מתחת מסתתרת גופיה צהובה

.

.

.

.

.

.

.

.

פוסט מאת טל בן יהודה

בכל פעם שאני פוגש באוהד הפועל ירושלים בעל תשוקה עזה לקבוצה, זה בדרך כלל מסתיים בכך זה שאני צוחק ואף נפעם מהלהט והשנאה למכבי ת"א. לאוהדים הללו יש נאומים קבועים שהספיקו לשנן והם כוללים את כל עוולות מכבי ת"א מאז שהאגודה הצהובה הוקמה (או מדויק מכך: מאז ששמעון מזרחי נכנס לתפקיד).

אז למה אני צוחק מזה? כי זה משעשע אותי כיצד כולם, ללא יוצא מהכלל, מדקלמים אותו הנאום הישן, באותה רטוריקה נלהבת עם אותן הטענות השחוקות של "מכבי שילמה לשחקנים שלא שיחקו אצלה", "אולסי פרי", "פרשת הפיצה", "שמעון מזרחי אחראי לעליית רוב הדיקטטורות הערביות סביבנו" וכו', הרי כבר שמעתם את הכל.

ולמרות זאת, העובדה שאותו נאום משעשע אותי בכל פעם מחדש אינה סותרת את האפשרות שלפעמים יש צדק בדברים. יש המון מעשים ופעולות של האימפריה הצהובה ששונאיה מגדירים כ"פעולות שחורות" ואוהדיה הנאמנים יגנו על טוהרן. כמעט כמו בכל תחום אחר, האמת נמצאת איפשהו באמצע, באותו תחום אפור, כשההנהלה של מכבי ת"א מתהלכת במעשיה על חבל דק שמאזן בין חוקים, "ספורטיביות" וענייני אתיקה מקצועית. אחרי שלושה עשורים, היא גם הפכה את זה לסוג של מומחיות.

כזאת היתה ההתנהלות מול דיימונד  מאלט, שמכבי העבירה משרלרואה. מכבי כמובן לא עברה על שום חוק של יול"ב, פיב"א או בית הדין הבינלאומי של האג, ובכל זאת, הדרך שבה התנהל המשא ומתן גרמה  לי לנוע באי נוחות על הספה.

***

ניפרד קודם כל מהמובן מאליו. המשחק האחרון בין שרלרואה למכבי ת"א לא שינה דבר לאף אחד. מכבי היתה יכולה שלא להגיע למשחק ועדיין הייתה עולה לשלב הטופ-16 מהמקום השני בבית, אותו השיגה שבוע קודם, ושרלרואה עדיין הייתה מסיימת דרכה במפעל. תודות לפרט הקטן אך חשוב הזה, לא הייתה שום התנגשות אתית שגרמה למישהו להרים דגל איפשהו ביבשת.

ובכל זאת , בעודי צופה ברבע הראשון בשחקני מכבי שומרים על אותו מאלט, לא יכולתי שלא לחשוב קצת מעבר לפרט השולי שהמשחק לא קובע כלום. הרי השחקנים יודעים שמאלט ישחק איתם במשחק הבא ביורוליג, האם הם רוצים לצידם רכז מהוסס? מובן שלא, הם רוצים רכז מלא ביטחון שיוכל להנהיג את הקבוצה.

האם יהיה מופרך לחשוב שהשמירה על מאלט תהיה פחות חזקה? האם שחקן פנים של מכבי, שעומד מתחת לסל, יסתכן בעבירה קשה כשמאלט יחדור לסל ובכך יסכן את הרכז שאמור לתת לו כדורים כעבור שבועיים? האם צוות המאמנים בכלל מסוגל להורות לשחקנים לשתק את הרכז שמהווה את האיום, אך יהיה איתנו על המטוס עוד כמה ימים?

זה לא משנה אם ניתנו הוראות כאלה או האם השחקנים עצמם חשבו מחשבות מהסוג הזה. העבודה שמדובר בעמית עתידי נמצאת בתת מודע. זה משפיע על ההתקפה, על ההגנה ועל רמת הביצועים של השחקנים.

אני לא מאשים אף שחקן של מכבי בוויתור על המשחק, הם הרי ניצחו בצורה משכנעת ומאלט לא נתן תצוגה יוצאת דופן. אני רק אומר שחבל שההזדמנות הזו בכלל נוצרה מלכתחילה.

Hate the Game – Not the Player

אחד החוקים הכי נוקשים בליגות המקצועניות בארה"ב הוא שאסור לקבוצה לפנות או לדבר עם שחקן הנמצא תחת חוזה. דיוויד סטרן ידוע כאחד שקונס בכבדות על מעשים שכאלו. לטעמי מדובר באחד החוקים הראשונים שענפי הספורט בישראל ובאירופה חייבים להתחיל ליישם. גם בכדורגל אנחנו רואים תופעות  של שחקנים "סגורים" בקבוצות אחרות עוד לפני סיום העונה הנוכחית. ענין
שגורם עקצוצים קלים בגב.

אין מה להאשים את השחקנים או את ההנהלות, שפועלים במסגרת החוקים. את האש יש להפנות לאחראי לחוקים. מכבי ת"א פעלה לגמרי במסגרת החוק. אין סיבה שתימנע מלדבר עם שחקן כזה או אחר בעוד יריבותיה ביורוליג מתחזקות, גם אם השחקן שייך לקבוצה שהיא עתידה לשחק מולה. אין חוק שאוסר עליה זאת. לצפות ממכבי להגביל את עצמה משול לציפייה מילד בן ארבע לא לאכול עוגת שוקולד הנמצאת מולו כי הוא צפוי לאכול ארוחת ערב בהמשך.

*

המשחק האחרון של מאלט בשרלרואה הדיף ריח רע, אבל כנראה שלא הסריח מספיק כדי שמישהו במשרדים של ברתומאו ירים את הכפפה
ויעשה משהו. מזרחי את פדרמן הם עורכי הדין שיודעים לנצל את פרצות המערכת, הם לא  המחוקקים שלה. צריך מישהו אמיץ שיבוא וייקבע שמעתה והלאה "אסור לנהל משא ומתן
עם שחקן או הסוכן שלו כשהוא תחת חוזה", וליישם זאת בליגות האירופאיות  והמקומיות (בניגוד לארה"ב, בחוזים באירופה תמיד יש את "סעיף השחרור" המפורסם, שיצטרך להיכחד בעולם הספורט המחודש).

אגב, הסיפורים הללו לא תמיד פוגעים בקבוצה שאותה השחקן עוזב. במקרה המפורסם של ווינפרד קינג, לפני כמעט 20 שנה, מכבי ניהלה מגעים עם השחקן באמצע העונה, והאגדה מספרת שהשחקנים בפירנצה רצו להיפטר ממנו ולכן הזינו אותו בכדורים במהלך כל הערב, כדי שקינג ירשים את מנהלי מכבי ובכך יזרז  את המעבר. להעברה הכושלת הזאת היה חלק נכבד באובדן האליפות לגליל עליון ב-1993.

הפעם הסיפור עבר בשקט, כי ההתנהלות הייתה מול קבוצה מחו"ל במשחק שלא קבע דבר. אם מאלט היה שייך לקבוצה ישראלית שמתמודדת מול מכבי בליגה, תהיו בטוחים שההחתמה שלו הייתה מצטרפת לרשימת הטענות של מתנגדי-מכבי כנגד מזרחי או פדרמן, במקום לבוא בטענות לגורמים מעליהם.

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

*

טל בן יהודה בדה באזר

ההפסד לבלקבורן
עוד עונת NBA

23 Comments

Sooner 31 בדצמבר 2011

נפעם וצוחק על הלהט והשנאה? לא כולם חייבים לאהוב אתכם, דיקלומים על פיצה או לא דיקלומים על פיצה. אם היית אומר לי שאתה צוחק עליו כי הוא אוהד מגדל, זה כבר משהו אחר

ניינר 31 בדצמבר 2011

מקווה ומייחל שמאלט יהיה פלופ ברמת קינג.

הופמן 31 בדצמבר 2011

פוסט חשוב. סחתיין על הכנות, גם אם תפקידה היה בסופו של דבר להגן על הקבוצה שלך. יש לסייג – מכבי ת"א היא לא ילד בן 4 מול עוגת שוקולד, היא מובלת על ידי אנשים שמסוגלים לחשוב על ספורטיביות בכוחות עצמם. אבל אתה צודק, זו לא באמת אשמתם.

אנונימוס 31 בדצמבר 2011

אני קצת אגלוש פה, אבל בלי קשר למכבי לא מכבי, הדיבורים האלה על "אל תאשימו את XXX, תאשימו את החוקים והרגולטורים" כבר די מאוסים. בכל תחום, לא רק בספורט.
לאנשים וגופים ציבוריים אמור להיות מצפן מוסרי מינימלי כלשהו. הם לא חיים בתרגיל תיאורטי בחוג לפילוסופיה או בקורס לתורת המשחקים.
כשהם מתנהגים בצורה מבחילה ומנצלים פרצות חוק כדי לפעול באופן שבבירור מערער ומפורר את מרקם המסגרת שבתוכה הם חיים, יש להם אחריות.
ועוד איך יש להם אחריות.
הכלכלה העולמית כולה (והאמת כדור הארץ כולו) נמצאים היום בתוך בור ביוב מצחין בגלל חבורת חלאות שנתלים בלי בושה בתירוץ הזה "שיחקנו לפי החוקים", ומבקשים שלא יאשימו אותם, משל היו אותו עקרב במשל המפורסם על הקרב והצפרדע.

וואלה, נמאס מזה. take some fucking responsibility

ניר 31 בדצמבר 2011

ואף מעבר לזה, אותם אנשים שמנצלים את הפרצות הם במקרים רבים אלה שמשפיעים על קביעת החוקים והתקנונים השונים.

טל בן יהודה 31 בדצמבר 2011

אנונימוס, בליגשה שלך אתה מעלה כאן נקודה טובה, אני רק אומר ש…:

– אני עדיין חושב שיש הבדל ב"לקחת אחריות אישית" בתחומים כמו כלכלה ופוליטיקה, שמשפיעים באופן מציאותי על חיי היום-יום של מיליוני אנשים ברחבי העולם, לבין עולם הספורט שמדובר אחרי הכל בבידור אסקפיסטי שלא משפיע במאומה על חייהם של בני אדם (למעט מצבי רוח אחרי זכיות והפסדים).

– אני צעדתי יחד עם עוד מאות אלפי אנשים ברחובות ישראל המיוזעים הקיץ. ועדיין, האשמים העיקריים לטעמי הם הממשלות והפוליטיקאים שאפשרו לטייקונים לעשות ככל העולה על רוחם.

– מדובר בטבע האנושי של האדם לנסות ולמצוא את הפרצות הללו (חוק ומשפט, כלכלה, פוליטיקה, ספורט וכו'). זה התפקיד של המחוקקים למנוע מאיתנו "לנצל את המערכת ולהשיג יתרון לא הוגן על פני האחרים.

אנונימוס 1 בינואר 2012

כן, אבל המחוקקים לא חיים בספירה אחרת. הם בני אדם ומושפעים כמונו ממה שקורה סביבם. והם מושפעים משוחד, ותרומות, וצורך לרוץ בפריימריז, ולהופיע בתקשורת ואלף גורמים סביבתיים אחרים.
הרבה דברים שבהם בעלי ההון לא בוחלים בכלל להתערב ולהשפיע. זאת לא חוכמה גדולה לנצל פרצות בחוק כשאתה עשיר. זאת חוכמה עוד יותר קטנה לשנות את החוקים כדי שיתאימו לך מראש.
וזה מה שעושים גם בכדורסל, הישראלי והאירופי.

ונכון שזה בידור, וכולה כמה חוליגנים מקפיצים כדורסל. אבל גם הכדורסל הוא חלק מהחברה. כמו שהטלביזיה מעצבת תודעה ותרבות, גם לספורט יש השפעה.
אני לא מאשים את איגוד הכדורסל ושמעון מזרחי כמו שאני מאשים את אלי ישי לצורך העניין. אבל בכל זאת היה נחמד אם אם הם היו אומרים – בחלקת האלוהים הקטנה שלי, אני אשתדל שלפחות שם יהיה בסדר.

קסיוס קליי 31 בדצמבר 2011

אין פה עניין כזה גדול.
אפשר לחשוב ששאר הרכזים ששיחקו מול מכבי חזרו עם שברים בגוף ומאלט הוא היחידי שיצא נקי..

מכבי חיפשה רכז כבר המון זמן, השם של מאלט עלה כי מלכתחילה שרלואה לא אמורה להגיע לכלום ואחרי שזה הפך להיות וודאי גם הדיבורים גברו.

זה לא היה משנה כלום אם מאלט היה קולע 40 או 4 .

מאשקה 31 בדצמבר 2011

לא שאני בלגית או קרובה לבלגיה, אבל למה לקחת מקבוצה בלגית את השחקן הטוב שלה בגלל שמכבי ת"א רוצה להמשיך לשחק ביורוליג ושרלרואה יצאה משם? שרלרואה יש לה עוד הרבה משחקים במסגרת הליגה והגביע הבלגי, והכסף של מכבי ת"א לקח מהם את שחקנה הטוב. למה ? כי למכבי ת"א יש דבר אחד בראש היורוליג. בכדי לנצח את כל הקבוצות בליגה הישראלית הם יכולים עם יד קשורה מאחור, בתנאי שהיו מותרים על הכסף שיקבלו מהמשחקים בליגה האדריאטית, גם זה קשור לכסף ולא למה שרוצה וחושב בלאט או השחקנים שאינם יודעים איפה הם מתעוררים כל בוקר.
הנהלת הפועל ירשלים מעולם, אבל מעולם לא תגיע לרמת הניהול הטוב של מכבי ת"א, זה לא אומר שאני אעטוף את שמעון מזרחי ומעשיו באהבתי האדומה. אלישע בן אברהם, משחקים ביום הזיכרון לחחלי מערכות ישראל ועוד עדיין חרוטים בליבי, לא שוכחת ולא סולחת, רק חוגגת ומאושרת פעם ב…. שהפועל ירושלים מנצחת את מכבי ת"א ועוד בנוקיה, ולאהודי מכבי ת"א אין יותר שמחות אמתיות על ניצחון בליגה הישראלית, הם מנצחים כל משחק, ואין בזה משהו חריג שיביא לשמחה אמתית ואושר עילאי. יש את מכבי ת"א ויש את שאר הקבוצות הישראליות, אין לערבב שמחה בששון.

עידן. 31 בדצמבר 2011

מאשקה- שוב אני מבקש, אל תספרי לי ואל תמדדי לי כמה אני שמח בנצחונות של הקבוצה שלי. בנצחונות על הקבוצה המאוסה מירושלים אני למשל מאושר.

למאלט היה סעיף שחרור והוא ניצל אותו. מכבי לא אמורה לחשוב על האינטרסים של שארלואה. אפשר לחשוב שירושלים לא החתימו שחקנים באמצע העונה מקבוצות אחרות. רק השנה אספתם את דן גרונפלד בשנייה שהעניינים הסתבכו עם חולון.

בכלל, לדבר על הנהלת מכבי בשבוע בו אנחנו רואים עוד דוג' להתנהלות החובבנית של הנהלת ירושלים זה מצחיק. בוא נסכים שאם שבשתי הקבוצות אין אנשים מוסריים במיוחד (פרשת הדרכון הצ'כי, הירידה מהמגרש)אז במכבי לפחות מדובר בחברה מקצוענים שמבנים כדורסל.

מאשקה 31 בדצמבר 2011

עידן, אמרתי וכתבתי, שהלוואי שהנהלת הפועל ירושלים הייתה כמו הנהלת מכבי ת"א.
הנהלת הפועל ירושלים היא לו משהו, והראייה היא קבוצת הפועל ירושלים, הנהלת מכבי ת"א מתנהלת במקצועיות רבה וטובה, ודורסת גם כל מה שמפריע לה. מפי לא תשמע לעולם שירי נאצה נגד שמעון מזרחי או פיני, וזה לא בגלל גילי עם ראש שיבה, בגלל שאני שרה שירי אהבה לקבוצתי ולא נזונה מאהדה שלי משנאה לקבוצה אחרת ובכלל משנאת האחר.
בוא נסכם שאני ממשיכה לא להכניס אלי הביתה לימון ולא בגד צהוב לבעלי ונכדיי, ואתה ממשיך לשמוח בניצחונות של מכבי ת"א ואני של הפועל. אתה לא תשמח בניצחונות של הפועל ואני לא אשמח בניצחונות של מכבי, ונשאר אוהדי ספורט נאמנים ואזרחים משלמי מיסים כחוק.
טל בן יהודה כתב בפוסט הזה שהוא מרגיש משהו לא נוח והבנתי אותו.

טל בן יהודה 31 בדצמבר 2011

מאשקה,

הייתי צריך לחפש בוויקיפדיה מי זה "אלישע בן אברהם", צחקתי שראיתי את התשובה (אגב, זה בדיוק מסוג הדברים שנמצאים באותם נאומים של אוהדי הפועל י"ם שדיברתי עליהם. אני מניח שיותר אוהדי הפועל יודעים מי זה אלישע בן אברהם מאוהדי מכבי – :) ).

שנית, את באמת לא מכניסה לימון הביתה? אפילו אני אוכל פלפלים ותפוחים אדומים מדי פעם… איך את מטבלת אבוקדו?

off topic 1 בינואר 2012

ב – ת' היא מתבלת אבוקדו….

סלטיקס 1 בינואר 2012

אפשר להכניס לימון ירוק, ולא לוותר על הטעם שלו. (אלא אם כן ההרגשה החמוצה שירושלים מספקת לאוהדיה – גם אני בניהם – מספיקה לך)

עידן. 31 בדצמבר 2011

אני חושב שיש כאן כמה עניינים.

לגבי המשחק הספציפי אני מסכים עם קסיוס קלי. למשחק בשרלואה לא הייתה שום משמעות וכל השאלות שהעלת בעניין הן לא יותר מפיקנטריה זניחהץ

רק מה גורם לי לחוסר נוחות כאוהד, העובדה שאת השם של מאלט שמעתי כמועמד למכבי פחות או יותר מיום שנגמרה השביתה בNBA, כשאז המצב של שרלואה בבית ובוודאי של מכבי לא היה גמור.

אז נכון, יצא טוב. אבל אם המשחק לא היה קבוע למחוזר האחרון או אם מכבי היו מספידים לטורקים שבוע קודם, הייתה לך כאן בעיה מוסרית וספורטיבית עצומה- שנמנעה רק בזכות מזל.

מצד שני אני מה להיתמם. בNBA יש חוק שאוסר על שחקנים תחת חוזה לשוחח עם קבוצות, אתה באמת חושב שזה עוזר? נראה לך שקבוצות לא דיברו עם כריס פול ישירות בקיץ?

למעשה, קיבלנו דוג' עניינית לזה רק השנה. לג'רמי פארגו היה חוזה חתום. בגלל השביתה אסור היה לאף קבוצה לדבר איתו או אם הסוכן שלו. במה זה עזר לנו? (אגב, זו גם תשובה לאלו שחושבים שמכבי צריכים להתחשב בשרלואה ולא לקחת להם שחקן מוביל)

קסיוס קליי 31 בדצמבר 2011

כל שחקן טוב שלא משחק באחת מאריות אירופה הוא מועמד למכבי.
יש מיליון שמות המקושרים למכבי אבל רק כאלה שבאמת יכולים להגיע בפועל בסוםו של דבר נכנסים למו"מ.

אם שרלואה הייתה עולה שלב מן הסתם לא היינו מקיימים את כל הדיון הזה.

זו הפירמידה.
מכבי לוקחת את המציאות של הליגה הישראלית, ו ה- NBA (וברצלונה )לוקח את המציאות של מכבי.

פארגו חשוב למכבי יותר מאשר מאלט לשרלואה.
איתו או בלעדיו הם מקום אחרון בבית.

בלי או עם פארגו זו קבוצה אחרת לגמרי.
אז אף אחד לא צריך לבכות על המקרה הזה או האחר.
זו פשוט הדינימיקה של הדברים.
ככה זה עבד וככה זה ימשיך לעבוד. וזה לא דבר רע.

אלעד 31 בדצמבר 2011

אתה צודק שהיה כאן טעם לפגם, פירטת את כל נסיבות הלא נכונות.
הרי הבעיה האתית העיקרית שיכלה להיות, זה אם מכבי יכלה למצוא את עצמה מחוץ למפעל במקרה של הפסד. ברור שבמצב זה מאלט היה משחק ב-10% מיכולתו, סטייל פברגאס-נגד-ברצלונה. הרי הוא לא היה רוצה שהקבוצה שהוא עובר אליה לא תמשיך לשלב הבא.

קסיוס קליי 31 בדצמבר 2011

גם אם מאלט היה קולע 100 נק' ומכבי היו מפסידים ב 250 נק' הפרש.
הם עדיין מסיימים באותו מקום.

לא היה פה טעם לפגם כי למאלט שי סעיף שחרור וזה בדיוק מה שזה אומר.
מכבי חיכו לזמן הנכון מבחינת כולם.
מה לעשות שהמשחק הארון הפגיש ביניהם. זה לא קשור.

אלעד 31 בדצמבר 2011

עקרונית, אם למשחק האחרון הייתה משמעות ( אם, חוזר שנית – אם, חוזר שלישית – אם!!), אז יש פה הרבה טעם לפגם.
כמו שטל כתב, בצירוף המקרים שהיה, למשחק לא הייתה משמעות. אבל דברים כאלו לא אמורים לקרות בספורט מקצועני

blue jay 31 בדצמבר 2011

מאמר מרשים ומראה על יידע של הכותב כל הכבוד
גם ב49 שנים הבאות דבר לא ישתנה ואותם אוהדים
ימשיכו לבכות ולהצחיק
ITS OK WITH US

אורן 31 בדצמבר 2011

אני אוהד מכבי, אבל זה מקרה קלאסי של להשתין מהמקפצה. אם היורוליג היו מתנהלים כמו ליגה ולא כמו מועדון חברים, היינו צריכים להענש.

אזי 1 בינואר 2012

חברים,
אנחנו בארץ לא רגילים לזה, אבל מכבי היא מעצמה אירופאית.
כמה שנים שומעים שסניידר מועמד למנצ'סטר?
כמה שנים שומענו שרונאלדו יעבור בסוף לריאל?
כמה שנים שמענו שפברגס יחזור בסוף לברסה?

אז במכבי כולם שמעו על מאלט.
טבען של קבוצות גדולות זה שהן מתעניינות בשחקנים הכי טובים. וזה מעורר עניין ורעש.

אין מה להתנגד ולהתרגש, מכבי עשתה מה שעושה כל קבוצה גדולה אחרת באירופה בכל ספורט שהו

Assaf2040 1 בינואר 2012

הקבוצות השנואות ביותר על אוהדי הפועל ירושלים הם כמובן הפועל חולון וגליל עליון.
הם הצליחו לעשות מה שהפועל ירושלים נכשלת בו בכל עונה – לקחת אליפות.

Comments closed