נראה אותם מוצאים אחד יותר טוב / דרור רייכר

ולדימיר דבאלשווילי הוא שחקן מעצבן. אין דרך טובה יותר להגדיר אותו. הוא איטי, אדיש ומוגבל טכנית, והכל במעטפת של ניצב באיזה סרט ישן של קוסאשווילי. למעשה, דבאלשווילי מגלם את כל מה שאנחנו לא רוצים לראות מחלוץ ויותר מכך: הוא האנטי-תזה המוחלטת לפנטזיית החלוץ הזר של כדורגל הישראלי.

אבל אנחנו חיים במציאות. ובמציאות הנוכחית של הכדורגל הישראלי, חלוצים זרים כמו יעקובו, קוביקה ואוסטרץ כבר אינם קיימים. אחרי חוק בוסמן והגלובליזציה, תקומת הגוש המזרח אירופי והתפתחות מערכי הסקאוטינג, גם חלוצים ברמה של סרגיי קלשנקו ורודריגו גולדברג הם כבר זן נכחד.

*

הסיבה שמבדילה את החלוצים מהיתר, זו שמקשה על הקבוצות הישראליות, היא האפשרות לקשר בין מהות התפקיד, כיבוש שערים, לסטטיסטיקה. היכולת לכמת יכולת של חלוץ. כי בניגוד לקשרים ושחקני הגנה מצוינים, שיחמקו מדי פעם מתחת לרדאר, חלוצים טובים כמעט אי אפשר לפספס. לא בליגות האפריקאיות, לא בדרום אמריקה, אפילו לא בישראל. ולראייה: 12 חלוצים כבשו העונה מעל 10 שערים בליגת העל. תשעה מתוכם (כולל חן עזריאל שכבר סגור במכבי חיפה), עברו השנה לחו"ל או לקבוצה ישראלית בכירה.

חשוב רק לציין כי למעט דז'קו עראפת, שעזב את עכו לטובת אנז'י מחצ'אלקה הרוסית, כל החלוצים ששודרגו היו מתוצרת בית.

ניתן לייחס את הכשל בייבוא החלוצים, שבאופן טבעי יקרים יותר, לקמצנות של בעלי הקבוצות. אפשר להאשים גם את הסקאוטים. אבל האמת העצובה היא שעם המיקום של הליגה הישראלית בשרשרת המזון האירופית – אי שם לצד המדינות הקטנות יותר של בריה"מ ויוגוסלביה לשעבר – הסיכוי למצוא כיום חלוצים איכותיים, לא כשרונות בני 18 אלא כאלה שיוכלו להשפיע באופן מיידי, נמוך יותר מממוצע השערים של פאביו ג'וניור.

***

חלוץ זר שישפיע באופן מיידי זה בדיוק מה שמכבי חיפה מחפשת. אין לה מקום לטעויות, אין זמן לניסויים. ההעפלה לליגת האלופות חשובה יותר, כלכלית ותדמיתית, מכל תואר מקומי אחר.

למכבי חיפה יש כיום ביד חלוץ גיאורגי עם שנתיים ניסיון בליגת העל ועוד קמפיין (כושל, יש לציין) בליגת האלופות. הוא כבש עד כה 28 שערי ליגה במדים הירוקים, פעמיים בדאבל-פיגרס, מספר שאף חלוץ זר לא התקרב אליו בשנים האחרונות.

הוא הבקיע נגד הפועל ת"א במשחק העונה, כבש וגם בישל נגד מכבי ובית"ר, וגם מצא את הרשת בכל שלב בו שיחק במוקדמות ליגת האלופות. שני החלוצים ששיחקו לידו נתנו את עונות השיא בקריירה שלהם, ושניהם עכשיו באירופה. הוא בסך הכל בן 25, לא מרוויח יותר מדי, ובמקרה הכי גרוע החוזה שלו מסתיים בתום העונה.

נכון, הוא עדיין איטי ומוגבל ואדיש. ואין ספק שהוא ימשיך לעצבן את כולנו. בטוח גם שיש בשוק חלוצים טובים ממנו. אבל נכון לנקודת הזמן הנוכחית, ובהתחשב במצב הכדורגל הישראלי כיום, קשה מאוד להאמין שמכבי חיפה תמצא חלוץ זר שייתן תפוקה טובה יותר מדבאלשווילי. אלא אם אתם מעדיפים לפנטז שלאלון חרזי יש בכיס את איגביני הבא.

ARVE Error: id and provider shortcodes attributes are mandatory for old shortcodes. It is recommended to switch to new shortcodes that need only url

*

דה באזר בפייסבוק

ביום שמרדונה בכה
דרושים: כדורגלנים ישראלים שידברו נגד הומופוביה

21 Comments

ניתאי 8 ביולי 2011

הבעיה שלי היא לא עם הכישורים שיש/אין לדבא. אם הוא היה עוד אחד בסגל שצריך לדעת איך להשתמש בו זה היה טוב. מה גם שאני מסכים שבמדיניות הנוכחית של שחר בנוגע לקניות קשה ונדיר יהיה למצוא משהו יותר טוב.
הבעיה שלי היא שיש לו מקום קבוע בהרכב (כשהוא בריא). גם בגלל שצריך למכור אותו כי הוא זר וצריך לעשות עליו רווח, וגם בגלל שאלישע מקובע עליו (אני מת על אלישע, אבל הקבעון שלו לשחקנים, קטן, קולמה, משגע אותי). אז הוא משחק תמיד, בכושר או לא, מתאים או לא, הוא שם.

MOBY 8 ביולי 2011

צודק,
אבל מותר לפנטז…

B. Goren 8 ביולי 2011

אחרי איך שחיפה נראתה היום ב-1:1 נגד נס ציונה, אולי בכל זאת יש מקום למחשבה נוספת בנושא?

הופ 8 ביולי 2011

ומי אמר שצריך חלוץ זר? החוד של הפועל ת"א הבקיע יותר שערים בעונה שעברה עם שני חלוצים ישראליים.
אם היו מפנים את המאמצים להביא חלוץ ישראלי רציני (כמו תמוז למשל), היה אפשר לפנות קצת כסף להביא זר ברמה לתפקיד קשר אחורי – משהו שאנחנו יותר צריכים.

דרור רייכר 8 ביולי 2011

גורן – אוי ואבוי אם היינו שופטים שחקנים על פי משחקי אימון ביום שישי בעשר בבוקר.

הופ – אין היום חלוץ ישראלי רציני שאפשר להביא, אלא אם אתה רוצה לשלם מחיר חסר פרופורציה ביחס לתפוקה ולרווח העתידי שניתן להפיק ממנו.

הופ 8 ביולי 2011

אין לי בעיה עם חלוץ "לא רציני", אבל טוב. לפני עונה תומר חמד ועדן בן בסט לא עלו מחיר חסר פרופורציה ולפני שתי עונות גם ארבייטמן לא. כשאין הרבה כסף, צריך להשקיע יותר זמן, מחשבה ויצירתיות ולהביא חלוצים עם פוטנציאל להצליח (וכן, גם לקחת סיכונים). אגב, זה בדיוק מה שעושים עכשיו עם עמאשה ואולי גם עם חן עזריאל, ויש סיכוי סביר שזה יספיק. אני בכלל לא בטוח שדבלאשווילי צריך לפתוח לפני אחד משניהם.

דרור רייכר 8 ביולי 2011

אתה לא יכול ללכת למוקדמות ליגת האלופות, עם כל הכסף והיוקרה שבעניין, עם חלוץ "לא רציני אבל טוב".

אני שוב אומר: דבאלשווילי לא כזה שחקן גדול, ממש לא, אבל הוא עוגן. הוא שווה מאזן כיבושים דו-ספרתי בכל עונה, הוא יודע לתת גולים במשחקים החשובים, ויש גם אפשרות – לא גבוהה אבל עדיין אפשרות – שהוא ישתפר מאוד העונה. אחרי הכל, עד גיל 25 גם רפאלוב לא ממש סיפק קבלות לאורך זמן.

ודבר חשוב נוסף: בעלויות של דבאלשווילי (שמשלם רק 25% מס במקום 45% כך שעלות המעסיק יורדת), יהיה קשה להביא אפילו חלוץ ישראלי בינוני כמו אחמד סבע לדוגמא.

אני לא אומר שדבאלשווילי צריך להיות קבוע בהרכב, את זה אלישע צריך לקבוע לפי הכושר של החלוצים שלו וזהות היריבה, אבל אני פשוט לא רואה שום סיבה להביא מישהו במקומו.

הופ 9 ביולי 2011

ב"לא רציני, אבל טוב" אני מתכוון שלא חייבים לקחת שם גדול, אפשר לנסות לאתר פוטנציאל גדול. וכרגע זו הברירה היחידה כי שחר לא מתכוון לשפוך כסף על שמות גדולים.
שמע, בסך הכל אני די מסכים איתך. דבה הוא חלוץ לא רע והרבה כאלה אין. אני רק מתנגד להנחה ביסוד הפוסט לפיה חייבים חלוץ זר. כמו שאתה כותב, בניגוד לשנות התשעים ההבדל בין חלוץ זר (שאנחנו יכולים להביא) לבין החלוצים המקומיים הוא לא כזה גדול.

פרלה 8 ביולי 2011

הייתי שמח לשדרג את העמדה אבל בדיוק כמו שנכתב, אם דבא היה מהיר יותר או חד יותר הוא היה משחק במקום אחר (ספרד או אירופה).
הופ צודק ואולי כדאי להביא זר חזק וקשר אחורי אמיתי ולהסתמך על שפיץ רב עדתי ללא נציגות גיאורגית (צ'רקסי, בדואי, יהודי).
מצד שני (לזכר הימים הטובים) אמרתי היום לאחי שאנימת לראות את דבאלישווילי נותן עונת שיא שתסתום את הפה לכל הקוטרים ביציע (כולל אלו שהפריעו לי ולבתי היום במשחק האימון המשמים).

ישי 8 ביולי 2011

זאת מכבי חיפה, תחזיר את האווירון מפנסיה ותן לו לפתוח כל משחק הוא מבקיע יותר מ-10 שערים. תן לאזולאי לפתוח כל משחק והוא מבקיע 15 שערים.

כמעט כל הגולים של דבה הן נגד קבוצות קטנות (בד"כ הוא גם יבקיע צמד בכזה משחק). הגול שלו נגד הפועל ת"א הוא גול מ-8 מטר בלי שוער מכדור חוזר.

אפשר לשחרר אותו בלי להביא שחקן אחר, רק כדי שיהיה ביטחון לאזואלי ולעמאשה.

סתםאחד 8 ביולי 2011

לידו עמאשה ואזולאי יתנו עונה חלומית ע"ע ארביטמן וחמד הוא חלוץ שמוסיף הרבה לחלוץ שלידו. הוא מצוין לליגה ומספיק טוב לקמפיין בליגת האלופות.

amit pros 8 ביולי 2011

סתם אחד-בדיוק.לדבאשווילי יש יופי של תנועה בלי כדור,והוא תמיד סוחב איתו מגן או שניים למקומות נכונים,ובכך עוזר מאוד לחלוץ שלידו.אני מוכן להתערב שאם הוא ישאר העונה,גם החלוץ שישחק לידו יבקיע לפחות 15 שערים.וכמו שפרלה אמר ובצדק לפני,אם הוא יותר מהיר הוא היה משחק בגרמניה ולא אצלנו.

דרור רייכר 8 ביולי 2011

ישי – דבאלשווילי הבקיע העונה נגד הפועל ת"א, מכבי ת"א, בני יהודה (פעמיים), מכבי נתניה, הפועל ב"ש (פעמיים), מכבי פ"ת(צמד), הפועל אשלון והפועל פ"ת. בסך הכל 12 שערים ב-27 הופעות בהרכב ועוד 3 כמחליף.

עומר דמארי , החלוץ ששווה כיום 3 מיליון יורו, הבקיע בסך הכל שלושה שערים יותר ממנו. הוא לא הבקיע מול מכבי חיפה, הפועל ת"א או בני יהודה (3 ההגנות הטובות בארץ). גם לא נגד קרית שמונה ובית"ר ירושלים. אין לי את הרשימה בדיוק, אבל 3 שערים שלו היו מול הפועל ר"ג, ו-2 שערים בפלייאוף האמצעי המיותר. את כל ה הוא עשה ב-29 משחקים בהם פתח בהרכב.

שמרלינג 9 ביולי 2011

עמדת החלוץ היא הקשה ביותר גם להטמעה. הרבה יותר קל להכניס שוער או בלם לעניינים בזמן קצר, אבל ככל שהתפקיד נהיה התקפי יותר התיאום עדין יותר והדיוק הוא פונקציה של ריכוז ומצב נפשי. הסיכוי שחלוץ זר, אפילו מוכשר בהרבה מדבא, ייתן תוצרת כבר בחודשים הקרובים, קטן למדי. אם רצו להחליף אותו, הזמן המושלם להביא חלוץ חדש במקומו היה באמצע העונה הקודמת, כמו שסיידו החליף את קולמה.
המשחקים של הקבוצה עד עכשיו משאירים אותי מאוד מודאג לקראת יום רביעי…

פראליה 9 ביולי 2011

לדו מגלם את הדילמה הקיומית של שחר – האם המטרה היא לקחת אליפות בארץ (ולמחזר כל שנה את התקציב – צ'מפיונס אחת לשמונה-עשר שנים שיממנו את השנים הבאות) או לנסות לקפוץ מדרגה ולהיות מועדון לגיטמי של רמה שניה באירופה (בור תקציבי כמעט מדי עונה, לא כל עונה אפשר למכור את השחקנים הכי טובים שלך, רובם תחת חוזה).
וכאן נשאלת השאלה – מעבר לאושר האדיר של האוהדים ועוד עבודה למנקי הצלחות בכפר-גלים, בשביל מה לקחת אליפות? (אם לא כדי להצליח ביבשת).

לדו שחקן שיעשה תפוקה כמעט כל עונה בליגה אבל בצ'מפיונס הוא ישחה, כמו שראינו באופן מובהק בהופעה האחרונה (הטובה) של חיפה במפעל. נשארת איתו – זו ההצהרה שלך להעונה. ואני לגמרי מסכים שכמעט בלתי אפשרי להביא חלוץ אינסטנט שמתאים לצ'מפיונס. (בינינו? איזה שחקן אחר שלנו מתאים לרמה הזאת? אולי גולסה עוד שלוש שנים).

דרור, מה המכנה המשותף בין יעקובו, קוביקה ואוסטרץ?

ברק 9 ביולי 2011

למה אדיש? הוא דווקא די משקיען.
עדיף לנו את הרגשנותאובר-מוטיבציה של ארבייטמן?

דרור רייכר 9 ביולי 2011

פראליה – יעקובו, קוביקה ואוסטרץ היו חלוצים עם נתונים פיזיים אידיאלים (גובה, כח, מהירות אצל יעקובו), שהגיעו לישראל בגיל שאפשר עוד להתפתח ולהתקדם בו.

היום הסיכוי למצוא במזרח אירופה שחקנים כאלה שבגיל 24-25 עוד לא נחטפו על ידי קבוצות הצמרת שם הוא נמוך הרבה יותר מהיום. קח בחשבון שהיום ויסלה קראקוב לוקחת שחקנים מצטיינים מישראל, ולא ישראל לוקחת שחקנים מצטיינים מוויסלה קראקוב.

גם בעניין יעקובו – הסקאוטינג באפריקה פשוט הרבה יותר טוב ועמוק בימינו. היום קשה לי להאמין ששחקן עם נתונים כמו שלו אפילו היה נשאר באפריקה בגיל 17.

ברק 10 ביולי 2011

ועוד שאלה קטנה:
עם לקבוצה קוראים בוראץ זה אומר שהיא מורכבת רק משחקנים שנראים כמו בוראט?

תום א 10 ביולי 2011

האמת שכאוהד די ותיק של מכבי חיפה, אני לא זוכר כבר הרבה זמן שחקן שהצליח לייצר כל כך הרבה דיונים לגביו. ממש קשה לגבש עליו דעה, וכל פעם שכבר גיבשת עליו איזו מסקנה, מגיע המשחק הבא והוא מוכיח לך את ההיפך.

amit pros 14 ביולי 2011

לכל מי שתהה האם דבאשוולי תורם?ובכן התשובה היא כן….

Comments closed