גרמניה ואנחנו

קטנים עלינו הגרמנים האלה

עונג שבת לקבלה עם נבחרת גרמניה. בכל משחק אני רוצה שגרמניה תפסיד. אפילו נגד יוון- שניצחון שלה הוא דכאון מסוג לגמרי אחר, כי אתה יודע שנידונת לעוד משחק שלה ובשלב יותר חשוב שתצטרך לצפות בו. אבל גרמניה לא הייתה קרובה להפסיד ליוון. כיום גרמניה היא נבחרת של טכניקה, תיאום, כושר גופני ומוטיבציה גבוהה. כדורגל באמת מצוין, אולי בלי הניצוץ הגאוני שהופך אותו לקסום, ועדיין כדורגל נפלא.

גרמניה כבר די הרבה שנים משחקת מעולה. במונדיאל האחרון היא הייתה ביי פאר הכי יפה. ה-4- 0 מול ארגנטינה ברבע גמר היה משחק לפנתיאון, אבל איכשהו גרמניה הצליחה להפסיד לספרד 1- 0 בחצי גמר. תוצאה זהה להפסד גרמניה בגמר יורו 2008.

ככלל, גרמניה הפכה לסוג של לוזרית בשני העשורים האחרונים. היא אמנם זכתה ביורו 1996 אבל הודחה על ידי בולגריה במונדיאל 94', ונגד קרואטיה ב-98', וב-2002 הפסידה בגמר לברזיל, וב-2006 עוד מונדיאל בו הצטיינה במיוחד, הפסידה בחצי לאיטליה האפורה, ואז ב-2008 ההפסד בגמר.

מדהים שהיא זכתה בתואר אחד חשוב (וגם הוא, הפחות חשוב) במשך 22 שנים.

אבל גרמניה דווקא שיפרה את איכות מוצר הכדורגל שלה – עם האינטרגרציה של כל בני המהגרים, וכמובן המשך ההשקעה העוד יותר גדולה במחלקות הנוער – והכדורגל שגרמניה מציגה במשך מרבית התקופה האחרונה הוא פשוט נפלא.

הוסיפו לכך את כל הישגי העבר – שלוש זכיות בגביע העולמי, ארבע פעמים במקום השני, שלוש זכיות ביורו, שלוש פעמים במקום השני – ואני די מתקשה להבין איך אף אחד בכדורגל הישראלי לא חשב בשום רגע כי אולי כדאי להביא לכאן מאמן גרמני.

אולי בנבחרת העניין קצת רגיש, למרות שכמובן שאם היה מגיע מישהו ומצליח העניין היה הופך לפחות רגיש די מהר, אבל מה עם הנבחרות הצעירות, או בסתם קבוצת ליגה או במחלקת נוער של קבוצת ליגה.

הרי בגרמניה מסתובבים מאות ואלפי אנשי מקצוע שכל אחד מהם יותר טוב כמעט מכל אנשי המקצוע הישראלים. ואף על פי כן, מעולם לא נעזרנו בשירותיהם, למעט עונה אחת של לותאר מתיאוס בנתניה שהייתה בבעלות גרמני.

מיץ' גולדהאר משקיע במכבי תל אביב עשרות מיליוני דולרים, אבל להביא למחלקת הנוער איש מקצוע מהמעלה הראשונה שיטפח את אספקת הכשרון לקבוצה הבוגרת- זה לא. הוא ישלם לניר לוין מאה אלף דולר לעונה אבל איש מקצוע גרמני – מה פתאום. גם יענקלה שחר לא צריך. גם אבי לוזון לא.

*

שלום עשינו עם המדינה הזו כבר בתחילת שנות ה-50 כדי לקבל את כספי השילומים* (וכלי נשק כולל צוללות מאוחר יותר). אבל לקבל טובות בכדורגל – איכסה, פויה, לא ראוי. ואני לא מדבר על טובות, אלא לשלם בעבור אנשי המקצוע הגרמנים בכסף מלא. כפי שמשלמים כאן בעבור מכוניות גרמניות ועוד אלף ואחד מוצרים.

אבל אנחנו בכדורגל הישראלי- מוסריים, מוסרניים, וצדיקים.

או שאנחנו סתם פרובינציאלים מושחתים ומטומטמים.

(*אגב, אם הייתי חי בשנות ה-50 ממש לא בטוח שהייתי מסכים להשלים עם גרמניה אבל עצם זה שישראל עשתה זאת קצת מראה שכסף חשוב לנו יותר מכל דבר אחר).

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

 

 

 

הערות מפאתי מזרח (15) - פאתי מזרח, קדימה!
הריעו לגוליית!

32 Comments

רועי מ 23 ביוני 2012

יואב

ובכן מאמן אחד לא מספיק צריך צוות שלם.אפילו לא הייתי מביא מתורגמן אלא שולח תשחקנים ללמוד גרמנית. אולי יקבלו קורט אופי גרמני, וגם יופי לא היה מזיק.
צוות שלם מאמני כושר מנתחים מקצועיים כל מה שצריך.
הבעיה זה ההורים של הילדים שמשחקים הם הרי יודעים הכי טוב .
ורציתי להוסיף כל עוד הם בונים לנו צוללות גרעינות ומשלמים כמעט את הכל אז אני בעדם.
חוץ מזה אני מקווה שהאנגלים הלוזרים ינצח מחרתיים ואז נקמה סנסציונית בחצי הגמר . ויהיה אפשר לשיר על שולשה מפציצים

ויכסלפיש 23 ביוני 2012

היה פה מתיאוס עונה שלמה, אוהדי נתניה מוזמנים לחוות עליו את דעתם ולהסביר מדוע עזב מהר.

רועי מ 24 ביוני 2012

בתור אוהד נתניה בשלט רחוק לא יודע מה לומר עליו.
הוא קצת בעייתי , אבל השחקנים הישראלים בעייתים הרבה יותר. לא הבנתתי מה זה מאמן שמבין את המנטליות הישראלית? האם היא טובה? האם היא הביאה הצלחות? לא צריך לכבד אמירות כאלה.

יואב בורוביץ' 23 ביוני 2012

איך שכחתי ממנו. קטע. אתקן.

נינו 23 ביוני 2012

חשבתי שאמרת שמאמן הוא לא חשוב! איפה העקביות כאן?

יואב בורוביץ' 23 ביוני 2012

נינו- בחיים לא אמרתי שמאמן אינו חשוב.

השכן 23 ביוני 2012

אמת גם אמרת

תומר חרוב 23 ביוני 2012

לותר הותיר רושם רב על הדיילות של לופהאנזה וגם סידר לאלמוג כהן קשרים בגרמניה.
אבל אני לא מבין אותך יואב, אפשר לחשוב שמחלקות הנוער מלאות בזרים מכל העולם ורק גרמנים לא מביאים לפה.

שמרלינג 23 ביוני 2012

כתבת :
"אגב, אם הייתי חי בשנות ה-50 ממש לא בטוח שהייתי מסכים להשלים עם גרמניה אבל עצם זה שישראל עשתה זאת קצת מראה שכסף חשוב לנו יותר מכל דבר אחר."

זאת אמירה לא מדוייקת ובעיקר נוראית. כשאתה כותב 'לנו', למי אתה מתכוון? ליהודים? לישראלים?

איתן בקרמן 23 ביוני 2012

לישראלים. לא סתם החברים של בגין זרקו בקבוק תבערה על הכנסת.

אתה מדמיין נניח שאיראן מורידה כאן שישה מיליון יהודים, בדרך הנאצית, המשפחות והילדים והזקנים שלנו, ואחרי כמה שנים אנחנו אומרים "איראן החדשה" ולוקחים את השילומים (כמדינה, לא מדבר על פרטים)?

ארז (דא יונג) 23 ביוני 2012

האם השילומים הותנו במשהו? האם הגרמנים אמרו "קחו כסף ותשכחו שהייתה שואה" ? קל מאד לבקר בצורה הזויה כמו זו של בגין, אבל אי קבלת השילומים לא הייתה עוזרת לאיש באופן ממשי וכן הייתה פוגעת ברבים.

לגיטימי לגמרי בעיניי שמדינת ישראל, כמייצגת את העם היהודי, תקבל לידיה כספים של עשרות ומאות אלפי משפחות שנמחקו לחלוטין בשואה ורכושן הלך כולו לממשלה הגרמנית (בזמן, לפני ואחרי המלחמה) מבלי שיהיה שום דורש לרכוש הזה לאחר המלחמה, במיוחד אם הכספים האלה נוצלו על מנת לעזור ליהודים אחרים לבנות ולהבטיח את קיום הבית הלאומי שלהם.

אסף THE KOP 23 ביוני 2012

זה לא עניין של כסף.
זה עניין של הבטחת קיומה של המדינה היהודית.
הרי אתם לא באמת מאמינים שהכספים האלה הגיעו לניצולים ?

למזלנו, בן גוריון, הפרגמטי, היה ראש ממשלה ולא אלה שחושבים שאת היהודים מעניין רק כסף (אמירה נוראה כשלעצמה).

יואב בורוביץ' 23 ביוני 2012

תומר- ברור ששום זרים לא עובדים פה. אבל הפעם התמקדתי בעניין הגרמנים, בגלל שהם נעלים בתרבות הכדורגל לכל הזרים האחרים (לפחות באירופה וכנראה גם בעולם, למעט ברזיל).
שמרלינג- אני חושב שזה דבר די מזוויע ששנים מעטות כל כך לאחר השואה ישראל כבר השלימה עם גרמניה (בעבור השילומים). מה המסקנה שלך מזה? שאנחנו עם סלחן במיוחד?
מדינת ישראל הייתה צעירה ומאוד רצתה את הכסף. אפשר אפילו להתווכח לזכות הטיעון הזה. אבל זה לא אומר שהכסף לא היה חשוב לנו יותר מכל דבר באותה נקודת זמן. ואגב, זה לא כל כך שונה גם היום.
אולי כך זה בעולם של אינטרסים. אבל אותי העובדה שהמדינה הזאת השלימה עם גרמניה כל כך מעט זמן לאחר השואה די מזוויעה.

בלינדר 23 ביוני 2012

מה היו האופציות האחרות באותם זמנים? להשמיד את גרמניה? להתעלם מהצעת עזרה בזמן הכי קריטי למדינת ישראל כשהיא פגיעה מאד ומוקפת אוייבים חזקים בהרבה?

אתה מזדעזע שהמדינה השלימה עם גרמניה כל כך מהר, אוקיי. יש לך דרך לקבוע כמה זמן בדיוק ישראל הייתה צריכה לחכות בשביל להשלים (וזה לא אותו דבר כמו לסלוח או לשכוח) איתם על רצח 6 מליון? 20, 30 או אפילו 50 שנה לא נראים לי יותר הגיוניים מאשר 5.

איתן בקרמן 23 ביוני 2012

אולי שבוע? יומיים? אולי ממש ביציאה מהמחנות?

בלינדר 23 ביוני 2012

אנחנו לא מדברים כאן על לסלוח איתן. הכסף היה הצעד הראשון בתהליך החשבון נפש של הגרמנים. אני לא יודע מה אני הייתי עושה במצבם של הניצולים אז ואני משתדל אפילו לא להכנס לראש שלהם. מה שבטוח אני מכבד את הגרמנים הרבה יותר בגלל התהליך שהם עברו מאז מאשר את השוויצרים למשל.

איתמר 23 ביוני 2012

חוץ מהעובדה שהכתבה לא מחדשת שום דבר ולמעשה סרת כל טעם, האמירה בסוף מוסיפה עוד חטא על פשע. אני חושב שאם כבר בחרת לפתוח את הדיון על הסכם השילומים על גרמניה,הערת אגב בסוף כתבת ספורט היא ממש לא הדרך לעשות זאת.

ואם פתחנו את הדיון-אני בספק כבד אם יש לך את יכולת השיפוט או את הידע כדי לקבוע האם היה צריך לקבל או לדחות את הסכם השילומים.

כסף,אמרת,זה כל מה שעניין אותנו,נכון? צודק! כסף לעולים החדשים,כסף לחינוך, כסף לבניית תשתיות למדינה. כסף למזון ולתחבורה, וכסף גם לניצולים עצמם!ממש לא כסף לאליטה של מפא"י.

הכסף נלקח כדי שמדינת ישראל תוכל להשתקם מהמיתון הכלכלי שפקד אותה.

אם אתה כבר מדבר על צדקנות,צביעות ופרובינציאליזם-תכונות אלו נוגעות הרבה יותר לאלו שהתנגדו להסכם מאשר לאלו שהסכימו איתו,המוסריים שביהודים.

ובחייך תפסיק לכתוב.

אבי 23 ביוני 2012

אם על הכף היתה מונחת מחילה, קבלת כסף והמשך קיום המדינה ואילו על כף המאזניים השניה הכבוד, אי סליחה והרס המדינה תוך מוות בסבירות גדולה של אנשים רבים מאד מה היית בוחר?
קל לנו ממרחק של 50 שנה להעביר ביקורת…

שמרלינג 24 ביוני 2012

המסקנה שלי שהיינו מאוד צריכים את הכסף. הטענה שלך שלישראלים הכסף הוא הדבר החשוב ביותר מסריחה במיוחד גם אם אתה לא מסכים עם ההחלטה הזאת.

חיימון 23 ביוני 2012

גרמניה זו מדינת ספורט. עוד לפני שספורטאים הרוויחו כסף והכדורגל הפך מקצועני, עשרות אלפי מאמנים למדו ולימדו את המשחק ברמה האמטורית.. לצורך העניין קנדה אוסטרליה ונורווגיה דומות לגרמניה למשל נוהגות לטפח ולקדם את שורשי הספורט דרך הקצאת משאבים למתקנים ובעיקר מאמנים. אחרי המשחקים האולימפיים בונקובר 2010 המון מתקנים נתרמו לארגוני ספורט חובבניים.

כמות מאמני הכדורגל בגרמניה לא רק משאירה את הכדורגל שלנו בצל אלא גם את הכדורגל האנגלי – שבממוצע לכדורגלן יש פחות משליש המאמנים באנגליה מאשר בגרמניה (וגם מספר שעות חינוך גופני בבתי הספר).

לכן אני מאוד מסכים עם החלק הזה של הפוסט כי מחלקות הנוער בארץ מוזנחות ברמה שלא תיאמן. לא ברור איך העתיד של הכדורגל מתחיל בתקצוב שנתי לקבוצה הבוגרת..

קצת מאולץ פה החיבור לתקופה הנוראה. אני לא חושב שההימנעות מלהביא מאמנים גרמנים קשורה לשואה, אלא במדיניות ספורט קלוקלת שמסרבת לראות בילדים, מחלקות הנוער והכדורגל החובבני חלק מתרבות הכדורגל במקרה 'הרע' ומאגר כשרונות לכדורגל המקצועני במקרה הטוב.

כסיפוביץ 23 ביוני 2012

בסופו של יום אנחנו סתם פרובינציאליים מושחתים ומטומטמים.

דביר 23 ביוני 2012

מה שכתבת לגבי הסכם השילומים הורס את כל הטור..

לך תקרא לעומק ואז תבין כמה חטאת לאמת..

מדינת ישראל התפשר על שישית מסכום הפיצוים שהוערך לה משום שבתקופת הצנע ומיליון עולים לא היה לה מספיק כסף לדלק בשבוע הבא.

תקרא על משה שרת ובן גוריון ואז תטיף לגולדהאר שוב..

אלעד 23 ביוני 2012

קשה לי להסכים עם הכוכבית שלך. בסופו של דבר היה צריך לחיות בתקופה ההיא בארץ כדי להבין את עומק ומשמעות ההחלטה, ולא לך ולא לי לא הסתדר להיוולד בשנים אלו. אבל מקריאה בספרי ההיסטוריה אני וושב שהשילומים האלו היו מאוד קריטיים למדינה צעירה שרק התחילה. לדוגמא – אם צפון סודן תציע כספי פיצויים לדרום סודן (בהנחה שיש להם כסף), למה לדרום סודן לא לקחת את הכסף שיעזור להם לבנות את המדינה המאוד ענייה שלהם?

קורא 23 ביוני 2012

קצת לא קשור לנושא המרכזי של הפוסט – אבל לקביעה שלך שגרמניה די לוזרית בעשרים שנים האחרונות – כל ההפסדים שציינת גרמניה הפסידה לנבחרות שהיו טובות מהם ובחלקם במשחקים עצמם (פעמיים ספרד וברזיל) הרבה יותר טובות מהן.
בנוסף, ה-4-0 על ארגנטינה היתה תוצאה לפנתיאון, לא תצוגה לפנתיאון – בונקר 70 דקות וארבע עקיצות להגנה הארגנטינאית העלובה.
ועם זאת, זאת הנבחרת שהכי כיף לראות עד כה ביורו, ולא אתנגד שיקחו (לא אוהד שלהם). הלוואי על כל "הגדולות" מחוייבות עקבית לכדורגל התקפי.

ויכסלפיש 23 ביוני 2012

הימנעות? בתחילת שנות ה-70 היה להפועל חיפה מאמן גרמני בכיר בשם אוטו קלימצ'בסקי, והיה גם מתיאוס. לדעתי הגרמנים יקרים מדי עבור הכדורגל שלנו וגם בעידן המאמנים הזרים של שנות ה-50 וה-60 היו יקרים בהשוואה להונגרים וליוגוסלבים שהציפו את המדינה.

יואב בורוביץ' 23 ביוני 2012

בנוגע לשילומים- לא כתבתי שאני הייתי דוחה אותם. צריך ללמוד ולדעת יותר לפני שמפתחים דעה מוצקה בנושא. אבל לפי אינטואיציה, אני כן חושב שהייתי דוחה אותם זמן קצר כל כך לאחר השואה. ואולי לא. מה שבטוח- הסיבה שישראל הסכימה לקחת את השילומים היא העובדה שהיא רצתה את הכסף. תאמרו,הייתה חייבת את הכסף- אולי אתם צודקים. אבל בסופו של דבר נוצר איזה סחר מכר מכוער מאוד- מחילה, סליחה ושלום תמורת כסף. ואת זה אני לא אוהב.

אלעד 23 ביוני 2012

לפי ידיעתי זה לא היה איזה הסכם שיפוי כמו של חברות ביטוח, שתמורת הכסף אתה מבטיח להסיר תביעות עתידיות…גם ההגדרה של זמן קצר היא לא ברורה. מתי כן אפשר לדרוש כסף? אולי אף פעם?
בן גוריון נדרש להחלטה אמיצה ולא פופולרית – לדעתי בקרב העם לא היה כזה קונסנזוס לקבלת השילומים – אבל הוא ידע לקבל את ההחלטה הנכונה. איפה המנהיגים האלו של פעם…

ניר 23 ביוני 2012

הישראלים/יהודים הם "פרובינציאלים מושחתים ומטומטמים", מוכנים למכור את זכר אחיהם והוריהם שנרצחו שנים מספר קודם בעד כמה ג'ובות, אבל גם "מוסריים, מוסרניים, וצדיקים" שמעסיקים פה אלפי מומחי כדורגל מערב אירופאים ורק למובטלי גרמניה שמתדפקים יום יום על דלתותיהם הם מסרבים.

ובקרמן מוסיף – גם גזענים! לגרמנים סלחו, אבל לאיראנים? בחיים לא היו סולחים. (זה העתונאי הישראלי: על העבר הוא לא יודע, עם ההווה ההיכרות ספוראדית בלבד אבל העתיד, הוא ידוע אצלו מראש לאפשרויותיו השונות)

תמשיכו חברים. הישראלים מסריחים ואתם מקסימים. היהודים סוגדים לכסף ואתם לאמת וליופי. רק שלא יתפלק לכם בטעות משהו שיעליב חלילה איזה קולגה באתר, שלא תגמרו לי כמו מנחם לס.

שמרלינג 24 ביוני 2012

מעולה!

יואב בורוביץ' 23 ביוני 2012

ניר- התכוונתי לגישות בכדורגל הישראלי ב"פרובינציאלים, מושחתים ומטומטמים"- לא לכלל הישראלים. נראה לי שזה די ברור מתוך הטקסט. ובאשר לשילומים- כבר אמרתי את דעתי. האמן לי, אני לא בגיניסט בשום מובן. אני גם לא שונא גרמנים. בכלל, לא שונא בני אדם מעם מסוים. אבל אני כן חושב שישראל הייתה נמהרת כשהשלימה עם גרמניה כל כך מעט זמן לאחר השואה, וכפי שכבר כתבתי- הטרייד-אוף מחילה מול כסף לא נוח לי עד עצם היום הזה.

ניר 24 ביוני 2012

אני חייב לציין שלמרות שאני כמעט אף פעם לא מסכים אתך על כלום אני מחזיק מאד מהדרך שאתה שומר על קור רוח בתגובות. באמת.

לגבי השלומים – אני לא מפאיניק אבל כל ישראלי חייב את האזרחות שלו (ולרבים מאתנו זה אומר גם את החיים שלנו כאנשים חופשיים) לפרגמטיזם של בן גוריון. מספיק להסתכל על שותפינו למרחב שבין הירדן לים כדי לראות מה קורה לעם שאין לו מנהיג פרגמטי.

אבל הבעיה הגדולה שלי היא לא עם הטיעון שלך, אלא הסגנון המקומוני שהולך ונפוץ בדהבאזר, מין בוז כללי לכל מי שמחוץ לקליקה וחנופה דביקה למי שבפנים. לס חשב שהוא באמריקה, ששם מי שכותבים אלים כמו כמה בלוגרים כאן נוהגים לכסח גם את הקולגות, ונזרק מהר מאד מ"העיר"יה.

רועי מ 24 ביוני 2012

בורוביץ
השילומים עזרו מאוד למדינה שהייתה במצוקה תזרימית.
שנות הצנע ידועות לכול מי שחי אז ון לכאלה שאכפת להם מה היה ולא רק מה לבשה ההיא מהאח הגדול.

תראה את זה כמאין פיצויים, כמו הצוללות הגרעיניות שקיבלנו אחת בחינם והאחרות בהנחות מסוימות. גם התמיכה הכמעט בלתי מסוייגת שהם נותנים לנו בעולם ,כל זה לא יחפר על העבר, ולא שוחכים ואי אפשר לשנוא, ועדיין יש בגרמניה את החלקים הרעים שהיו נטועים בעם הגרמני שנים רבות קודם לכן, עם שהביא סיפורי ילדים נוראיים כגון אזל וגרטל צריך להסתכל על עצמו זה בטוח.
אבל אני לא יכול לשנוא את הנינה של אחד שהיה שםואין לה כל עניין איתי כרגע.

Comments closed