הגליץ' הישראלי

 

tackle2

 

גליץ' היא מילת קסם בכדורגל. אין הרבה פעולות יפות יותר במשחק מגליץ' משובח. ההחלקה הזו מרשימה ויפה, יש בה אומץ, תעוזה, דיוק והקרבה. וכשהיא מצליחה להגיע לכדור ולהרחיק אותו, היא למעשה מצילה את הקבוצה. הירואיקה ואסתטיקה.

אבל בכדורגל הישראלי נעשה זילות לגליץ'. אצלנו עושים גליצ'ים כל הזמן. מרביתם הגדול אינם מדוייקים. הם לא מגיעים לכדור. לא מרחיקים אותו. לעתים הם מגיעים לרגל, ובכך מבצעים עבירה חמורה- כזו שיכולה לסכן קריירה של השחקן היריב או לכל הפחות לפצוע אותו קלות או סתם לעצור את המשחק.

אך מרבית הגליצ'ים בכדורגל הישראלי גם לא פוגשים את רגל השחקן היריב. הם לא פוגשים דבר. הם סתם מרחיקים את השחקן היריב בפעולת איום אלימה.

על פי חוקת הכדורגל גם גליץ' שאינו פוגש ברגל הוא "משחק מסוכן", וכזה שמחייב בלפחות כרטיס צהוב.

אבל השופטים בארץ לא שמעו על זה. הם מאפשרים לשחקנים כאן לבצע גליצ'ים במה שנדמה כמו כל שלושים או ארבעים שניות, לפעמים יותר מכך.

אותי זה מגעיל. אותי זה מרגיז.

כמות עצירות המשחק שהדבר הזה יוצר היא עצומה. וכמות ההפרעות הלא חוקיות למשחק ההתקפה רבה עוד יותר.

לצערי, איש לא מתייחס לתופעה. כמעט אף פעם השדרן או הפרשן לא יציינו אותה. לא תקראו עליה בעיתונים או באתרים. בחיים לא תשמעו את השופטים מתייחסים אליה. וכמובן שהשופטים מועלים בתפקידים באופן בסיסי בטיפול שלהם בתופעה.

גם את איגוד השופטים לא תשמעו. גם לא את ההתאחדות או המנהלת.

לעתים אני מרגיש לבד, כאילו רק אני שם לב לגועל נפש הזה.

ומה הקטע- בחו"ל אני כמעט לא עד לתופעה. בחו"ל מבינים שאין קשר בין משחק אגרסיבי נפלא לבין משחק אלים ומסוכן. בחו"ל נותנים צהובים ואדומים על התגלשויות אלימות שבארץ לא מזכות לעתים אפילו בשריקה.

כדורגל משחקים 90 דקות ובסוף יורים בטביב
זו לא שאלה של זהות

28 Comments

אופיר 2 במרץ 2015

אחת הפעולות הכי אוברייטד בכדורגל, שההאדרה שלה נובעת מהאהבה של הקהל האנגלי למשחק "הקרבה", לא פלא שמתרחשים שם כל כך הרבה תיקולים מסיימי\מסכני קריירה, אבל היי – זה כמובן פחות גרוע מנשיכה.

נסה להזכר כמה פעמים ראית את מלדיני או את בארזי יורדים לגליץ'.

עידן. 2 במרץ 2015

בורוביץ- סתם כתרגיל נכנסתי לדף שמרכז את הפוסטים האחרונים לך. זה מה שהוא כולל.

1. פוסט שכותרתו "אנטי פוטבול ישראלי" שמדבר על עליבות הכדורגל הישראלי. ציטוטים נבחרים: "שוב משחק על הפרצוף", "זה מגעיל ומדכא", "מה לעזאזל טוב כאן".

2. (אחרי שני פוסטים על סטטיסטיקה ולמה היא לא קיימת בכדורגל: "יש בי אנטגוניזים גדול בהרבה כלפי חוויית המעקב הדלה שכופה עלינו הכדורגל"). פוסט שכותרתו "הסופרבול האנגלי העלוב" שמדבר על עליבות הכדורגל האנגלי. ציטוט נבחר: "קיבלנו חרא של משחק".

3. פוסט שכותרתו "למה?" שמתחיל במשפט: "אם יש דבר בפוטבול שאני מתעב- אבל ממש ממש מתעב- זה ללכת על מסירה בסקנד אנד שורט".

4. (אחרי פוסט על הפועל כדורסל שהיה דווקא פחות שלילי). פוסט שכותרתו "דרבי בבאסה" שוב על עליבות הכדורגל האנגלי. ציטוטים נבחרים: " איזה אסון זה היה", "מהתחילה קיבלתי באסה אחושרמוטה".

5. פוסט שכותרתו "זה שוב הוא" שמהותו חוסר פרגון לאברם גרנט ועליבות הכדורגל באפריקה. ציטוט נבחר: "מזל שהוא הפסיד".

6. הפוסט הזה שהוא שוב מכתב שנאה לכדורגל הישראלי וכל מה שהוא מייצג.

אני מפחד לדעת מה היה קורה אם הייתי ממשיך עוד כמה עמודים אחורה…

ועכשיו לשאלות שלי:
א. מאיפה מגיעה כל השליליות הזו?
ב. לא קשה לך להיות מוצף בכל כך הרבה רגשות שליליים בגלל ספורט, זה לא זולג לחיים האמיתיים?
ג. הכי חשוב. אם אתה כל כך סובל מצפייה בספורט ובעיקר כדורגל, למה אתה עושה את זה לעצמך?

גילי פלג 2 במרץ 2015

עידן יקר, מדוע לך לפנות לבורוביץ' בשאלות שבינו לבין נפשו ? הבן אדם כתב פוסט, דווקא מקורי מאד, בנושא כדורגל, שא ברכה והגב לגופו של הטקסט על פי מיטב טיעוניך והבנתך. עזוב אותך מחיטוטים וציטוטים בארכיון בורובויץ הלאומי. אגב, לאיש תשוקה נפלאה לספורט, זו דרכו להביע זאת.

גיסנו 2 במרץ 2015

הוא שואל את מה שהרבה אנשים פה תוהים.
כשהוא כותב על פוטבול בד"כ הוא מהלל מקלס ומשבח ומאושר עד הגג. ואז משתמש בזה כדי לחזור לספר לנו כמה כדורגל חרא בכל מקום. מילא על הכדורגל בארץ – אבל להפליג על למה הכדורגל חרא בכל מקום באירופה (ולא בקטע של כסף ומסחור אלא ברמה של המשחק) זה כבר פשוט הזוי.

אז כן, הקורא הממוצע (כמוני, כמו עידן ועוד רבים אחרים) יתחיל לתהות למה בנאדם עושה את זה לעצמו, למה לסבול כ"כ מול ספורט שהוא כ"כ סובל ממנו? או לחילופין למה לראות בכוח משחקים רק כדי שיהיה על מה לטנף אחר כך?

יוני 2 במרץ 2015

היי עידן
זה קצת כמו שאשאל אותך:
איזה אירוע בילדותך הוביל אותך לחיפוש טרחני אחר ציטוטים שמאפיינים שליליות באופיו של בורוביץ?

שלו 2 במרץ 2015

lol

מעיין אוהד מכבי 2 במרץ 2015

זה מתחיל מגיל צעיר. באירופה בכלל ובאנגליה בפרט, למשל, מחנכים שחקנים לא לרדת לגליץ' בחצי המגרש שלהם כי למעשה זה סיכון מיותר. השחקן שעושה גליץ' מוציא את עצמו מהמשחק לכמה שניות קריטיות עד שהוא נעמד בחזרה על הרגליים.
בישראל מאמנים רוצים לראות "לחימה" ולא כדורגל. זה חלק מהבעיה. ביחד עם שופטים, תקשורת ועסקנים. ועדיין, זה הכדורגל שלנו.

אדם בן דוד 2 במרץ 2015

גילי פלג היקר, מדוע לך לענות בשמו של בורביץ'? מה לא לגיטימי בשאלות של עידן? אנחנו קוראים אדוקים של האתר ונחשפים כל הזמן לדעותיו של בורביץ' על הכדורגל. אני חושב שיואב הוא כותב רהוט ובעל נקודת מבט יחודית. עם זאת, לעיתים קרובות הוא מתלונן. אני אתייחס לשאלה האחרונה-גם אני אשמח לדעת מה גורם לבורוביץ להמשיך ולצפות. מה הדבר הזה שכל כך מרתק אותו עד שהוא מצליח לגרום לו לא לנטוש על אף כל החוייות השליליות אותן הוא משתף.
יתרה מכך, עד כמה שידוע לי- יכול בעל הבלוג לענות או לענות והוא אינו זקוק לשומרי סף.
במידה ו"גילי פלג" זה האלטאר אגו שלך בוריביץ אנא ראה תגובה זאת כמיותרת.

ולגבי הגליץ'- אני לגמרי מסכים איתך. הוא נובע בעיקר מעצלות ועבודת רגליים כושלת- שחקן טוב מגיע בזמן ולא זקוק לגליצ'. יתרה מכך- גליצ' שפוספס משחרר למעשה את השחקן התוקף.

יואב בורוביץ׳ 2 במרץ 2015

לא התכוונתי לכתוב על גליצ'ים. ראיתי את המשחק כי רציתי לכתוב על אלישע לוי ועל העבודה שלו בבאר שבע. http://sport1.maariv.co.il/content/126422

אדם בן דוד 2 במרץ 2015

לא קשור- אבל אני איתך במאה אחוז לגבי אלישע.
לא יאמן כמה זילזול הבנאדם מקבל- אף אחד לא הצליח בבאר שבע. אף אחד. אף אחד לא הצליח להביא שקט למועדון.
תכלס, אם מכבי (וזה לא יקרה כנראה אבל נניח שכן) תמשיך לפשל בקרבות הישירים- לב"ש יש סיכוי סביר לדאבל.

ובעיניין השאלות עצמן- האם העבודה, הפרנסה – זה מה שגורם לך לצפות בכל כך הרבה משחקים שמעוררים בך כל כך הרבה גועל וזעם?
אני, למשל, הפסקתי לצפות במשחקי היורוליג כי זה תמיד תמיד משאיר לי טעם מגעיל בפה.

גיסנו 2 במרץ 2015

המשחק אתמול זו בערך הפעם הראשונה שאני זוכר את אלישע לוי עושה מהלך טקטי חכם ובכך מנצח את היריבה.
רוב הפעמים הקבוצות שלו משחקות בסגנון אחד ומתבססות המון על יכולת אישית של כוכבים (כמו למשל שיטת המצבים הנייחים של שנה שעברה שהתבססה בעיקר על יכולת ההגבהות המשודרגת של בוזגלו ויכולת הצלילות המרשימה של ברדה).

אלישע קיבל לא מעט פרגון על יכולות הניהול המקצועי שלו – הסדר שעשה בב"ש ובחירת הזרים המדוייקת, איך החזיר את חיפה למסלול אחרי נפילת בית"ר של גאידמק, איך הוציא מים מן הסלע בסכנין.

הטענות על רמת הטקטיקה שלו ורמת הסדר והארגון במשחק של הקבוצות שלו לדעתי מוצדקות, ובגלל זה יש גם תחושה שלמרות כל הטוב שעשה הוא פגש את תקרת הזכוכית שלו בב"ש.

דיזידין 2 במרץ 2015

דווקא מאוהדי כדורגל לא הייתי מצפה להפגנת תמימות כזו.
מה זאת אומרת למה הוא ממשיך לצפות?
הוא רואה כדורגל מגעיל בדיוק כמו שאנחנו אוהדים כל החיים קבוצות מגעילות.
מה זו אהדת כדורגל (ישראלי) אם לא מזוכיזם.

גיסנו 2 במרץ 2015

לסבול מהקבוצה שאתה אוהד זה משהו אחד
לרואת משחקים של קבוצות אחרות בליגה כדי שתוכל לקטר על זה אחר כך זה משהו אחר.

כסיפוביץ 2 במרץ 2015

אני מסכים עם אופיר
שחקן הגנה טוב הוא כזה שלא יורד לגליץ', אלא אם הוא חייב ואז אני מסכים לגבי האיכות והתעוזה של הפעולה.

הכותרת מצוינת!

D! פה 2 במרץ 2015

גליצ' ישראלי זה כמו 'גליצ'ים'?

Gil - Zimbabwe 2 במרץ 2015

מאז אבא גינדין אין "גליצ'אי" אמיתי מקרב בחורינו.

איתן 3 במרץ 2015

גינדין המלך!!!

ניק 2 במרץ 2015

יש בזה משהוא שבחול זה הרבה יותר מוקפד..
זה מזכיר לי משחק בגביע האנגלי לפני כמה שנים, בדרבי של מנצסטר, שקומפני גלש עם 2 הרגליים לעבר נאני.
הוא הגיע לכדור ולא נגע בנאני אבל הורחק בגלל המשחק המסוכן.

D! פה 2 במרץ 2015

אני חייב לומר, שמתישהו בשנות התשעים באיזה אירוע היה לי שיעור גליצ'ים עם לא אחר מאלי דריקס. היה לו גליץ' נקי וטוב במפתיע. אף על פי שמטרת התרגול לא הייתה חילוץ כדור משחקן אלא הצלת הכדור מיציאה לחוץ וחזרה מהירה לרגליים כשהכדור אצלך.

שגיא 2 במרץ 2015

דווקא אני מאד אוהב לראות גליצ'ים יפים ונקיים. כמעט כמו שאני אוהב לראות מסירה יפה וחכמה. לפעמים גליץ' היא הדרך היחידה להוציא כדור מהיריב בצורה חלקה. יש שחקנים שממש מתמחים בזה, כמו גל אלברמן למשל ויודעים לעשות גליץ לאזור שאליו הם משערים שהכדור יגיע. כשהכדור מגיע לשם, אז הם כבר פרושים על המגרש, מחכים לו וכמעט תמיד זוכים בכדור. זה יפה מאד לראות את זה.
לא שמתי לב לאיזו בעיה מיוחדת בגליצ'ים של השחקנים הישראלים. אתה שמת לב, כי אתה אוהב לקטול את הכדורגל הישראלי ורק מחפש סיבה לעשות זאת. כבר הגיבו לך על זה, אז לא ארחיב בנושא.
בכל מקרה, אם בארץ משתמשים ביותר גליצ'ים ממה ש"צריך להיות", אז אני חושב שזה רק בגלל העובדה שהשופטים הישראלים שורקים כמעט על כל מגע פיזי (לא גליץ' אלא גוף אל גוף) שמפיל שחקן כמעט תמיד לטובת שחקן ההתקפה, אלא אם כן זה בתוך הרחבה ואז זה כמעט תמיד לטובת שחקן ההגנה.
השופטים הרגילו את השחקנים לכך שאם הם עושים גליץ והכדור סוטה מסלול הריצה של השחקן התוקף, אז הם אוטומטית מניחים שהמגן נגע קודם בכדור ואז לא שורקים פאול. לכן, השחקנים מתנהגים בהתאם ומרבים בגליצ'ים.

גורביץ' 2 במרץ 2015

"אלא אם כן זה בתוך הרחבה ואז זה כמעט תמיד לטובת שחקן ההגנה." –
אלא אם כן זה פלופים של זהבי/טב"ח ואז זה לטובת מכבי תל אביב

שגיא 2 במרץ 2015

מה הקשר למכבי עכשיו? ומתי בדיוק זהבי/טב"ח עשו פלופים ברחבה וקבלו על זה פנדל?

גיסנו 3 במרץ 2015

ומכבי גם אשמה בעליית דאעש, המשבר הכלכלי העולמי
חוץ מזה שזה לא נכון, לא מיצית כבר?

גיסנו 3 במרץ 2015

ההאמת היא שהתחושה שלי היא שכמעט על כל גליץ' נשרקת עבירה של "משחק מסוכן" גם אם הגליץ' נקי והמגע הראשוני הוא עם הכדור.

אבי ערך מוסף 2 במרץ 2015

בכל קבוצת טרום ילדים, הא'-ב' של הכדורגל, זה "אל תיפול (לגליץ') כשאתה במיאוץ עם השחקן התוקף" כי אתה פשוט נותן לו יתרון.
גליץ' הינו ברירת מחדל.

יואב 2 במרץ 2015

גל אלברמן עושה אותם באומנות ממש.

אריק האדום 2 במרץ 2015

איזה כפתור זה גליץ' ב-PS?

orimor2212 4 במרץ 2015

החוטפים הטובים ביותר בכלל ממעטים לגלוש. זו פעולה שלא מאפשרת ניסיון חוזר לחטוף במקרה שלא מצליחים. גליץ' עושים כפעולה אחרונה, כשאין ברירה.
גל אלברמן למשל יצר לעצמו תדמית של קיר בעקבות הגליצ'ים, ובפועל הוא רחוק מזה.

Comments closed