לספרד 18 תארי גראנד סלאם. לפדרר רק 17 / יוחאי שטנצלר

טריוויה: פדרר ומארי במספרים אחרי הגמר

מישהו חשב שזה ייגמר אחרת? האמת שכן, אני. הייתה לי תחושה קלה שאנדי הולך לעשות את זה הפעם מול הקהל הביתי, אבל בסופו של דבר ובאופן לא מאוד מפתיע, זה לא קרה. רוג'ר פדרר ניצח במשחק מצוין. מסתבר שבגיל 30 הוא עדיין שווה משהו. בכל מקרה, הנה כמה מהמספרים המעניינים יותר בגמר הזה:

רוג'ר פדרר

  • זכה בתואר גראנד סלאם מספר 17, והגדיל את הפער שלו בראשות הפסגה ל-3 מפיט סמפראס השני, ול-6 מהמתחרה הפעיל העיקרי שלו – רפאל נדאל.
  • זכה בפעם השביעית ב"אול אינגלנד קלאב", בהופעתו השמינית בגמר (שיא נוסף), והישווה את השיא של סמפראס ושל לויליאם רנשאו הבריטי שעשה זאת עוד במאה ה-19(!).
  • הצטרף לפסגת השחקנים שזכו הכי הרבה פעמים בגראנד סלאם כלשהו (7 כאמור) –  סמפראס ונדאל (רולאן גארוס). 3 שחקנים נוספים זכו באליפות ארה"ב 7 פעמים בין סוף המאה ה-19 לתחילת המא ה-20 בעידן הלא מקצועני.
  • חזר למקום הראשון בעולם. לראשונה מאז השישה ביוני 2010, ובפעם השלישית בקריירה שלו. בעוד שבוע מהיום פדרר ירשום שבוע מספר 287 בקריירה בו הוא מדורג ראשון בעולם, ויחזיק לבדו בשיא אותו החזיק יחד עם סמפראס.
  • הפך לשחקן השלישי שזוכה בתואר בשני עשורים שונים, אחרי ג'ימי קונורס (1974 ו-1982) וג'ון ניוקומב (1970 ו-1971). זאת בהנחה שעשור חדש מתחיל בשנת משהו ואחד (דיון שלם לפעם אחרת).
  • זכה בתואר ה-75 בקריירה שלו וה-12 על דשא (שיפור שיאו שלו בתארים על דשא). בעוד 3 תארים הוא יעקוף את ג'ון מקנרו המדורג שלישי ברשימת הזוכים בטורניר בסבב המקצועני. איוון לנדל (94) וג'ימי קונורס (109) לא נראים בהישג יד.
  • צימק את הפער מנדאל ובני ארצו בדירוג הזוכים בגרנאד סלאמים לפי מדינות, לספרד הרביעית 18, ולשוויץ כרגע 17, כולם של רוג'ר.
  • זכה בתואר הגראנד סלאם הראשון שלו מזה שנתיים וחצי, הרצף הארוך ביותר מאז זכה בסלאם הראשון לפני 9 שנים בוימבלדון נדאל ודיוקוביץ' התחלקו בכל תשעת הסלאמים האחרונים, ולא הצליחו לשבור את השיא של נדאל-פדרר לרצף זכיות של שני שחקנים בסלאמים (11 טורנירים בין רולאן גארוס 2005 לאליפות ארה"ב 2007, 3-8 לפדרר)
  • לא נעדר מאז שנת 1999 מטורניר גראנד סלאם (51 ברצף! מקום שלישי בכל הזמנים). במשך 33 טורנירים רצופים (8 שנים) לא סיים גראנד סלאם לפני רבע הגמר (שיא), וגם זה קרה לו עד כה רק 3 פעמים. ב-24 מהטורנירים הוא גם הגיע לגמר (שיא), וזכה ב-17 מהם (שיא). נדאל, כזכור, הפסיד בסיבוב השני בטורניר הנוכחי.
  • הוא הטניסאי הגדול ביותר בזמנים. ואף פעם אל תקראו לו לוזר.

אנדי מארי

  • הפך רשמית ללוזר. השחקן שהפסיד הכי הרבה גמרי גראנד סלאם מבלי לזכות בתואר, כשנוצח היום בפעם הרביעית. ההפסדים הקודמים נרשמו מול פדרר (2008 בארה"ב ו-2010 באוסטרליה) ודיוקוביץ' (ב-2011).
  • בכל זאת יש מקום לשיפור – המערכה הראשונה בה זכה היום הייתה הראשונה שלו במעמד הגמר בגראנד סלאם.
  • הפך לבריטי הראשון שמגיע לגמר טורניר ווימבלדון בעידן המקצועני – אך הממלכה עדיין מחפשת זוכה מקומי ראשון בגראנד סלאם כלשהו.
  • הותיר את פרד פרי כבריטי האחרון שזכה בווימבלדון, לפני 76 שנים, ולאחרון שזכה בגראנד סלאם כלשהו, כשבאותה שנה הניף גם את הגביע באליפות ארה"ב.
  • מארי היה, עד שבת, לבריטי האחרון שזכה בתואר בוימבלדון. אני מדבר על ג'יימי מארי, אחיו הגדול, שזכה עם ילנה ינקוביץ' בזוגות המעורבים ב-2007 (שנה לפני זכו אנדי רם וורה זבונרבה). בשבת ג'ונתן מאראי (אין קשר למשפחת מארי) ופרדריק נילסן מדנמרק גנבו את ההצגה כשניצחו בחמש מערכות בגמר הזוגות את לינדשטאט וטקאו. זה היה הגמר הראשון בקריירה של שניהם (סבו של הדני, קורט נילסן, נוצח בשני גמרים בשנות החמישים).
  • אם היה מנצח, הוא וג'יימי היו הופכים לזוג האחים הרביעי שזוכה בתחרות בעידן המודרני, אחרי הויליאמסיות (יחידים וזוגות), הבראיינים (בזוגות) וטרייסי וג'ון אוסטין (זוגות מעורבים).
  • וירג'יניה וייד היא הבריטית האחרונה שזכתה בווימבלדון או בגראנד סלאם כלשהו ביחידים/יחידות, ב-1977.
  • פיספס צ'אנס להפוך לטניסאי הראשון שזוכה בגראנד סלאם כלשהו ולא עונה לשם נדאל, דיוקוביץ' או פדרר מאז שמרטין דל פוטרו עשה זאת ב-2009 עם ניצחון מדהים על פדרר בפלאשינג מדו.
  • 'דלפו' הוא היחיד שלקח תואר לשלישייה הזאת ב-29 (!) טורנירי הגראנד סלאם האחרונים. לייטון יואיט היה האחרון שאינו מהשלישייה שזכה בוימבלדון, לפני 10 שנים.

ראש בראש

  • הניצחון של השוויצרי העלה אותו למאזן של שוויון, 8-8, מול מארי. כך נותר רפאל נדאל לשחקן הפעיל היחיד שמוליך על רוג'ר פדרר במאזן המפגשים ביניהם  (10-18).
  • דומיניק הרבאטי, גוסטבו קוארטן, אלכס קורצ'ה ופטריק ראפטר הם שחקני העבר היחידים אשר מחזיקים במאזן חיובי מול פדרר. ראפטר האוסטרלי הוא היחיד שפדרר לא ניצח מעולם (3:0).
  • למרות המאזן המרשים של 8 נצחונות, מארי עדיין לא ניצח את פדרר בתחרות גראנד סלאם (כל המפגשים נערכו בגמרים). זה היה המשחק הראשון ביניהם על דשא, 15 המפגשים הקודמים נערכו על משטח קשה.
  • פדרר עלה למאזן של 2-5 במשחקי גמר בין השניים. הנצחונות של מארי הושגו ב-2010 בטורנירי שנחאי וטורונטו מסבב המאסטרס, פדרר ניצח את מארי בבנגקוק (2005), בשלושת הסלאמים המדוברים ובמפגש האחרון ביניהם בדובאי בתחילת השנה.
  • מארי נכשל בניסיון להפוך לשחקן השלישי שמצליח לנצח את פדרר בגמר גראנד סלאם, אחרי נדאל (6 פעמים) ודל פוטרו.
  • זו רק הפעם השנייה שפדרר מצליח לחזור מפיגור מערכה מול מארי, בעוד יריבו עשה זאת כבר 4 פעמים.
  • זו הפעם הרביעית מתוך 9 הפעמים בהן הפסיד במערכה הראשונה בגראנד סלאם, שפדרר מצליח לבצע מהפך. פעמיים עשה זאת בווימבלדון מול רודיק (2004 ו-2009) ופעם באוסטרליה מול בגדאטיס. חמשת ההפסדים לאחר שנוצח בסט הראשון היו כולם לנדאל.
  • זו השנה החמישית ברציפות שהאלוף בווימבלדון מתחלף, הרצף הארוך ביותר מאז 1992 (6).
  • יש סיכוי שלראשונה מאז 2003, יזכו 4 שחקנים שונים בתארי גראנד סלאם לאחר שהזוכים של הרולאן גארוס (נדאל) ואליפות אוסטרליה (דיוקוביץ') לא יזכו השנה בארה"ב.
  • המאזן של פדרר בוימבלדון כשאחת מהאחיות ויליאמס זוכות בתואר, מאז 2003: 4 מתוך 7. כשסרינה זוכה: 2 מתוך 4. אתם יכולים לבחור בנתון הזה כמיותר ביותר בפוסט הזה.

***

דמעות: קסם הטניס
לא רע בשביל מספר-2

40 Comments

יאיר אלון 9 ביולי 2012

נייס

yavor 9 ביולי 2012

אילו מדינות במקום הראשון והשני? אני מניח שארה"ב ואוסטרליה. נכון?

יוחאי שטנצלר 9 ביולי 2012

דווקא לא. ארה"ב בפער עצום של 51, ובמקום השני ניצבת לה שבדיה עם 25 בזכות בורג, וילנדר ואדברג. אוסטרליה רק שלישית עם 20.

MG 9 ביולי 2012

יוחאי, יפה מאד.
כמה דברים:
1. עשור תמיד מתחיל ב-1 בינואר XXX0, כמו שהחיים שלך התחילו ביום הראשון שבו נולדת ולא ביום הראשון אחרי יום הולדת שנה.
2. הוא אכן הטניסאי הגדול בכל הזמנים וזה מגוחך לקרוא לו לוזר.
3. אנדי מארי, לעניות דעתי, הוא לא לוזר. הוא פשוט לא ניצח בגמר שחקנים טובים ממנו. אם היה פוגש שחקן נחות הייתי מסכים. זה בערך כמו להגיד שסיהינה לוזר, למרות מדליות הכסף, כי הוא לא ניצח את בקלה. אז שוב, הוא לא לוזר, אלא פחות טוב.
4. בסעיף 7 ב"ראש בראש", אני חושב שחסרה המילה "גמר".
5. בסעיף על 4 זוכים שונים – זה הימור?

יוחאי שטנצלר 9 ביולי 2012

לא בדיוק אמרתי שמארי לוזר. אמרתי שהוא הפך רשמית ללוזר בגלל מאזן הגמרים שלו. אני מסכים איתך דווקא, גם לא חושב שיש לו אופי מאוד לוזרי, למרות שהוא גם לא בדיוק ווינר. זאת לא בושה להפסיד לשחקן הכי טוב בעולם בכל הזמנים, הסלאמים שלו יגיעו בסופו של דבר.
לגבי המילה גמר אתה גם צודק
לגבי 4 זוכים שונים? ממש לא מהמר על זה.

לו ריד 9 ביולי 2012

MG, תינוק אכן חוגג יום הולדת ראשון רק בתום שנה, אבל האם היום הראשון לספירה (רטרואקטיבית) הוא 1/1/0 ?

MG 9 ביולי 2012

חד משמעית כן!
היום הראשון לספירה הוא 1 בינואר 0, ולכן החל מיום 1 בינואר 1970 החל העשור השמיני של המאה ה-20.

יוחאי שטנצלר 9 ביולי 2012

אז אתם אומרים שהשנה שבה ישו נולד עד שהיה בגיל שנה למעשה נקראה "שנת אפס"? או שמספרה הוא 1?

MG 9 ביולי 2012

זוהי השנה הראשונה ומספרה הוא 0.
כאשר קבוצה מבקיעה גול 50 שניות מהפתיחה היא עושה זאת בדקה הראשונה. כאשר היא מבקיעה דקה וחצי מהפתיחה היא עושה זאת בדקה השניה.

לו ריד 9 ביולי 2012

אני לא אהב להיות קטנוני. אני מת על זה.
אז לפחות לפי ויקיפדיה:
"השנה הראשונה שלאחר לידת ישו היא שנת 1 לספירה, כלומר שאין שנה המוגדרת כשנת ה-0"
לערך המלא:
http://he.wikipedia.org/wiki/

MG 9 ביולי 2012

לו ריד – לדעתי אתה טועה.
כדאי שתקרא את הערך שנית.
כתוב ששם שהכומר תיארך את לידת ישו לשנת 1 לספירה, כלומר שהוא סבור שישו נולד שנה אחת אחרי תחילת הספירה ולא שאין שנת 0.

MG 9 ביולי 2012

סליחה – בקריאה חוזרת נראה שלו ריד צודק.
עד שלא אראה הוכחה אחרת אני לוקח את כל מה שכתבתי את עניין השנים בחזרה ומתנצל אם הטעתי מישהו.

לו ריד 9 ביולי 2012

מודה ועזב ירוחם :)
מצחיק שכל הדיון הזה התחיל על הנתון הזניח ביותר, של זוכה בשני עשורים. הרי אם מישהו ייקח מאסטרס ב 2019 וב 2022, איזו משמעות מיוחדת יש לזה?

איש הפח 9 ביולי 2012

במרבית הספירות, כולל זו שאנחנו משתמשים בה אין שנה כזו. תחשוב על על זה ככה – אתה נהיה בן עשר ביום האחרון של השנה העשירית לחייך. שנת 1970 היא השנה ה- 1970 מתחילת הספירה (מכיוון שלא היתה שנת אפס), ולכן 1970 שנה, או 197 עשורים מסתיימים ביום בו היא נגמרת ולא ביום בו היא מתחילה. בקיצור, אני עם יוחאי, בידיעה שאנחנו בדעת מיעוט…

ron 9 ביולי 2012

היום הראשון לספירה הנוצרית לא היה 1/1/0 כי גילו את האפס רק לאחר תחילת הספירה הנוצרית ולכן התחילו לספור את השנים מ-1

סוס מעץ 10 ביולי 2012

ממתי וויקפדיה היא סמכות לאיזה דבר?
הערכים נכתבים על ידי מתנדבים וקיימות המון טעויות
שאיש לא טורח לאמת או להפריך.

יורם אהרוני 14 ביולי 2012

MG, השאלה מתי מתחיל העשור לגבי השנים שבלוח היא לא פשוטה וזאת מהטעם הפשוט שלה הייתה בהיסטוריה שנת אפס! ההיסטוריונים קפצו הישר משנת 1 לפנה"ס לשנת 1 לספירה! היה ויכוח בסיום המילניום אם הוא מסתיים ב -31 בדצמבר 1999 (שאז היו כל החגיגות) או שבעצם היה צריך לדחות את החגיגות בשנה! בשנת 2010 ציינו ביוון מלאת 2500 לקרב מרתון. מה שהם שכחו זה שלא הייתה שנת אפס ובעצם עברו אז רק 2499 שנים מן הקרב!

dtnsgl 9 ביולי 2012

1. מסכים עם MG לגבי הגדרת "עשור", כולל הדוגמא.
2. כמו שמאיה רונן ציינה בפוסט של לוינטל, אנדי מארי הוא לכל הפחות השני שהפסיד 4 גמרי גראנד סלאם לפני שזכה – אחרי המאמן שלו איוון לנדל

יוחאי שטנצלר 9 ביולי 2012

לגבי הפסדים רצופים – מארי הוא לא הראשון שהפסיד 4 סלאמים ראשונים, אבל נכון לרגע זה, מבין אלו שלא זכו בגראנד סלאם, יש לו הכי הרבה הפסדים. ללנדל יש 8 סלאמים.

יוחאי שטנצלר 9 ביולי 2012

לא יודע אם שמתם לב, אבל רשמתי בפוסט שזה דיון שלם לפעם אחרת. :)

MG 9 ביולי 2012

צודק.
אני לוקח על עצמי את האשמה – גם התחלתי עם זה וגם הטעתי את כולם.
לפחות חסכנו את הפעם האחרת.

לו ריד 9 ביולי 2012

זה כבר לא בידיים שלך (-;

אמנון 9 ביולי 2012

על פי הסכמה של ההיסטוריונים אין שנת אפס.
משנת 1 לפנה"ס עוברים ישר לשנת 1 אחה"ס. אם אדם נולד בשנת 20 לפנה"ס את יום ההולדת ה 40 חגג בשנת 21 אחה"ס. לכן גם כל עשור מתחיל ב 1 לינואר שנת xxx1 .

דורפן 9 ביולי 2012

אינני רואה כל סיבה לקרוא לאנדי מארי לוזר. הוא לא שיחק אף גמר של טורניר גרנד סלאם מול שחקן קרוב אליו ברמתו. הוא פשוט ללא ערעור השחקן הרביעי בטיבו – יש שלושה הרבה יותר טובים ויש מאות אלפים יותר לוזרים ממנו.

זיקי 9 ביולי 2012

"יש סיכוי שלראשונה מאז 2003, יזכו 4 שחקנים שונים בתארי גראנד סלאם לאחר שהזוכים של הרולאן גארוס (נדאל) ואליפות אוסטרליה (דיוקוביץ') לא יזכו השנה בארה"ב."
לא הבנתי את לאחר שהזוכים …לא יזכו

דורפן 9 ביולי 2012

לא הייתי שם כסף גדול על הסיכוי הזה…

יוחאי שטנצלר 9 ביולי 2012

אז כדי להשלים את התמונה, תבחרו איזו אופציה שאתם רוצים:
במידה והעשור באמת מתחיל בשנת האפס אז..
כל השלושה (פדרר, קונורס וניוקומב) שומרים על ההישג, אם מחשיבים את הזכייה של ניוקומב ב-1967, בשנה האחרונה בה הטניס עוד היה לא מקצועני. (ניוקומב ורוד לייבר הם היחידים שזכו בוימבלדון בשני העידנים)
מצד שני מצטרפים לרשימה:
נדאל (2008,2010)
סמפראס (שנות ה-90, 2000)
סטפן אדברג (1988, 1990)
ביורן בורג (שנות ה-70, 1980)

בליקי 9 ביולי 2012

ומה עם נדאל ודיוקוביץ'?

אדום 9 ביולי 2012

מדובר פה על זכייה בווימבלדון בשני עשורים שונים. דג'וקוביץ' זכה רק בשנה שעברה ונדאל זכה ב2008 וב2010. פדרר זכה 6 פעמים בווימבלדון בעשור הקודם וזכייה בודדה (שהייתה אתמול) בעשור הנוכחי.

תיקון 9 ביולי 2012

בין נאדל לרג'ר יש מאזן של 11-18.
ואם אתה מחשיב משחקי ראווה אז המאזן הוא 3-2 לרוג'ר שם.

אלעד ב. 11 ביולי 2012

המאזן הרשמי בינהם הוא 18-10 לנדאל:
http://www.atpworldtour.com/Players/Head-To-Head.aspx?pId=F324&oId=N409

כמו כן, כמובן שמשחקי ראווה לא נחשבים.
תיכך תרצה שנחשיב גם את קרב המשטחים ששוחק בינהם.

דורפן 11 ביולי 2012

נתת לינק לדג'וקוביץ-נדאל (19-14 לנדאל).

אלעד ב. 15 ביולי 2012

אצלי הלינק הולך למקום הנכון…פדרר-נדאל.

ניר 9 ביולי 2012

אמנם לפי ההסטוריונים ניתן להתפלפל על עניין שנת האפס, אבל בימינו המודרנים האם הגיוני להגיד ששנת 1970 היא לא חלק מהסבנטיז אלא חלק מהסיקסטיז?

הרי סיכומי כל עשור נעשים בסוף שנת התשע ולא בסוף שנת האפס.

יעקב 9 ביולי 2012

אם יורשה לי להוסיף, עוד שיא חדש לפדרר:
כל שלושת הפוסטים באזור המכונה "דה באזר" באתר ערוץ הספורט,
מדברים על פדרר.
לא נראה לי היה דבר כזה בעבר.
תקנו אותי אם אני טועה.
ללא ספק, הפדרר הזה מוציא מכולנו משהו פנימי שחייבים לפרוק החוצה…
אלוף האלופים, הגדול מכולם.

ניתאי 10 ביולי 2012

בהיסטוריה הארוכה של דה-באזר בספורט 5

קסיוס קליי 10 ביולי 2012

כל הפוסטים מוכיחים את מה שאמרתי בפעם הראשונה.
הגמר האחרון הוא המשחק שקבע האם פדרר יצא לוזר או ווינר מכל הסיפור הזה שהמשיך בקריירה למרות שחלה ירידה בכושרו ולמרות שהגיעו אריות חדשים.
לו היה מפסיד היה נידון ל 4 שנים בערך ללא גראנד סלאם כי אין דרך שבה הוא לוקח תואר במשטח קשהחימר.

זה לא שפדרר נתן משחק עילאי בטורניר אלא שדיוקו ונדאל שיחקו 2 רמות מתחת למה שהם רגילים.

לו היה מפסיד אף אחד לא היה סופר את כמות הגרנאד סלאם לעומת ספרד או לעומת כל מדינה אחרת(ועוד לעומת ספרד, מעניין למה..) אף אחד לא היה מזכיר את המילה ווינר לו הפסיד. לכל היותר היו כמה פוסטים כואבים.
למרות שעדיין מוביל את טבלת הגראנד סלאם ועדיין נחשב לשחקן הגדול בהסטוריה, אבל משהו במסע האחרון שלו היה מציק.

לכן המשחק הזה היה קריטי מאין כמוהו גם לפדרר וגם למה שנזכור מפדרר. וברגע שניצח אותו שם חותמת ענקית.

אלעד ב. 11 ביולי 2012

בגדול אתה צודק אבל רק בגדול…כבר דשנו בזה בפוסטים האחרים בנושא.

ספציפית לגבי ארה"ב הקרובה – אני לא הייתה פוסל אותו כזוכה אפשרי, זה על גבול הטפשות.
מה גם שבארה"ב או אוסטרליה, הוא תמיד בחצי הגמר או יותר מאז 2004!!!
זה בהחלט אפשרי שאם יגיע לשם ממקום ראשון בעולם, יצטרך להתמודד רק נגד נדאל או נולה וינצח אותם.

כמו כן, אל תשכח ששנה שעברה שהייתה שנת השיא של נולה, הוא היה עם 99% ניצחון בכיס…ראה הוזהרת!

Comments closed