DNA – אריאל בר חיים

החתמות שמשנות DNA של קבוצה, דעתו של אריאל בר חיים בעניין

יש מושג אמורפי בספורט שנקרא DNA  של מועדון, המונח הזה לבד שווה פוסט. ואולי אפילו איזו עבודת מחקר עיתונאית או אפילו מדעית.

מעטים השחקנים שאני יכול להיזכר בהם ששינו DNA  של מועדון מסוים, אבל יש דוגמאות מצוינות:

מראדונה את נאפולי

קאנטונה את יונייטד (מועדון של 26 שנה ללא אליפויות)

קרויף את אייאקס/הולנד (וגם את ברצלונה, אבל בעיקר כמאמן)

מייקל ג'ורדן את שיקגו (הוא בעצם שינה את ה-DNA  של הענף כולו)

טום בריידי את ניו-אינגלנד (למרות שאני חייב לומר שהידע שלי בהיסטוריה של המועדון הזה מסתמכת על מה שאני קורא כאן בדה-באזר, אבל זו התחושה שלי.)

הנרי את ארסנל (או אולי הסממן הגדול ביותר של המעבר מבורינג בורינג ארסנל לקבוצה הגדולה שהיום נשאר רק הצל החיוור שלה).

מסי את ברצלונה

ורק בגלל זה הוא ייזכר כגדול יותר מכריסטיאנו רונאלדו.

ולקראת יום ראשון הגדול שהגיע היום והדם שיוקז היום בקאפ נואו, אנפילד ובלומפילד:

ההפסד ליונייטד
תחגוג אלירן, תחגוג

35 Comments

אריאל גרייזס 22 במרץ 2015

לא בריידי שינה את ה-DNA של ניו אינגלנד אלא יותר קראפט ובליצ'ק. אני גם לא בטוח לגבי הנרי וארסנל, מדובר באוסף שחקנים ששינו את המועדון – ברגקאמפ, פירס וכו', או בקיצור – זה היה ואנגר ששינה את ה-DNA של המועדון ולא שחקן ספציפי.
לגבי מסי, אני לא רואה איך הוא שינה את ה-DNA של ברצלונה. ברצלונה היה מועדון ענק לפני ההצלחה של מסי ובשנים שלפניו הוא גם לקח אליפויות גדולות בספרד וגם אליפות אירופה גדולה. אם אתה רוצה, רונאלדיניו שינה את ה-DNA של בארסה יותר מאשר מסי, הוא הפך אותה למועדון גדול מהחיים.

גיל שלי 22 במרץ 2015

מסכים עם אריאל. למעשה קראפט הוא זה ששינה את הDNA של הפטריוטס, ביליצ'ק המשיך את התהליך שהחל פרסלס בפטריוטס

אריק האדום 22 במרץ 2015

קצת קשה לי להתווכח איתכם לגבי זה, אבל בגדול טום בריידי הוא מה שטים דאנקן היה לסאן אנטוניו (לא מאמין שפספסתי אותו…). בלעדיו היה הרבה יותר קשה לעשות את זה. ולגבי בריידי זה דיי דומה לנארטיב של קאנטונה, מישהו שבא בלי שום סיכוי להצליח (כל אחד מהסיבות שלו) ופשוט סחב איתו את המועדון לתקופה של "אנחנו נגד העולם" וה"אנחנו" ניצח.

סימנטוב 22 במרץ 2015

על פניו נראה שההשפעה של מראדונה גדולה מהאחרים. ביתר המקרים שציינת יש או מאמנים מהטופ או שחקנים נהדרים לצידם.

אריק האדום 22 במרץ 2015

פרגסון היה שם כמה שנים טובות לפני שקאנטונה הגיע. התרומה של השחקנים האלו (ושוב אני מוציא את בריידי קצת הצידה כי הידע שלי לא כזה נרחב, זו הרבה יותר תחושה) הייתה מכרעת לשינוי.

סימנטוב 22 במרץ 2015

לא נוגד אמרתי שההשפעה של מראדונה גדולה מהאחרים

דוד האדום 22 במרץ 2015

להבדיל אלף אלפי הבדלות, אבל גם אצלנו בקטנה: ברדה בבאר-שבע

אדם 22 במרץ 2015

רק אם זה ייגמר באליפות

אלון 22 במרץ 2015

לא מסכים איתך, באר שבע היו מועדון כושל עם הרבה כסף וקהל תחת אלונה ברקת במשך כמעט עשור ברדה עשה את הבלתי יאומן והפך את באר שבע לסגנית+חצי גמר גביע שנה שעברה וסגנית(כנראה) וגמר גביע השנה. אם יצליחו לקחת תואר זאת חותמת סופית, אבל גם בלי, ברדה לחלוטין שינה את הDNA של המועדון,

אדם 22 במרץ 2015

אסביר למה אני לא מסכים. אם בב״ש יגמרו את השנה ללא תואר או רק עם גביע ובשנה הבאה הם לא יצליחו להתמודד על האילפות כמו שצריך הסיכוי שהפרויקט הזה ישבר לא קטן. למרות האיצטדיון החדש.
וגם עם זאת, ב״ש בשנתיים האחרונות מביאה שחקנים מוכשרים, משקיעה בבניית הקבוצה, ובנוסף, מקבלת איצטדיון חדש. לתת הכל לברדה זה קצת יותר מידי, למרות שאני מאוד מעריך את מה שהוא עושה שם.
הנקודה היא שאני לא חושב שברדה הצליח להפוך את ב״ש למועדון שאינו כל כך נפיץ, וזה ה-dna האמיתי שצריך לשבור שם.

שלומי 22 במרץ 2015

כמעט עשור? ברקת קנתה את הקבוצה ב-2007, ברדה הגיע לקבוצה בעונה שעברה, 2013, שש שנים.
וזה עוד כשבשנים הראשונות ברקת לא השקיעה סכומים גדולים כמו העונה.

השינוי לא הגיע בזכות ברדה, אלא בזכות שינוי הגישה של ברקת. בזכות הרצון להשקיע בישראלים הכי טובים שניתן.
זו הסיבה שבוזגלו, מליקסון וארבייטמן הגיעו.

רוקט 88.2 22 במרץ 2015

אכן מדובר במושג אמורפי ולכן קצת קשה להתייחס. לטעמי שינוי ה DNA של מועדון לא מתייחס רק לשנים בהן אותו שחקן שיחק במועדון אלא להמשך דרכו של המועדון ולכן, אני לא בטוח שהדוגמה של מראדונה נכונה. נאפולי הייתה אדירה בתקופתו אבל כיום מדובר במועדון בינוני שאף ידע כמה שנים רעות. אם סאן אנטוניו פוסט-דאנקן תמשיך להצליח ותהיה בצמרת, יהיה ניתן להגיד שהוא שינה את ה – DNA של המועדון.
נראה לי שקרוייף וקאנטונה דוגמאות טובות לשינוי שנמשך גם אחרי שהשחקן פרש.

אריק האדום 22 במרץ 2015

מראדונה שינה את התפיסה של נאפולי כלפי עצמה ושל כל אירופה כלפי נפאולי. היא עדין חושבת כמו קבוצה גדולה (אני חייב לעבוד…)

MOBY 22 במרץ 2015

די מספיק.
ברדה את ב"ש (לא אביטן וברד ולבקוביץ?)
מסי ? באמת? לא קרויף?
זה כמו שנגיד שברקו שינה את הדנא של המועדון שלנו כשזה ידוע שאלו הם ממן ואבוקרט.
דווקא רובן עטר ובנין שינו את הדנא של הפועל חיפה…..
ומוריניו? לא שינה את צלסי?
אבל האמת שסאן אנטוניו ודאנקן זה וואחד שינוי.

גלן 22 במרץ 2015

לא ממן ולא אבוקרט. השניים הללו עם פרסלני ושאר החברה עוד ירדו ליגה . לא היה להם מאיפה לשנות דנא. מי כןן? כתבתי למטה….

איציק 22 במרץ 2015

מסכים לגבי ברדה, אך היתי משאיר את לבקוביץ' לבד על הפודיום, כיוון שאם אומרים אביטן וברד, אז נומה, עופר, בן-דור, בנימין ומוסקוביץ' תמיד נאמרו בנשימה אחת איתם.

רטקסס 22 במרץ 2015

שלמה שרף למכבי חיפה?
שורה אובארוב (לדעתי הוא ולא אחר) למכבי בתחילת שנות ה-90
מלמיליאן לבית"ר? (לא יודע, הייתי צעיר מדי)

אגב אני מסכים עם רונאלדיניו ולא מסי – רונאלדיניו נתן את התנופה המחודשת שבארסה היו צריכים.

אדם 22 במרץ 2015

את ה-dna של מכבי אף אחד לא שינה אף פעם. ככה גם בהפועל. זה שיש עליות וירידות לא מצביע על שינוי בגנים

רטקסס 22 במרץ 2015

שנות ה-80 היו עצובות למדי

אדם 22 במרץ 2015

בדיוק חלק מגל של טוב ופחות טוב. תחשוב על זה ככה, האם לפני שנות ה-90 עדיין המוטו של מכבי היה ״נפרק אותם כי אנחנו מכבי״? (אני צעיר מידי בשביל לענות על זה, אני שואל).

קורא אדוק 22 במרץ 2015

מסי יזכר כגדול יותר מכריסטיאנו בגלל ששינה את ה DNA של ברצלונה??? מה זה קשור? ועזוב את זה שקרוייף בלי שום ספק היה יותר משמעותי.

אשמת כריסטיאנו שהוא במועדון הכי גדול בהיסטוריית הכדורגל? ריאל מדריד גדולה יותר מכל שחקן.

אדם בן דוד 22 במרץ 2015

קרויף בהחלט שינה את בארסה.
רונלדיניו ומסי, גדולים ככל שיהיו הם עוד שחקן משרשרת "השחקן הכי טוב כרגע בעולם משחק בבארסה" שככה מקצה הראש היו שם בעבר – קרויף, רומאריו, סטויצ'קוב. בטוח שהיו עוד.
קאנטונה נתן את הפליפ הסופי למהפך בליברפול.
דאנקן בנתיים הוא שחקן גדול שבתקופתו המועדון פורח- עד שיוכח אחרת הוא כמו ד"ר ג'יי לפילי, וולקינס לאטלנטה, גארנט למיניסוטה וכו- הכוונה היא שהמועדון הצליח בתקופה שלהם – שזה הגיוני הואיל והיו כל כך טובים- אבל לא הפך עצמו למעצמה.
מונטנה (ושוב, בצירוף לוולש) הפך את פריסקו לגדולה מהליגה- וגדולה לשנים קדימה.
מראדונה לא הביא להמשכיות. וברור שגם אם היה משחק בהפועל הם היו מגיעים רחוק- זה לא יצר שם המשכיות.
מיכלס אחראי על אייקס לא פחות מקרויף.
בכלל- אני חושב שצריך את השחקן הנכון בזמן הנכון כדי לשנות די אן איי-
כך קאנטונה, כך ברודי שהגיע בול בזמן החשיפה לאירופה
ובהקשר למשחק של היום-
אני מאחל לשני הצדדים תיקו רב פצועים ואדומים.
מי ייתן ושנה הבאה תגיעו לאיצדיון החדש בב"שבמסגרת הליגה האירופית

אדם בן דוד 22 במרץ 2015

טעות מטופשת כמובן- אם כבר קאנטונה נתן את הפליפ לליברפול בזה שהביא את הניצוץ שהוביל להדחתה משיא האליפויות.
בכלל, ככל שאני חושב על זה יותר- גם אני חושב שמאמן יכול להשפיע על די אן איי הרבה יותר משחקן-
שאנקלי, ריווי, קלאף, פרגוסון, ונגר, מוריניו- אלה רק שמות שעולים לי באנגליה
מאמן משנה קבוצה מהיסוד.
שחקן לבדו לא יכול.
פרגסון היה הופך את יונטד למעצמה שנה שנתיים אחרי זה גם בלי הצרפתי.
קאנטונה לבד לא יכל ליצור המשכיות בלידס.

גל ד 22 במרץ 2015

דאנקן ופופ הביאו לס"א הצלחות, אבל אני לא יודע כמה הדוגמה הזו תורמת לדיון על הDNA. לפני עשור בערך הקבוצה הזו היתה סמל (באופן לא לגמרי מוצדק) לכדורסל איטי, שבלוני, והגנתי (ולעיתים מלוכלך.) אחרי קצת חבלי לידה המועדון הזה המציא את עצמו מחדש והוא משחק כדורסל מהיר התקפי ושוטף. במקום קרש-סל של דאנקן מחצי פינה יש לנו עכשיו סדרה של מסירות שמסתיימת בליי אפ או שלשה.

זה פשוט מועדון שיש בו אבני בניין משובחות וידע שמאפשר להם להוציא מהן את המכסימום. זה לא DNA, זו פשוט למידה.

מרסל סטאל.ישראל (יליד אמסטרדם) 22 במרץ 2015

ד.נ.א… לא קיים בן אדם ששינה את הפורמולה של קבוצה ספורט לדורות. ככמה שהוא היה גדול. קבוצות גדולות כאייקס שגדלתי איתם שייכים ל"ד.נ.א.של האוהדים בימים טובים וגרועים. עם הסטוריה ורומנטיקה האיחודי לכול אחד. דוגמאות, ליוורפול, מנצ'סטר יונייטד, הרנגרס מסקוטלנד, בייארן, מילן יוונטוס. נפולו, מארסיי ועוד. וכמובן אייקס אמסטרדם. הד.נ.א זה לא בה והולך עם ספורטאי מסויים. קבוצות גדולות מי העבר נעלמו ונהיו קטנים אך בעני האוהד תמיד קיימים.

גלן 22 במרץ 2015

את מכבי חיפה שינו באמת שלושה בלבד. שרף , ציון מרילי וארמלי. אין פלא שזה קרה להם ישר מהעונה הראשונה. אם צריך לבחור בינהם אחד, אומר ארמלי. אולי לא גדול שחקני מכבי חיפה , אבל לי אין ספק שהחשוב בהם.

זה שלא הבין מהו פחד ומהי פרובינציה.

אני בא מקטמון 22 במרץ 2015

שי אהרון את הפועל קטמון (אין פרובינציאלי ממני ) :-)

איציק 22 במרץ 2015

בביצה שלנו:
שמעון מזרחי שינה את ה-DNA של מכבי כדורסל
אלי טביב שינה את ה-DNA של חצי מליגת העל בכדורגל
נבחרת ישראל בכדורגל בראש… שינתה את הרגלי הצריכה בדנמרק
באירופה (בלי ספרד כמובן)
בלוחין שינה את ה-DNA של דינאמו קייב לשנים רבות
ינאקיס (ולא גאליס) את כל הכדורסל היווני

בני 22 במרץ 2015

בייב רותתתתתתתתתתתת'

ניינר 22 במרץ 2015

אוחנה וביתר. הוא שינה לגמרי את הדי אן אי של ביתר. ואני אומר זאת כשאורי הוא השחקן הישראלי הכי אהוב עלי

תומאס נוימן 22 במרץ 2015

מסכים. אורי הפך את בית"ר לסינדרלה, לקבוצה של גביעי מדינה. אלי בא ואמר – אנחנו הכי טובים, אנחנו צריכים לקחת אליפות. וגם אחרי מפח נפש בימק"א (ועוד סגנות עונה לאחר מכן), לא הוריד את הראש, לא שינה את העמדה הבסיסית – האליפות היא שלנו, השאלה היא רק מתי ניקח אותה. ואותה גישה אפיינה אותו כשחזר מאירופה לליגה השנייה.

משה 22 במרץ 2015

השתגעת ? אם הוא היה מוריד את הראש מה היה קורה לשיער ?

סקיטלס 23 במרץ 2015

מי שבאמת התחיל את התנופה של בארסה של העשור האחרון הוא דוידס, מהרגע שהוא הגיע בתחילת עידן רייקארד בארסה חזרה לעניינים

X 23 במרץ 2015

מלמיליאן בבית"ר זו הדוגמא הכי בולטת לשחקן כדורגל שאני יכול לחשוב עליה כרגע. וזה כולל כל שחקן בעולם. בהחלט יכול להיות שאני מפספס, אבל אני מתקשה לחשוב על שינוי בסדר גודל שמלמיליאן עשה.

לא רק שהוא הפך את בית"ר מקבוצת תחתית לקבוצת צמרת. לא רק שאיתו היא התחילה להאבק על אליפויות. אורי עם הכשרון העצום שלו והכדורגל הסוחף (בימק"א!!! ), הפך את בית"ר לקבוצה סופר-פופולרית בכל הארץ. קבוצה שנהרו לראות אותה. רבאק, אפילו ב"גבעת חלפון" טייס ההליקופטר טס מעל המגרש בב"ש כדי לראות את אורי!

מלמיליאן קבע את הסטדנרט של סוג הכדורגל שאוהדי בית"ר מצפים לו: תוקף, טכני, מלהיב. לדורות!!!

איפה יש עוד שחקן שמהרגע שעלה מהנוער הפך קבוצה נחשלת לקבוצת צמרת, שסוחפת אוהדים בכל מקום, שמתחילה לזכות בתארים, שהסגנון שלה 40 שנה אחרי שהוא עלה על הבמה עדיין מושפע ונגזר ממנו?

אם יש שחקן אחד שהוא DNA של קבוצה , זה אורי מלמיליאן.

X 23 במרץ 2015

ועוד שתי הערות:
1. אוחנה הביא לבית"ר את קפיצת המדרגה מקבוצה שעל סף הטובה בארץ להכי טובה. אבל כמו שכתבתי, את השינוי הכי מהותי הביא מלמיליאן. בלי 10 השנים של התפתחות בית"ר לפני שאוחנה עלה לבוגרים, אני לא מאמין שבית"ר הייתה משיגה קמצוץ ממה שהשיגה איתו.
2. ברוב הדוגמאות שהיא כותב הטור (המצויין!), השנוי בקבוצה היה מאמן\מנג'ר. בבית"ר זה היה מלמיליאן.
3. בחלק אחר מהדוגמאות השפעה פגה אחרי שהשחקן עזב. במקרה מלמיליאן היא נמשכת.

Comments closed