יומנו של נאצי שהבין

אולי במקום יום הזכרון לשואה ולגבורה צריך לציין את יום לימוד השואה ושורשיה?

אתמול נערך איזה משחק בקמפ נואו, חשבתי לצפות בו, אך נתקעתי עם אביתר ואשתי על אחד הסרטים היותר טובים שראיתי ליום הזכרון לשואה (אל תתחילו איתי עם הגבורה, היא לא מעניינת לדעתי) בכאן 11

*

אני בשנים האחרונות מוצא את עצמי מתרחק מהטקסים והתוכן המשודר בימי הזכרון לשואה, ולחללי צהל. אני קצת חרד מהתוצאות של שטיפת המח על הקורבנות של העם היהודי, ומוצא את ההשפעה על בני ככזאת שמעודדת כעס על מבצעי השואה ולא כזאת המעודדת מחשבה על מהות השואה והייחודיות שבה. שנים שאני מחפש סרטים שיתנו את התיאור של הנאצים לא כמפלצות צמאות דם, אלא דווקא כאנשים רגילים, אנשים שהאמינו באידיאולוגיה רצחנית, כזאת שבהדרגה הפכה אותם מאידיאולוגים המחפשים את טובת הגזע הארי, לכאלה שמשתפים פעולה עם השמדת גזעים, השמדת היהודים, כדי לשפר את מצבו של הגזע הארי הטהור. הרוצחים פחות מעניינים אותי, קל למצוא אספספוף מוסת שישמח בתנאי קיצון לרצוח, גם תינוקות, עניינו אותי הרוב המוחץ שהאמין באידיאולוגיה, ולא הבין את התוצאה שלה. עוד יותר מכך, כאשר הבינו את התוצאה, נהיו אדישים אליה.

*

וילם הוזנפלד הוא המפקד הנאצי שעל בסיס סיפורו כתבו את הסרט הפסנתרן. מדובר במנהל בית ספר בעיירה גרמנית, כזה שהיה חבר במפלגה הנאצית, האמין בתורת הגזע, וחינך ילדים על בסיס האידיאולוגיה של המפלגה הנאצית. אותו וילם הוזנפלד נהיה קצין אס אס במלחמה, והוצב במחנה שבויים פולני, לפני שהועבר למחנה ריכוז. סיפורו של האיש מעניין, הוא כתב יומן שמתאר את חוויותיו ואת הזעזוע שחווה כתוצאה מהמעשים שבצעו חלאות האס אס באנשים, הבריח את היומן אל משפחתו, וכך קבלנו הצצה מרתקת שמסופקת בסרט זה.

*

החוויה שחוויתי עם אביתר בצפיה בסרט זה היתה מרתקת. השאלה הראשונה ששאל איך שהתחיל הסרט היתה, למה לא הרגו את הנאצי הזה. בלי קשר לכך שמסתבר שאת הנאצי הזה אכן הרגו בשבי הסובייטי בשנת 1952, אמרתי לאביתר שהנה זאת הזדמנות לראות האם כל חבר במפלגה הנאצית היה ראוי לעונש מוות, וכך מצאנו את עצמנו מתחבטים בשאלות המעניינות באמת.

הרי מדובר באדם שהאמין בהיטלר בלב שלם, עד כדי כך האמין בהיטלר, שכאשר ראה את חיילי האס אס מכניסים תינוקות חיים לשקים ומושלכים לעגלת גופות, הוא קבע שהגרמנים וילדיהם עוד יענשו על מעשים אלה, לא יכול להיות שהיטלר מודע לכך. אדם שסיכן את חייו בעצם כתיבת היומן ושליחתו לילדיו, שסיכן את חייו כדי להציל שישים בני אדם, ועדיין האמין בעליונות הגזע הארי.

זהו יום השואה בשבילי, איך גזענות היא המקור לגרועים שבפשעים, ממש עצוב בעיני שאצלנו מרבים לצמצם את העניין למלחמה באנטישמיות, הגזענות היא המחלה הארורה שיש להלחם בה. מילא שישנם אנשים שמזדהים אם פן זה או אחר במעשיו ובאידיאולוגיה של היטלר, העובדה שיהודי יכול להכריז על עצמו בלב שלם, אני גזען, הנה תראו הגזע שלי מגיע להישגים טובים יותר מהגזע הערבי, זאת עובדה בלתי נתפסת בעיני, עובדה המעידה על כך שהשם יום הזכרון לשואה ולגבורה מפספס את מטרתו, אולי נתחיל לציין את יום לימוד השואה ושורשיה במקום?

האנטי גיבור בעידן הגיבורים
מה למדתי מהפוד עם שרן

תגובות

  • אריק האחר

    גיל
    היום היה לנו במשפחה ויכוח ארוך ונוקב בנוגע לזכרון יום השואה עקב הסטורי של אווה .
    במהות הענין עלה חלק נרחב ממה שכתבת בפוסט .
    הזדהיתי עם רוב מה שכתבת אך בחלק האחרון שכתבת לצערי ולדעתי הכנסת לדיון משהו מיותר לחלוטין בנוגע לגזענות בפרשיה האחרונה שהתפרסמה לפני כמה ימים .
    ( שוב לדעתי הפרטית בהחלט )
    הלוואי שנדע להפיק כולנו את הלקחים הנכונים מאותה תקופה איומה ואפלה בתולדות האנושות ובפרט לעם היהודי .
    יהי זכר כל נרצחי השואה לעולמי עד .

    הגב
    • שלי

      מעניין אותי לדעת למה זה מיותר לדעתך? אני מזועזע מכך שיהודי יכול להכריז על עצמו בפה מלא אני גזען בפני כיתה, לחנך לכך שגזענות זה בסדר, בעיני זה העניין של הפוסט

      הגב
      • איציק

        אני כנראה מפספס משהו ממרחק אלפי קילומטרים.
        היכן יהודי מכריז על עצמו בפה מלא שהוא גזען?
        היכן מלמדים שגזענות היא בסדר?
        היתה כתבה באחד הערוצים על מה שקורה בבתי ספר, או משהו כזה?
        אני מקווה שאתה לא מתכוון לסיפורי "עם סגולה" או "העם הנבחר" שזה סוגיה בזויה אך להערכתי לא קשורה בדיוק לגזענות.

        הגב
        • שלי

          לא, ממש לא עם סגולה, אני לא רוצה לעסוק באיש או במקום בו הוא מרצה, אבל הוא הוקלט אומר בפה מלא, אני גזען, כן, הרי אם הגזע שלי מגיע להישגים גבוהים יותר, כנראה הגזע שלהם נחות מבחינה גנטית

          הגב
          • איציק

            אין לי מושג על מה מדובר, אבל אתה כתבת את המילה "כיתה." נותנים לו להיכנס לבתי ספר עם תכנים כאלו?

            הגב
            • שלי

              זה לא בית ספר, זאת מכינה קדם צבאית

            • איציק

              זה לא עושה את זה טוב יותר.
              עצוב

  • אריק האחר

    גיל
    גזענות חייבים לעקור מהשורש
    גזענות היא מקור הרע
    אין על זה שום ויכוח בין אנשים ברי דעה .
    בכוונה לא רציתי להיכנס לדיון בנושא הזה בעקבות ההקשר בסוף הפוסט.
    לא היום .

    הגב
    • שלי

      הנה אנחנו מסכימים, גזענות היא מקור כל הרע, כלומר התנגדות לגזענות זאת לא פוליטיקה, לא אמור להתקיים על כך שום ויכוח בין אנשים ברי דעה, את הפוסט הזה כתבתי בדיוק בגלל שזועזעתי כל כך מאדם שמכריז שגזענות זה משהו לגיטימי, בכוונה לא כתבתי מי האדם, איפה הוא הכריז את זה, כדי שלא להפוך את זה למשהו פוליטי.

      הגב
      • Dr.van nostrand

        יצאתי ולמדתי את הנושא המדובר.
        עלילת דם מתוזמרת המהולה באינטרס ברור לפגוע בציבור הדתי לאומי והימני בארץ.

        אחרי שקראתי והזדעזעתי מהציטוטים, הטלתי ספק על מנת שלא יהיה ספק והלכתי לשמוע את כל השיחה בשביל לקבל קונטקסט ואווירה או בקיצור, הכצעקתה?

        נשארתי רק עם הצעקה של הנוכלים במשרדי היחצ"נות.
        חברים, התקשורת כולה זה אינטרסים ומי מעוניין לקדם מה על חשבון איפה.

        פשוט שקרים מכוערים שהדביקו לאנשים ישרי לב. זו המציאות.
        שנדע לחקור ולהטיל ספק, זה כל מה שיש לי לומר.

        3.5

        הגב
  • אריק האחר

    מסכים לכול מילה .
    דווקא אנחנו בתור עם שסבל כול כך הרבה מגזענות חייבים להיזהר מכול גילוי של שמץ גזענות ולהוקיע כל אחד שמתיימר להיות נעלה ממישהו אחר ( בעיקר עם אחר שנמצא החיכוך תמידי איתנו )

    הגב
  • יואב

    אריק האחר,
    את התקווה שהבעת(הלוואי שנדע להפיק כולנו את הלקחים הנכונים מאותה תקופה איומה ואפלה בתולדות האנושות ובפרט לעם היהודי), כולנו מביעים עשרות שנים. לא נראה לי שהאנושות התקדמה המון בנושא הזה ובתוכה גם היהודים. הזיכרון והכבוד הוא הכרחי אבל לא פחות ממנו- הלמידה. " תראה איך הם נראים" הוא(מחנך בישראל) אמר....

    הגב
    • אריק האחר

      יואב
      כל מילה

      הגב
  • אסף the kop

    טור קלאסי ל'הארץ' מבחינת הנושא והתזמון.
    עוד משהו שאפשר להאשים בו את היהודים.

    ולשאלתך. את הנאצים היה צריך להשמיד, עד האחרון שבהם. מבחינה מוסרית כמובן. מבחינה פרקטית זה יותר בעייתי.

    הגב
    • גיל שלי

      אתה קצת מתבלבל, זה אחרים שמאשימים עכשיו את היהודים בשואה

      הגב
      • אסף the kop

        ממש לא.
        אתה מתחבט ברמת המוסריות של איזה טינופת מהאס.אס (שטוב שהושמד מעל פני האדמה) ומתחלחל מאיזה ליצן ששמעת את הדעות שלו בסרטון שאולי הוא בכלל ערוך.

        מה הקשר שבין הסכסוך הישראלי-ערבי לשואה בכלל ?

        אגלה לך סיפור משפחתי. אחרי שנגמרה המלחמה, סבא שלי ז"ל, שהיה פרטיזן ואיבד את משפחתו, יצא מהיער, שהיה באיזור הכיבוש הסובייטי ובאישור הרוסים, הוא והחברים שלו חיסלו עשרות משתפי פעולה ליטאים במשך כמה שבועות. פשוט טבחו בהם ללא רחם.
        זאת הדרך לטפל בנאצים, מה פה לא ברור ?

        הגב
        • גיל שלי

          תראה את הסרט ותבין, ואני לא קישרתי בכלל לסכסוך היהודי ערבי. מדובר פה בחסיד אומות עולם שהציל שישים אנשים ממוות, לא בטוח שהיה נכון להרוג אותו

          הגב
          • אסף the kop

            עזוב גיל,

            אתה כותס מרתק ומעניין, מהחביבים עלי באתר, אבל אני לא חושב שהטור מתאים לפרסום דווקא ביום הזה.

            הגב
            • גיל שלי

              מכבד את דעתך

  • דוד

    אז זהו שלא. גזענות איננה המקור לגרועים שבפשעים.
    ולא, גם לא ערכי השוויון (למרות שבשמם נרצחו הרבה יותר אנשים, ולמרות שהם הרבה יותר טרנדיים ומקובלים).
    המקור לגרועים שבפשעים, הוא האמונה בסמכותנות של המדינה. היינו אותה תפיסת עולם שגורסת שכל דבר כשר אם זה "החוק" - כי למדינה, מותר לעשות כל דבר. במלים אחרות, "שלטון החוק". את תפיסת העולם שלי, אני אשליט באמצעות כוח הכפייה של המדינה.
    הרי ברור לחלוטין שלי כאדם מותר לי לאהוב או לשנוא את מי שבא לי ועל איזה רקע שבא לי, ותהא זו עמדה מיושנת ופוגענית ככל שתהא.
    ברור גם שמוסרית אסור לי ליזום אלימות נגד חפים מפשע.
    מה שמשום מה לא מספיק ברור, זה שגם לשלטון אסור לעשות זאת. למשל, להחרים את רכושך ולחטוף אותך בגלל שהחלפת עם מישהו חומר מרגיע תמורת כסף.
    או לשדוד את פרנסתך כי בחרת שלא למכור קפה למישהו על סמך איזושהי דעה קדומה ומטופשת שיש לך.
    הפשעים הללו מתרחשים באופן יומיומי בשם "טובת הכלל" - אותה חיה אכזרית שרצחה יותר אנשים מכל הפושעים בהיסטוריה. כן, זו שעומדת מאחורי הנאציזם, הקומוניזם, הפאשיזם והסוציאליזם. וגם ה"נאורות" הנפוצה בפוליטיקה המודרנית.

    הגב
    • Amir A

      "ברור גם שמוסרית אסור לי ליזום אלימות נגד חפים מפשע". והנה, את תפיסת העולם שלך אתה משליט באמצעות כוח הכפייה של איזה מושג ארטילאי שלא ברור מהיכן הוא הגיע. מה ההבדל בין זה ובין חוק שהמדינה מחוקקת, לדוד הפתרונים.

      הגב
      • דוד

        ההבדל נעוץ באבחנה בין מדינה שתפקידה הגנה על חירות הפרט (שלא פוגע באחר), לבין מדינה שהיא כלי לשלילת חירות הפרט.

        הגב
        • Amir A

          החירות של האחד הוא שלילת החירות של האחר. אין מנוס מזה.

          הגב
          • דוד

            ??

            הגב
            • אלכס

              אני בטוח שנסכים שבסיטואציות מסויימות זה אכן מתנגש, בודאות לא בכל מצב.
              אבל, כשזה כן קורה, אין מנוס מפגיעה בצד אחד של המשוואה לפחות.

              בקונטקסט שלנו, ה"חירות" של הנאצים לחיות בכבוד ובביטחון (לדעת אותם הנאצים) נפגעה בעצם היות שכניהם יהודים (או הומוסקסואלים, או מתנגי השלטון, או...). מענה לאותה ה"חירות" מפר את אותה החירות כלפי היהודים ובנוסף את החירות לחופש דת.
              מה אז? חמדנות (בעיניי) נכנסת לתמונה בעזרת קו מחשבה הדומה ל"מה אכפת לי? אני יכול לקבל כסף\כח\מעמד\וכד'. כל אחד יכול לצאת "גבר" כשזה לא עולה לו כלום. הנכונות להגיע לפשרה חשובה גם היא. בהעדר אותה הנכונות להתפשר על מנת לשמור על ערכים מסוימים, טובת הכלל או לא, טוב לא יהיה.

            • דוד

              העובדה שהיו גרמנים שלא אהבו את ההשמדה אבל ביצעו אותה "כי זה החוק" מוכיחה שאני צודק.
              המניע של זה הוא לא גזענות, אלא החיבור של איזשהי אמונה אידיאליסטית עם הכוח הבלתי פרופורציונלי המכונה מדינה.
              אני יכול לחיות עם מי שחושב שהגזע הארי הוא העליון שבגזעים, אבל לא עם מי שחושב ש"אי לכך מוטל עליי- כמדינה- לסדר את העניין".
              אם הנאצים לא היו מאמינים בתורת הגזע, אלא למשל בעליונות אוהדי באיירן מינכן, היינו כנראה גם מקבלים תוצאה של השמדה המונית.
              הסכנה מתחילה ברגע שהמדינה לוקחת על עצמה עוד תפקידים מעבר להגנה על הפרט: לעצב את החברה, לחנך את העם, לייצר שוויון וכו'.

      • חיים

        ערטילאי,ארטילאי זה עם תותח.. ...
        שגיאת כתיב שמייצגת אותך להפליא.

        הגב
        • חיים

          יועד לאמירA

          הגב
        • איציק

          התגובה הזו מייצגת אותך להפליא!!!

          הגב
  • רובי פאולר

    גיל, קראת את הספר ״אנשים רגילים״ של כריסטופר בראונינג? אני חושב שזה יקלע לדברים שאתה תיארת שמעניינים אותך בהקשר הזה (וגם את תמונת העבר השני של המחקר הזה, ״תליינים מרצון של היטלר״ של גולדהאגן)

    הגב
    • גיל שלי

      לא קראתי, אשמח לשמות באנגלית כדי להוריד בקינדל

      הגב
      • ערן (האחר)

        Daniel Goldhagen - Hitler's Willing Executioners: Ordinary Germans and the Holocaust

        Christopher Browning - Ordinary Men

        הגב
        • גיל שלי

          תודה

          הגב
  • עירן

    מעולה, גיל !!!!

    הגב
  • משה

    גיל,
    כל מילה

    הגב
  • שחר ש

    אתה בורח מהתמודדות עם נושא השואה ללימוד כללי על גזענות. זה בסדר אם אתה מודע לזה שזה נובע מקושי רגשי להתמודד עם הנקודה האפלה הזו בהיסטוריה האנושית. זה עצוב אם אתה באמת חושב שאין ייחוד בלימוד השואה (ואני מוכן להרחיב את זה להשמדות עם נוספות אם יש לך קושי להבין את הייחודיות שבשואה) לעומת המושג הכללי "גזענות".

    הגב
    • גיל שלי

      לא כל כך הבנתי איך הסקת מסקנה כל כך רחוקה מהאמת, אני מאלה שחושבים שהשואה ייחודית ולא דומה לשום דבר אחר

      הגב
      • שחר ש

        אז לא הבנתי איך הפסקה האחרונה קשורה. יש דרך לא קצרה ולא פשוטה שצריך לעבור ולהעביר אוכלוסיה שלמה ומגוונת מגזענות ועד ביצוע השמדת עם, ובוודאי במקרה כמו השואה. למשל דה - הומניזציה של אנשים שהם מכירים. למשל דמוניזציה של אוכלוסיה מוחלשת (כי מיעוטים הם בדרך כלל מוחלשים). למשל לייצר לגיטימציה חברתית -מוסרית להרג חפים מפשע (אל מול החוק במדינה). ואנטישמיות היא דרך מצויינת ללמוד וללמד על זה, ואני חושב שחשוב ללמד את זה לפחות יום בשנה, כל גיל והכלים המתאימים לו להעברת המסרים. אז במקום לעסוק בזה אתה איכשהו גם ביום הזכרון לשואה ולגבורה מתעסק בפוליטיקה ישראלית פלסטינית.

        הגב
  • Ollie Williams

    אני מבין מה אתה אומר גיל וזה צריך להיות לקח חשוב מאוד שלא מיושם בשיט בעולם.
    חשוב להתמקד ולהזכיר שהתקופה הזו הביאה עמה את כמה מהמפלצות המחרידות ביותר שידעה האנושות - אבל הרבה אנשים לקחו חלק במפעל הרצח סתם כי זו הייתה העבודה שלהם בלי לחשוב יותר מדי. והיי, כמה מאיתנו לפעמים רק עושים מה שצריך בלי לשאול המון שאלות כדי לשמור על מקום העבודה? בטח ובטח כשאתה מבין מתישהו שהתנגדות משמעותה מוות.
    אני לגמרי לא אתפלא אם נגלה יום אחד שכבר שנים מתרחשת השמדה שיטתית באיזו מדינה באפריקה וכולנו התעלמנו או שפשוט לא סיפרו לנו כי מישהו חזק מרוויח מזה.... וזה לא שהעולם שש להתערב במלחמות שאין בהן רווח כלכלי.

    האמת? כשרואים את כמויות הפייק ניוז המטורפות שאנשים מאמצים לקרבם בלי למצמץ, נלחמים להצדיקן בחירוף נפש ודוחים באגרסיביות כל הוכחה עובדתית ומוצקה שתראה להם אחרת - אני ממש לא בטוח שאי אפשר לדחוף איזו תורת גזע חדשה שאנשים יהיו מוכנים לאמץ בשמחה.

    הגב
    • רובי פאולר

      התנגדות לא הייתה מוות ולא הייתה אפילו עילה לענישה. לא רק שמסרבים לרצוח מתוך שורות הורמאכט/משטרת הסדר וכו לא נענשו, אפילו מסרבים מתוך האס אס עצמו לא נענשו, והימלר אף התעקש ברוב המקרים אאל״ט שימשיכו לקבל פנסיה, אז הטיעון הזה רחוק מהאמת גם בזמנו וגם בדיעבד.

      הגב
  • קפטן קוקי

    אני לא מבין את מי שהגיב בסגנון של "למה היום".
    איזה יום מתאים יותר לדיון במשמעויות של יום השואה אם לא ביום השואה עצמו?
    ומי בכלל אמר שיום השואה זה יום שבו אסור לצאת מתוך טווח מוגדר מראש של רגשות ומחשבות?

    הגב
    • אסף the kop

      אז אסביר לך באופן פשוט.
      זה כמו ההבדל בין זה שמשתין מהמקפצה לזה שמשתין בתוך המים.

      הגב
      • צור שפי

        ה״הסבר״ שלך אסף לא מסביר כלום. הגישה של ״לא היום״ היא תאומתה של הגישה שמתנגדת למו״מ עם הפלסטינים כאשר יש טרור כי לא מדברים עם האוייב במקביל למעשי טרור ומתנגדת למו״מ עם הפלסטינים גם כשאין טרור כי אז יש שקט ואין צורך במו״מ.

        הגב
        • קפטן קוקי

          אני בד"כ הייתי מאלה שלא עושים לא את זה ולא את זה, רק עומד מבחוץ ומריח.
          חייב להגיד לך, הריח לא משהו.

          הגב
  • אבשלום

    גיל, אני ממליץ לך לקרוא את הספר: The Nuremberg Interviews - Leon Goldensohn, Robert Gellately (Editor
    זה קובץ ראיונות של פסיכולוג צבאי אמריקאי שליווה את נאשמי נירנברג עם הנאשמים. מתוך המבוא:
    "מקומו של הדימוי העצמי בהתנהגות האנושית הוא גורם נוסף ששב ונחשף בראיונות, ולא רק מפיו של גרינג. הדבר מתבטא במניעים שאותם הם המרואיינים מייחסים לעצמם ובאופן שבו הם מתנערים מחבריהם ושותפיהם לפשע. באלדור פון שיראך , מנהיג ההיטלר יוגנד, היה בעיני עצמו איש חינוך דגול שהושפע מאותם תיאורטיקנים שהשפיעו על יאנוש קורצ'אק, ליץ ופסטלוצי. אנשי הצבא מקרב המרואיינים מתחלחלים כשמשווים אותם לאנשי האס-אס "הברברים". גרינג סבר שגבלס היה "פנאט צולע" ו"גנב אופורטוניסטי"; הנס פרנק, מושל פולין שנודע במעשי אכזריות לאין קץ, רואה עצמו כקורבן של היטלר "שבגד בכולנו" ושל "מדינת האס-אס" שהקים רודולף הס באושוויץ; אוטו אולנדורף, שהודה כי פיקד על עוצבת-מבצע שרצחה 90 אלף יהודים, נשים, גברים וילדים ברוסיה, טען שתפקידו היה "לפעול באופן אנושי" וכי דאג "שלא בוצעו מעשי זוועה"; רודולף הס, מפקד אושוויץ הסתייג משטחיותו ושקריותו של "דר שטירמר". בניגוד לעמיתיו שרחצו בניקיון כפיהם המפוברק, הס לפחות סבר ש"צריך לתלות אותי". רגשי אשמה, לעומת זאת, לא היו לו."

    אני זוכר את הראיון עם ראש ההיטלר-יוגנד כמעניין מאוד, כי הוא באמת רואה בעצמו איש-חינוך.

    הגב
    • שלי

      תודה אבשלום

      הגב
    • רובי פאולר

      מעבר לכך, במקרה של אולנדורף כששאלו אותו במשפט האם יש בו חרטה על מה שעשה הוא אמר אני לא עשיתי כלום...

      הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *