יוקר מחיה, ועל ההבדל בין בעיות ובין תוצאות

איך הייתם מתייחסים לכותב שהיה מתחיל את הניתוח על הפסדה של ליברפול אתמול במשפט, הבעיה הגדולה של ליברפול היא ההפסד 3:0 לריאל מדריד אתמול? בספורט ברור ההבדל בין תוצאות ובין הגורמים, בתחומים אחרים בחיים מסתבר שהאבחנה משום מה קשה יותר.

*

רבים טוענים שהבעיה המרכזית בכלכלה הישראלית היא יוקר המחיה כאן. יוקר המחיה נמדד לפי מחירים בסופר לדוגמה, ומחירים הם מספרים. יש כאן רמז, מספרים מייצגים בדרך כלל תוצאות ולא גורמים, מספרים הם לא בעיה, הם מקסימום סימפטום של בעיה. כמו שלא ניתן לטפל בתוצאה של ליברפול באמצעות שינוי המספרים על לוח התוצאות, כך לא ניתן לטפל ב"בעיית" יוקר המחיה באמצעות הורדת המחירים. בעוד שאוהדי ליברפול סומכים על ברנדון רודג'רס שיטפל בבעיות שגורמות לליברפול להפסדים מהסוג של אתמול, אני למשל לא ממש בטוח שהמאמן של הכלכלה הישראלית מבין את הגורמים לתוצאה של יוקר המחיה הגבוה.

*

יוקר המחיה נמדד גם כנגד ההכנסה לנפש המקומית. יוקר המחיה הוא אך סיסמה שנזרקת לאוויר, התפקיד של המאמן הוא להבין את התהליכים שמובילים ליוקר מחיה גבוה לעומת שכר נמוך יותר.

*

כאשר המאמן מבקר את התזות השולטות בעולם, קרי את הכלכלה כתורה, כדאי שיבין קודם את התורה עצמה. לדוגמה, כאשר הוא קובע שחוקי הכלכלה נקבעו בידי אדם, האם הוא טוען שתורת הייחסות חוקקה על ידי אלברט איינשטיין? חוק כלכלי כגון ביקוש והיצע איננו חוק שנקבע שרירותית על ידי אדם, כמו שאדם קבע שאסור לעשן באצטדיון כדורגל. היצע וביקוש נועדו לתאר התנהגות אנושית, חוקי הכלכלה נועדו למדל התנהגויות אנושיות, הם לא באו לקבוע את התנהגויות אלה. לאחר מכן ישנה מחלוקת כיצד כדאי לטפל במצבים כלכליים, אך אלה אינם החוקים.

אכן פרופסור כהנמן מביא דוגמאות רבות לכך שהאדם אינו בהכרח רציונאלי, והניתוח הטכני של מניות מדגים כיצד מחירים מושפעים מטרנדים והתנהגות ולא רק משווי. אולם אין בכך כדי לשנות את המהות של הכלכלה. בקיצור, בהחלט ניתן לבקר את מי שחושב שצריך לקצץ בתקציב לאור כך שהגרעון חייב לעמוד על אחוז מסוים ביחס לתוצר. אך עדין צריך לתת סיבות כלכליות לכך שהטקטיקה הרצויה היא שונה כיום. כאשר ריצ'ארד קו כלכלן יפני, טוען שהדרך היחידה להלחם בגורמים המביאים לתהליך דפלציוני ביפן היא באמצעות הרחבה פיסקלית, ולא באמצעות הרחבה מוניטרית, הוא מבקר את הטקטיקה הכלכלית השלטת, לא את עצם הקיום של גורמים כלכליים.

לגמרי במקרה יש היום בכלכליסט עוד ניתוח דומה לזה של ריצ'ארד קו

http://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3643218,00.html

*

בעיית יוקר המחייה בישראל היא נגזרת. אני כלל לא בטוח שקיימת בעיית דיור, ואם מחירי הדיור גבוהים מדי, עדין אין בכך מספיק כדי לקבוע שמדובר ב"בעייה" כלכלית. אם למשל נשווה בין ברלין ותל אביב, נמצא שבעדו שבגרמניה אחוז בעלי הבתים נמוך בהרבה מ50, בישראל אחוז בעלי הבתים גבוה מ70. כלומר, אולי הדרך להלחם בבעיית הדיור היא לא באמצעות הורדת מחירי הדירות, אלא באמצעות יצירת אפשרות לשכירות הוגנת? מאוד עוזר להגדיר את הבעיה, לפני שנגשים להלחם בה.

*

הבעיה הכלכלית בישראל לא שונה בהרבה מהבעיה הכלכלית הרווחת בעולם כולו. שנים של גישה כלכלית מסוג מסוים יצרה הטייה מוחלטת ביחסי הכוחות. לטעמי אין נכון ולא נכון בגישות כלכליות, כל גישה כלכלית נתונה למניפולציה על ידי הכוחות הנהנים ממנה. על מנת לטפל בבעיה שיוצרת את יוקר המחיה כדאי לטפל בגורמים שעוזרים להגביל את השכר ולהעלות את המחירים. אם היה לנו שר אוצר שמתעסק בכלכלה ולא בכותרות בעיתונים, היינו מקבלים הצעה לעסקת חבילה חדשה במשק. עסקה שמציעה לדוגמה, העלאה מהותית בשכר המינימום, ביטול האפשרות של העסקת עובדים באמצעות קבלן בשירות המדינה, ובתמורה ביטול הקביעות. דאגה לחלוקת הכנסות שווה באמצעות פטורים ממס חברות ומס דיבדינדים לחברות שמנהיגות סולם שכר בעל רציונאל אחיד מהמנכ"ל ועד אחרון העובדים, ומדיניות תגמול אחידה של שיתוף ברווחים על פי קריטיריונים אחידים, כלומר כולם זכאים לבונוס, כולם זכאים לאופציות וכדומה. עסקת חבילה שמעודדת תחרות ויצירת אפשרות לצריכה כתוצאה מהשתכרות טובה יותר, על חשבון עידוד ההון במחשבה שיצירת הון תייצר השקעות טובות יותר.

הבעיה היא שבשביל זה צריך להבין כלכלה, ולא לבטל את עצם קיומה.

images

ההפסד לריאל
חידון מספר 420. שיאי המבקיענים לכבודו של מסי

54 Comments

אריאל גרייזס 23 באוקטובר 2014

קראתי הבוקר את הטרנסקריפט המלא של הנאום של לפיד אתמול. אני דווקא חושב שיש הרבה בדברים שהוא אומר. יש הרבה מאוד מקובעות בדרך שבה חושבים באוצר ובאמת יש צורך בשינויי פרדיגמה בכל מיני דברים. אני חושב שיש אצלו המון רצון טוב. הוא מבין שיש בעיה.
הבעיה אצלו שהוא שטחי מדי וכמו שאמרת – לא ממש מנסה להבין את התיאוריות השונות ולנסות לעשות רפורמות אמיתיות. אין פה שום חזון קדימה.
ליד השם של יאיר לפיד באנציקלופדיה יכתבו "הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות"

גיל שלי 23 באוקטובר 2014

מסכים לגמרי, ומכאן התסכול הגדול שלי. בניגוד לרבים אחרים, אני לא חושב שיאיר לפיד הוא חלק מקונספירציה של האנשים שרוצים להשאיר את הסדר הקיים על כנו. אני משוכנע שכוונותיו טובות, הוא פשוט לא טורח להתעמק, ללמוד, להבין, עושה רושם שהוא מניח שהוא יודע.
זה מזכיר לי את הוויכוחים שלי עם הבן שלי (בן 15 וחצי), משום מה הוא חושב שהוא יודע דברים למרות שלא קרא עליהם יותר מדי, ומתווכח מתוך שכנוע עצמי עמוק שהוא צודק בלי להקשיב. זו המחלה שכהנמן מתאר, הסתמכות על אינטואיציה במקום הלא נכון

אוהד 23 באוקטובר 2014

ועל זה אומרים: לא, את…

גיל שלי 23 באוקטובר 2014

לא מכיר, אף פעם לא השתמשתי בצמד מילים זה, נראה לי די טפשי למען האמת. אם אתה מראה לי בעיה אצלי, אף פעם לא אגיד לך בחזרה, ומה אצלך

אוהד 23 באוקטובר 2014

בלי להעליב, התכוונתי לביקורת שלך על הבן שלך שקצת מזכירה אותך.
אתה ציינת שאין לך השכלה פורמלית בכלכלה ולמרות זאת אתה מתווכח עם כלכלנים.

גיל שלי 23 באוקטובר 2014

אוהד, יכול להיות שעוד לא הבנת, אין לי השכלה פורמלית אך לא חסכתי בקריאה, זה לא בדיוק אותו דבר, ותאמין לי הבנתי אותך במקור, אני זוכר טוב את התגובות של כולם, וגם את שלך כך שידעתי לאיפה אתה חותר

ליאור 23 באוקטובר 2014

ביטול הקביעות :). רק תנסה לרמוז משהו בנושא, ותוך שנייה כל המדינה תושבת, כמובן בתמיכתם המלאה של כל מיני שלי יחימוביצ'ים ודוב חנינים. הקביעות לא תלך לשום מקום, ולכן גם ההעסקה הקבלנית הנרחבת שנובעת ממנה לא תלך לשום מקום.

גיל שלי 23 באוקטובר 2014

ברור שתהיה התנגדות, ובצדק אפילו. אני מציע את זה לא כהכתבה אלא כהצעה למו"מ, תמורת ביטול הקביעות לתת העלאה בשכר, ביטול עובדי קבלן ועוד. יש כאן תרגיל פוליטי, אתה מכריח את ההסתדרות לגלות את היד, האם היא דואגת לכלל העובדים או למחוברים בלבד

אריאל גרייזס 23 באוקטובר 2014

בשנות השמונים עדיין הייתי ילד צעיר אבל אני זוכר את הדחיפות שבה ניגשו לטפל באינפלציה ואת עסקת החבילה שמודעי תפר עם ההסתדרות. כל צד ויתר על משהו כי היה ברור שצריך לטפל במצב שיצא מכלל שליטה.
הבעיה היא שכרגע (קצת כמו המצב עם הפלסטינאים) יש מין סטטוס קוו שמרגיש שהמצב לא חמור מספיק שמצריך פעולה כוללת ומקיפה. אז עושים פעולות נקודתיות (מע"מ אפס וכו') בלי להבין שצריך רוויזיה כוללת של שוק העבודה בישראל. במצב כמו שהוא כרגע, אני לא רואה לא את ההסתדרות ולא את האוצר הולכים למהלך גורף מהסוג הזה, פשוט כי עוד אין אסון כרגע שיכריח אותם לעשות את זה

גיל שלי 23 באוקטובר 2014

אז זהו שיש אסון והוא אסון עולמי. הבעיה היא שבמקום עסקת חבילה עשו הרחבה מוניטרית

yaron 26 באוקטובר 2014

מדויק!
השאלה היא אם באמת אפשר להתמודד מול האסון העולמי הזה בדרך כלשהי שלא כוללת ריבית נמוכה ושקל חלש.
כמובן שהכוונה היא ל-להתמודד כך בניגוד לכלכלות הגדולות בעולם שממשיכות בהרחבות כמותיות שיטתיות.

שי 23 באוקטובר 2014

עופר עיני דווקא ניסה לעשות מהלך כזה בשוק העבודה, לפני קיץ 2011 של המחאה, אבל באוצר לא הרגישו את הלחץ…
(שמעתי את זה מפרופ' אביה ספיבק ששמע מעיני)

אריאל גרייזס 23 באוקטובר 2014

אני לא אאמין לעיני גם אם הוא יגיד לי שהשמש הולכת לזרוח מחר בבוקר.

שלו 23 באוקטובר 2014

גילוי נאות, אני בעל קביעות במשרד החינוך.
גילוי נאות, אני נגד קביעות.
עכשיו לעניין.
היה הסכם בין המדינה למוריה, אתם תהיו מבוזים על בסיס יום יומי,
הן ע"י התלמידים והן ע"י הוריהם.
תרוויחו משכורת רעב.
בתמורה תקבלו מספר דברים:
חופשת קיץ,
פנסיה תקציבית,
והידיעה שלא תפוטרו אם אחרי 30 שנה תהיו שחוקים מההתמודדות עם 40 ילדים מתברים מלאי מרץ שלומדים דברים שלא מעניינים אף אחד.

אז את הפנסיה לקחו (והשאירו לאלו שבאמת מכבידים עליה).
עכשיו אתם לבטל גם את הקביעות של המורות לתנ"ך…
אז פעם הבאה שתבואו אלי לשיעור פרטי בפיזיקה או במתמטיקה, ואדרוש ממכם 250 ש"ח,
אז תדעו שזה כולל את הזכויות הסוציאליות,
והעובדה שזה לא משתלם לי ללמד אותו דבר בחמישית מחיר בכיתה, וזה בשביל הפנסיה ובשביל הקביעות.
ולא אני לא עושה הנחות, כי אני משלם מיסים וזה השוק הפרטי הגלובליזציה והגפיטליזם הטיפשי שאתם סוגדים לו.
תודה לאל שיש לי תור אין סופי של תלמידים, ושיתמוטט החינוך או השירות הציבורי.

גיל שלי 23 באוקטובר 2014

לא הבנתי, שלו, בכל מקרה באיזה אזור אתה מלמד?

שלו 23 באוקטובר 2014

יקנעם ונצרת עילית חינוך ציבורי.
פרדס חנה כרכור והסביבה פרטי.
הנקודה היא שלאחד הציבורים הכי מוחלשים (מורים) לוקחים את הדבר היחידי שיש להם, ההגנה מפני פיטורים (קביעות).
אציין שזו הגנה מהליך פיטורים לא הוגן, כי עדיין ניתן לפטר מורה אם הוא גרוע.
המדינה רק מרע את תנאי העסקה של עובדיה בעזרת עובדי קבלן ותנאי העסקה מתדרדרים והולכים.
אבל מתלוננים על רמת החינוך.

גיל שלי 23 באוקטובר 2014

אתה צודק לגמרי, לכן כמובן חלק מעסקת החבילה צריך להיות איסור על שימוש בעובדי קבלן בשירות הציבורי

גיל שלי 23 באוקטובר 2014

וקצת יותר ברצינות, זו היתה עסקה לא טובה למורים ולא טובה למדינה. המורים צריכים לקבל שכר טוב והוגן, המדינה צריכה לקבל מורים טובים ולא שחוקים. אסור היה לקחת את הפנסיה בלי לתת משהו בתמורה, ואני גם לא מציע לקחת את הקביעות בלי לתת משהו בתמורה.

שלו 23 באוקטובר 2014

אבל יש לך מגיבים שכל מה שיש להם לכתוב הוא נגד הקביעות, ולא על העובדה שמורה מרוויח 5000 ש"ח.

אריאל גרייזס 23 באוקטובר 2014

כשאנשים רואים קביעות מול העיניים הם לא רואים מורים, הם רואים עובדי נמל ופקידים בביטוח לאומי שעובדים בקצב של נמלה ועדיין אי אפשר לגעת בהם. אני לא אומר שזה בסדר – להיפך, אנשים צריכים להבין בדיוק מה זה אומר.
והאמת היא שגם מורים עם ותק של 30 שנה שלא זזים לשום מקום בגלל קביעות זאת בעיה. אלו אנשים שלא מתוגמלים על הצטיינות והשאיפה שלהם (אני יודע, חמותי היתה מורה) היא בעיקר להגיע לפנסיה. זה לא מצב בריא. גם פה צריך רפורמה, אם כי אני לא בטוח מה היא.
ונושא עובדי הקבלן הוא מחפיר בכל קנה מידה

שלו 23 באוקטובר 2014

פעם התקווה היחידה של מורה הייתה לצלוח את החיים ולהגיע לפנסיה המסכנה שלו.
היום הפנסיה אפילו פחות טובה…
וכולם הארגון ההסתדרות והאוצר עושים סיבוב על המורים.
חותמים על הסכמים, והיחידים שממלאים את חלקם הם המורים.

Zofo 23 באוקטובר 2014

שלו ואריאל.
אולי לפני 10-15 שנה זה היה נכון.
עם כל הכבוד למורים של פעם היום אפילו האנשים מבזים את המקצוע.

הרפורמה צריכה להיות מקצועית דבר ראשון ומתגמלת כראוי.
יש המון מורים ומורות היום שלא הייתי נותן להם שקל עודף על עבודה חובבנית במשך 8 חודשים בשנה.

שלו 23 באוקטובר 2014

zofo,
אין הנחתום מעיד על עיסתו…
אבל באמת רשימת בתי הספר שמעוניינים בשרותי ארוכה מיני ים…
הרבה מאוד בוגרי טכניון נכנסים היום למערכת מתוך ערכיות,
יש גם הרבה מורים טובים מאוד במערכת.

Zofo 23 באוקטובר 2014

שלו
יש ויש וכמובן שאני לא מתכוון להכליל.
סתם כאינפורמציה שני הורי כבר 40 שנה במערכת החינוך, אחותי ויש עוד.. אני מכיר אותה היטב.
לגבי הרוח של אנשים טובים שמגיעים למערכת זו ברכה גדולה.

בן משפחה של אישתי עזב משרת מנהל בחברת היטק אחרי 20 שנה כדי לתרום ולהיות מורה.
עד כאן יפה וטוב אך אז אתה מגיע למערכת די חולה אם נאמר את האמת.

מצד השני יש המון מורים ובעיקר מורות שמבזות את המקצוע בכל פרמטר שתבדוק.
שפה נמוכה, לבוש לא הולם, ובעיקר בעיקר הם לא משמשים מודל לדוגמא.

סיפור המורה עם האייפד הוא רק קצה הקרחון…

השינוי יגיע בהתמקצעות ושינוי מערכתי כולל.
מורה טוב זה מורה שצריך להרוויח יותר מתכנת מנוזל ויושב 7 שעות על פייסשטות ומקבל 5 ספרות בלי להתרגש.

שם המדינה חייבת לתת עדיות עליונה לחינוך ותרבות בצורת תגמול ומקצועיות.
כנ"ל לגבי מערכת הביטחון

Zofo 23 באוקטובר 2014

עדיות= עדיפות.

דרך אגב אני בטוח שאם תיקח היום 100 מורים כחתך ותעשה להם מבחן בגיאוגרפיה בסיסית, הכרת הארץ והיסטוריה, כמות הנכשלים תהיה לא קטנה.

יניר 23 באוקטובר 2014

אין ממש תחושת דחיפות ולראיה ראה את התור מול חנות אי דיגיטל אתמול. לשיפור המצב יש אוסף של פתרונות די ברורים ואין צורך לשנות חוקי כלכלה ולהמציא מודלים.
מה שכן חסר כאן זה קואליציה חזקה ויציבה, מנהיג בעל עוצמה ומשבר אמיתי. עד אז עיקר העיסוק יהיה בנאומים וצעדים פחדניים שלא פוגעים באף אחד ישירות אלא רק בכולנו בעתיד

אלון 23 באוקטובר 2014

לא מבין בכלכלה יותר מדי, אבל כתבת שאולי דרך להלחם במחירי הדיור זה שכירות הוגנת, מחירי השכירות המופרזים ותעבת הבצע של בעלי הדירות לא בדיוק נובעת מבעיית מחירי הדירות בשוק?

גיל שלי 23 באוקטובר 2014

לא מכיר מונח כמו תאבת בצע. בעלי הדירות אמורים לרצות לקבל כמה שיותר עבור השכירות, ואין קשר בין מחיר הדירה ומחיר השכירות, זה קשור לשוק עצמו. אם היתה פה בנייה לשכירות למשל (בין אם ממשלתית, עירונית, עידוד להשקעה הונית ועוד) היצע הדירות לשכירות היה עולה, ומחיר השכירות יורד. זו רק דוגמה

אוהד 23 באוקטובר 2014

והנה חוסר ההשכלה הפורמלית שלך יוצאת החוצה.
אין קשר בין מחיר הדירה למחיר השכירות?
אין כלכלן אחד שיסכים איתך.

גיל שלי 23 באוקטובר 2014

בנושא זה אולי יש לי מחסור בהשכלה פורמלית, אך הרבה ידע מעשי בהיותי בעלים של חברה קבלנית ושל כמה דירות. זה שאין כלכלן שיסכים איתי זה בסדר גמור, אבל, בישראל היתה תקופה ארוכה מאוד בהם מחירי הדירות עלו, בלי שמחירי השכירות עלו, מהסיבה שאנשים כמעט לא שכרו דירות (מדובר על שנות השבעים והשמונים), ובכל מקרה אין מתאם בקצב עליית מחירי הדירות ובקצב עליית מחירי השכירות. כדי שלא תחשוד בי שאיני מודע כלל לכללי הכלכלה, אני יודע היטב ששכירות נמדדת בתשואה על מחיר הדירה, אך אם תבדוק תמצא שהתשואה עצמה משתנה ולא בהתאמה למחיר הדירות אלא בהתאמה למצב שוק השכירות, ריביות במשק וכו', זה לא מחיר הדירה שקובע את מחיר השכירות, רחוק מכך

אוהד 23 באוקטובר 2014

לפעמים אני נשמע מזלזל, בטח ובטח בתגובה באינטרנט, אז אני מתנצל מראש.

לא אמרתי שאין גורמים אחרים שמשפיעים על מחיר השכירות, אבל להגיד שאין קשר בין הדברים זה לא רציני.

ברור שהמשתנים שציינת משפיעים גם, אבל לא רק.

מחיר הדירה משפיע בצורה קריטית על השכירות, ולא משנה כמה דירות יש לך.
אני מבטיח לך שלי יש יותר…

גיל שלי 23 באוקטובר 2014

אתה צודק, ברור שיש קשר, אך לא חד חד ערכי.
אם תראה לי את שלך, אראה לך את שלי :-)

Zofo 23 באוקטובר 2014

הקשר היחידי בינהם הוא בעלי דירות חזירים תאבי בצע ושוכרים שמתנהגים כאחרוני הבהמות ורצים לשלם, חוץ מזה אין קשר.

אלא אם כן אתה בובה על חוט שמישהו מחליט בשבילך מה אתה צריך לקנות ובאיזה מחיר.

לא מתאים לך, אל תקנה או אל תשכור.

קורא 24 באוקטובר 2014

אני קצת לא מבין למה בכלל מדברים על בנייה לשכירות ועל כל מיני דברים כאלה. בברלין העניינים נורא פשוטים: רגולציה על מחירי השכירות וחוסר מתן אפשרות לבעלי הבתים להעלות מחירים לשוכרים, זה הכל. נדל"ן, במצב הנוכחי בו יש מחסור בדירות, הוא לא אפיק השקעה לגיטימי והמדינה צריכה לעשות כל מה שהיא יכולה לדחוף החוצה כל מי שמשקיע בענף הזה כרגע, כולל מסים כבדים.

Sun 23 באוקטובר 2014

מה שאהבתי מאד בפוסט שלך הוא העובדה שלא נצמדת לאידיאולוגיה, אלא לפתרונות. הצעת פתרונות מסוימים, מה שלא עושים הרבה בכלכלה הישראלית (ובעיתונות).

אדם בן דוד 23 באוקטובר 2014

אולי זה הזמן הזה בשבוע או חוסר בשעות שינה-
אבל אני מסכים עם כל מה שנכתב.
גם בטור וגם בתגובות.

אני רוצה רק להעיר שמי שתפר את העיסקה היה גם פרס. ושעם כל הביקורת שיכולה להיות עליו יאמר לזכותו שהוא תמיד חשב בגדול.

אני גם חושב שהכוונה של יאיר לפיד בנוגע לזה שחוקי הכלכלה נקבעו בידי אדם ושאפשר לשונתם הייתה לגבי החלק המעשי של החוק- ולא החלק התיאורי.
הווה אומר- ניתן לנתח מגמה, זה קבוע – הנתונים עצמם קיימים (בלי להיכנס לשקר הסטטיסטיקה וכו).
החלק של חוקי הכלכלה בהם מצביעים על מגמות, סיבות ובעיקר השלכות- הוא החלק הנתון בידי אדם.
אני חושב שהוא התכוון שהוא רוצה שיתחילו לחשוב אחרת.

אני מסכים שיש מקום להיתייחס יותר לגורמים ופחות לתוצאות.
אני מאמין ומקווה שגם הוא יודע את זה, והוא מתמקד ב"יוקר המחיה" כי הוא בכל זאת פולטיקאי וצריך להתייחס למה שמעסיק את הציבור.

חוץ מזה- אני חושב שטרייסי צ'פמן כבר תיארה את התקופה הנוכחית:
http://www.youtube.com/watch?v=Q2wneBVssPc

אני חושב שההתעסקות הציבורית בנושאי כלכלה התגברה ובעיקר התעמקה בשנים האחרונות- בזכות המצב, המחאה והרשתות החברתיות.

אמן.

Zofo 23 באוקטובר 2014

תקרא לי נאיבי או לא מבין מספיק אבל לטעמי הבעיה היא מתחילה ונגמרת בצרכן הממוצע.
מנכ"ל חברה X יכול לשים איזה תג מחיר שהוא רוצה. הצרכן מחליט בסוף אם לקנות או לא ואין כאן שום תחום אפור.

זה מתקשר גם לעובדה שאם מנצ'סטר קבעו תג מחיר לרונאלדו ויש צרכן בקצה שמוכן לשים את הכסף אז כל מי שקופץ לאותה הסירה שיפסיק להתבכיין.

אוהדים בוכים על הכרטיסים אבל אין להם בעיה ששחקן מקבל 400 אלף דולר בשנה על כלום ושום דבר.

מבחינה תיאורטית הצרכן הוא המהפכן הגדול ביותר ובעל היכולת ההשפעה הגדולה ביותר אבל משום מה הוא עסוק בלנסות להקשיב שוב לאיזה יאיר לפיד חסר משמעות אחד. וכן הוא חסר משמעות כי הוא לא המוציא לפועל.

וכבר שמתי אצל איציק את הלינק הזה אבל גם כאן הוא יעשה טוב אז בבקשה:
http://youtu.be/InBiaRBUjUs

עידן. 23 באוקטובר 2014

בדיוק לפני שקראתי את הפוסט הזה, נכנסתי לכתבה בוואלה על השקת האייפון 6.

http://tech.walla.co.il/item/2795211

מה אני אגיד לכם, יש רגעים בהם אני לחלוטין מיואש מהאנשים במדינה הזאת…

Zofo 23 באוקטובר 2014

זה לא רק כאן ידידי.
אובייקט בגודל של פחות מעשרה ס"מ גורם לאנשים להתנהג כמו פרות בכניסה למכון חליבה.

אח"כ הם בוכים על מילקי…

Amir A 23 באוקטובר 2014

יישמע אולי קצת קטנוני (לטעמי זה לא קטנוני), אבל זו לא פעם ראשונה שאתה מזכיר את דניאל כהנמן ומחקריו על אי הרציונליות בחשיבה האנושית. למען ההגינות חשוב לציין שסדרת המחקרים פורצי הדרך משנות ה-70 שעליהם מדובר בוצעו על-ידי עמוס טברסקי ודניאל כהנמן, ואם הראשון לא היה נכנע לסרטן נדיר בעין הוא היה עומד על הבמה באוסלו לצידו של כהנמן.

גיל שלי 23 באוקטובר 2014

צודק, אתקן להבא

איציק 23 באוקטובר 2014

כמו שאומרים, קצת הרבה באיחור אגיד שזו אחת הפעמים הבודדות שאני חושב שהבנתי (לפחות חלק גדול מהכתוב) :-)
אני לא חושב ששר אוצר צריך להיות מבין גדול בכלכלה או כלכלון בעצמו, כמו שאני לא חושב ששר ביטחון צריך להיות יוצא צבא, וכדוגמא, משה ארנס לא היה גרוע מרוב הגנרלים בתפקיד. ואחרי כל זאת, זה גם לא אומר שאם אתה לא מבין בכלכלה זה מבטיח לך להיות שר אוצר טוב. ובכול זאת אומר כך, לפיד שם את האצבע על נקודה כואבת של פקידי האוצר באומרו שהידע שלהם וההערכה העצמית הגבוהה הכניסה את המדינה לבור עמוק. לכן הוא דורש מהם פתרונות אחרים עם חשיבה אחרת. הוא אומר שסדר הערכים מבחינתו צריך להישתנות והוא מוכן לסכן א' כדי להרויח ב'. אני חושב שדי אין לו מושג איך להשיג זאת, אך מה שהוא אומר לפקידי האוצר: זה מה שאני רוצה, עכשיו תבנו תוכנית בהתאם לכך. אם זה מה שיהיה, הרוחנו… אולי…

אריאל גרייזס 23 באוקטובר 2014

שהו, שההרגשה שלי היא לא שהוא אומר תפקידי האוצר שיציעו משהו אחר אלא יותר מנסה להסביר להם למה ההתנגדות שלהם לתוכנית מעמ אפס שלו או להגדלת הגרעון לא נכונה. אין ענווה אצל האיש הזה וזה עולה מכל פוסט וכל נאום שלו וזה מטריד מאוד.
אולי הכלכלנים טועים ואולי צריך שהם יחשבו על דברים מחדש אבל רבאק – אולי גם אתה טועה? ומה ההשלכות של זה שאתה טועה,אתה מבין?

איציק 24 באוקטובר 2014

יכול להיות שהוא טועה (ולפי התגובות כאן, כנראה והוא טועה). מה שצריך להיות מבחינתי, זה שנערי האוצר יביאו תוכנית ריאלית ומבוססת מבחינת תאוריות כלכליות בכיוון שמטוה שר האוצר. במקום מע"מ אפס שיביאו חלופה (למרות שזה כבר הפך פרנציפ מיותר), במקום שמירה פנאטית על הגרעון שיביאו מנופי צמיחה. זה התפקיד שלהם. הדרישות של לפיד והביקורת נכונות. מה לעשות, אבל מה שהם עושים בשנים האחרונות לא מצליח, צריך לבדוק כיוונים אחרים.

יניב פרנקו 23 באוקטובר 2014

כל מה שלפיד אמר מקובל עליי .
הגיע הזמן להציב לאנשי האוצר ובנק ישראל מראה ברורה מול העיניים -בעיניי הם האשמים המרכזיים במבנה המשק היום ובחוליים הגדולים שבו .

הבעיה אם לפיד היא לפיד -אבל לפעמים הוא אומר את הדבר הנכון.

יש עתיד היא לא שיבוט של מפלגות האינסטנט הקודמות – אלא חיה מהסוג שעוד לא היה כאן ולדעתי הולכים להפתיע בהמשך -אממה הם בזבזו שנה וחצי של קרדיט עצום – אבל הם לומדים .

הנאום הזה הגיע כתגובה לכחלון והזירה הפוליטית הולכת לראות עוד הרבה מהלכים כאלה -גיל אתה הולך לכתוב על זה המון…

יובל 23 באוקטובר 2014

בגדול אני מסכים מאוד עם הכתבה ועם התחושה העולה ממנה שחסר מעוף וחסרה הסתכלות כוללת על המצב במשק.

בתור מי שעוסק ביזמות בנדל"ן ומתכנן כיום מספר גדול של דירות במספר פרוייקטים באזור ת"א- הכוללים בחלקם דיור בר השגה, שני הסנט שאני מוסיף לגיל ולאוהד ולכל האחרים שכתבו על נושא הדיור הוא הבירוקרטיה.
הליך התכנון שאמור לאור הצורך בדירות להיות מהיר לוקח שנים ובקח מייקר את התהליך בעשרות אחוזים.

יובל 23 באוקטובר 2014

בקח=בכך …

אייל הצפון 24 באוקטובר 2014

בטח שחוקי הכלכלה נקבעו ע"י אדם. אדם סמית :).
הבעייה היא שמדע הכלכלה פותח ע"י אנשים שיש להם כסף. ולפי כל "חוקי" הכלכלה הדבר הנכון הוא שכסף ילך לכסף. לא שהתאוריה המרקסיסטית טובה יותר, כלומר היא כן טובה יותר, רק שהיא לא עובדת על בני אדם. לפיד שייך לאצולה האירופית הלבנה, גם אם הוא לא מאצולת ההון הוא מאמין שהדבר הנכון לעשות הוא לדאוג לבעלי ההון. במובן הזה הוא לא שונה מנתניהו, או מברק או מלבני או מאולמרט. מה שכן, לפיד פועל להקטנת הפערים. כלומר, אם מוציאים את האלפיון העליון הפערים אכן הולכים ומצטמצמים, ובקרוב לא ישארו כלל הבדלים בין 85% מאזרחי ישראל (פרט לערבים וחרדים, שממילא לא נכללים בסטטיסטיקות).

אסף the kop 24 באוקטובר 2014

צריך לבטל את ההעסקה באמצעות חברות כ"א.
לקבוע שזאת עבירה פלילית לפטר בתום תקופה ושכירת עובד חלופי רק בשביל להימנע ממתן הטבות וזכאויות של עובד רגיל.
בנוסף, לאסור את השימוש במכוני אבחון לצורך קבלה לעבודה.

שלו 24 באוקטובר 2014

אסף סוף סוף אני יכול לכתוב –
אני מסכים ב 100%!

אסף THE KOP 24 באוקטובר 2014

שיט.

מנחם לס 24 באוקטובר 2014

למי שמעוניין, 20 מפות על העבר וההווה של NBA!

http://www.hoops.co.il/?p=35795

מנחם לס 24 באוקטובר 2014

למעוניין, 20 מפות על העבר וההווה של NBA!

http://www.hoops.co.il/?p=35795

יוני (המקורי, מפעם) 24 באוקטובר 2014

אני הייתי מוסיף לחבילה את ההפרדה בין רפואה פרטית וציבורית. אני לא מכיר שוטר שעובד בערב באופן פרטי באבטחת אישים/מבנים או כחוקר פרטי, לא מכיר תא"ל בחיל האוויר שעובד בפיתוח אמצעי לחימה באופן פרטי, לא מכיר עו"ד בפרקליטות שנותן יעוץ משפטי פרטי. מצד שני, מכיר מורים פרטיים שמרוויחים שכר רעב ורוצים לחיות, ורופאים, ששם נכתב המון. מי שרוצה להיות רופא בבית חולים, שיעבוד רק בבית חולים. יש מנהלי בתי חולים שמרוויחים 80-100 אלף בחודש וצריכים השלמת הכנסה בקליניקה פרטית. גם קביעות וגם חזירות.

Comments closed