הפחד שהאמירויות יאמצו את איאקס

האם ספונסרשיפ מהמפרץ שיחזיר לאמסטרדם את סניידר והונטלאר ואת איאקס לדרג ב' באירופה זה פתיון נסבל?

צילום CC Lisence

בסצנריו סביר ביותר, קמפיין ליגת האלופות של איאקס יוכרע בשואודאון במילאנו כשניצחון יהיה שווה שמינית גמר. הסיכויים לרעתנו, אבל עדיין במידה ומילאן לא תנצח בגלזגו (סביר מאוד) או תיקו באמסטרדם ארנה מול ברצלונה שזקוקה לנקודה כדי להבטיח את ראשות הבית (הרבה פחות סביר), הסגנות תוכרע רק במחזור האחרון בקרב ישיר בסן סירו (סלטיק לא תנצח בקאמפ נואו).

אני מקווה שאני לא פותח פה לשטן, אבל למרות קמפיין מאוד לא מרשים בצ'מפיונס, המקסימום שאני יכול לצפות מאיאקס זה להגיע למחזור האחרון כשניצחון יבטיח עליה. לא שניצחון במילאנו זה עניין פשוט, זה לא והסיכויים עוד יותר לרעתנו, אבל אם השופטים לא יביאו מהבית שריקות לפנדלים תמוהים, אז אפשר עדיין להאמין.

*

כתבתי לפני הקלאסיקו פוסט על הפחד שיש לי מהשימוש הפוליטי של דיקטטורות עשירות בנפט בקבוצות ספורט בכירות במערב אירופה כדי לקבל לגיטימציה במערב ובכך לקדם אג'נדות פוליטיות. רק המחשבה על אמסטרדם נופלת ושלטי אמירויות בארנה הופכת לי את הבטן.

באופן כללי לא אכפת לי אם הספונסרים של איאקס הם ABN Amro, TDK או Aegon ואם יצרנית החולצות היא אדידס או יומברו. כל עוד זאת לא איזו מדינה שמנסה לקדם את עצמה על הגב של הקבוצה. אבל מה אם יבואו איחוד האמירויות ויגידו, קחו 30 מיליון לשנה ושימו Fly Emirates על החולצה?

האינסטינקט הראשוני והצדקני שלי זה להתנגד. לא ל-10 מיליון ולא ל-30. להגיד שזה לא עולה בקנה אחד עם ערכי המועדון ועם הקהל שרגיל לנופף בדגלי ישראל ולצעוק "סופר-יודן", שארגיש מאוד לא נוח עם החיבור ולמרות ששום ספונסר לא יגרום לי להפסיק לאהוד את איאקס אודיע על חרם רכישת מוצרים של רשמיים של הקבוצה, כשגם ככה הפעם אחרונה שקניתי חולצה רשמית של איאקס היתה לפני 18 שנים.

מצד שני, מה אם חיבור לאיחוד האמירויות יכול להוביל את איאקס לעתיד טוב יותר? להקים את הקבוצה שאני חולם עליה בחמש השנים הבאות, כשסטקלנבורג חוזר לשער, הייטינחה או קיבו להגנה, סניידר לקישור והונטלאר להתקפה. בכל עמדה יהיה שחקן ותיק ומוכח שיוכל לחנוך את הצעירים שעולים מהנוער. מה אם בזכות ספונסרשיפ מהאמירויות, באיאקס יוכלו להשאיר את שחקני הנוער שלהם עד גיל 24-25 ולמכור אותם כשהם בשיאם אחרי שהובילו את המועדון להישגים ולא כשהם בוסר בגילאי 21-22 כשעדיין יש להם חלב על השפתיים?

בכלל, אולי די עם תחושות הרחמים העצמיים, הקדוש המעונה וההתאהבות במיתולוגיה הטראגית של הגיבור היווני. זה לא הסיפור של הבן של קדאפי ופרוג'יה, זה לא סיפור של התערבות בניהול המועדון, כולה כיתוב על החולצה ואיזה משחק ידידות בקיץ במדבר במקום טורניר אמסטרדם שאיבד מהיוקרה שלו. איאקס תתנהל כמו איאקס, עם היופי והחן והכדורגל ההתקפי ומחלקת נוער מפוארת ושילוב שחקני עבר במועדון והכל. איאקס תמשיך באותו ניהול אבל רק תעמיד קבוצה תחרותית יותר, תחזור לדרג ב' באירופה, תפסיק לקבל הגרלות מוות בליגת האלופות, תהיה קבוצת שמינית גמר לגיטימית. בלי שנצטרך להחזיק אצבעות לתוצאות במגרשים אחרים.

בדיוק בגלל ניצול חולשות השיטה העקומה ובניית פנטזיות אצל אוהדים שמתוסכלים מחוסר השוויוניות והפערים הכלכליים שנוצרו, השייחים האלה כל כך מסוכנים. אסור לתת לזה לקרות.

*

תיקו מול ברצלונה (קטאר) וניצחון במילאנו (אמירויות) ועלינו.

לקראת ההפסד ליונייטד
המקרה המוזר של ניק פולס בשעת לילה מאוחרת

30 Comments

אברם 7 בנובמבר 2013

הרוב מכריעים לצד השני של הדילמה… וזה עוד כאוהדים.

יואב דובינסקי 7 בנובמבר 2013

אני מאוד מקווה שאיאקס תישאר חזקה ולא תיפול, אבל אני מאוד חושש

אופיר 7 בנובמבר 2013

יפה מאוד, יואב.
כתבת (שוב) נהדר.

תומר חרוב 7 בנובמבר 2013

למי השייחים האלה מסוכנים כל כך פרט למיתוס שלך שאם הם יהיו מעורבים בכדורגל העולמי אז כל העולם יקבל על עצמו את השריעה?

הם פוגעים השוויון הספורטיבי, אבל כל כסף עושה את זה וזה הרבה פחות מפריע לך. הם מגיעים ממדינות שפוגעות באופן בוטה בזכויות אדם, אבל הם פגעו עוד לפני כן וזה לא הפריע לכל העולם המערבי לעשות איתם עסקים ולהשתמש בנפט שלהם. וגם ברוסיה פוגעים בזכויות אדם ובסין ושוב, בוא לא נדבר על תאגידים כי מבחינתך תאגידים לא נחשבים(וכאילו שמדינות הן לא תאגידים).

אז מצטער שאני מציק, אבל איפה החיים שלי או של כל אדם אחר עומדים בפני סיכון שהשייחים האיומים ונוראיים יאמצו את הקבוצה שאוהדיה מנופפים בדגלי ישראל(שבשמם מעולם לא נעשה שום עוול לאף אחד).

יואב דובינסקי 7 בנובמבר 2013

שקבוצות כדורגל זרות הופכות לכלי פוליטי בידי ממשלות ומשטרים. זה מה שמפריע לי.

לגבי דגלי ישראל, זה הגיע מהקהילה ומהאוהדים, לא ממדינת ישראל. המחשבה שמדינת ישראל תשלם לאיאקס כסף ותנסה לקדם את עצמה דרך ספונסרשיפ לאיאקס, דוחה אותי לא פחות מהשייחים.

תומר חרוב 7 בנובמבר 2013

מפריע זה משהו אחד. גם לי זה מפריע. אבל אתה אומר שזה מסוכן, ולא מסוכן ספורטיבית, אז מה בדיוק הסיכון? מי עומד בסיכון אם על החולצה של אייאקס יהיה רשום קטאר אירליינס בניגוד לטורקיש איירליינס?

ואני יודע מאיפה הגיע הקטע של דגלי ישראל באייאקס, זו הייתה תגובה ללוגיקה שלך שהשייחים יאמצו דווקא את המועדון עם דגלי ישראל ביציע.

יואב דובינסקי 7 בנובמבר 2013

הבעלים של Fly Emirates זה הדוד של שליט דובאי. כפי שכתבתי בפוסט על הקלאסיקו, זה שילוב של ספונסרשיפ לקבוצות זרות, אירוח אירועי ספורט והתברגות בפוליטיקה של הספורט הבינלאומי. כל אחד מהרבדים האלה מקדם רובד אחר והכל מתוך מטרה לבסס מעמד פוליטי של הנסיכות, בין אם כפנים של העולם הערבי המודרני ובין אם מטרה אחרת. וכשקבוצות ספורט הופכות לכלי משחק בידי ממשטרים זרים, זאת הסכנה.

תומר חרוב 7 בנובמבר 2013

מצטער אבל אני לא מבין מה זה ה"פנים של העולם הערבי המודרני" ומה ההבדל בין דרום אפריקה שמארחת מונדאיל בשביל להיות הפנים של אפריקה או האולימפיאדה בסין. ניוז פלאש: אירועי ספורט המוניים נועדו לקדם אג'נדות פולטיות והם משמשות כלי בידי משטרים, ממזרח וממערב.

ואתה עושה לעצמך הנחות שאתה אומר "זאת הסכנה זאת הסכנה" אבל לא מסביר מה הסכנה, כלומר מה הסכנה דווקא בהם ומה לא ראינו קודם, במה בדיוק הקטארים מחדשים לנו? איזו השפעה יש לבעלות של על מנצ'סטר סיטי חוץ מעליית מחירי השחקנים באנגליה? איזו משמעות יש לבעלות שלהם על פריז סאן ג'רמן פרט לחיסול התחרות בליגה הצרפתית?
ביסוס מעמד פוליטי הוא לא סכנה, בטח שלא לאוהדי אייאקס או ברצלונה או לי ולך. תושבי האמירויות חיים עם המשטר שלהם עוד לפני ריאל וברצלונה ולא זוכר שלמישהו היה איכפת מהמעמד הפוליטי של השליטים שלהם.

קיש 7 בנובמבר 2013

קבוצות שמוכרות עצמן למדינות הללו, לא רואות את זה כך כנראה. כמו שנכתב למעלה, הלגיטימיות של אותן מדינות המפרץ היא כבר מזמן לא שאלה, גם אם בסעודיה עדיין לא ירשו לנשים לנהוג במכוניות.
שימוש פוליטי בספורט, להזכירך, התחיל בעצם ברומא העתיקה, המשיך באירופה של ימי הביניים, עבר דרך היטלר ומוסוליני, ונמשך כיום.
זה לא משהו חדש, ולא משהו להתרגש ממנו יותר מדי. זה היבט יחסית זניח של תופעה שהיא אכן בעייתית, אבל בלתי נמנעת.
בעצם, שימוש פוליטי בכל דבר (ילדים, חיילים, מצוקה כלכלית) הוא דבר רע מעיקרו, אבל, בעצם, זו מהותה של הפוליטיקה.
אז שורה תחתונה – פוליטיקה היא דבר רע. אוקיי, עם זה אני יכול להסכים. אבל שוב, אין כאן שום דבר חדש.
כל שנותר הוא להגיד כל הכבוד לאלו שמצליחים להימנע מכך.

יואב דובינסקי 7 בנובמבר 2013

קיש, השימוש הפוליטי החל לפני רומא, ביוון העתיקה. לצד האירועים הספורטיביים שלמעשה סבבו סביב אירוע דתי של הקרבת קרבנות, היו גם כינוסים פוליטיים בין ראשי ערי המדינה. ערי המדינה היו משתמשות במשחקים באולימפיה כדי להראות את העושר שלהן. המשחקים באולימפיה היו גם אחת המסורות הפאן-הלניות המאחדות בין ערי מדינה שבדרך כלל היו במלחמות אחת עם השניה.

yaron 7 בנובמבר 2013

ההולנדים הם עם מוזר. חובות וגרעון הם מילים גסות אצלם… כבר שנים שבאייקס מקבלים את זה שהם לא ייקחו את הצ'מפיונס, ומקבלים בשלווה, לא במרמור או אכזבה. ובעולם שלנו מה שעושים שם זה לא רק הישג מדהים, אלא גם מורה דרך לא רק לספורט אמיתי ונכון יותר, אלא לעולם טוב יותר.
לצערי (סילחו לי על הציניות) בסופו של דבר ספונסר זה או אחר ישתלע על הקבוצה, ואני לא רואה שום הבדל אם זה יהיה איחוד האמירויות, טייקון רוסי, חברת נפט או חברת תרופות.

יואב דובינסקי 7 בנובמבר 2013

אני חושב שיש אכזבה מסוימת לא מזה שאיאקס לא תזכה בצ'מפיונס אלא שכבר אפילו אי אפשר להחזיק שחקני נוער עד שיתבגרו מספיק. זה פוגע גם בשחקנים שעוזבים מהר מידי ולא מוכנים.

הדור של סניידר, ואן דר וארט וזלאטן עזב כשהוא בשל וכבש את אירופה. גם הפחות מוכשרים כמו דה יונג, פינאר, הייטינה, מקסוול ועימנואלסון עושים קריירות מאוד יפות. כמובן שיש פלופים, כמו ואן דר מיידה שהרס לעצמו את הקריירה עם השטויות שלו או חטאם טרבלסי שהיה מגן מאוד מוכשר ולא ממש מצא את עצמו במנצ'סטר סיטי והתפייד מאז. אני כמובן לא מדבר על הגולדן טים של ואן חאל. אבל בשנים האחרונות מאוד קשה לאיאקס להחזיק שחקנים עד שיבשילו מקצועית ומנטלית.

אני כן רואה הבדל בין תמיכה של מדינה או משטר זר לתמיכה של אדם או קבוצת אנשים עם עבר בעייתי או חברה מסחרית שרוצה תדמית טובה יותר למוצר שלה.

אריאל גרייזס 7 בנובמבר 2013

אני לא מבין את ההבדל בין חברת התעופה של דובאי לבין אדידס. זה חברה מסחרית וזה חברה מסחרית. אני גם לא רואה בדיוק איפה זה שהם נותנים חסות לארסנל או שאיזה שייח קנה את מנצ'סטר סיטי כל כך מסוכן לעולם. הם לא חסידי אומות העולם, זה נכון, אבל יש פה ריח של גזענות – ואני יודע שאתה לא כזה.

יואב דובינסקי 7 בנובמבר 2013

שהבעלים של אמירייטס הוא הדוד של שליט דובאי, אדידס חברת נעליים. ההבדל זה שממשלות ומשטרים משתמשים בקבוצות ספורט זרות להשיג מטרות פוליטיות או למתג את עצמן. אני מקבל את זה לגבי אנשים פרטיים או חברות, לא לגבי ממשלות ומשטרים. כמובן שאם זו היתה ישראל זה היה מפריע לי הרבה יותר, כי אני הייתי גם משלם על זה. אין לזה קשר לגזענות.

אמנון 7 בנובמבר 2013

וחברות מסחריות לא משתמשות בקבוצות ספורט/אירועים ציבוריים להשיג מטרות פוליטיות? אז למה הן עושות את זה, כי ב-HP ממש אוהבים את טוטנהאם ונדלקו על סולדאדו?
אין שום הבדל בין מטרות פוליטיות למטרות מסחריות, בטח לא בעולם שחצי מהתאגידים עשירים יותר מחצי מהממשלות בעולם. הניתוק שלך בין "השוק" לבין העולם הפוליטי די חסר משמעות היום. כסף זה כסף, ואף אחד לא תורם אותו סתם בשביל להיות נחמד.

יואב דובינסקי 7 בנובמבר 2013

מסחריות בוודאי. על זה בנוי ספונסרשיפ. עם זה אין לי בעיה.

ירושלמי 7 בנובמבר 2013

בקיצור, אייאקס רוצה להיות פורטו.

יואב דובינסקי 7 בנובמבר 2013

בהרבה מובנים פורטו באמת תפסה את המקום של איאקס, או נישלה את איאקס ממקומה.

D! בארץ הקודש 7 בנובמבר 2013

יואב התהליך שאתה רוצה שיקרה יקרה כשתהיה מסה מספיק גדולה של שחקנים
א) מבוגרים שיסכימו לחזור לפני תום הקריירה כדי לעשות את מה שאתה מצפה/מתאר שהם יעשו
ב) מספיק שחקנים צעירים שיחשבו שעדיף להם לשחק עוד שנתיים (אולי אפילו שלוש) בחממה של ארסנל.

גם עוד שלושים מיליון בשנה לא יגרמו לזה לקרות, לפחות לא למסה קריטית.

יואב דובינסקי 7 בנובמבר 2013

לחזרה של רייקארד לעונת פרישה באיאקס היתה השפעה מכרעת על הגולדן טים והזכיה בגביע ב-95. מעבר לבישול בגמר לקלויברט.

פה ושם זה קורה ששחקנים ותיקים חוזרים בשלהי הקריירה ובדרך כלל התרומה שלהם מאוד חיובית. חבל שלא קורה יותר.

D! בארץ הקודש 7 בנובמבר 2013

בהחלט. אני תמיד בעד וחלקם יכלו לעשות זאת שנה קודם ולהוות פקטור אמיתי.
אבל שים לב שאתה מדבר על 95!!!
אלוהים זה 20 שנה אחורה.

יואב דובינסקי 7 בנובמבר 2013

אתה צודק. אבל גם ב-2004 כשאיאקס פספסה את חצי גמר ליגת האלופות בגלל שער בדקה ה-93 בסן סירו, יארי ליטמנן חזר לסיבוב אחרון בקבוצה.

D! בארץ הקודש 7 בנובמבר 2013

בטור ההנדסי הזה אתה יכול לקוות לראות את סניידר בעוד שנתיים

בכל מקרה אני מקווה לראות משהו כזה לא רק באייקס אלא בכל המועדונים מהסוג הזה.
באותה מידה גם בניון היה יכול לבוא לשחק בב"ש יחד עם ברדה. אם הוא עדין יכול ללכת היתה יכולה להיות להם אחלה של קבוצה

ארז (דא יונג) 8 בנובמבר 2013

כמו בפוסט הקודם, בוא שוב נשווה בין הדברים:

ABN-AMRO – בנק שלכל הפחות מעל באמונם של מיליוני הולנדים לטפל כראוי בפקדונות שלהם ונזקק ל 17 מיליארד אירו מכספי הציבור שהוזרמו ע"י הממשלה כדי להבטיח שהוא לא יקרוס – הוא ספונסר לגיטימי וראוי בעיניך.

AEGON – שקיבלו סיוע של 3 מיליארד אירו מכספי הציבור על מנת שלא יקרסו ב 2008 – הם בסדר (ד"א, חוזה האימוץ עם אייאקס נחתם באותה שנה כך שבפועל מדובר בכספי *ממשלה* שהועברו לאייאקס דרך חברה פרטית)

חברת תעופה מאיחוד האמירויות לעומת זאת היא שיקוץ כי, אמ, נו, בגלל בעיות בזכויות האדם באמירויות (לא כמו, נגיד, מצב זכויות האדם המזהיר ברוסיה' ברזיל או ישראל בהן מותר להשתמש בכספי ממשלה לקידום המדינה).

דרך אגב, איפה הגבול? האם גאזפרום היא ספונסר לגיטימי? האם טורקיש איירליינס?

יואב דובינסקי 8 בנובמבר 2013

אני חושב שאתה מבין את הכוונה שלי שפליי אמירייטס או קטאר איירוויז זה מכבסת מילים כדי לכתוב אמירייטס וקטאר על החולצה והאצטדיון מבלי להגיד שמפרסמים את קטאר ואת איחוד האמירויות אלא חברות תעופה ואת ההבדל בין מדינה שעושה שימוש בקבוצת ספורט לבין חברה (וזה לא משנה אם היא ציבורית או פרטית). זאת הנקודה המרכזית שמפריעה לי ואני חושב שגם אם אתה לא מסכים איתי, הבנת שזה מה שאני חושב.

לגבי טורקיש איירוויז המצב גבולי אבל הרבה יותר נסבל בעיני. דבר ראשון אני חושב שמדובר בספונסרשיפ לחברת תעופה הרבה יותר מאשר לטורקיה כמדינה. יחד עם זאת, טורקיה באמת שואפת לארח אירוע ספורט בינלאומי גדול כדי להתקרב לכניסה לאיחוד האירופי שזו מטרה פוליטית ובהחלט טורקיש איירוויז היא כלי כדי להפיץ את העוצמה של טורקיה כשחקן חזק עם מותגים בינלאומיים. אבל אני יכול לקבל את זה יותר בסלחנות כי טורקיה מעצמת ספורט ומעצמת ספורט אירופאית. וזה הבדל אקוטי. טורקיה סגנית אלופת העולם בכדורסל עם מספר קבוצות ביורוליג מידי שנה שבדרך כלל לפחות אחת מגיעה לטופ 16 ועם קבוצות בליגת האלופות שלרוב נאבקות על מקום בשמינית הגמר. סביר שהם יתנו חסות ליורוליג ולליגת האלופות. ובוודאי גם אין לי בעיה שטורקיש איירליינס יתנו חסויות לאצטדיונים או לתחרויות בתוך טורקיה או לקבוצות או נבחרות טורקיות. זה מבורך בעיני. ושם גם רוב הפעילות שלהם. במקומות שרלוונטיים לספורט הטורקי. גם לא מפריע לי שהם משתמשים בקובי בראיינט או במסי או בקרולין ווז'ניאקי כפרזנטורים בינלאומיים. נכון שהם מפלרטטים קצת כחברת התעופה הרשמית של מנצ'סטר יונייטד ועוד כמה קבוצות (לשעבר ברצלונה), אבל זאת בטח לא הנראות והתדירות שמקבלות החברות מהמפרץ. אני מסתכל על טורקיש איירליינס בחשדנות, אבל בולע את הצפרדע הזאת וישן בשקט.

לקטאר או לאמירויות אין כמעט שום תרומה לספורט העולמי מלבד כסף הנפט, בטח לא לאירופאי או לאוסטרלי ולניו-זילנדי שם הם גם מאוד פעילים. אין מסורת ספורטיבית עשירה. הקשר היחיד של קטאר לספורט אירופאי זה הכוכבים המזדקנים שחותמים בקטאר בגיל 36 לשנתיים אחרונות בתמורה למיליון דולר למשחק או משהו. החיבור לספורט האירופי ולקבוצות פאר מהערים היוקרתיות באירופה זה ניסיון של המדינות האלה לקנות לגיטימציה פוליטית.

זה ההבדל בין קטאר לגזפרום, שעל אף שאני חושב שזה גועל נפש מסוג אחר, אני לא רואה אותה כמכבסת מילים לרוסיה או לממשל פוטין. אני רואה אותה כחברה בבעלות מפוקפקת מאוד (בין אם היא הולאמה לגמרי או לא) שבאה להכשיר את אברמוביץ' ולעקוף את הפייר פלי הפיננסי. אבל היא עדיין נתפסת כחברה או מוצר ולא כמדינה או משטר המחוקק חוקים ובעל מונופול על אמצעי אלימות שמשתמש בקבוצות זרות להשגת יעדים פוליטיים.

תומר חרוב 8 בנובמבר 2013

אני לא חושב שזה עניין של חוסר הסכמה. אתה פשוט לא מסביר את ההבדלים ומה כל כך מיוחד ומסוכן לנו בתופעה הזו, או כי אתה לא יודע להסביר אותו או כי אתה לא רוצה ושניהם לגיטימי, אבל לא מדובר באי הסכמה אלא בפער תפיסתי.

יואב דובינסקי 8 בנובמבר 2013

הסברתי לך כמה פעמים, האמירויות הן נסיכויות, מדינות, בעלות משטר מסוים, מחוקקות, בעלת משטרה, צבא כזה או אחר, שחקניות בזירה הבינלאומית, עם מטרות ושאיפות פוליטיות. השימוש בחברות התעופה הללו שנושאות את שמן בקישור לקבוצות ספורט זרות מפרסמת את האמירויות האלה, מביאה את הקבוצות למשחקי ידידות שם, מערבבת את הבכירים שם עם בכירים בגורמי הספורט הבינלאומיים ודרכם עם ראשי מדינות אחרות ובכך מצליחה לקדם את החשיפה של הנסיכויות האלה, את המיתוג שלהן ואת המטרות הפוליטיות שלהן, שלדעתי כרגע מתבטאות בהפיכתן לפנים של העולם הערבי – עולם של עושר ולא של מלחמות אזרחים. הן לא צריכות לקדם את חזרת הנאציזם או להטיף להתאסלמות כדי לעשות שימוש פוליטי בקבוצות זרות. לגבי ישראל זה כרגע מתבטא בכך שהם יכולים להשפיל ספורטאים ישראלים מול כל העולם ושלא עושים להם כלום על זה. זה גם סוג של הפגנת כוח פוליטי.
אם היה מדובר בחברת תעופה "שוקרן" שנותנת חסות לקבוצה או שתיים, כדי להראות שמדובר במוצר יוקרה עם הרבה מקום לרגליים, אוכל מצוין ומגוון סרטים, לא היתה לי בעיה עקרונית עם זה. אבל הסברתי לך שמדובר בתהליך מורכב שלקח יותר מעשור, ששילב רובד של ספונסרשיפ, רובד של אירוח אירועי ספורט ורובד של התערבבות בפוליטיקה של הספורט העולמי (שם נמצאים לא מעט ראשי מדינות ואנשים בעמדות מפתח), כשכל רובד מקדם רבדים האחרים. זה משהו שחברת תעופה לא יכולה לעשות, מדינה או נסיכות כן. ודאי כשכסף לא מהווה מכשול.
כמובן שגם המונדיאל בקטאר הוא תוצר של אותו מהלך.

ארז (דא יונג) 8 בנובמבר 2013

בעיניי מה שAEGON (דרך אגב, שם מוצלח לספונסר קבוצת כדורגל, אם מדובר באגון הכובש) עושים הוא הרבה יותר גרוע. לנסות לשטוף ולנקות את תדמית הכשלון ע"ח כספי הציבור על ידי יצירת זהות עם מותג עממי פופולרי.
בטח ובטח הרבה יותר גרוע מכל מה שחברת תעופה מהמפרץ עשתה.

אני באמת לא מצליח להבין מדוע חברת תעופה לא יכולה לפרסם את עצמה ולמה בעינייך אמירייטס = ממשלת דובאי.

במקרה של גאזפרום, למשל, אני לא ממש רואה את הקשר בין פרסום על חולצות כדורגל לבין הגדלת צריכת הגז או בחירה בספק שירותי הגז. הם בכלל חברת B2B ולא B2C.

חברות תעופה, לעומת זאת, יכולות להרוויח מהגדלת החשיפה שלהם לצרכנים הישירים, גם בדרך של חסויות לקבוצות כדורגל, כך שהקישור הרבה יותר טבעי ולגיטימי בעיני.

Comments closed