עכשיו את יכולה לנוח גב' אספינול

ג'ימס גארי אספינול היה רק בן 18 כשלא חזר הביתה ממשחק כדורגל .כדורגל. משחק כדורגל, ריבונו של עולם

ג'ימס גארי אספינול היה רק בן שמונה עשרה כשלא חזר הביתה ממשחק כדורגל. משחק כדורגל ריבונו של עולם. לא מלחמה, לא אסון טבע, לא תאונה. משחק כדורגל. המקום בו תפקידו היה מוגדר מראש, להיות אוהד וליהנות או להתבאס. לא חייל, לא מטפס הרים, לא טייס ניסוי, לא מאלף אריות בקרקס ולא מנקה חלונות בגורדי שחקים. אוהד כדורגל, מקצוע שאמור להיות נטול סיכונים.

*

כחלק מרכבת השדים שטלטלה את החברה הבריטית בשנות השמונים – כתוצאה של סדר חברתי כלכלי חסר רחמים – נקבעו כמה עובדות לגבי תשעים ושישה אוהדי ליברפול שכמו ג'ימס אספינול, לא חזרו יותר הביתה. השקרים שהיוו את הבסיס לקביעות אלה הופרכו כבר מזמן, נשאר רק לחכות שמישהו ייקח את האחריות.

לא מדובר באחריות במובן של הגדרת תפקיד  (Responsibility), מדובר בנשיאה באחריות (Accountability) על הקשר בין התוצאות האיומות לפעולותיו של מערך שכשל בהגנה על חיי אדם, שתפקודו הלקוי מלכתחילה יצר כאוס שבתוכו התרחשה קריסת מערכות מוחלטת. אותה קריסת מערכות יצרה דחף עצום אצל המערכות המעורבות, להסיר מעליהן את האחריות, וכך נעשה תוך הטלתה על הקורבנות.

*

בנקודה הזאת, ודווקא כאוהד ליברפול, אני חושב כי ליברפול לא נקבעה מראש להיות הקרבן. יד המקרה זימנה לשם אוהדים של ליברפול. אלה יכולים היו להיות גם אוהדי כל קבוצה אחרת באנגליה של אותם ימים, שהיו מוצאים עצמם חוזרים הביתה עם גופות חבריהם ובני משפחותיהם.

ולמה אני חושב כך, כי בשנים ההן, באנגליה של תאצ'ר, לא ספרו בני אדם. אלה היו רק נתונים סטטיסטיים בחישובים כלכליים. בני אדם, מעצם הגדרתם, ראויים להתייחסות אחרת בכל עת. אוהדי כדורגל השתייכו אז למעמד שלחם על זכויותיו שקופחו יותר מכל מגזר אחר של האוכלוסייה, ולכן דמם מותר.

היה לשלטון חשבון ארוך עם אוהדי הכדורגל. אלה היו כוח משמעותי במחאות של שנות השמונים באנגליה. אוהדי כדורגל היו אלה שפתחו במהומות בטוקסטת' ובריקסטון ואחר כך בטוטנהאם. זה לא היה קשור לכדורגל, זה היה חלק מהתנגדות לרמיסה של זכויות יסוד, שהמחלוקת היחידה לגבי תקפותן, ניטשה בין אזרחים לזרוע האוכפת של השלטון.

*

כשרצו אז לצייר אוהד כדורגל, אפשר היה להשתמש בפרופיל של זה שרץ עם בקבוק תבערה ברחובות של מנצ'סטר, לידס או בירמינגהם, ומכאן הדרך קצרה כדי לתאר אותו כמי שמשתין על שוטר או מכייס את חברו הפצוע או המת או סתם מונע מצוות רפואי להגיש לו עזרה. אוהד כדורגל הוא זה שמרגיז את השלטון, זה שצריך לגמור איתו את החשבון. הוא יכול ללבוש חולצה אדומה עם ציפור, או חולצה כחולה של צ'לסי. הוא יכול להגיע מהייבורי או מאפטון פארק. חשוב רק שיהיה מתאים לפרופיל החברתי.

נכון שאנשי ליברפול היו מטרה קלה יותר. בכל זאת, ממורמרים, מובטלים, גונבי טאסות ועוד מדברים עם מבטא משונה, אבל אף אוהד מאף עיר אחרת לא היה נמלט מאותו מסע הכפשה וביזוי.

*

כי ברור שמשטרת דרום יורקשייר תחפש מישהו אחר לתלות בו את האשמה בכישלונה המקצועי. זה לא שאילו היה מדובר באוהדים אחרים היו הצ'יף קומישנר וקציניו מגישים את התפטרותם עוד באותו ערב, כשהתבררו ממדי האסון. ברור גם שמצב מצוקה, כמו אסון בקנה מידה שכזה, יוציא מהסמטאות האפלות ביותר בנפשו של אדם את הרצון לשקר ולכזב ביודעין, לעוות מציאות ולפברק דיווחים, אפילו אם לא מדובר במישהו מעיר של בטלנים.

ברור שאף פוליטיקאי לא יקריב קריירה למען כמה עשרות הרוגים ולא משנה מנין באו, ואף ברור כשמש שעיתון שרוצה להרוויח כמה שיותר, יפרסם גם שקרים בלי כל קשר לזהות המושמצים.

ברור גם, שההרוגים יכולים היו להיות אוהדים של קבוצה אחרת, ועדיין, גם קרוביהם היו נאלצים לעבור את מסע הכאב וההשפלה הארוך של משפחות הרוגי הילסבורו.

*

מה שלא ברור, למה היו המשפחות צריכות לשאת על גבן גם כל כך הרבה סימני שאלה כל כך הרבה זמן. לא ברור למה דו"ח טיילור שהצביע על כשלים מערכתיים קטסטרופליים לא גרם לאותו מהלך של לקיחת אחריות. לא ברור למה עשרים ושלוש שנים צריכה מרגרט אספינול, אימא של ג'ימס, לשאת את אובדנה וכאבה יחד עם אות קין על מצחה.

הקשבתי לכל מה שאמר קמרון וצפיתי בכל מה שנכתב ושודר החל משלשום. שום דבר מרגש ומפתיע, שום דבר שלא ידענו מזמן, אם לא לוקחים בחשבון את התמוטטות הקו האחרון של ההגנה השקרית. ארבע מאות וחמישים אלף דפים שכתוב בהם מה שכולם ידעו. בכל המלל שנשפך, ואני לא מאמין לאף מילה של הסאן, רק מרגרט אספינול הצליחה לגעת כשאמרה את אשר היה צריך להיות נכון כבר לפני עשרים ושלוש שנים וחמישה חודשים, אילו רק מישהו היה לוקח אחריות.

ועכשיו, היא אמרה, תוכלו לנוח בשלום על משכבכם.

והתכוונה גם לעצמה ולעוד תשעים וחמש משפחות.

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

הדוקטור
ברזיל: מעט מדי, מאוחר מדי?

82 Comments

דובי מילר 14 בספטמבר 2012

מעולה !!!
YNWA

B. Goren 14 בספטמבר 2012

מה שדובי אמר. שנה טובה וחג שמח.

D! בארץ הקודש 14 בספטמבר 2012

בני אני מקווה שגם אנחנו.

גלן 14 בספטמבר 2012

יפה.

גלן 14 בספטמבר 2012

אתה כמובן נוגע בנקודה מוסרית מאד חשובה. אף אחד לא אוהב להיות הקורבן. אבל אני שואל את עצמי אם לא היה שווה להקריב שם את אוהדי ליברפול במובן האשמות כמובן. אני עדיין משוכנע שלמסע השקר הזה חלק מהותי בשינוי תרבות הכדורגל. יש מן הסתם עוד סיבות , אבל זוהי אחת מהן. אף אחד לא יחשוד בי שאני חושב שזה שיפר את הכדורגל עצמו אבל את השקט היחסי בגזרת האלימות לא ניתן לגנות. ברור שיש עוד סבות שצצו במשך השנים של בלייר וחבריו אבל הזרעים לשינוי קשורים להילסבורו.
העולם מלא באם ואולי אבל נראה לך שבלי אשמת אוהדי הכדורגל ׳ היינו מהרבה בחינות במקום פחות סימפטי. וכמו שאמרת, במקרה זה היה ליברפול, זה יכל להיות מועדון אחר.

ולדיס 14 בספטמבר 2012

אתה צודק 100%
זה גם טוב ש 6 מיליון יהודים חוסלו,בגלל זה יש לנו מדינה

איתן בקרמן 14 בספטמבר 2012

+

אבי 14 בספטמבר 2012

טוב או לא זו שאלה מוסרית לעומת זאת כמעט כולם יסכימו שבגלל שמתו 6 מליון איש יש מדינה. אל תטאטא דילמות מוסריות מתחת לשטיח בדמגוגיה זולה.

גל דגון 14 בספטמבר 2012

לא בדיוק. מפעל העליה התחיל הרבה לפני מלחמת העולם השניה. תוצאות המלחמה בלי ספק זירזו את התהליך והקלו עליו, אבל זה רחוק מלהוות יחסי סיבה ומסובב.

עמית 14 בספטמבר 2012

השקט בכדורגל באנגליה הגיע רק כעשור וחצי ופשוט בגלל שהממשל והמשטרה גדלו ביצים ולא כי חוליגנים אמרו שהם יגמרו כמו אוהדים של ליברפול

גלן 14 בספטמבר 2012

עמית אתה רציני? מתחילת שנות ה80 ועד 2003 נכחתי בכל עונה במשחקי כדורגל חוץ מבדיוק 2 עונות (נחש באיזה גיל). ליגה ראשונה, ליגה שנייה ובזכות הכשרון המיוחד של הקבוצה שלי גם בליגה השלישית. להגיד שדברים לא השתנו מייד אחרי 89 זה מגוחך. נכון, ה FSA I של הפרלמנט נכתב עוד בתחילת 89 לפני הילסבורו (אז עוד חשבו על תעודות זהות מיוחדות לאוהדים) אבל הילסבורו היה הקש. מי שמשווה את מידת החוליגניזם לפני 89 ואחריה (כולל התקופה של מייגור שלא בדיוק היה סוציאליסט) וטוען לעשור וחצי אח"כ ללא שינוי משל היה שלא ביקר באיצטדיונים. המפלס ירד ועוד איך. בודאי לאוהדי החוץ.

בני תבורי 14 בספטמבר 2012

גלן, אני חושב בדיוק כמוך. האקלים בכדורגל האנגלי השתנה ללא הכר לאחר הילסבורו. אני זוכר את המשחק הראשון שאיתי באנגליה ב 88' ואת אלה שראיתי כמה שנים מאוחר יותר. אין מה להשוות. אני חושב גם שהילסבורו האיץ תהליך שעד אז התנהל בגרירת רגליים.

גלן 14 בספטמבר 2012

בני, אתה גם מצייר אוהדי כדורגל שהתחילו במסע המחאה ועם מרגרט תאצר וגם זה לא נכון. אפשר לחשוב שבשנות הלייבור ועד 1979 היה מדובר בל״ו צדיקים, ולא כך. תזכר במסעות הונדליזם, מלידס ועד ליונייטד האחרים. אני מוכן לקבל את אחריות השלטון שלה על הרבה עוולות חברתיות אבל זה בודאי לא התחיל שם ובודאי בתקופת הלייבור.

בני תבורי 14 בספטמבר 2012

גלן,
גם כאן אני מסכים, אם כי אני חושב שאפשר להגדיר את שנות השמונים כעשור אלים במיוחד. זה בוודאי לא התחיל אצל תאצ'ר אבל אצלה זה קיבל ביטוי חריף מאוד בתהליכי ההפרטה והגידול באבטלה.

אריק 14 בספטמבר 2012

בני אף אחד לא רצה במותם של האוהדים. בעיניי המחדל הנורא של הרשויות המקומיות ביורקשיר ושירותי ההצלה בשפילד הוא החלק הפחות נורא בסיפור למרות שהוא הגורם הישיר לטרגדיה. מה שקרה אחרי זה בעיניי מבחינה מוסרית גרוע יותר, להאשים את הקורבנות כדי להציל את עורך זה מחריד וכל כך הרבה אנשים שיתפו עם זה פעולה, מה המשפחות שידעו כל הזמן את האמת אמורות לעשות?? והגרוע מכולם – הסאן. למטייחים עוד היה רצון להציל את עורם, אבל למה לעזאזל עיתון, אפילו שכל מה שכתוב בו זה פיקשן, מפרסם כזה "תחקיר" נורא בלי לבדוק את העובדות, זה כבר שיא הרוע. מה נעשה השבוע הוא חשוב גם אם לא מחדש דבר, לפחות עכשיו הם קיבלו צדק, זה גם משהו.

איציק 14 בספטמבר 2012

זה בדיוק המקרה כשהביטוי "מוכן לדרוך על גויות" מפסיק להיות מטפורי ומתחיל להיות מזעזע.

פנדלוביץ' 14 בספטמבר 2012

23 שנים אחרי זה עדיין מעלה דמעות. משתי הסיבות – הטרגדיה והעוול.
מה שהתברר עכשיו ולא ברור למה הוסתר כל השנים, הוא הכמות הגדולה (למעלה מ40) שניתן היה להציל. זה לדעתי תגלית שתהפוך את חיי משפחות ההרוגים למרים עוד יותר.

matipool 14 בספטמבר 2012

בדיוק .

אריק 14 בספטמבר 2012

ניתן היה להציל 96 זה מחדל כל כך אדיוטי

בני תבורי 14 בספטמבר 2012

נכון, יש את העניין של השעה 15:15 שבה חדלו נסיונות ההצלה וכל הנפגעים הוכרזו כמתים, למרות שחלק מהם היו עדיין בחיים.

צור שפי 16 בספטמבר 2012

פנדלוביץ, מתקן לך טעות שהיא לא רק שלך – על אנשים (או חיות אחרות) אין אומרים ״כמות״ אלא ״מספר״.

יוסי 14 בספטמבר 2012

נו יופי, הגענו לתאצ'ר. עוד שתי פסקאות והיה מגיע גם לביבי.

משה 14 בספטמבר 2012

יוסי,
הכל נפלא, גם ביבי וגם תאצ'ר, איזה עולם יפה.
אני מקנא בך.

יוסי 14 בספטמבר 2012

נו יופי, עוד שני משפטים והייתי גם מגיב בתשלום שעובד בשביל שטייניץ.

איתן בקרמן 14 בספטמבר 2012

מילא בתשלום, אבל למה בחינם?

יוסי 14 בספטמבר 2012

למה לא?
אני יודע שיש מי שקשה לו עם זה, אבל ITS A FREE COUNTRY BABY

matipool 14 בספטמבר 2012

יוסי – מכל הטור החשוב הזה , זה מה שהציק לך וזו התגובה שהייתה חשובה לך להגיב ?
נבצר מבינתי .

יוסי 14 בספטמבר 2012

מה חשוב בטור הזה? אני מצאתי בו רק אוסף סיסמאות וקלישאות.

בני תבורי 14 בספטמבר 2012

יוסי,
מעבר לביקורת הלגיטימית שלך על הפוסט, מה בדיוק לא נראה לך? אתה יודע על עובדות שסותרות את אלה שהעליתי? אתה חושב שמטרת הטור הייתה לצלוב את תאצ'ר או ביבי? אתה יודע משהו שמציג באור אחר את מסקנות הועדה הבלתי תלויה והתגובה הממשלתית שלאחריהן?

יוסי 14 בספטמבר 2012

כשלים, מחדלים וטיוחים יש בכל מקום, כך שהבעיה היא לא עם העובדות אלא עם הנארטיב הפנטזיונרי שבונים מהם.
"כי בשנים ההם, באנגליה של תאצ'ר, לא ספרו בני אדם. אלה היו רק נתונים סטטיסטיים בחישובים כלכליים. בני אדם, מעצם הגדרתם, ראויים להתייחסות אחרת בכל עת."
ידה ידה ידה.
אז, הבעיה של הכדורגל האנגלי היתה תאצ'ר ולא החוליגניזם. חבל שאף אחד לא סיפר את זה למנוולים שהשעו סתם את הקבוצות האנגליות מתחרויות באופא, או לאוהדי יובה.
במצד שני, לשיטתך מזל שאנגליה של "ג'ון מייג'ור" (הסגן של תאצ'ר ומאחרוני הנאמנים שנותרו לה במפלגה) פיתחה לפתע מצפון – והביאה לנו ב-1992 את הפריימר ליג.

יוסי מזרחי 14 בספטמבר 2012

בני,אל תגיב לתגובות כאלה.
זה מוריד את הדיון הקשה והחשוב הזה מהפסים.

איציק 14 בספטמבר 2012

יוסי, אתה נטפל לטפל!!!
אני זקן וסנילי ולא זוכר מה היה בזמן תאצ'ר, מבחינתי אתה צודק וגם בני צודק לגביה. אני רק זוכר שבעיני היא היתה מאוד יפה. מה הקשר. מה הקשר אם הם חוליגנים או לא??? האם זו סיבה לתת להם למות, לטייח דברים דברים. אתה לוקח דברים למחוזות לא קשורים.
אתה תכתוב שזו זכותך, נכון, אבל עדיין לא מתאים.

באבא ימים 14 בספטמבר 2012

הטענות לגביהן הטיוח התחיל מהאווירה למעלה אינן רק המצאה של בני

אריק 14 בספטמבר 2012

אז למי אם לא לתאצ'ר? יש קשר ישיר וברור שנכתב עליו רבות. אולי כדאי לבדוק לפני שמגיבים בצורה מזלזלת?

יוסי 14 בספטמבר 2012

כן בטח.
בדיוק אותו קשר ישיר וברור בין אסון ערד ליצחק רבין.

אריק 14 בספטמבר 2012

החוליגניזם קשור בקשר הדוק לתסכול הבריטי בשנות השבעים ובעיקר תחת שלטון תאצר, נכצב על זה כל כך הרבה…. מה הקשר לביבי? את מי הוא מעניין? מדברים על הפרמייר ליג על תחזיר אותנו בכוח לויכוחים פוליטיים שבני אפילו לא חשב לרגע שיש איזהו סיכוי שתצליח לייצר כאן. כשאתה אומר אוסף של קלישאות כשאתנה מגיב בבלוג פרטי אתה סתם יוצא גס רוח. אתה מתחיל קטטה בחדר ריק. יפה גם זה כשרון

אריק 14 בספטמבר 2012

אל

יוסי 14 בספטמבר 2012

תכלס, מצחיק.
'מה הקשר לביבי? את מי הוא מעניין?' – זה הרי בדיוק מה שאני חשבתי, אבל הנה תקרא את מוזגטס, משה, וMG מתחתיך.
ומי באמת מעז לחולל מהומות ב'בלוג פרטי'. רק תאצ'ריסט כנראה. אהבתי.

MG 14 בספטמבר 2012

איך התצלחת להכניס אותי לעניין?
חוץ מהערה הומוריסטית (אולי לא כל כך מוצלחת), כתבתי תגובות בהן אני לא מבין מה ביבי קשור לעניין.
אם אתה משמיץ אותי, לפחות תעשה זאת על סמך סך התגובות בדיון.

באבא ימים 14 בספטמבר 2012

לא זכור לי שממשלת רבין האשימה את הקורבנות.

מוזגטס 14 בספטמבר 2012

יוסי,
אפשר להגיע לביבי תוך פחות משתי פסקאות.
חבל מאוד אם אתה לא רואה דימיון בין הטחת האשמה על האוהדים ואי לקיחת אחריות ממסדית, לבין הניסוח של מנהיג – ראש ממשלה – שבוחר לא לקחת אחריות ולכנות מעשה איום כ"טרגדיה אישית".
כנראה צריכים עוד 95 קורבנות חסרי ישע כדי להכניס קצת שכל.

עמית 14 בספטמבר 2012

זאת לא טרגדיה אישית זה בנאדם אדיוט תחפור קצת בפרטים תראה שהבן אדם הוא זה שהביא את עצמו למצב הזה ולא המדינה (שיש בה הרבה תחלואים אבל זה) הבן אדם היה רמאי והפך לסמל ואתם שנוהרים אחריו חבורה של כבשים.והאחריות של רוה"מ מתבטאת בזה שאומנם הכל יקר פה טילים אבל המדינה לא מתפרקת (תסתכל לכוון יוון ספרד ושות')
וכן יש לי רכב ואני שוכר דירה ולא אני הולך לשרוף את עצמי כמו אדיוט.
יש לך ראש ממשלה שהגזרות הכלכליות שלו מלפני שנים מספר שכולם רצו לבעוט לו בתחת בגללן מחזיקים את המדינה שלך בחיים. סתום ת'פה ותגיד לו תודה.

משה 14 בספטמבר 2012

תודה לך ולו, גם על זה שאחרי שלמדתי תואר שני באוניברסיטה ואני עובד 11-12 שעות ביום אני מצליח בקושי לגמור את החודש עם משפחה של 4 נפשות ואישה עובדת, תודה על זה שהוא עוזר לי לממן מאות אלפי פרזיטים ממגזרים שונים, שאני במילואים שומר על פנאטים מטורפים שגם מקללים אותי ויורקים עליי באותה הזדמנות ובעיקר תודה על הקלאסה שהכנסת לתגובות.
מה היינו עושים בלעדיך, בלעדיו, בלי 30+ שרים ובלי אינספור פרזיטים.

מוזגטס 14 בספטמבר 2012

אני מסתכל לכיוון יוון וספרד ומתבאס שאני לא יכול לטוס לשם כי אין לי כסף. אבל זו ממש לא הנקודה.
הכוונה לא לדבר על סלימן (אולי טעיתי בשמו). הכוונה לומר שיותר קל לכוון את הזרקור ואת האשמה לאזרח הקטן ולא לקחת אחריות ממסדית ולהבין כיצד אופן הפעולה הממסדי גם מכתיב את התנהגותו של אדם. וזה בדיוק מה שעשית – לא הצלחת לראות את הצד הממסדי בהתנהגות האדם, ישר תקפת את הצד האישיותי שלו, בדיוק כמו בהילסברו בדיוק כמו מקרים רבים אחרים בהם המדינה מסירה אחריות מאזרחיה. כי הרי הבעיה היא רק בהם.

שלו 14 בספטמבר 2012

מסכים לחלוטין,
אנחנו צריכים להודות למנהיג העליון שאין אנו ראויים בכלל שינהיג אותנו ועדיין הוא מסכים לקחת על עצמו את העול הקשה.
ואני גם מצטער עבור ביבי שיש פה אזרחים שמפריעים לו לנהל מדינה עם כל מיני דרישות של חינוך, רווחה.
זה הגיוני ונורמלי שהאזרחים נוצרו לטובת המדינה ולא המדינה לטובת האזרחים.
כל עוד אתה במגזר הנכון.

MG 14 בספטמבר 2012

שלו, יופי של תגובה, אבל עכשיו הזמנת על עצמך מתקפה, כיוון שלא סיימת אותה עם "ביבי הוא הצדק".

שלו 14 בספטמבר 2012

ביבי הוא הצדק.

איציק 14 בספטמבר 2012

אני בלשון נמעטה לא מסכים עם דבריו של יוסי. הם לא לעניין ויש חוסר חמלה בולט בדבריו. עם זאת, מפה ועד להתלהמות שביבי נציג הרוע מטעם מדינת ישראל היא גם לא לעניין. אפשר לחשוב שהוא לא עשה שום דבר חיובי, ויותר מכך הוא היחיד שלא עשה זאת. כל המנהיגים לפניו היו טלית שכולה תכלת. הרי גם זה לא נכון, ואני מאמין שזו לא כוונת המגיבים, אך כקורא בילתי מוטה (למרות שאין דבר כזה), כך זה נקרא מהצד.
קצת חבל על הסטייה המתלהמת מהנושא, בעקבות תגובה מתלהמת, כאשר הפוסט הרבה יותר רגיש וחשוב.
לעניין החוליגנים האנגלים, הישראלים, הפולנים וכו, אין כל קשר. נניח שהם באמת חוליגנים, האם זה מכשיר את השרץ של משטרת אנגליה, והשילטון שהיו שותפים לרשלנות פושעת וטיוח של שנים לאחר מכן? האם זה מכשיר את התנהגות העיתונות? במדינה מתוקנת גם לחוליגנים יש זכויות, ולמשטר אין כול זכות לרמוס זכויות אלו. שיעשו את עבודתם ויטפלו בחוליגנים מתי שצריך, איפה שצריך, וכמו שצריך.

יוסי 14 בספטמבר 2012

מעולה. אם ירדתי לסוף דעתך הפתלתלה, אז זה תאצ'ר – הילסברו מול ביבי-משה סלימן.
בחיי, אתה גאון. לפי דעתי, אם אתה מצליח להכניס פנימה גם את איראן או הכיבוש, מדובר בטור מושלם למדור הדעות של הארץ.

מוזגטס 14 בספטמבר 2012

תודה על המחמאה.
אין לי כוונה להכניס את אירן והכיבוש לכאן. ואל תסיק מסקנות לגבי דעותי מבלי ששמעת אותן.
ואולי אשלח את הדברים למדור הדעות של הארץ או יתד נאמן.
אם זה מעניין כן להקשיב – תעיין בתגובה שרשמתי מעליך, לעמית.

פנדלוביץ 14 בספטמבר 2012

על טיפוסים כמו יוסי נכתב "יש אנשים עם לב של אבן"

אבי 14 בספטמבר 2012

בולשיט. הוא פשוט לא מסכים איתכם פוליטית.

MG 14 בספטמבר 2012

מה הקשר?
זה כמו להגיד שמישהו סמולן, כי הוא חושב שלאלי ישי יש אחריות בשריפת הכרמל.
האם אין אפשרות לעביר ביקורת על איש ימין/שמאל מבלי להיות בצד השני של המפה הפוליטית?

אבי 14 בספטמבר 2012

הוא מתח ביקורת על כך שתאצ'ר הואשמה בכל חוליי החברה הבריטית בכללם אותו אסון. אל תיתמם שהרי להאשים אותו בלב של אבן משמעו שהוא נוטל "החמלה" שיש בקצה השני שבסקאלה הפוליטית.

MG 14 בספטמבר 2012

שמע אבי, אני באמת לא מצליח להבין איך אתה הבנת את זה ממשט אחד ואין פה שום קשר להיתממות.
חוץ מזה, איפה כתוב "בכל חלויי החברה הבריטית? ואיך לכל הרוחות זה קשור לראש ממשלת ישראל?

אבי 14 בספטמבר 2012

מהפוסט עצמו: "בשנים ההן, באנגליה של תאצ'ר, לא ספרו בני אדם. אלה היו רק נתונים סטטיסטיים בחישובים כלכליים."
מה זה אם לא דעה פוליטית? (אגב, לגיטימית לפחות כמו דעותיו של יוסי)

פנדלוביץ' 15 בספטמבר 2012

בולשיט על הראש שלך.
הטור הזה הוא על טרגדיה ומחדל, ומר יוסי לא מביע שום תגובה אלא הארוע עצמו אלא ישר מוביל לאיזה ויכוח פוליטי מתלהם שלא קשור לנושא ולו כזרת.

יוסי 14 בספטמבר 2012

עלית עלי.
אני גם נגד הדמוקרטיה, שונא את השלום, ורוצה שיהיו כמה שיותר עניים.

משה 14 בספטמבר 2012

לא, אתה רק מאשים את המלחמות והעניים בקיומם.

Red Angus 14 בספטמבר 2012

כתבה יפה, אני רק רוצה להוסיף לכך שכמו שאמרת זה יכל לקרות למועדונים אחרים באנגליה וזה נכון כי ב-1981 טוטנהאם היו באותה סיטואציה באותו יציע בו התרחש האסון (ואז אפילו לא נדחסו לשני תאים מרכזיים כמו שקרה ב-89) אנשים פשוט נחנקו שם והמשחק הופסק.

בנוסף, שנה לפני האסון ב-88 ליברפול נפגשו מול אותה נוטינגהאם פורסט בחצי גמר באותו איצטדיון ללא שום תקרית אז מה ההסבר לכך? האנשים שהיו אחראים על האבטחה והסדר באותו יום לא היו אותם אנשים שהיו ב-89 והדרכי פעולה שלהם היו שונות, אז עשו את הדברים הנכונים כדי למנוע בעיות.

הניצחון הזה של אוהדי ליברפול ושל המשפחות בעיקר, הוא ניצחון בשביל כל האוהדים ברחבי העולם (הרי בארץ מכבי חיפה הייתה קרובה לאסון דומה בעקבות אזלת יד של המשטרה ולילד אחד נהרסו החיים עקב כך) שקופחו והושמצו רק בגלל שהם אוהדי כדורגל ויחד עם המעמד הזה מגיעים אלפי סטריאוטיפים.

לצערי לומדים רק אחרי מקרים כאלו, כמו שאומרים בצבא לפני מטווחים ולפני כל פעילות כלשהי שהנהלי בטיחות נכתבו בדם וזה נכון כי אם לא האסון הזה אולי היינו רואים כדורגל עם גדרות עד היום אי אפשר לדעת.

הדבר היחיד שנותר לעשות הוא להעניש באופן ישיר את האחראים לשקר לרמייה לסילוף העובדות ולטיוח, חלקם דרך אגב קיבלו תארי אבירות במהלך השנים.

matipool 14 בספטמבר 2012

בני – תודה .
חיכיתי לטור הזה ולהעלת הנושא בדה באזר .
באתר של אוהדי ליברפול בישראל יש שרשור נרחב בנושא ולרבות תרגומים , תמונות וסרטונים מהאירוע שנערך בליברפול .
liverpool-il.com

אסף THE KOP 14 בספטמבר 2012

בני, אהבתי את הטור והניתוח.
תודה.

מה שעצוב זה שהיא, ועוד 95 משפחות, לעולם לא יוכלו לנוח.

http://www.youtube.com/watch?v=KgFY6tmAl8A&feature=relmfu

באבא ימים 14 בספטמבר 2012

אני חושב שהצגת משטר ת'אצ'ר כאיש הרע של הסיפור גם אם היא נכונה מחטיאה את המטרה. העובדה שזה לקח 23 שנה מראה שבריטניה בנפשה לא ממש השתנתה מאז תקופת ת'אצ'ר. בוא נזכור שבמשך אותן 23 שנה קצפיין הילסבורו היה שיגעון לדבר אחד של העיר ליברפול. זה היה ליברפול נגד העולם – גם אם האוהדים היו יכולים להיות אוהדי קבוצה אחרת, אוהדי הקבוצות האחרות, למעט אברטון, לא ראו בזה מאבק שלהם או מאבק הראוי לתמיכה שלהם.

יותר מזה – הדבקות של אוהדי ליברפול בקמפיין נתפס כהוכחה לכל המיתוסים האנטי-סקאוסרים, הבכיינות, הרחמים העצמיים, חוסר היכולת לשים את העבר מאחור ולנוע קדימה. זה לא אנגליה שלפני 23 שנה – זו אנגליה של היום.

מילא זה שבריטניה לא ממש הפסיקה להיות ת'אצ'ריסטית. הכדורגל הפך להיות נער הפוסטר של הת'אצ'ריזם, ברמות שמגי עצמה לא היתה יכולה לחלום עליהן.

בני תבורי 14 בספטמבר 2012

באבא,
עידן תאצ'ר הוא הרקע. מה לעשות? זה היה עשור אלים ועקוב מדם והילסבורו היה רק מייצג אחד שלו. דם נשפך בעוד הרבה מקומות ולחינם.

באבא ימים 14 בספטמבר 2012

זה לא העניין בני. טענת שזה יכול היה לקרות לאוהדי כל קבוצה אחרת. ובכן אוהדי הכדורגל באנגליה חלקו עליך במשך 23 שנה והותירו את המשוגעים מליברפול להאבק לבד. לא זו בלבד – הם לעגו להם על עצם המאבק, וטענו שעצם העובדה שהם נאבקים מוכיחה את צדקת ההאשמות ביחס אליהם. זה לא קרה בתקופת תאצ'ר – זה קרה כל יום במשך 23 שנה. כשאתה שואל את עצמך למה הטיוח החזיק מעמד כל כך הרבה זמן? אולי זה מקום להתחיל בו. אולי מה שצריך לשאול זה למה אוהדי הכדורגל לא גילו ולו ראשיתה של סולידריות במקום בו גם הם היו יכולים להיות נפגעים? למה כשהם עמדו בפני הבחירה בין לשנוא, לבוז וללעוג לעיר ליברפול ולתושביה לבין להצטרף למאבקן של 96 משפחות של אוהדי כדורגל לגלות את האמת הם בחרו – ברוב מבהיל – באפשרות הראשונה?

גלן 14 בספטמבר 2012

באבא מה עם ההסבר האפשרי הבא?
מי שלא אוהב כדורגל- ראה מספיק צבאות אדומים לבנים ועוד כל מיני צבעים, הייזל , ברדפורד ומה לא. הם היו אבודים מרגע 0.
והאוהדים האחרים- ובכן, הם נכנסו למגננה בדיוק בגלל שמה שכתבתי למעלה באמת קרה. הדחקה, מגננה, רצון לחשוב שזה קרה להם ולא לנו הוא טיבעי.. וגם אשמה- שתרבות הכדורגל שהם חלק ממנה הגיע לאיזהשהו סף. תשמע, פעם הייתי במשחק, נדמה לי בלוטון 83 . אני זוכר איזה ׳כמעט ונפגע׳ ביציע העמידה. מין זילות כזאת שבטח לא הבנתי אז.
אחר כך הייזל וברדפורד ועוד מיליון דברים. ובאמת הכי קל לי לדמיין חוסר אחריות של אוהדים , כי מי שהיה ביציע בשנות ה80 יודע שחוסר אחריות היה שם לפעמים מעצם ההוויה. בקיצר אתה מבקש סולידריות במקום שדורש הדחקה. אין לי שום תלונה לגבי הסנטימנט שאתה מציג. אני פשוט לא רואה מצב שמה שביקשת היה מתקיים בחברות טובות יותר וטובות פחות.

אריק 14 בספטמבר 2012

אני דווקא נחשפתי לאמת בדיונים בבלוגים של אוהדי היריבה הכי מרה לכאורה של ליברפול, ואני יכול להעיד רק מתוך הדיונים שם שהיית תמיכה פה אחד עם המאבק. היו כמה ארגוני אוהדים שתמכו במאבק של הקורבנות ודווקא ראיתי לא מעט סולדריות, אבל באמת מדובר על העשור האחרון, אני לא סגור על מה היה לפני.

בני תבורי 15 בספטמבר 2012

באבא,
ראיתי כאלה וגם כאלה. ראיתי ציוצי טוויטר ותגובות אוהדות ותומכות של אוהדי קבוצות אחרות ושמעתי גם מחבר אוהד ליברפול שאפילו אתמול נקלע לוויכוח סוער עם אוהד ארסנל שבוחר להאמין עדיין בשקרים שהופצו. העובדה היא שהאסון נפל בחלקם של אוהדי ליברפול, וההנחה שלי, והלוואי שלא אוכל להוכיחה לעולם היא, שגם אילו היו הנפגעים אוהדי מועדון אחר, האקלים הציבורי היה מאפשר התנהגות דומה כלפיהם.

סימנטוב 14 בספטמבר 2012

(הטוב הרע והמכוער)
מעולה בני, עצוב, ופתטי (העיוות הזה)

איציק 14 בספטמבר 2012

בני,
שוב דייקת בניתוח חברתי-כלכלי מבריק ועל היחס ההפוך בין שיטה כלכלית דפוקה (קפיטליזם, תאצ'ריזם, מוניטריזם YOU NAME IT) לבין אחריות ומוסר.
זה כמובן לא יעזור לקורבנות ולמשפחותיהם, אך לצדק יש משמעות גם לאחר המעשה.
הוסיף דברים שרשמתי ב"חדר הנעליים":
ראיתי את הכתבות על הילסבורו.
עצוב ומרגש כאחד.
בתור מישהו ששותף לא פעם למאבקים חברתיים, אני נפעם מכח הרצון, האחדות והנחישות של אוהדי ליברפול ושל העיר כולה אל מול מסכת השקרים של ה"סאן" ושל הרשויות השונות.
זה פשוט מדהים לראות מה שהם עשו אל עף האסון הכבד שפקד אותם.
טוב שהאמת יצאה לאור, עצוב מאוד על האסון הגדול.

קורא אדוק 14 בספטמבר 2012

מעולה כהרגלך…

אופיר 14 בספטמבר 2012

השאלה היא במה אפשר לתלות את הפיגור ההולך ומחריף של העולם הערבי-מוסלמי. לדעתי הבעיה היא באיסלאם, אבל אני רוצה להיות בטוח שלא החמצתי איזשהו גורם (ישיר או עקיף).

הכיבוש הציוניהאימפריאליזם המערבי לא קביל כתשובה.

אסף THE KOP 15 בספטמבר 2012

הכיבוש הציוניהאימפריאליזם המערבי מעולם לא היה הסיבה.
זה כמו לשאול למה הנחש מכיש.

בני תבורי 14 בספטמבר 2012

יוסי,
אני מודה לך על ההשתתפות בדיון ועל העקביות שאתה מפגין בתגובותיך, גם אם אני לא מסכים עם תוכנן. אני רוצה לספר לך מה עמד לנגד עיני כשכתבתי את הפוסט. במשך עשרים ושלוש שנים הוטל דופי בקהילה שאני מזדהה עימה דרך קבוצת הכדורגל שלה. יחד עם עוד אלפי אוהדי ליברפול עקבתי בעניין רב אחר הניסיונות לקבל הכרה בעובדה כי אוהדי ליברפול לא הביאו על עצמם את האסון הנורא ויש אחראים לתוצאות המרות.
הנאום של ראש ממשלת אנגליה לא הפתיע אותי. גם לא שטף ההכאה על חטא שבא בעקבותיו. כמו לעוד אלפים רבים, ובכללם אוהדים של קבוצות אחרות שמצפים לכישלון של ליברפול בכל עת, האמת הייתה ברורה כשמש. לא הייתי צריך את נאום ראש הממשלה כדי לדעת שאוהדי ליברפול נפלו קרבן למערכת שקרים וטיוח, רציתי רק לשמוע אותו לוקח אחריות בשם השלטון.
במסיבת העיתונאים עם הועדה הבלתי תלויה, מרגרט אספינול, אימא של ג'ימס שנהרג בהילסבורו ויו"ר ארגון התמיכה במשפחות השכולות קיבלה את רשות הדיבור. היא לא אמרה הרבה. היא לא האשימה אף אחד ולא התחשבנה לאחור. היא רק הודתה לוועדה ואמרה שעכשיו, יוכלו סוף סוף הקורבנות לנוח בשלום על משכבם. ברגע הזה בכיתי.
עכשיו אתה יכול לקחת את זה לאן שאתה רוצה. שנה טובה ידידי.

אריק 15 בספטמבר 2012

אני אשמח אם תנצחו היום ואפילו מתאים לי גול של הקפטן (אם אני לא טועה בן דודו של צעיר ההרוגים)

בני תבורי 16 בספטמבר 2012

אריק,
ומי יבקיע, הבישוף? ראש ממשלת אנגליה?

אריק 16 בספטמבר 2012

סטיבן ג'ורג' ג'רארד…

צור שפי 16 בספטמבר 2012

בני, תודה על הפוסט המרגש הזה ושנה טובה. באשר לדיון הפוליטי שהתפתח פה, הנקודה הבעייתית היא שיש כאן אנשים שבאופן שיטתי ועקבי אינם מוכנים לקבל שיש לשלטון אחריות כלשהי על תוצאות מדיניותו.

בני תבורי 17 בספטמבר 2012

צור,
נכון מאוד, אבל כשמאלן אני חייב להודות שגם אני התקשיתי בעבר להודות שממשלות בהן תמכתי טעו. הדיון הפוליטי שהתפתח כאן מעולה, אבל לחשוב שמטרת הפוסט הייתה לעורר דיון פוליטי, זה פשוט לא נכון.

בני תבורי 17 בספטמבר 2012

ושנה נהדרת!

צור שפי 17 בספטמבר 2012

זה בסדר, גם אני מגדיר את עצמי "שמאלן" (למרות שיהיו מי שיערערו על זה) ובעבר כבר מצאתי את עצמי פעמיים מצביע ליכוד. ברור שכל הממשלות טועות, אלה שקרובות אליך פחות וגם יותר. אני חושב שמפלגות פוליטיות זה בדיוק ההפך מקבוצות כדורגל, האחרונות הן שלך ואתך לכל החיים בעוד שאת הראשונות ניתן וגם רצוי להחליף בהתאם לנסיבות.

Comments closed