והיום הבלוג לא נלחם בשחיתות

רציתי להוסיף רשמים אחרונים מתהליך ההצבעה האולימפי שהייתי בו בסוף השבוע שעבר. והדבר העיקרי שיש לי לומר הוא שבניגוד גמור לתדמית שיש לאנשים התהליך הוא לחלוטין לא מושחת – והתרשמתי ממנו מאד לטובה. התארחתי אתמול גם בפודקאסט של יואב בורוביץ' על העניין הזה.



ראשית, אני מתרשם שזה טוב שאין רוטציה רשמית בין היבשות. זה נחמד אם לכולם יש הזדמנות וזה מאד נחמד שריו קיבלה את אירוח המשחקים. אבל הדבר הכי טוב הוא שריו זכתה במשחקים בזכות הצעה מרשימה. ואם הייתה מביאה הצעה גרועה היא לא הייתה מתקרבת לאירוח המשחקים הללו. זה מאד שונה מהמצב בפיפ"א בו שתי היבשות האחרונות – אפריקה ודרום אמריקה – אמנם קיבלו את המגיע להן מאיזשהי בחינה מוסרית-היסטורית אבל בהליך שבעצם כמעט הבטיח מראש את התוצאה.



אני למשל משוכנע שברזיל הייתה יכולה לזכות בהצבעה פתוחה על אירוח המונדיאל. אם היא ניצחה ערים כמו שיקגו, מדריד וטוקיו על אירוח משחקים אולימפיים לא הייתה לה שום בעייה עם המונדיאל. עכשיו יש חשש שאולי תכנון המונדיאל הוא פחות טוב מתכנון המשחקים האולימפיים, כי ברזיל זכתה כאן בלי להתאמץ. אז כשאני קורא עכשיו מומחים שכותבים שברזיל תתקשה עם שני האירועים אני חושש שהיא תתקשה יותר עם גביע העולם. כי היא התכוננה פחות לעניין.



מה לגבי שחיתות?



ובכן, אני לא חושב שהיא רבה מדי. לא כי אני תמים אלא כי שחיתות לא יכולה לספק את הסחורה בהליך הזה. ההצבעה היא חשאית. המקבל שוחד לא חייב לתת את הסחורה. הנותן לא יודע אם קיבל אותה. התוצאות לעולם אינן כאלו שיכולות לרמז מה הצביע אדם מסויים. יותר מזה, בתום כל סיבוב הצבעה אפילו לא יודעים את תוצאות הביניים. יודעים רק מי העיר שהודחה. נכון, שיקגו הודחה כי אנשים לקחו בחשבון שיקולים אולי מוזרים – אבל לא בגלל שחיתות.



גילוי נאות: כותב שורות אלו הוזמן לארוחה במסעדה שיש לה כוכב במישלן בה אירחו ראש העיר והמושל וראש ההצעה של ריו, וגם ז'ואו האבלנז', כמה חברי תנועה אולימפית. אנשי ריו שכרו את כל מלון הבוטיק בו נמצאת המסעדה לשימוש הנשיא לולה. זו אולי שחיתות כלפי משלם המסים הברזילאי. אבל לא נותן להם שום יתרון. יש לי חשד מסויים שהייתי היחיד מבין הנוכחים שלא אוכל לעתים קרובות במסעדות עם כוכב במישלן.

*

הבעיה היחידה שפעם הייתה קיימת היא איכות הגוף הבוחר. בעבר הוא היה מלא אנשים כנראה פחות ראויים. היה בו ייצוג אפס או אפסי לנשים וייצוג גבוה לבני מלוכה, פוליטיקאים מושחתים ואפילו לנאצים בעברם. בעיקר מינויים של אייברי ברנדג' הניקלה.



אבל היום מה אפשר לומר: יש 17 אלופים אולימפיים, שזה כמעט 20 אחוזים. ביניהם כמה מהענקים שבענקים: בובקה, פופוב, אל גורוז', שווינסקה. יש הרבה מדליסטים אחרים. ו-40 מהחברים השתתפו במשחקים האולימפיים, ובענפים רציניים – לא רק סוסים. בנוסף לאלו יש 15 ראשי התאחדויות ספורט בינלאומיות. הם מן הסתם מצביעים על פי המתקנים שמציעים לענף הספורט שלהם או על פי מעמדו של ענף הספורט הספציפי באותה מדינה. שזה מצויין. זה ייצוג של שיקולים טובים.



מי שאחראי לרפורמה הזו הוא בעיקר חואן אנטוניו סמארנש. בזמן פרשת השחיתות של 2002 חשבתי שהוא צריך להתפטר. ואני עדיין חושב שראש ארגון שכשל בצורה כזו צריך ללכת. אבל אם נבחן אובייקטיבית את מה שעשה מאז, זו רפורמה שלמה ומאד מוצלחת. הצעד הבעייתי היחיד בעיני בעידן הזה היה השתדלות היתר למען סין.



התוצאה היא תחרות מאד קשה. כמעט אכזרית. כבר בבחירות הבאות תהיה בחירה כמעט בלתי אפשרית: האם להשאיר את ארצות הברית בלי משחקי קיץ שליש מאה? היא בכל זאת המדינה הכי מחוייבת לספורט האולימפי. האם לתת למדריד להפסיד פעם רביעית ברציפות? צרפת תחזור עם בקשה לארח לראשונה אחרי 96 שנה. אין לי מושג. בדבר אחד אני משוכנע. תמו ימי האולימפיאדות החלטוריסטיות מהסוג של אטלנטה.

No Comments

שלו רומא 6 באוקטובר 2009

נדמה לי שגם רומא רוצה את 2020…
מצד שני גם אם יתחילו להתכונן היום הם לא יספיקו,
וזאת עיר שכבר רוב מתקני הספורט קיימים.

רועי שהגיע אחר-כך 6 באוקטובר 2009

בבחירות הבאות בוחרים את המארחת של 2020, לא? זה 24 שנים אחרי אטלנטה. ואם ארצות הברית תפסיד פעם נוספת, היא תעביר 28 שנים בלי לארח משחקים. לא 33 שנים. חוץ מזה, אחרי שהם אירחו שתי אולימפיאדות בהפרש של 12 שנה, הם יכולים להירגע עם תחושת הקיפוח.
לעניין האירוח הכפול של המונדיאל והאולימפיאדה: אני מבין שזה עניין מאוד נדיר. בעל הבלוג יכול אולי לחלוק עימנו את דעותיו בשאלה עד כמה האירוח של אחד האירועים האלה משפיע לחיוב/לשלילה על אירוחו של האחר?

רונן דורפן 6 באוקטובר 2009

שלו – לרומא אין הרבה מהמתקנים הנחוצים. יש אתלטיקה ושחייה ואולי עוד כמה ענפים – אבל בהרבה תחומים רמת המתקנים האולימפיים התקדמה דרמטית מאז 1960. אני לא יודע אם אתה יודע – באבל ב-1960 עשו את ההתעמלות במרחצאות קרקלה – אולי המתקן האולימפי הנפלא בכל הזמנים – אבל ספק אם עומד בדרישות של ימינו.

אבל אתה צודק. סיפר לי ראש עיריית סידני שהרעיון הועלה שם לראשונה ב-1972 בישיבת עיריה. ורק ב-91 החליטו שהם מוכנים להצעה. גם בודפשט חושבת להגיש ב-2020 בעיקר בכדי ללמוד. המשחקים שהם באמת חושבים עליהם הם 2028.

רונן דורפן 6 באוקטובר 2009

רועי – ההשפעה העיקרית היא במה שנקרא התקציב הגדול. תקציב ארגון המשחקים עצמם מכוסה פחות או יותר מטלוויזיה וחסויות. הבעיה היא תשתיות. עכשיו 10 ערים בברזיל צריכות שיפור בתשתית. רובן בשביל משימה קטנה של אירוח 4-5 משחקי כדורגל, אבל כביש הוא כביש ותחנת רכבת היא תחנת רכבת.

אני מעט חושש שההייפ האולימפי יתחיל בברזיל רק אחרי 2014. בלונדון הוא החל מיד כשקיבלו את האירוח וראינו את זה בשיפור המהמם של הספורטאים שלהם בבייג'ינג.

שלו רומא 6 באוקטובר 2009

רונן רוסלה סנסי הכריזה על הקמת אצטדיון לרומא בעוד חמש שנים,
נדמה לי שהכוונה שבעונת 2014-15 ישחקו בו.
אני מקווה שעוד בתקופת חיי,
(ללא צורך בהקפאה והפשרה),זה יקרה.
יש להם את האולימפיקו שבשתי פגרות אפשר להפוך אותו לאצטדיון ראוי,
ואח"כ להרחיב במהלך עוד שנתיים,
(יש כבר תוכניות לזה),
הבעיה פה היא בעיקר במעבר משלב הראיונות הפילוסופיים
(שבהם אין על הרומאים אולי רק היוונים)
לשלב הביצוע שבו נגיד בלי להעליב את המקומיים,
אבותיהם הקדמונים (שהם לא באמת אבותיהם)
לא היו גאים בהם.

שלו רומא 6 באוקטובר 2009

אם נחזור רגע לעיניין ברזיל,
ריו היא עיר נהדרת לאולימפיאדה,
לדעתי המונדיאל בצפון יהיה בעייתי,
מעבר ממנאוס לכל עיר אחרת היא מוצ'לרית נהדרת,
חמישה ימים על ערסל באוניה עד בלם ועוד 40 שעות אוטובוס לרסיפי.
בזמן המשחקים זה נראה לי קצת יותר בעייתי.
פורטלזה ונטל הן יופי של ערים, שוב לתרמילאים ותיירים אבל המרחקים הם עצומים,
ויש עוד עיר במעמקי ברזיל שאלוהים יודע איך מגיעים אליה.
בדרום הכל יותר פשוט יש אוטוסטרדות רכבות וקידמה,
גם לאורך החוף מרסיפי דרומה.
אחרי בניית התשתיות למונדיאל על פני כל ברזיל,
ריו כבר תהיה מוכנה.
אני גם חושב שברזיל היא מדינה של ספורט,
יש כדורעף, יש טניס יש כדורסל,
גם אתלטיקה.
אני לא שותף לתחושה שברזיל זה רק כדורגל.

ניר 6 באוקטובר 2009

רונן, מאיזה בחינה האולימפיאדה באטלנטה היתה חלטוריסטית?

רונן דורפן 6 באוקטובר 2009

ניר – היא נוהלה על ידי השוק הפרטי למטרות רווח. היה שימוש בהרבה מתקני מכללות – שהם אמנם מתקנים מעולים – אבל על חשבון כך שספורטאים נסעו מרחקים גדולים להתחרות – מה שפגע באווירה האולימפית. לזה נוסף מסחור מאד גדול וארגון שנחשב לגרוע בעשורים האחרונים.

בנוסף לא נעשה שום מאמץ להשאיר מורשת של ספורט אולימפי בעיר – ואפילו האיצטדיון האולימפי עצמו הוסב מיד לבייסבול.

עומר ח. 6 באוקטובר 2009

בשל ביקורך בסקנדינביה הפסדת סוף שבוע עם מרתון נהדר בבודפשט. אני רק אציין שכבר ראיתי שם שלט עם הכיתוב "בודפשט 2020". מבחינתם לא הייתי בונה על 2028, כי הם צפויים להפסיד לתל אביב (אני מקווה שההייפ לא ייפגע בשל היורו ישראל-פלסטין 2024).

רונן דורפן 6 באוקטובר 2009

עומר ח. מי ניצל את העדרי בכדי לנצח במירוץ?

ניר 6 באוקטובר 2009

רונן – תודה על ההסבר.
דרך אגב שכותבים רונן באותיות לועזיות זה יוצא rubi, אז אם לא אכפת לך מהיום אני אקרא לך rubi.

עומר ח. 6 באוקטובר 2009

ניצח בחור קנייתי, מוזס צ'פקווני, עם זמן של 2:25. זה ידוע לי רק מהאתר של התחרות, כי בזמן שהוא סיים, אני עוד השתרכתי קילומטרים רבים מאחור, כאשר ההונגרים לצידי הדרך מעודדים בקריאות בלתי פוסקות, שלי לפחות נשמעו כמו "הוי רע!", "הוי רע!" (נדמה לי שבהונגרית זה אומר קדימה, אבל בטח אתה תוכל להסביר את משמעות הקריאה)

רונן דורפן 7 באוקטובר 2009

עומר ח. אני רק מזכיר את כללי החידון. מי שסיים ריצת מרתון מקבל בונוס של 1.5 נקודות

Mr. Kate 7 באוקטובר 2009

אל תשכח גם את דוחה, שכמעט והשתחלה לפיינל פור כבר השנה. אני בטוח שההצעה שלהם תהיה מאוד חזקה ל2020. למדריד אין סיכוי, כבר יותר מדי זמן שמתעלמים שם מהצעות ספרדיות. בקשר לצרפת-ההצעה הפריזאית הייתה מאוד חזקה ל2012, אבל לפי דעתי התנועה מחפשת להיפתח לשווקים חדשים ולא לחזור בפעם הרביעית לאותה העיר. לכן לפי דעתי דווקא אם צרפת תפתיע לכיוון בורדו או מרסי היא יכולה להפתיע. ההצעה האמריקאית היא מאוד לא "סקסית", אולי רק לבוסטון יש אפיל מסויים כעיר. לא הייתי מזלזל גם בליסבון או אפילו בקואלה למפור.

רונן דורפן 7 באוקטובר 2009

מיסטר קייט – הסיכוי של מדריד מצויין. הסיכוי של קטאר אפסי – כי הם חורגים משני עניינים שהתנועה האולימפית לא רוצה. הם רוצים משחקים בנובמבר והם רוצים אירוח בשתי מדינות. לא יהיה.

גיל 7 באוקטובר 2009

אטלנטה הייתה האולימפיאדה היחידה בהיסטוריה שבסיומה, סמראנש לא הכריז שאלו היו המשחקים האולימפיים הגדולים אי פעם. אחת הבעיות המרכזיות הייתה שהם התבססו על מתנדבים ואלו לא היו הכי מיומנים או נלהבים בלשון המעטה. הרבה מתחרים לא הגיעו בזמן לתחרויות, הפקקים היו גדולים וגם מזג האוויר היה קצת יותר חם ממה שמכרו לתנועה האולימפית.

יובל (אחר) 7 באוקטובר 2009

תנחומים לאוהדי קבוצות הספורט של מדינת מישיגן (מסתובב כאן אחד כזה, אם אני לא טועה). צריך כשרון מיוחד כדי לאבד את ראשות הבית, לאחר שהובלת במשך כל העונה, באינינג ה-12 של המשחק הנוסף המיוחד. כשרון.

YairN 7 באוקטובר 2009

They bought Ronen.
We are fucked.

הוא גדול 7 באוקטובר 2009

רונן, אני מציע לך לעבור לברזיל, שכן זו הופכת למרכז הספורט העולמי:
2013- גביע הקונפדרציות
2014- מונדיאל
2015- קופה אמריקה
2016- אולימפיאדה
אולי ב-2017 יארחו את אליפות אפריקה…

עופר הירוק 7 באוקטובר 2009

השאלה שלי רונן, זה עד כמה הכסף הציבורי שהולך לאולימפיאדה, באמת יעזור לאנשים של ריו. המצב שם לא הכי טוב, וקצת מוזר לי שהשקעה מצטברת במונדיאל פלוס אולימפיאדה של ביליוני דולרים (אני מעריך) שיכולה ללכת אל האנשים, הולכת אל אירוע ספורט. אני יודע שברוב המקומות התשתיות נשארו הרבה אחרי, אבל בשום מקום שאני יודע עליו לא הגיעה אולימפיאדה לעיר שחלק כה גדול שלה נמצא כל כך עמוק בעוני.

(אגב, אני מצטער אם דנו בזה קודם, חזרתי רק אתמול מלונדון אחרי 10 ימים שבהם ראיתי 7 משחקי כדורגל…)

Red Camel 7 באוקטובר 2009

רק 7 משחקי כדורגל?
חטפת קלקול קיבה או משהו?

martzianno 7 באוקטובר 2009

עופר הירוק – אין בעייה בכלל: יש עניים? מפנים אותם לאיזור נידח של הארץ (ובברזיל כידוע לא חסרים כאלה) – זה מקובל במשחקים אולימפיים.

עופר הירוק 7 באוקטובר 2009

גמל אדום – האמת שהייתי צריך גם לאכול ולשתות אלכוהול, אז יומיים הלכו לריק. אבל תמיד יש למה לשאוף – אולי באנגליה כבר יתחילו לשחק בימי שישי.

מרציאנו – ?

martzianno 7 באוקטובר 2009

(עופר – דבריי נאמרו בהתייחסות לכסף שהולך לאירוע ספןרט במקום לאנשים עניים)

זיזו 7 באוקטובר 2009

ריו היא בחירה נהדרת מכיוון שלהבדיל מהמתחרות האחרות היא זקוקה לאולימפיאדה בכדי לתת לעיר זינוק קדימה.
שיקגו, מדריד או טוקיו לא באמת צריכות את האירוע, הן רוצות אותו. אלו ערים במצב מצוין גם ככה.
ריו היה עיר עם פוטנציאל אין סופי שבעזרת המשחקים תוכל לקבל שדרוג שיהפוך אותה לנגישה ונעימה יותר ויעזור לה לממש את הפוטנציאל הגלום בה.
אין שום סיבה, מלבד ניהול כושל, שריו לא תקבל תנופה דומה לזאת שקיבלה ברצלונה ב92.

זיזו 7 באוקטובר 2009

עופר
הרעיון הוא שהכסף שמושקע באירוע משפר תשתיות ונותן תנופה כלכלית לעיר ועם הזמן זה אמור לחלחל לשכבות החלשות.
אגב, אני לא יודע להשוות את העוני של בייג'ין לזה של ריו אבל בטח שלא חסר עניים שם.

אורן 7 באוקטובר 2009

ארועים גדולים וחד פעמיים (אולימפיאדהת אקספו) הם פתרון לבעיות סביבתיות שפתרונן עלול להתמשך יותר משנתיים שלוש (שזו מסגרת הזמן שבה פועלים בדמוקרטיות).
כאשר יש אולימפיאדה שזי המערכת עובדת בטווח זמן של עד 7 שנים מה שמאפשר לבצע פרוייקטים ארוכי טווח. מה גם שתכנון אותם פרוייקטים כבר נעשה, שכן הוא נדרש בעת הצגת המועמדות.

מיכאל 7 באוקטובר 2009

את המרתון הראשון שלי רצתי בבודפשט. מאז עוד ארבעה. אמנם עד היום לא השתתפתי בחידונים של הבלוג, אבל טוב לדעת שיש לי פור קטן…תודה

יוני 7 באוקטובר 2009

למישהו יש המלצה לאירוע ספורט בפריס בשבוע שמתחיל ביום רביעי ה-14 לחודש? פטאנק לא נחשב…

עופר (הירוק) 7 באוקטובר 2009

זיזו – בעיקרון אתה צודק. ככה זה אמור לעבוד. השאלה היא, אם במצב קשה כמו שחלק גדול מריו נמצאת, ועם הדרך שבה כסף בדרך כלל לא מחלחל למטה, באמת תהיה תוצאה טובה לעניין הזה.

Comments closed