גמר של יבשת מנוונת

למה אני לא מתלהב לקראת באיירן-דורטמונד

images (3)

 

קם בבוקר, רואה משחק ספורט אדיר, וחושש כי בערב לא אזכה לראות משחק ספורט אדיר. והמשחק בערב חשוב בהרבה. אבל פלייאוף ה-NBA טוב בהרבה מהצ'מפיונס ליג. מפעל עלוב למדי, הצ'מפיונס ליג- למרות כל מה שגנבי הדעת מוכרים לנו כמעט שני עשורים. ליגה, שלמעשה מוכרעת בשיטת גביע. משחק אחד שמכריע הכל. בכדורגל האירופי גם ממפיס גריזליס יכולה הלהיות אלופה. אלא שלמעשה אין כמעט שוויוניות בכדורגל האירופי. הכל מוטה לטובת העשיר. ג'ונגל. גם העובדה ששתי קבוצות מאותה מדינה מגיעות לגמר של מפעל המייצג 52 מדינות היא עדות מסוימות לחולשת הכדורגל ביבשת- וזו ממש לא הפעם הראשונה ששתי קבוצות מאותה מדינה מעפילות לגמר- לאחרונה זה הפך לדבר די שכיח.

אז נכון שגרמניה היא באמת המדינה שחיה את הכדורגל בצורה הכי נכונה. אבל על כמה עוד מדינות ניתן לומר זאת? ככלל, אני בתחושה שבשנות ה-80 וה-90 היו הרבה יותר מדינות חזקות בכדורגל מאשר היום. זה בגלל חיי הפנאי של הילדים, שפעם היו משחקים ברחוב כל היום והיום הם עושים כל כך הרבה דברים אחרים. אבל זה גם בגלל הסיסטמה החולה. זה גם בגלל שלא דואגים לטפח כשרונות במרבית המדינות. זה בגלל שיטת "החזק מנצח" החולה של העולם הישן שעדיין משגשגת באירופה. וזאת לעומת ארצות הברית. שם בכל ליגה מן הגודלות כמעט כל קבוצה מכל עיר, ותהיה זו הקטנה ביותר, יכולה לרוץ לאליפות.

במובן הזה, דורטמונד היא סוג של פלא למרות שזו קבוצה גדולה ביותר עם יותר עם 85 אלף איש למשחק. אבל זו לא קבוצה מעיר גדולה במיוחד או קבוצה שעובדת עם השיטות החזיריות של היתר. הלוואי שינצחו את החזירים ממינכן.

למרות שגם באיירן מועדון עתיר זכויות. יודעים לעבוד שם (גם אם זה לעתים בשיטת מכבי סל). לדעתי, העונה לבאיירן יש קבוצה חזקה בהרבה, קבוצה שנבנתה נכון ושמשחקת נכון, ולכן אם תפסיד מול יריבה שסיימה את הליגה עם 25 נקודות פחות- זה בעיקר יעיד על השיטה הגרועה של ליגת האלופות. לדורטמונד לא מגיע לנצח את באיירן, אם מתחשבים רק באיכות הכדורגל. מכל הבחינות האחרות- מגיע גם מגיע. אבל בסדרה, אני לא רואה מצב שבאיירן לא זוכה. גם לא בשיטת ליגה. למרות שאני לא חושב שליגת האלופות צריכה להיות רק ליגה. היא צריכה להיות מוכרעת בסדרות פלייאוף.

אבל בנוסח לגמרי אחר. צריך להקים ליגת על אירופית עם 24 קבוצות. בכל שנה ירדו ויעלו בין 6-8 קבוצות. הירידות והעליות יהיו מהליגות המקומיות. לליגה הזו תהיה תקרת שכר ועוד מקדמי שוויוניות. ואז נראה כדורגל מדהים מדי שבוע. וגם הליגות המקומיות יהיו הרבה יותר תחרותיות כאשר לא רק המפלצות זוכות באליפות כמו היום.

אבל לכו חפשו שינוי ביבשת שהביאה כל כך הרבה רוע לעולם.

*

מיאמי היט הפסידה הלילה כי לברון ג'יימס לא לקח את הזריקות האחרונות. היה לו משחק מונומנטאלי עד אז. הבעיה היא שיתר השחקנים לא היו מספיק טובים, וזה רק באשמתם. מכריס בוש אפשר לקבל יותר. גם מדוויין ווייד. וגם מצ'אלמרס ובאטייה. וזה בלי לקחת מאום מהמשחק הכביר של אינדיאנה פייסרס, הקבוצה הטובה ב-NBA. כל כך כיף ומרשים לראות סנטר אולד סקול מעולה כמו רוי היברט. כבר לא מייצרים כאלה. כל כך כיף ומרשים לראות חמישיה נהדרת של שחקנים תותחים, אחד-אחד. האם זה יספיק כדי לגבור על מיאמי של לברון? לא חושב. כי ג'יימס יחיד סגולה היסטורי. זו הסיבה היחידה.

עונת המלפפונים 14: תקשורת של טרנדים - העונה נלבש גרמניה
תחילת הפרק הבא. על הגמר הכל גרמני הראשון

25 Comments

אחד 25 במאי 2013

אתה מתלונן על כך שכל קבצה יכולה לזכות, ושורה אחרי זה מתלונן שהכל מוטה לטובת החזקים.
אתה אומר שהשיטה של סדרות מוצלחת יותר, אבל אתה בעד הקבוצה שאין שום סיכוי שתצליח לזכות אם הצ'מפיונס היתה מוכרעת בסדרה(כמו שאתה אומר בעצמך)…

גם השיטה של סדרות לא הכי ספורטיבית – מצמצמים הישגים של עונה שלמה לסדה של 7 משחקים, כאשר כל הנקודות שקבוצה צברה בעמל רב מתרגמות בסופו של דבר ליתרון ביתיות שברירי. מפסידים משחק ביתי אחד, ויתרון של 20 ניצחונות בליגה הסדירה כבר לא משנה כלום.
השיטה הכי טובה זו שיטת ליגה – סופרים את הנקודות בסוף העונה ומחליטים מי הזוכה.

יואב בורוביץ' 25 במאי 2013

אני בעד סדרות אבל בליגה שוויוניות. ליגה לא שוויונית שמוכרעת במשחק בודד זה שני מינוסים, שבחיים האמתיים אף פעם לא מרכיבים פלוס.

אחד 25 במאי 2013

והNBA כן שיוויונית? יש לך בכלל ספק שמיאמי הולכים לזכות גם השנה?

גילעד 25 במאי 2013

בדרך כלל אני לא ממקהלת "בורו, משלמים לך בשביל לעצבן אנשים?", אבל מאחר שאתה טורח שוב ושוב לציין כמה שהספורט האמריקאי נעלה על כל היתר, ובכן – מה עם הליגה המקצוענית בפוטבול? משהו בשיטה הזו ספורטיבי? בזה שאתה תלוי מאוד בהגרלה שקיבלת? בזה שכל משחק חורץ גורלות? ומארץ' מאדנס?
עכשיו תבדוק אם בן אדם אחד באמריקה יוצא נגד זה או זה. יש מימד של קסם בספורט והמימד הזה חוזר גם בזכות הסיכוי של הקטן להביס את גולית בפעם האחת מתוך מאה, ושהפעם הזו תהיה מתי שזה באמת קובע.
פשוט כבר כמעט שבוע לא עצבנת אף אחד אז הגיע הזמן.

יואב בורוביץ' 25 במאי 2013

גילעד- אני מעצבן אנשים בחינם. ובנוגע לפוטבול- זה משחק לגמרי שונה. בכל משחק פוטבול יש הרבה יותר תוכן מבכל משחק אחר (מבין הענפים הפופולארים. פשוט לא ניתן להשוות משחק כדורסל, כדורגל, בייסבול או הוקי בודד לפוטבול). לכן גם משחקים רק 16 משחקים בעונת פוטבול, ועדיין ה-NFL היא הליגה המצליחה מכולן (מבחינת שיעור צפיה והכנסות ליגה). אז זה נורמלי לחלוטין לסיים עונה עם כל כך מעט משחקים במשחקי הכרעה. זה לגמרי לא נורמלי לעשות זאת בכדורסל (שיטת היורוליג והליגה הישראלית) או בכדורגל (אלא אם זה מפעל גביע, שבמהותו הוא משני. וליגת האלופות ממש לא צריכה להיתפס כמפעל משני).

רק רגע 25 במאי 2013

אה בורו, זה כבר לא "פליאוף פח", עכשיו זה "צמפיונס ליג פח"?
כתיבה ברמה של כיתה ג, כל שנייה קוטל או מהלל משהו אחר רק בשביל קצת צומי ועוד כמה תגובות, אבי רצון, מאחורייך.

יואב בורוביץ' 25 במאי 2013

הפלייאוף כן פח. הצ'מפיונס יותר.

BirdWatching 25 במאי 2013

כפי שאתה נוהג לעשות – אני חוזר על מה שכתבתי.

באסה איתך.

אתה לא שונה מקופמן. הצורך האובססיבי שלך להגדיר את הכל כנחות ו"פח" הוא פשוט מביך. לתאר משהו כגרוע – לא מוציא אותך טוב יותר או מבין יותר. במקרים מסוימים זה נהיה ממש קומי. למשל אחרי שני משחקי ענק בגמר המזרח – האמירות שלך מרגישות אפילו פתטיות יותר.

אז פעם היה אדיר ועכשיו הכל קקה. הבנו, הלאה, חפש נישה אחרת או חזור לדיי ג'וב שלך.

בעניין נושא הפוסט- אין לי מושג. לא רואה כדורגל. סתם משחק פח.

זה מסנטה פה 25 במאי 2013

מעולה

אהד 25 במאי 2013

אני לא מבין, אם אתם חושבים שהכתיבה שלו נחותה, למה בכלל לקרוא אותה? כדי למתוח עליה ביקורת ולכנותה "פח", כשהביקורת שלכם עליו היא שהוא מגדיר דברים כ"פח".

בכל מקרה, כן יש סתירות במה שכתבת, שיטת גביע דווקא מצמצמת את הפערים. אגב, בניגוד למה שחושבים, אני לא בטוח שהיא לא כל כך ספורטיבית – חלק מהתכונות של קבוצה גדולה באמת היא שהיא מופיעה ברגעי האמת. קבוצה שלא עושה זאת, אין לה על מה להתלונן (ואני מודע לכך שכמו כל דבר, יש לכך יוצאי דופן). ווינריות זה חלק גדול מהמשחק.

דווקא עם דעתך לגבי האלופות אני מסכים. אתה מצביע על מגמה שלדעתי מתחזקת בשנים האחרונות והופכת את הצמפיונס לפחות מלהיבה – יותר מדי קבוצות מתעשרות מהר מדי ומציגות כדורגל חסר נשמה. קבוצות דרג ב' כמו ולנסיה, פורטו, רומא וליון נמחקות וקבוצות שנחשבו עד לפני ארבע חמש שנים למעצמות הופכות לקבוצות לא רלוונטיות רק מכיוון שהן לא מסוגלות להתמודד עם העוצמה הכלכלית של האוליגרכים (מילאן, ליברפול וארסנל למשל). אי אפשר גם לייצר המשכיות כי כל השחקנים (טובים ובינוניים) נקנים על ידי קבוצות שלא באמת זקוקות לחיזוק הזה (הייתי שמח מאוד למשל לראות מה היה קורה עם נאפולי, במידה והייתה מצליחה לשמור על כוכביה). הימים שבהם מנצסטר זכתה בטרבל עם חוד המורכב מדוויט יורק ואנדי קול נראים כאילו נלקחו משנות השישים.. היום חוד שמורכב מחלוצי נבחרות ארגנטינה וצרפת (בנזמה והיגוואין) פשוט לא מספיק ב"רמה".

מצד שני, אני לא מכיר שיטה מטומטמת יותר מאשר הנבא. 82 משחקים מיותרים, שלא באמת משפיעים על משהו, משוחקים רק כדי להגיע לפליאוף. מיאמי למשל התחילה לשחק באמת רק השבוע (עד עכשיו היא פשוט ניסתה להימנע מפציעות). זה, בלי לדבר על הגישה האמריקנית הקפיטליסטית של הכל או כלום – העובדה שאין גביע ליגה (בניגוד לאליפות), בה קבוצה קטנה יחסית יכולה לזכות (כי השיטה היא בסגנון של משחק אחד מכריע) ובה יותר שחקנים יכולים להגיע להישג משמעותי היא עובדה עצובה מבחינתי. אגב, זו אותה גישה שאולי גורמת לך להאמין ששיטת ליגה אחת בכדורגל של אלופות מכל היבשת היא הטובה. היא נוראית מכל כך הרבה סיבות עד שאני מתעייף מהמחשבה למנות אותן. בתמצית – נוסטלגיה, מורשת מקומית-לאומית, מחיקתן של קבוצות דרג ב', ריכוז הכדורגל במספר מצומצם מאוד של מדינות (לא עוד משחקי חיפה – יובה בבלומפילד) ועוד..

יואב בורוביץ' 25 במאי 2013

להוסיף גביע באן בי איי (בשיטה האירופית של משחק בודד/נוקאאוט כמובן בנוסף לליגה הרגילה, שחייבת להתקצר ב-20 משחקים לפחות) זה רעיון נפלא.

ניינר 25 במאי 2013

זה רק נראה לך משחק מונומנטאלי של לברון, כי בהשוואה לאוסף העלובים סביבו, כל שחקן סביר היה נראה מונומנטאלי. גם שני האיבודים שלו בסוף היו מונומנטאלים ויהוו נדבך חשוב בלגאסי הצולע שלו

משה 26 במאי 2013

1+
לא יאומן שמי שמתבכיין על זה שלא בחרו אותו לשחקן ההגנה של העונה מקבל כניסות על הראש מפול ג'ורג' כבר שני משחקים כעניין שבשגרה.

רועי 25 במאי 2013

אנשים, אני מתפלא עליכם, עוד לא למדתם שרק במוחו של בורוביץ' קיימת איזו ליגה מושלמת כזו, שכל שאר ענפי הספורט והליגות בעולם הם פח לעומתה ?

יואב בורוביץ' 25 במאי 2013

רועי- יש אנשים שמקבלים מציאות. ויש אנשים שחושבים איך לשפר מציאות. הייתי רוצה להשתייך לקבוצה השניה, למרות שאיני באמת עושה מספיק כדי לשפר מציאות. פה ושם, בקטנה. אבל לפחות אינו מוכן לקבל מציאות כאשר היא לא מספיק טובה, ולברך עליה.

רועי 25 במאי 2013

בורוביץ',
אין שום קשר בין מה שכתבת בתגובה הזו לבין הפוסטים שלך.
יש הבדל בין להצביע על דברים שאפשר לשפר ולא לקבל את המציאות כפי שהיא, לבין לקרוא לכל דבר פח.

אופיר 25 במאי 2013

יואב, אני לא חושב שצריך לקחת את מפעל הגביע הזה ללב.
מדובר במפעל שהוא בונוס, טורניר ראווה. הבעיות האמיתיות נעוצות בהיותן של הליגות המקומיות מכורות מראש ל-2 קבוצות (במקרה הטוב). בזה הרבה יותר דחוף לטפל.

אירופה אוהבת מעמדתיות, ולא קל לשחרר אותה מזה.

יואב בורוביץ' 25 במאי 2013

אתה צודק, אבל אי אפשר לבטל את הצ'מפיונס כאירוע זניח. בשביל כל קבוצה הוא אפילו יותר חושב מאליפות הליגה. גם בעל משמעות היסטורית לתרבות המועדון הרבה יותר גדולה. וחוץ מזה, העניין העיקרי הוא ליגת העל האירופית שחייבת להיות מוקמת (כבר הרבה מאוד שנים). אבל העיתונות והציבור האירופים כמעט לא לוחצים לזה ולכן העסקונה המעמדית לא משתנה. כמו כמעט תמיד- שוב התקשורת אשמה.

אלעד 25 במאי 2013

תראה יואב, אני מבין מה אתה אומר אבל אם תשים לב סתרת את עצמך כמה פעמים בכתבה, הרי התלוננת שהשיטה היא שהחזק שולט ומצד שני אמרת שזה לא פייר שבמשחק אחד יהיה נוקאוט, אז אם באמת אנחנו הולכים על משחק אחד הכל יכול לקרות בו, אז מצויין העליונות של העשיר והחזק מתגמדת, אבל בשיטה של סידרה אין כמעט מצב שהאנדרדוג ינצח (כמו שעשו בליגה הישראלית ששברה את השליטה הטוטאלית של מכבי),
חוץ מזה, אני מסכים איתך בהחלט שהילדים של היום פחות משחקים כדורגל מהילדים של שנות ה90 ואחורה מזה, וזה משפיע על הכדורגל נרצה או לא נרצה, ואם יקרה מה שאתה אומר שתהיה ליגת-על אירופית שבהם קבוצות כמו ברצלונה, מנצ'סטר יונייטד וכו'…יהיו קבועות שם, זה באיזשהו מקום ידחוק את הליגות המקומיות לשוליים, והליגות המקומיות הן הבסיס, אם באמת יש למישהו רצון להחזיר את האהבה לסמל, ואת אהבת הכדורגל, צריך לעשות מהלך דרסטי של קיצוצי השכר והעברות ב60-70% לא הגיוני שבנאדם שבסך הכל יודע לשחק כדורגל ירוויח כמה עשרות אלפי יורו בשבוע, עם כל הכבוד, ויש המון כבוד, הוא בסך הכל יודע לשחק כדורגל, זהו זה, אם בנאדם כמו רופא שמציל חיים, או כמו דוקטורים לבוטניקהביולוגיה,כימיה וכו' שעצם העבודה שלהם תורמת לאנושות ולעתיד המין האנושי וכדור הארץ מרוויחים סכומים שהם בדיחה גמורה לעומת בנאדם שרץ מהר, יודע לנגוח, לבעוט, ולהביא גולים, משהו קצת מקולקל מהיסוד…
ושלא יהיה מצב שאיזה מישהו בא וקונה קבוצה ותוך שנתיים הופך אותה למועדון מפואר, מועדון מפואר מתחיל מהנוער, שיעשו חוק שאפשר להשקיע רק במחלקות נוער, לא ברכש של שחקנים.
אז אני אומר לקצץ בכל המשכורות ובסכומי העברות, (העברה לסופר שחקן לא יותר ממליון יורו) שחקן טוב שירוויח 10,000EU בחודש סופר שחקן שירוויח 15,000EU ושחקן בינוני שירוויח סכומים שנעים 3,000-10,000EU נשמע הזוי נכון?
אבל תבינו שהבנאדם כולה יודע לשחק כדורגל,
רוצים להחזיר את האהבה למשחק? רוצים ששחקנים ילחמו למען הסמל?
אז זה מה שצריך לעשות, חומר למחשבה.

איתי 26 במאי 2013

אנשים- למה לבזבז את הזמן להגיב אליו ישירות?
הוא כותב ברמה פתטית של כתיבה. פשוט מחרידה.
הוא אוהב לעצבן.
אתם סתם נופלים לפח שלו.

אני לא מבין למה דה-באזר מחזיק כותב כל כך גרוע בכל מובן שהוא.

עוז הר אדיר 26 במאי 2013

כי יש משהו נכון בחלק גדול מהתיזות שלו, והוא היחיד שלא מפחד לצעוק כשהמלך הוא עירום.
לגופו של עניין, אני חושב שבאיירן ודורטמונד היו שתי הקבוצות הטובות בליגת האלופות לאורך העונה (ראיתי את דורטמונד וריאל מתארחות העונה באמסטרדם ודורטמונד הרשימה הרבה יותר), אבל הן נפגשו רק בגמר למרות השיטה ולא בזכותה.
לגבי הבחירה שהגמר יהיה משחק אחד בלבד, אני חושב שזו בחירה בין דרמה אדירה אחת (רוב הגמרים האחרונים היו מרגשים בצורה שמשאירה חותם לשנים), לבין קביעה מדויקת יותר של מי הקבוצה הטובה ביותר. זו דילמה, ובגלל החותם של הריגוש מאתמול אני מעדיף כרגע משחק אחד על צמד משחקים או סדרה, אבל אני לא חושב שהאפשרות שהעלה בורוביץ היא לא לגיטימית או לא נכונה (בדיעבד) בחלק מהשנים.

איתי 26 במאי 2013

עוז.
סדרות- לא עובד בפוטבול ולא בכדורגל- מאמץ גדול מדי כנראה.
בטח לא ברמה הזו.
תראה במונדיאל בשלבים הסופיים כבר מנוחה משמעותית יותר.

אם יעשו בליגת האלופותסדרות משלב הרבע גמר נניח- זה פשוט לא יגמר לעולם- כדי שגם יהיה ברמה גבוהה ותחרותית.

איתי 26 במאי 2013

ובנוגע ל-לא מפחד לצעוק המלך עירום.
לא מסכים.
כל פעם שיש לו דעה של ממש על משהו- אפשר למצוא אותה תמיד יומיים קודם באתר ספורט אמריקאי- לפחות הוא היה יודע לתרגם טוב מאנגלית- גם משהו.
אבל … בחייאת. זה סתם תמיד גם בעברית גרועה ממש, פיסקאות קצרות ועל הפנים תחבירית ואוצר מילים דלוח במקרה הטוב.
ו… תמיד הכל רע ועלוב ומשעמם ולא ראוי.
אני מקווה בשבילו שבחייםזוגיותשאר הדברים הוא כן מצליח לראות דברים חיוביים. אחרת זו דרך מבאסת לחיות.

URLACHER 26 במאי 2013

ליגת האלופות לא יותר גרועה מה NBA
לשתיהן יש יחצנות עולמית מצוינת ולכן הציפיות הן תמיד לקבל את המקסימום.
בסופו של דבר לא מסי ולא לברון יכולים להדהים את כל הצופים בכל משחק ומשחק שהם משחקים.
הם כן יכולים להיות דומיננטיים. ברמה שלהם הם יהיו דומיננטיים גם בסדרה וגם במשחק בודד.
ה NBA ארוך מדי והצ'מפיונס מתחיל להיהפך לליגה די סגורה ועדיין שתיהן הכי טובות בתחום שלהן במרחק גדול מהשאר. להשוות בין ענפי ספורט זה תמיד נראה היה לי מיותר ולכן גם להשוות בין ליגות בענפי ספורט שונים זה מיותר.
בטח ובטח כאשר ה NFL לוקחת את כולם בסיבוב :)

martzianno 26 במאי 2013

בורוביץ',
כשהתחלת לכתוב פה הייתי מתעצבן ממך, אחר-כך התחלתי להתרגל אליך והיום אני כבר מחכה לפוסטים שלך. המרמור שעולה מהם הוא כלכך חד-גוני שזה מעלה חיוך ובימינו זה לא מעט.
היום אני ממש מסכים איתך רחמנא ליצלאן!
ליגת האלופות הוא מפעל מתועב בעיניי. לא המשחק, לא הקבוצות ובוודאי שלא השחקנים – המפעל עצמו.
מכבש שיווקי חסר מעצורים שהוציא את כל החדווה מהכדורגל והורס גם את חוויית הצפייה עם שיבוצי שופטים תמוהים, משחקים במרווחים של חצי עשור והתעקשות על 47 שופטים במגרש שלא מצליחים לראות כלום ושאין להם שום סמכות ואיש לא עוזר להם.
בקיצור, אני לא יודע מה אתה עושה, אבל זה עובד. עליי. תמשיך ככה!

Comments closed