ליגת שוקי ההון: נוחי דנקנר, מייקל ויק ואופניים

זה לא נוחי דנקנר, הוא רק היה שם. את הבנקים והמוסדיים צריך לחקור

 

 

כחבר בפייסבוק נחשפתי לתמונות שמשום מה נחשבות מטרידות אצל הרבה אנשים: גברת רקפת רוסק עמינח יושבת בבית קפה עם מר נוחי דנקנר באווירה נינוחה כאשר בנק לאומי מכריז באותו זמן על הספקות שלו בגביית החובות מחברת גנדן, החברה הפרטית של דנקנר, שבאמצעותה הוא מחזיק את אי די בי.  גברת שלי יחימוביץ אף פרטה את דאגותיה, אם כי בצורה לא מדויקת. גנדן, ולא אי.די.בי, חייבת ללאומי יותר מ-500 מיליון שקל. אי.די.ביי קיבלו משני הבנקים הגדולים הלוואות בסדר גודל של 15 מיליארד שקל, עם שיעבוד שוטף בלבד. הבדל קטן של 0 או שניים לפה או לשם, ובכלל הכל זה נוחי אז מה זה משנה.

*

הרבה אנשים מתרעמים היום על הנדיב הידוע. למען האמת, אין סיבה אמיתית. נכון, האיש הנו פצצת אגו אשר נפלה בדיוק במקום בו האגו משתלט על ההגיון, אך חולשותיו אינן חולשות של רמאי או שקרן, אלא חולשה אנושית של מי שהתבלבל לחשוב שכל הצלחה שייכת בלעדית לאזור החלציים של האדם, ולא גם למזל הנסיבות והתקופה. לעומתו, הבנקים בישראל והגופים המוסדיים נהגו בצורה המזמינה ביקורת כבדה הרבה יותר.

*

גם מייקל ויק וגם נוחי דנקנר הנם קורבנות של הצלחתם הם. מייקל ויק נחשב ל"כוכב" בהא הידיעה של הפוטבול האמריקאי לפני פרשת מלחמות הכלבים. כאן הוא נפל במלכודות האגו אשר שכנעה אותו שהוא נמצא במקום אחר, בחברת בני האלים, ולא בחברתם של בני האדם. אך זה הצד הפחות מעניין בסיפור, הצד המעניין יותר הוא דווקא עונת הקאמבק המופלא שלו בשנת 2010. כאוהד ג'איינטס חוויתי את אחד ממפחי הנפש הגדולים שלי כאשר מייקל ויק בכוחות עצמו לקח את מקומנו בפלייאוף בתוך 20 דקות משחק מטורף.

אך שנת 2010 היא גם השנה שמדגימה את החולשה בחוסר ההתקדמות במשחק שלו, והחסרון הגדול של ההתמכרות להצלחה בלי להבין שכדי להשאר במקום, צריך להתקדם. רבים השתכנעו ב2010 שמייקל ויק ממציא מחדש את עמדת הקווטרבק. נכון שהיה בפילדלפיה קווטרבק דומה בשם רנדל קאנינגהם שכבר הראה החזיק ביכולות של ריצה ומסירה, אך מייקל ויק נראה כמי שמבשר את הדור הבא של העמדה. וינס יאנג וקאם ניוטון אמורים להיות ממשיכי דרכו.

אך כקווטרבק, מייקל ויק צריך היה להבין שהדבר החשוב ביותר הוא לא הסטטיסטיקות השבועיות, לא הנצחונות המזהירים, אלא הובלת הקבוצה שבוע אחר שבוע אל עבר המטרה הנכספת, זכייה בסופרבול. אחד המרכיבים החשובים בהנהגת קבוצה הוא האמינות. הקבוצה צריכה לדעת שהמנהיג שלה יהיה שם מדי שבוע מאחורי הסנטר. מייקל ויק לא הצליח לעשות את קפיצת המדרגה מקווטרבק שמככב במשחק מסוים, לקווטרבק שמגיע בכל משחק ומספק את הסחורה הקבועה. סגנון המשחק של ויק מסוכן מדי, הפציעות מתרחשות על בסיס די קבוע. למעשה דווקא העונה הגדולה שלו גרמה לו להתקע בסגנון ההרפתקני, וחוסר ההתפתחות שלו הביא לנסיגה.

*

את שקרה לנוחי דנקנר אפשר לתאר באותה צורה. האיש נקט סגנון הרפתקני ומסוכן, סגנון שהצליח מאוד, אך לא היתה שום התפתחות בדרך הפעולה של האיש. הדרך היתה ברורה, נטילת הלוואות לצורך קניית חברות המניבות הכנסה קבועה, ושימוש ברווחים כבסיס להלוואות נוספות לצורך רכישת חברות נוספות. לצערו של האיש, סגנון זה היה מוצלח יתר על המידה. הבנקים ששו להעניק לאיש הלוואות שלא היו ניתנות לאף אדם אחר. הגופים המוסדיים חפשו בנרות על מי להרעיף את המיליארדים. ההצלחה עלתה לראש, והאיש שם את כל כספו באותה צורה. בניגוד למייקל ויק, הפציעה שהגיעה למעשה הנה פציעה שמסיימת את הקריירה.

*

בטבע האנושי כדי להשאר במקום צריך להתקדם ולהתפתח. כמו נסיעה על אופנים, כאשר עומדים במקום, נופלים. מי שלא מפתח את סגנון המשחק שלו באמצעות כלים נוספים, נשאר לעמוד במקום. כאשר אנחנו מאוד מצליחים בדרך מסוימת, הדבר הטבעי לנו ביותר הוא להתאהב בהצלחה ולנסות לשחזר אותה באותן פעולות בדיוק. זוהי מלכודת דבש. ככל שנרבה לשחזר צעד אחר צעד את הפעולות שהביאו להצלחה, כך נגדיל את הסיכוי למפלה. כדי לשמר את ההצלחה צריך להשתנות ולהתקדם, אך זהו גם הקושי הגדול ביותר.

לכל המוטרדים, באי די בי, לא יהיה שום הסדר חוב. בניגוד לאפריקה ישראל או לחברות של תשובה, לנוחי דנקנר אין כסף ששמור בחשבונות אחרים, או בחברות אחרות. האיש השקיע את כל מה שהיה לו, וגם את מה שלא היה, באמונה שהוא המקור לכל ההצלחות. הוא והסיוע האלוהי כמובן. בקרוב יהיו מציאות גדולות שיימכרו בנזיד עדשים.

המשחק המרכזי - על ברבורים ופטישים
סקירת ה-NFC - משהו לכל קבוצה

30 Comments

יניר 26 באוגוסט 2012

נוחי צריך לחטוף לא על השיטה של רכישה במינוף שמצליחה כשהכל טס ונופלת כשהכל קורס אלא על הההימור חסר האחריות בהשקעה בקרדיט סוויס, ללא יכולת השפעה וניהול וגם ההשקעה ההזויה במעריב לצורך נקמה בעיתון הארץ. וניתן להוסיף את אי המכירה של כלל ביטוח בשווי משולש מהשווי הנוכחי. זה כבר הופך אותו לסדרתי.
יהיו מציאות לסבלניים והנזילים,
אגב, הבנקים כבר הפחיתו את רוב ההלוואות.
גם אין לי בעיה שמנכ"ל בנק גדול נפגש עם לווה גדול. זה לחלוטים לגיטימי

MG 26 באוגוסט 2012

יניר, אני לא מסכים עם דרך הצגתך את הדברים.
לא מדובר על פגישה עם לקוח כמו חברת טבע למשל שהבנק מרוויח עליה הון תועפות ובשל תחרות עם בנקים אחרים יש רצון להעניק טיפול מיוחד. מדובר על לקוח הפסדי, במצבו הנוכחי. אין כל תחרות עם בנקים אחרים. הבנק שלי בחשבון פטור מעמלות מרוויח עלי יותר מאשר בל"ל מאי.די.בי, כיוון שעלי לא מפסידים מליוני ואפילו עשרות מליוני דולרים.
אם כבר מישהו צריך להיפגש איתו זה נציג המחלקה המשפטית וזה צריך להיות במשרדי ההנהלה ולא במסעדה (שמשום מה יש לי הרגשה שהבנק שילם גם את הארוחה שלו, אם בכלל בעלי המסעדה, שלכתוב מה אני חושב על יחסם לסלבריטאים יקח לי פוסט שלם, דרש מהם תשלום).
אני באמת לא מבין איך הפגישה הזו תתרום לרווחי הבנק. אני כן מבין את היא יכולה לתרום לקריירה של גברת עמינח-רוסק, שלדעתי הלא מבוססת נמצאת בתפקידה בעיקר כי גליה מאור ראתה בה אישה חזקה וממשיכת דרכה ולאו דווקא משום שהיא המתאימה ביותר לתפקיד.
בהשאלה מהעולם שלי, זה כמו שהשותף המנהל בפירמת רו"ח ילך לאכול עם לקוח שקיבל חו"ד שלילית ומסרב לשלם את שכר הטרחה (או לא יכול – זה לא באמת משנה).
אין שום סיכוי שדבר כזה היה קורה!

יניר 27 באוגוסט 2012

MG, בוא ונצמד לעובדות:
1. נוחי דנקנר עדיין לא חייב שקל לאיש ולא עשה הסדר חוב.
2.בנקים מטבעם מתקיימים מנתינת הלואות, לקיחת עמלות וריבית.יש סיכון בפעילות מסוג זה.החכמה היא למקסם את הרווחים ולמזער את הסיכון, אבל אין בנק שלא לוקח סיכונים כלל.
3.דווקא בנק לאומי הוא אחד משני הבנקים היותר מקצועיים בארץ, רווחי וגדל.
4.בשביל לשפר מצבך אצל חייב או לקוח , לפעמים עדיף לשבת במסעדה ולא לשלוח בריונים או לאיים בעיתונים.
5.אני לא מאמין שלקוח שיזמין את השותף המנהל לצהריים יתקל בסירוב

אורי 27 באוגוסט 2012

מילת המתפח היא "עדיין" לא חייב.בניגוד לעמדת הכותב גורלה של אי די בי נחרץ.יהיה הסדר משום ששווי הנכסים לא מסוגל לכסות את ההתחייבויות(בהנחה ששוק המניות לא יעלה בעשרות אחוזים בשנה הקרובה).ייאמר לזכותתו של נוחי שהוא אכן עושה מאמץ אדיר שלא להגיע להסדר…בניגוד לאחרים

גיל שלי 27 באוגוסט 2012

הוא עושה את המאמץ האדיר הזה משתי סיבות פשוטות, אגו והעובדה הפשוטה שהוא יאבד הכל במקרה שאי די בי יגיעו למצב הזה.

yaron 26 באוגוסט 2012

נותנים לך, לא תיקח?
גם אני מוכן לקחת הלוואות של מיליארדים (אם יהיה בנק שיסכים לתת לי…) מה כבר יכול להיות, נפשוט רגל?

childish 26 באוגוסט 2012

זוכר את המשחק הזה אחד מנקודות השיא שלי בתור אוהד האיגלס(התחלתי קצת מאוחר).
בנוגע לוויק הבעיה העיקרית שלי אייתו שהוא תמיד מרגיש שיכולת הריצה שלו תציל אותו מה שגורם להרבה מהלכי מסוכנים בהם הוא חוטף פגיעות לא הכרחיות שמפריעות למשחק המסירה שלו בהמשך.
בנוגע לבנק לאומי ושאר המוסדות אני פשוט לא מצליח להבין את מנגנון קבלת ההחלטות שלהם איך אף אחד במערכת לא התריע על ההימור המטורף שהם לקוחים עם כל המינופים הללו לא מצליח להבין איך הם נתנו לנוחי ובן דב את כל הלוואת הללו.
ובלי קשר מאוד אוהב את הטור שלך בתור אדם בלי יותר מידי הבנה בכלכלה הטור שלך הוא תמיד מעשיר ומעניין

ניינר 26 באוגוסט 2012

טור מעולה כרגיל. מתבקש להוסיף כאן את הקלישאה הותיקה על כך שאם יש לך חובות לבנק של עשרה מיליארד, המדינה בבעייה.(למי שלא מכיר: אם יש לך חוב לבנק של מיליון אתה בבעייה. אם יש לך חוב לבנק של מיליארד, הבנק בבעייה. ואם כמו נוחי אתה חייב כ"כ הרבה המדינה בבעייה).
אני מאד סקרן לראות מה יעלה בגורלו של דנקנר, אני רק מקווה שזה לא יעלה לי אישית יותר מדי באיבוד כספי הפנסיה שלי.מדהים לחשוב שהרפתקאות פיננסיות של אדם אחד יגרמו צרות לכל כך הרבה אנשים. זה לא סוג של מיידוף?

גיל שלי 26 באוגוסט 2012

זה לא סוג של מיידוף בגלל שמיידוף ידע יפה מאוד מה הוא עושה, הוא רמאי. מיידוף היה הרבה יותר חכם.

קורא 26 באוגוסט 2012

אתה טועה בניתוח של נוחי לגמרי. נוחי אכן קנה חברות רווחיות בשוקים לא תחרותיים כמו סלקום ושופרסל, אבל מה שהפיל אותו הוא לא האסטרטגיה הזו אלא ההשקעה בקרדיט סוויס שהיא משהו שונה לגמרי. היא השקעה פיננסית שלא קשורה במאום לתחום הידע שלו (רכישת מונופולים), הוא השתין מהמקפצה ובגלל זה הוא נפל – צורה אחרת לגמרי.

גיל שלי 26 באוגוסט 2012

קורא – קרדיט סוויס זה הקטליזטור אך הוא היה נופל גם בלעדיו בגלל המינופים המטורפים

קורא 27 באוגוסט 2012

המינוף שימש אותו לרכישת קרדיט סוויס, לא לדברים אחרים. מה שהפיל אותו באמת זה המשבר הנוכחי והקושי לקחת אשראי ולמחזר חובות.. באופן עקרוני, סלקום ושופרסל עדיין מרוויחות מספיק כסף כך שאם ניתן היה לפרוס את ההלוואות ליותר זמן מצבו היה בסדר. למעשה, אם הוא לא היה חוטף בקרדיט סוויס היו לו מספיק נכסים בשביל להשיב את ההלוואות.

גיל שלי 27 באוגוסט 2012

כמו שאתה רואה הוא ממונף בגנדן שקנתה את אי די בי, כלומר מינוף של מינוף, בכל מקרה אני מסכים שקרדיט סוויס בהחלט היה צעד מטורף שזירז את כל הסיפור, אולי אפילו גרם להצתה. מעניין לראות את הפרוטוקולים של הדיון בדירקטוריון של כור בקשר לטירוף הזה

קורא 29 באוגוסט 2012

עוד עשרים שנה ילמדו בבתי ספר למנהל עסקים על המהלך הזה שגמר על אחת החברות המפוארות בהיסטוריה של מדינת ישראל – כור.

רועי מונדר 26 באוגוסט 2012

נוחי לא אשם
מי שאשם זה מי שנתן בלי לחשוב על הציבור שהם הכספים שלו.
זה שהוא ביקש זה סדר
אבל למה נותנים להם ?
כנראה כי הם ירצו אח"כ מקום עבודה מרופד מאוד.
מושחטים כבר אמרנו?

בעז 26 באוגוסט 2012

גיל ראשית תודה רבה.

כל פוסט שלך תענוג צרוף של כתיבה פשוטה בהירה ועמוקה.

לדעתי שורש כל רע הוא ברכישות הממונפות. לאחר רכישה כזאת , למעשה מטרת החברה פוסקת להיות החסן הכלכלי שלה או פיתוח עתידי אלה יצור מזומנים מהיר לצורך חלוקת דיבידנד והחזר הלוואת הרכישה.

פרות מזומנים כמו אוראנג לא משקיעות בטכנולוגיה ע"מ להגדיל את שורת הרווח. החברות מנקות את כל קופות המזומנים הצבורות אצלן מוכרות נכסים והכל ע"מ להזרים דיבידנד לבעלי המניות.

החברות הנרכשות נכנסות לחובות מפקפקים כלפי הבנקים ומנפיקות אג"ח בריבית גבוהה ( לרוב) והכל למען החזר חוב שאינו תורם דבר וחצי דבר לחברה עצמה.

והיכן הרגולטור?

לגבי רוסק עמינח. אם אחד מעורכי הדין שגובים עבור בנק לאומי את החובות היה נתפס מצולם מסתחבק עם חייב של הבנק כפי שהיא הסתחבקה עם דנקנר. בו ביום היו נלקחים ממנו כל התיקים של הבנק . אבל מוסר כפול זו כנראה הדרך לצמרת.

MG 26 באוגוסט 2012

בעז, מינוף חברות הוא אחד ממנועי הצמיחה החשובים ביותר, ולכן לא הייתי ממהר לפסולו.
מה שכן, יש לבחון את יחסי המינוף של החברה בהתאם לחוסנה, ליחסי הנזילות, הרווחיות והאיתנות שלה, וכן ביחס לענף ולשוק בו היא פועלת.

בעז 26 באוגוסט 2012

מינוף זה כמו קומוניזם רעיון מצוין ואצילי שמנוגד לטבע האדם.

כפי שאי אפשר לבנות חברה שיוויונית באמת בלי שטבע האדם יהפוך אותה ללא יעילה/ מושחתת/בזבזנית וכד'. כך אי אפשר למנף בלי שיווצרו הרעות החולות של המינוף.

תמיד יש יוצאים מהכלל ( לדוגמא התנועה הקיבוצית קרסה אך יש מספר קיבוצים שנוהלו מצויין כמו מעגן מיכאל, טירת צבי וקיבוץ יבנה ושומרים הן על משק משגשג והן על המבנה הקיבוצי הישן) אבל ככלל העסק לא דופק.

ברור לי שזהו מנוע צמיחה רציני אבל מנוע עם כומסת רעל.

חברה יכולה לגדול לא באמצעות מינוף אלא באמצעות מיזוג שהוא כלי הרבה פחות מסוכן.

MG 26 באוגוסט 2012

מנוף פיננסי חיובי זה אומר חברה שיש לה אשראי כלשהו.
אני מבין מדבריך שאתה רוצה לחזור לבסיס הזהב ושלא ינתנו יותר הלוואות לעולם?
איך אתה רוצה שאדם יקים עסק מבלי לקחת אשראי ובעצם למנף את עצמו?
שנחזור להתבסס רק על הון עצמי ולא תהיה כמעט אפשרות לצאת ממעגל העוני או הבינוניות?
צריך להבדיל בין מינוף אגרסבי למינוף בכלל.

בעז 26 באוגוסט 2012

חס וחלילה.

זו הבעיה הקבועה היכן להעביר את קו הגבול.

מאידך אי אפשר להמשיך את ההשתוללות. השאלה רק מי יקבע את הגבולות.

צור שפי 27 באוגוסט 2012

באותה מידה של נאמנות לאמת (ולדעתי הרבה יותר) ניתן היה לכתוב ש"מינוף זה כמו קפיטליזם". הרי קומוניזם הוא רעיון נאצל אם גם מנוגד לטבע האדם בעוד המינוף, כמו הקפיטליזם במירעו, יוצר את המשוואה אני יכול=אני עושה ואז כל שיקול או גורם אנושי שאיננו נוחי והאגו שלו שווים כקליפת השום ואת החשבון משלמים כולנו.

איציק 26 באוגוסט 2012

גיל תודה, מעניין מאוד
בכול זאת יש לי שאלה של בור. כשרציתי לקחת הלוואה לבית, לא הלואה גדולה ביוחד, פשטו לי את העור. מליון טפסים, תלושים שלי, של אישתי, ערבות, ומה לא. כדי לקבל הלוואה כמו שדנקנר ביקש, לא צריך הבנק איזה גיבוי? המילה של דנקנר מספיקה? נראה לי משהו לא סביר בסיפור.
לגבי עמידה במקום השקולה לנסיעה אחורה, היא לרוב נחונה, למרות שהיו מקרים יוצאים מן הכלל בהם העמידה היתה איתנה מאוד. קרים אבדול ג'אבר הוא דוגמא קלאסית של שחקן שידע הרבה דברים אך כשהיה צריך נקודות חשובות לרוב היה חוזר לסקי-הוק שלו. כולם ידעו, כולם ציפו וכולם קיבלו שתי נקודות. גרנד מיולר גם לא התפתח מאוד, אך מה שהיה לו ברגלים ברחבה היה קשה לקחת. לכן, כהצהרה כללית אני חושב שזה נכון מאוד שחשוב להתקדם באספקטים חדשים, אך יש יוצאים מהכלל.

MG 26 באוגוסט 2012

איציק, אני לא גיל, אבל אם אתה מוכן לקבל תשובה ממני (בכל זאת אני רו"ח ואשתי בנקאית), אז ככה:
1. יש להבדיל קודם כל בין הלוואה בה משועבד נכס מקרקעין לבין כל הלוואה אחרת. אורך ההלוואה והריבית הנמוכה גורמים לחוסר ודאות אצל הבנק שרוצה לכסות את עצמו בכל דרך אפשרית. זאת ועוד, חלק גדול מהטפסים "מוצנחים" ע"י הרגולטור או ע"י המוסדות השונים (למשל כל הטפסולוגיה של הטאבו וממ"י).
2. נוחי דנקנר לא בא בתור אדם פרטי, אלא מי שבא זה החברות שלו. כמובן שגם הבעלים רלוונטי וגם החברות האחרות שמוחזקות על ידו, אבל הדוכ"ס של החברה רלוונטיים יותר מכל. אתה פחות שקוף מחברה. אין לך דוחות כספיים בכלל, קל וחמר שאין לך דוח חו"ד של רו"ח מבקר.
3. מדובר בשוק תחרותי. לאבד לקוח כמוך שמניב רווח נקי של אלפי שקלים בשנה זה כמעט שולי בשביל בנק. לאבד לקוח ששווה עשות מליונים בשנה זה סיפור אחר לגמרי.
4. לך תדע מה בדיוק היה הסכם ההלוואה. יכול להיות שהיו נכסים משעבדים שכבר מומשו או שיעבוד שוטף שלא ממומש בשל צו ביהמ"ש (סתם אפשרות, אני לא באמת יודע אם יש או לאו).
5. מי שחותם על ההלוואה לא רואה לנגד עיניו רק את האינטרס של הבנק אלא גם את האינטרס האישי שלו. מנהל שיאשר כזו הלוואה יכול לפתוח לעצמו דלתות (מילה של נוחי שווה קצת יותר ממילה שלך בעולם העיסקי – בלי לפגוע בכך כמובן).
מקווה שעזרתי.
אם לאו, גיל מוזמן לתקן/לשפר את התשובה שלי.

איציק 27 באוגוסט 2012

אני יודע שזה באיחור, שמחתי לתשובתך, ותודה גם לגיל :-)
בכול אופן נראה לי שגם עבור הלוואה הרבה יותר גדולה לדירה פרטית הוא היה גם מקבל תנאים עדיפים במהירות ובפשטות. בדיוק ביגלל הסיבות שפרטתם.

גיל שלי 26 באוגוסט 2012

התשובה של MG מעולה, ויש לי קצת תוספות מניסיון אישי. כשהחברה הפרטית שלי לקחה הלוואה עסקית, היינו צריכים לחתום ערבויות אישיות, להוכיח יכולת כלכלית, להביא דוח"ות מאושרים של העסק שנקנה, ועוד. אני מאמין שגם דנקנר ערב לגנדן שהיא קנתה את אי די בי. לא בטוח שהבנקים ירדפו אחריו כל כך.
העניין הוא פשוט, הדוחות של בנק לאומי נראו מצוין וגליה מאור וגם רקפת נראו מצוין כל עוד העסקים של נוחי תקתקו. האינטרס הגדול שלהם היה שנוחי ימשיך לשגשג. מכאן הכל מתחיל. אחר כך נכנסים כל הסיפורים הרגילים של יד רוחצת יד וכל השאר. אני לא מכיר אנשים שהפסידו מכך שהיו טובים לטייקונים

אנונימוס 26 באוגוסט 2012

אפשר אולי להוסיף להשוואה בין מייקל ויק לדנקנר, שכל עוד הם מצליחים החברה מוכנה להעלים עין מחטאיהם המוסריים, גדולים ככל שיהיו.
לקח די עצוב (ולא חדש) על האופי האנושי.

יהודה 27 באוגוסט 2012

הבדל קטן דנקנר עשה כל הזמן את אותו דבר פעם זה הולך פעם זה נכשל ויק נפל בגלל משו שלא קשור בכלל לפוטבול… נכון שלשניהם יש אגו בשמיים ושניהם משתינים מהמקפצה אבל אם זה המכנה המשותף אפשר להוסיף עוד כמה אלפים לרשימה חחח… ודרך אגב פוסט מעולה

Cabrio 27 באוגוסט 2012

נהדר. אני יודע שאני אגיד משהו שהוא מורכב – אבל הפתרון, לטעמי, הוא אך ורק רגולציה כבדה. אין דרך לברוח מכך – אינטרס X ואינטרס Y תמיד יימצאו את הדרך להתחבר, וכשמדובר בכסף – זה עניין יותר חזק מהגרביטציה. אין לסמוך על מקצועיות של מי מהצדדים – צריך פשוט גוף מפקח עם כוח בלתי ניתן לערעור, שיימנע מהציבור את ההפסדים שפוגעים בו (אם זה בכספי פנסיה, אג"ח, או "סתם" גלי פיטורים בחברות שנפגעו). הבעיה היא שכדי שזה יקרה, צריך מערכת שלטון יציבה, שתוכל לבצע שינויים מעמיקים בלי חשש ולאורך זמן, מה שקשה ליצור כאן… תראו את הממשלה היחסית יציבה של נתניהו, שילוב של איתנות השלטון ומחאת הציבור, גרם ללא מעט דברים לזוז. (תקשורת, מקרקעין, תשתיות). אגב, מצטער שמעט סטיתי מהנושא בסוף התגובה

yaron 27 באוגוסט 2012

רגולציה כבדה זה כמו לשים לאתלט משקולות על הרגליים… אני לא נגד רגולציה, אבל גם זה כלי שצריך להשתמש בו בתבונה. רגולציה מאוזנת והגיונית היא צד אחד של המשוואה. מה שחסר זה ענישה כבדה (אישית וקונצרנית) כאשר יש חריגה ממנה.
לדוגמא – חברה שמזהמת באופן עקבי את נחל הירקון / קישון וכו', כאשר תיתפס תשלם קנס בגובה לא משמעותי (אפילו אם מדובר במיליונים) ביחס לרווח כתוצאה מהזיהום, מה שבעצם הופך את הזיהום לעסק מאוד משתלם. האם צריך להעמיד משטרה ומיליון פקחים בכל פינה בארץ כדי למנוע את הזיהום? לדעתי לא, אבל כאשר חברה נתפסת צריך להפוך את העיניין לממש לא משתלם.

Larry Fox 10 ביולי 2016

ניסית לקבל הלוואות מבנקים ללא הצלחה? זקוקים בדחיפות כסף כדי לצאת החוב? צריך כסף להרחבת או הקמת עסק משלך? קבל הלוואה מאחד המלווים המובילים בבריטניה. לקבלת מידע נוסף, נא ליצור קשר בדוא"ל: larryfox2016@hotmail.com

Comments closed