הספורט הנכון ביותר בעולם

אני צופה באלבמה הורגת את ארקנסו בפוטבול מכללות ומגיע למסקנה: ספורט המכללות, עם כל מיני תקלות שיש בו, הוא הספורט הנכון ביותר בעולם. גם אם שיחדו שחקן שישחק כדורסל בממפיס או קיבלו איזה קווטרבק בלי ציונים טובים. גם אם יש בו אינטרסים מסחריים שאולי ימנעו את הפלייאוף בפוטבול. וגם אם מעמידים כל מאמן שמצליח לזיין צ'ירלידר למין טקס מוזר בו הוא מתנצל בפני ישו הנוצרי.



כי הוא חי על הזדהות אמיתית. של אנשים עם המוסד בו הם למדו או לומדים. כך למשל בספורט אירופי הרבה פעמים ההזדהות היא על בסיס שכבר איננו קיים או דועך. יריבויות ועניינים פוליטיים שכבר עברו מהעולם. לעתים הם עוד קיימים חלקית אבל ברמת רגשות נמוכה יותר, כמו ברצלונה וקטלוניה. במקרים היותר גרועים הם מלובים בצורה מלאכותית: כמו סלטיק וריינג'רס והשנאה הבין-דתית. ולכן מדברים בכדורגל האירופי על אבדן זהות.



הוא הספורט האחד שמצליח להביא לתחרות הוגנת בין ערים גדולות לערים קטנות. ערים ממש קטנות לפעמים. הוא מצא את הנוסחה שהכדורגל האירופי לא מצא – בין מקומיות לבין גלובליות. בכדורגל האירופי המפעלים הכלל-אירופים הורסים את הכדורגל המקומי. בספורט מכללות יש איזון מושלם בין חשיבות האליפות המקומית לחשיבות האליפות הארצית.



הוא משמר בצורה מושלמת את ההיררכיה של מאמן ושחקן.



הוא הפך למכשיר עצום לקידום ספורט נשים באמצעות title 9 המושמץ לפעמים. יש בעיות עם הסעיף הזה, כי בענפי ספורט מסויימים הוא דווקא מפלה לרעה. אבל הנתונים הכלליים על פני כמה עשורים מצביעים שהייתה לו תרומה עצומה בקידום ספורט נשים.



הוא שומר על הספורט האולימפי של ארצות הברית בצורה מושלמת. היו פה כמה דיונים בבלוג בהם אנשים הטיחו שענפי ספורט אולימפיים לא מעניינים איש בארצות הברית. זה רחוק מהמציאות. באירופה אולי הענפים הללו עולים על המסכים של רשתות השידור הגדולות. אבל בארצות הברית מתקיימת פעילות עצומה בכל ענף אולימפי לעיני הרבה מאד צופים. אירועים כמו אליפות הביג-10 בשחיה או אליפות הפק-10 באתלטיקה או אליפות הivy league בסייף או חתירה הם גדולים בהרבה ממה שנדמה לכם. ובזכותם ארצות הברית מגיעה לכל משחקים אולימפים עם הנבחרת הכי טובה והכי מגוונת.



במלים אחרות הוא מוכיח שלא רק כסף מניע את הספורט.

No Comments

קורא אדוק 27 בספטמבר 2009

רונן ושאר המגיבים
גמר חתימה קל!!!

מהו ה-title 9?

דוד מירושלים 27 בספטמבר 2009

זה מתוייג תחת "ספורט יהודי" בגלל יום כיפור או בגלל ישו הנוצרי?

תומאס 27 בספטמבר 2009

מצטרף לשאלת ה-"מהו title9?"

ולמי שצם, שיהיה צום בדיוק במידה שהוא רוצה וצריך.

רונן דורפן 27 בספטמבר 2009

title 9- תקנה שקובעת שמוסד אקדמי שמתחרה בncaa חייב להוציא סכום זהה על ספורט גברים ונשים. יש בקורת על כך כי משום שיש קצת פחות נשים שמתחרות בספורט ומשום ההוצאות הגבוהות על פוטבול גברים וכדורסל גברים (שמכניסים את רוב הכסף), יש בעצם אפלייה לטובת נשים בענפים אחרים ויחסית למספרן באוכלוסיה.

התקנה הביאה מצד שני לעליה עצומה בהשתתפות נשים בספורט.

Red Camel 27 בספטמבר 2009

הייתי שמח לחוק כזה בארץ.
חוק שיחייב כל מועצה איזורית ועירייה להשקיע סכום שווה בספורט נשים. או אפילו שיחייב להשקיע סכום זהה בספורט בגילאי ילדים ונוער לסכום שמשקיעים בקבוצות בוגרות.

לפני כמה חודשים גיליתי שקבוצת הנערים שבה שיחקתי בתור נסגרה כי הממועצה האיזורית החליטה להפנות את הכסף לקבוצת הבוגרים במאמצה החשוב לעלות לליגה א

גיל 27 בספטמבר 2009

title 9 הוא חוק בעייתי ביותר בעיניי כי הוא פוגע בהתפתחות טבעית של ענפי ספורט. יש יותר מדי ענפי ספורט זניחים של נשים שלא תורמים לכלום, בעוד הרבה מאוד ענפי ספורט פופולאריים של גברים לא משוחקים כי אין מספיק מילגות. די קל לקבל מילגת ספורטאית היום אבל הרבה יותר קשה לקבל מילגה של ספורטאי.

לגבי המכללות אני מסכים חלקית. אין ספק שיש מאגרים אדירים של ענפי ספורט שהיו זניחים בכל מקום אחר. מצד שני, אין תחרותיות הוגנת. יש הרבה קבוצות מקצועניות לכל דבר במכללות והרוב אינן כאלו. כדי שיווצר שיוויון אמיתי צריך להכריח קבוצות פוטבול לשחק נגד קבוצות ברמה שלהן. כשקבוצות מהטופ 10 קובעות משחקים נגד קבוצות מדרג משני אז יש פה בעייה. כל שבוע יש עשרות משחקים חד צדדיים ורק מעט יחסים של משחקים צמודים. בכדורסל זה פחות בעייתי אבל בפוטבול זה בולט.

סימנטוב 27 בספטמבר 2009

מעניין מאוד, תודה

מרקפוצ'ינו מארה"ב 28 בספטמבר 2009

הנה השני סנט שלי (איך לא, טנ"ש). טניס שולחן לא שייך לNCAA בגלל שבשביל לצרף אותו צריך לצרף עוד ענף ספורט לנשים בלבד.
בשביל זה הוקם ה-NCTTA (NATIONAL COLLEGIATE TABLE TENNIS ASSOCIATION)

זה אומר שאין כסף לספורט האולימפי הזה בארצות הברית ומספר מאד מאד קטן של בתי ספר מחלק מלגות וגם הן מיועדות לשחקן או שניים. יש רק בית ספר אחד בטקסס עם איזה פטיש מטורף לטנ"ש שמחלק מלגות מלאות לכל השחקנים שחלקם כבר שיחקו במקצוענים ואפילו זכו במדליות אולימפיות.

העניין הוא שדווקא בטנ"ש, ברמת המכללות כרגע, יש שוויון מסויים בין גברים לנשים. ראיתי לא פעם דווקא שחקניות מובילות את הקבוצות שלהם.

גיל – אני לא ממש מסכים איתך. במידה וקבוצה בכירה תקבע לעצמה לוח משחקים קל הדירוג שלה יפגע מזה וסביר להניח שגם אם תסיים עונה ללא הפסד היא לא תגיע לאחד מהבולים היותר חשובים.

גיל 28 בספטמבר 2009

מרקפוצ'ינו, זה בדיוק מה שקורה כל הזמן. למה מישיגן ונוטר דם מתקדמות בדירוג השנה? בגלל שהן בחרו לו"ז ממש קל. לבולים מגיעים מתוקף הסכמים שונים וקבוצות טובות מקונפרנס שלא בהסכם כמו בויזי סטייט או יוטה נדפקות. זה כמובן קשור לזה שאין פלייאוף. כמובן שקבוצות לא קובעות רק משחקים קלים ויש גם יריבות שחייבים לשחק ביניהם אבל מה הטעם במשחקים שנגמרים בהפרש של 60 נקודות? צריך לעשות לזה סוף.

מרקפוצ'ינו מארה"ב 28 בספטמבר 2009

למישיגן היו כמה שנים רעות לא?

יוטה הגיעה לאורגון שבכלל לא הייתה מדורגת אז וקיבלה בראש.

בויזי זכתה באיזה בול לפני כמה שנים לא (עם תרגיל פסל החירות).

ברור שיש בעיה עם הדירוג, מדברים על זה כל שנה. אבל גם ככה כבר יש כמה דיוויזיות לפי רמות. בסוף תישאר עם 30 בתי ספר וזהו.

גיל 28 בספטמבר 2009

בכל ספורט צריכה להיות היררכייה מסוימת. הדירוגים אכן בעייתים אבל עדיין יש בעייה שקבוצות קובעות לעצמן את לוח המשחקים איך שנוח להן.

עומרי 28 בספטמבר 2009

אי אפשר להתעלם מזה שיש ה-מ-ו-ן כסף בספורט המכללות. כסף שהאתלטים עצמם לא רואים ממנו דבר ומלווה בצביעות אמריקאית מהזן האלים ביותר.

מרקפוצ'ינו מארה"ב 28 בספטמבר 2009

עומרי – רוב הספורטאים במכללות לא ממשיכים הלאה בקריירה הספורטיבית שלהם. הם מקבלים הזדמנות לקבל השכלה יקרה תמורת המשחק שלהם כמו גם אוכל, לינה, ביטוח בריאות מצויין וכו'.

השחקנים, שבזכותם רוב הקהל מגיע למשחקים, קונה חולצות וכד', כבר יעשו את המליונים במקצוענים.

Comments closed