סקוטלנד בוחרת

ביום חמישי מתקיים משאל עם בסקוטלנד עם שאלה פשוטה, האם סקוטלנד צריכה להיות מדינה עצמאית, שני פתקים כן ולא. בסקר האחרון שראיתי שני שליש מהנשים מעדיפות להשאר כחלק ממלכת בריטניה, ולעומתן שני שליש מהגברים תומכים במדינה עצמאית.

*

לכאורה מדובר בנתון צפוי, נשים דואגות לעתיד, מושפעות פחות מהאגו, מעדיפות את הבטוח והמוכר על פני המסוכן, וגברים הם ילדים קטנים. בקיצור הפרדוקס הוא שהעולם היה טוב יותר אילו נשים היו מנהלות אותו, אך בדיוק מאותה סיבה, העולם מנוהל על ידי גברים, שכן הם אלה שרודפים אחר הכח ורוצים אותו.

בהמשך הפוסט אפרט את מקצת הבעיות הכלכליות שעלולות לצוץ בסקוטלנד עצמאית, אך כאן עולה השאלה שגרייזס שאל אותי, האם אין זה מחיר ראוי עבור הגדרה עצמית, מעניין מה בן גוריון היה עונה.

*

כמובן ישנם הבדלים רבים בין משאל העם בסקוטלנד, והסיכונים שבן גוריון לקח כאשר הכריז על הקמתה של מדינת ישראל. הזהות הסקוטית מקבלת ביטוי בתוך הממלכה הבריטית, האזרחים הסקוטים נהנים משוויון זכויות מלא, אפשרות לגור בכל מקום שיחפצו בממלכה ובאירופה כתוצאה מהאיחוד האירופי, סקוטלנד נהנית מאוטונומיה, והכי חשוב (לא באמת בצחוק) לסקוטלנד יש ליגת כדורגל נפרדת ונבחרת כדורגל נפרדת. למעשה מבחינת הזהות, ההבדל היחיד בין סקוטלנד עצמאית וסקוטלנד של היום, יהיה צבא נפרד, וכלכלה נפרדת. לסקוטלנד יש דגל, היו ראשי ממשלה סקוטיים (גורדון בראון ממש לא מזמן), והמנג'רים הסקוטים שולטים בפרמייר ליג הרבה יותר מהמנג'רים האנגלים.

*

ברור שישנם אלה שלא מסתפקים בכל האמור לעיל, הם רוצים מדינה עצמאית, מדינה סקוטית משלהם, הם חשים בתחושת העליונות של האנגלים כלפיהם. דרישה זו גם מוזנת על ידי טענות שהאנגלים שודדים את הנפט הסקוטי, כלומר מדובר גם בעניין כלכלי (הייתי מוסיף שיש כנראה קבוצת אינטרס שמזינה את הרגשות הלאומיים כדי להגיע להנאה גדולה יותר ממשאב הטבע בים הצפוני, בסופו של דבר כמעט כל הפנאטים האידיאולוגיים הם כלי שרת בידי אינטרסנטים קרים שדואגים לכיס הפרטי שלהם). בעוד דורפן כתב ביום שישי בעיתון ישראל היום שהכשלון הסקוטי בגביע העולמי ב78 השפיע על דחיית העצמאות במשאל הקודם, אני מביע את פליאתי כיצד הסקוטים הגברים לא מסתפקים בנבחרת עצמאית. אולי דווקא אילו נבחרת סקוטלנד היתה מצליחה יותר מנבחרת אנגליה בשנים האחרונות, אולי אז הסקוטים היו מרגישים שאין הם נחותים אל מול האנגלים, אולי דווקא הבינוניות של סלטיק והנבחרת היא שדוחפת את הסקוטים לגאווה לאומית אחרת.

*

עכשיו אפרט רק קצת מהסיכונים המטורפים שקשורים בעצמאות סקוטית. ראשית קיימת השאלה איזה מטבע יהיה המטבע הסקוטי. בעוד דורשי העצמאות מכריזים שהם רוצים להשאר עם הפאונד, לא בטוח בכלל שהאנגלים ישמו לכך. אך הבה נניח שכן. הרויאל בנק של סקוטלנד, הבנק הגדול במדינה, כבר הכריז שבמקרה של תשובה חיובית לשאלה, קרי כאשר סקוטלנד תצא לעצמאות, הוא יעביר את המפקדה של הבנק לתוך אנגליה או וולס, שכן אינו רוצה להיות בנק סקוטי. הסיבה פשוטה, הרבה אנשים עם כסף בסקוטלנד, ירצו להבריח את כספם לתוך בנקים אנגליים ובמהרה, בגלל חוסר הוודאות שתווצר סביב הערך של כספם בסקוטלנד, וסביב האפשרות שממשלת סקוטלנד עצמאית תאלץ להכריז על מגבלות העברת כסף כפי שקרה לא מזמן בקפריסין.

שאלת החוב הלאומי של סקוטלנד החדשה לא ברורה. האנגלים כבר הכריזו שהחלק היחסי לפי האוכלוסין מהחוב הבריטי ייוחס לסקוטלנד. בעוד תומכי סקוטלנד עצמאית קובעים שלא ברור כלל שהם יסכימו לכך, צריך לזכור שגם במקרה של עצמאות, הנפט שייך לממשלה הבריטית, כך שכדי לזכות בנפט סקוטלנד תצטרך לשלם במשהו. עלות הריבית של אגח ממשלת סקוטלנד לעשר שנים תהיה לפחות משולשת מעלות הריבית של אג"ח ממשלת בריטניה לעשר שנים, מדובר בהשקעה מאוד מסוכנת באגרת חוב לא מדורגת, גיוס חוב בסקוטלנד יהיה מאוד קשה ויקר, מה שיוריד את רמת החיים והשירותים הממשלתיים בסקוטלנד מיידית.

לא ברור אם ספרד תרשה את צירוף סקוטלנד לאיחוד האירופי, שכן ספרד ממש לא מעוניינת בהתפצלות קטלוניה.

*

בקיצור, בעיות הלאומיות בעולם הן בעיות גבריות במקרה של שוויון זכויות. אולי כל הפתרונות הלאומיים יכולים להסתובב סביב שאלת הכדורגל?

הורד (3)

מביך
הניצחון על לודוגורץ - סימנים של משבר

87 Comments

איציק 16 בספטמבר 2014

כמה הערות:
1. נבחרת סקוטלנד בכדורגל (ואולי ברוגבי) זה די יוצא מין הכלל. באולימפיאדה הם נבחרת אחת, גם בטניס ובענפים נוספים.
2. מארי לדוגמא, לעולם יהיה לוזר סקוטי, אך ווינר אנגלי, וזה כן מציק להם.
3. בהיפרדות הם מותרים על ביטלס, מדנס, אלטון ג'ון, אך זוכים בבילעדיות על שון קונרי.
4. לפני ההצבעה לגאווה הלאומית יש מחיר הרבה יותר ק'טן מאשר אחרי ההצבעה. אחרי ההצבעה זה זמן התשלום, ואז רואים את המחיר האמיתי.
5. אני מניח שהתשובה היתה שונה, ואולי משמעותית, אם את השאלה היו מנסחים אחרת, אפילו בשינוי ניואנס כמו "האם אתם רוצים להשאר חלק מבריטניה הגדולה?" או "האם תרצו להפרד מבריטניה הגדולה?" תוצאות של משאלים מאוד מוטים כפונקציה של ניסוח השאלה.

ניינר 16 בספטמבר 2014

עם כל חיבתי הרבה לסקטולנד, לבני עמה ובמיוחד למשקאות של האומה הנהדרת הזו, היפרדות מבריטניה תהיה אסון עבורם. מקווה שיתעשתו!

אריאל גרייזס 16 בספטמבר 2014

שמח להיות המוזה שלך..
לגבי הנקודה הראשונה – קודם כל, אני חושב שבן גוריון לקח סיכון הרבה יותר גדול מהסקוטים, אם כי כמובן שהרווח הפוטנציאלי היה גדול בהרבה.
צריך לזכור שהסקוטים זאת אומה עתיקה, בעלת מקורות שונים לגמרי מהבריטים, עם היסטוריה משלהם, עם דת אחרת לגמרי (להזכיר, הדת בסופו של דבר היא זו שהביאה להפרדות של אירלנד בזמנו ולבלאגן בצפון אירלנד) ועם ניסיונות עצמאות לא מעטים. להרגיש שאתה נשלט – אפילו אם זה לא לגמרי המציאות – זה משהו שלא מעט היו רוצים לתקן אותו, אפילו במחיר של אי ודאות כלכלית מאוד גדולה

גיל שלי 16 בספטמבר 2014

ברור לגמרי שההימור של בן גוריון היה גדול יותר, ובאמת הסיבה ללקיחת ההימור היא הרווח העצום האפשרי כתוצאה ממנו. זה הכל עניין של תוחלת הרווח, למרות שהסיכון בסקוטלנד הוא קטן בהרבה, הרווח האפשרי הוא פשוט מזערי לעומת שאלת 48 בישראל

איציק 16 בספטמבר 2014

אני חושב שאצל בן-גוריון לא רק הרווח היה גדול מאוד כי אם, ואולי חשוב יותר, ההפסד קטן בהרבה. לא היה לו הרבה מה להפסיד במצב שהייה והסתברות ההפסד היתה לא מאוד גבוהה. אצל הסקוטים הסתברות ההפסד היא בקרוב 1, וגודל ההפסד מאוד גבוהה. הנצחון שלהם הוא רק במושגים של תחושה של גאווה עצמית (לא שזה לא חשוב). זה הבדל מאוד גדול בין שני התסריטים.

גיל שלי 16 בספטמבר 2014

מסכים לגמרי

אריאל גרייזס 16 בספטמבר 2014

לא מסכים בכלל. הסיכון במקרה של הפסד הרבה יותר גדול. במקרה של בן גוריון, התוצאות של הפסד פוטנציאלי היו מחיקה של העם היהודי בישראל, המקסימום שיקרה לסקוטים זה כלכלה דפוקה שמן הסתם תתוקן תוך תקופה מסוימת.

איציק 16 בספטמבר 2014

מחיקת העם היהודי זו הצהרה מאוד בומבסטית ולא מדויקת. אין שום וודאות שאם בן-גוריון היה נוהג אחרת לא היתה מלחמה. לדעתי הסיכון במאבק מזוין היה בכל מקרה כי הערבים לא רצו (ועד כמה שאני מבין עדיין לא רוצים) אותנו פה.
המקסימום שיקרה לסקוטלנד הוא מקסימום מאוד גדול, כיוון שיכול להימשך עשרות שנים, וזה לא בהגזמה. כלומר בהחלטה אחת אתה דן מספר דורות למצב מאוד קשה. זו אחריות די גדולה על הכתפים של כל אחד שהולך להצביע, גם אם הוא לא מרגיש את כובד האחריות.

מיכאל 16 בספטמבר 2014

לא היה לבן גוריון מה להפסיד??
זה נכון, חוץ מחוץ מאיום פלישה מיידי של כל מדינות ערב הסמוכות,
איום רוב מדינות העולם להתנגד להכרזת העצמאות, ובאופן כללי סיכויי הצלחה מועטים מאד למהלך. הסיכוי למחיקת הציבור היהודי בארץ, לדוגמא, היה גבוה בהרבה.
באופן מפוכח הכרזת העצמאות הייתה הימור מטורף עם סיכויי הצלחה קטנים מאד. בן גוריון וחבריו הרגישו את משק כנפי ההיסטוריה והכריעו כפי שהכריעו, וטוב שכך.

איציק 16 בספטמבר 2014

ראה תגובתי מעל התגובה שלך.

איציק 16 בספטמבר 2014

עד כמה שאני זוכר מוזה היתה אלה (כלומר נקבה). אתה מוזה… ;)
לגבי כל השאר די מסכים, רק אי-ודאות שאליה הם יכנסו יכול להוביל אותם לתהום מאוד עמוקה. רוצה לומר שגם לאי-ודאות צריך לשים איזה סף שמעליו לא שווה ללכת. נכון שיש שיומרו שעדיף למות חופשי מלחיות עבד, אך מצב הסקוטים הוא לא לגמרי עבדות.

ניב 16 בספטמבר 2014

מוזה או אם תרצה מוזות, הן אלות מהמיתולוגיות היווניות, כעיקרון צאצאותיו של זאוס, אם כי חושבים שהן בעצם שיירים ממיתולגיות קדומות יותר, בהן השבטים היוונים או קודמיהם בשטח של הלס האמינו באלוהות אנליסטית.

איציק 16 בספטמבר 2014

כן, היו תשע כאלו, אבל לא זכור לי שהיתה אחת דומה לגרייזס :-)

no propaganda 16 בספטמבר 2014

לא יודע אם עצמאות סקוטית טובה לסקוטים כנראה שלא אבל המצב שלהם לא עד כדי כך חמור כמו שאתה מתאר. מצד אחד יש להם את קלף הצוללות הגרעיניות של בריטניה שאמור לתת להם כח במשא ומתן מצד שני לא חושב שתהיה להם בעיה מהותית בגיוס חוב משום שכמו שכבר כתבת פעמים רבות בעבר יש המון כסף שמחפש איפה להשקיע ומעט הזדמנויות השקעה.
ודבר נוסף יש להם הזדמנות לעשות אוכלוסיה יותר הומוגנית ולהגביל הגירה, מה שלא מתאפשר להם כחלק מבריטניה וזה יכול להיות יתרון גדול מאוד לטווח הארוך.

גיל שלי 16 בספטמבר 2014

אם הם יהיו חלק מהאיחוד האירופי, אין להם שום אפשרות להגביל הגירה מאירופה. המון כסף מחפש הזדמנויות השקעה, אבל עדין יש הבדל שנובע מהדירוג, הדירוג שלהם יהיה דירוג של מדינה מתפתחת שזה מה שהם יהיו, פער עצום בריבית

no propaganda 16 בספטמבר 2014

הם לא יהיו חלק מהאיחוד, לפחות לא בהתחלה. האיחוד כבר הודיע על כך. חוץ מזה תמיד ניתן להיות במצב ביניים כזה כמו שוויץ.

גיל שלי 16 בספטמבר 2014

הם לא יהיו, אבל הם רוצים להיות, לכן לא יוכלו לחוקק חוקים נגד האמנה של האיחוד

יניר 16 בספטמבר 2014

אני גם מאד מקווה שהסקוטים יצביעו נגד האיחוד. המחיר שהם ישלמו על הרמת האגו הזמנית תהיה עצומה. גם ככה רמת החיים שם היא נמוכה בהרבה מאשר באנגליה.
מצד שני הסקוטים הם עם צעיר יחסית וחרוץ שעם הטבות מס יוכל למשוך חברות זרות. גם כך יש לא מעט חברות זרות בסקוטלנד אבל עם הטבות מס נוספות ניתן יהיה למשוך עוד

ג'וש 16 בספטמבר 2014

אתה לא באמת יודע מה תהיה התשואה על האגח הסקוטי.
האגח האנגלי נסחר ב-2.5% היום. הסקוטי יהיה 7.5% ?
אגב, פורטוגל ב-3.2%, יוון 5.8%…

גיל שלי 16 בספטמבר 2014

אגח אנגלי ב2.5% בעוד אגח גרמני 1%, יש פה אחוז וחצי בבסיס, וכן אני לא רואה סיבה למה אגח סקוטי יניב פחות ריבית מאגח יווני לאור חוסר הוודאות המוחלט

אוהד 16 בספטמבר 2014

אין משמעות ל"פי 3" בריביות.
האם פי 3 מ 1% זהה לפי 3 מ 5%?
יש משמעות רק להפרש בין הריביות שזו בעצם פרמיית הסיכון של המדינה ביחס למדינה אחרת.

גיל שלי 16 בספטמבר 2014

תודה על השיעור, אני מניח שהבנת את כוונתי גם כך, בגלל זה ציינתי את ריבית אגח בריטניה כבסיס לעומת ריבית ממשלת גרמניה כבסיס

אוהד 16 בספטמבר 2014

ברור שאני הבנת, אבל אני לא בטוח לגבי האחרים.
זו לא היתה ביקורת אלא רק הבהרה (שלא כמו הביקורת שלמטה).

איציק 16 בספטמבר 2014

אוהד,
אתה מתנשא מעל הקוראים האחרים של דה-באזר. ממש, אבל ממש, לא יפה.

אוהד 16 בספטמבר 2014

זאת זכותי הבסיסית כאוהד ליברפול.

איציק 16 בספטמבר 2014

אתה לא יחיד סגולה בתכונה זו. אולי אפילו שייך לרוב הצודק בעיניין זה.

shohat 16 בספטמבר 2014

1) אני חושב שזו חוצפה מצדנו לגבש דעה בנושא הזה על סמך קריאת מאמר או שניים. אנחנו מאד לא אוהבים שעושים לנו את זה. לא הייתי בסקוטלנד ולא ישבתי לשתות ויסקי עם סקוטי. האמת שאני בכלל לא שותה ויסקי.
2) אני חושב שיש בטיעון יותר מדי הכללות ו"הנחה" או טריויאליזציה של שיקולים. אתה נוטה להכליל את הנושא לרגשי גאוה לאומית בלבד, אך גם מקריאה ראשונית ברור שישנם שיקולים של הזדהות עם מדיניות כלכלית-חברתית-פוליטית, ושל אינטרסים במגוון של נושאים. ובמלים אחרות: תחושה של חוסר ביטוי מספק לרצון פוליטי מסוים ואולי של ניצול (וכאן מתבטא הרקע ההיסטורי). זה לא אומר שתומכי ההיפרדות צודקים – מי אני שאקבע. זה רק אומר שהטיעונים והרגישות הם מעבר לגאווה לאומית בנבחרת כדורגל. ושזה לא (רק) טרייד-אוף בין הגדרה עצמית לבין אינטרס כלכלי. יש ויכוח אמיתי לגבי השאלה מה יהיה טוב יותר עבור האזרח הסקוטי.
3) ב – 1979 היה רוב בעד ה – devolution, אך הוא לא עבר את סף ה – 40 אחוז מהבוחרים הכשרים (תיקון לחוק המשאל שהוכנס על-ידי מתנגדי הצעד).
4) מה קורה עם טקסס?

גיל שלי 16 בספטמבר 2014

ייתכן וזו חוצפה, אך לדעתי אין שום יתרון בהבנה למי שממש מעורב רגשית בנושא, להיפך המעורבות הרגשית פוגעת בגישה הרציונאלית לנושא, לכן זו לא חוצפה בעיני, ברור שיש לי פחות ידע מלסקוטי, אך לי אין את המעורבות הרגשית שמבלבלת אותי.
זה נכון גם למשקיפים מבחוץ על מה שמתרחש בישראל

shohat 16 בספטמבר 2014

אבל זה העניין – שזה נושא לגמרי אישי. הצבעה שבה אדם משפיע על החיים שלו, הגורל שלו, היכולת שלו לממש את האושר שלו, סדר העדיפויות שלו. בשבילנו הדיון והתוצאות של ההצבעה הם קוריוז. אנחנו מנותקים מהבנת מה שמעסיק ומדאיג את האזרח הסקוטי.

עזבו את ההחלטה של בן גוריון. אדם רציונאלי ישאל את גיל שלי למה הוא נשאר בארץ ולא עובר לוול סטריט ויציג טיעון כלכלי רציונאלי בלתי-ניתן לערעור.

אריאל גרייזס 16 בספטמבר 2014

זה בדיוק העניין, שלמשקיף מבחוץ זה נראה כאילו ישראל טובחת בפלסטינאים בעזה, וזה בלי שהיה להם מושג מה זה לרוץ עם הילדים לממ"ד ב-2 בלילה. הזווית האישית חשובה מאוד פה

גל ד 17 בספטמבר 2014

מצד שני הזוית האישית שלנו גם מוטה. מי שאין לו קשר רציף אם אנשים מבחוץחי פה במרחב הדהוד נוראי.

אוהד 16 בספטמבר 2014

מסביר לי קצת פוסט אחר שלך.
לא צריך להיות כלכלן ע"מ לכתוב פוסט על כלכלה…

גיל שלי 16 בספטמבר 2014

אחרון חביב, לי הספיק לקרוא ששני שליש מהנשים תומכות בהשארות בתוך בריטניה כדי לדעת מה התשובה הנכונה

איציק 16 בספטמבר 2014

אותי לימדו שכדי להתליח צריך להקשיב טוב טוב לאישה ולעשות ההפך. אני לפעמים עושה זאת, וזה לפעמים עובד. אבל מה שאני מקבל אחרי זה מאישתי לא שווה את ההצלחה…
ואם בנשים עסקינן אז: מאחורי כל אישה עצבנית עומד גבר… סתם עומד… עומד מאחור ולא מבין, על מה הפעם :-)

היסטוריון של ספורט 16 בספטמבר 2014

+1

אוהד 16 בספטמבר 2014

אבל איפה קראת ששני שליש מהנשים תומכות בהישארות?
לפי הסקרים שאני קראתי:
אצל הנשים: 50-50.
אצל הגברים: 56 נגד עצמאות!!! ו 44 בעד.
כלומר ההיפך מהתיאוריה שלך.

גיל שלי 16 בספטמבר 2014

בכתבה בהארץ אצרף 'לינק מאוחר יותר

גיל שלי 16 בספטמבר 2014

http://www.haaretz.co.il/news/world/europe/.premium-1.2433845
בקרב הגברים ניכר רוב לתומכי העצמאות. הנשים מתנגדות נחרצות, מה שמצביע אולי על עימות בין גאווה לאומית לחשש מאי ביטחון כלכלי. עוד שתי קבוצות גיל שמתנגדות לעצמאות הן המצביעים מעל גיל 60, שחוששים לפנסיה שלהם והצעירים מתחת לגיל 25, שרבים מהם חושבים לנסוע ללמוד או לעבוד מחוץ לסקוטלנד. סלמונד דרש שבני 16 ומעלה יקבלו זכות הצבעה במשאל (בהבדל מבחירות, שבהן הגיל המינימלי הוא 18). ייתכן שעם היוודע התוצאות, יצטער על הקריצה לצעירים.

אוהד 16 בספטמבר 2014

אין לי מנוי בהארץ אז אני לא רואה את הנתונים, אבל גם אם אתה מצטט נכון, עדיין אני נוטה להאמין יותר לאתרים הבריטיים.
הנה עוד אחד:
http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/sep/11/scottish-independence-female-voices-women-yes-vote

גיל שלי 16 בספטמבר 2014

דווקא בקישור זה שהבאת מצוין שהיה פער גדול בקרב נשים נגד עצמאות, פער שגושר בימים האחרונים, וכעת יש שוויון סטטיסטי

אוהד 16 בספטמבר 2014

ועוד אחד עם הפרש של אחוזים בודדים אצל הנשים, אבל פה הגברים דווקא בעד (כמו שהארץ אומר) אבל לא בכזה הפרש.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2751102/Boost-Union-No-campaign-retakes-lead-new-poll-showing-Scots-53-47-against-independence.html

אוהד 16 בספטמבר 2014

הקישור הראשון הוא מה- 4/9, עוד לפני "הימים האחרונים".
למי להאמין?
כנראה, לאף אחד, אבל בוודאי שלא הייתי בונה תיאוריות ומסיק מסקנות.

גיל שלי 16 בספטמבר 2014

אני מניח שאתה מבין שכל ההתיחסות לעניין זה היתה בבחינת
tongue in cheek?

אוהד 16 בספטמבר 2014

אני לא הבנתי את זה ככה.
בכל מקרה, אני לא אוהב שימוש במספרים ועובדות לא נכונים ולא משנה מה המטרה.
בגדול אני לוקח כל מספר שאני רואה שטעון הוכחה, ואם הנושא מעניין אותי אז אני חיפוש מעמיק יותר.
על פניו היחסים נראו לי מופרכים ולכן עשיתי חיפוש ואכן המספרים שמצאתי שונים לחלוטין.
אין לי ספק שיהיו כאלה שיצטטו את הארץ (ואותך) ויסיקו מסקנות על ההבדלים בין גברים ונשים.
נו, מילא.

גיל שלי 16 בספטמבר 2014

הארץ נחשב למקור אמין בעיני, במיוחד אנשיל פפר שכתב את הכתבה, אני מודה שאני לא עורך תחקיר מעמיק לפני כל פוסט שכן אינני עיתונאי, אני כותב בלוגים. אני לא בודק מספרים, אני משתמש בזכרון, ככה זה בבלוגים, אני מניח שכאשר אנשים עושים תחקירים עמוקים הם לא מסתמכים על המספרים שאני מביא, שכן אין לי שום יומרה לבדיקה שכזו.
ייתכן ואינך מבין את הקונספט של בלוג, בלוג בא להעביר את הדעה שלי, דעה בלבד, ואני משתף אותך בדעה זו בזירה שלי שהיא הבלוג שלי.
אני לא עורך תחקירים, אלא מתייחס למידעים ולחוויות שאני עובר במהלך היום.
בכל מקרה אני מודה לך על הלינקים שאתה שיתפת, אכן עושה רושם שהפער שצויין אצל פפר נסגר. בכל מקרה עניין הנשיות היה רק פן אחד בפוסט זה, ולטעמי לא הפן החשוב ביותר, או זה שהפוסט מתבסס עליו. עדין אני מעדיף נשים בתפקידי ניהול על גברים באופן גס, כי לנסיוני, לא מתוך תחקיר שערכתי, נשים פחות נסמכות על האגו

אוהד 16 בספטמבר 2014

מבין את הקונספט של הבלוג ואת הנקודות שציינת בתגובה האחרונה שלך.

עדיין, שתי הפסקאות הראשונות של הבלוג קשורות לנתונים האלה, אז נראה לי שאתה רוצה לתת דגש חזק על זה.
על תשכח שיש כאלה שקוראים רק פסקאות ראשונות, ומבחינתם יש שתי אפשריות: 1. אתה כותב שטויות, 2. המספרים נכונים.

בנוסף נראה לי שגם מי שכתב את הכתבה בהארץ לא עשה חיפוש זריז לפני שפרסם את הנתונים.
זה כנראה הרבה יותר מספרים שגויים מאשר פער שנסגר.

אדם בן דוד 16 בספטמבר 2014

1. האם רווחי הנפט יעברו לסקוטים?
2. זכור לי ציטוט מטריינספוטינג "I dont hate the english. they are a bunch of wenkers. we, however, have been colonaized by a bunch of wenkers". לפעמים הרגש באמת מתעלה על ההגיון.
3. שמת לב שהבילס כבר עם 2 ניצחונות?

גיל שלי 16 בספטמבר 2014

נושא רווחי הנפט הוא נושא למו"מ אחרי עצמאות, הסקוטים בוודאי חשים שהרווחים יהיו שייכים להם.
הסיבה היחידה ההגיונית לכך שהבילס פתחו עם שני נצחונות היא היומן שלך, אבל אני חייב לציין שאתה מתרשל בניהול היומן, אתה אמור לכתוב לאחר כל משחק פרק

ניינר 16 בספטמבר 2014

Wankers!

אדם בן דוד 16 בספטמבר 2014

הכציב שלי באנגלית נוראי. סליחה. חשבתי לתרגם את המיטוט אבל "מאוננים" לא ממש תואם למקור.
אני מפחד לכתוב באופן שבועי את יומן ההפסד בסופרבול כדי לא לנאחס – אם אכתוב עכשיו והם יפסידו מול הצ'ארג'ס אני לא אוכל לישון בלילה

אסף THE KOP 16 בספטמבר 2014

עצם משאל העם הוא סטירת לחי מצלצלת לאנשי השמאל השונים שבהזויותיהם העולם הוא גלובלי ושלאומיות היא שורש כל רע.

הנה – העובדות מלמדות שבכל מקום עמים מעדיפים לחיות במדינה עצמאית משלהם.

זה ההבדל בין אלו החיים בעולם המציאות לאלו המתפרנסים מפנטזיות.

גיל שלי 16 בספטמבר 2014

אסף אין לי מושג על מי אתה מדבר. הסיבה היחידה שאני גר בישראל היא הזהות היהודית ישראלית שלי, אני בהחלט מבין את התפקיד של הלאום בחיי

אסף the kop 16 בספטמבר 2014

תקרא דה באזר

איציק 16 בספטמבר 2014

שתי הערות:
1. לגבי ההצבעה בסקותלנד – עדיין לא היה רב בהצבע כדי לטעון "בכל מקום עמים מעדיפים לחיות במדינה עצמאית משלהם." וההצבעות עד עכשיו בסקוטלנד מראות אחרת.
2. יש אוכלוסיות שלמות שמעדיפות לחיות לא במדינה שלהם, כי אם במקום אחר. שם לשמור על אורח החיים של מדינתם המקורית ולהרוס את החיים של התושבים במקום החדש. ראה את המוסלמים/הערבים מצפון אפריקה המהגרים למערב אירופה.

אסף the kop 16 בספטמבר 2014

איציק, לכן כתבתי עצם המשאל ולא תוצאות המשאל.

איציק 16 בספטמבר 2014

זוהי עצם של הכלב…

כחול 17 בספטמבר 2014

אוי אסף… פשוט תנוח.

פנדה 16 בספטמבר 2014

אני בעד היפרדות.
דבר ראשון – כי הפאונד נורא חזק, ומטבע סקוטי חלש אומר וויסקי סקוטי זול יותר! :)
אבל קצת ברצינות – כל הבעיות שהועלו פה הן בעיות של התחלה. כל הבעיות האלה הן כאלה שמסתדרות עם הזמן.
הבנק הגדול לא רוצה להיות סקוטי? אז אחרי שתסתיים תקופת חוסר הוודאות או שהוא יחזור לסקוטלנד, או שבנקים אחרים יגדלו למלא את החסר.
מטבע סקוטי חדש וחסר וודאות? אז יקח כמה שנים, המטבע יתייצב בצורה שתשקף את ערכו האמיתי.
קושי בגיוס הון? הרי אתה בעצמך מדבר על הבעיה העולמית של מציאת השקעות לעודף ההון שמסתובב בשווקים. אז ריבית על אגרות החוב של סקוטלנד אולי לא צריכה להיות כ"כ גבוהה כדי למשוך משקיעים, בעיקר אם מצליחים לשווק את זה עם הילה של לאומיות סקוטית. (סה"כ יש לא מעט סמפטיה בעולם לסקוטים).
הנפט יהיה שייך לבריטים? אם סקוטלנד מכריזה עצמאות, יש לה מים טריטוריאליים, ובמים האלה נמצאים מאגרי הנפט. למה שהם ישארו בחסות בריטית? על מה זה מבוסס?

אריאל גרייזס 16 בספטמבר 2014

לא הבנתי את "קצת ברצינות". יש משהו רציני יותר ממחירי הוויסקי?

Amir A 16 בספטמבר 2014

למה בארה"ב אני קונה בקבוק של WILD TURKEY 81 ב-72 ש"ח ובישראל מחיר המחירון הוא 200 ש"ח?

אריאל גרייזס 16 בספטמבר 2014

מסים, כאילו דה

Amir A 16 בספטמבר 2014

מיסים אני מבין. אבל פי 3 במחיר? מה כבר יש לו לאדם בחייו? קצת הנאה פה ושם על כל החרא שהחיים מנפיקים לנו. ולשתות קצת אלכוהול פה ושם זה חלק מההנאות הקטנות, אז גם את זה צריך להשחית?

פנדה 17 בספטמבר 2014

דווקא מיסים ירדו במקרה הספציפי הזה. זו כנראה סתם חמדנות ישראלית טיפוסית של המוכרים…

פנדה 17 בספטמבר 2014

האמת היא שדווקא ראיתי לאחרונה הרבה דוגמאות לכיוון ההפוך – מחיר של ג'יימסון 12/גולד/18 ונראה לי שכל סקוטי מעל 50$ ירדו במחיר. הבעיה בארץ היא שצריך לדעת גם איפה לקנות. כבר יצא לי לראות באיזו חנות בת"א בקבוק 750 מ"ל של ג'וני בלאק ב-600 שקלים, וכששאלתי אם זה איזו מהדורה מיוחדת לא הבינו בכלל מה אני רוצה ולמה אני שואל, כי הרי זה מחיר הרגיל.

גורביץ ' 16 בספטמבר 2014

מחירי הערק

Tal 16 בספטמבר 2014

הייתי בסקוטלנד לפני כשנה ואני מאוד מבין לליבם. מדובר במדינה שרואה עצמה כיישות עצמאית לכל דבר- יש להם פרלמנט עצמאי, שיטת משפט שונה, גרסה מקומית ללירת הסטרלינג (עם אישיים סקוטיים), מוסדות שלטון, בירה ואפילו יחידות מסויימות בצבא. זאת, מבלי להזכיר בכלל את המורשת העצמאית המפורשת ויחסי האהבה שנאה עם האנגלים.

הם עד היום אומרים בגאווה גדולה שאנגליה לא כבשה אותם, אלא הם כרתו ברית עם האנגלים וככה נוצרה בריטניה הגדולה, למרות שבמבט כיום זה לא מרגיש כ"כ ככה.

אישית אני לא מבין בצורך בגבולות בין מדינות במצב כלכלי שווה יחסית (כמו במערב אירופה), אבל אני חושב שכמעט כל לאום היושב בטירטוריה מוגדרת ומרגיש צורך בביטוי עצמי ראוי לתת לו להקים מדינה.

Zak 16 בספטמבר 2014

בשורה התחתונה, בתור אוהד נייטרלי – בעד מי אנחנו?

איציק 16 בספטמבר 2014

ליברפול!!!
;)

בני תבורי 16 בספטמבר 2014

בעד לפרוייג.

פורד פרפקט 16 בספטמבר 2014

1+

פנדה 17 בספטמבר 2014

לא אוהב את המעושנים. תן לי גלן-פידיך כל יום. גם בלווני סבבה, או ארדברג…

austaldo 17 בספטמבר 2014

איך ארדבג אם אתה לא אוהב מעושנים? כל הוויסקים של ארדבג מאוד מעושנים, וארדבג קוריווראקן זה הוויסקי הכי מעושן שאני מכיר.
המיזקקה של ארדבג נמצאת על אותו חוף בערך 5 ק"מ מהמיזקקה של לפרואיג, כשבאמצע הדרך יש עוד מיזקקה (של לאגאבולין)

פנדה 18 בספטמבר 2014

העישון משאיר שם טעם אחר. לא יודע להסביר.

austaldo 18 בספטמבר 2014

אז ככל הניראה העישון זה לא מה שמפריע לך אלא המליחות, שזה די ייחודי ללפרואיג

גיל 16 בספטמבר 2014

מאמר מעניין ברוח הזו התפרסם פה: http://www.ft.com/intl/cms/s/0/67017a0a-390d-11e4-9526-00144feabdc0.html#axzz3DTuko9XF

לדעתי זה יהיה אסון עבורם, לפחות לתקופה של כמה שנים אם לא עשורים. יש להם הרבה יותר מה להפסיד מאשר להרוויח כי תקופות של אי וודאות הן לא טובות למשק. יכול להיות שהגאווה הלאומית שלהם חשובה להם יותר אבל אני בספק אם רובם ניתחו את ההשלכות של ההפרדות. הרי מצביעים שם מגיל 16 אז איך אפשר לצפות לשיקול דעת מאוזן? בסופו של דבר הם לא יפרדו ויצביעו נגד.

סוס זקן 16 בספטמבר 2014

הסיכום הטוב ביותר, לדעתי, של הטיעונים בעד ונגד, ממישהו שבאמת מבין:

https://www.youtube.com/watch?v=-YkLPxQp_y0

אנונימוס 17 בספטמבר 2014

אם כבר זה באמת בחור שמבין ענין
https://www.youtube.com/watch?v=W6vDzf-wSbk

יואב 16 בספטמבר 2014

לא ברור לי איזה סיכון בן גוריון לקח? איזה אפשרויות עמדו בפניו? פלישה של צבאות ערב אם הוא יכריז לעומת פלישה של צבאות ערב אם הוא לא יכריז ? הבריטים זרקו אותנו למים והאפשרויות היו לשחות או לטבוע…

אביאל 16 בספטמבר 2014

זה בדיוק מה ששאלתי את עצמי.

אסף the kop 16 בספטמבר 2014

יואבי, אתה צודק למרות שאתה אוהד יונייטד.

יואב 16 בספטמבר 2014

אתה אולי מבלבל אותי עם מישהו אחר, אני בכלל אוהד של איאן ראש

אסף the kop 16 בספטמבר 2014

ייתכן.
השם שלך בשימוש של מגיב ותיק אחר.

בזבוז 17 בספטמבר 2014

שלי (זה שם פרטי ?) אתה פשוט טיפוס מתנשא, אני מסכים עם שוחט ששחט אותך , איך אתה בכלל מעז להעלות את הנושא, הרי אין לך שמת מושג אמיתי מה קורה שם, וגם ההשערות המופרכות שלך פשוט מגוחכות ולא נכונות.
מהיכרותי הרבה עם סקוטים וסקוטיות(הכי טוב סקוטיות אם אתה מבין למה אני מתכוון . אתה לא מבין …) יש כל כך הרבה נוסעים שלא נגעת בהם שזו פשוט דמגוגיה מצחיקה שלא לומר דמגוגית המונים פשוטה

shohat 17 בספטמבר 2014

לא שוחט ולא בן של שוחט. אני מאד מעריך את גיל ומאד נהנה לקרוא אותו. במקרה הזה הסתייגתי. לא נגזים בדרמה.

בהצלחה לסקוטלנד, שיבחרו נכון.

בלינדר 18 בספטמבר 2014

גיל,

נשים זו האולכוסייה הזאת שתולשת שיערות מאברי המין שלהן עם שעווה חמה, לא?

אני לא בטוח כמוך שהן מייצגות את כליל השפיות והמחשבה ההגיונית.

Comments closed