ליגת שוקי ההון: סיכום שנה ישראל

שנה סבירה עברה על כוחותינו, אך לא בגללנו

שנת 2012 בישראל המשיכה את מגמת חיסול המינופים של הטייקונים המקומיים. בעוד שהדרך להתעשרות מהירה בישראל היתה דומה לדרך במדינות מתפתחות ומפגרות אחרות כמו מקסיקו לדוגמה, שנת 2012 באה וחיסלה את התופעה הזאת. כאשר אין ביטוח מהשלטון מפני תחרות, המינוף המטורף הופך למשקולת ענקית, ובזמנים קשים מסתבר שגם השחיינים הטובים ביותר מתקשים לסחוב 50 קילו מתחתית הים. זה מה שקרה לנוחי ולבן דוב באותה שנה. רק לתשובה שיחק המזל בזכות ההימור המוצלח שלו על הגז.

*

לאור האמור לעיל, שנת 2012 היתה שנה מאוד מוצלחת לכלכה הישראלית, לא בגלל תוצאות יוצאות דופן, אלא בגלל התהליך חשוב של שחרור המשק מריכוזיות ושליטה באמצעות קירבה לצלחת וקבלת מינופים על חשבון ציבור החוסכים ללא כל בטוחות מתאימות. בשנה זו הגופים המוסדיים למדו שיש אג"חים בעוד מקומות בעולם חוץ מישראל. עדין העיוות בשוק הישראלי קיים. יותר מדי כסף של חוסכים מחפש מעט מדי אג"חים טובים בישראל, אך לפחות בעקבות ההתרסקויות של הממונפים, העיוות קטן קצת יותר.

לכל המתלהבים מהכלכלה המיוחדת שלנו שצלחה בהצלחה את המשברים שעברו על אירופה וארצות הברית, ובכן אנחנו הרבה פחות מיוחדים ממה שחשבתם. המזל הגדול שלנו הוא שלא היינו כלכלה מפותחת בעת שהגורמים למשבר צברו תאוצה. אנחנו בדומה לכל הכלכלות המתפתחות, לא יכולנו לגייס חוב בזול כמו יוון, ולא יצרנו אשראי צרכני מטורף כמו ארצות הברית, מהסיבה הפשוטה שלא נחשבנו דומים לגרמניה, או יעד מועדף לכסף חם כמו ארצות הברית. זו הסיבה היחידה שלא התפתחו פה בועות אשראי מאיימות ומחסלות, הרי ראינו אצל הטייקונים שגם אצלנו שמחים להעניק אשראי מטומטם כשרק ניתן (הכוונה למתנות שהגופים המוסדיים והבנקים העניקו לנבחרי העם).

בעוד שעסקים קטנים ואזרחים פרטיים מאז ומעולם התקשו לגייס כאן אשראי, המקושרים בשוק ההון תמיד ידעו לגייס במחירים מגוחכים. גופים מוסדיים העניקו הלוואות למקושרים שהקימו חברות עם מטרת חברה מוזרה, נעשה איכשהו יותר תשואה מעלות המימון. זה מה שקורה כאשר עודף חסכונות רודף אחרי מעט הזדמנויות. בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, התופעה הזאת תשתנה גם אצלנו.

*

חדשות פחות טובות בשנת 2012 בגירסה המקומית היו בתחום התעסוקה. המשכורות לא עלו כאן מבחינה ריאלית, אחוז האבטלה דווקא כן. מאחר ואנחנו עדין מדינה מוטת ייצוא, המשבר באירופה בהחלט הותיר את חותמו גם בחברות המקומיות. נכון שהיתה צמיחה בישראל בשנה האחרונה, אך לא מדובר בצמיחה יוצאת דופן כאשר משווים לשוקים מתפתחים אחרים הדומים לנו. ראינו גם שבדומה לממשלות אחרות בעולם, גם אצלנו, כאשר הזמנים קשים הממשלה נוטה להעמיק את הבור על חשבון החלטות פופוליסטיות. לא הייתי מייחס יותר מדי מהזמנים הטובים לניהול מוצלח של ממשלתנו, וגם בזמנים הקשים הממשלה בסך הכל מתנהגת בדיוק כמו אחיותיה בשאר העולם.

*

בסך הכל, הבנקים והגופים המוסדיים יצטרכו להמשיך להעניק אשראי על מנת להרוויח תשואה סבירה על הכספים שלהם. לכן, בסופו של יום, גופים אלה יאלצו לעבוד קשה יותר, ובמקום להעניק את האשראי למקורבים, ייאלצו כעת לתת אשראי לעסקים המצדיקים את הסיכון. כיום הדרך הנוחה היחידה לגיוס אשראי היא בניית בתים, ומחירי הנדל"ן עדין לא שינו את המגמה העולה שלהם. אך גם הבנקים והגופים המוסדיים יודעים שהם צריכים לגוון את אפיקי האשראי כדי להשמר מפני ירידה אפשרית במחירי הנדל"ן, ואלו החדשות הטובות האמיתיות. מי שיקים פה עסק בשנה הבאה, יוכל לגייס אשראי בתנאים סבירים יותר ממה שיכול היה בשנים קודמות. זהו תהליך טבעי של צמצום פערים.

*

עוד נקודה אחרונה חשובה. המגמה של התחזקות הדולר האמריקאי מול המטבעות בעולם לא פסחה גם על ישראל. למרות כל מאמצי הפד האמריקאי, הדולר האמריקאי התחזק השנה מול רוב המטבעות בעולם. אם הייתי צריך להמר, לדעתי אין מדובר בשנה חד פעמית, אלא על היפוך מגמה של יותר מעשור. תנועת המטוטלת עכשיו היא לכוון ארצות הברית. ארצות הברית לא מהווה גורם המוציא כסף, אלא גורם שגם מושך כספים ולא רק אשראי. זו הסיבה שהדולר מחזק בעולם, וזו גם הסיבה שהדולר מתחזק מול השקל. אני לא רואה שום דבר בשנה הקרובה שישנה את התזוזה הזאת.

המחזור האחרון, חמש קטנות / אלון רייכמן
מסי בכל מקום, אפילו במשפחה שלי

20 Comments

אוריה 13 בדצמבר 2012

פוסט מצויין!
יש לי שאלה לגבי הפוסט הקודם: איך אפשר להסביר את הפרדוקס של מטבע חזק יחסל את המגזר התעשייתי (והמוצלח) בגרמניה כפי שקרה בארה"ב? מה עדיף מגזר תעשייתי אפסי ומגזר פיננסי מנופח?! זה לופט גשעפט…

IDO 13 בדצמבר 2012

גיל אתה מנותק! הכלכלה הישראלית היא משכורת החציון וכח הקנייה של האזרח הממוצע, וישראל סוחבת 50 אלף טון מתחת לבטן.

ראבאק לתייר שכמותי המחירים בישראל מגוחכים ביוקרם, האיכות זוועתית
והיושר של הסוחרים מפוקפק בלשון המעטה.

בנוסף השנה ישראל מתווספת בגאון למדינות כמו איי פי ג'י, ניגריה ומצריים כיצואניות הונאות אי מייל. כבוד גדול.

אזי 13 בדצמבר 2012

אם אני אעשה סקר מהיר בין כל החברים שיש לי בפייסבוק.
ל90% יש לפחות רכב אחד במשפחה. לפחות מחשב אחד. טלפון חכם על כל ילד מעל גיל 10. וטיסה לחו"ל לפחות כל שנתיים.
ל50% מהם יש גם טאבלט, יותר מרכב אחד במשפחה והרבה יותר מטיסה כל שנתיים.

נכון. המחירים פה יקרים יחסית לחו"ל. אבל המצב בחציון הוא לא כזה קשה…

IDO 13 בדצמבר 2012

לכמה מהחברים שלך יש בית/ דירה בבעלותם?
כמה מהם יוכלו לפרוש מעבודה למשך שנה בזכות חסכונות שצברו?

או, אם מחר אתה צריך להחליף שיניים יש לך מאיפה?

אזי 13 בדצמבר 2012

רובם לא גרים עם ההורים.
אמנם חלק בשכירות, אבל אני לא יודע כמה זה נורא/זה דיי נהוג בעולם.

רוב המשוחררים מהצבא עובדים קצת ואז טסים לדרום אמריקה/מזרח לתקופה ארוכה.
בארץ אי אפשר לחיות שנה בלי לעבוד.

אין לי מושג כמה עולות שיניים. אמנם יש לי ביטוח כזה או אחר.. אבל אני לא יודע באמת מה הוא כולל.

השאלה שלי היא בכמה מדינות במערב התשובה על השאלות שלך היא חיובית?

IDO 13 בדצמבר 2012

ברוב המדינות אתה בעל נכס עד גיל 30-35.

תראה ואני לא רוצה לסובב את הנושא יותר מידי, המבחן נאמיתי לחוסן הכלכלי של האזרח הממוצע בישראל זה מה קורה במידה ואתה מוריד את הרגל מהפול גז.

גיל רשם דברים שברומו של משרד ההשקעות שלו, אבל את מחירי הטחינה זה לא משנה.
בשלוש שנים האחרונות הייתי בישראל 4 פעמים והמצב פשוט מחריד! זה מרגיש כאילו את המחירים קבעו תוכנות אקסל על מכפיל 4… האזרחים חיים בעודף ביטוחי בגלל איזה הלך רוח כללי והאמינות שפעם הייתה עמוד השדרה של החברה הישראלית פשוט נעלמה.

למתבונן מבחוץ זה נראה על סף תהום…

יריב 13 בדצמבר 2012

IDO, אם אינני טועה לה בכל מדינות המערב מקובלת בכלל בעלות על דירה. לפי מספרים שראיתי בעבר בגרמניה והולנד, למשל, פחות מחצי מהאוכלוסיה גרים בדירה בבעלותם. כמובן, שם יש, לפי מה שממעתי, חוקים שמגינים על שוכרים ומאפשרים חוזים ארוכי טווח, כך שקשה להשוות לישראל.

MOBY 13 בדצמבר 2012

IDO
???
בעל נכס? איטלקי בן 30-35 גר בבית הוריו.
ניו יורקי שוכר לרוב את ביתו. ביוון וטורקיה יש להרבה נכסים אולם הגודל של הבתים שלהם לעומת המקביל הישראל (ששוכר לרוב) הוא מגוחך.
ואל תשכח את המרחק, כשתרחיק מת"א למרחק המגוחך של 60-90 דקות תמצא בעלי נכסים לרוב.
עלות של אוכל בריא (ירקות,פירות גבינות בשר דל….) הוא זול ממרבית המקבילים לו בחו"ל ובודאי המגוון.
כמו כן תשאל את חבריך בני ה-30-35 באיזו מדינות הן טיילו נפשו למדו או קפצו לעשות עסקים ותשווה לדרכון של ישראלי לרוב זה מדהים.

יריב 13 בדצמבר 2012

אני לא מכיר אותך, אבל למה אתה מניח קשר בין החציון לקבוצת החברים שלך בפייסבוק? במקרה שלי לפחות, לא הייתי יכול לתמוך בטענה כזו.

גיל שלי 13 בדצמבר 2012

אהלן עידו. רציתי להבין איפה בפוסט חזית בניתוק שלי מרום "משרד ההשקעות" שלי. איפה קראת על הפערים שכבר נעלמו, על יוקר המחייה שלא קיים, והאקסלים שאני מרבה להשתמש בהם כאשר אני דופק את עם ישראל במחירים הגבוהים שאני לוקח מהם בכל מקום, מהבירה ועד לקורנפלקס.

למעשה אנחנו רואים דברים די דומים. מה שאתה מתאר זו הבחירה שעשינו בישראל, להיות דומים לארה"ב ולא לאירופה. רק שבשטחיות הישראלית הטיפוסית לקחנו בעיקר את החוליים של האמריקאים ופחות את הדברים הטובים כמו התחרות שגורמת למחירים להשאר נמוכים.

כאשר אני כותב שאנחנו עם כל הכבוד עדין דומים הרבה יותר לכלכלה מתפתחת, שם יש בעלי הון ששולטים בעושי דברם, שם הבנקים מרוויחים כתוצאה מהלוואות לבעלי ההון בקלות, ולכן לא צריכים להתאמץ במתן הלוואות לעסקים קטנים, אני למעשה כותב את מה שאתה צועק.

אוריה – אני מסכים לחלוטין שהגרמנים מנהלים כלכלה טובה יותר בזכות התעשייה המאוד חזקה שלהם, והתעשייה הפיננסית המצומצמת יחסית. הדרך לשמר זאת היא לשמור על מטבע תחרותי. לשם כך הגרמנים חייבים להשאיר את גוש האירו על כנו.

נתי 13 בדצמבר 2012

גיל,
אני עומד על כך שכשזה מגיע לניתוח כלכלה ישראלית, אתה, כמו רבים וטובים, נכנע לאנטי ביבי שקופץ לך מהבטן ולא מתייחס לגופו של עניין.
היות ואתה מבין ומנתח תהליכים כלכליים טוב ממני אני אתייחס רק לעניינים שנראים לי ברורים:
1. נפילת הטייקונים – זה לא התרחש מעצמו. זה קרה תודות להגברת התחרות בעיקר, ע"י שר התקשורת, כשאצל נוחי כמובן נוספים כל ההזיות של לאס וגאס ושוויץ.
2. אני לא בטוח שזו מגמה, כי לא בטוח שכיום זה אחרת, אבל אם המגמה תימשך (אמן ואמן) היא קודם כל תימשך תודות לאימוץ וקידום הליכי חקיקה נוספים מבית המדרש של וועדת הריכוזיות. שוב, באופן מפתיע רגולטור שפועל בכיוון לא שלילי.
3.כמובן, זה שהכלכלה שלנו יחסית לא סבלה ממה שקורה בעולם זה רק מזל.
4. הממשלה בסך הכל מקבלת החלטות סבירות כמו אחיותיה בעולם. איזה אחיות? איטליה? יוון? ספרד? טוב אז לא. אז נלך על צרפת. אתה רוצה שהולנד ינהל את הכלכלה שלך? הרי פה ביבי טיפל ב-2003 בקרנות הפנסיה שבמקומות מערביים שונים יכולים רק לחלום. לצורך העניין, אני חושב שצריך לשנות את תמהיל ההשקעות שלהן, אבל לפחות הוא בא לעשות משהו ולא חיכה לקריסה… הרי כבר שנתיים אתה מבקר את הממשלות האירופאיות שלא נוקטות הליכים הכרחיים לטיפול במשבר!!!
אם אני אצרף את שני סוגי הפוסטים שלך (הענקים והכלכלי) הרושם המתקבל מקריאת הפוסט הזה הוא משהו בסגנון:
תפיסת הקסדה היא מהלך של כולו תכנון, מחשבה, קור רוח ונחישות.
הדברים הטובים שקרו לכלכלה הישראלית – נו, בסך הכל מזל…

נתי 13 בדצמבר 2012

ורק להבהרה לפני שכמה נשמות טובות יקפצו פה (אם כי תודה לאל את פינת החמד הזו רוב הנשמות הטובות עוד לא גילו):
אני לא מצביע ביבי,
בהחלט סבור שהוא לחיץ יותר מהמצוי -תכונה לא מאד רצויה אצל ראש ממשלה,
וכן הלאה…
אבל אני כן סבור שמזל גדול שהכלכלה אצלנו נוהלה בחלקים גדולים של העשור האחרון בעיקר על ידיו

גיל שלי 13 בדצמבר 2012

אחרון חביב, אין ספק שביבי היה צריך להציל הרבה ממה שסילבן הצליח להרוס למרות התנאים, על כך מגיע לו שאפו

גיל שלי 13 בדצמבר 2012

אהלן נתי – אני חושב שצריך להשוות את מדינת ישראל לכלכלות מתפתחות שלהן אין את האפשרות לנהל מדיניות כלכלית כפי שיחפצו, אלא מדיניות כלכלית כזו שתאפשר גיוס כסף בשוק החופשי של אג"ח מדינה.
לכן ההשוואה ליוון לא רלוונטית. דרך אגב, ספרד צוינה גם על ידי ביבי ככלכלה שמנוהלת מאוד נכון עד למשבר. המשבר בספרד לא הגיע כתוצאה ממדיניות ממשלתית גרועה, אלא כתוצאה מהעיוותים של גוש האירו.
אתה צודק שכחלון באמצעות הפעולות שלו אכן טרם להפחתת הריכוזיות. ועדת הריכוזיות פחות או יותר נכפתה על ביבי.
אחרי כל זה, לדעתי אין באמירה שלי כדי לבקר את המדיניות של ביבי (כולנו יודעים ששטייניץ בובה), אלא כדי להעמיד אותה בפרורפורציות הנכונות. ההשקפה הכלכלית הכללית שלי היא די דטרמניסטית, אין גאונים גדולים כל כך כמו הרבה מקריות. גם סטיב ג'ובס באותה מדיניות היה פעם "איידיוט" שהפיל את אפל ופעם "גאון" יוצא דופן.
בקשר לתפיסת הקסדה – אין שום מזל פה רק איליי :-). דרך אגב גם המסירה למנינגהאם אני מתאר לעצמי שאין בה שום ייחוד

נתי 13 בדצמבר 2012

כפי שאמרתי אני לא מבין בהשוואת סביבת ההחלטות של שרי האוצר. אבל אי אפשר לקחת מביבי את העובדה שיותר מכל שר אוצר אחר -מאז מודעי ז"ל- הוא מוביל מהלכים ומקדם רפורמות כלכליות. אם אנחנו מתפתחים ולא מפותחים בהקשר של אג"ח מדינה, זה נכון לגבי כולם. היחידי שמוביל רפורמות זה הוא.
לא נראה לי שצריך למנות את המהלכים שהוא קידם-אבל ברור שאלו מהלכים כלכליים ששרי אוצר/ראשי ממשלה אחרים לא קידמו.

אכן, גאונים אולי אין אבל אידיוטים שיכולים להרוס יש למכביר.

ועוד שאלה (אמיתית): מה הכוונה שוועדת הריכוזיות נכפתה עליו?

MOBY 13 בדצמבר 2012

אני לומד יותר ויותר באתרים בהם אני מבלה.
כי
אין לייחס את הכלכלה לשר האוצר.
אין לייחס את המצב המשופר בחינוך לשר החינוך.
אין לייחס את הירידה בתאונות הדרכים לשר התחבורה.
אין לייחס את בניית התשתיות המורחבת לשר התחבורה.
אין לייחס את הירידה בתשלומי הטלפון לשר התקשורת.
אין לייחס את המהפכה במשרד איכות הסביבה לשר איכות הסביבה.
אבל יש לייחס את קבלת הפלשתינאים כמדינה משקיפה לשר החוץ לראש הממשלה (ולשרה)
יש לייחס את עליית החמאס ביהודה ושומרון, האחים המוסלמים ואירן גרעינית לשר הבטחון וראש הממשלה (ולשרה).
יש לייחס את מצב האי אתיקה בתקשורת לשר התקשורת ושר האוצר ראש הממשלה (ולשרה).

גיל מזימבבואה 14 בדצמבר 2012

MOBY,
זוהי דמגוגיה מבית היוצר של…(אני בטוח שאתה יודע של מי!!)

MOBY 14 בדצמבר 2012

לא יודע

גיל שלי 13 בדצמבר 2012

הכוונה שלי בנכפתה על ביבי זה הקמפיין התקשורתי של נזקי הריכוזיות שהגיע לשיאו עם התספורות. רק אחרי כל התספורות פתאום נזכרו שיש ריכוזיות בישראל.
מובי – אני אבהיר את עמדתי. ביבי עשה דברים נכונים כמו ארדן במשרדו. לגבי שר החינוך, אני ממש לא משוכנע. אם מה שקראתי במעריב למשל נכון, שרק בישראל נגשו 77% מהתלמידים למבחן בעוד שבמקומות אחרים 100%, אני לא משוכנע שאכן ההצלחה היחסית במבחן האחרון היא משהו שראוי להתייחסות. כאב לילדים בגיל בית ספר, לא שמתי לב שהחינוך השתפר בהרבה ב10 השנים האחרונות. השיפור המהותי האחרון היה בזמן ממשלת רבין.
בכל מקרה עזוב אותך מהאתרים האלה, כולנו רוצים רק שביבי יתחלף, אם הבחירות היו נעשות רק בקרב בלוגרים, דע"ם היתה בקואליציה

פיני 14 בדצמבר 2012

מי זה "כולנו רוצים שביבי יתחלף"? אתה ועוד 40%?
60% רוצים שימשיך!

קשקוש נוסף: "השיפור המהותי האחרון היה בזמן ממשלת רבין"?!
כש-שריד היה שר חינוך, עם המשורר הפלשתיני דרוויש בתוכנית הלימודים וללא לאומיות ישראלית-יהודית.?? פחחחחח.

ועוד משהו חשוב ששכחת: ב2013 הבורסה לא תחזיק מעמד . ראה הוזהרת.

Comments closed