין לקרוא את הצד השני של הדברים.

גיל שלי 10 ביוני 2014

גם בהשוואה לסין והודו לדוגמה ברזיל עומדת יפה מאוד, ובסין ובהודו יש יותר עניים

חז 10 ביוני 2014

הוא דווקא דיבר על השכבה הגדולה ביותר באחוזים…

האמת, אי אפשר להאשים את המפגינים, הם מנצלים את זה שקיבלו במה כדי לשפר את התנאים (הבאמת מזעזים) שלהם. קצת מזכיר לי את השביתות בטיוב בלונדון, הנהגים יודעים שאי אפשר בלעדיהם כי הם משביתים את כל העיר אז כל פעם שהם מצייצים מעלים להם את התנאים בלית ברירה. הייתי מאוד שמח אם כל ההפגנות והבלגאן היו עוזרים לבני המעמד הנמוך בברזיל.

no propaganda 10 ביוני 2014

תשנה את ה20 ל19 ויש גם באחוזים. הכוונה שלי הייתה שככל שיש לך יותר עניים (לא משנה אם בפועל או באחוזים) כך יותר קל להעביר יותר למעמד הביניים.

בכל מקרה ההשוואה לסין והודו מראה שהם באמת עשו הרבה.

כסיפוביץ 10 ביוני 2014

כמו שזה נראה פיפ"א מפתחת יופי של יחסים סימביוזיים עם ממשלות מושחתות כמו ברזיל וקאטאר.

בכל מקרה איך שלא נהפוך את זה השליטה תמיד תהיה של הצרכן.
הבעיה שהצרכן הוא בובה על חוט שרוקד לפי צליליה של נייקי, פיפ"א וכל הנוגעים בדבר.

ג'וש 10 ביוני 2014

מתי תבינו שמגזר ציבורי גדול מכרסם במדינה לאט לאט, ובסוף מרסק אותה? ואף מילה על סוציאליזם ושמאל כלכלי….

גיל שלי 10 ביוני 2014

דרך אגב אני מסכים שמגזר ציבורי צריך להיות יעיל לא גדול

גל ד 10 ביוני 2014

ובלי קשר – אורי אלון נכשל במאני טיים.

אלטרנטיבה עאלק.

גיל שלי 10 ביוני 2014

מסכים לגמרי. זה הפוסט הבא

גיסנו 10 ביוני 2014

מפנה את כולם להסבר המופתי הבא של ג'ון אוליבר:

https://www.youtube.com/watch?v=DlJEt2KU33I

גל ד 10 ביוני 2014

ענק. כל שניה גאונית.

Zak 10 ביוני 2014

מצוין!

D! 10 ביוני 2014

מצויין

בני תבורי 10 ביוני 2014

אגב, כותרת הפוסט די מקוממת. נשמע כאילו הבורות שלנו היא הבעיה של ברזיל.

גיל שלי 10 ביוני 2014

אתה העורך :-)

בני תבורי 10 ביוני 2014

אנחנו דוגלים במדיניות של "תן לכותב לשכב על הגדר"

D! 10 ביוני 2014

בני, אחד הטובים שלך.

תקרא ככה לספר.

עומרי 10 ביוני 2014

אירוח מונדיאלים ואולימפיאדות זו תעשייה עם הרבה מדינות פצועות בעברה. לדעתי במדינות עולם שלישי הנזק בהכרח יהיה רב מהתועלת. אלו מדינות שנדרשת בהן השקעה אדירה בתשתיות בסיסיות הרבה לפני ההשקעה הממשלתית המטורפת באיצטדיונים.

מדינה כמו גרמניה בלעה את המונדיאל כאילו כלום וNO HARM DONE

גיל שלי 10 ביוני 2014

זה נכון, אבל היו שחשבו שזה יכריח את הברזילאים לסלול כבישים נורמליים סוף סוף, והיה להם איך לממן את זה

גל ד 10 ביוני 2014

מה הבעיה עם הכבישים הקיימים? יותר מדי בורות?

גיל שלי 10 ביוני 2014

זה יותר בכיוון שאין ממש כביש בהרבה מדי מקומות, כדי להגיע למקומות בברזיל אתה צריך לטוס קרוב, ולסוע בדרכי עפר משובשות. אני מכיר משהו שעובד שם בחווה, זה סיפור של 11 שעות נסיעה מהרגע שנחת קרוב

גל ד 10 ביוני 2014

משחק מילים. ראה תגובה 9.

גיל שלי 10 ביוני 2014

יצאתי אהבל

גיל 10 ביוני 2014

אני חושב שקל לדבר בריחוק על הצמיחה הכלכלית שיש בברזיל אבל לא לחיות את העוני ביום יום. למה דווקא מבט על שמסתכל על מדדים כלכליים הוא נכון יותר מהחיים של אנשים ביום יום? להפך, דווקא בגלל שאנשים רואים שיפור מסוים אצל אחרים הם רוצים גם לראות אותו אצלהם, ואם זה לא קורה אז התיסכול די ברור גם אם מבחינה אובייקטיבית מצבם טוב יותר מאשר לפני עשור. מבחינת התושבים זו הזדמנות מצוינת להפגין ולהשפיע כי כל העולם צופה בהם. גם אם ההשקעות באיצטדיונים הם "אשמת" פיפ"א, והם לא באמת בזבזניים בטווח הארוך, עדיין יש דבר כזה שנקרא מראית עין. מבחינתם זו נראית חוצפה להשקיע במשהו שלא תורם להם ישירות. אגב, דיברתי עם כמה ברזילאים והם דווקא אומרים שלא מעט מקומיים ישמחו אם הנבחרת לא תזכה בגביע, כך שמהומות כנראה לא יהיו.

גיל שלי 10 ביוני 2014

גיל בכלל לא דיברתי על הצמיחה בברזיל. דיברתי על נושא ספציפי, ברזיל היא המדינה היחידה שאני מכיר, שבה בעשור האחרון הפערים בין עניים לעשירים לא רק שלא התרחבו, הם אף הצטמצמו. אין בכך כדי להצדיק את השחיתות שיש בברזיל, ואני ממש לא בא בטענות למחאה, להיפך. פשוט מצחיק אותי איך זה מסוקר בטלוויזיות בעולם, תראו שם פאוולה, הברזילאים מעדיפים לבנות אצטדיונים על פני שכונות חדשות, זה לא המצב

גיל 10 ביוני 2014

כן, אבל זה מדד שלא משקף בהכרח את התחושות של האנשים גם אם הוא מדויק כלכלית. וכמו שכתבו למעלה, אם הפער היה כל כך אדיר, אז צמצום מסוים שלא ניכר בחיי היום יום של רוב האנשים הוא חסר משמעות מבחינתם.

אבו צ'יצ'ריטה 11 ביוני 2014

גיל – איזה מדד אתה מציע? מה אתה מתכוון מדד "שמשקף את חיי היום יום"?

Amir_A 10 ביוני 2014

אחת הבעיות הקשות בסיפורי הפערים היא שהם לא ניתנים לסגירה במהירות. מדינה כמו הודו או ברזיל או סין לא תוכל להגיע לרמה של מדינות המערב מבחינת איכות החיים של הפרט בתוך שנה או בתוך עשור. מדובר על תהליך שייקח עשרות של שנים. הבעייתיות הגדולה היא שאם בעבר הפרט לא ידע מה רמת החיים במקומות אחרים בעולם היום כולם יודעים בדיוק איך אנשים חיים בארה"ב או במערב אירופה ורוצים אותו הדבר אצלם ומייד. זה פשוט בלתי אפשרי.

דורפן 10 ביוני 2014

נכון = שמעתי הרצאה של נשיא אורוגוואי. הוא אמר שכל האתוס המערבי לא ישים. האם באמת העולם יכול לעמוד בזה שגם בהודו לכל משפחה יהיו שתי מכוניות?

D! 10 ביוני 2014

ישראל לא עומדת בזה.
זה אתוס מטומטם.
אבל קל יותר, כך נראה, לביצוע מאשר לתזמן אוטובוס לרכבת

גיל 10 ביוני 2014

נקודת ההשוואה של אנשים היא לא אנשים בעולם. אני לא מרגיש מצוין כי אני מרוויח יותר מ90% מהאנשים בעולם וגם לא איכפת לי שיש עשירים מאוד במדינה שלי. נקודת הייחוס היא הסביבה הקרובה שלך, שכנים, חברים, משפחה. כשאנשים רואים צמיחה במדינה ועלייה ברמת החיים של אחרים אבל הם לא חלק מזה אז זה מה שמוביל לתסכול והפגנות. כמו שכתבתי למעלה, מבחינת המדדים האובייקטיבים ברזיל משתפרת כלכלית אבל כשהשיפור הזה לא נמצא אצל שכבה גדולה של אנשים זה מפריע.

Amir_A 10 ביוני 2014

השאלה היא מה מגדיר את הסביבה הקרובה. לדוגמא, באמת לא איכפת לך שבישראל בשנת 2009 היו רק 1.9 מכונות MRI לכל מיליון תושבים, הנתון הנמוך ביותר במדינות ה- OECD? לצורך השוואת מערכת הבריאות היום אתה כבר לא משווה את עצמך לקופת חולים בשכונה ליד אלא לאיכות הטיפול במדינות אחרות.

גיל 11 ביוני 2014

לא, לא איכפת לי כי אם אני חי בישראל אני יודע כמה קשה לתחזק שתי מכוניות ועוד למצוא להן חנייה. לגבי מערכת הבריאות, רוב הישראלים דווקא מתלוננים לא מעט לגבי וזה בלי קשר למדינות אחרות כי הטיפול בה יחסית גרוע. אבל אלו שחיים בארה"ב מבינים דווקא שהמערכת לא רעה בארץ וזה כי הם חוו משהו אחר. רק מידיעה כללית לגבי מערכת הבריאות בארה"ב רבים לא יחשבו שהיא גרועה יותר.

אבי 11 ביוני 2014

קראתם את הטור החריף של קרמר?:
http://www.israelhayom.co.il/opinion/188831

אנרכיזם בדה-באזר!

אבו צ'יצ'ריטה 11 ביוני 2014

שאלה למבינים: האם יש מדינה שעולה על ברזיל מבחינת הפער בין משאבי הטבע העצומים שיש לה, לבין רמת החיים, תוצר לאומי לנפש וכיוצא בזה?

גיל שלי 11 ביוני 2014

רוסיה,דרום אפריקה

Amir_A 11 ביוני 2014

הייתי מהמר גם על ניגריה

Comments closed