וואו. שיאי עולם בשחיה!

אליפות העולם בשחייה נפתחה היום ברומא בשורה של שיאי עולם היסטוריים. כולל שבירת מחסום ה-4 דקות לאישה ב-400 חופשי ושבירת שיא ה-400 חופשי של איאן ת'ורפ שהיה אחד השיאים הכי עמידים בשחייה. כל כך היסטוריים כל השיאים הללו – שאיש לא יזכור בתוך כמה שבוע אף אחד מהם. הם לא שווים כשלעצמם דבר. כל שיא רק ממחיש את עניין חליפת השחייה החדשה – שגם תהיה אסורה משנה הבאה.

בקיצור – תודיעו לי כשתהיה היסטוריה. נניח ערב שלם של משחים בלי שיא עולם.

אחרי האיסור על החליפה יעברו לפחות בכמה מרוצים לא מעט שנים עד שנראה שוב שיא עולם. כלומר יצרני הציוד יצרו עיוות היסטורי שייקח לו לא מעט שנים "להסתדר". אבל האחריות היא על ראשי השחייה. הם פשוט היו צריכים להגיב מיד כשהופיעה החליפה הזו.

זו לא חוכמה בדיעבד ואיש לא טוען "שהם היו צריכים לדעת שיש בה משהו לא חוקי". פשוט עניין של common sense – לא מאשרים דבר חדש עד שלא בודקים אותו תקופה סבירה. תקופה סבירה זה כמה שנים.
*
מכל מקום אני חושב שבשום ענף ספורט מדיד אין כבר יותר מדי טעם למונח שיא עולם. באתלטיקה, שם בגלל מדינית סמים שנוחלת הצלחות, השיא שבאמת צריך להופיע על המסך הוא שיא העשור האחרון. בשחייה אין לי מושג. זה צריך להיות שיא באותה בריכה ועם אותה חליפה ואולי גם עם אותה ארוחת הבוקר.

גברת אלסנדרה דל מורו
מאסימו “המניאק” סונגו

No Comments

רוני 27 ביולי 2009

אולי הגיע הזמן להפסיק את הקטע הזה של אתלטיקה מקצוענית, אולימפיאדות ושיאי עולם?
אם השיאים הם בלוף, תוצאה של שיפור בטכנולוגיה או בסמים בלבד, מה הטעם בכל הסיפור הזה?

הקורא 27 ביולי 2009

אני שמח שפוסלים את החליפה הזאת, מה הדבר הבא? שיחברו לשחיינים מנוע קטן מאחור?

רועי מ(זה שבא קודם) 27 ביולי 2009

כן אני מסים עם זה.
זה כמו שייצרו נעלים שנותנות פוש לאצן.
אין לי בעייה עם טכנולוגיה. אבל שתהיה באימונים ולא בקרב.
אביזרים טקטים לא חוכמה.
אתה יודע רונן כאשר אני מסתכל על התוצאה של ג'סי מ 36 תוך התחשבות באיכות המסלול הביגוד שהיה לו ותנאי האימון שלו לא היה שיפור כזה מדהים עד לתוצאה של לואיס שגם השתמש בתמריצים .
פתאום קפיצה נחשונית שמשהו כאן מסריח מאוד.
אני רואה את הבולט הזה רץוזה נראה שהוא יכול לרדת ל 9.5 אפילו. הוא מסיים את הריצות לאחר 80 מטר. הוא לא מתנשף בכלל ולא נראה מתאמץ. לא יודע משהנו נראה לי ממסריח ולא רק מהראש.
וככה גם לגבי השחיה. שיא צריך להיות מרגש ואין כאן ריגוש. ריגוש היה בניצחון של ארה"ב בשליחים בסין כי הייתה דרמה "קטנה"
הם הרגו את הדרמות וההתרגשויות משבירת שיאים. מה מעניין עם 54 שיאים נשברו ב 2008 ? 54!!! שיאים. זה כבר לא שיא כי מחר ישבר עוד אחד.
איפה הזמנים של מיכאל גרוס המצויין שבהם שיא החזיק אפילו יותר מאולמפיאדה אחת לפעמים או יותר מזה.
כמו שיא האתלטיקה בזמנו של אדווין מוזס שלא נשבר שהים.

גיל 27 ביולי 2009

עם זאת, כל הכבוד להם שהתעשתו תוך שנה וביטלו את החליפות. גם אם לא יהיו שיאים תקופה מסוימת הם ישברו בסופו של דבר. גם בתקופה הזו לא כל השיאים נשברו עם החליפה ובאופן עקבי שברו שיאים גם לפניה. בכל מקרה, אני לא חושב שיש עוד ענף ספורט שבו כל משחה כמעט מעורר התרגשות כמו שחייה ולא בגלל השיאים. המירוצים צמודים ויש באמת תחרות בינלאומית.

רונן דורפן 27 ביולי 2009

גיל – שיאים יישברו כי זו ההתאחדות המרכזית כרגע הכי נרפית במלחמה בסמים. השחייה לא בינלאומית במיוחד – היא עדיין מתרכזת במדינות עשירות ולפעמים כשיש אשליה של מישהו שמצליח ממדינה מחוץ למיינסטרים (כמו קאביץ' הסרבי או המסומם אוסמה מאלולי) אז השחיין מתגורר כל חייו בארצות הברית או אירופה.

יוסי דגן 27 ביולי 2009

יוסאין בולט מעלה בי מחשבה. אני חושב שגם אם הוא משתמש בסם שיזהו בעוד x זמן – הוא לוקח את זה בחשבון, ומוכן לסבול את הכתמת שמו העתידית בשביל המיליונים שהוא מרוויח היום ויסדרו אותו לשאר החיים.
יש לדעתי פשרות לא רעה שרבים מאילו שנתפסו, התנהלו בצורת המחשבה הזאת.

סופרפלי 27 ביולי 2009

לא מאמין שבולט משתמש בסמים, פשוט לא מאמין.

עומרי 27 ביולי 2009

אין מה לפזר הכפשות חסרות כל ביסוס על בולט.
נכון שכולנו איבדנו כבר אמון אבל בכל זאת, זה שהוא מדהים לא עושה אותו מסומם.

מצד אחד, חבל לי על השיא של ת'ורפ שהיה המורשת האחרונה של הספורטאי המיוחד הזה. מצד שני, גם ת'ורפ עשה אותו לבוש חליפה מלאה.

עומרי 27 ביולי 2009

אגב רונן- לא חושב שיש התאחדות יותר מעלימת עין מסמים מהנ.ב.א. סמים משפרי ביצועים כמו גם סמי הנאה(שצריכים להיות עניינן הבלעדי של הרשויות אבל זה כב ר סיפור אחר).

אפילו בפוטבול יש מראית-עין של עשיה.

יורם אהרוני 27 ביולי 2009

ההבדל העיקרי בין שיאים באתלטיקה ושחייה הוא שבשחייה השיאים נקבעים כמעט תמיד בתחרויות האליפות ובאתלטיקה, חוץ מאשר בריצות קצרות, הם נקבעים בתחרויות שהן הצגה יותר מאשר תחרות. מה שצריך לעשות באתלטיקה הוא לתת יותר משקל לשיא אליפות ולכלול במונח אליפות לא רק את התחרות המתרחשת באותה שנה אלא כל תחרות שיש בה מתכונת של אליפות והכוונה כמובן למשחקים אולימפיים, אליפות עולם ואליפות יבשות.
שתי הערות: השיא העולמי של אדוין מוזס נשבר מזמן. ההתיחסות כאן לבלוג לקרל לואיס בתור אחד שלקח סמים היא קצת לא הוגנת. אין שום מידע על כך שלקח סטרואידים. יש עדויות שאולי לקח פה ושם סמי מרץ אבל ההבדל בין שתי קבוצות החומרים הוא עצום. לואיס היה יציב מאד בהישגיו, הגיע להישגים מעולים עוד לפני גיל 20 ושמר על מקומו בצמרת העולמית עד גיל 35. לא פרופיל אופייני למשתמש בסטרואידים.

מרקפוצ'ינו מארה"ב 27 ביולי 2009

עומרי – לא יודע בקשר לסמים ממריצים אבל בקשר למריחואנה – תופסים שחקנים. האוורד מדאלאס כבר הודה שבפגרה הוא מעשן ולדעתי כך עושים רבים מהשחקנים (לפחות היותר חכמים שבהם).

הליגההמשטרה תופסת מידי פעם שחקנים שמעשנים והם מוענשים. אבל מה לעשות שעישון מריחואנה במספר מדינות בארה"ב היא לא עבירה רצינית ובדרך כלל גוררת קנס כספי פעוט. כמעט כל שחקני פורטלנד בתקופת הג'ייל בלייזרס נתפסו ונקנסו. דווקא בקטע הזה לדעתי הליגה נוהגת בחוכמה ולא מחמירה. בשנות ה70 היו הרבה שחקנים שהריצו שורות אבל נדמה שהקומישנר הצליח לנקות את 'הבעיה' הזאת.

אין לי הוכחות ששחקנים בליגה לא משתמשים בממריצים אבל אני בכל זאת בוחר להאמין שהם נקיים, אני מניח שבגלל שאם אני אגלה שהם כן זה פשוט ישבור לי את הלב ברמה כזאת שיהיה לי מאד קשה להתגבר על זה.

סימנטןב (אני כאן) 27 ביולי 2009

יסלח היו'ר על האוף טופיק… הבישולים של נשרק'ה בגלים הרביעי והחמישי היו גדולים! והגול של נאני מקסים (בכלל נראה שמנסים לשווק את נאני יותר)

סוס זקן 27 ביולי 2009

וזוהי רק ההתחלה!
יבוטל מסלול הרקורטן המשובח!
ריצות למרחקים קצרים – רק עם נעלי המגפר, ולמרחקים ארוכים – פלדיום!
אופניים בטור – מפלדת אל-חלד מחוסמת, ולא יותר משלושה הילוכים!
יאסרו חולצות מבד מנדף זיעה!
ומהעונה הבאה בליגת האלופות – סוף לסטופקס! (למיטב זכרוני המצאה גרמנית שסייעה בנצחון על נבחרת הפלא ההונגרית, וטוב היה אם היתה נאסרת כבר אז)
ובכל הגראנד-סלאמים – מחבטי עץ!
ומה זה הנוזל הדליל הזה שנקבעים בו שיאי שחיה? יוחלף לאלתר בפודינג (ורק בטעם וניל)!
בכלל – מי שמסתכל בסרטים משנות ה- 20 וה- 30 רואה שכולם זזו אז הרבה יותר מהר בלי שום עזרים טקטיים.

יוסי מזרחי 27 ביולי 2009

סוס זקן,
הלואי והסייחים הצעירים יבינו את מה שכתוב בין השורות..

גיל 27 ביולי 2009

יש בעייה של חוסר תקנים קבועים בהרבה ענפי ספורט. אפילו בשחייה אין תקנים אחידים לבריכה והעובדה שהייתה עמוקה יותר בבינגינג גם תרמה לשיאים שם (אבל כנראה פחות ממה שמקובל לחשוב). זה הכי בולט בבייסבול שם האיצטדיונים שונים לגמרי אחד מהשני אבל זה חלק מהמסורת האמריקאית (קיים גם בפוטבול עם הדום). בכדורגל יש דווקא מעבר למגרש חדש אחיד וכל מגרש חדש שנבנה חייב להיות בגודל קבוע.

סוס זקן 27 ביולי 2009

ליוסי מזרחי ולכולם – נראה לי שיש כאן הגזמה קלה וטהרנות מעצבנת. כל עוד מדובר באמצעי עזר פסיבי, גלוי ומוצהר, שהגישה אליו קיימת במידה שווה אצל כל המתחרים – אין בכך, לדעתי, כל פסול. אחרת נגיע לאבסורדים שציינתי בתגובתי הקודמת (אם כי אני חייב להודות שהרעיון של ארמסטרונג מנצח את הטור ב- 2010 על ראלי צ'ופר בהחלט עושה לי את זה).

איל 27 ביולי 2009

אני לא מבין למה אי אפשר למחוק את השיאים שנקבעו עם החליפה. זה הרי לא לנסות להתחקות על מי היה מסומם ומי לא. כל השיאים מתועדים, אז פשוט הולכים אחורה ומבטלים אותם.

לא כאות קלון על הספורטאים – אין ספק שמי שזכה היה הטוב באותה תקופה, כי כולם היו בתנאים שווים. לכן, לא צריך לבטל את הזכייה – רק את השיא.

חובבן 27 ביולי 2009

החליפות היו טעות מההתחלה, לפני כמה שנים. הם עולות כסף, קשות להלבשה והורדה, ולא נותנות לראות את הגוף היפה של השחיינים (כן, כן).
כל השחיינים ישמחו אם יבטלו אותן לגמרי ויחזרו לבגד הים הישן.

יובל (אחר) 27 ביולי 2009

סוס זקן – ואפשר כמובן להמשיך:
יאסר שימוש במשקאות אנרגיה ובתוספי מזון – תזונת הספורטאי תוגבל למה שאפשר לקנות במכולת שכונתית.
תאסר התייעצות ברופאים אישיים – ספורטאים פצועים מוזמנים ללכת לרופא משפחה ולבית חולים כמו כל אזרח אחר.
יאסר שימוש בעזרים אלקטרוניים בזמן אימונים כגון מדידת קצב-לב וכד' – אם בשנות השלושים הסתדרו בלי זה, אין שום מניעה שיסתדרו בלי זה עכשיו.

אנונימוס 27 ביולי 2009

סופסוף יש תירוץ רשמי לחובבי הכדורגל להתעלם מהאתלטיקה =)
סתם תהייה – האם תיתכן בכלל אתלטיקה בלי דגש על שיאים? כלומר מדוע נוצר מצב שבאתלטיקה מסתכלים רק על השורה של הזמן והשיא הנגזר (או לא נגזר) ממנה, ואילו בענפים אחרים, אפילו אידיבידואליים כמו טניס וגולף הרבה פחות מסתכלים על זה, ומיליוני אנשים מסוגלים להינות מהם גם ברמות הלא הכי גבוהות בידיעה ברורה שלעולם לא יישבר איזה "שיא" טניס חשוב מול עיניהם, או משהו בסגנון?

אוהד ש 27 ביולי 2009

במשפט אחד :
YOU CAN'T STOP PROGRESS
מסכים עם הסוס הזקן בכל מילה
התקדמות טכנולוגית בספורט זהה לכל התקדמות טכנולוגית אחרת, לא ניתן לעצור אותה ולא למנוע אותה.
אם כבר יש לי ביקורת זה על ההחלטה להשאיר את השיאים על קנם ולאסור על לבישת החליפה, כך ששיאים שהושגו עם החליפה יהיו דומים לשיא של מריטה כוך המזרח גרמניה ב 400 מטר, ז"א אף אחד לא יוכל להתקרב אליהם.

סוס זקן 27 ביולי 2009

לחובבן – כמי שאפילו חובבן איננו, בוא ואגלה לך סוד: להיות מקצוען עולה כסף. הרבה כסף. ומחיר חליפת השחיה – בטל בששים. ולהיות מקצוען כרוך בקשיים. המון קשיים. והקושי שבלבישת החליפה – בטל בששים. ולהיות מקצוען כרוך בהתעסקות בהישגים ולא באסתטיקה (אלא אם כן מדובר בשחיה צורנית…).
ולכן, כחובבן, זה ממש לא משנה באיזו תלבושת תשחה. אם שחיה בקרינולינה עושה לך טוב – תפדאל. המקצוען – יקריב נוחות ואסתטיקה עבור הישגים. זה אחד ההבדלים בין מקצוען לחובבן.

תומר חרוב 27 ביולי 2009

סוס זקן- החליפה לא נגישה לכולם. היא עולה הון ונשחקת בקלות. מכיוון השימוש בה חשוב בעיקר באימונים, שחיין כמו אלון מנדל לא יכול להרשות לעצמו מספר חליפות כמו מייקל פלפס.
חוץ מזה אני אחזור פה על טיעון שאני ואחרים השמענו בדיון שהתקיים בנושא באולימפיאדה, מדובר אמצעי עזר שהוא לא "טבעי". תמיד התחרו בנעלי ריצה, רק שיפרו אותן(והן נגישות לכולם)
המסלול תמיד היה קיים ורק שיפרו אותו(וזה לא יצר בום כזה מטורף של שיאים).
בשחיה, לא השתמשו בחליפה. מטרת החליפה היא מסחרית, ספידו ודומותיה עושות על זה בריכות של כסף ועל הדרף מייבשות את הענף.
בענפי הכדור השיפורים הטכניים הם פחות חשובים כי אין דגש על שיאי עולם ושוב,יש נגישות לכולם.

סוס זקן 27 ביולי 2009

לתומר – ההבנה שלי בשחיה מתמצה ביכולת לנוע באיטיות ובחוסר חינניות בולט בבריכה השכונתית בלי שאזדקק לעזרת המציל, כך שבודאי שאיני יכול להתווכח אתך לגבי חשיבות החליפה בקביעת השיאים. אבל, כמו שאומר ראש ממשלתנו הנערץ – זו לא השאלה, יונית.
למייקל פלפס יש נגישות להמון דברים שאלון מנדל ואחרים יכולים רק לחלום עליהם. גישה "קומוניסטית" של שיוויון מוחלט אינה מחזיקה מים (Pun Intended). זו שאלה של היגיון בריא – עד כמה האמצעי נותן יתרון לא הוגן למתחרים מעטים על פני כל השאר. זו הגדרה עמומה למדי ומשאירה פתח עצום לויכוח, אבל לא מצאתי טובה ממנה (אם יש לך הגדרה טובה יותר – אשמח לשמוע). לפי קריטריון זה, לדעתי, החליפה "כשרה".
אגב – אם לא נתיר קידמה, איך נקרא בעונת המלפפונים ידיעות בנוסח "מדענים מאוניברסיטת יהופיץ חישבו שעם ציוד מודרני היה ג'סי אואנס רץ 100 מטר ב- 9.47 שניות, מה שהופך אותו באופן סופי ומוחלט לאצן הטוב בכל הזמנים" – ידיעה שתעורר כאן 348 תגובות נסערות?

ג'וס 27 ביולי 2009

אני עם סוס זקן.
יש פה שיפור פסיבי, בדיוק כמו נעלי נייק אייר לעומת נעלי גומי.
ויש פער בין מה שמסוגל פלפס להשיג לבין מה שמסוגל אלון מנדל, והחליפה היא אחת מהדברים האלה. לא משהו מיוחד.

הגיוני שיאסרו על דברים בתחרות בטענה שהם עוזרים מדי, אבל אני לא רואה איך החליפה היא אחד מהם, חוץ מזה שהיא שיפרה באופן משמעותי את הזמנים.
זה לא גורם לה להיות פסולה, זה לא שיש בה מנוע, וזה לא שהיא גורמת לידים של השחיין לזוז יותר מהר.

תומר חרוב 27 ביולי 2009

סוס, מחוץ לבריכה יש לו נגישות להמון דברים אחרים אבל בתוך הבריכה הם צריכים להיות שווים. מאז הופיעה החליפה שיאי עולם נשברים בקצב רצחני, מה שמוזיל אותם.
מדובר בשיפור לגמרי לא פאסיבי, לא סטופקס ולא נעליים. אני מפנה אותך לדיון מפורט שנערך בנושא במהלך האולימפיאדה,נראה לי שהוא די ממצה.
http://www.ronendorfan.com/?p=746

סוס זקן 27 ביולי 2009

ועוד כמה מחשבות לתומר –
לגבי נעלי הספורט – לא תמיד התחרו בנעלי ריצה. ביוון העתיקה התחרו כמדומני, יחפים (סנדליו המכונפים של הרמס נפסלו ע"י התאחדות האתלטיקה ההלנית לאחר דיון סוער ופרישה נזעמת של המשלחת מכרתים). בעת החדשה – אבבה ביקילה התחרה בלעדיהן ואפילו הגיע להישגים לא רעים. אם לא היו לו נעליים – כל המתחרים היו צריכים לחלוץ את שלהם?
לגבי המטרה המסחרית של ספידו – אני המום! מה יתגלה עוד? שאדידס, נייקי, טרק וחברות נוספות מנסות לדחוף לספורטאי החובב ציוד יקר שהוא בעצם לא צריך? שאפשר לעשות ג'וגינג גם בנעליים שעולות פחות מ- 800 ש"ח? שאופניים ב- 20,000 ש"ח אינן משדרגות את הרוכב הממוצע הרבה מעבר לאופניים בעשירית המחיר? אני מסרב להאמין! וברצינות – חובב טיפש שמשקיע הון שאין לו בציוד שהוא לא צריך אינו סיבה למנוע מהמקצוען ציוד טוב.
חברי חובבי השחיה ימשיכו להנות גם עם ספידו מודל מרק ספיץ, אני אמשיך לחייך גם לאחר רכיבה על אופניים לא-מי-יודע כמה, ואם מדי פעם יתחשק לנו לפנק את עצמנו במשהו שאנחנו לא ממש צריכים – מותר לנו. עבדנו קשה בשביל זה.

משתמש אנונימי (לא מזוהה) 27 ביולי 2009

אטו באינטר וזלאטן בבארסה…
העם דורש פוסט.

רועי מ(זה שבא קודם) 27 ביולי 2009

סוס זקן זה קצת ציני לדבר על יוון העתיקה.
אני לא כל כך מסכים עם זה. שיפור טכנולוגי?
שיבטלו את כל השיאים הישנים ושהספירה תתחיל מעכשיו. מספיק לראות את קצב שבירת השיאים בכדי להבין שגרף שבירת השיאים לא הגיוני. תראה כמה נשברו עד החליפה? וכמה עכשיו הרי במקצוע כשחיה אתה נלחם גם כנגד הזמן. זמן זה כסף והרבה כסף.

יש שיפורים שהם מינורים וראו את זה ב 100 מטר את השיפור המינורי של מאית או שתיים כל פעם זה היה מדהים. פתאום מקצצים בשתי עשיריות. נראה לי חשוד מה לעשות.
נכון שכל אחד נולד עם מטען גנטי ונתונים פיזים והם גורם מרכזי.
החליפה הזאת משקרת בקטע של הזמנים לא של מי מנצח כמובן. גם אין התרגשות משבירת שיאים וזה כבר דבר לא טוב.
פעם חלקים התחרו בבגד ים מלא וחלק התגלחו, לא היה הבדל בין המנצחים .
אני בעד טכנולוגיה אבל שיהיה באימונים וללא סמים או חומרים מזיקים אחרים.

סוס זקן 27 ביולי 2009

לרועי – כפי שניתן להבין מהכינוי שבחרתי, אני הראשון שיצקצק בלשונו ויקבע בחמיצות ש"פעם היה הרבה יותר טוב". בסך הכל אין הבדל גדול בין עמדותינו – שנינו רוצים להנות מספורט "טהור", אבל צריך להבין שאין דבר כזה (אלא אם כן ירוצו כולם עירומים כביום היוולדם כשערוותיהם / דדיהן מידלדלים אנה ואנה – מעשה בלתי-אירודינמי בעליל). הבעיה היא שחידושים טכניים יגיעו תמיד, בכל ענף, והתנגדות גורפת להם היא חסרת תוחלת. צריך לקבוע כמה כללי יסוד הגיוניים ולדרוש שכל שינוי טכני מהותי יוכנס רק לאחר קבלת אישור מראש (כדי למנוע מקרים כמו הפארסה הנוכחית). ויכוחים בנוסח "האם סולית נעלי ריצה מאירידיום תלת-פאזי מגולוון אינה מקלקלת את הספורט הטהור" יהיו תמיד ויפרנסו פורומים כגון זה עוד שנים רבות (וטוב שכך).

כסיפוביץ 27 ביולי 2009

סוס זקן- אני חושב שהדוגמא לכך היא דוקא בכדורגל והשינויים הטכנולוגים שנעשו הכדור עצמו.
הוא מהיר יותר וחד יותר, מקשה על השוערים ושחקנים כמו רונאלדו וז'וניניו נהנים ממנו מאד.
השינויים נכנסו במונדיאל 2006 בגרמניה אם אנני טועה.

סוס זקן 27 ביולי 2009

לכסיפוביץ – השתגעת? רק כדור סמרטוטים, מאפשר לבטא את הכדורגל בטהרתו!
פעם היה הרבה יותר טוב…

כסיפוביץ 27 ביולי 2009

סוס- הבנתי אותך.
אם כבר אז כבר להוריד לכולם נעליים וקדימה, חזרה ל-BOOTS

סוס זקן 27 ביולי 2009

כסיפוביץ – בדיוק כך, ממש כמו צ'יבי, גיבור נעורי

יורם אהרוני 27 ביולי 2009

על צ'יבי כתב כאן רונן כתבה מרגשת במיוחד ביום השואה לפני שנה. מומלץ! יש דוגמאות למצבים בהם החליטו להתחיל את רשימות השיאים מהתחלה. זה קרה בהרמת משקולות. שינו את קטגוריות המשקל והתחילו עם רשימות שיאים חדשות. זה קרה בגרמניה כאשר המערב התאחד עם המזרח. החליטו כי שיאים יחשבו רק מיום האיחוד ושיאים שנקבעו לפני כן יקבלו מעמד מיוחד של שיאים היסטוריים. מריטה קוך היא עדיין שיאנית העולם אבל לא שיאנית גרמניה. זה קרה באתלטיקה כאשר החליטו לשנות את מיקום מרכז הכובד של הכידון (תחילה אצל הגברים, אחר כך אצל הנשים). אין שום מניעה שזה לא יקרה גם בשחייה. יחליטו שיש חוקים חדשים ויכירו בשיאים שנקבעו רק בהתאם לאותם חוקים. אגב, בהטלת הכידון לגברים שינו את החוק פעמיים (וגם את רשימת השיאים) כאשר לאחר שינוי המבנה הופיעו פתאום כידונים עם זנב ספירלי. תוך זמן קצר הם נאסרו והתחילו עם שיאים חדשים פעם נוספת.

סוס זקן 27 ביולי 2009

קראתי עכשיו את הפוסט על צ'יבי. לא ידעתי שהספר מבוסס על אדם אמיתי. עור ברווז…
לגבי ריסט של השיאים – רעיון מצוין לטעמי

ספיידרמן בקיבוץ 28 ביולי 2009

סוס זקן – מודה אני לך על אזכור של אבני יסוד תרבותיות כגון נעלי המגפר (שנקנו במשביר, אני מניח) וראלי צ'ופר. אגב, בילדותי בחולון היה להן סטטוס אלילי, ורק לפני שנה במנהטן, כאשר מסיבות לא ברורות האופניים הללו הפכו טרנדיים בטירוף, נודע לי שהשם הנכון הוא ראלי צ'ופר (כמו פוסטר) ולא צ'ופר (כמו סוכר) כמו שסברתי כל השנים. ככה אמרו אצלנו בשכונה…
בכל מקרה, הנה לינק לכתבה על חליפות מסוג אחר. זה מוואלה אז אני מתנצל על שיש פרסומות בהתחלה:

http://news.walla.co.il/?w=/14/1527297

שחייני 30 ביולי 2009

אני חושב שחלק מההיתממות לגבי החליפות מגיע ממקום של אי-הבנת גודל הבעיה. רק כדי להמחיש עד כמה גדולה ההשפעה של החליפה, נגיד ששחיינים מסוימים (ביעקר במרחקים הגדולים יותר) הגיעו ממש משום מקום למצב שבו הם שוברים שיאי עולם בני שנים בהפרשים שלא ניתן להסביר. קחו למשל את הסיני ז'אנ(ג) לין, אשר ב-800 מטר חתירה קיצץ 6.5 שניות(!!!) משיאו של גרנט האקט, אליו לא התקרב אף אחד במשך ארבע וחצי שנים. גם אם נתעלם מהעובדה שזהו השיפור הגדול ביותר לשיא העולם הזה מאז נקבע בפעם הראשונה, נשאר עדיין עם העובדה המדהימה ששיאו הקודם של לין למרחק של 800 מטר היה בכלל 7:48:22… לין הוא בכלל לא שחיין 800 אלא שחיין 1500 שמגיע משום מקום וקורע שיא עולם תוך שהוא משפר את שיאו שלו ב-16 שניות!!! מי שמע על דבר כזה?
המאמן שלו, אגב, הוא דניס קוטרל, שהיה המאמן של גרנט האקט לפניו וסיפר בראיון שלין לא מסוגל לעמוד בזמנים שהאקט עמד בהם ושהוא מגיע באימונים רק לכ-20% מיכולת העבודה של האקט. על שיאן העולם אנחנו מדברים, כן?

אמנם זו דוגמא קיצונית, אבל גם אחרים עשו שיפורים יוצאי דופן וכך למשל פאול (לא פול! פאול! הוא גרמני) בידרמן הגרמני שיפר 4 שניות בדיוק (1:46:00 באולימפיאדה, 1:42:00 שלשום) בתוך 11 חודשים בלבד. אמנם בידרמן עוד צעיר ("רק" 22) אבל שיפור כזה בשנה ברמות האלה, ועוד לאתלט שחזר מפגרה של כמה חודשים ללא פעילות מקצועית והודיע בעיתונות הגרמנית שהמטר היא בעיקר להגיע לגמר – ופתאום שובר שיא עולם משום מקום, זה באמת מוזר.

לצורך השוואה, דמיינו לכם שקופץ במוט היה מגיע לאולימפיאדה עם מוט ארוך בחצי מטר מהמותר ומשיא אישי של 5.80 היא פתאום שובר שיא עולם עם 6.50… פייר, לא הייתם מרגישים מרומים ומתגעגעים ל-6.15 של בובקה?

אני בעד לפסול את החליפות, אני גם בעד לפסול את השיאים (או להשאיר אותם עם כוכבית בצד ולחזור לספור לפי השיאים הישנים). החליפות האלה ביזו את המושג "שיא עולם" ושחיינים שאיתם שוחים במהירות מדהימה לא מתקדמים בלעדיהם לחצי מגודל ההישג. זו כבר לא יכולת האדם, אלא יכולת הטכנולוגיה. במה זה בעצם שונה מלתת למישהו חומר שיחזק לו את השרירים? הרי גם את זה יכולים כולם להרשות לעצמם.

Comments closed