על השיפוט הגלוריוזי ב-NBA

שופטים בארץ ובאירופה: תלמדו

 

images (6)

ערוץ הספורט עושה דבר אדיר השנה: הוא משדר מדי לילה משחקי NBA בשידור חי בלי שדר ופרשן ישראלי. הערוץ לא רוצה ובצדק להטריח אנשים בשעות כה מאוחרות, וכנראה הוא גם הבין שבאמת אין צורך בשדר ובפרשן ישראלי, שרק מורידים מהכיף. שהרי רבים רבים מחובבי ה-NBA יודעים אנגלית על בוריה ויכולים כך להינות מהשידור האמריקאי האורגינלי. כי בשידור שיש בו שדר ופרשן ישראלי, שומעים למעשה לפחות ארבעה קולות- וזה קצת יותר מדי (וזה בלי קשר שלערוץ יש לפעמים אחלה שדרים ופרשנים. אבל תמיד עדיף בלעדיהם).

אני משתדל להקליט מדי לילה את המשחקים ובדרך כלל אני צופה בלא מעט מהם- גם אם לא בכל המשחק ובכל משחק. לדעתי בינתיים יש לנו אחלה NBA השנה. ליגה תחרותית מאוד עם המון קבוצות סבירות פלוס. אין אף קבוצה שמעל הליגה. המון משחקים תחרותיים. המון אוריינטציה התקפית (שלא באה על חשבון הגנה שערורייתית עם UNCONTESTED LAYUPS כמו באירופה). המון כשרון אישי. גם לא מעט אסיסטים וכשרון קבוצתי. בקיצור: NBA כפי ש-NBA צריך להיות.

אך חשוב לציין כי הרבה מכל אלה לא יכול להתאפשר בלי השיפוט.

ובכן, השיפוט ב-NBA במרביתו גלוריוזי. ברור שיש לא מעט שריקות לא במקום. גם לא מעט שחקנים ומאמנים (ומרק קיובנים) מתעצבנים על כך. ועדיין, אם החבר'ה האלה היו נאלצים לשחק באירופה הם היו פורשים מהמקצוע כבר לפני שנים. כי באירופה לא נותנים לשחק כדורסל. ולא מבינים מה מהות משחק הכדורסל. באירופה יש כל הזמן שריקות. אוברקולינג מטורף עם עבירות, עם עבירות תוקף, עם עבירות טכניות (שמזכות ביותר מדי את הקבוצה המתקיפה- מה ש"עוזר" להרוס לא מעט משחקים), עם צעדים וכו'.

ב-NBA על צעדים בקושי שורקים. ובצדק. שם רק אם שחקן צעד שלושה-ארבעה צעדים משמעותיים הוא נענש בשריקה. המדיניות הזאת מאפשרת להרבה יותר חדירות ומהלכי התקפה יפים ובכלל משחק אתלטי ואטרקטיבי בהרבה. ואם מגזימים בצעדים- אז כן שורקים. אבל לא על כל צעדון ראשון בניסיון חדירה כמו באירופה. דבר שמחרב משחק של אמריקאים רבים (ולא רק שלהם).

אבל הדבר החשוב ביותר ששופטי ה-NBA עושים זה לא לשרוק על כל עבירה. ראשית, יש להגדיר עבירה. בארצות הברית עבירה היא רק פעולה שגרמה לנזק מאסיבי לתוקף. לא כל מגע הוא עבירה! ממש ממש לא!!! מותר לגעת ומותר להילחם על ריבאונד עם הידיים, ובכלל מותר לשחק עם הידיים ובעיקר עם הגוף מבלי שהדבר ייחשב לעבירה. שופט גדול יודע מתי שחקן ההגנה עבר את הגבול- רק אז נשרקת עבירה. זה לא כך תמיד (ב-NBA. במכללות זה כן כך כמעט תמיד כי שם באמת שורקים כמעט רק על ניסיונות לרצח- וזה דבר נפלא אגב); אבל זה כן כך במרבית הפעמים.

העובדה שהמשחק נעצר הרבה הרבה פחות גורמת ל-NBA להיות הרבה יותר אטרקטיבית וגם התקפית (כן, למרות שנשרקות פחות עבירות). אגב, מה שלא מאפשרים ב-NBA בשנתיים האחרונות זה HAND CHECK, כלומר לשים יד על שחקן מתקיף עוד לפני שהוא החל את המהלך. אז שחקנים פשוט עושים את זה הרבה פחות- וזה גם תורם רבות למשחק ההתקפה.

*

הייתי רוצה שכל שופטי הכדורסל בארץ (ובאירופה) יצפו במשחקי ה-NBA מדי לילה כדי להבין איך צריך לשפוט. אנחנו אפילו לא יודעים עד כמה הכדורסל שלנו נפגע מאופן השיפוט.

 

 

קפטן אמריקה - יובל לידור
ב4.1 שלוש שנים לאמנספציה (השחרור ממכבי נמני)

24 Comments

פורד פרפקט 1 בינואר 2014

אנחנו יודעים כמה המשחק שלנו נפגע מכמות השריקות לעבירות בעיקר ושריקות בכלל בכדורסל האירופי/הישראלי . ז מביא אותי לפחות לא מעט פעמים שבמקום להנות מהמשחק אני מתרגז על השיפוט ולא ממש מצליח להבין אותו. פוסט חשוב

גיל 1 בינואר 2014

אני לא יודע איזה משחקים אתה רואה אבל הרמה בליגה מחפירה. רק 3 קבוצות(!) במזרח עם מאזן חיובי וכרגע שמהבית האטלנטי האלופה ואחת מ4 המדורגות ראשונות יהיו במאזן שלילי. שני שלישים מהליגה משחקים כדורסל גרוע , יש כמה קבוצות סבירות ועוד כמה טובות עד טובות מאוד אף קבוצת על. אולי יש יותר תחרותיות אבל זה בגלל רמה נמוכה.

אלעד 1 בינואר 2014

הרמה במערב היא טובה, וממש חבל לי על קבוצות כמו מינסוטה שאם הייתה במזרח הייתה נעולה בפלייאוף, אבל במערב אין לה סיכוי לעמוד בקצב האינטנסיבי של מרבית הקבוצות.

תום 1 בינואר 2014

לך שן על האף.

S&M 1 בינואר 2014

תודה שבאת.

חברי הטוב משכבר הימים 1 בינואר 2014

אני אתמקד בנקודה של הצעדים.
המדיניות הזאת, של לא לשרוק על צעדים, גוררת תוצאות מביכות ממש. אני בטוח שאם ננמיך את הסל במשהו כמו 20-30 סנטים, נקבל הרבה יותר ג'אמפים נקיים ודאנקים מרהיבים.
אבל לא עושים את זה. למה?
כי עניינים של טכניקת משחק (זריקה נכונה, אתלטיות, תנועת רגליים) הם לא הדברים שמפריעים למשחק, אלא הדברים שמעצבים את המשחק. אני יודע שזאת מדיניות בNBA בנוגע לצעדים, אבל הרבה פעמים בתקצירים, כשיש זמן להריץ, אתה נתקל בדברים עלובים ביותר, שלא זוכים לשריקה.
דוקא הדברים ה"קטנים", דברים כמו תנועה ללא כדור, וגם עבודת רגלים נכונה, הם שעושים את ההבדל בין שחקן שכונה טוב שמשחק ליד הקנין בפתח תקווה, למקצוען אמיתי.

S&M 1 בינואר 2014

תבדיל בין שני סוגי צעדים. יש צעדים לפני הקפצה ואחרי הקפצה.

אלו של אחרי ההקפצה, יכולים לתת ל"עבריין" יתרון משמעותי, כי הם מאפשרים תנופה גדולה שאחרי תבוא קפיצה גבוהה יותר.

צעדים לפני הקפצה יכולים לתת יתרון של עקיפת המגן. שהרי ריצה בלי כדור היא יותר מהירה. כאן, לדעתי, צריך לשרוק אך ורק אם הצעדים מקנים לעבריין יתרון על המגן. שחקן מקצועני שעבר קבוצות בית ספר, מכללות ודראפט, לא צריך לעבור מבחנים טכניים על שליטה בצעד וחצי ובחוקה. זה לא הנושא. השאלה היחידה שצריך שופט לשאול היא האם העבירה הקנתה לו יתרון. שאלת משנה היא אם זה מקלקל את ההצגה לצופה.

אני מסכים עם בורוביץ שהפרשנות שניתנת לצעדים ב-NBA היא הנכונה ביותר, לא רק בגלל שזה נכון יותר באופן מוחלט, אלא בגלל שאם זה לא מקנה יתרון, אין שום טעם לעצור את שטף המשחק, דבר שמפריע גם לשחקנים ובעיקר לצופים.

אלעד 1 בינואר 2014

אני דווקא מסכים עם מה שאתה כתבת, ולכן אני לא מסכים עם בורוביץ. ברור שאין טעם לשרוק על צעדים כששחקן סתם מכדרר והולך איזה צעד מיותר. אבל ברגע שהצעדים מקנים לשחקן התוקף יתרון ברור, ובאופן לא חוקי, צריך לשרוק על זה.
כששחקן עושה צעד נוסף בצעד וחצי, זה מונע מהמגן לחסום אותו. כששחקן עושה צעד לפני שהכדור יורד לרצפה, הוא עוקף את המגן. וכן הלאה. מרבית האי-שריקות על צעדים שאני רואה ב-נ.ב.א הם כאלה, לא צעדים שוליים אלא כאלו שממש מקנים יתרון לשחקן התוקף, וזה מעיב על ההנאה מהמשחק.

MOBY 1 בינואר 2014

מעיב על ההנאה ונותן יתרון לכל ההילייטס למיניהם.
ההגנה?
ההגנה לא מצטלמת טוב.
אין יותר מעצבן בתור שר ההגנה של השכונה ששחקן NBA עושה קרוס אובר שמתאימה לצעדת הגלבוע. או עושה צעד וחצי ועוד חצי וככה נמנע מעימות עם החסימה.

אלעד 1 בינואר 2014

חוק הברזל בליגה זה שאם זה נגמר בדאנק אז אסור לפסול את זה. יש פעמים ששחקן במתפרצת מתחיל צעד וחצי בערך מקשת השלוש, עושה איזה 3-4-5 צעדים (לזכותו ייאמר שבמהירות מסחררת, אז קשה לעקוב) ומסיים בדאנק. לי קשה להתלהב מזה.

שמעון כסאח 1 בינואר 2014

לא שורקים בהתאם לחוקים, שיפוט מצויין. תעשה לי טובה, אז שלא ישרקו גם כשדורכים על הקו לפני שזורקים שלשה, גם זה מגביר את העניין.

ובלי קשר, רמת השיפוט בנ.ב.א היא חרפה, רמה נמוכה עם המון טעויות מביכות, יש להם עוד הרבה עבודה כדי להגיע לרמת השיפוט ביורוליג למשל.

ג'וש 1 בינואר 2014

אתה פשוט לא בענינים, כסאח.

שמעון כסאח 1 בינואר 2014

מה קרה? פגעתי ברגשות הדתיים שלך? הבנתי, אסור להגיד מילה רעה על הליגה הקדושה.

junkyarddog 1 בינואר 2014

מה זה גלוריוזי?

משיח 1 בינואר 2014

אפילו גוגל לא יודע אולי מר בוריבוץ ישכיל אותנו?

Fela Kuti 1 בינואר 2014

1+

הארכיון 1 בינואר 2014

אני לא שוכח איך הצטרפתי לגמר היורוליג האחרון במחצית ופשוט התחרפנתי.
משחק מביך של תחרות קליעות עונשין וזריקות 3 מטורפות בסוף שעון 24 כמעט כל התקפה שנייה.
זה משחק קשה לצפייה.
אם אני רוצה עצירות כל שנייה, לפחות אראה פוטבול שאני אהנה קצת ממהלכים ולא סתם שריקות מהשרוול.

יוני (המקורי, מפעם) 1 בינואר 2014

לגבי העבירות זה נכון, אבל עם הצעדים זו בדיחה. הם יכולים לקפץ ולקפצץ חופשי ופתאום מגיעים לדאנק והקהל מריע, אבל זה בכלל לא סל, אז מה הקטע? העיקר שנרשמות שתי נקודות.

אלעד 1 בינואר 2014

לעניים האי-שריקה על עבירות, זה רק מגחיך עוד יותר את מה שקורה עם ה"האק-דה-….". כל עוד השחקן חופר לסל ומטפסים עליו שחקני הגנה, אף אחד לא ישרוק על זה. אבל אם הוא סתם עולה לאיטו להתקפה ושחקן מגיע ונוגע בו – שורקים.

S&M 1 בינואר 2014

נכון, צריך לא לשרוק את זה, ואם שורקים אז טכני (זריקה אחת + כדור מהצד).

יואב בורוביץ' 1 בינואר 2014

אז זה מאוד מצער. העונה באמת ESPN אז כמעט לא יוצא לי לראות מכללות- לאחר שבמשך שנים נהניתי מהכדורסל הזה (לא מעט בגלל השיפוט בו) לא פחות ואף יותר מה-NBA.

7even 1 בינואר 2014

אני רואה NBA המון, פשוט המון
ואני יכול לומר לך שאתה פשוט טועה בכל הנוגע לעבירות.
היום ב NBA שורקים על כל שטות.
כמעט על כל שריקה שלישית או רביעית אתה רואה שחקן שתמהה על מה השריקה ואז בריפליי אתה רואה שלא נגעו בו בכלל.

אני אוהב את הפלייאוף כי שם יש מלחמה אמיתית, יש "שעון חול" שאם לא תנצל אותו תעוף,
ולכן יש משחק אגרסיבי כמו שמשחק אגרסיבי צריך להיות.

duncan 1 בינואר 2014

השיפוט באירופה מחריד.
השיפוט בנבא טוב בהרבה אבל כמובן לא מושלם.
יש טעויות בכל משחק ולעיתים טעויות שמשנות משחק כמו עבירות להאוורד והוא נאלץ לרדת לספסל. לפני שבוע העיפו את גריפין בטכנית שנייה למרות שלא עשה כלום. הקליפרס הפסידו.
דווקא השנה דוקרים הרבה 'משיכה' והמון חסימות לא חוקיות והמון ביג מן מקבלים שריקות סתם כי פלופרים מנצלים את זה לרע ועפים כל פעם שנתקלים באיזה הווארד.

מיקו גוטליב אהלן סבבה 1 בינואר 2014

הבעיה עם השריקות לעבירות בנב"א זה שלברון ושאר הכוכבים מקבלים שיפוט של אירופה בהתקפה ושיפוט של רוגבי בהגנה. הליגה לדעתי קצת איבדה את הגבול איפה נגמרת ההצגה ואיפה אמור להתחיל הספורט.

Comments closed