ליגת שוקי ההון: את משפחת גלייזר מעניין הכסף ולא הגביעים, אז מה?

הם אמנם קמצנים, אבל אולי מנצ'סטר יונייטד לא יגמרו כמו הטמפה ביי בקנירס

ב30.12.2013 משפחת גלייזר יצאה עם ההודעה הבאה – מאחר והתוצאות לא עמדו בסטנדרטים המקובלים עלינו, מאמן הקבוצה פוטר. אוהדי מנצ'סטר יונייטד תרגעו, לא מדובר בחדשה שברחה מעיניכם בדרך פלא, המאמן המפוטר היה גרג שיאנו, מאמן הטמפה ביי בקנירס.

*

למען האמת לאחר פתיחת עונה שכללה שישה הפסדים רצופים, גרג שיאנו הצליח לייצב את הספינה באופן מפתיע, ולכן פיטוריו אכן הפתיעו את מרבית העוקבים אחר הפוטבול האמריקאי. בסופו של יום, בעוד שמנצ'סטר יונייטד עדין נהנית מתקציב משכורות השחקנים השלישי בגודלו בליגת הפרמיירליג, הטמפה ביי בקנירס מקצים את הסכום הנמוך ביותר בליגת הNFL למשכורות שחקנים. למעשה הסכם השכר האחרון הביא בחשבון את המנהג של משפחת גלייזר לשלם לשחקנים הרבה פחות מהסכום המוקצה תחת תקרת השכר, ולכן קבוצות נקנסות גם על סך משכורות נמוך מדי, לא רק על חריגה לכיוון השני.

*

האם קיים סיכוי שאברם וג'ואל גלייזר ידאגו לפטר מאמן נוסף אשר פתח את העונה בצורה מאכזבת, בקיץ הקרוב? ובכן אוהדי מנצ'סטר יונייטד, תנוח דעתכם (או יותר נכון לחלק מכם, צפויה לכם אכזבה גדולה), הסיכוי לכך קלוש עד אפסי. משפחת גלייזר מודעת לכך שסיכוי הקבוצה לזכות באליפות יורד כאשר הקבוצה משלמת לשחקניה פחות מקבוצות אחרות. בתכנית העסקית שלהם, הקבוצה אמורה להגיע לאחד מארבע המקומות הראשונים בליגה, ולהגיע לרבע גמר הצ'מפיונס ליג. לאחר שנים בהם אחד שאולי מוכר לכם, אלכס פרגוסון, הצליח לחרוג מהסטטיסטיקה הזאת כלפי מעלה, ג'ואל ואברם בהחלט מוכנים לכך שתיתכן חזרה לממוצע, קרי שמנצ'סטר יונייטד לא תצליח להגיע לאחד מארבעת המקומות הראשונים בשנה הקרובה, ואולי אף בשנים שלאחר מכן.

*

משפחת גלייזר כבר החזירה לעצמה יותר מ500 מילון פאודנד מתוך 525 מיליון הפאונד שנלקחו כהלוואה לצורך רכישת מועדון הפאר האנגלי. מדובר במשקיעים רציונליים לחלוטין שאומנם השקיעו באדומים בגלל אהבתם לכדורגל (אברם, ג'ואל ובריאן החזיקו במנוי שנתי לקבוצת הכדורגל של רוצ'סטר עוד לפני שקנו את קבוצת הכדורגל האנגלית), אך עדין מודעים לחלוטין לכך שמדובר בהשקעה שנועדה להיות רווחית בהשוואה להשקעות אחרות שלהם.

האם עובדה זו גוזרת על אוהדי מנצ'סטר גורל דומה לזה שאוהדי ארסנל הכירו טוב מכולם בשנים האחרונות? האם לקבוצה שמנוהלת כעסק שנועד להרוויח כסף, יש סיכוי בתחרות מול קבוצות שנועדו לשמש כצעצוע יקר לצורכי האגו של בעליהם כמו צ'לסי ומנצ'סטר סיטי? האם אכן אוהדי מנצ'סטר יונייטד זכו לגורל אכזר לעומת אוהדי צ'לסי וסיטי?

*

עקרונית ככל שהפערים יגדלו, וצ'לסי ומנצ'סטר סיטי יצליחו למשוך אליהם שחקנים בזכות הוצאה מאמירה שלא תלויה בהכנסות, הסיכוי שלהן לזכות באליפויות על חשבון קבוצות כמו ליברפול, מנצ'סטר יונייטד וארסנל, גדל. לא במקרה, בעוד הבעלים של הקבוצות הראשונות הינם אילי נפט בצורה זו או אחרת, הבעלים של שלושת הקבוצות הבאות הנם אמריקאים שבאו להרוויח כסף.

העניין הוא פשוט, לאורך זמן, קבוצה המנוהלת כעסק אולי תפגר במשך כמה שנים אחרי קבוצות אחרות בהן להוצאה אין תקרה. אך לאורך זמן, קבוצה המבוססת על רצון הבעלים להרוויח כסף בסופו של יום, תאלץ להתנהל בעסק לכל דבר ועניין. בעוד אליפויות וגביעים לא בהכרח מתרגמים לרווחים בשורה התחתונה, ההשתתפות בצ'מפיונס ליג בהחלט כן. לכן כדי להרוויח כסף לאורך שנים, הקבוצות האחרות ייאלצו להתנהל בצורה שתבטיח סיכוי סביר לסיום בין ארבע הקבוצות הראשונות בליגה. כדי להבטיח סיכוי כזה, במידה ולא ניתן יהיה למשוך את השחקנים היקרים ביותר, צריך יהיה להשקיע כסף במקומות זולים יותר, כמו ניהול מקצועי יותר של הקבוצה, מערכת סקאוטינג משוכללת יותר, גיבוש תרבות מנצחת וכדומה.

בעוד אוהדי צ'לסי ומנצ'סטר סיטי תלויים לחלוטין בגחמות בעליהם, קרי מדובר בסיכוי של 1 או 0, ביום בו הבעלים יתעייפו מהצעצוע הוא היום בו צ'לסי וסיטי עלולים להעלם ממפת הפרמייר ליג, לאוהדי ארסנל, מנצ'סטר יונייטד וליברפול, אולי צפויים פחות אליפויות בשנים הקרובות, אך השקט הנפשי שיהיה להם קבוצה לאהוד בימי חייהם, צריך להיות גדול יותר. זה בדיוק כמו הבחירה בהשקעה בסטארט אפ מבטיח או בחברה מבוססת וגדולה, בסטארט אפ אם תפגע, תרוויח עשרות מונים על הכסף, אך לאורך זמן תפסיד הרבה יותר פעמים מאשר תרוויח, לעומת זאת בהשקעה בחברה מבוססת, אולי ההשקעה תניב רק רווחים יפים, אך הסיכוי להעלמות הכסף באוויר נמוך יותר.

*

אברם וג'ואל גלייזר אמנם אבדו את הקלף החשוב ביותר, זה שאיפשר להם לקחת אליפויות למרות הוצאה נמוכה על שחקנים בהשוואה לקבוצות אחרות, אך כאשר מינוי את מויס במקום פרגוסון, הם זכו לאמירה שלהם בנוגע לגורל הקבוצה, פרגוסון ממש לא התעניין בדעתם. אל תהיו בטוחים שהגלייזרים מתגעגעים לאלכס כמו ששאר אוהדי מנצ'סטר יונייטד מתגעגעים אליו, ולא בטוח שמדובר בחדשות רעות מבחינתם.

photo_1368008943393-8-HD

הגמלים באים!
קרולינה-סן פרנסיסקו (בלוג חי)

26 Comments

יניב 12 בינואר 2014

עסק שמתנהל כעסק שמתחרה בעסק שמתנהל כתחביב נמצא בבעיה גדולה – בכל תחום .
מה הסיכוי של בית קפה ברחוב מסוים להצליח לאורך זמן אם בית הקפה שמולו הוא בית קפה שמתנהל בידי מישהו אמיד דיו שמחפש לעצמו פתרון לאחד מבני המשפחה ומוכן שבית הקפה יתנהל לפי פרמטרים שונים מהמקובל .

אז נכון לשירות וליצירתיות יש ערך – אבל כסף לא קונה רק שחקנים – הוא קונה גם ניהול ובמטפורות בית הקפה זה אומר שף טוב יותר , חומרי גלם יקרים והשקעה בעיצוב .

מספיק שינוי קטן בכללי המשחק – כמו פתיחת עוד בתי קפה ברחוב כדי שהכל יקרוס .
ולדוגמאות שנתת כמו הגעה לליגת האלופות – מה יקרה אם בשנה שנתיים הקרובות תחליט אופ״א על הקטנת מספר המשתתפות מכל ליגה או לחילופין לתחרות ייכנסו עוד ועוד שחקנים מסוגם של האברמוביצים .

לגלייזרים היה יתרון תחרותי ענק שהלך לאיבוד – לשקט הנפשי של אוהדי היונייטד זה לא עושה טוב .

גיל שלי 12 בינואר 2014

אני מסכים איתך שיש להם יתרון תחרותי גדול בזמן שהם מוכנים להוציא הרבה יותר כסף. הנקודה היא שלאורך זמן, הסכנה שיימאס להם הולכת וגדלה

יניב 12 בינואר 2014

אבל כל עוד לא נמאס להם העסק משתבח – אז אולי התסריט הריאלי זה שיום אחד כדי ימאס להם הם יעבירו את הצעצוע על נכסיו השונים לרבות המותגים לידיים רציונליות שיידעו לקחת את המועדונים האלה קדימה .
הסיטי של היום שווה כעסק הרבה יותר מלפני שלוש שנים – וכנראה תהיה שווה עוד הרבה יותר בעוד שלוש שנים – תראה מה קורה להם כמותג בשווקים מתעוררים – בינתיים יונייטד הולכת לאחור בפרמטרים דומים .

גיל שלי 12 בינואר 2014

אני לא בטוח שפ.ס.ז שווה משהו עכשיו לדוגמה. לא מספיק לזרוק כסף כדי לייצר ערך

יניב 12 בינואר 2014

מדד – אם כסף גורם לקבוצה לזכות בתארים ולהגיע להישגים שלפני עידן הכסף היא לא היתה חולמת עליה כמו במקרה של צלסי והסיטי – אז כן – הכסף הביא להצפת ערך משמעותית .

אם כמו במקרה של פסז שום שינוי משמעותי לא קרה – היתה כוח בצרפת גם לפני ולא זכתה בכלום עדיין ברמה האירופאית – אז כנראה שהכסף עדיין וזה דגש על עדיין הקבוצה לא הלכה קדימה – אבל אני לא רואה אותם מתמוטטים לאחר עידן הכסף – מכסימום יחזרו להיות מה שהיו כל השנים .

matipool 13 בינואר 2014

גיל – בינתיים , אברמוביץ' כבר למעלה מעשר שנים בצ'לסי והעלה אותם מרמת קבוצת מקום 5-10 לקבוצת על זוללת תארים .
גם אם הוא קם והולך מחר ( ואין שום סימן שזה הולך לקרות ) , אני בטוח שמרבית אוהדי צ'לסי יודו לו על מה שעשה ועל כל האליפויות והגביעים שהשיג אחרי הבינוניות שהם התרגלו אליה .
בנוסף – בעקבות ההצלחות בעשור האחרון , בסיס האוהדים של הקבוצה גדל מאד ברחבי העולם .
אני מניח גם שאם הוא יעזוב , הוא יעשה את זה בצורה מסודרת .

no propaganda 13 בינואר 2014

מה גם שצ'לסי כמעט מאוזנת בשנים האחרונות. לדעתי עוד כמה שנים והם יהיו מאוזנים לגמרי ואז הם בעצם יהפכו לעוד מנצ'סטר יונייטד.

ירושלמי 13 בינואר 2014

קודם כל ברור שהם צריכים להודות לו.
הם התקדמו ממצב של כלום תארים (אליפות זניחה וכמה גביעים) לקבוצה מספר 2 באנגליה בעשור האחרון שזוכה בכמה אליפויות.

לגבי מצב בו אוליגרך עוזב את הקבוצה, זה כמעט אף פעם לא קורה בצורה מסודרת.
ע"ע פוטסמות, ויאריאל, מלאגה, ריינג'רס.
כשתזרים המזומנים נפסק המערכת עוברת טלטלה קשה והרבה פעמים בלתי אפשרי להסתגל למצב החדש. פשיטת רגל היא הפתרון היחיד.
נאפולי זו דוגמא טובה לקבוצה שעברה ממצב של קבוצת פאר לקבוצה שבמשך יותר מעשור מדרדרת על לסריה C, ורק לאחרונה חזרה לקדמת הבמה.
וזו עוד דוגמא טובה, תראה מה קרה ללידס, כנראה שאף פעם הם לא ייצאו מהבוץ ולא נראה אותם חוזרים לימים הגדולים.

השאלה היא האם אתה מוכן לקבל 3-4 אליפויות בעשור, מה שכמובן ממצב אותך כקבוצת פאר, וכל זה תמורת תקופת שפל שתבוא אחר כך (והיא תבוא), אבל אתה לא יודע כמה זמן היא תמשך ואם תצא ממנה.

בליגה הגרמנית זה לא יכול לקרות.
גם בשיטת הסוסיוס הספרדית והפורטוגלית הרבה יותר קשה להגיע לפירוק.
השיטה האנגלית תפשוט את הרגל, זה רק עניין של זמן.

אביאל 12 בינואר 2014

בקשר לצ׳לסי, אברומוביץ׳ פתח קרן מיוחדת לקבוצה, במקרה שיקרה לו משהו, עם סכום של 200 ומשהו מיליון פאונד אם אני זוכר נכון. לאור צמצום ההפסדים (עד השנה, שכן בעונה שעברה צ׳לסי לא הצליחה להגיע לשמינית גמר ליגת האלופות והפסידה המון כסף על זה) ואף רווח זעיר, הדבר אמור לספק חמצן לקבוצה.

בכל מקרה, שוק הכדורגל לא מתנהג בצורה רציונאלית, שייחאוליגרך הולך ואחר מגיע במקומו.

בקשר לליברפול – הם מפסידים לאורך השנים, גם אם הבעלים שלהם רוצים להרוויח כסף, ארסנל ויונייטד הן היחידות שמרוויחות. יונייטד בעיקר בשל היכולת הלא מפוענחת של פרגסון להוציא 120 אחוז משחקנים וארסנל כי היא פשוט לא קונה שחקנים, בוא נחכה לסוף העונה ונראה את שורת הרווח של ארסנל לאחר הקנייה של אוזיל.

קורא 12 בינואר 2014

השאלה היא מה קורה כשהקבוצה לא משיגה את היעד במשך כמה שנים ברציפות, ואז היא הופכת לפחות רווחית, גם בגלל תשלומים נמוכים יותר של זכויות שידור וגם בגלל ירידה במכירות המוצרים ובמשיכת הקהל.

עם כל הכבוד, אני לא רואה אוהדים קונים חולצות של וולבק בעוד שנה.

אם מוייס מסיים את השנה לא בארבעת המקומות הראשונים הוא לא ימשיך.

אופיר 12 בינואר 2014

הדבר המעוות באמת הוא שקבוצות שמתנהלות בצורה שפויה (שומרות על , רחמנא לצלן) זוכות ללעג ולקלס מרוב האוהדים, וקבוצות פלסטיק בלי עבר (ובינינו – גם בלי עתיד) עם בעלים אולישייח' הן כמובן הדבר האמיתי.

הבעלים לא נכנע לתכתיבי השוק? יהודון קמצן, חושב שהקבוצה זה נכס מניב.
המנג'ר נאלץ (בהיעדר 30 מיליון פאונד לשים על כל שחקן ממדינה סובייטית עלומת שם) לחשוב מחוץ לקופסא ולהמר על צעירים מבטיחים? "פדופיל".

בתרבות ה- football manager של שנת 2014, שחור זה לבן ולבן זה שחור.

פ איתמר 13 בינואר 2014

+1

no propaganda 13 בינואר 2014

לדעתי האמת נמצאת באמצע.
מצד אחד קבוצה לא אמורה להתנהל בשיטת האוליגרכים, ךפחות לא לאורך זמן, מצד שני היא גם לא אמורה להיות עסק מניב.
רבוצה צריכה להיות משחק סכום 0. מה שהיא מרוויחה צריך ללכת לשיפור הקבוצה ותו לא. ככה זה מתמהל בגרמניה, ככה זה מתנהל בבארסה וריאל וככה זה גם התנהל במנצ'סטר לפני הגלייזרים וגם בקבוצות אנגליות אחרות.

אם כבר אז ההתנהלות של הגלייזרים שמושכת כסף מהכדורגל פוגעת הרבה יותר משל אברמוביץ' שמזרים כסף.

שגיא 13 בינואר 2014

מסכים עם הדעה שקבוצה צריכה להיות משחק סכום 0 .
אבל בארסה וריאל הן ממש לא הדוגמא הנכונה.
ריאל בחובות מטורפים לבנקים, שפורסים להם בהסדרי חובות מיוחדים,
אותו כנ"ל בארסה.
מה גם שבריאל יש בחירות לנשיא והמנצח הוא זה שמבטיח בד"כ לבזבז יותר כסף.

no propaganda 13 בינואר 2014

אני לא אומר שיש שם התנהלות מופתית. גם בגרמניה יש בעיות, דורטמונד כמעט פשטה את הרגל וגם שאלקה עשו שטויות.
מה שאני בא להגיד פה שהמטרה של המנהלים בקבוצות האלה היא לשפר את הקבוצה ולהגיע להישגים ולא לשחק מנג'ר או להרוויח כסף.

אופיר 13 בינואר 2014

פרופגנדה,

ארסנל היא האמ-אמא של המועדונים השאפתניים, אלה שמשקיעים כל פאונד בחזרה בקבוצה. הבעלים (נכון, אמריקאי) לא לוקח כסף מהמועדון, וכבר שנים שכל פני פנוי עובר לכיסוי החוב על בניית האצטדיון. את מה שנשאר – משקיעים בשחקנים, שמקבלים, אגב, משכורות נאות עד מאוד (אחת הביקורות הקשות היא על מודל שכר "שיויוני").

אממה, במקום שכולם ידברו על איך כל מועדון בעולם צריך לקחת דוגמא מהתנהלות מופתית כזו, ילדי ה-football manager, שב-2005 גילו שיש קבוצה כזו "צ'לסי", וכמה שנים אחרי זה התברר להם שיש במנצ'סטר מועדון שאינו יונייטד, בוחרים ללגלג על "חוסר האמביציה" של ארסנל.

נראה מי יצחק אחרון.

אריאל גרייזס 12 בינואר 2014

בתיאוריה זה נכון אבל אנחנו רואים את אברמוביץ' עם צ'לסי כבר 10 שנים ולא נראה שהוא מתכנן לעזוב מתישהו בקרוב. לא רואה סיבה שזה גם יקרה עם הסיטי

פורנו-הוליק 13 בינואר 2014

משקיעים אמריקאים שרואה בקבוצה עסק אינם תמיד ערובה לשקט נפשי ולניהול יציב ושפוי. ראה ג'ילט והיקס.

רוני 13 בינואר 2014

אדם לוין ודן אדלר….

יואב 13 בינואר 2014

ברור שפרגי יודע להוציא את המקסימום אבל זאת לא חזות הכל.
העין שלו לשחקנים גרמה לכך שרוב התארים שלו נלקחו עם הקבוצה הטובה באנגליה ביי פאר.

חסום חסום 14 בינואר 2014

מה בדבר קרדיט לפיננשל טיימס וסיימון קופר?

גיל שלי 14 בינואר 2014

אכן הנתונים לקוחים מתוך כתבה של סימון קופר. הקוראים הותיקים שלי יודעים שאני תמיד ממליץ על הכתבות שלו, וגם נותן את הקרדיט כשצריך כאשר הפוסט שלי מתבסס על הכתבות הנפלאות שלו. כאן לעומת זאת, לקחתי את הנתונים והלכתי למקום אחר לגמרי. בכל מקרה אני תמיד ממליץ לקרוא את הFT

ארצי בן יעקוב 14 בינואר 2014

אני לא מבין מהי הכוונה כשאתה כותב שהגליזרים לקחו בחשבון שהיוניטד לא יהיו בין 4 הקבוצות הראשונות השנה?
כמה כסף עולה לא להיות בין 4 הקבוצות הראשונות?
מה עם ירידת ערך המוצר?
מה עם ירידת המניה?

גיל שלי 14 בינואר 2014

הכוונה פשוטה. כל משקיע לוקח בחשבון שיהיו שנים טובות יותר, ושנים פחות טובות כאשר מדובר בהשקעה רגילה. הם כנראה ידעו שאם סך המשכורות הוא השלישי בליגה, וכמה שנים הם גמרו מקום ראשון, זה אומר שיהיו שנים שבהם הם יגמרו במקום החמישי, שישי, או אף למטה מכך.

גיל שלי 14 בינואר 2014

נ.ב – ארצי בן יעקב האמיתי הוא מכר של הורי, אשמח לדעת אם אתה שחקן העבר המהולל

ארצי בן יעקוב 14 בינואר 2014

רק בחלום

Comments closed