הופעות סיום בברלין

איחולי הצלחה לשלושה רצים ישראלים, וסקירה לקראת ריצות המרתון.

מחר יום הסיום החגיגי – והמעניין מאד – של אליפות אירופה באתלטיקה קלה הנערכת בברלין. בפוסט הזה נעשה שני דברים: נאחל הצלחה ללונה (גמר 5000מ'), אדוה (גמר 3000מ' מכשולים), ומארו (מרתון גברים) עם הסבר קצר לגבי הצפיות, הפרופורציה והסיכויים; ולאחר מכן נפנה לסקירה מפורטת לקראת ריצות המרתון (רן מלובני ואני נשדר בערוץ הספורט. זינוק נשים: 10:05 שעון ישראל. זינוק גברים: 11:00).

בתמונת השער אתם רואים את ה-European Mile, שהוקם לכבוד האליפות בליבה המסחרי של מערב ברלין (איזור האירופה סנטר, שד' קורפורסטנדאם, ומסלול של 400מ' המקיף את כנסיית קייזר וילהלם השרופה) – איזור הזינוק והסיום של ריצות המרתון (הסבר נוסף לגבי המסלול ונקודות ציון לאורכו בהמשך. זה לא המסלול הרגיל של מרתון ברלין, אבל למי שרצו בברלין הוא יהיה מוכר מספיק – מלהיב, שטוח ומהיר, עם עידוד לכל אורכו).

שלושה רצים ישראלים יתחרו מחר, ונקוה שברלין תמשיך להאיר להם פנים.

אדוה כהן, גמר 3000מ' מכשולים, שעה 21:55 שעון ישראל: אדוה היתה לאורך השנה הזו כולה נקודת אור לאתלטיקה הישראלית, כשהצטיינה בתחרויות בליגת המכללות בארה"ב (בשנה הבאה תתחרה ב-Division 1) ושיפרה פעם אחר פעם שיאיה ושיאים ישראלים (3000מ' מכשולים, 5000מ' – שיא ששופר על-ידי לונה – וגם ריצה מאד מרשימה באליפות ישראל ל1500מ'). ההופעה שלה בריצת המוקדמות בברלין היתה פשוט נהדרת: ריצה חכמה מאד (מבחינת ניהול הקצב), סבלנית ונחושה, שבסופה שיפור של 12 שניות נוספות לשיאה הישראלי (קפיצת מדרגה של ממש, נוספת), עליה לגמר (כ"מפסידה מהירה") וקביעת קריטריון דרג אולימפי. זהו הישג יוצא מן הכלל לאדוה ולמאמנה בישראל רומן פרדמן, שמעורר התלהבות ודמיון גם לקראת ההמשך. האופי, היכולת, הגישה, הקונסיסטנטיות, וגם האומץ – אדוה מפתיעה אותנו בינתיים, כשבכל פעם שאנחנו מתפעלים ומוחאים כפיים – היא כבר מכינה את השיפור הנוסף.  ריצת הגמר מחר תהיה ריצה מסיימת לעונה חלומית מבחינתה של אדוה. נוכל לצפות ממנה, כמו תמיד, כי תרוץ את "הריצה שלה", תהיה מרוכזת וחזקה, ותנסה לקבוע שוב תוצאה דומה.

(תמונה נהדרת נוספת, באדיבותו של טיבור ייגר. האלבום המלא)

לונה צ'מטאיי סלפטר, גמר 5000מ' (21:15 שעון ישראל) – אלופת אירופה, הכל כבר נאמר, וכיף לומר שוב. ועכשיו מנה שניה. רבים שאלו: אז מה הסיכוי למדליה נוספת? לונה מצויה בכושר נפלא. הניצחון בריצת ה10000מ' היה מאד משכנע. וניתן לצפות לביטוי רמת המוכנות והיכולת הזו שוב גם בריצת ה5000מ'. אני מעריך שהתחרות הפעם תהיה קשה הרבה יותר. תוצאת השיא (הישראלי) של לונה, שנקבעה השנה, היא 15:17.81דק'. היא בהחלט מסוגלת לרוץ מהר יותר (בתנאים אופטימליים להתקרב מאד ל15:00דק'. מחר בערב שוב יהיה חם בברלין). המתחרות העיקריות צפויות להיות:  סיפאן חסן (הולנד, ילידת אתיופיה, שנקלטה בהולנד כפליטה בגיל 15) היא הפייבוריטית המובהקת, ברמה נבדלת משאר הרצות. בחודש שעבר קבעה ברבאט שיא אירופאי של 14:22.34דק'. היא מדליסטית הארד מאליפות העולם בלונדון בשנה שעברה. זכתה במדלית הארד ל1500 באליפות העולם בבייג'ין 2015. ואם שיא אישי של 1:56.81דק' ל800, גם הוא מהשנה שעברה – נו, בהצלחה עם זה… בקיצור – זה תלוי רק בה. יזמין קאן הטורקיה היא אלופת אירופה מ2016 ל5000מ' ו10000מ', שיא אישי 14:35 (אבל רק 15:30, בינתיים, השנה). אייליש מק'קולגן הבריטית (14:48; 14:52 השנה); סטפאני טוול הבריטית (שיא אישי 14:54, אמנם 15:18 בלבד השנה). טוול זכתה במדלית הארד ל5000מ' ב2016 ומצטיינת גם בריצות הבינוניות. Mehraf Bahta המתחרה במדי שוודיה זכתה במדלית הכסף בריצה זו ב2016, בעלת שיא אישי של 14:49.95 (ורק 15:10 בינתיים השנה, גם הפסידה ללונה בגמר ה10000מ'). וגם הפעם יש לצפות שסוזאן קרומינס, סגניתה של לונה מריצת ה10000מ', תהיה בתמונה, כשהיא חזקה יותר במרחק זה. לרשימת המתחרות המלאה. אחרי סיפאן חסן, צפויה תחרות מאד לא קלה על המדליות הנוספות.

מארו טפרי, מרתון גברים, (11:00 שעון ישראל) – אז תיכף נדבר בפירוט על המרתון, אבל קודם נדבר על מארו. מארו עלה לישראל מאתיופיה בשנת 2006, בגיל 14. כעבור שלוש שנים עבר לכפר הנוער בן שמן, ושם, יחד עם חברו ימר גטהון וקבוצה של רצים מוכשרים, החלו להתאמן, בהדרכתו של ד"ר רפי וישניצר ז"ל, שהוביל אותם להישגים מרשימים כבר בגיל צעיר. בהמשך עבר להתאמן אצל דן סלפטר, מאמנו עד היום. מארו מצטיין ובולט במיוחד בגישה: רץ מקצועי מאד, ממושמע מאד (באימונים ובניהול שגרת החיים הנלווית לאימונים), נחוש מאד, ולכן אין זו הפתעה שהוא גם עקבי מאד. מארו רץ מרתון בכורה מוצלח, בברלין, בשנת 2015 – 2:19:20. בהמשך התקדם ל2:18:19ש', לאחר מכן הופעה מכובדת במרתון האולימפי בריו (2:21:06ש'), את שיאו האישי (בינתים) – 2:17:55ש' – קבע בפריז 2017, והשנה קבע תוצאה של 2:18:35ש' במרתון טבריה. וכאן באה קפיצה: בחודש מרץ שיפר בולנסיה, באליפות העולם לחצי מרתון, את שיאו הישראלי בן 21 שנה של איילה סטאין, כשקבע 62:24דק' (וסיים במקום ה-33). לפני כחודש, בהמבורג, שיפר השיא שוב, בשתי שניות נוספות. קבע השנה גם התוצאה המהירה בכל הזמנים לישראלי ל15 ק"מ, והערכה סבירה היא כי צפוי שיפור נוסף גם ביכולתו במרתון. מארו  – בהדרכתו של דן – הקפיד על הכנה ספציפית לקראת התחרות בברלין, מתוך צפיית האפשרות לטמפרטורות גבוהות יחסית. לכן במקום להתאמן בקניה, העדיפו להתאמן בעיירה ססטרייר באיטליה, משם המשיך מארו לבלגיה. האימונים טובים ומארו מצפה לריצה מהירה. מחר יהיה שוב חם יחסית בברלין, כאשר צפויות כ19 מעלות בזינוק, שיטפסו ל23 מעלות לקראת הסיום – תנאים בהחלט לא קלים למרתון, ואולי למארו זה יהיה יתרון יחסי אל מול הרצים האחרים. אלו אמנם לא תנאים לקביעת תוצאה מהירה מאד. בתחרות רצים רבים עם תוצאות של 2:06 עד 2:13, כך שהצלחה להתברג בשליש הראשון מבין המסיימים (76 רצים רשומים) תהיה הצלחה יפה מאד.

(צילום: צילום: ג'ירו מוצ'יזוקי, מאתר איגוד האתלטיקה)

בהצלחה!

לקראת ריצות המרתון

כללי

טוב, אז אני מפרסם את הסקירה הזו גם כדי לעורר עניין וחשק לעקוב. לאפשר סוג של "צפייה מודרכת". ונשלים פרטים וסיפורים בשידור. "טיזר", אם תרצו.

קודם כל, זה יהיה "מרתון בברלין". אבל זה לא "מרתון ברלין". לא מבחינת המסלול – תיכף אסביר, ולא מבחינת המתחרים (בסוף ספטמבר יתחרו בברלין קיפצ'וגה וקיפסאנג, דיבבה, קיפלגאט ועוד), מן הסתם לא מבחינת התוצאות והאיום על שיאי העולם.

ובכל זאת, כל מי שחוו את מרתון ברלין וייחודו, ימצאו נקודות ציון וזכרונות. המסלול נותר שטוח ומהיר מאד, ומעניין – בעצם עוד יותר מתמצת את נקודות השיא של הקילומטרים הראשונים והאחרונים למרתון "הרגיל". ויתחרו בו מספר רצים ורצות מהירים, חלקם עם סיפורים אישיים מיוחדים. ללא מכתיבי קצב, כשהטמפרטורה חמה ומקשה, יהיה מעניין לראות גם כיצד תתפתחנה הריצות.

המסלול

המסלול מורכב מארבע הקפות של 10 ק"מ כל אחת, כאשר בהקפה הרביעית, לפני המעבר בשער ברנדנבורג, יוסיפו הרצים מקטע "הלוך-חזור" של 2.195ק"מ בשדרות ה16 ליוני החוצות את פארק הטיירגרטן (כן, זהו איזור הזינוק/הסיום המפורסם של מרתון ברלין "הרגיל").

הזינוק והסיום, כאמור, ב-European Mile, כאשר המסלול חוצה/מלכך את הטיירגארטן, ועובר דרך נקודות ציון עיקריות: ארמון Bellevue, "עמוד הניצחון", אל מול הרייכסטאג, המעבר ממערב העיר למזרח דרך שער ברנדנבורג המפורסם, משם פחות או יותר לאורך "ציר החומה"  – נקודת האמצע של כל הקפה היא בסמוך לאתר הנצחת השואה ("אתר לזכר יהודי אירופה שנרצחו") – משם לכיכר פוטסדאמר, וחזרה לקו-דאם ולסיום.

מפה.

מרתון גברים

תוצאות 2014: 1. דניאל מאוצ'י (איטליה) 2:11:09. 2ש'. יארד שגימו (פולין) 2:12:00ש'. 3. אלכסיי ראקוב (רוסיה) 2:12:15 ש'

שיא האליפות: מרטין פיז (ספרד) 2:10:31ש', הלסינקי 1994.

תוצאות השנה באירופה: 1. מו פארח 2:06:21ש'. 2. חאבייר גוורה (ספרד) 2:08:36ש' 3. אלכסנדר ציטקוביצקי (אוקראינה) 2:10:12ש'

יבלטו בהעדרם: מו פארח (יתחרה במרתון שיקגו באוקטובר), דניאל מאוצ'י האלוף המכהן (אמור היה להשתתף, אך חלה בדלקת ריאות), ויקטור רותלין (אלוף 2010, שני ב2006, חמישי ב2014, שיא אישי 2:07), ארנה גביוס (הגרמני המצוין, שיעדיף להתחרות במרתון ברלין, או פרנקפורט).

השם הגדול: סונדרה מואן (נורווגיה) – שקבע בדצמבר שיא אירופאי של 2:05:48, כשניצח בפוקואוקה, והיה לאירופאי הראשון שרץ מהר מ2:06 (והלבן הראשון שעשה זאת על מסלול מוכר לצרכי שיא).

מתחרים עיקריים:

סונדרה מואן – מואן עשה קפיצה דרמטית מאד ב2017, בכל המרחקים בעצם, לאחר שעבר להתאמן אצל רנאטו קאנובה (עד 2016 היה רץ של 2:12, 62 לחצי מרתון). ב2017 קבע השיא למרתון וגם 59:48 לחצי מרתון. במקור תכנן להתחרות בריצת ה10000מ' אבל יכולת מאד לא משכנעת בתחרות ליגת היהלום באוסלו (28:37) גרמה לו להעדיף את המרתון. (במהלך השידור אתייחס לאימוניו, חלקם בססטרייר שבאיטליה) ולדוגמאות טיפוסיות. על הנייר נדמה שמואן הוא פייבוריט מובהק, אבל איני משוכנע שהוא באותה רמת יכולת של השנה שעברה, התנאים מחר יהיו מאתגרים, הזמן בוודאות יהיה איטי יותר (לדעתי איטי מ2:10ש'), ולא ניתן לזלזל במתחרים שלו, חלקם מוכחים ממנו בריצות מהסוג הזה.

אברהם טדסה (שווץ, יליד אריתריאה), ש.א. 2:06:40 – יליד אריתריאה שחי בשוויץ מאז 2006, קיבל אזרחות ב2014. שיפר שיאו הלאומי של ויקטור רותלין. ניצח באליפות אירופה לחצי מרתון באליפות הקודמת (2016, אמסטרדאם), סיים שביעי במרתון האולימפי בריו. חמישי במרתון ניו יורק בשנה שעברה (ריצה מצוינת, 2:12:01). רץ מנוסה שמאז שנת 2009 ביכולת עקבית של 2:10ש' ומהר יותר.

שגומו יארד (פולין, יליד אתיופיה) – בהעדרו של האלוף המכהן מאוצ'י, שגומו הוא הסגן, אז ניתן לו קרדיט. ביקש מעמד של פליט בפולין בשנת 1999 לאחר שהשתתף בתחרות נוער. שיאו האישי 2:10:34ש'. השנה קבע 2:13:53ש'.

עבדי נאגייה (הולנד, יליד סומליה)ש.א. 2:08:16 (אמסטרדם 2016). נאגייה הגיע להולנד כפליט בגיל 6. בהמשך חיה משפחתו בסוריה ושוב במוגדישו, וחזרו להולנד דרך אתיופיה. מלבד השיא האישי המרשים, מנוסה במירוצים מהסוג הקשה יותר, טקטיים ובתנאים לא אופטימליים: השנה סיים שביעי במרתון בוסטון. מקום 11 במרתון האולימפי בריו.

חאבייר גווארה (ספרד) ש.א. 2:08:36ש' (במרתון סביליה השנה). בעל התוצאה המהירה ביותר השנה מבין המתחרים (שני באירופה רק לפארח), ב2012 סיים מרתון אליפות אירופה במקום הרביעי המתסכל. מלבד שיאו האישי קבע 5 תוצאות נוספות בין 2:09 ל2:12, כך שצפוי להיות פקטור בריצה הזו.

קואן נארט (בלגיה) ש.א. 2:10:16ש' (רוטרדאם 2017) –  סיים שמיני במרתון ניו יורק בשנה שעברה ב2:13:21.

סידי חסן חאדי (צרפת) – ש.א. 2:10:20ש' (פריז 2017)

וולדו נגאש גברה-צדיק (נורווגיה, יליד אריתריאה) – ש.א. 2:09:14ש', השנה רץ 2:10:39ש' במרתון ורשה.

שלושה רצים פולנים חזקים, מביניהם אציין את הנריק שושט, ש.א. 2:07:39ש' (אוטסו, יפן 2012), שיאן פולין. סיים 9 במרתון האולימפי בלונדון. 2:10:09ש' בלונדון בשנה שעברה. עד 2017 היה רץ מאד עקבי ברמה של 2:10 ומטה. השנה רץ 2:13:37ש' במרתון ורשה. כבר בן 36, כך שיתכן שמעט מעבר לשיאו.

אולכסנדר ציטקוביצקי (אוקראינה), בן 40, ש.א. 2:09:11ש'. השנה רץ 2:10:12ש' במרתון סיאול, תוצאה המדרגת אותו שלישי באירופה השנה.

מפתח עבד אל לטיף (צרפת) – ש.א. 2:09:46ש' (פרנקפורט 2011) – אך האט משמעותית בשנים האחרונות, ללא תוצאה מהירה מ64דק' לחצי מרתון בשנתים האחרונות. 2:14:55 בלבד בלונדון בשנה שעברה.

תחזית: אני צופה ריצה לא מהירה, תוצאה של 2:12 – 2:13 שעות למנצח. ואם כך, הכל פתוח. בשביל הספורט מהמר על גוואה הספרדי. חושש שמואן ירגיש שקשה ויעדיף לקפל עוד לפני נקודת החצי ולחזור לאימונים.

Sondre Nordstad Moen, 2015

photo courtesy of:  Erik van Leeuwen (bron: Wikipedia

מרתון נשים

תוצאות 2014: 1. קריסטל דוניי (צרפת) 2:25:14ש' (שיא אליפות). 2. ולריה סטרנאו (איטליה) 2:25:27ש'. 3. ג'סיקה אוגוסטו (פורטוגל) 2:25:41ש'.

שיא האליפות: קריסטל דוניי 2:25:14ש'..

תוצאות השנה באירופה: 1. וולחה מאזורונק (ביילרוס) 2:25:25ש'. 2. נסטסיה איבאנובה 2:28:03ש'. 3. אן-מארי היריליינן (פינלנד) 2:28:53ש'.

יבלטו בהעדרן: שלוש המדליסטיות מהאליפות הקודמת ב2014 (סטרנאו אמורה היתה לרוץ, אבל ביטלה עקב קושי לחזור לאימונים טובים לאחר פציעה). התאומות הגרמניות אן וליסה האנר (כי זו האליפות בבית, והחיוך שלהן לגם בשיא הקושי יחסר).

המעמדת על הנייר: וולחה מאזורונק (ביילרוס) – בעלת השיא האישי המהיר ביותר, וגם התוצאה המהירה ביותר השנה, שקבעה בדיסלדורף. [ממתין לאישור/תיקון הגיית השם, מאורי. אין לי מושג…]

כללי

למעט מאזורונק, אין בשדה הזה מתחרות מהירות מ2:27. בין 2:28 ל2:31 צפוף צפוף, מתחרות רבות, וזה עניין של יום והרגשה. מבין 59 הרצות הרשומות רבות שאינן שייכות גם לדרג השני של הרצות בעולם – רצות רבות של 2:40 וגם לאט יותר. אני רושם כאן כמועמדות בעלות תוצאות מהירות מ2:30 (ורצה אחת מוכחת שתרוץ מרתון בכורה) אם כי לא אופתע אם הריצה תהיה איטית יותר, ורצות שאינן רשומות כאן תפתענה.

מתחרות עיקריות:

וולחה מאזורונק (ביילרוס). ש.א. 2:23:54ש' בת 29. הרצה היחידה בשדה שנושקת לרמה העולמית הגבוהה (אמרתי נושקת, עדיין פער עצום בינה לבין הרצות של ה2:17 עד 2:20 כמובן). הישגיה עד כה בקטגוריה מעל לשאר הרצות כאן, והיא גם בעלת התוצאה המהירה ביותר לאירופאית השנה, כאמור. את שיאה האישי קבעה בלונדון 2016, כשסיימה רביעית (בהפסד קרוב לפלורנס קיפלגאט שסיימה שלישית, ובנגטיב ספליט של שלוש דקות). סיימה חמישית במרתון האולימפי בריו. בכושרה הרגיל היא אמורה לנצח. במרתון, כמובן, דבר אינו מובטח, ואי אפשר לדעת.

נסטסיה איבנובה (ביילרוס) ש.א. 2:27:24ש'. בת 35, קבעה 2:28:03ש' כשניצחה במרתון ורשה השנה. גם בשנה שעברה קבעה שם תוצאה דומה – 2:28:44ש'.

קלמנס קאלבין (צרפת) – באליפות אירופה 2014 סיימה שניה לג'ו פייבי בריצת ה10000מ' (שיאה האישי 31:52דק' בלבד). מאז לא התחרתה (ילדה). וחזרה שוב השנה. קבעה 31:20דק' בריצת כביש ל10 ק"מ השנה ו69:52 לחצי מרתון. זהו עבורה מרתון בכורה.

הרצות הבריטיות לילי פרטרידג' (2:29:24ש', שמינית במרתון לונדון השנה)- שהיה שיפור של שלוש דקות לשיאה; שרלוט פרדו (2:29:23), בעבר שיאנית בריטניה לנוער לריצת 10000מ'; סוניה סמואלס (שיאי אישי 2:28:04, מ2015, היום בת 39).

שימו לב לקתרין ברטון האיטלקיה בת ה46!!! שיאנית העולם לגיל 45+ (תוצאה שקבעה במרתון ברלין בשנה שעברה, כשסיימה שישית) – 2:28:34ש'. השנה קבעה אמנם תוצאה איכותית הרבה פחות, 1:13:51ש' לחצי מרתון, אבל איזה סיפור. ברטון היא רופאה, מומחית לטיפול במחלות זיהומיות. מתחרה גם בריצות הרים.

הפייבוריטית המקומית היא קתרינה הייניג (שהיא בתה שלקתרין דורה-הייניג, מסליסטית ארד מריצות המרתון במשחקים האולימפיים בסיאול, ואליפות העולם בטוקיו, ניצחה 3 שנים ברציפות במרתון לונדון – זו האמא). ש.א. של קתרינה 2:28:34ש', מברלין 206, סיימה חמישית. 

סיפור מעניין נוסף הוא סיפורה של Eva Vrabcova-Nyvltova הצ'כית. בת 32, התחרתה בשלוש אולימפיאדות חורף, בסקי, כולל מקום חמישי בתחרות ל30ק"מ בסוצ'י. בשלב מסוים רצתה "חופשה" מהמתח של התחרויות ועברה לריצה. שיא האישי 2:29:41 והיא סיימה במקום השביעי במרתון ניו יורק בשנה שעברה.

שרה דוסינה (איטליה, 2:29:39) – שהיתה גם מדליסטית באליפות אירופה בטריאתלון; ג'יובאניה אפיס (איטליה, 2:29:41), אנדראה דילסטרה (הולנד, שיא אישי 2:26:46ש', מברלין 2015, אבל תוצאות הרבה פחות מרשימות בשנה האחרונה); איזבלה קראשקלסקה (פולין, 2:29:56ש' השנה).

תחזית: בנשים אני דווקא צופה הכתבת קצב מהירה (ביחס לשדה המתחרות) ותוצאה למנצחת של 2:28ש', שתקשה על רוב המשתתפות. כלומר הביילרוסיות (לפחות אחת מהן). ומדליה לאיטליה, הן תמיד מצליחות במרתון אליפות אירופה.

אז יאללה, בואו לראות!

Volha Mazuronek

By JULIAN MASON from London, UK – LONDON MARATHON 24.04.2016 – DSC04985, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=48383118

 

 

לונה (תמונה)
ארבעה שיעורים, ושיעור נוסף

תגובות

  • רונן דורפן

    נחשון - איפה עומדת לונה בתחרות עולמית? בהנתן שלוש מתחרות למדינה האם היא באיזשהי תמונת מדליות?

    הגב
    • שוחט

      לונה בהחלט נכנסה השנה לקטגוריית רצות העלית בעולם.
      אני מניח שהיא קרובה ליכולת של 31:00 ל10000מ' בתנאי ריצה טובים.
      הרצות הטובות ביותר, אלמז עיינה, טירונש דיבבה, ויויאן צ'ריוט, ואולי עוד כמה בודדות, רצות 30 דקות ומהיר יותר (בריו 29:17 לעיינה, ותוצאות דמיוניות באופן כללי). זה פער משמעותי. גם לאמריקאיות רצות המתקרבות ל30:00 דקות - ובטווח ישנן רצות נוספות. אם הריצה איטית יותר, דרושה יכולת סיום מהירה מאד.
      יותר ריאלי לדבר על טופ 10 ביום נתון. נציין שההולנדית סוזן קרומינס שסיימה כסגניתה סיימה חמישית באליפות העולם בשנה שעברה. תוצאות גמר אליפות העולם מלונדון: https://www.iaaf.org/results/iaaf-world-championships-in-athletics/2017/iaaf-world-championships-london-2017-5151/women/10000-metres/final/result

      הגב
  • היסטוריון של ספורט

    נחשון תודה רבה..
    היפותטית אם לונה הייתה רצה מרתון בהתחשב בשיאה היא הייתה יכולה להיות בתמונת המדליות ?

    הגב
    • shohat

      לפי התוצאה שלה לחצי מרתון ולפי הערכת יכולת כללית, בהחלט. היא עדיין לא תרגמה היכולת שלה השנה לתוצאה במרתון. כמובן שה"תרגום" הזה לא מובן מאליו.
      בכל אופן, מדליית זהב על המסלול, באליפות הזו, היא בעיניי הישג יותר יוקרתי. התוצאה במרתון עוד תבוא.

      הגב
      • היסטוריון של ספורט

        תודה רבה

        הגב
  • Oded

    תודה נחשון
    לא אשמתך כמובן אבל נורא מבאס שהפוסט מוצג בתחתית העמוד, כמעט פספסתי אותו
    לפי כמות התגובות אני לא היחיד

    הגב
  • איציק

    תודה נחשון,
    הערה על משהו שלא כתבת (ולא צפוי היה שתכתוב). אני שומע יותר מידי על האכזבה והגדרת כישלון של חנה קנייזיבה מיננקו. אני מוחא על הגדרת כישלון למקום חמישי עם תוצאה טובה.
    מאחל לכל המתמודדים שלנו הצלחה היום (לצערי לא אראה את המרתון, יש עבודה לפעמים).
    מעניין לראות שרוב המתמודדים הבכירים במרתון הגברים הם יוצאי אפריקה, כל אחד וסיבותיו. לעומת זאת, בנשים הרצות הן ילידות אירופה הלבנה. האם יש סיבה לפער זה?
    דבר אחרון, למרות החיבה למארו טפרי, קצת מאכזב אותי שהתוצאה הטובה ביותר של נציג ישראל במרתון, נופל בשתי דקות מהשיא של פולה ראדקליף, ויש רצות בעולם היום שנותנות תחרות רצינית לתוצאות שלו. זה לא מזלזול בנשים, ולא מזלזול בטפרי, אך מצופה היה לתוצאה טובה יותר לנציג הגברים באליפות העולם. האם הפער בין הנשים לגברים במרתון קטן יותר ממקצועות המסלול והשדה? אם כן, האם יש סיבה לכך?

    הגב
    • אלכס דוקורסקי

      איציק, מחאתך מוצדקת (:
      אאחל לכולנו כאן כשלונות כאלה, כמו של חנה. במוקדמות היא קבעה את תוצאת השנה שלה, 14.41 ובגמר קפצה 4 ס"מ פחות. הבנתי שהיא עצמה היתה מאוכזבת וזה כמובן טבעי, אבל מקום חמישי באירופה הוא הישג נאה מאוד לכל הדעות.

      הגב
    • Oded

      מארו ענה לך כמו גדול

      הגב
      • איציק

        האמת שכן, והלוואי וילך וישתפר עוד יותר!!!

        הגב
  • רומן

    חייב לשאול שאלה שמטרידה אותי.
    איזה ערך מוסף יש לריצת 3000 מכשולים?
    כאילו מה היא הcאה למדוד שריצת 5000 לא מודדת? האם רץ 5000 מעולה לא יכול בקלות גם בלי להתאמן לרוץ 3000 מכשולים?

    הגב
    • היסטוריון של ספורט

      השאלה לדעתי נכונה אבל ...ל 5000 שבאופן עקבי אין לה ייחוד שכן יש אלופי 1500 שלקחו 50000 ומאידך אלופי 10000
      (אל גרוז מורסלי ואוויטה רצי 1500 וגרבסלסי פארה ובקלה רצי 10000 )

      הגב
      • איציק

        בריצת 3000 מכשולים יש משוכות ויש משוכה גבוהה עם בריכת מים. זה בא "לדמות" ריצת שטח. המשוכות ובמיוחד המים שוברים את הקצב של הריצה ומקשות מאד. לא כל אחד שרץ 5000 טוב מסתדר היטב עם השינויים של 3000 מכשולים.

        הגב
        • אלכס דוקורסקי

          גובה כל המכשולים, כולל מכשול המים, אחיד בריצה - 91.4 ס"מ (יארד אחד) לגברים ו-76.2 לנשים. בריכת המים בנויה בצורה מדורגת, כלומר עמוקה, יחסית, כשהיא קרובה למכשול והולכת ומתרדדת לקראת היציאה ממנו.

          הגב
      • רומן

        אני חושב שאל גארוז' הוא בערך היחיד בהיסטוריה שלקח גם 1500 וגם 5000 באותה תחרות. זה ריצה אחרת לגמרי, ואל גארוז' הוא אליל ילדות :-).
        5000 ו10000 גם דומות מאוד, אבל ניחא אם נותנים לספרינטרים אפשרות של לקחת דאבל / לתקן ב 100 ו200 אז מגיע גם לרצים של הארוכות.
        אבל 3000 מכשולים באמת לא ברורה לי, אני תמיד מתייחס אליה כמדליה סוג ב, כמו 400 משוכות.
        110 משוכות נגיד זה לגמרי סוג א, כי זה ממש דורש טכניקה אחרת.

        הגב
        • אלכס דוקורסקי

          פאבו נורמי הפיני הדגול ניצח ב-1,500 וב-5,000 באותו היום בפאריז 1924.
          יאקוב אינגרבריגטסן עשה זאת באליפות אירופה השנה.
          כמובן שהישגו של אל גארוז' ייחודי בגלל ההתמקצעות הגדולה בימיו.

          הגב
        • shohat

          גם ברנרד לגאט עשה זאת באליפות העולם 2007 באוסאקה. בברלין 2009 זכה בכסף וארד.
          זה דאבל מאד קשה.

          הגב
      • רומן

        אגב, שים לב שהם שמים 5000 ו3000 מכשולים באותו היום...
        שזה מאוד מחזק את הטענה שלי

        הגב
        • איציק

          שמים את זה באותו יום כי אין רצי 5000 שרצים טוב 3000 וכנראה גם לא להפך.
          יש מדינות שבהן אלוף עולם במרוצי שדה נחשב לא פחות מאלוף עולם באולמות. כל האתיופים הגדולים עשו גם אליפויות במרוצי שדה. מדינות אלו משקיעות הרבה גם במרוצי מכשולים באיצטדיון. זה שאתה רואה משהו כסוג ב' ממש לא עושה את זה לכזה. אני מניח שאדווין מוזס יכל להיות רץ 400 מעולה אך בחר משוכות. נסה לרוץ את זה בדיוק 13 צעדים בין משוכות (או אם צריך לקצר צעדים ל-15 צעדים). אסור 14 או 12 צעדים, צריך לנחות תוך שמירת מהירות עד כמה שאפשר. ריצה שונה לחלוטין מ-400 רגיל.

          הגב
        • שחר ש

          למרות שאינטואיטיבית נראה שאתה צודק, הריצות לא דומות כמו שזה נראה מהצד. אתה יכול לראות שאין רצים עם מדליות ב 3000 מכשולים ומקצוע נוסף באותה תחרות למרות שמבחינת המרחק ומשך הריצה 3000 מכשולים קרוב יותר ל 5000 מאשר ריצת 10000, וגם קרוב יותר ל 1500 מאשר ריצת 5000 (אפרופו אוויטה או אל גרוז'). גם מבחינת תוצאות ברמת עילית (נגיד 5 או אפילו 10 התוצאות הטובות בעולם בכל שנה) לא רואים רצי 1500 או 5000 בקטגוריית 3000 מכשולים.

          הגב
          • אלכס דוקורסקי

            מסכים עם שחר. ודאי שרצי מכשולים בעלי שיאים אישיים של 8 דקות (בקירוב) יהיו בעלי תוצאות ברמה העולמית הגבוהה ביותר ב-5,000 וב-1,500, אך לרוב ישתתפו רק בריצת המכשולים (גם כי צריך לעבור סיבוב מוקדמות אחד לפני הגמר). כיום גם ההתמקצעות מאוד גבוהה והם לא יוכלו כנראה לזכות במדליות במקצועות אחרים (הכוונה לרמה העולמית, במשחקים האולימפיים ובאליפויות העולם). מהדין מקיסי בן עבד, השליט הצרפתי הבלתי מעורער בריצת המכשולים באירופה, זכה בעבר גם בריצת ה-1,500 באליפות היבשת, אך יבשת אירופה אינה כה דומיננטית במקצוע, לעומת האתלטים הטובים מאפריקה, ארה"ב ואף אוסטרליה וניו זילנד.
            אפשר גם לציין את קיפצ'וגה קינו הגדול מקניה, שזכה ב-1,500 במקסיקו סיטי 68 וכעבור 4 שנים הוסיף זהב במכשולים וכסף ב-5,000. קינו היה רץ נפלא, אבל באותן השנים, למרות הרמה הכללית הגבוהה מאוד, ההתמקצעות היתה שונה, לעומת היום.

            הגב
            • shohat

              רצי המכשולים הגדולים ביותר הם גם רצי 5000מ' מעולים.
              מוזס קיפטאנוי שלוש פעמים אלוף עולם למכשולים, החזיק בשיאי עולם ל3000, 3000מכשולים וגם 5000מ'.
              סאיף שהין (סטפן צ'רונו במקור) עד היום שיאן העולם למכשולים, ניצח את אל גארוז' ב5000מ' עם 12:48.
              אני חושב שאזקייל קמבוי בשיאו מסוגל היה להתחרות יפה מול מו פארה ב5000מ', חבל שלא ניסה.
              זה נכון שקיים דמיון בין המקצועות. ה3000מכשולים הוא מקצוע מיוחד, עם מסורת.

  • תומר

    איך אפשר להסביר את זה שיש רצים שמעדיפים אירוע מרתון גדול על פני השתתפות באליפות אירופה?
    האם האליפות כל כך לא יוקרתית?

    הגב
    • היסטוריון של ספורט

      אם יורשה לי .
      מרתון אפשר לרוץ פעמיים שלש בשנה .
      המרתונים הגדולים כמו של ברלין יוקרתיים ומתגמלים .
      למתרוניסטים שלא כאתלטים אחרים יש בעיה הם לא יכולים לרוץ יותר מדי ריצות תחרותיות.
      וכן אליפות אירופה היא לא אולימפיאדה וגם לא אליפות עולם .
      לכן עם כל יוקרתה היא לא כזו .

      מה שכן מפליא אותי שיש רצים אירופאים ללא סיכוי של ממש לעמוד בפודיום בברלין או אם סיכוי נמוך שהיו יכולים לרוץ כאן ולהרוויח פודיום ובכל זאת בחרו לא להגיע לכאן לטובת מרתון יוקרתי בברלין או במקום אחר.

      הגב
    • shohat

      כסף (פרסים ודמי הששתתפות), קביעת זמן מהיר יותר (כולל קריטריונים, והתקדמות באופן כללי), דירוג במייג'ורס.
      מרתון אליפות אירופה בהחלט פחות יוקרתי.

      הגב
  • סער

    תודה על הסקירה .
    מה דעתך על הילד הנורווגי שלקח דאבל (1500, 5000)? האם הוא יוכל להגיע לרמות הגבוהות ביותר של הקנייתים/אתיופים? מבחינת "בייצים" יש לו את היכולת להגיע ולא לספור אף אחד, כולל את אחיו הגדול. השאלה אם הוא יוכל לנפק גם זמנים ברמת עלית.

    הגב
  • כח הגברה

    זה נכון מה שאני קורא באתר התחרות?
    מקום שביעי למארו טפרי ושיא ישראל של 2:13:00?

    הגב
    • אלעד כץ

      אכן כך.
      ריצה נהדרת והישג מצויין.

      הגב
      • כח הגברה

        וואוו

        הגב
  • עגל

    תודה נחשון, נהדר!

    הגב
  • שחר ש

    2:13:00 ומקום שביעי!!! איזה יופי.

    הגב
  • אלכס דוקורסקי

    נחשון, תודה רבה. סקירה מקיפה, מקצועית ומעניינת, כמו תמיד.
    ראיתי לפרקים את השידור ונהניתי לשמוע את הפרשנות. לא ידעתי על השתתפותה של הרצה הצ'כית בתחרויות הסקי. היום היתה לה גם ריצה נפלאה עם שיא לאומי. לא שמעתי עד היום גם על קתרין ברטון האיטלקייה. קבעה היום 2:30:06. בגילה זה פשוט בלתי נתפס.

    הישג נפלא למארו. לדעתי זה טוב יותר מהקריטריון האולימפי. הרבה ברכות לו ולדן ואיחולי הצלחה ללונה ואדווה הערב.

    הגב
  • היסטוריון של ספורט

    נחשון בשיא הלחץ בעבודה עזבתי הכל לראות את המרתון .
    היה מרגש לחזות בטפרי (טפריי ? )
    היית נהדר תודה רבה !

    הגב
  • גדי

    ועוד במזג אוויר לא אופטימלי.
    עד כמה ניתן לנרמל ריצה בתנאים כאלו לתנאים אופטימאלים?

    הגב
  • עידן.

    כשראיתי את הכותרת עם התוצאה חשבתי שנפלה טעות ועוד מעט נראה מה התוצאה האמיתית.

    לשפר שיא אישי במרתון בקרוב לחמש דקות! (ועוד בתנאים לא משהו) זה לא פחות ממדהים.

    אני לא יודע מה סלפטר עושה באימונים, אבל אחרי ההתקדמות שהוא עשה עם לונה וטפרי הייתי נותן לו להיות אחראי על כל תחום האתלטיקה בישראל.

    הגב
  • דודיק

    שלא יהיה לכם ספק, לו"ז האליפות נבנה כך שיאפשר הכפלה של 1500 ו-5000 לגברים, משום שבמקרה האינגיבריצנים הם מארצו של נשיא ההתאחדות האירופית, ולא הכפלה כזו לנשים, שם נמנע קרב כפול בין סיפאן חסן ללורה מיור

    הגב
  • איציק

    לבי לבי עם לונה, ועדיין מקום רביעי סופר מכובד ושיא ישראל,
    אדווה נתנה גם ריצה נפלאה, שברה את השיא בעוד יותר מחמש שניות ומקום חמישי המאד לא צפוי.
    אם מוסיפים זאת לתוצאה של מארו ומקום שביעי אז יש לנו יום נהדר.
    אם נוסיף לזה את הזהב של לונה והחמישי של חנה אז בכלל הבנות נתנו תצוגה לפנתאון, רק דיאנה ב-100 מטר אכזבה קצת ועדיין חסרה לה רק מאית אחת לחצי גמר. לבנים צריך להוסיף תצוגה סבירה של דונאלד ותצוגה חלשה מאד של דימה אז כנראה בבנים הסכ"ה בינוני פלוס.
    עכשיו נראה איך איגוד האתלטיקה ימנף זאת, או שלא.

    הגב
    • אלון3131

      אדווה נתנה ריצה מדהימה ובלתי נתפסת. היא הייתה מדורגת 30 לפני 3 ימים וסיימה 5.
      לונה תותחית, בכל זאת תחרות איצטדיון גדול ראשונה שלה אי פעם עם המון אמוציות וחוסר ניסיון, רק שתמשיך כך והיא תיהיה טופ 10 עולמי

      אבל בכללי לא רואה איך אפשר לדבר על משהו שהוא לא הילד השוודי שבגיל 19 קפץ 6.05 במוט, זה כמו לרוץ 9.80 בגיל 16. הזייה מוחלטת.

      הגב
      • איציק

        היתה הרגשה שהילד היה בבועה משלו ולא הבין מה קורה עד שזה קרה. גם הרוסי הצעיר היה נפלא.
        ואוי... לונה נפסלה כי עברה שנייה לפני הזמן את הקונוסים לחתוך פנימה. גם השיא שלה לא יחשב. בדיעבד, אולי טוב שלא השיגה מדליה כי אז זה היה שיברון טוטלי... ועדיין, תותחית. הרבה תקוות לעתיד.

        הגב
        • אלעד כץ

          חבל חבל על שתי השגיאות של לונה שבדיעבד עלו לה בשיא ישראלי (ובמדליה אפשרית). טעויות של חוסר נסיון שאני מקווה שהיא תלמד מהן להבא ועדיין, כל הכבוד על המאמץ. אין ספק שהרוח והלב שלה במקום הנכון.
          בכלל למרות הפסילה יום נהדר לאתלטיקה הישראלית. כמה פעמים יצא לנו להגיד את זה בעבר?
          והילד השוודי- מטורף. היה בזון מטורף. נדמה היה כי לא משנה באיזה גובה יציבו את הרף הוא יעבור אותו.

          הגב
          • איציק

            גם דולגופייט בתרגיל הקרקע עשה יופי של תוצאה, מדלית כסף וזה אחרי פציעה קשה.

            הגב
            • אלכס דוקורסקי

              כן, דולגופיאט מאוד הרשים. ובכלל, שלושה ישראלים בגמרים של ההתעמלות זה הישג מאוד יפה.

          • אלכס דוקורסקי

            זו גם היתה תחושתי לגבי דופלאנטיס, שהוא מסוגל לעבור כל גובה. תחרות נפלאה גם למורגונוב ולה-וילאני.
            קצת לא נעים לראות את מורגונוב, שלא יכל לרוץ עם הדגל הרוסי, בניגוד לשני חבריו לפודיום.

            הגב
            • איציק

              נכון, שני חבריו לפודיום יכלו לרוץ עם דגל רוסי ורק הוא לא ;)
              זה נעשה קצת הזוי שרק באתלטיקה הם עדיין מתעקשים לא לאפשר משלחת רוסית.

            • אלכס דוקורסקי

              חחחחח, איציק...
              הרמתי לך להנחתה (:

      • no propaganda

        הייתי בטוח שאם הוא שם את הרף על שיא עולם, הוא עובר.
        בכלל, אני לא סןכר אם אי פעם ראיתי תחרות מוט כל כך איכותית. שניים שעברו 6, אחד שעבר 6.05 ומקום שלישי 5.95. כל כך קיוויתי שעוד מישהו יעבור 6.05 כדי שתהיה קפיצה תחרותית על 6.10

        הגב
        • איציק

          זה קרה בתקופתו של בובקה. וכן, בובקה היה אחד מאלו שעברו 6 מטר.

          הגב
          • no propaganda

            זכור לי משהו בובקה מול טרסוב

            הגב
          • no propaganda

            הייתה תחרות כזו בין בובקה לטרסוב, בובקה עבר 6.05 וטרסוב 6, מקום שלישי לובינגר 5.90
            הייתה גם עוד תחרות בין טרסוב להארטוויג שבה טרסוב עבר 6.05 והארטוויג 6,מקרוב ולובינגר 5.95 במקום ה3-4
            ועוד תחרות ביו בובקה לבריטס ששניהם עברו 6, מקום 3 גלפיונה 5.85
            הייתה גם תחרות נוספת באולם שבה בבוקה עבר 6.14 וגאטאולין 6, מקום שלישי טרסוב 5.80

            על פניו דווקא זאת בלי בובקה הייתה הכי טובה אבל התחרות של אתמול נותנת פייט :)

            http://www.alltime-athletics.com/mpoleok.htm

            הגב
            • איציק

              התחרות של אתמול היתה כמעט בלי פסילות. הם פשוט התעופפו מעל הרף, כמו אמרו, שימו ת'רף היכן שבא לכם, אנחנו עוברים.
              הבדל משמעותי נוסף, בתחרויות ההן התחרו כוכבים. כאן קפצו ילדים מוכשרים, אבל שיפרו תוצאות ללא הכרה. רק היום בטח יבינו מה עשו אתמול.

            • אלון3131

              מה שהיה יותר מדהים מהקלות והתוצאות זה הגיל. ילדים בני 19 לא קופצים ככה במוט, זה פשוט לא קורה. ראינו כבר הרבה שחיינים שוברים שיאים בגילאים האלה, כדורגלנים ואפילו האתלטיקה לעיתים רחוקות בעיקר במסלול. אבל בענפי קפיצה ובענף כל כך טכני כמו מוט? חסר תקדים לדעתי.

  • מתי

    לא מעוניין לדבר על טעויות ופסילות. כל השבוע הזה היה נהדר.

    הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *